Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei TTC:

Ja, onderscheidingsvermogen is wat het zelf kan ontwikkelen tijdens het parcours, maar dat is iets anders dan allerhande informatie verduisteren zodat het niet kan doorsijpelen tot de niveaus waarop het betrekking heeft. Sommigen zien daarin misschien het werk van de duivel, maar het kan ook volledig onbewust gebeuren door het gemis aan kennis die als basaal gezien kan worden.  

In de zelfverhouding van de ziel is geen informatie te verduisteren.  Ziel en geest zijn immers niet synoniem en het is de geest die informatie schept of verduisterd.  Daarom sprak Jezus ook de woorden: "Vader, in uw handen beveel ik mijn geest".   De ziel heeft daadwerkelijk bestaan en heeft ook kennis van 'dat' wat kent: het kenvermogen.  Het kenvermogen wat bij het ego gericht is op 'de wereld' en waar het ego ook opgaat in de wereld met allerlei overtuigingen, toekomstidealen enz enz.  Door de gerichtheid op overtuigingen blijft de mens onwetend van de ziel.  Het veld van overtuigingen dient dan ook verlaten te worden.  Bijvoorbeeld de ziel als overtuiging zou contraproductief zijn omdat je de ziel bent, mits je door de woestijn bent gegaan.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

9 minuten geleden zei Hopper:

In de zelfverhouding van de ziel is geen informatie te verduisteren.  Ziel en geest zijn immers niet synoniem en het is de geest die informatie schept of verduisterd.  Daarom sprak Jezus ook de woorden: "Vader, in uw handen beveel ik mijn geest".   De ziel heeft daadwerkelijk bestaan en heeft ook kennis van 'dat' wat kent: het kenvermogen.  Het kenvermogen wat bij het ego gericht is op 'de wereld' en ook opgaat in de wereld met allerlei overtuigingen, toekomstidealen enz enz.  Door de gerichtheid op overtuigingen blijft de mens onwetend van de ziel.  Het veld van overtuigingen dient dan ook verlaten te worden.  Bijvoorbeeld de ziel als overtuiging zou contraproductief zijn omdat je de ziel bent, mist je door de woestijn bent gegaan.

Dat is niet wat er gezegd wordt, basaal staat synoniem voor simpel, fundamenteel, cruciaal enzoverder. Wanneer deze info slechts beperkt wordt weergegeven ontstaan scheeftrekkingen die alles binnen duale sferen schemerachtig maken. Ergo, vertrekkend met die basis wordt het verhaal anders, met allerhande vaag en mistige stellingen die er misschien dan wel naar verwijzen maar ook elke vorm van verheldering ondermijnen. Na verloop is er enkel nog de toevlucht tot een soort nihilisme dat slechts kan uitmonden in een eindeloze reeks onsamenhangende stellingen die alles wegredeneren wat nu net noodzakelijk is om er een beter begrip over te kunnen vormen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

Dat is niet wat er gezegd wordt, basaal staat synoniem voor simpel, fundamenteel, cruciaal enzoverder. Wanneer deze info slechts beperkt wordt weergegeven ontstaan scheeftrekkingen die alles binnen duale sferen schemerachtig maken. Ergo, vertrekkend met die basis wordt het verhaal anders, met allerhande vaag en mistige stellingen die er misschien dan wel naar verwijzen maar ook elke vorm van verheldering ondermijnen. Na verloop is er enkel nog de toevlucht tot een soort nihilisme dat slechts kan uitmonden in een eindeloze reeks onsamenhangende stellingen die alles wegredeneren wat nu net noodzakelijk is om er een beter begrip over te kunnen vormen. 

Het gaan van 'de weg' vraagt nu eenmaal om taal.  Dat is niet om mist op te trekken , maar om er over te kunnen spreken.   Het spreekt voor zich dat degenen die 'de weg' naar binnen aan zich voorbij laten gaan, niks van het gesprek begrijpen.

Als 'de weg' die Jezus (ontologisch) is, geprojecteerd wordt op een toekomstbeeld dan krijg je een geheel ander gesprek, welke dan mijn belangstelling niet meer heeft.

Ook is er geen wedstrijd gaande, er is niemand te bekennen die beter of slechter is in het begaan van 'de weg'.   Ik heb mijn dorst altijd gelest aan hen die meer wisten dan ik.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Het gaan van 'de weg' vraagt nu eenmaal om taal.  Dat is niet om mist op te trekken , maar om er over te kunnen spreken.   Het spreekt voor zich dat degenen die 'de weg' naar binnen aan zich voorbij laten gaan, niks van het gesprek begrijpen. Als 'de weg' die Jezus (ontologisch) is, geprojecteerd wordt op een toekomstbeeld dan krijg je een geheel ander gesprek, welke dan mijn belangstelling niet meer heeft. Ook is er geen wedstrijd gaande, er is niemand te bekennen die beter of slechter is in het begaan van 'de weg'.   Ik heb mijn dorst altijd gelest aan hen die meer wisten dan ik.

Het is een stelsel van halve waarheden onderhouden waar dat absoluut niet noodzakelijk is, door die kloof op te vullen met een soort van religiositeit die elke verbinding verspert op een manier dat het vermoeden wekt van de antichrist. Maar dat is natuurlijk de schijn die wordt opgewekt, door de onbewustheid die het vrijwel auto-immuun voedt.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hopper:

Als 'de weg' die Jezus (ontologisch) is, geprojecteerd wordt op een toekomstbeeld dan krijg je een geheel ander gesprek, welke dan mijn belangstelling niet meer heeft.

Overigens, in dat aurische ei van me zit precies een kieken, maar ik zoek nog uit hoe je daar een omelet uit krijgt

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het spreekt voor zich dat degenen die 'de weg' naar binnen aan zich voorbij laten gaan, niks van het gesprek begrijpen.

Flexibel dat we zijn, we kunnen die drie bollen over elkaar schuiven om aan te geven dat mensen in kerkers gedumpt worden en gedaan wordt alsof ze niet meer bestaan. En het moment dat we ook maar een vin verroeren om in alle bedachtzaamheid een hulpvraag te stellen, zijn de autoriteiten nogal gretig om spelletjes met ons te spelen, niet-aflatend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:

Ook is er geen wedstrijd gaande, er is niemand te bekennen die beter of slechter is in het begaan van 'de weg'.

Reverse engineering mag dan wel een aantal eerder onbewust verdoken basisfuncties helder maken, het zegt niet dat hulpvragen met betrekking daartoe op enige ontvankelijkheid kunnen rekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-11-2022 om 19:35 zei Hopper:

Dat de diverse mensen steeds in een verschillend schuitje stappen komt omdat men veelal meent middels het denken die Bron te vinden.

Wanneer we ons ontdoen van veel irrelevanties komt het zelf terecht in de zone waar overkoepelende waarheden voor het grijpen liggen, een kwestie van doen. Op deze manier ontstaan hulpvragen over ontbrekende elementen in de onderliggende fasen, wat het zelf in alle onwetendheid vroeger ook niet wist. Hier kunnen we op verschillende manieren expressie aan geven, vandaar het vereenvoudigde denkexperiment. We kunnen aan presentaties overvloedig detail toevoegen, finaal gaat het om kleine dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-11-2022 om 00:00 zei Hopper:

We moeten de oorzaken vinden van die negatieve gedachten en emoties die ons hart in onsamenhangende chaos hebben gebracht.

Gekend fenomeen is dat exact dezelfde stimulus tot heel andere responsen kan leiden, met als enige zekerheid dat kwetsbare mensen altijd ongelijk hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Een aantal meent dat het allemaal illusie is, en striemend doortastende pijn een iets minder aangename expressie van pure gelukzaligheid.

Er is absolute rechtvaardigheid in het universum.  Zij die hebzuchtig zijn 'hebben' ook de striemend doortastende pijn.  Zij die de geestelijke armoede kennen voor hen is het Koninkrijk, zij zullen getroost worden, zij zullen verzadigd zijn en niet te vergeten: zij zullen God zien in Zijn enkelvoudigheid.

Een ieder krijgt wat hem of haar toekomt, hebzucht zal nooit bevredigd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Er is absolute rechtvaardigheid in het universum.  Zij die hebzuchtig zijn 'hebben' ook de striemend doortastende pijn.  Zij die de geestelijke armoede kennen voor hen is het Koninkrijk, zij zullen getroost worden, zij zullen verzadigd zijn en niet te vergeten: zij zullen God zien in Zijn enkelvoudigheid. Een ieder krijgt wat hem of haar toekomt, hebzucht zal nooit bevredigd worden.

Hebben dat precies al eens gelezen ergens, net zoals tot aan de cirkel en niet verder. 

3 minuten geleden zei Hopper:

Er is absolute rechtvaardigheid in het universum.

Anderzijds, in de lectuur wordt al eens gezegd tot aan de cirkel en niet verder, een stelling die we, wanneer het ons interesseert, kunnen onderzoeken op intrinsieke waarachtigheid. Aanvankelijk intuïtief en niet-wetend is het idee steeds scherper gesteld geweest om te denken dat het hier over die ‘rode bol’ gaat, als een perceptiesfeer waarin een aantal quasi onzichtbare obstakels elke dialoog in milde overreding quasi onmogelijk maken. Niet onbegrijpelijk is dit betekenisloos voor wie hier niet mee vertrouwd is, en het vergt al bijna bijzondere gaven om hier gepast mee te kunnen omgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.mystieknetwerk.nl/jan-van-het-kruis-hij-wist-een-leerling-met-rust-te-laten

 

Het commentaar biedt een handreiking. De geliefde die Johannes zo gretig wil ontmoeten is alleen in het donker te zien. In het daglicht kan hij niet worden waargenomen. De zintuigen, de wil en het denken zijn in hun gewone werkwijze niet toegerust om de beminde te onderscheiden. Integendeel, hoe meer het normale oog wil zien, hoe meer voorstellingen en beelden het denken creëert om de geliefde af te bakenen en tot aanwijsbaar object van zijn verlangen te maken, hoe meer hij zich terugtrekt en onvindbaar is. Alleen wie afscheid neemt van de dagelijkse gang van zaken, krijgt de ontmoeting in het vooruitzicht gesteld. Hoe hoopvol dit afscheid ook is, het gaat gepaard met pijn en verdriet. Door het achterlaten van de vertrouwde wereld ontstaat er een gevoel van vervreemding. Er wordt een totale omkering gevraagd: in plaats van actief en gericht te zoeken moet de ziel zich laten vinden. Dat voelt tegennatuurlijk aan. Het afstand nemen van de natuurlijke en geestelijke goederen schept een toestand van armoede en verlatenheid. De ziel weet niet meer wat te doen, ze kent niemand die haar bij de hand neemt. Alleen gelaten en van alles ontdaan wordt de ziel in een duisternis geplaatst waar niets te zien is. In plaats van kijken rest haar alleen een schouwen. Maar dit laatste is niet wat ze zelf bewerkt. God, haar geliefde, is degene die de contemplatie schenkt. Het is niet alleen een schouwen in de duisternis, maar is zelf ook duister. Dat is een benauwende ervaring. Johannes zegt:

Hierin lijdt de ziel niet alleen door de leegte en het wegvallen van haar natuurlijke steunpunten en waarnemingen, wat een zeer beklemmend lijden is, alsof men iemand de lucht afsnijdt of ontneemt en hij niet meer kan ademen; maar bovenal loutert dit schouwen de ziel door alle gehechtheden en onvolmaakte gewoonten die zij gedurende haar hele leven heeft aangenomen, te vernieten, te ontledigen of te verteren zoals vuur dat doet met aanslag van roest of metaal.

Dit uit het daglicht treden en de nacht binnengaan geschiedt geleidelijk, zoals je maar langzaam van een verslaving geneest. Het loskomen van het alledaagse aanvoelen van dingen, en ook van de geestelijke patronen en denkbeelden, gaat gepaard met een traag wennen aan de nieuwe situatie, zoals ogen gewend moeten raken aan plotselinge donkerte.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Er wordt een totale omkering gevraagd: in plaats van actief en gericht te zoeken moet de ziel zich laten vinden.

Alsof je zegt dat contemplatie en onderzoek ook tot een resultaat zou kunnen leiden, we weten alleen niet welk. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hopper:

Hierin lijdt de ziel niet alleen door de leegte en het wegvallen van haar natuurlijke steunpunten en waarnemingen, wat een zeer beklemmend lijden is, alsof men iemand de lucht afsnijdt of ontneemt en hij niet meer kan ademen; maar bovenal loutert dit schouwen de ziel door alle gehechtheden en onvolmaakte gewoonten die zij gedurende haar hele leven heeft aangenomen, te vernieten, te ontledigen of te verteren zoals vuur dat doet met aanslag van roest of metaal.

Ik begrijp niets van wat een bakker tegen me vertelt, zo gaat dat nu eenmaal.

39 minuten geleden zei Hopper:

Dit uit het daglicht treden en de nacht binnengaan geschiedt geleidelijk, zoals je maar langzaam van een verslaving geneest. Het loskomen van het alledaagse aanvoelen van dingen, en ook van de geestelijke patronen en denkbeelden, gaat gepaard met een traag wennen aan de nieuwe situatie, zoals ogen gewend moeten raken aan plotselinge donkerte.

Wat we nog slechts kunnen hopen is dat een reeks paradoxen en tegenstrijdigheden doorzien niet al te schokkend ervaren zal worden, zodat een fluweelzachte paradigmashift ons deelachtig wordt. Voor meer info zie wikipedia, het is allemaal gratis. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Alsof je zegt dat contemplatie en onderzoek ook tot een resultaat zou kunnen leiden, we weten alleen niet welk. 

Op het moment dat het ego gaat zoeken is hij al in de wereld.  Want het ego kent alleen de 'ik en de wereld' verhouding.  Van de ziel heeft het ego geen kennis.  En gaan bedenken wat de ziel moet zijn helpt ook al niet, je leest de raarste dingen.

55 minuten geleden zei TTC:

 

Wat we nog slechts kunnen hopen is dat een reeks paradoxen en tegenstrijdigheden doorzien niet al te schokkend ervaren zal worden, zodat een fluweelzachte paradigmashift ons deelachtig wordt. 

Waarom zou ik wat hopen voor een ander?   Iedereen ziet maar.  De leer van Jezus is geschreven zoals hij in de Schrift staat en  iedereen kan er gratis en voor niets kennis van nemen indien men over internet beschikt.  Echter, het ego leest wat het ego graag lezen wil.  Passages over het 'zelf verliezen' daar leest men graag over heen. Het ego wil altijd wat bereiken.  Nooit wat opgeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Op het moment dat het ego gaat zoeken is hij al in de wereld.  Want het ego kent alleen de 'ik en de wereld' verhouding.  Van de ziel heeft het ego geen kennis.  En gaan bedenken wat de ziel moet zijn helpt ook al niet, je leest de raarste dingen. Waarom zou ik wat hopen voor een ander?   Iedereen ziet maar.  De leer van Jezus is geschreven zoals hij in de Schrift staat en  iedereen kan er gratis en voor niets kennis van nemen indien men over internet beschikt.  Echter, het ego leest wat het ego graag lezen wil.  Passages over het 'zelf verliezen' daar leest men graag over heen. Het ego wil altijd wat bereiken.  Nooit wat opgeven.

Waarom we denken dat simpel moeilijk is, valt in woorden amper te bevatten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Hopper:

Waarom zou ik wat hopen voor een ander?

Voor elke contextuele visualisatie bestaan honderd verschillende interpretaties, en dan spreken we nog niet over wat volgt wanneer we hierover zouden doordenken en de gevolgtrekking. Kortom, niks mis met allerhande ggz-adviezen, vergis je echter niet.

2 uur geleden zei Hopper:

Hierin lijdt de ziel niet alleen door de leegte en het wegvallen van haar natuurlijke steunpunten en waarnemingen, wat een zeer beklemmend lijden is, alsof men iemand de lucht afsnijdt of ontneemt en hij niet meer kan ademen.

Is dat het voorbeeld dat alle christenen geneigd zijn spontaan te volgen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Voor elke contextuele visualisatie bestaan honderd verschillende interpretaties, en dan spreken we nog niet over wat volgt wanneer we hierover zouden doordenken en de gevolgtrekking. Kortom, niks mis met allerhande ggz-adviezen, vergis je echter niet.

Is dat het voorbeeld dat alle christenen geneigd zijn spontaan te volgen? 

De enige christen is gestorven aan het kruis.

41 minuten geleden zei TTC:

Als een vreedzamer samenleving al niet meer mag, heeft naastenliefde ook geen waarde meer.

Spreek voor jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Waar jij de reïncarnatie van bent misschien? Los van dat, moest je denken dat een wiskundig precies bewijs enige garantie biedt dat er niet totaal iets anders van gemaakt wordt, vergeet dat.

Ik ben geen reïncarnatie van de man die aan het kruis gestorven is.  Er staat luid en duidelijk : Het Woord is vlees geworden.  Waarmee al duidelijk is dat het Woord en het vlees niet hetzelfde is.  Anders zou Johannes niet van wordenheid spreken.  Mijn eigen wordenheid is gestorven, is trek alleen nog wat door de woestijn om private redenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid