Spring naar bijdragen

Theodicee, logisch en paradoxaal?


Aanbevolen berichten

46 minuten geleden zei Petra.:

Als liefde niet gratis is, is het onbetaalbaar.

Het beginsel van een economie stelt dat geld neutraal is, en het fenomeen geldillusie verwijst naar het door elkaar heen halen van nominaal en relatief. Vandaag leven we in een samenleving waarin we de beginselen overboord hebben gekieperd en de verwarring op de spits drijven, met als toemaat dat ggz-experten zoveel mogelijk mensen op de wachtlijst trachten te dumpen omdat ze zich hierover een klein beetje zorgen maken, menselijk, normaal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de liefde voor 'de ander' waarin ik tot Waarheid kom.  En zo interpreteer ik ook het: "wat gij voor de minste mijner broeders doet".  Of de voetwassing.  Zonder voorwaarden of verwachtingen, zo

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, ele

Op 26-7-2022 om 05:45 zei Petra.:

Gelukkig maar; voor je het weet ben je verhelderd door omgedachte abstracties die kinderlijk eenvoudig zijn voor degenen die grinniken om arbitraire complexiteit.  Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

Een volgende paper over scharnier- en/of breekpunten heeft maar weinig waarde wanneer simultaan geen rekening gehouden wordt met een aantal paradoxen en anomalieën die het fluweelzachte verloop van een dergelijke transitie tot een catastrofe omtoveren, van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-7-2022 om 04:29 zei Petra.:

Mijn euvel is dat ik al zo lang in landen heb gewoond waar je pardoes van het internet gegooid kan worden, dat ik mezelf heb aangeleerd om supersnel mijn reacties te plaatsen en ze daarna (*indien nodig) te verbeteren. (*Meestal dus 😀)

Het verloop van het proces hoe wordt omgegaan met non-lineaire impulsen kunnen we pas in kaart brengen wanneer er in de eerste plaats kennis van genomen wordt. Dit kan voor ervaringswerkers zonder enige voorkennis, haast kinderlijk naïef, onschuldig, hoopvol.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 09:11 zei Hopper:

Het gaat dus vooral om pragmatische kennis betreffende goed en kwaad.

Inmiddels is het ons striemend pijnlijk duidelijk geworden dat het bifurcatiepunt bij verschillende mensen op een ander tijdstip valt, en hoe langer dat punt wordt uitgesteld hoe groter de kans op een schok die we misschien liever niet willen meemaken. Daarom, probeer zelf ook eens een hulpvraag te stellen, anders is het weer van horen zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 09:43 zei Hopper:

Als ik naar het boeddhisme kijk dan is de staat van 'onbeweeglijkheid' de hoogste staat.

Aanvankelijk zou je misschien kunnen denken dat het om niet meer dan een absurde grap gaat, tot je steeds dieper begint te beseffen dat het werkelijk de normale gang van zaken blijkt, mensonterend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:30 zei Hopper:

Buiten de actualiteit begeven kan alleen in gedachten en als de gedachtenwereld door het persoonlijk gemoed wordt aangedreven.

Voorbij aan goed en kwaad worden we herinnerd aan de basis van waaruit spontaan een reeks hulpvragen volgen, om pas dan misschien pijnlijk bewust te worden van hoe diep de malaise zit, de hoop ondraaglijk en absolute vereenzaming je tragische lot. Op dat moment wordt het smeken om een hulpvraag onderzocht te krijgen en het gaat om niet meer dan basis, dat is alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-7-2022 om 17:30 zei Noel2:

Misschien dat het lukt.

Honderd keer spiral dynamics herlezen verandert die spiraal niet, het laat hoogstens toe om hulpvragen veel beter af te stemmen op wat de nieuwe ggz aan ervaringswerkers heeft verteld. Het verschil tussen ervaringskennis en strikt theoretische kennis laat zich dan ook snel opmerken, wanneer blijkt dat ggz-experten niet eens interesse hebben in het eigen studiewerk, pardoes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Op 15-7-2022 om 09:29 zei Petra.:

 "euvel dit" m/z dit euvel.

Mijn euvel is dat ik al zo lang in landen heb gewoond waar je pardoes van het internet gegooid kan worden, dat ik mezelf heb aangeleerd om supersnel mijn reacties te plaatsen en ze daarna (*indien nodig) te verbeteren. (*Meestal dus 😀)

14 uur geleden zei TTC:

Het verloop van het proces hoe wordt omgegaan met non-lineaire impulsen kunnen we pas in kaart brengen wanneer er in de eerste plaats kennis van genomen wordt. Dit kan voor ervaringswerkers zonder enige voorkennis, haast kinderlijk naïef, onschuldig, hoopvol.

 

Het *euvel van al die vaagtaal is dat je het onnodig ingewikkeld maakt door niet gewoon te lezen wat er staat en bedoeld wordt. 🙂

Toen we in China woonden was het vooral het internet wat steeds uitviel. Toen we in Myanmar woonden was het stroom en internet, en nu we in Vietnam wonen is het vooral de stroom die nog al 's pardoes uitvalt. Een probleem is het niet, meestal is het zo weer aan en kan ik weer inloggen. Het is maar twee keer gebeurd dat ik de inhoud van de koelkast en vriezer moest weggooien. 

(* Dit schrijf ik niet voor de  eerste keer en ook niet voor de tweede keer en ook niet voor de derde keer en ook niet voor de  vierde keer   Misschien dan maar van deze vijfde keer een scheepsrecht maken 😀)

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Het *euvel van al die vaagtaal is dat je het onnodig ingewikkeld maakt door niet gewoon te lezen wat er staat en bedoeld wordt. 

Gekende materie Petra, en als we een concreet operationele oefening aanbieden niemand thuis, vecht-vlucht reacties. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-7-2022 om 19:59 zei Hopper:

Ik zie daar geen enkele verwarring in.

Als we van mening veranderen een paradigmashift zouden noemen, is het leven een gigantisch complex van paradigmashifts, weerstanden en tegenstrijdigheden. Niet moeilijk dat herstel- en/of groeiprocessen vaak zo moeizaam verlopen, het is een kluwen van jewelste. En dan spreken we nog niet van problemen waarvan we denken dat ze bestaan maar in theorie, wel of niet bewust daarvan, al opgelost zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei TTC:

Zoals altijd is alles een kwestie van oefening baart kunst, en misschien heb je alleen maar brute pech wanneer er bij puur toeval een wit konijn uit je hoed komt.

Aan de oren werd zo’n konijn uit de hoge hoed getrokken. Niet echt diervriendelijk. Maar goed, misschien ben ik de eerste die aan zoiets aandacht besteed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

Aan de oren werd zo’n konijn uit de hoge hoed getrokken. Niet echt diervriendelijk. Maar goed, misschien ben ik de eerste die aan zoiets aandacht besteed.

Ken je iets van schematherapie, eigenlijk niet meer dan systeemdenken maar dan met focus op innerlijke groei/bewustwording. 

6 uur geleden zei Petra.:

Het *euvel van al die vaagtaal is dat je het onnodig ingewikkeld maakt door niet gewoon te lezen wat er staat en bedoeld wordt.

Complexiteitstheorieën en pseudotoevalsgeneratoren, het zijn de speeltjes van experten die het voor ervaringswerkers des te lastiger moeten maken om eens een simpele hulpvraag te kunnen stellen over wat wij belangrijk vinden in relatie tot onze behandeling, niet meer, niet minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Ken je iets van schematherapie, eigenlijk niet meer dan systeemdenken maar dan met focus op innerlijke groei/bewustwording. 

Sensorische gevoeligheid kan je niet uitschakelen, hoeft ook niet, geen therapie voor nodig, maar pillen helpen wel de anderen niet teveel te verwarren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Noel2:

Sensorische gevoeligheid kan je niet uitschakelen, hoeft ook niet, geen therapie voor nodig, maar pillen helpen wel de anderen niet teveel te verwarren. 

Dan is de positieve desintegratie theorie van Dabrowski alvast een bron van herkenning, hoe we dat beleven een andere zaak. Het vinden van gelijkgestemden geen eenvoudige opdracht maar ze zijn er wel, steeds meer. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Dan is de positieve desintegratie theorie van Dabrowski alvast een bron van herkenning, hoe we dat beleven een andere zaak. Het vinden van gelijkgestemden geen eenvoudige opdracht maar ze zijn er wel, steeds meer. 😉

Nog steeds een buitenstaander, dan zijn er geen gelijkgestemden, alleen lotgenoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 09:11 zei Hopper:

De complementaire opdeling in goed en kwaad is opgeheven.

We houden het amper voor mogelijk, dat we nog moeten toelichten dat de dyade getallen baart.

59 minuten geleden zei Noel2:

Sensorische gevoeligheid kan je niet uitschakelen, hoeft ook niet, geen therapie voor nodig, maar pillen helpen wel de anderen niet teveel te verwarren. 

Verwarrend wordt het misschien pas echt wanneer we al die perceptievelden en bijhorende karakteristieken door elkaar heen gaan gebruiken, maar ze staan wel netjes op een rij in de handboeken van de ggz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei TTC:

En het wordt niet beter in een wereld die paradoxen en anomalieën voor normaal neemt, indien al helder gemaakt. 

Ik ben opgehouden met vormen van narratieven om het allemaal begrijpelijk te maken. Ik kijk alleen nog maar hoe ik me waardig kan verhouden tot het waanzinwekkende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

Ik ben opgehouden met vormen van narratieven om het allemaal begrijpelijk te maken. Ik kijk alleen nog maar hoe ik me waardig kan verhouden tot het waanzinwekkende.

Ken dat, dat is een beetje als die standaard vraag die ggz-experten graag hanteren, hoe ga je daarmee om? Maar begrijp wel wat je wil zeggen, een mallemolen ontrafelen is het simpele stuk, de molen draait verder. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Ken dat, dat is een beetje als die standaard vraag die ggz-experten graag hanteren, hoe ga je daarmee om? Maar begrijp wel wat je wil zeggen, een mallemolen ontrafelen is het simpele stuk, de molen draait verder. 

Gek genoeg is de mallemolen voor mij wel waanzinwekkend, maar niet weerzinwekkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid