Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Hopper:

Ik ben niet van de lijstjes en de uitgestippelde routes.  Dat is dan ook mijn bezwaar tegen het Boeddhisme.  Het pad (de weg) verschijnt terwijl je die bewandelt.  Jezus zegt simpelweg: Ik ben zelf die weg.  Dat geeft ook geen garanties, aan oorlogsvoerende christenen zien we dat er lang niet altijd geluisterd wordt.  Maar an sich opent het wel de intuïtieve benadering.  Mits je maar die smalle weg neemt.

Dat is wat Einstein suggereerde, hou het simpel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

3 minuten geleden zei TTC:

Gradueel voortschrijdend komt het ons toe dat er toch verschillende schuitjes blijken te zijn, dan wel in hetzelfde bad. 

Als we er van uit gaan dat alles uit één Bron voortkomt moet er ook een universele weg naar die Bron zijn.  Dat de diverse mensen steeds in een verschillend schuitje stappen komt omdat men veelal meent middels het denken die Bron te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Als we er van uit gaan dat alles uit één Bron voortkomt moet er ook een universele weg naar die Bron zijn.  Dat de diverse mensen steeds in een verschillend schuitje stappen komt omdat men veelal meent middels het denken die Bron te vinden.

Van praktische filosofie hoef je niets te begrijpen om het interessant te kunnen vinden, in het andere geval zouden we geboren worden en niets meer te leren hebben.

7 minuten geleden zei Hopper:

Dat de diverse mensen steeds in een verschillend schuitje stappen komt omdat men veelal meent middels het denken die Bron te vinden.

Het zou je in de eerste plaats al moeten interesseren, de meeste mensen zijn helemaal niet bezig met deze of gene Bron. En dat is nu eenmaal het leven, geen verplichting met alle mogelijke perverse effecten incluis. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hopper:

Soms blijft een mens toch chronisch in de woestijn om andere mensen bij te staan,

12 uur geleden zei TTC:

Lijkt meer op dat fenomeen bodhisattva, als een soort van brugfunctie als ik dat een beetje goed begrepen heb. 

Nice, ik had diezelfde vergelijkende gedachte toen ik dat las.

 

10 uur geleden zei Hopper:

Op wiki staat dat een bodhisattva zijn verlichting uitstelt, dat lijkt mij onzin.  

Of je nou je blijft reïncarneren en je verlichting uitstelt om 'mens en dier' bij te staan of je vertrek uit de woestijn uitstelt en door die woestijn blijft dolen om andere mensen bij te staan.. verschilt niet zoveel.   

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Dat is niks bijzonders, die worden geboren, die gaan een keertje trouwen, verwekken een paar kinderen en gaan weer dood. En dat was het dan.

Andere interpretatie wellicht, er zijn mensen die zeggen dat er geen weg naar die universele bron is. Hoe zou dat kunnen?

2 uur geleden zei Petra.:

Of je nou je blijft reïncarneren en je verlichting uitstelt om 'mens en dier' bij te staan of je vertrek uit de woestijn uitstelt en door die woestijn blijft dolen om andere mensen bij te staan.. verschilt niet zoveel.   

Grappig eigenlijk, zand in de ogen strooien betekent misleiden, geraken we dan ooit wel uit die woestijn? 😏

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Nice, ik had diezelfde vergelijkende gedachte toen ik dat las.

Dat chronische lijden kan ook met stigma te maken hebben, de ervaren weerstand binnen wat mallemolen noemt. En zo kunnen we over elke manifestatie of fenomeen een heel boek schrijven waarover de meningen altijd verdeeld zullen zijn, ambivalentie troef. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Hopper:

Ik weet niet wat dat zijn.

Kunnen dat simpel proberen te houden, generaliserend.

  • er is een probleem
  • er is een oplossing voor dat probleem
  • dat probleem doet zich pas voor wanneer het individu hiermee in aanraking komt
  • het individu kent op dat moment de oplossing niet
  • een oplossing voor dat specifieke probleem is er wel

Non-lineair verwijst naar de tijdloze beschikbaarheid van een oplossing, katalysator naar het versnellen van dat proces.  

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Andere interpretatie wellicht, er zijn mensen die zeggen dat er geen weg naar die universele bron is. Hoe zou dat kunnen?

Dat is omdat het woord 'bron' niet altijd goed begrepen wordt.  Aan een 'bron' ontspring je, die kan dus alleen in jezelf te vinden zijn.  Maar mensen zoeken naar die 'bron' buiten zichzelf.

2 uur geleden zei TTC:

Kunnen dat simpel proberen te houden, generaliserend.

  • er is een probleem
  • er is een oplossing voor dat probleem
  • dat probleem doet zich pas voor wanneer het individu hiermee in aanraking komt
  • het individu kent op dat moment de oplossing niet
  • een oplossing voor dat specifieke probleem is er wel

Non-lineair verwijst naar de tijdloze beschikbaarheid van een oplossing, katalysator naar het versnellen van dat proces.  

 

 

 

 

In het tijdloze zijn in het geheel geen oplossingen heb ik geconstateerd.  Problemen en oplossingen bevinden zich  in ruimtetijd.  Causaliteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

Dat is omdat het woord 'bron' niet altijd goed begrepen wordt.  Aan een 'bron' ontspring je, die kan dus alleen in jezelf te vinden zijn.  Maar mensen zoeken naar die 'bron' buiten zichzelf.

Het is sowieso al een hele worsteling om het voor onszelf helder te krijgen, in hoeverre dat überhaupt lukt. In die zin kunnen allerhande lijstjes met hypergevoelige nuances misschien wel helpen, maar dat wordt finaal zo subtiel dat er amper dialoog in milde overreding over mogelijk is. Maar boeiende materie, dat spreekt denkelijk voor zich, voor het zoekende zelf verhelderend. 

19 minuten geleden zei Hopper:

In het tijdloze zijn in het geheel geen oplossingen heb ik geconstateerd.  Problemen en oplossingen bevinden zich  in ruimtetijd.  Causaliteit.

Wellicht bedoel je met dat tijdloze het niets, zonder problemen heb je ook geen oplossingen nodig. Maar kunnen we met niets dan wel iets oplossen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Het is sowieso al een hele worsteling om het voor onszelf helder te krijgen, in hoeverre dat überhaupt lukt. In die zin kunnen allerhande lijstjes met hypergevoelige nuances misschien wel helpen, maar dat wordt finaal zo subtiel dat er amper dialoog in milde overreding over mogelijk is. Maar boeiende materie, dat spreekt denkelijk voor zich, voor het zoekende zelf verhelderend. 

Voor mijzelf sprekend heb ik de zaken redelijk helder.  De weg die Jezus wijst is de juiste omdat ik die weg gegaan ben.  Mijn denken over 'de weg' anno 2022 kan ik vergelijken met die van tientallen terug.  Waar stond ik toen en waar sta ik nu?

Iedere dialoog met wie dan ook doet daar niks aan bij of af.  Boeiend is het wel, omdat het 'het gedoe' in de wereld overstijgt.  Wie buiten de cognitieve inhoud van de eigen geest kan treden betreedt daarmee ook een 'andere wereld'.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Voor mijzelf sprekend heb ik de zaken redelijk helder.  De weg die Jezus wijst is de juiste omdat ik die weg gegaan ben.  Mijn denken over 'de weg' anno 2022 kan ik vergelijken met die van tientallen terug.  Waar stond ik toen en waar sta ik nu? Iedere dialoog met wie dan ook doet daar niks aan bij of af.  Boeiend is het wel, omdat het 'het gedoe' in de wereld overstijgt.  Wie buiten de cognitieve inhoud van de eigen geest kan treden betreedt daarmee ook een 'andere wereld'.

We kunnen niet honderd keer hetzelfde helder maken, dat zou immers betekenen dat het niet helder is. In deze zin kunnen we spreken over het klimmende en dalende pad, en dat heeft betrekking op de pragmatische waarheid binnen de dualiteit. Die 'andere wereld' op aards niveau vinden we terug in verschillende studiewerken, dat is het probleem dus niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

We kunnen niet honderd keer hetzelfde helder maken, dat zou immers betekenen dat het niet helder is. In deze zin kunnen we spreken over het klimmende en dalende pad, en dat heeft betrekking op de pragmatische waarheid binnen de dualiteit. Die 'andere wereld' op aards niveau vinden we terug in verschillende studiewerken, dat is het probleem dus niet. 

Het veld van goed en kwaad voldoet aan wetmatigheden .   We kunnen ze bespreken, maar meestal is daar geen interesse voor.  En het staat ook in de Bergrede:

Citaat

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Er zal niks veranderen aan de wet.   Daarom is het verstandig om voorbij te gaan aan het veld der overtuigingen, want dan tracht je de wet te ontbinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

We kunnen niet honderd keer hetzelfde helder maken, dat zou immers betekenen dat het niet helder is.

Het kán kennelijk best wel. 

Daarom.... 

Op 26-11-2022 om 15:16 zei Hopper:

Uiteraard is het ook mijn ervaring met dat wat universeel is,

 Mensen hebben al eeuwen geschriften nagelaten over die universele weg.

.... hebben mensen inderdaad al eeuwen geschriften en geschriften en geschriften en .....   nog meer weetikhoeveel geschriften nagelaten over hun persoonlijke ervaringen op die universele weg. 

Of dat immers betekent dat het niet helder is is een optie. Het is ook mogelijk dat mensen hun eigen ervaringen uniek genoeg of interessant genoeg of whatever vonden om er nog een geschrift aan toe te voegen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Veel vaker is het makkelijker om iets helder te verduisteren dan andersom, maar ik verzin nog snel een cryptomunt om van al die anderen vanaf te komen. 

Naar wat ik lees.. vinden er zat mensen  die -de weg die Jezus wijst- volgen, de weg hartstikke helder en toch... kunnen ze onderling verschillen en zelfs totaal tegenstrijdig zijn.

 

      

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hopper:

Het veld van goed en kwaad voldoet aan wetmatigheden .   We kunnen ze bespreken, maar meestal is daar geen interesse voor.  En het staat ook in de Bergrede.

Het AB-perspectief veronderstelt een kloof die soms moeilijk overbrugbaar lijkt, maar misschien dat er van de inhoud een berg gemaakt werd. 

1 minuut geleden zei Petra.:

Naar wat ik lees.. vinden er zat mensen  die -de weg die Jezus wijst- volgen, de weg hartstikke helder en toch... kunnen ze onderling verschillen en zelfs totaal tegenstrijdig zijn.      

Ja, alles is kristalhelder, uitgezonderd boerenlogica naar het schijnt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Het AB-perspectief veronderstelt een kloof die soms moeilijk overbrugbaar lijkt, maar misschien dat er van de inhoud een berg gemaakt werd. 

 

Ik weet niet wat het AB-perspectief is.  Ik kom bij een uitzendbureau uit en de nationale onderwijsgids.  Maar dat heeft mijn interesse niet.

15 minuten geleden zei Petra.:

Naar wat ik lees.. vinden er zat mensen  die -de weg die Jezus wijst- volgen, de weg hartstikke helder en toch... kunnen ze onderling verschillen en zelfs totaal tegenstrijdig zijn.

 

      

Natuurlijk.  Onder weg naar het licht vechten we elkaar de tent uit.  Het eindpunt van 'de weg' kan niet verschillend zijn.  Dan blijkt dat het je eigen licht is wat de wereld verlicht....

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Er zit dan ook een kloof tussen die onoverbrugbaar lijkt, zelfs wanneer die brug er ligt. 

Perspectief is een punt van waaruit iemand naar iets kijkt of waarneemt.  Tussen het punt waaruit iemand waarneemt en dat wat waargenomen wordt zit ook een onoverbrugbare kloof, genaamd bewustzijn.   De waarnemer gaat nooit het waargenomene worden.   Pogingen daartoe zijn zinloos, vandaar het zwaard in Matteüs 10:34: het waargenomene wordt verlaten en men blijft een'zaam en verlaten achter in de woestijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Perspectief is een punt van waaruit iemand naar iets kijkt of waarneemt.  Tussen het punt waaruit iemand waarneemt en dat wat waargenomen wordt zit ook een onoverbrugbare kloof, genaamd bewustzijn.   De waarnemer gaat nooit het waargenomene worden.   Pogingen daartoe zijn zinloos, vandaar het zwaard in Matteüs 10:34: het waargenomene wordt verlaten en men blijft een'zaam en verlaten achter in de woestijn.

Hetzelfde geldt voor non-lineaire katalysatoren, het zou dus zomaar eens kunnen dat achter die berg problemen voor die berg niet bestaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Hetzelfde geldt voor non-lineaire katalysatoren, het zou dus zomaar eens kunnen dat achter die berg problemen voor die berg niet bestaan. 

Non lineair is volgens jou tijdloos.  Maar daar kunnen geen katalysatoren bestaan.  In de eeuwigheid is alleen presentie en verder leegte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Non lineair is volgens jou tijdloos.  Maar daar kunnen geen katalysatoren bestaan.  In de eeuwigheid is alleen presentie en verder leegte.

Redelijk inderdaad, anders hadden we ook niet naar geschriften van duizenden jaren geleden kunnen verwijzen om vandaag hetzelfde te zeggen. Katalysatoren kunnen we ahw uit de lucht plukken, net zoals informatie tijdloos beschikbaar is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid