Spring naar bijdragen

Theodicee, logisch en paradoxaal?


Aanbevolen berichten

36 minuten geleden zei TTC:

Gratis kan in overvloed gedeeld worden, vergis je echter niet in de kostprijs.

😁

Prachtig gesprek tussen jou en Noel! 

Ik zit nog bij Heraclitus, die ik natuurlijk had opgezocht. "Zijn filosofie, die hij opschreef, moest de dynamische eenheid van alles openbaren". 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de liefde voor 'de ander' waarin ik tot Waarheid kom.  En zo interpreteer ik ook het: "wat gij voor de minste mijner broeders doet".  Of de voetwassing.  Zonder voorwaarden of verwachtingen, zo

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, ele

1 uur geleden zei Noel2:

Dan zal de rest moeten wachten…

Computationele complexiteitstheorie is een tak van theoretische informatica en wiskunde die als doel heeft computationele problemen te classificeren in een aantal categorieën die de inherente moeilijkheidsgraad van deze problemen aangeven. Een computationeel probleem is een probleem dat door een computer kan worden opgelost.

1 uur geleden zei Petra.:

Prachtig gesprek tussen jou en Noel! Ik zit nog bij Heraclitus, die ik natuurlijk had opgezocht. "Zijn filosofie, die hij opschreef, moest de dynamische eenheid van alles openbaren". 

Hij vond zelfs dat mensen zelfstandig moesten denken, door gebruik te maken van metaforen en aforismen. Neem anders ook eens een kijkje bij procesfilosofie, je zou bijna denken dat het gisteren al in orde was. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei TTC:

Computationele complexiteitstheorie is een tak van theoretische informatica en wiskunde die als doel heeft computationele problemen te classificeren in een aantal categorieën die de inherente moeilijkheidsgraad van deze problemen aangeven. Een computationeel probleem is een probleem dat door een computer kan worden opgelost.

Daarbij warmte producerend. Heel erg van de wereld ook. Maar goed dat is weerstand die niet functioneel is. Misschien levert de warmte ons een constante 23 graden op, als we het een beetje eerlijk verdelen en de rest de ruimte invoeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Noel2:

Daarbij warmte producerend. Heel erg van de wereld ook. Maar goed dat is weerstand die niet functioneel is. Misschien levert de warmte ons een constante 23 graden op, als we het een beetje eerlijk verdelen en de rest de ruimte invoeren.

Het filosofenprobleem in de informatica lossen we niet op door een weesgegroetje meer of minder, zelfs niet wanneer velen hierin de onzichtbare hand van Adam Smith weten te bespeuren. Interessant idee overigens, dat we als mensheid in staat zouden kunnen zijn om controle te hebben over het klimaat, plots denkend aan ondernemers zonder grenzen die vandaag bomen planten in de woestijn. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei TTC:

Het filosofenprobleem in de informatica lossen we niet op door een weesgegroetje meer of minder, zelfs niet wanneer velen hierin de onzichtbare hand van Adam Smith weten te bespeuren. Interessant idee overigens, dat we als mensheid in staat zouden kunnen zijn om controle te hebben over het klimaat, plots denkend aan ondernemers zonder grenzen die vandaag bomen planten in de woestijn. 

Misschien dat het lukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

Misschien dat we die epistemologische obstakels wel middels een vereenvoudigd denkexperiment transparant kunnen maken, zodat ieder het voor zichzelf kan zien.

Had je dat al niet gedaan? Ik wilde in ieder geval al geen kritische antwoorden meer geven. Dat beschouw ik als niet constructief.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Noel2:

Had je dat al niet gedaan? Ik wilde in ieder geval al geen kritische antwoorden meer geven. Dat beschouw ik als niet constructief.

Bij onveranderlijk veranderlijke katalysatoren zijn de meningen altijd verdeeld omwille van de overlevering aan de vrije wil van de mens, het verandert echter niets aan de katalysator die van onpersoonlijke signature is. In het andere geval kunnen we ook niet tot oplossingen komen voor problemen die we in grote mate zelf creëren, zelfs onderhouden en cultiveren zonder ze aan een vreedzaam kritisch onderzoek te onderwerpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei TTC:

Bij onveranderlijk veranderlijke katalysatoren zijn de meningen altijd verdeeld omwille van de overlevering aan de vrije wil van de mens, het verandert echter niets aan de katalysator die van onpersoonlijke signature is. In het andere geval kunnen we ook niet tot oplossingen komen voor problemen die we in grote mate zelf creëren, zelfs onderhouden en cultiveren zonder ze aan een vreedzaam kritisch onderzoek te onderwerpen. 

Kun je ook Nederlands praten?

Dit doet me denken aan mijn papegaai, die kan ook woorden zeggen. Zeven willekeurige woorden achter elkaar vormen samen nog geen zin die ergens naar toe gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Najreb1956:

Kun je ook Nederlands praten? Dit doet me denken aan mijn papegaai, die kan ook woorden zeggen. Zeven willekeurige woorden achter elkaar vormen samen nog geen zin die ergens naar toe gaat.

Als je een spiegel hebt dan kan je die katalysator zelf vinden, niet eens zo moeilijk overigens. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Als je een spiegel hebt dan kan je die katalysator zelf vinden, niet eens zo moeilijk overigens. 😉

Nederlands graag...

Zoals die ene zin "onveranderlijke veranderlijke katalysatoren".. Wat bedoelde je hiermee? Een katalusator snap ik, maar de rest? Veranderlijk onveranderlijk? Contradictio in termininus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Najreb1956:

Nederlands graag... Zoals die ene zin "onveranderlijke veranderlijke katalysatoren".. Wat bedoelde je hiermee? Een katalusator snap ik, maar de rest? Veranderlijk onveranderlijk? Contradictio in termininus.

Ik zou niets zomaar geloven, maar proberen kan nooit kwaad.  Scheelt een pak, straks zijn de woorden op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Najreb1956:

Nederlands graag...

Zoals die ene zin "onveranderlijke veranderlijke katalysatoren".. Wat bedoelde je hiermee? Een katalusator snap ik, maar de rest? Veranderlijk onveranderlijk? Contradictio in termininus.

 

Ik wist pas wat een katalysator is toen de mijne kapot ging. Kost een vermogen. Gelukkig eene van de sloperij kunnen kopen. Koste maar een fractie van de nieuwprijs. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Najreb1956:

Veranderlijk onveranderlijk? Contradictio in termininus.

De attributietheorie is een theorie uit de sociale psychologie die de wijze waarop mensen het gedrag van zichzelf en van anderen verklaren in termen van oorzaak en gevolg, en hoe dit van invloed is op hun motivatie, wil begrijpen. De Oostenrijkse Amerikaan Fritz Heider was hiervan in 1958 een belangrijke grondlegger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Ik zou niets zomaar geloven, maar proberen kan nooit kwaad.  Scheelt een pak, straks zijn de woorden op. 

Geen 1 woord gaat over wat ik aan jou vroeg. Heb je wel de goede gequote :D

1 minuut geleden zei Hermanos2:

Ik wist pas wat een katalysator is toen de mijne kapot ging. Kost een vermogen. Gelukkig eene van de sloperij kunnen kopen. Koste maar een fractie van de nieuwprijs. 

Katalysator zoals TTC bedoelde is wat anders geloof ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Najreb1956:

Katalysator zoals TTC bedoelde is wat anders geloof ik.

Wat we zien is afhankelijk van wat we weten, onveranderlijk veranderlijk betekent hier dat delen van een katalysator onder- en/of overbelicht kunnen worden zodat er onbewust daarvan blinde vlekken kunnen ontstaan. De katalysator zelf blijft intact omwille van z'n aard, van waaruit z'n tijdloosheid afgeleid kan worden. Dit kan echter niet zonder er ook aandacht voor te willen hebben, met deze of gene respons van het betrokken zelf bij de eerder simplistische herinnering hieraan. In die zin is bedachtzaamheid dan ook aan de orde, dezelfde impulsen kunnen immers ook voor de allerlaagste doeleinden ingezet worden, tegengesteld aan de vreedzaam katalyserende werking wanneer we de intrinsieke waarachtigheid beter begrijpen. Dit is echter geen garantie, net omwille van het onbegrip en de maar al te vaak vluchtige reacties die geenszins laten vermoeden dat een redelijk debat tot de mogelijkheden behoort, ondanks alle hoop die hieruit geventileerd kan worden. 

8 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik lees TTC niet. Die staat, samen met paar anderen, op mijn negeer lijstje. Kun je instellen via account. 

Aparte manier om mensen toch een beetje blij te stemmen, waarvoor dank overigens. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Wat we zien is afhankelijk van wat we weten, onveranderlijk veranderlijk betekent hier dat delen van een katalysator onder- en/of overbelicht kunnen worden zodat er onbewust daarvan blinde vlekken kunnen ontstaan. De katalysator zelf blijft intact omwille van z'n aard, van waaruit z'n tijdloosheid afgeleid kan worden. Dit kan echter niet zonder er ook aandacht voor te willen hebben, met deze of gene respons van het betrokken zelf bij de eerder simplistische herinnering hieraan. In die zin is bedachtzaamheid dan ook aan de orde, dezelfde impulsen kunnen immers ook voor de allerlaagste doeleinden ingezet worden, tegengesteld aan de vreedzaam katalyserende werking wanneer we de intrinsieke waarachtigheid beter begrijpen. Dit is echter geen garantie, net omwille van het onbegrip en de maar al te vaak vluchtige reacties die geenszins laten vermoeden dat een redelijk debat tot de mogelijkheden behoort, ondanks alle hoop die hieruit geventileerd kan worden. 

Ze begrijpen je waarschijnlijk niet omdat ze niet geestelijk van aard zijn. Als je wat geestelijker bent laat je de begrippen, in hun vrije associaties tot je spreken, en geef je zelf een geestelijke reactie. Dat zal teveel mensen op spreken in tongen lijken, wat voor hen waanzin is. Er is angst voor waanzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

Ze begrijpen je waarschijnlijk niet omdat ze niet geestelijk van aard zijn. Als je wat geestelijker bent laat je de begrippen, in hun vrije associaties tot je spreken, en geef je zelf een geestelijke reactie. Dat zal teveel mensen op spreken in tongen lijken, wat voor hen waanzin is. Er is angst voor waanzin.

Het paradoxale fenomeen angst voor vrijheid is uitvoerig beschreven geweest door velen, ter getuigenis de overvloed aan hartverwarmende prentjes en tegelwijsheden die we kunnen lezen wanneer we op de pot zitten. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ze begrijpen je waarschijnlijk niet omdat ze niet geestelijk van aard zijn. Als je wat geestelijker bent laat je de begrippen, in hun vrije associaties tot je spreken, en geef je zelf een geestelijke reactie. Dat zal teveel mensen op spreken in tongen lijken, wat voor hen waanzin is. Er is angst voor waanzin.

Ik begrijp TTC vooral niet omdat hij altijd iets anders schrijft dan wat ik schrijf. En dat is vrij apart voor een gesprek. Als ik het op mijn werk over een eik heb en iemand anders praat ineens over een koe die aan het bevallen is dan is het ook een rare gewaarwording..

Heeft met geestelijk of niet geestelijk vrij weinig te maken. En als ik op de boeken afga die ik heb gelezen over geestelijke zaken (spiritualiteit, non dualiteit, zin van het leven etc) dan is geestelijk vooral "ik praat maar wat en als je het niet snapt dan ligt het aan jou".

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Najreb1956:

Ik begrijp TTC vooral niet omdat hij altijd iets anders schrijft dan wat ik schrijf.

Het continu veranderen en/of mengen van contexten is zowat de beste manier om elkaar voor de gek te blijven houden, zonder dat de grap begrepen wordt. 

10 minuten geleden zei Najreb1956:

En als ik op de boeken afga die ik heb gelezen over geestelijke zaken (spiritualiteit, non dualiteit, zin van het leven etc) dan is geestelijk vooral "ik praat maar wat en als je het niet snapt dan ligt het aan jou".

Het dunning-krugereffect is een psychologisch verschijnsel waardoor mensen die incompetent zijn in een taak hun prestaties hoger inschatten dan deze in werkelijkheid zijn. Dit zou te wijten zijn aan een cognitieve bias die erin bestaat dat ze, juist door hun incompetentie, het metacognitieve vermogen ontberen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn. Het effect is niet onomstreden en zou misschien het resultaat zijn van de manier waarop het wordt gemeten.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Najreb1956:

Heeft met geestelijk of niet geestelijk vrij weinig te maken. En als ik op de boeken afga die ik heb gelezen over geestelijke zaken (spiritualiteit, non dualiteit, zin van het leven etc) dan is geestelijk vooral "ik praat maar wat en als je het niet snapt dan ligt het aan jou".

 

Ok duidelijk. We verstaan het begrip anders. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei TTC:

Hij vond zelfs dat mensen zelfstandig moesten denken, door gebruik te maken van metaforen en aforismen.

Ja dat zag ik. Zelfstandig denken vind ik een groot goed. Als je het mij vraagt schieten veel mensen vaker in de -groepsconformatie modus- en -automatisme piloot modus-, dan me lief is. Wat dat betreft zijn de biassen die Kahneman in Thinking, Fast and Slow beschreef erg inzichtelijk. 

Cryptogrammen, metaforen en aforismen.. ben ik niet zo sterk in. Vooral bij bijbelse verwijzingen ontgaat het me vaker wel dan niet omdat ik al die bijbelkennis niet heb. 

 

10 uur geleden zei TTC:

Neem anders ook eens een kijkje bij procesfilosofie, je zou bijna denken dat het gisteren al in orde was. 

Nou wat leuk..ik had op een ander forum mijn vingers al blauw geschreven over procesfilosofie en procestheologie en me daar behoorlijk in verdiept. Helaas was er weinig animo voor (buiten Peda die overal over kan meepraten). 

Heb het trouwens op dit forum ook al een paar keer aangehaald. 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid