Spring naar bijdragen

God is mannelijk


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 214
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jezus predikt 'de andere wang'.   Ik kan moeiteloos een citaat in de bijbel vinden welke het tegenovergestelde bevat.   LEVITICUS 24   Oog om oog, tand om tand.  (En er zijn meer

God schiep een mens, niet een man maar eens mens, onverdeeld, net als God zelf. Daarna scheidde hij het vrouwelijke deel van de mens (rib betekent zijde) van de mens zodat het mannelijke en vrouwelijk

Ik plaats de bijbel in de geschiedenis. Daarmee negeer ik de bijbel niet, maar neem beide mee. Jij negeert de geschiedenis. Dat kan. Ik kijk dus ook naar de geschiedenis en naar het ontstaan van het

1 uur geleden zei Thinkfree:

Ik word daar zo moe van, dat menselijk denken over God. Je zou als christen en bijbelkenner beter moeten weten, dat God groter is dan zijn gehele schepping.

Maar Hij openbaart zich wél in de gehele schepping en neemt zelfs onze natuur aan door Mens te worden. Hij komt ons ultiem naderbij, zodat we Hem ook in ons spreken, denken en doen kunnen bereiken en leren kennen.
Sterker nog: Hij draagt ons dat zelfs op, door zijn Kerk op aarde uit louter mensen te laten bestaan, geleid door de heilige Geest, die elkaar onderrichten en bemoedigen in Gods wegen. En door de Schrift te laten optekenen door louter mensen.

Misschien is hetgeen jij menselijk noemt, wel minder menselijk dan je denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hermanos2:

Het is altijd hetzelfde liedje. Zovelen die niet de hele bijbel accepteren maar er hun eigen bloemlezing uit halen. En voor God gaan bepalen hoe Hij zich te gedragen heeft om (hooguit) getolereerd te worden. Het houdt niet op. 

Zou het kunnen dat God niet alleen groter is dan de schepping, maar ook groter dan de bijbel ?

Als je iemand wilt leren kennen, hoe doe je dat dan ? Via een boek, of via persoonlijke ervaring of ???

Ik zie het meer dat God Zelf bepaalt hoe Hij met de mens omgaat. Per mens kan dat verschillend zijn. Waardoor er verschillende beelden kunnen ontstaan. De één heeft behoefte aan duidelijke, strakke regels, de ander aan vrijheid en het zelf ontdekken. 
Is het één beter dan de ander, ik denk het niet, Het is gewoon anders, niet beter of slechter. En zo kan ieder mens begeleid worden op de manier die het past bij die mens past. En zo heeft iedereen zijn eigen bloemlezing.

Voor mij geeft het alleen maar de veelzijdigheid van het goddelijke aan. God mag zich gedragen hoe Hij wil. Niet gebonden aan gedachten van mensen hoe dat gedrag zou moeten zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Prob:

Zou het kunnen dat God niet alleen groter is dan de schepping, maar ook groter dan de bijbel ?

Als je iemand wilt leren kennen, hoe doe je dat dan ? Via een boek, of via persoonlijke ervaring of ???

Ik zie het meer dat God Zelf bepaalt hoe Hij met de mens omgaat. Per mens kan dat verschillend zijn. Waardoor er verschillende beelden kunnen ontstaan. De één heeft behoefte aan duidelijke, strakke regels, de ander aan vrijheid en het zelf ontdekken. 
Is het één beter dan de ander, ik denk het niet, Het is gewoon anders, niet beter of slechter. En zo kan ieder mens begeleid worden op de manier die het past bij die mens past. En zo heeft iedereen zijn eigen bloemlezing.

Voor mij geeft het alleen maar de veelzijdigheid van het goddelijke aan. God mag zich gedragen hoe Hij wil. Niet gebonden aan gedachten van mensen hoe dat gedrag zou moeten zijn. 

Dan laat je God over aan de verbeeldingskracht van de mens. Ieder zijn eigen God. Geen enkel houvast. De bijbel biedt die houvast. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hermanos2:

Dan laat je God over aan de verbeeldingskracht van de mens. Ieder zijn eigen God. Geen enkel houvast. De bijbel biedt die houvast. 

Niet de verbeeldingskracht, maar persoonlijke ervaringen. Kan het zijn dat God zich persoonlijk laat kennen aan mensen ?
Niet ieder zijn eigen God, maar zijn eigen ervaringen met God.

Als ik mijn vrouw wil kennen, gaat dat via levendige, directe ervaringen. Dat biedt veel houvast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Prob:

Niet de verbeeldingskracht, maar persoonlijke ervaringen. Kan het zijn dat God zich persoonlijk laat kennen aan mensen ?
Niet ieder zijn eigen God, maar zijn eigen ervaringen met God.

Als ik mijn vrouw wil kennen, gaat dat via levendige, directe ervaringen. Dat biedt veel houvast.

Persoonlijke ervaringen met God. Klinkt natuurlijk prachtig. Maar je hebt geen enkele zekerheid dat het God is. Daarom kom ik met het argument verbeelding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos2:

Persoonlijke ervaringen met God. Klinkt natuurlijk prachtig. Maar je hebt geen enkele zekerheid dat het God is. Daarom kom ik met het argument verbeelding.

Als je bidt om een brood, zul je dan een steen krijgen ?

Net zoals jij erop vertrouwt dat de bijbel het enige houvast biedt, zo vertrouw ik erop dat het goddelijke te kennen is via ervaringen.

 

bewerkt door Prob
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Prob:

Als je bidt om een brood, zul je dan een steen krijgen ?

Net zoals jij erop vertrouwt dat de bijbel het enige houvast biedt, zo vertrouw ik erop dat het goddelijke te kennen is via ervaringen.

 

Natuurlijk staat het jou vrij om dat te geloven maar toch benadruk ik dat het niet redelijk is. Vanuit de bijbel weet ik hoe God zich openbaart. En 99% van alle ervaringen lijkt daar niet op. In mijn ogen dus onmogelijk afkomstig van God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thinkfree:

Ik word daar zo moe van, dat menselijk denken over God. Je zou als christen en bijbelkenner beter moeten weten, dat God groter is dan zijn gehele schepping.

Met je eens.

Kinderachtige mannen hebben kennelijk weer aap-noot-Mies nodig.God is zowel mannelijk als vrouwelijk.  Daar laat de bijbel geen twijfel over bestaan. 

Genesis 1: 27:En God schiep de mens naar Zijn beeld, naar het beeld van God schiep hij hem, man en vrouw schiep Hij ze

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hermanos2:

Natuurlijk staat het jou vrij om dat te geloven maar toch benadruk ik dat het niet redelijk is. Vanuit de bijbel weet ik hoe God zich openbaart. En 99% van alle ervaringen lijkt daar niet op. In mijn ogen dus onmogelijk afkomstig van God. 

Het is prima als jij de bijbel als handvat hanteert, het geeft jou structuur en ook controle. Ik heb daar geen probleem mee. Maar niet voor iedereen werkt dat zo.

Voor mij is God groter dan de bijbel en ik vertrouw op de Liefde van het goddelijke. Het is lastig uitleggen. Ik heb geen behoefte om je te schofferen en al snel zullen formuleringen tot de gedachten kunnen leiden dat ik denk dat mijn ervaringen en gedachten superieur zouden zijn. Dat is namelijk niet zo.

Als het volgen van de bijbel jou helpt om een goed mens te zijn, is dat goed nieuws. Voor jou werkt dat pad. Jouw manier om een relatie met God te hebben.

Ik snap dat het vanuit die optiek lastig is om ermee om te gaan dat anderen een ander pad gaan. Ook met God. Vanuit jouw optiek is het misschien wel vrijwel onmogelijk om ermee om te gaan.

Dat is inherent aan het pad dat jij loopt. Ik zal niet zeggen dat je pad niet deugt, of minderwaardig is of dat je een ander pad moet gaan lopen. Het is het pad dat jij gaat en ik wens je daarop het allermooiste en wens je een gelukkig pad.

En toch lopen anderen een ander pad. Je kan de ander vinden in de gezamenlijkheid van Liefde, wat volgens ook de bijbel toch het allerbelangrijkste is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Flawless victory:

Met je eens.

Kinderachtige mannen hebben kennelijk weer aap-noot-Mies nodig.God is zowel mannelijk als vrouwelijk.  Daar laat de bijbel geen twijfel over bestaan. 

Genesis 1: 27:En God schiep de mens naar Zijn beeld, naar het beeld van God schiep hij hem, man en vrouw schiep Hij ze

Met die tekst kun je alle kanten op. Bewijst helemaal niets. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Maar Hij openbaart zich wél in de gehele schepping en neemt zelfs onze natuur aan door Mens te worden. Hij komt ons ultiem naderbij, zodat we Hem ook in ons spreken, denken en doen kunnen bereiken en leren kennen.
Sterker nog: Hij draagt ons dat zelfs op, door zijn Kerk op aarde uit louter mensen te laten bestaan, geleid door de heilige Geest, die elkaar onderrichten en bemoedigen in Gods wegen. En door de Schrift te laten optekenen door louter mensen.

Misschien is hetgeen jij menselijk noemt, wel minder menselijk dan je denkt.

God valt niet te vangen in woorden of vergelijkingen van zijn schepping, hij staat er altijd oneindig ver boven.

Alleen dat wat God zelf openbaart over zijn wezen kan gekend worden en zelfs het geopenbaarde zoals de drie-éénheid kan onze brein niet bevatten.

Het is dus kinderlijk denken om te zeggen dat God een man is, weliswaar is God in het vlees als man gekomen maar dat is dan zijn menselijke natuur, niet het Goddelijke.

God schiep de mens als man en vrouw Gods wezen valt niet te vatten door niemand niet dan God zelf.

De vrouw als de man komen uit God voort(geschapen niet geboren), God komt niet uit de man of vrouw.

God in het vlees is weliswaar een man, maar kwam uit de vrouw.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thinkfree:

God valt niet te vangen in woorden of vergelijkingen van zijn schepping, hij staat er altijd oneindig ver boven.

Alleen dat wat God zelf openbaart over zijn wezen kan gekend worden en zelfs het geopenbaarde zoals de drie-éénheid kan onze brein niet bevatten.

 

Zolang christenen in zulke raadsels blijven spreken zullen ze nooit serieus genomen worden. En dat is heel jammer want de bijbel spreekt maar zelden in raadsels. Meestal is het een duidelijk recht door zee boek. Al dat zweverige gedoe is onbijbels. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Zolang christenen in zulke raadsels blijven spreken zullen ze nooit serieus genomen worden. En dat is heel jammer want de bijbel spreekt maar zelden in raadsels. Meestal is het een duidelijk recht door zee boek. Al dat zweverige gedoe is onbijbels. 

Ik zal het raadsel voor je ontrafelen datgene wat niet begrepen kan worden dient men kinderlijk eenvoudig te geloven.

Maak geen beeld van God hetgeen in de hemel is als op de aarde of onder de aarde.

Zeggen God is mannelijk is een beeld creëren die tekort doet aan zijn wezen.

Jezus Christus is het beeld van de onzienlijke God waarvan wij in openbaringen wel een beschrijving krijgen, maar ik wil geen beeld creëren daar waag ik mijn vingers niet aan, ook omdat hij in zijn verheerlijkt en nieuw lichaam en glorie is.

Daarnaast weet ik dat de bijbel(God) nooit overdrijft in zijn woorden het is altijd mooier of andersom(oordelen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hermanos2:

Zolang christenen in zulke raadsels blijven spreken zullen ze nooit serieus genomen worden. En dat is heel jammer want de bijbel spreekt maar zelden in raadsels. Meestal is het een duidelijk recht door zee boek. Al dat zweverige gedoe is onbijbels. 

Mag ik een spiegel voorhouden ?

Kijk naar hoe Dat beloof ik (DBI) hier op het forum omgaat met andersdenkenden. Hij vindt het allemaal maar zweverig gedoe. Het gaat in tegen zijn houvast: de wetenschap. De wetenschap geeft zekerheid, geeft echte houvast. Alles wat daar niet mee in overeenstemming is, is niets anders dan verbeelding.

Als ik kijk naar hoe jij reageert op andersdenkenden, dan zie ik feitelijk hetzelfde.  Met als enige verschil dat jouw houvast de bijbel is en van DBI de wetenschap.

En dan ben ik benieuwd: hoe WEET jij dat de bijbel het juiste houvast is. (En nee, dis is geen wetenschappelijke val die ik opzet. Ik ben benieuwd of persoonlijke ervaringen daarin een rol spelen. Zeg ik gewoon vantevoren, dan ken je de achtergrond).

 

Je zou tegen andersdenkenden ook een bijbelse houding kunnen aannemen, zoals ergens in Handelingen beschreven:

Bestrijdt het niet. Als het niet van God komt, zal het verdwijnen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-8-2022 om 13:55 zei Hermanos2:

God wordt door sommigen, enkelen of velen(?) gezien als geen geslacht hebbend. Waarom? God wordt in de bijbel aangeduid als Hij. De eerste schepping is een man. Dus is God in mijn ogen mannelijk. Waar komt die bewering dan vandaan?

Voor mij is de hele vraag of God een man/vrouw of onzijdig is een non-discussie. Hij/zij/het is wat het is, los van wat wij ervan denken, vinden of van overtuigd zijn.

Ik denk dan: ik zie het bij Thuiskomst wel. Zoek eerst het Koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden. En onder de rest valt voor mij onder andere dit issue.

Zelfde als met de creatie danwel oerknal. Voor mij ook zo'n non-issue. Is het in 6 dagen gebeurd 6.000 jaar geleden of heel geleidelijk vanaf 13 miljard jaar geleden. Het zal me eerlijk gezegd jeuken.

Ik was er niet bij (en mocht ik er wel bij geweest zijn, dan kan ik me op dit moment me er niets van herinneren).

Ik denk dat er een intelligentie achter zit. En hoe dan ? Ik zal het navragen bij Thuiskomst,

Het is gebeurd zoals het is gebeurd en mijn gedachten/overtuigingen veranderen daar niets aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Thinkfree:

Zeggen God is mannelijk is een beeld creëren die tekort doet aan zijn wezen.

Als God Zich openbaart als een man, waarom zou ik er dan wat anders van maken? Dat lijkt me juist afbreuk doen aan het beeld wat Hij van Zichzelf schetst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hermanos2:

Zolang christenen in zulke raadsels blijven spreken zullen ze nooit serieus genomen worden. En dat is heel jammer want de bijbel spreekt maar zelden in raadsels. Meestal is het een duidelijk recht door zee boek. Al dat zweverige gedoe is onbijbels. 

Groeperingen die met eenvoudige antwoorden op complexe vragen komen, worden echter vaak ook enkel door hun volgelingen serieus genomen, dus dat maakt niet uit.
Daarbij is het belangrijker dat we de waarheid spreken, ongeacht of deze vreemd klinkt of niet, dan dat we serieus genomen worden. Soms klinkt de waarheid nu eenmaal vreemd.

Daarbij, als de Schrift werkelijk zo'n duidelijk, recht-door-zee boek zou zijn, dan zouden er niet zo enorm veel kerkgemeenschappen zijn die zich enkel op de Schrift baseren.
Dan zou er slechts één grote, protestantse kerk zijn, zonder afsplitsingen en scheuringen, die wereldwijd eensgezind een duidelijke, heldere uitleg van de Schrift geeft, waar geen speld tussen te krijgen is.
Maar die kerk is er vrij nadrukkelijk niet en elke poging om zo'n kerk te stichten levert alleen maar meer afsplitsingen op van gelovigen die dan weer niet met die kerk verbonden willen blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sandingisaskill:

Als God Zich openbaart als een man, waarom zou ik er dan wat anders van maken? Dat lijkt me juist afbreuk doen aan het beeld wat Hij van Zichzelf schetst.

Men denkt altijd in biologische vorm, m.i slaat dat nergens op en doelt men enkel op zelfverheffing over de vrouw.

Ik hekel dat, wij mannen komen niet in de buurt bij Jezus als man, die perfect was en is. En zichzelf vernederde en op offerde voor zijn vrouw (de Kerk) 

Ik wil als hem zijn, verhoog je vrouw en eer haar offer je desnoods op. Dan ben je een man als hij, niet als je het enkel doet om je dominatie te tentoon wil stellen, ten koste van de vrouw.

De beste leiders en regeerders zijn degene die het laagst bij de grond zitten in nederigheid, en eigenlijk die positie niet willen maar het enkel doen uit liefde.

Degene die zichzelf verheffen zijn ongeschikt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Thinkfree:

Men denkt altijd in biologische vorm, m.i slaat dat nergens op en doelt men enkel op zelfverheffing over de vrouw.

Ik hekel dat, wij mannen komen niet in de buurt bij Jezus als man, die perfect was en is. En zichzelf vernederde en op offerde voor zijn vrouw (de Kerk) 

Ik wil als hem zijn, verhoog je vrouw en eer haar offer je desnoods op. Dan ben je een man als hij, niet als je het enkel doet om je dominatie te tentoon wil stellen, ten koste van de vrouw.

De beste leiders en regeerders zijn degene die het laagst bij de grond zitten in nederigheid, en eigenlijk die positie niet willen maar het enkel doen uit liefde.

Degene die zichzelf verheffen zijn ongeschikt.

Dat is een bepaalde type man dat je nu neerzet. Al castreer je die man, hij blijft een man.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sandingisaskill:

Een man is niet afhankelijk van een vrouw om gelukkig te kunnen zijn. Een vrouw zal altijd afhankelijk zijn van een man om gelukkig te kunnen zijn.

Sorry, ik vind deze stelling de grootste onzin, en komt wederom aan op zelfverheffing, Ik haat dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Sorry, ik vind deze stelling de grootste onzin, en komt wederom aan op zelfverheffing, Ik haat dat.

Je kijk op zaken is nogal gekleurd. Het is enkel een feit dat de mens in zijn algemeen afhankelijk is van een Man. Ook de mannen op aarde dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sandingisaskill:

Je kijk op zaken is nogal gekleurd. Het is enkel een feit dat de mens in zijn algemeen afhankelijk is van een Man. Ook de mannen op aarde dus.

Je geeft er nu een draai aan door een hoofdletter neer te zetten doellende op God waarbij je een mistekend beeld geeft bij de gang van zaken daar waar je dat in eerdere post niet deed.

Zowel man als vrouw zijn afhankelijk van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid