Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben geen reïncarnatie van de man die aan het kruis gestorven is.  Er staat luid en duidelijk : Het Woord is vlees geworden.  Waarmee al duidelijk is dat het Woord en het vlees niet hetzelfde is.  Anders zou Johannes niet van wordenheid spreken.  Mijn eigen wordenheid is gestorven, is trek alleen nog wat door de woestijn om private redenen.

Hebben het net gemist, maar zo vergaat het ons al eeuwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

52 minuten geleden zei TTC:

Probeer anders de wet van spaarzaamheid even, hebben we ook zoveel woorden niet nodig.

Niets is spaarzamer dan het licht, het kan veelheid bevatten.  Maar de veelheid kan niet het licht vatten.  (Maar de duisternis heeft hetzelve niet begrepen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Ik schreef het omdat ik vreesde dat je anders weer over Ockhams scheermes zou beginnen.

Veel hiervan is echter koffiedik kijken en afhankelijk van veel randvoorwaarden, gefaciliteerd door positieve bekrachtiging en/of non-lineaire katalysatoren ingebed binnen een verscheidenheid aan stromingen die niet zelden auto-conform vijandige spanningsvelden onderhouden. Om kort te zijn, alwaar Ockhams scheermes vereenvoudiging en hoop voorspiegelt, lopen we tegelijk het risico om te verzanden in complexiteit zonder enige zekerheid wat betreft de toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-11-2022 om 19:35 zei Hopper:

Als we er van uit gaan dat alles uit één Bron voortkomt moet er ook een universele weg naar die Bron zijn.  Dat de diverse mensen steeds in een verschillend schuitje stappen komt omdat men veelal meent middels het denken die Bron te vinden.

Alwaar we aan vereenvoudigde denkexperimenten een veelvoud aan dure begrippen kunnen koppelen, verdwijnt het simpele al gauw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Alwaar we aan vereenvoudigde denkexperimenten een veelvoud aan dure begrippen kunnen koppelen, verdwijnt het simpele al gauw.

Je blijft maar in het denken hangen, simpel of niet.  Er zijn ook zaken buiten het denken , maar daar denkt de mens dan weer niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Stop eens met altijd in je denken te zitten, straks wordt het weer complex. 

De Deen Kierkegaard , is met Nietzsche een van de voorlopers van de existentiefilosofie. Hij was degene die stelde dat tegen het verstand verzet aangetekend moest worden. Dat klinkt vreemd uit de mond van een filosoof. Maar het betekende bij hem: verzet tegen abstracte denkbeelden (zoals die van Hegel). Dat wil zeggen tegen denkbeelden waar een mens in zijn concrete leven niets aan heeft. 

Ik zie jou hier alle dagen abstracte denkbeelden ventileren, TTC.  Gelardeerd met grafiekjes, overzichten en imaginaties.  Mocht er hier iemand zijn die die abstracte denkbeelden gegrijpt, dan mag hij of zij zich melden bij me.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De Deen Kierkegaard , is met Nietzsche een van de voorlopers van de existentiefilosofie. Hij was degene die stelde dat tegen het verstand verzet aangetekend moest worden. Dat klinkt vreemd uit de mond van een filosoof. Maar het betekende bij hem: verzet tegen abstracte denkbeelden (zoals die van Hegel). Dat wil zeggen tegen denkbeelden waar een mens in zijn concrete leven niets aan heeft. Ik zie jou hier alle dagen abstracte denkbeelden ventileren, TTC.  Gelardeerd met grafiekjes, overzichten en imaginaties.  Mocht er hier iemand zijn die die abstracte denkbeelden gegrijpt, dan mag hij of zij zich melden bij me.

Rekeninghoudend met verschillende perceptieniveaus is dat redelijk simpel te begrijpen, maar dat wordt weggeredeneerd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Rekeninghoudend met verschillende perceptieniveaus is dat redelijk simpel te begrijpen, maar dat wordt weggeredeneerd. 

Dat is mogelijk, mijn IQ is maar iets boven-gemiddeld, zodat mijn perceptieniveau niet afdoende is om jouw abstracte denkbeelden te begrijpen.  Ik zal nederig aan uw voeten gaan zitten.  (Mits je die grote schuiten van je wat in trekt!)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Dat is mogelijk, mijn IQ is maar iets boven-gemiddeld, zodat mijn perceptieniveau niet afdoende is om jouw abstracte denkbeelden te begrijpen.  Ik zal nederig aan uw voeten gaan zitten.  (Mits je die grote schuiten van je wat in trekt!)

Alsof dat iets met IQ te maken zou hebben? Abstract is de vereenvoudiging van complex, ontdaan van allerhande irrelevanties die dat wat helder is verduisteren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Alsof dat iets met IQ te maken zou hebben? Abstract is de vereenvoudiging van complex, ontdaan van allerhande irrelevanties die dat wat helder is verduisteren. 

Nou ja, het enige wat ik van je denkbeelden begrijp is dat ze over geld en economie gaan.  Dat heeft toch al niet mijn primaire belangstelling.   De economie draait ook zonder mijn bemoeienis wel door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid