Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei TTC:

Waarom zou dat niet gewoon in mensentaal kunnen, omdat het oude teksten zijn? 

De geest dient te verstillen om te kunnen 'verstaan', daarmee bedoel ik geen oude teksten.  Maar het innerlijk verstaan.  De ziel moet de donkere nacht in, maar weet de weg niet alleen.  De ziel moet zich ontdoen van alle zintuigelijke waarnemingen, maar als totaal-mens kan ik die niet uitzetten.  De ziel dient zich los te rukken uit de wereld zonder de wereld te verlaten.

"Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf, en neme zijn kruis op, en volge Mij”.  Staat er geschreven.  Maar hoe moet dat?   Dat gaat niet met een 'lawaaiige' geest.    Alle verlangens dienen uitgedoofd te zijn, alle hoop dient te worden opgegeven, iedere hoop op een betere, aardse toekomst achter ons gelaten.   Dat is de weg van de mystieke dood.

Lucas14:33 

Citaat

Zo kunnen jullie dus alleen maar mijn leerling zijn, als jullie alles wat jullie hebben, kunnen loslaten.

Het staat allemaal geschreven, verbazingwekkend gewoon !  Kletsen op een forum is wat anders dan de gruwelijke praktijk die de weg van Jezus is.  Begeertes scheppen de duisternis in de ziel en dan moet de ziel ook nog eens de donkere nacht in.  

Het is de verwoestijning van de ziel, de woestijn is de metafoor voor de dorre omgeving waarin God geboren kan worden in de kenvermogende ziel.  Alleen in de metaforische woestijn kun je 'alleen' zijn, afgesloten van alles wat maar plezier of geneugtes kan geven.  De leer van Jezus is m.i. een Spartaanse leer omdat het gemoed helemaal leeg moet zijn.  Anders kan God niet binnen treden.

Vandaar ook Romeinen 12:23 , het is een vernieuwing uws gemoed.   Anders kunnen de zaligsprekingen van Jezus uit de Bergrede ook niet uitkomen.  Want denk niet dat die zaligsprekingen over een toekomst gaan.

Iedere hoop op een toekomst dient opgegeven, anders kan er geen intree gemaakt naar het tegenwoordige.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

 

5 uur geleden zei Hopper:

 Alleen in de metaforische woestijn kun je 'alleen' zijn, afgesloten van alles wat maar plezier of geneugtes kan geven.  De leer van Jezus is m.i. een Spartaanse leer omdat het gemoed helemaal leeg moet zijn.  Anders kan God niet binnen treden.

Iedere hoop op een toekomst dient opgegeven, anders kan er geen intree gemaakt naar het tegenwoordige.

Hemeltjelief ..err is nogal wat ellende nodig dan alvorens God naar binnen kan treden. 

Lieve Hopper... ik begin me een beetje zorgen te maken na al de troosteloze, trieste, depressieve, zwartgallige teksten. Mijn gedachte... geef nooit op, niet je hoop, niet je verlangens, niet je plezier, niet je geneugtes, want zodra je alles opgeeft kun je net zo goed meteen in je kist gaan liggen. Het leven is het waard om geleefd te worden! 😘   

Volgens mij.. zijn er meerdere wegen

15 uur geleden zei Hopper:

.., momenteel heb ik meer interesse voor Prediker.

Gezien je interesse voor Prediker.. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ECC.3/Prediker-3/

'Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, behalve vrolijk te zijn en van het leven te genieten.🥳 13 Want wanneer hij zich aan eten en drinken tegoed doet en geniet van al het goede dat hij moeizaam heeft verworven, is dat een geschenk van God." 🎁

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ECC.9/Prediker-9/

"Voor wie nog leven mag, is er nog hoop; 🌈 beter een levende hond dan een dode leeuw. 5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten. 6 Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon. 

7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn.🍷 God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan.🎉 8 Draag altijd vrolijke kleren,🎊 kies een feestelijke geur.🌸 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. " 💓

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ECC.12/Prediker-12/

'Gedenk daarom je schepper in de dagen van je jeugd – voordat de slechte dagen komen en de jaren naderen waarvan je zegt: In deze jaren vind ik weinig vreugde meer."

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

De geest dient te verstillen om te kunnen 'verstaan', daarmee bedoel ik geen oude teksten.  Maar het innerlijk verstaan.  De ziel moet de donkere nacht in, maar weet de weg niet alleen.  De ziel moet zich ontdoen van alle zintuigelijke waarnemingen, maar als totaal-mens kan ik die niet uitzetten.  De ziel dient zich los te rukken uit de wereld zonder de wereld te verlaten. "Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf, en neme zijn kruis op, en volge Mij”.  Staat er geschreven.  Maar hoe moet dat?   Dat gaat niet met een 'lawaaiige' geest.  Alle verlangens dienen uitgedoofd te zijn, alle hoop dient te worden opgegeven, iedere hoop op een betere, aardse toekomst achter ons gelaten.   Dat is de weg van de mystieke dood. Lucas14:33 

image.png.065ff3250ed86c685cc09b511a91b922.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

Iedere hoop op een toekomst dient opgegeven, anders kan er geen intree gemaakt naar het tegenwoordige.

Ik denk dat de we dringend nood hebben aan een bijzonder soort ggz-experten, om op een fluweelzachte, en daarom deskundige, manier toe te lichten wat de kracht van eenvoud betekent. Vereenvoudiging leidt tot simpele beslisregels en bijpassende beeldvorming die net omwille van allerhande complexiteit amper aandacht geniet.

10 uur geleden zei Hopper:

Het staat allemaal geschreven, verbazingwekkend gewoon!

Schep er een beetje orde in en het wordt helder, waarom zou je alles dan zo verwarrend willen voorstellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:

Alle verlangens dienen uitgedoofd te zijn, alle hoop dient te worden opgegeven, iedere hoop op een betere, aardse toekomst achter ons gelaten.

Je lijkt zo stilaan op een boeddhist, bizar genoeg.  

12 uur geleden zei Hopper:

De geest dient te verstillen om te kunnen 'verstaan', daarmee bedoel ik geen oude teksten.

Wellicht kunnen we ons een wereld zonder die epistemologische obstakels niet voorstellen, maar het lijkt wel normaal om ze in stand te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

 

Hemeltjelief ..err is nogal wat ellende nodig dan alvorens God naar binnen kan treden. 

Lieve Hopper... ik begin me een beetje zorgen te maken na al de troosteloze, trieste, depressieve, zwartgallige teksten. Mijn gedachte... geef nooit op, niet je hoop, niet je verlangens, niet je plezier, niet je geneugtes, want zodra je alles opgeeft kun je net zo goed meteen in je kist gaan liggen. Het leven is het waard om geleefd te worden! 😘   

 

Het Nieuwe Testament staat vol met teksten die niet erg vrolijk maken.  De mens die in de tijd leeft heeft de ultieme wens om het ogenblik van 'straks' mee te maken.   Zoals ik het NT lees en begrijp dient de mens -in navolging van Jezus- zichzelf te schenken aan God.   En daarmee ook zijn persoonlijk lijden aan te gaan.  In geestelijke zin ga je dus meteen in je kist liggen.  Iedere hoop of wens op een vervulling van de toekomst moet opgegeven worden, anders kan het 'eeuwige' niet 'betreden' worden.

God schenkt zich graag aan de mens (de Godsgeboorte in de ziel) , maar dat kan alleen plaats hebben middels het (geestelijk) lijden zoals Jezus heeft voorgeleefd. Het vereist dus een solide geestelijke basis, daar kan ten aller tijde aan gewerkt worden.  Die basis kan alleen ontstaan indien de mens in staat is zijn gemoed te ledigen, zie ook de opmerking van Paulus daar over.  Ik denk dan ook dat Paulus niet bekeerd is (op andere gedachten gekomen) , maar dat hij de innerlijke lijdensweg heeft voltooid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Je lijkt zo stilaan op een boeddhist, bizar genoeg.  

Nee, de Boeddhist wenst het lijden op te heffen, de volger van Jezus gaat het lijden aan.  Dat is m.i. het grote verschil tussen Jezus en de Boeddha.  Waarmee ik meer een volger ben van Jezus dan van Boeddha.  Boeddha kiest voor de brede weg.

Zojuist zei TTC:

Wat zou binnen deze context het wezenlijke verschil zijn?

De verenkeling van de geest waardoor het 'volledig kennen' gerealiseerd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De verenkeling van de geest waardoor het 'volledig kennen' gerealiseerd wordt.

Zelfrealisatie? 

2 minuten geleden zei Hopper:

Nee, de Boeddhist wenst het lijden op te heffen, de volger van Jezus gaat het lijden aan.  Dat is m.i. het grote verschil tussen Jezus en de Boeddha.  Waarmee ik meer een volger ben van Jezus dan van Boeddha.  Boeddha kiest voor de brede weg.

Misschien is het handiger om het volledige proces in z'n totaliteit te beschouwen, zo wordt het misschien duidelijker wanneer en op welk niveau deze of gene stelling van toepassing is. Maar het staat je volledig vrij om alles op een hoopje te gooien, niet in het minst veel aanhoudende verwarring des levens verklarend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Petra.:

Voor wie nog leven mag, is er nog hoop.

Sommige dingen zijn quasi onzichtbaar, en woelig water bevordert meer helderheid niet.

15 uur geleden zei Hopper:

Kletsen op een forum is wat anders dan de gruwelijke praktijk die de weg van Jezus is.

Heel uitnodigend om meer verbinding en harmonie te realiseren, en we dachten aan een fluweelzachte paradigmashift. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

1. Zelfrealisatie? 

2. Misschien is het handiger om het volledige proces in z'n totaliteit te beschouwen, zo wordt het misschien duidelijker wanneer en op welk niveau deze of gene stelling van toepassing is. Maar het staat je volledig vrij om alles op een hoopje te gooien, niet in het minst veel aanhoudende verwarring des levens verklarend.

1. Ja.

2. Er is geen tot weinig belangstelling voor mijn uitleg van de leer van Jezus.   De meeste gelovigen willen met de huidige zijns-grond existeren in een hiernamaals.  Dat is onmogelijk.  De zijns-grond van God is anders omdat Schepper en 'het geschapene' gescheiden zijn zoals de timmerman gescheiden is van zijn schepping: het meubel.

God is in Zijn zijnsgrond één (ik ben die ik ben) en daarmee kan God in die zijnsgrond niet buiten zichzelf treden.  Daarom móet de mens de zijnsgrond van 'het geschapene' verlaten zoals in Matt 16:25 staat.  De mens die zijn leven verliest om Mijnentwil die vindt de zijnsgrond van God.   Dat is een onverdeelde grond.

In alles wat 'schepping' is valt niks te winnen voor de mens (Matt 16:26).  Daarom zal iedere vorm van 'hebben' uitgebannen moeten worden, alleen wat geschapen is kun je 'hebben'.  De hebzuchtige mens wordt daarmee afgestraft zonder dat God buiten zichzelf hoeft te treden.  Wat God ook niet kan, want dan zou Hij niet langer één zijn.

Liefde (oprechte liefde)voor de medemens bant ook het 'hebben' uit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

1. Ja.

2. Er is geen tot weinig belangstelling voor mijn uitleg van de leer van Jezus.   De meeste gelovigen willen met de huidige zijns-grond existeren in een hiernamaals.  Dat is onmogelijk.  De zijns-grond van God is anders omdat Schepper en 'het geschapene' gescheiden zijn zoals de timmerman gescheiden is van zijn schepping: het meubel.

God is in Zijn zijnsgrond één (ik ben die ik ben) en daarmee kan God in die zijnsgrond niet buiten zichzelf treden.  Daarom móet de mens de zijnsgrond van 'het geschapene' verlaten zoals in Matt 16:25 staat.  De mens die zijn leven verliest om Mijnentwil die vindt de zijnsgrond van God.   Dat is een onverdeelde grond.

In alles wat 'schepping' is valt niks te winnen voor de mens (Matt 16:26).  Daarom zal iedere vorm van 'hebben' uitgebannen moeten worden, alleen wat geschapen is kun je 'hebben'.  De hebzuchtige mens wordt daarmee afgestraft zonder dat God buiten zichzelf hoeft te treden.  Wat God ook niet kan, want dan zou Hij niet langer één zijn.

Liefde (oprechte liefde)voor de medemens bant ook het 'hebben' uit. 

Herbert Simon suggereert een eilandmodel om meer helderheid te scheppen, ontdaan van allerhande irrelevanties. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Herbert Simon suggereert een eilandmodel om meer helderheid te scheppen, ontdaan van allerhande irrelevanties. 

Daar snap ik toch niks van.  Het gaan van 'de weg' is immers een individuele aangelegenheid.   Met andere mensen kun je overleggen irl of middels een forum.   Maar zolang mensen in hun 'heb-natuur' of 'wens-natuur' blijven hangen is ieder gesprek zinloos. Dan blijf je hangen in welles-nietes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hopper:

Daar snap ik toch niks van.  Het gaan van 'de weg' is immers een individuele aangelegenheid.   Met andere mensen kun je overleggen irl of middels een forum.   Maar zolang mensen in hun 'heb-natuur' of 'wens-natuur' blijven hangen is ieder gesprek zinloos. Dan blijf je hangen in welles-nietes.

Waarom denk je dat Herbert Simon dat suggereert, om het nog vager te maken misschien? 

22 minuten geleden zei Hopper:

Daar snap ik toch niks van.

Denk onderhand dat je de enige bent die op voorhand weet wat hij niet snapt, zelfs zonder te weten waar het over gaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Dan blijf je hangen in welles-nietes.

In een eilandmodel wordt het mogelijk gemaakt om verschillende denksporen naast elkaar te leggen, dan weet je tenminste waarom het eindeloos lang welles/niets spelletjes kunnen blijven. Maar wat dan de smalle en/of brede weg betekent? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei TTC:

In een eilandmodel wordt het mogelijk gemaakt om verschillende denksporen naast elkaar te leggen, dan weet je tenminste waarom het eindeloos lang welles/niets spelletjes kunnen blijven. Maar wat dan de smalle en/of brede weg betekent? 

De enige weg welke vruchtbaar overleg mogelijk maakt verloopt niet middels denksporen.  Dan legt men de verschillende overtuigingen naast elkaar.  Jezus geeft het zelf al aan: "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen."

Vergaderen is okay, maar als men komt om te 'kibbelen' dan is men niet vergaderd in Mijn naam.  Robert Frans denkt dat vergaderen in Mijn naam samen komen in de kerk is.  En dan waarschijnlijk nog de rooms-katholieke kerk.  Maar dat lees ik niet in Matteus 18:20.  Dan heb je al weer twee verschillende denksporen die niet allebei waar kunnen zijn.

Dus nee, je eilandmodel kan mijn goedkeuring niet wegdragen.   Het 'vergaderd zijn in Mijn naam' gebeurd vanzelf.   Als de geest verstild is en daarmee de preoccupatie met 'de wereld' een einde begint te nemen dan herkennen de geliefden elkaar.  De geliefden vergaderen dan in Mijn naam zonder dat zij daar een afspraak over gemaakt hebben.  Dan is er geen gekibbel over overtuigingen, dan is er geen voorganger die de les leest.  Dan volgt iedereen Mij zonder mitsen of maren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hopper:

De enige weg welke vruchtbaar overleg mogelijk maakt verloopt niet middels denksporen.  Dan legt men de verschillende overtuigingen naast elkaar.  Jezus geeft het zelf al aan: "Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen." Vergaderen is okay, maar als men komt om te 'kibbelen' dan is men niet vergaderd in Mijn naam.  Robert Frans denkt dat vergaderen in Mijn naam samen komen in de kerk is.  En dan waarschijnlijk nog de rooms-katholieke kerk.  Maar dat lees ik niet in Matteus 18:20.  Dan heb je al weer twee verschillende denksporen die niet allebei waar kunnen zijn. Dus nee, je eilandmodel kan mijn goedkeuring niet wegdragen.   Het 'vergaderd zijn in Mijn naam' gebeurd vanzelf.   Als de geest verstild is en daarmee de preoccupatie met 'de wereld' een einde begint te nemen dan herkennen de geliefden elkaar.  De geliefden vergaderen dan in Mijn naam zonder dat zij daar een afspraak over gemaakt hebben.  Dan is er geen gekibbel over overtuigingen, dan is er geen voorganger die de les leest.  Dan volgt iedereen Mij zonder mitsen of maren.

In een eilandmodel verstilt de geest redelijk snel, omdat je misschien nog maar amper kan geloven wat je te zien krijgt. Maar het hoeft niet hoor, het is immers kunst om zoveel mogelijk mist en vaagheid te onderhouden om het christendom te etaleren. 

28 minuten geleden zei Hopper:

De enige weg welke vruchtbaar overleg mogelijk maakt verloopt niet middels denksporen.

Verduistering is ook maar een denkspoor dat onderhouden wordt, getuigend de wet van de uitgesloten derden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Het gaan van 'de weg' is immers een individuele aangelegenheid.

We hoeven het avontuur niet alleen te ondernemen, want de helden van alle tijden zijn ons voorgegaan. Het labyrint is ons dóór en dóór bekend. We hoeven slechts de draad van de routen van de held te volgen. En waar we hadden verwacht een gruwel aan te treffen zullen we een god vinden, waar we hadden verwacht er één te doden, zullen we onszelf verslaan.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei TTC:

We hoeven het avontuur niet alleen te ondernemen, want de helden van alle tijden zijn ons voorgegaan. Het labyrint is ons dóór en dóór bekend. We hoeven slechts de draad van de routen van de held te volgen. En waar we hadden verwacht een gruwel aan te treffen zullen we een god vinden, waar we hadden verwacht er één te doden, zullen we onszelf verslaan.

Mijn ervaring is anders, het gaan van 'de weg' is een eenzame weg. Over welke held je het hebt dat weet ik niet, Jezus was de niet-held.  Het lijden is onontkoombaar.  Dat vereist een attitude van verlatenheid (mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?). Laten is het sleutelwoord: de wereld ver'laten en een ge'laten houding.  Overgave van het persoonlijke zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Mijn ervaring is anders, het gaan van 'de weg' is een eenzame weg. Over welke held je het hebt dat weet ik niet, Jezus was de niet-held.  Het lijden is onontkoombaar.  Dat vereist een attitude van verlatenheid (mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?). Laten is het sleutelwoord: de wereld ver'laten en een ge'laten houding.  Overgave van het persoonlijke zelf.

Geduld Hopper, straks ga je nog dingen meemaken die je niet voor mogelijk houdt, en je zal misschien hopen nooit geboren te zijn geweest. Maar sterkte op dat smalle pad, hou vooral moed en geef niet op. 

9 minuten geleden zei Hopper:

Overgave van het persoonlijke zelf.

In de handboeken staan die verschillende stadia netjes achter elkaar gerangschikt, en het is pas wanneer we er vragen over stellen dat ze niet meer bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Geduld Hopper, straks ga je nog dingen meemaken die je niet voor mogelijk houdt, en je zal misschien hopen nooit geboren te zijn geweest. Maar sterkte op dat smalle pad, hou vooral moed en geef niet op. 

Iedere sterkte, iedere moed werkt alleen maar contraproductief.  Lees Matteüs 10:34-39:

Citaat

Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn. Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.

Jezus wordt door gelovigen soms als een soort van goedheiligman afgeschilderd.  Maar hier zegt hij geheel wat anders.  Denk niet dat Jezus het je gemakkelijk maakt.  Als je 'op pad' gaat moet je afscheid nemen van al je geliefden.  Een fotootje of andere herinnering mee nemen is al te veel.   Jezus is gekomen om tweedracht te brengen.  Je kunt niet én je geliefden hebben én achter Jezus aan gaan.  Je zult huis en haard moeten verlaten en maar zien wat er van komt.

De ziel dient geheel te onthechten aan het geschapene en al je geliefden zijn ook geschapen, net als jij zelf.  Het is dus niet alleen onthechten aan jezelf (de zelflediging) , maar ook een onthechting (laten zijn) van alles wat je lief is.

Het is de verwoestijning van de ziel die geheel alleen ondergaan moet worden.  Zodat allereerst de ziel gezuiverd wordt van alle zintuigelijke indrukken en ten tweede zelfs gezuiverd wordt van de eigen geest (Vader, in Uw handen beveel ik mijn geest.). Wie Jezus volgt kan niet de krenten uit de pap vissen en alleen de welgevallige zaken aan nemen.  De Goddelijke vereniging ligt voorbij de eigen geest.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid