Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

20 uur geleden zei TTC:

Het forer-effect, ook barnum-effect genoemd, is afkomstig uit de psychologie. Het betreft de neiging van mensen om vage en algemeen geldende uitspraken over de eigen persoon te accepteren als rake en typerende omschrijving, dit zonder zich te realiseren dat diezelfde omschrijving voor bijna iedereen opgaat.

Yep. 

Ik ken het fenomeen uit horoscopen, pendelen, tarot, waarzeggen, handlezen etc etc.etc.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Op 27-11-2022 om 03:46 zei Petra.:

Nice, ik had diezelfde vergelijkende gedachte toen ik dat las.

Proefondervindelijk kunnen we niet zeggen dat de zwijgspiraaltheorie binnen repressief tolerant opgezette organisaties niet werkt, dit is sterk afhankelijk van het inhoudelijke aanbod zoals ook middels het Elaboration Likelihood Model in kaart gebracht is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-10-2022 om 23:47 zei Tomega:

Waar we uitersten proberen te balanceren op het kantelpunt van een denkbeeldige top, is ook de balans denkbeeldig. Waar de top is onderkend het zwaartepunt te zijn van daadwerkelijk bestaande verschillen en uitersten, daar is de plaats van de top variabel maar wel wetmatig nog steeds op het relatieve midden tussen de uitersten.

Als in de gevolgtrekking meer helderheid gerealiseerd kan worden, is de eerste stap cruciaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-11-2022 om 09:33 zei Hopper:

In het tijdloze zijn in het geheel geen oplossingen heb ik geconstateerd.  Problemen en oplossingen bevinden zich  in ruimtetijd.  Causaliteit.

Ervaring leert dat wanneer we de kracht van eenvoud en kleine dingen zo simpel mogelijk presenteren, een variëteit aan eerder verwarrende responsen het naïeve zelf in een hachelijke situatie kan brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-11-2022 om 01:49 zei Petra.:

Valt er wel wat te kiezen? ('de mens kan doen wat hij wil maar hij kan niet willen wat hij wil' ;Schopenhauer)

Correlerend met de aspiraties van de nieuwe ggz kunnen we ons nog maar moeilijk van de indruk ontdoen dat chaostheoretici misschien wel eens een punt zouden kunnen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-11-2022 om 03:46 zei Petra.:

Of je nou je blijft reïncarneren en je verlichting uitstelt om 'mens en dier' bij te staan of je vertrek uit de woestijn uitstelt en door die woestijn blijft dolen om andere mensen bij te staan.. verschilt niet zoveel.   

Van half gesloten kunnen we niet zeggen dat het ook niet half open is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

7 uur geleden zei TTC:
Op 27-11-2022 om 15:33 zei Hopper:

Maar mensen zoeken naar die 'bron' buiten zichzelf.

Alsof ze niet meer dan pluimpjes zouden kunnen geweest zijn, werden ze telkens opnieuw weggeblazen.

Mensen worden denk ik niet weggeblazen door degenen die niet oordelen/niet een ander de maat nemen. 

Maar sja..niets menselijks is ons vreemd..denk ik dan maar weer.    |:)

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-11-2022 om 19:35 zei Hopper:

Als we er van uit gaan dat alles uit één Bron voortkomt moet er ook een universele weg naar die Bron zijn.  Dat de diverse mensen steeds in een verschillend schuitje stappen komt omdat men veelal meent middels het denken die Bron te vinden.

RFT is een theorie die tracht te verklaren waarom mensen een oneindig aantal stimuli met elkaar kunnen associëren zonder ze direct te hoeven ervaren, zo snel nieuwe verbanden kunnen leggen tussen stimuli, gebruik kunnen maken van metaforen, humor, analogieën, enzoverder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-11-2022 om 03:46 zei Petra.:

Nice, ik had diezelfde vergelijkende gedachte toen ik dat las.

RFT is een moeilijke theorie. Intussen verschenen enkele werken die RFT toegankelijker maken, hetzij door een stapsgewijze introductie, hetzij door het illustreren via praktische voorbeelden uit het dagelijks leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-11-2022 om 09:33 zei Hopper:

In het tijdloze zijn in het geheel geen oplossingen heb ik geconstateerd.  Problemen en oplossingen bevinden zich  in ruimtetijd.  Causaliteit.

Bizar eigenlijk, heel soms lijkt het alsof we eerst dingen dienen aan te leren om beter te kunnen begrijpen waarom we ze misschien beter kunnen loslaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Bizar eigenlijk, heel soms lijkt het alsof we eerst dingen dienen aan te leren om beter te kunnen begrijpen waarom we ze misschien beter kunnen loslaten.

Ik sta er weer eens geheel diametraal in.  We dienen juist dingen af te leren i.p.v. aan te leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Er is veel discussie geweest over de neurocognitieve mechanismen die aan mentale inspanning ten grondslag liggen.

In het afleren kan iedere cognitieve inhoud er niet meer toe doen, de denkactiviteit wordt door het denken zelf teruggenomen. Het  gedachte c.q. bedachte zelf verdwijnt dan.  Omdat het denken dan het waarnemen uitnodigt om te 'zijn'.  In die ongedeeldheid komen gedachten op zonder dat ik die gedachten ben.  Net zoals een timmerman timmert zonder het timmeren te zijn, hij blijft gewoon timmerman.

Cognitieve inhoud is in dit verhaal het gedeeltelijk kennen uit 1 Korintiërs  13:9

Wat we dan feitelijk doen is de mystiek integreren in de geest.  In de mystiek vinden we liefde welke de geest omvat en zo het volledig kennen vrijmaakt.  Volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben, zoals in vers 12 staat.   Waarmee de subject-object splitsing ten volle en zuiver geestelijk gekend is.

Hetgeen weer aansluit bij Logion 5 uit het Thomas Evangelie:  "Ken wat je voor je ziet en wat voor je verborgen is, zal aan je worden geopenbaard. Want er is niets dat verborgen is, wat niet geopenbaard zal worden. "

Zou Paulus ook kennis gehad hebben van het Thomas Evangelie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

In het afleren kan iedere cognitieve inhoud er niet meer toe doen, de denkactiviteit wordt door het denken zelf teruggenomen. Het  gedachte c.q. bedachte zelf verdwijnt dan.  Omdat het denken dan het waarnemen uitnodigt om te 'zijn'.  In die ongedeeldheid komen gedachten op zonder dat ik die gedachten ben.  Net zoals een timmerman timmert zonder het timmeren te zijn, hij blijft gewoon timmerman. Cognitieve inhoud is in dit verhaal het gedeeltelijk kennen uit 1 Korintiërs  13:9 Wat we dan feitelijk doen is de mystiek integreren in de geest.  In de mystiek vinden we liefde welke de geest omvat en zo het volledig kennen vrijmaakt.  Volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben, zoals in vers 12 staat.   Waarmee de subject-object splitsing ten volle en zuiver geestelijk gekend is. Hetgeen weer aansluit bij Logion 5 uit het Thomas Evangelie:  "Ken wat je voor je ziet en wat voor je verborgen is, zal aan je worden geopenbaard. Want er is niets dat verborgen is, wat niet geopenbaard zal worden. " Zou Paulus ook kennis gehad hebben van het Thomas Evangelie?

Zoals gezegd, niets mag dan wel verborgen blijven, het belet niet dat het morgen WOIII wordt. 

6 uur geleden zei Hopper:

Wat we dan feitelijk doen is de mystiek integreren in de geest.

Aan de Nyaya-Soetras hebben we een stevige kluif, maar het kan ook simpel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

In het afleren kan iedere cognitieve inhoud er niet meer toe doen, de denkactiviteit wordt door het denken zelf teruggenomen.

Het voor sommigen ondraaglijke verklaren betekent misschien ook dat het simpele vervaagt, ondanks dat nu net zo’n prominente plaats krijgt in correlerende hulpvragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hopper:

We dienen juist dingen af te leren i.p.v. aan te leren.

In de filosofie zijn de grondbeginselen het meest onduidelijk, we gebruiken ze op een voor onszelf onduidelijke manier. Zij moeten dus eerst opgespoord en verhelderd worden, alle moeilijkheden in de filosofie draaien er om de grondbeginselen te formuleren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Want er is niets dat verborgen is, wat niet geopenbaard zal worden.

Synchroniciteit is in essentie altijd eenmalig en uniek, en behoort helemaal toe aan de betekenis die de ontvanger eraan geeft. Daarom is het principe zo moeilijk te onderzoeken volgens de huidige westerse wetenschappelijke maatstaven. Je kunt synchroniciteit niet voorspellen of uitlokken, het kan je alleen maar overkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-11-2022 om 18:45 zei Hopper:

Het gaan van 'de weg' vraagt nu eenmaal om taal.  Dat is niet om mist op te trekken , maar om er over te kunnen spreken.   Het spreekt voor zich dat degenen die 'de weg' naar binnen aan zich voorbij laten gaan, niks van het gesprek begrijpen.

Het conceptuele idee van een monetaire reset is net zoals ervaringskennis een containerbegrip dat zonder aandacht begrijpelijkerwijs vooral vaag en mistig blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid