Spring naar bijdragen

God eist


Aanbevolen berichten

39 minuten geleden zei Prob:

Wat Piebe aangeeft is dat in het NT dingen gezegd worden. en dan is de nieuwe religie al enige tijd op weg.

ok, je vertrouwt de bron niet, en suggereert dat men de Farizeeers wat in de mond heeft gelegd, maar wat geen werkelijkheidsgehalte heeft, anders dan dat men zich ertegen uitsprak.

42 minuten geleden zei Prob:

Dank voor je link, altijd geïnteresseerd in bronnen. Maar ook hier zie ik niet staan dat de duivel een macht naast God is. Wel dat ze het kwade toeschrijven aan een satan/duivel.

Er staat o.a.: Now he was just Satan or, in Greek, diabolos, the Devil, and the Jews began assigning all evil to Satan instead of God. Er staat ook: The demons were now under the control of Satan; he sent them to possess those in darkness to commit evil.

Dit sluit aan bij/ komt overeen met de teksten van Piebe. Ik zoek nog even door voor wat betreft de hel.

54 minuten geleden zei Prob:

Maar stel dat ze een duivel hebben overgenomen uit de Perzische godsdienst, hoe zie je dat dan ? Dan heeft God ze dat niet duidelijk gemaakt, maar hebben ze het idee overgenomen van de Perzen. 

In de Tenach is een ontwikkeling te vinden die je met voortschrijdend inzicht kunt aanduiden. Het hellenistisch Jodendom was vervolgens goede aarde waarin het christelijk geloof gezaaid werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 124
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De Heidelbergse Catechismus vraagt: wat eist God in zijn wet van ons? Zo gesteld is eisen een soort van befehl ist befehl. Dat roept bij mij weerzin op. Ik denk niet dat befehl ist befehl de bedoeling

Wat roept het bij jou op ?  William James' : "Vertel mij Uw Godsbeeld en ik vertel U wie U bent ".   Vond ik wel een interessante stelling.     

We kunnen ons afvragen waarom God het noodzakelijk vindt iets van zijn volgelingen te eisen? Mij lijkt dat logisch want God wil opnieuw beginnen met een schepping die hem volgt in de wetenschap en ver

2 uur geleden zei Prob:

Nee. Kun jij aangeven dat de joden in dat tijdstip geloofden in een duivel zoals het christendom dat kent ? Maar misschien dat Chaim daarin meer helderheid kan geven ?

We kunnen ook gewoon jouw rabbijn vragen wat de juiste interpretatie is.... 😇

1 minuut geleden zei Peter79:

ok, je vertrouwt de bron niet, en suggereert dat men de Farizeeers wat in de mond heeft gelegd, maar wat geen werkelijkheidsgehalte heeft, anders dan dat men zich ertegen uitsprak.

Er staat o.a.: Now he was just Satan or, in Greek, diabolos, the Devil, and the Jews began assigning all evil to Satan instead of God. Er staat ook: The demons were now under the control of Satan; he sent them to possess those in darkness to commit evil.

Dit sluit aan bij/ komt overeen met de teksten van Piebe. Ik zoek nog even door voor wat betreft de hel.

In de Tenach is een ontwikkeling te vinden die je met voortschrijdend inzicht kunt aanduiden. Het hellenistisch Jodendom was vervolgens goede aarde waarin het christelijk geloof gezaaid werd.

Dank voor je inhoudelijk reactie maar het heeft geen zin, Prob kan beter gewoon in een kamer gaan zitten aan de voeten van zijn rabbijn Chaim die hem oplepelt dat het NT het christelijke Testament is en het OT het joodse Testament. Klaar en einde discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Piebe:

We kunnen ook gewoon jouw rabbijn vragen wat de juiste interpretatie is.... 😇

Dank voor je inhoudelijk reactie maar het heeft geen zin, Prob kan beter gewoon in een kamer gaan zitten aan de voeten van zijn rabbijn Chaim die hem oplepelt dat het NT het christelijke Testament is en het OT het joodse Testament. Klaar en einde discussie.

Jammer dat als je weerwoord krijgt je de inhoud verlaat en het op de persoon gaat spelen.

En zoals gesteld: ik zeg niet dat de joodse interpretatie de juiste is, ik zeg dat de joodse interpretatie de joodse is. En als je wilt weten wat dat is, dan is dat aan de joden om te zeggen. Net zoals ik ook niet aan een moslim ga vragen hoe het NT te duiden.

bewerkt door Prob
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Peter79:

Er staat o.a.: Now he was just Satan or, in Greek, diabolos, the Devil, and the Jews began assigning all evil to Satan instead of God. Er staat ook: The demons were now under the control of Satan; he sent them to possess those in darkness to commit evil.

Dat klopt. Twee zaken:

 - assigning all evil to Satan. Under control of Satan. Dat snap ik. Cruciale vraag is: is Satan onder de controle van God ?

Gebeurt er iets buiten de wil van God om ? Dat men in demonen geloofde, geloof ik wel. Maar zijn ze een kracht die buiten God staat ? Waar komt het kwaad dan vandaan ? Is dat geschapen door God of door de duivel ?

Heeft de duivel de toestemming van God of niet ? 

Want op de site staat namelijk ook:

God’s omnipotence remains intact; Satan could not do his work without God’s permission.

Citaat

In de Tenach is een ontwikkeling te vinden die je met voortschrijdend inzicht kunt aanduiden. Het hellenistisch Jodendom was vervolgens goede aarde waarin het christelijk geloof gezaaid werd.

Wat betekent dit voor de bijbel als woord van God ? Want het is toch verrassend dat de ideeën van de joden dan deels uit een andere godsdienst komen. Hoe kan het dat het voortschrijdende inzicht niet van God komt, maar van Zoroaster in Perzië ? Waarom heeft God dan niet zelf het voortschrijdende inzicht helder gemaakt ? U zult u geen andere goden voor uw aangezicht hebben. Maar je mag wel hun gedachten overnemen ? Dat kan ik dan niet rijmen.

bewerkt door Prob
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Prob:

Gebeurt er iets buiten de wil van God om ? Dat er demonen zijn, geloof ik wel. Maar zijn ze een kracht die buiten God staat ? Waar komt het kwaad dan vandaan ? Is dat geschapen door God of door de duivel ?

Kwaad is geen ding en daarmee geen schepping te noemen. Kwaad is het gevolg van een keuze. Vergelijk het met een gat in de grond; dezen bestaan, maar is geen ding te noemen. Het blijft grond en het gat is dan de afwezigheid van grond. God staat dus toe dat de afwezigheid van goed tot de mogelijkheden behoort.

Kwaad is juist de destructie van wat goed geschapen is, oftewel de gaten in de grond. Daarmee wordt het prachtig geploegde akkertje een plek vol levensgevaarlijke valkuilen.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Prob:

Dat klopt. Twee zaken:

 - assigning all evil to Satan. Under control of Satan. Dat snap ik. Cruciale vraag is: is Satan onder de controle van God ?

Ja, zonder de wil van onze hemelse vader zal er geen haar van ons hoofd vallen.

7 uur geleden zei Prob:

Gebeurt er iets buiten de wil van God om ? Dat men in demonen geloofde, geloof ik wel. Maar zijn ze een kracht die buiten God staat ?

Er gebeurt heel veel buiten Gods wil om, namelijk buiten zijn geopenbaarde wil om (Naaste liefhebben, etc). Er is veel verzet tegen Gods plan met deze wereld (Psalm 2). Maar God is sterker en zijn plan zal werkelijkheid worden, namelijk een wereld waarin alles goed is en God alles is in allen.

Ik ga ervan uit dat demonen geschapen zijn; ik heb me nooit zo in de terminologie verdiept, maar ik zou denken aan gevallen engelen. En aangezien demonen God niet dienen en ze tegen God opstaan, zou ik ze een kracht buiten God willen noemen. Ik denk dat demonen hun kracht niet alleen van God hebben ontvangen (bij schepping), maar dat mensen macht geven aan demonen. Er staat niet voor niets: "geef de duivel geen voet" en Kain kreeg al te horen dat hij over de zonde moest heersen in plaats van de zonde over hem te laten heersen. 

Om ook op aarde Gods wil te laten doen (zoals in de hemel), werpen Jezus en zijn leerlingen de demonen uit. Een mens moet van binnenuit veranderen.

7 uur geleden zei Prob:

Waar komt het kwaad dan vandaan ? Is dat geschapen door God of door de duivel ?

Het kwaad is geen schepping van God. Ik zou eerder zeggen dat kwaad een schepping is van de mens; de discrepantie tussen hoe God het bedoeld had en de plek die de mens zich wederrechtelijk toeeiste. Hoe de duivel hierin meedoet, weet ik niet.

7 uur geleden zei Prob:

Heeft de duivel de toestemming van God of niet ?

Voordat Christus kwam, was zijn plek rechtmatig. Ieder mens die zondigt, zal sterven en dat gebeurde ook. Maar door Jezus is het mogelijk om op te staan tot het eeuwig leven. De duivel heeft geen recht meer op de levens van hen die geloven. Maar zolang er mensen zijn die niet geloven en opstaan tegen Gods wil, blijft er een plek voor de duivel. Daarom is de laatste vijand die verslagen wordt de dood. 

7 uur geleden zei Prob:

Wat betekent dit voor de bijbel als woord van God ?

Ik geloof dat Jezus het Woord van God is en dat dit antithetisch was tegen de joden voor wie  de wet de belichaming van de kennis en van de waarheid was (Rom 2:20). Toch gebruiken veel christenen deze uitdrukking voor de Bijbel vanuit een bepaald respect en gezag. Ga je vervolgens kijken wat dit gezag inhoudt, dan verschilt dat sterk tussen christenen onderling. Ik denk dat de waardering voor de Bijbel en het diepgaand onderzoeken van de tekst ervan elkaar niet bijten maar positief op elkaar inwerken.

7 uur geleden zei Prob:

Want het is toch verrassend dat de ideeën van de joden dan deels uit een andere godsdienst komen. Hoe kan het dat het voortschrijdende inzicht niet van God komt, maar van Zoroaster in Perzië ? Waarom heeft God dan niet zelf het voortschrijdende inzicht helder gemaakt ? U zult u geen andere goden voor uw aangezicht hebben. Maar je mag wel hun gedachten overnemen ? Dat kan ik dan niet rijmen

Ik denk dat taal beperkingen heeft en als je nadenkt en schrijft over God, dat soms andere godsdiensten concepten bieden die dienstig zijn om de geestelijke werkelijkheid te beschrijven. Ook het NT is weer een stukje voortschrijdend inzicht ten opzichte van de Tenach, bijvoorbeeld: nadat God eertijds gesproken heeft door de profeten heeft Hij uiteindelijk gesproken door zijn Zoon.

Bijgaand nog een link van een joodse visie op de hel: https://www.jewishencyclopedia.com/articles/6558-gehenna

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Prob:

Dat klopt. Twee zaken:

 - assigning all evil to Satan. Under control of Satan. Dat snap ik. Cruciale vraag is: is Satan onder de controle van God ?

Gebeurt er iets buiten de wil van God om ? Dat men in demonen geloofde, geloof ik wel. Maar zijn ze een kracht die buiten God staat ? Waar komt het kwaad dan vandaan ? Is dat geschapen door God of door de duivel ?

Heeft de duivel de toestemming van God of niet ? 

Want op de site staat namelijk ook:

God’s omnipotence remains intact; Satan could not do his work without God’s permission.

Wat betekent dit voor de bijbel als woord van God ? Want het is toch verrassend dat de ideeën van de joden dan deels uit een andere godsdienst komen. Hoe kan het dat het voortschrijdende inzicht niet van God komt, maar van Zoroaster in Perzië ? Waarom heeft God dan niet zelf het voortschrijdende inzicht helder gemaakt ? U zult u geen andere goden voor uw aangezicht hebben. Maar je mag wel hun gedachten overnemen ? Dat kan ik dan niet rijmen.

In het NT staat ook duidelijk dat God Eén is en dat een afgod niets is (1 Kor. 8:4) dus dat de duivel een op zichzelf opererende kracht zou zijn is domweg jouw foutieve interpretatie van zaken.

10 uur geleden zei Prob:

Jammer dat als je weerwoord krijgt je de inhoud verlaat en het op de persoon gaat spelen.

En zoals gesteld: ik zeg niet dat de joodse interpretatie de juiste is, ik zeg dat de joodse interpretatie de joodse is. En als je wilt weten wat dat is, dan is dat aan de joden om te zeggen. Net zoals ik ook niet aan een moslim ga vragen hoe het NT te duiden.

Nee als jij weerwoord krijgt roep je jouw rabbijn erbij en dit was een a en b conversatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Peter79:

Er gebeurt heel veel buiten Gods wil om, namelijk buiten zijn geopenbaarde wil om (Naaste liefhebben, etc).

Dat God Zich afzijdig houdt van, ofwel Zich niet bemoeit met bepaalde zaken, wil niet zeggen dat ze buiten Zijn wil om gaan. God kiest er voor om Zich er niet mee te bemoeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Piebe:

In het NT staat ook duidelijk dat God Eén is en dat een afgod niets is (1 Kor. 8:4) dus dat de duivel een op zichzelf opererende kracht zou zijn is domweg jouw foutieve interpretatie van zaken.

 

God kan Eén zijn en toch kan er iets buiten God zijn.   Dat lijkt tegenstrijdig.   Doch het Kwaad leeft in een andere werkelijkheid dan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Hopper:

God kan Eén zijn en toch kan er iets buiten God zijn.   Dat lijkt tegenstrijdig.   Doch het Kwaad leeft in een andere werkelijkheid dan God.

Nee het lijkt niet alleen zo, het is gewoon tegenstrijdig en er staat ter verduidelijking dat een afgod niets is maar dat had je dus niet gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-8-2022 om 21:36 zei Noel2:

Hoe kijken jullie aan tegen een eisende God? Aanvaard je dat zonder morren? Of roept het weerzin op? 
 

Over wie verteld dit dan iets als je weerzin voelt? Over God? Of over jezelf?

Ik ken geen teksten waarin God eist. God is ook geen God dat Hij Zijn geboden oplegt of eist (op straffe van) dat zij nagevolgd worden. God respecteert de soevereinitiet van de mens en legt Zijn geboden niet op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Barnabas:

Ik ken geen teksten waarin God eist. God is ook geen God dat Hij Zijn geboden oplegt of eist (op straffe van) dat zij nagevolgd worden. God respecteert de soevereinitiet van de mens en legt Zijn geboden niet op. 

De teksten in Deuteronomium worden toch gezien als suzerein-vazal verdragen. God stelt daar echt wel voorwaarden/eisen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-8-2022 om 14:47 zei Piebe:

En het jodendom en de islam ook for that matter wiens visies op de eindtijd ook angstaanjagend overeenstemmen met die van 95% van het christendom. Heel erg creapy allemaal die eensgezinde visie op de eindtijd!

Denk omdat die vrij duidelijk is. Er komt een tijd dat valse religie en hun aanhangers zal worden weggedaan. Als God wilt dat er op aarde vrede komt dan zullen degenen die die vrede in de weg staan moeten worden weg gedaan. Maar God doet dat niet zonder eerst te waarschuwen. Dat was zo in de tijd van Noach en zo is het nu ook. Je ziet dat de tekenen van de eindtijd steeds duidelijker worden. Je bent uitgenodigd om in de ‘ark’ te gaan. De ark is nu Jezus loskoopoffer. Maar je moet het wel accepteren en er naar leven. Dan heb je van die enge tijd niet veel te vrezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

De teksten in Deuteronomium worden toch gezien als suzerein-vazal verdragen. God stelt daar echt wel voorwaarden/eisen. 

Je bedoelt de wetten die God door Mozes gegeven heeft?

Die wet is gegeven aan de mens opdat hij die dat doet zal leven. God zelf heeft het niet nodig dat een mens zich aan de wet houdt of niet. De voorwaarde is dan ook voor de mens. Het is net als met de politie, wanneer je de wet overtreedt krijg je de politie op je dak ten behoeve van jezelf. Voor de politie maakt het niet uit, die doen gewoon hun werk. God tuchtigt om de mens te zegenen en de wet is opdat hij weet hoe die zegen te verkrijgen. De keus is of de mens zich er aan houdt of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hermanos2:

De teksten in Deuteronomium worden toch gezien als suzerein-vazal verdragen. God stelt daar echt wel voorwaarden/eisen. 

In de relatie tussen God en de mens is er wel sprake van een afhankelijkheidsrelatie. Het leven is door de Geest en zonder God is er geen leven voor de mens. Maar andersom is dat niet zo. Er is ook sprake van een autoriteitsverschil. God is het hoofd van Christus en Christus het hoofd van de man. Dat betekent niet dat de mens niet soeverijn is in die zin dat hij zijn eigen besluiten niet neemt. De vrijwilligheid blijft maar de afhankelijkheid ook.

8 minuten geleden zei sjako:

God mag als onze Maker eisen stellen. We hebben vrijheid binnen de grenzen van Gods wetten. 

Er zijn toch wel teksten waarin God eist. Bijvoorbeeld:

Genesis 9:5 (uit het verbond met Noach)

Voorzeker, Ik zal vergelding eisen voor uw bloed, voor uw levens. Van de hand van alle dieren zal Ik vergelding eisen; ook van de hand van de mens, van de hand van ieders broeder, zal Ik vergelding eisen voor het leven van de mens.

God eist hier naar aanleiding van het vergieten van bloed voor het nemen van leven. Het leven is in het bloed, 

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites

En ook Christus zelf stelt wel degelijk eisen:

Gaat binnen door de nauwe poort; want de weg die naar de ondergang voert is wijd en breed, en velen zijn er die hem inslaan.  Hoe nauw toch is de poort en hoe smal de weg die voert naar het leven, en weinigen zijn er die hem vinden. [...] Niet ieder die tot Mij zegt: Heer, Heer! zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar hij die de wil doet van mijn Vader die in de hemel is.
Matteüs 7,13-14.21 (allen uit WV75)

Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen.  Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil zal het vinden.
-Matteüs 16,24-25

Voorwaar, Ik zeg u: al wat gij niet voor een van deze geringsten hebt gedaan, hebt gij ook voor Mij niet gedaan. En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.
-Matteüs 25,45-46

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg U; als iemand niet geboren wordt uit water en geest, kan hij het Rijk Gods niet binnengaan. Wat geboren is uit het vlees is vlees, en wat geboren is uit de Geest is geest.  Verwonder u niet dat Ik u zei: gij moet opnieuw geboren worden.
-Johannes 3,5-7

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als gij het vlees van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt gij het leven niet in u. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.  Want mijn vlees is echt voedsel en mijn bloed is echte drank.
-Johannes 6,53-55

Link naar bericht
Deel via andere websites

Teksten waarin God eist dat men zich aan de wet houdt ken ik niet. Maar wanneer de mens de wet heeft overtreden en er sprake is van bloedvergieten dan komt daar een eis van vergelding.

10 minuten geleden zei Robert Frans:

En ook Christus zelf stelt wel degelijk eisen:

Gaat binnen door de nauwe poort; want de weg die naar de ondergang voert is wijd en breed, en velen zijn er die hem inslaan.  Hoe nauw toch is de poort en hoe smal de weg die voert naar het leven, en weinigen zijn er die hem vinden. [...] Niet ieder die tot Mij zegt: Heer, Heer! zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar hij die de wil doet van mijn Vader die in de hemel is.
Matteüs 7,13-14.21 (allen uit WV75)

Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen.  Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil zal het vinden.
-Matteüs 16,24-25

Voorwaar, Ik zeg u: al wat gij niet voor een van deze geringsten hebt gedaan, hebt gij ook voor Mij niet gedaan. En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.
-Matteüs 25,45-46

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg U; als iemand niet geboren wordt uit water en geest, kan hij het Rijk Gods niet binnengaan. Wat geboren is uit het vlees is vlees, en wat geboren is uit de Geest is geest.  Verwonder u niet dat Ik u zei: gij moet opnieuw geboren worden.
-Johannes 3,5-7

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: als gij het vlees van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt gij het leven niet in u. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.  Want mijn vlees is echt voedsel en mijn bloed is echte drank.
-Johannes 6,53-55

In hoeverre zijn dat eisen? Er is een verschil tussen een eis en een lering, of een advies.

Het is wel zo dat het niet opvolgen van die lering of advies kwalijke gevolgen heeft. Maar dat maakt het nog geen eis.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Barnabas:

In hoeverre zijn dat eisen? Er is een verschil tussen een eis en een lering, of een advies.

Het is wel zo dat het niet opvolgen van die lering of advies kwalijke gevolgen heeft. Maar dat maakt het nog geen eis.

Mijns inziens zijn Christus' uitspraken directief genoeg om als eisen of als orders te kunnen worden gelezen. Zo werden ze door de eeuwen heen ook altijd begrepen.
Hij zegt niet dat je eventueel je kruis kunt opnemen, het beste zijn vlees en bloed kunt nuttigen en dat het wel zo gemakkelijk is als je eerst opnieuw geboren wordt.
Nee, Hij geeft aan dat je deze dingen móét doen om in het Rijk van God te komen, dus in de hemel. Hij stelt ze als duidelijke voorwaarden om zijn leerling te worden en een kind van God.
Laat je een van deze dingen na, dan zul je in beginsel buitengesloten worden van het heil. Alleen eventuele verzachtende omstandigheden kunnen je dan nog redden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Denk omdat die vrij duidelijk is. Er komt een tijd dat valse religie en hun aanhangers zal worden weggedaan. Als God wilt dat er op aarde vrede komt dan zullen degenen die die vrede in de weg staan moeten worden weg gedaan. Maar God doet dat niet zonder eerst te waarschuwen. Dat was zo in de tijd van Noach en zo is het nu ook. Je ziet dat de tekenen van de eindtijd steeds duidelijker worden. Je bent uitgenodigd om in de ‘ark’ te gaan. De ark is nu Jezus loskoopoffer. Maar je moet het wel accepteren en er naar leven. Dan heb je van die enge tijd niet veel te vrezen. 

Nee, ik hoef niks te accepteren alvorens het een realiteit wordt, dat is jouw denkfout en waarom je op de verkeerde boot zit. Want Christus (de man) is niet geschapen om de mens (de kerk/gemeente), maar de mens om Christus (1 Kor. 11:9).

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Robert Frans:

Mijns inziens zijn Christus' uitspraken directief genoeg om als eisen of als orders te kunnen worden gelezen. Zo werden ze door de eeuwen heen ook altijd begrepen.
Hij zegt niet dat je eventueel je kruis kunt opnemen, het beste zijn vlees en bloed kunt nuttigen en dat het wel zo gemakkelijk is als je eerst opnieuw geboren wordt.
Nee, Hij geeft aan dat je deze dingen móét doen om in het Rijk van God te komen, dus in de hemel. Hij stelt ze als duidelijke voorwaarden om zijn leerling te worden en een kind van God.
Laat je een van deze dingen na, dan zul je in beginsel buitengesloten worden van het heil. Alleen eventuele verzachtende omstandigheden kunnen je dan nog redden.

Het Prisma woordenboek geeft voor "eis" ook "voorwaarde". Dus ik kan het met je eens zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid