Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Hopper:

Non-lineaire katalysator is een raar woord.  Het begrip tijdloosheid zit vervat in het woord 'leegte' en dat pas je niet toe.  De linguïstische taalverwarring houdt aan.  Maar omdat we op een christelijk forum zitten hou ik Prediker 1:2 aan.  Dat is tenminste helder: Prediker zet de leegte (het zijn) tegenover het Panta rhei (het wordende).  Waarmee Prediker te kennen geeft over volledige kennis te beschikken.

Het is begrijpelijkerwijs ook maar wat mensen interesseert, maar voor hetzelfde geld kunnen we ook de General Problem Solver van Herbert Simon en Allan Newel overwegen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

56 minuten geleden zei TTC:

Misschien dat die mensen ook gewoon hun eten kopen in de supermarkt, om nog niet te spreken van torenhoge energiefacturen. 

De torenhoge energiefacturen zijn deels te voorkomen door de thermosstaat lager te zetten en anderzijds worden we ruimhartig gecompenseerd door de overheid.   Aan die compensatie zal ook wel weer een einde zitten.  Zoals alles in het 'wordende'.

Zojuist zei TTC:

Het is begrijpelijkerwijs ook maar wat mensen interesseert, maar voor hetzelfde geld kunnen we ook de General Problem Solver van Herbert Simon en Allan Newel overwegen.

Nooit van gehoord, momenteel heb ik meer interesse voor Prediker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hopper:

De torenhoge energiefacturen zijn deels te voorkomen door de thermosstaat lager te zetten en anderzijds worden we ruimhartig gecompenseerd door de overheid.   Aan die compensatie zal ook wel weer een einde zitten.  Zoals alles in het 'wordende'. Nooit van gehoord, momenteel heb ik meer interesse voor Prediker.

Vreemde berg waar je op zit, net zoals Nyaya niet zomaar logica is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Vreemde berg waar je op zit, net zoals Nyaya niet zomaar logica is. 

De waarheid heeft een schel geluid.   Wie zuinig is met energie verdiend bijna nog aan de energiecrisis.  Het heeft echter niks met de Bergrede van doen.   Dus ik laat het er bij met uw welnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

De waarheid heeft een schel geluid.   Wie zuinig is met energie verdiend bijna nog aan de energiecrisis.  Het heeft echter niks met de Bergrede van doen.   Dus ik laat het er bij met uw welnemen.

Met de General Problem Solver kunnen we zelfs verschillende wegen simuleren, de ene nog korter dan de andere. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Er komen zelfmoordcapsules op de markt tegen de recessie. Zo lossen die goddelozen onze problemen op in de toekomst.

Blijkbaar heb je andere site gelezen, we dachten laten invriezen tot het verhelderende discours over die Bergrede voorbij is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik vermeld het maar en raad het zeker niet aan. Het is een walgelijke uitvinding die de waanzin van deze doodscultuur onderstreept.

Ter herinnering Matt 16:25: "Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen".  Waarmee ik uiteraard suïcide niet wens te promoten of goed te praten.   Maar in zekere zin beveelt Jezus een geestelijke suïcide aan: de mystieke dood.  Enige terughoudendheid naar degenen die zichzelf het leven benemen is wel wenselijk. (Oordeelt niet)

11 minuten geleden zei TTC:

Maak nooit helder wat vaag is, dan leer je hoe pijnlijk hoop is.

Hoop en spijt is voor degenen die nog een obsessie met de tijd hebben.  In de eeuwigheid is hoop noch spijt.  En daar komen we weer bij de Bergrede uit: Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.

7 minuten geleden zei Fundamenteel:

Leven an sich is pijnlijk... 

Gisteren was ik aan het clocharen in Antwerpen, de mensen slapen gewoon op straat met de spuit nog in hun armen. Zo tragisch.

De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.  Romeinen 14:5

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Hoop en spijt is voor degenen die nog een obsessie met de tijd hebben.  In de eeuwigheid is hoop noch spijt.  En daar komen we weer bij de Bergrede uit: Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.

Ambivalentie herbergt vaak iets vreemds, zo kunnen de grootste criticasters ook de grootste voorstanders zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Ambivalentie herbergt vaak iets vreemds, zo kunnen de grootste criticasters ook de grootste voorstanders zijn.

De ziel die beide werelden in presentie verenigt is per definitie ambivalent.  Het eeuwige en het tijdelijke bestaat niet zonder elkaar.  Dat gezegd hebbende is het merkwaardig dat het eeuwige op zichzelf kan existeren.  Dan ben ik in het huis van de Vader.   Om er toch weer op uit te trekken in deze wereld en wie weet wel ergens hoop op hebben.  Hoop welke geen verwachtingen inhoudt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

De ziel die beide werelden in presentie verenigt is per definitie ambivalent.  Het eeuwige en het tijdelijke bestaat niet zonder elkaar.  Dat gezegd hebbende is het merkwaardig dat het eeuwige op zichzelf kan existeren.  Dan ben ik in het huis van de Vader.   Om er toch weer op uit te trekken in deze wereld en wie weet wel ergens hoop op hebben.  Hoop welke geen verwachtingen inhoudt.

Gods Koninkrijk is waar we onze hiel zetten, maar geen idee of iemand alle planeten in de Kosmos al heeft kunnen tellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Fundamenteel:

Men is daar volop aan bezig. Nooit gedacht dat flat earth zo zou stijgen in aantal. De aarde is wellicht ook plat met een dome over. 

Misschien dat zonder die katalysatoren minder makkelijk begrepen wordt wat er met die vier elementen nu precies bedoeld wil worden, maar ze zijn sowieso wel simultaan te beschouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-11-2022 om 15:11 zei Hopper:

Babylonische spraakverwarring stimuleren we juist als we er allerlei afgoderij bij halen.

Denken of nadenken is in zijn concrete betekenis het laten werken van het verstand, een reeks voor­stel­lin­gen van de geest be­wust op el­kaar doen vol­gen om ver­schil, over­een­komst of oor­za­ke­lijk ver­band te vin­den en begrippen, inzicht en oordelen te vor­men.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Misschien dat zonder die katalysatoren minder makkelijk begrepen wordt wat er met die vier elementen nu precies bedoeld wil worden, maar ze zijn sowieso wel simultaan te beschouwen.

Stel u eens voor als de aarde plat is ... Is dat niet baanbrekender dan cijfers in de economie? Stel het u eens echt voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Onderhand denken we dat de stilte veel beter als een sprekende klok geïnterpreteerd kan worden, en de tijd nooit rijp.

God schreeuwt in niemands oren, daarom is de geestelijke stilte te prefereren.  Geestelijke stilte echter wordt verstoord door het gemoed.  Zolang men nog de toehoorder is van de eigen emoties, breekt het geluid van de stilte niet door.

Lees ook Romeinen 12:2

" En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij."

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

God schreeuwt in niemands oren, daarom is de geestelijke stilte te prefereren.  Geestelijke stilte echter wordt verstoord door het gemoed.  Zolang men nog de toehoorder is van de eigen emoties, breekt het geluid van de stilte niet door. Lees ook Romeinen 12:2 " En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij."

Waarom zou dat niet gewoon in mensentaal kunnen, omdat het oude teksten zijn? 

36 minuten geleden zei Fundamenteel:

Stel u eens voor als de aarde plat is ... Is dat niet baanbrekender dan cijfers in de economie? Stel het u eens echt voor?

Een platte aarde is een metafoor voor een wereld waar diepte niet herkend wordt, al die cijfers in de economie zijn immers achterhaald voor wie het zien wil. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid