Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

32 minuten geleden zei Hopper:

Nou ja, het enige wat ik van je denkbeelden begrijp is dat ze over geld en economie gaan.  Dat heeft toch al niet mijn primaire belangstelling.   De economie draait ook zonder mijn bemoeienis wel door.

Voor iemand die het altijd heeft over onwetendheid en de verlossing daarvan, kan het wel tellen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Verlossing kan alleen een verlossing uit en van de denkwereld zijn. Weten het niet-weten.

Ja, ze zeggen het, elk artefact is door onszelf verzonnen, zelfs epistemologische obstakels die we niet eens in vraag stellen omdat we dat niet-weten. En dan kom jij zeggen dat we ons hieruit dienen te bevrijden, maar we mogen het er niet over hebben? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Ja, ze zeggen het, elk artefact is door onszelf verzonnen, zelfs epistemologische obstakels die we niet eens in vraag stellen omdat we dat niet-weten. En dan kom jij zeggen dat we ons hieruit dienen te bevrijden, maar we mogen het er niet over hebben? 

De meeste mensen kiezen nu eenmaal voor de brede weg, staat allemaal al geschreven in Matt 7.  Pluk je druiven van een doorn?  Mensen moeten begrijpen dat dat retorische vragen zijn.  Die begrijp je niet met het logische denken, dat moet je aanvoelen wat er staat.  Alle mensen die 'jij' morgen tegenkomt zijn als een spiegel voor jou.  Kijk in je medemens wat er spiegelt, dan kun je je 'zelf' zien.

Hoe vaak hoor je niet van: "oh, maar hij had slechte vrienden die hem op het verkeerde pad brachten".  Die zogenaamde slechte vrienden waren een spiegel voor degene die op het verkeerde pad ging.   Aan de mensen die 'jij' je vrienden noemt herken je jezelf.  Niks ingewikkeld aan.

 

 


 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

De meeste mensen kiezen nu eenmaal voor de brede weg, staat allemaal al geschreven in Matt 7. 

Valt er wel wat te kiezen? ('de mens kan doen wat hij wil maar hij kan niet willen wat hij wil' ;Schopenhauer)

En ach, de meeste mensen zijn als de meeste mensen. We kunnen nou eenmaal niet allemaal de uitzondering zijn die de regel bevestigt. Het blije nieuws is dan weer wel dat de meeste wegbewandelaars vooral anderen op de brede weg zien dwalen terwijl ze zelf de smalle weg bewandelen. Iedereen happy met de eigen weg zeg maar; daar word ik nou blij van. 💓      

P.S. Stel je 's voor dat alle wegen weg zijn. 😉   

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hopper:

De meeste mensen kiezen nu eenmaal voor de brede weg, staat allemaal al geschreven in Matt 7.  Pluk je druiven van een doorn?  Mensen moeten begrijpen dat dat retorische vragen zijn.  Die begrijp je niet met het logische denken, dat moet je aanvoelen wat er staat.  Alle mensen die 'jij' morgen tegenkomt zijn als een spiegel voor jou.  Kijk in je medemens wat er spiegelt, dan kun je je 'zelf' zien. Hoe vaak hoor je niet van: "oh, maar hij had slechte vrienden die hem op het verkeerde pad brachten".  Die zogenaamde slechte vrienden waren een spiegel voor degene die op het verkeerde pad ging.   Aan de mensen die 'jij' je vrienden noemt herken je jezelf.  Niks ingewikkeld aan.

Ja, ik vraag ze soms naar hun kennis over een aantal epistemologische die auto-immuun het zwaartepunt van de gehele samenleving op een niveau houden zodat niet gezien kan worden wat er nog allemaal mogelijk is. Maar meestal vegen ze dat van de kaart onder allerhande voorwendsels die schijnbaar religieus van aard zijn maar achteraf niet meer dan kwakzalverij dat elke vorm verheldering in de kiem smoort. Kortom, het is alsof we ergens een bel gehoord hebben maar de klepel niet meer vinden, maar zo gaat het nu eenmaal wanneer fundamentele kennis overboord gekieperd wordt, alles hangt samen, verwarrend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Petra.:

Valt er wel wat te kiezen? ('de mens kan doen wat hij wil maar hij kan niet willen wat hij wil' ;Schopenhauer)

En ach, de meeste mensen zijn als de meeste mensen. We kunnen nou eenmaal niet allemaal de uitzondering zijn die de regel bevestigt. Het blije nieuws is dan weer wel dat de meeste wegbewandelaars vooral anderen op de brede weg zien dwalen terwijl ze zelf de smalle weg bewandelen. Iedereen happy met de eigen weg zeg maar; daar word ik nou blij van. 💓      

P.S. Stel je 's voor dat alle wegen weg zijn. 😉   

Dat is zeker zo, Petra.  Alle mensen worden blij van de weg die zij bewandelen.  Behalve dan natuurlijk zij die er niet blij mee zijn.

Dus ja, er valt wel degelijk wat te kiezen.  Er zijn twee soorten besef: gewoon besef en Zijnsbesef. Het eerste wordt reflectie genoemd en is het vermogen na te denken over jezelf, je gedachten, emoties en ervaringen. Met dit besef heb je een 'afstand'  ten opzichte van jezelf en blijft het tegelijkertijd onderdeel van je denken. Reflectie is altijd actief, het geeft commentaar, oordeelt, interpreteert en calculeert altijd over iets dat ofwel geweest is of nog komen moet. Dit besef is altijd 'tweede' aangezien het buiten het moment, het 'eeuwig nu' staat.  En is daarmee tijdelijk van aard.  

De reflectieve geest is niet in staat zichzelf te vinden omdat het alleen maar in 'maat nemen' kan denken.

Zijnsbesef is als de ziel door de woestijn is getrokken en zichzelf heeft gevonden: ik ben.   Ieder mens krijgt wat hem of haar toekomt.   Daar is de leer van Jezus ook op gebaseerd, om de reflectieve geest te overwinnen.  Maar dat is uiteraard mijn interpretatie, weinig gelovigen zijn het daar mee  eens.  Ik zie ze dan ook volop oordelen: homo's deugen niet, transgenders zijn zondig, vrouwen moeten hun plaats kennen.  Enfin, we kennen de riedeltjes wel van de oordelende, reflectieve geest die nooit de eeuwigheid zal bereiken.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Petra.:

En ach, de meeste mensen zijn als de meeste mensen. We kunnen nou eenmaal niet allemaal de uitzondering zijn die de regel bevestigt. Het blije nieuws is dan weer wel dat de meeste wegbewandelaars vooral anderen op de brede weg zien dwalen terwijl ze zelf de smalle weg bewandelen. Iedereen happy met de eigen weg zeg maar; daar word ik nou blij van.

Maar al te simpele zielen kunnen dan misschien wel de positieve desintegratie theorie heel interessant en hoopgevend vinden, ervaring leert dat bijpassende hulpvragen veel vaker ergens naartoe gaan waar ze geen zonlicht meer vinden. Het bizarre van het verhaal is dat we ook niet meer nodig hebben dan dezelfde theorie om dit fenomeen te verklaren, wat ervaringskennis veronderstelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Logisch lijkt om te mogen veronderstellen dat oplossingen die niet gekend zijn, ook niet bestaan.

Nee, dat is helemaal niet logisch.   Je kunt niet weten wat je niet weet.  Het is gemakzucht dat de mensen voor de brede weg kiezen.  Ik las net een interessant berichtje in de NRC:

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/30/betalen-voor-de-eersteklas-ben-jij-gek-a4149907

Citaat

Frans de Waal, de beroemde primatoloog, laat in een TED Talk over moreel gedrag bij dieren zien hoe capucijnapen reageren op oneerlijkheid. Twee apen zitten in kooien naast elkaar en voeren een taakje uit, waarvoor ze worden beloond met een stukje komkommer. Alles gaat goed, tot een van de twee een lekkere zoete druif krijgt. Wat doet de aap die wordt afgescheept met het stukje komkommer? Ze smijt het in het gezicht van de verzorger, slaat met haar vlakke hand op de vloer en probeert de wand van haar kooi omver te trekken, zodat ze de druif van de andere aap kan afpakken. Die doet trouwens alsof ze niets merkt. Eerlijkheid, is de boodschap, zit diep in ons dna.

De meeste mensen verschillen niet van de capucijnapen, ze zijn tevreden met wat ze toegedeeld wordt totdat ze zien dat 'een ander' iets meer krijgt of iets mooiers krijgt.  Dan gaan ze roepen dat het 'oneerlijk is' en dat soort termen.  Zodra de wij-zij deling is gemaakt is de smalle weg al uit beeld.

En dan nu een stukje uit Matt 20:

Citaat

‘U kunt zich het Koninkrijk van de hemelen zo voorstellen: de eigenaar van een landgoed ging er ʼs morgens vroeg op uit om arbeiders te huren voor het werk in zijn wijngaard. 2 Hij kwam met de arbeiders overeen dat hij ze een volledig dagloon zou betalen en zette hen aan het werk. 3 Een paar uur later ging hij er weer op uit. Op de markt zag hij nog meer mannen staan die geen werk hadden. 4 Hij zei dat zij ook in de wijngaard konden gaan werken en dat hij ze zou betalen wat redelijk was. 5 En ze gingen. Om twaalf uur en om drie uur deed hij hetzelfde. 6 Om een uur of vijf ging hij nog eens naar de stad. Weer zag hij een stel mannen die niets te doen hadden. “Waarom hangen jullie hier de hele dag rond?” vroeg hij. 7 “Omdat niemand ons heeft gevraagd te komen werken,” antwoordden zij. “Ga maar naar mijn wijngaard om de anderen te helpen,” reageerde hij daarop. 8 ʼs Avonds zei hij tegen zijn bedrijfsleider: “Roep alle arbeiders bijeen en betaal hun loon uit. Begin bij de mannen die het laatst zijn gekomen en eindig bij hen die hier het eerst waren.” 9 De mannen die om vijf uur waren aangenomen, kregen allemaal een volledig dagloon. 10 De mannen die eerder waren komen werken, verwachtten daardoor dat zij veel meer zouden krijgen. Maar toen zij aan de beurt waren, kregen ze precies evenveel als de anderen. 11 Zij gingen klagen bij de eigenaar: 12 “Zij hebben maar één uur gewerkt! En u geeft hun hetzelfde loon als ons die de hele dag in de brandende zon hebben gezwoegd.” 13 Hij antwoordde: “Vriend, ik heb u toch niets tekort gedaan! Hadden we niet afgesproken dat u voor een dagloon bij mij zou komen werken? 14 Nu, neem uw geld en ga naar huis. Ik wil u allemaal hetzelfde betalen. 15 Mag ik mijn geld niet weggeven als ik dat wil? Of neemt u mij kwalijk dat ik goed ben?” 16 Nu begrijpt u zeker wel dat de laatsten de eersten zullen zijn en de eersten de laatsten.’

Zie je het verschil?  Nee, ik ook niet.  Er is geen verschil tussen de quote over de capucijnapen en Matt 20.  De meeste mensen leven in een dierlijke staat en roepen dat iets 'oneerlijk is'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Iedereen gelooft wat hem of haar uitkomt.  Zo is de mens nu eenmaal.

En dan weet je nog niet wat het betekent wanneer neutraliserende impulsen gekaapt worden voor de allerlaagste doeleinden, zo wordt het beschikbare potentieel een nachtmerrie en weg alle hoop op een fluweelzachte kentering. We kunnen ons dan misschien beter aan het licht verankeren en denken dat we er iets van begrepen hebben, zo is de mens nu eenmaal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Iedereen gelooft wat hem of haar uitkomt.

Een linguistische realiteit komt tot stand door steeds hetzelfde te herhalen en dat op een manier dat het lijkt dat er niets anders zou zijn, zodat luisteren naar wat niet gezegd wordt soelaas kan bieden om deze realiteit ook heel anders te belichten. Dit kan, voor wie er aandacht voor heeft tenminste, aangetoond worden middels vereenvoudigde denkexperimenten van waaruit hulpvragen kunnen volgen die betrekking hebben op een aantal stereotiep gehanteerde logica's die onbewust een nefaste invloed kunnen hebben op het herstelproces van zij die zich in deze ontwikkelingsfasen bevinden. Maar dat is geen zaak van even met de vingers knippen en klaar is Kees, het kan immers ook leiden tot zeer schimmige situaties waarin we technisch niet altijd de vinger op de wonde kunnen leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-9-2022 om 19:33 zei Hopper:

Het begrotingstekort bevindt zich niet op de smalle weg.

Het element van de omgekeerde effectiviteit laat zich vooral opvallen door een overvloed aan maar al te vaak ijdele pogingen om toe te lichten waarom de kracht van eenvoud en kleine dingen zo moeizaam begrepen wordt, doch kinderlijk speels van signature met een hoopvolle blik op de toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Een linguistische realiteit komt tot stand door steeds hetzelfde te herhalen en dat op een manier dat het lijkt dat er niets anders zou zijn, zodat luisteren naar wat niet gezegd wordt soelaas kan bieden om deze realiteit ook heel anders te belichten. Dit kan, voor wie er aandacht voor heeft tenminste, aangetoond worden middels vereenvoudigde denkexperimenten van waaruit hulpvragen kunnen volgen die betrekking hebben op een aantal stereotiep gehanteerde logica's die onbewust een nefaste invloed kunnen hebben op het herstelproces van zij die zich in deze ontwikkelingsfasen bevinden. Maar dat is geen zaak van even met de vingers knippen en klaar is Kees, het kan immers ook leiden tot zeer schimmige situaties waarin we technisch niet altijd de vinger op de wonde kunnen leggen.

Iedere realiteit vraagt om bewoording om in de menselijke geest gestalte te krijgen.  Zodoende komt zelfs het onbenoembare  als een gedachte in mijn geest.  Dat is onvermijdelijk, we begrijpen achterwaarts zoals Kierkegaard dat zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Iedere realiteit vraagt om bewoording om in de menselijke geest gestalte te krijgen.  Zodoende komt zelfs het onbenoembare  als een gedachte in mijn geest.  Dat is onvermijdelijk, we begrijpen achterwaarts zoals Kierkegaard dat zegt.

Ja, het is niet anders dan wat we kunnen leren van geplogenheden die al eeuwen oud zijn, remedies die nu net met de opkomst van de informatietechnologie ook veel efficiënter kunnen toegepast worden. Terug naar de toekomst is daarom ook geen zaak van een mysterie dat niemand zou kunnen begrijpen, maar van de bereidheid tot het denken daarover en bijhorende logica's.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Zo is de mens nu eenmaal.

De keuze om bij het wandelen door een groot bos onze zaklantaarn aan te zetten, of nu net uit te laten, is misschien minder evident dan op eerste zicht lijkt. De eenvoudigste remedie lijkt helemaal niet door het bos wandelen, maar dan weten we ook niet wat we missen wanneer we dat wel doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-11-2022 om 19:35 zei Hopper:

Als we er van uit gaan dat alles uit één Bron voortkomt moet er ook een universele weg naar die Bron zijn.  Dat de diverse mensen steeds in een verschillend schuitje stappen komt omdat men veelal meent middels het denken die Bron te vinden.

Als een synthese alle mogelijke tegenstrijdigheden door de wisselwerking tussen these en antithese omvat, in zekere zin zelfs induceert, hoeven we op z’n minst daar niet aan te twijfelen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-11-2022 om 13:20 zei Hopper:

Daarom kan tijdloosheid ook geen idee zijn, want ideeën hebben ook vorm.

Bij filosofie leer je niet alleen verschillende perspectieven met betrekking tot allerlei onderwerpen, maar leer je ook zelf kritisch nadenken. Om dit goed te kunnen doen, is kennis hebben van logica enorm handig. Door logica kun je bijvoorbeeld de waarheid van een stelling bewijzen, of kun je aantonen dat iets juist níet waar is. Het lijkt daarom op een abstracte vorm van wiskunde, het is strak redeneren, maar dan zonder getallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Hopper:

Iedere realiteit vraagt om bewoording om in de menselijke geest gestalte te krijgen.

Het forer-effect, ook barnum-effect genoemd, is afkomstig uit de psychologie. Het betreft de neiging van mensen om vage en algemeen geldende uitspraken over de eigen persoon te accepteren als rake en typerende omschrijving, dit zonder zich te realiseren dat diezelfde omschrijving voor bijna iedereen opgaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-11-2022 om 05:10 zei Petra.:

Een kleine toevoeging zou een significant verschil uitmaken! 

Het koekeloeren werd uit verveling opgevuld met zoveel dure woorden dat ze haast vergaten hoe simpel het ooit is geweest, waarna het averechts aan de verheldering die ze zochten op niet meer dan een verwarrende goochelshow begon te lijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-11-2022 om 12:25 zei Hopper:

Nee, dat is helemaal niet logisch.  Je kunt niet weten wat je niet weet.

Het correlaat tussen epistemologische obstakels en het idee van een fluweelzachte paradigmashift is ons nog volstrekt onduidelijk, zelfs om een punthoofd van te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid