Spring naar bijdragen

Theodicee, logisch en paradoxaal?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Petra.:

Ja dat zag ik. Zelfstandig denken vind ik een groot goed. Als je het mij vraagt schieten veel mensen vaker in de -groepsconformatie modus- en -automatisme piloot modus-, dan me lief is. Wat dat betreft zijn de biassen die Kahneman in Thinking, Fast and Slow beschreef erg inzichtelijk. Cryptogrammen, metaforen en aforismen.. ben ik niet zo sterk in. Vooral bij bijbelse verwijzingen ontgaat het me vaker wel dan niet omdat ik al die bijbelkennis niet heb. 

Eenmaal onze aandacht valt op het lege blad en niet zozeer de woorden, is de literatuurlijst oneindig. 

10 uur geleden zei Najreb1956:

Kun je ook Nederlands praten?

Tijdloos is meer dan wat ook alledaags.

1 uur geleden zei Petra.:

Nou wat leuk..ik had op een ander forum mijn vingers al blauw geschreven over procesfilosofie en procestheologie en me daar behoorlijk in verdiept. Helaas was er weinig animo voor (buiten Peda die overal over kan meepraten). Heb het trouwens op dit forum ook al een paar keer aangehaald. 

Dan behoor je wellicht meer tot de categorie van HB/HSP'ers, binnen het evolutionaire 3D-4D-5D. 😉

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de liefde voor 'de ander' waarin ik tot Waarheid kom.  En zo interpreteer ik ook het: "wat gij voor de minste mijner broeders doet".  Of de voetwassing.  Zonder voorwaarden of verwachtingen, zo

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, ele

15 uur geleden zei Petra.:

Ik zit nog bij Heraclitus, die ik natuurlijk had opgezocht. "Zijn filosofie, die hij opschreef, moest de dynamische eenheid van alles openbaren". 

Na veel bloed, zweet en tranen kom je misschien tot een bondige synthese die middels een abstract weergegeven wordt, om dan telkens opnieuw overladen te worden met een overvloed aan ad hoc adviezen en studiewerken die nu net aanleiding gaven om hierin meer helderheid te willen scheppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-7-2022 om 21:16 zei Hopper:

Ik vind dat je het gesprek nodeloos ingewikkeld maakt.

Veel aan het leven inherente tegenstrijdigheden zijn pas oplosbaar wanneer we ze aandacht schenken, en dat vanaf het moment dat we van hun ontegensprekelijke bestaan kennis nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:41 zei Hopper:

Luister, je kunt drie sferen met in totaal 31 verschillende bestaansniveaus (of werelden) onderscheiden.   En misschien is dat ook wel zo?  Maar wat moet ik daar mee?   Er zijn ook mensen die onderwijzen dat er werelden met demonen bestaan.  En misschien is dat wel zo?

Met als benchmark een lange reeks die er krankjorum van geworden zijn, wordt het misschien makkelijker om te begrijpen waarom een aantal hulpvragen stelt van preventieve aard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Noel2:

Wat ze niet vergeten zijn is dat idee van recht van de sterkste.

Oude wijn in nieuwe zakken komt er meestal op neer dat we principieel eenvoudige concepten heel complex gaan voorstellen, om in het verlengde te mogen besluiten dat fundamenteel onderzoek niets zegt over de toepassing.

Op 22-7-2022 om 07:02 zei Petra.:

Aangezien je het over dieper denken en ethische implicaties had... dacht ik met je mee te denken door je vraagstuk breder op te pakken. 

De gewetenslast van de ene is voor de andere misschien een moeilijk te verteren ethische kwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Najreb1956:

Dit doet me denken aan mijn papegaai, die kan ook woorden zeggen.

Paraconsistente logica schept het intuïtieve vermoeden dat er ook zoiets bestaat als consistente logica. Hierin vinden we een vaak moeilijk te overbruggen kloof die niet zelden het strikt arbitraire op de spits drijft, ver weg van fluweelzacht om redenen die het ongeloof kunnen tarten, sterkte.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Noel2:

Dan zal de rest moeten wachten.

Periodes van introspectie en innerlijke transformatie leiden soms tot het idee dat goochelen aan de orde is, in de volharding het realiseren van meer helderheid maar tal van valkuilen en obstakels verdwijnen daarom niet. Het voordeel is echter dat velen voor ons zich al eens gewaagd hebben aan dergelijke oefeningen, met dermate subtiele nuances die binnen de gekende ruis amper opvallen. Op deze manier, voor wie vertrouwd is met deze materie althans, komen we tot een aantal vlindereffecten zoals gesuggereerd door systeemwetenschappers. Maar wees bedachtzaam, binnen het idee van een paradigmashift is het dan misschien wel perfect mogelijk om een brug te bouwen, het is finaal niet meer dan een mentale constructie die tussen onze twee oren zit. Centraal staat de mens in wording, veronderstellend dat een fluweelzachte paradigmashift in potentie kant en klaar is, zij het met een niet mis te begrijpen kanttekening.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:30 zei Hopper:

Nut vindt plaats in 'de tijd' en het is de tijd zelf die in de mens het verlangen naar een onvervulde toekomst opwekt.  Dat verlangen op zich is volstrekt nutteloos, een mens kan zich niet buiten de actualiteit begeven.

Om al die complexe redenen kwamen ze op het idee om het vooral simpel te houden bij optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, maar ook dat was een flagrante misvatting.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Petra.:

Cryptogrammen, metaforen en aforismen.. ben ik niet zo sterk in. Vooral bij bijbelse verwijzingen ontgaat het me vaker wel dan niet omdat ik al die bijbelkennis niet heb. 

Als je bijvoorbeeld al weet dat in de mystiek water voor wijsheid staat, hoef je niet perse plots veel water te gaan drinken. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 09:11 zei Hopper:

Het is juist een einde aan alle verwarring.  Omdat intern gezien wordt waar ja/nee perceptie aanwezig is.

Omdenken herleid naar een aantal beginselen leidt tot kinderlijk speelse hulpvragen, een ware verschrikking is het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 09:43 zei Hopper:

Als ik naar het boeddhisme kijk dan is de staat van 'onbeweeglijkheid' de hoogste staat.  Dat vind ik maar een klein muisje.  Het christendom reikt m.i. toch wel een een stukje verder.

Het nadeel heeft als voordeel dat heel wat twijfels worden weggewerkt die niet gezien kunnen worden zonder überhaupt hulpvragen te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

14 uur geleden zei TTC:

Als je bijvoorbeeld al weet dat in de mystiek water voor wijsheid staat, hoef je niet perse plots veel water te gaan drinken. 😉

😀 Gelukkig maar; voor je het weet ben je verhelderd door omgedachte abstracties die kinderlijk eenvoudig zijn voor degenen die grinniken om arbitraire complexiteit.  Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. 😉

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Petra.:

Gelukkig maar; voor je het weet ben je verhelderd door omgedachte abstracties die kinderlijk eenvoudig zijn voor degenen die grinniken om arbitraire complexiteit.  Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. 

Zalig wat je schrijft, er is geen hoop voor ideeën die aanvankelijk niet absurd zijn, dixit Einstein. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-7-2022 om 07:02 zei Petra.:

Aangezien je het over dieper denken en ethische implicaties had... dacht ik met je mee te denken door je vraagstuk breder op te pakken. 

Hulpvragen met betrekking tot een aantal dubieuze logica’s kunnen we niet uitvinden, maar ten individuele titel ontdekken en in alle rust en sereniteit evalueren.

Op 15-7-2022 om 12:19 zei Hopper:

Daar gaan we het dan niet over eens worden.

In hoeverre er al aandacht voor bestaat verdedigen experten graag het standpunt dat een aantal logicakwesties niets te maken heeft met diverse psychische ongemakken, wat hen dan ook toelaat om te blijven zwepen met dure woorden die de meest kwetsbaren minderwaardig moeten doen voelen, betekenisloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-7-2022 om 12:19 zei Hopper:

Daarnaast dient de mens ook tot bepaalde inzichten te komen om de evangeliën te begrijpen , dus je raakt eigenlijk nooit uitgestudeerd. 

Binnen een chaosvenster laat de urgentie zich stuwen door het dubbeltje dat naar deze of gene kant kan vallen, gekoppeld aan de tragische absurditeit door de wetenschap dat het idee van een paradigmashift van alle tijden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

Eenmaal we aangenomen hebben dat het misschien dan toch tussen onze twee oren zou kunnen zitten, raken we misschien pas echt verdwaald.

Zouden de pillen je nou helpen om gebonden te zijn aan het juiste universum? In ieder geval is dan communicatie mogelijk met de hulpverleners. Maar hoe maak je duidelijk dat bestaan op meerdere niveau's mogelijk is? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Noel2:

Zouden de pillen je nou helpen om gebonden te zijn aan het juiste universum? In ieder geval is dan communicatie mogelijk met de hulpverleners. Maar hoe maak je duidelijk dat bestaan op meerdere niveau's mogelijk is? 

Je kan ze voorlezen uit hun studiewerk, dat hebben ze meestal niet zo graag. 😉

2 uur geleden zei Petra.:

Gelukkig maar, voor je het weet ben je verhelderd door omgedachte abstracties die kinderlijk eenvoudig zijn voor degenen die grinniken om arbitraire complexiteit.  Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. 

Par example, het gaat om kleine dingen.

  • negatieve rente is negatief
  • negatieve rente is positief

WOIII is waarschijnlijker dan dit uitgelegd krijgen, maar dat is een voetnoot. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Noel2:

Zouden de pillen je nou helpen om gebonden te zijn aan het juiste universum? In ieder geval is dan communicatie mogelijk met de hulpverleners. Maar hoe maak je duidelijk dat bestaan op meerdere niveau's mogelijk is? 

De donkere nachten van de ziel en woestijnervaringen zijn de thema’s die breed bekend zijn bij ggz-experten, maar net misschien ook angstig maakt om er zelf ook een keertje doorheen te gaan, pardoes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Noel2:

Zouden de pillen je nou helpen om gebonden te zijn aan het juiste universum? In ieder geval is dan communicatie mogelijk met de hulpverleners. Maar hoe maak je duidelijk dat bestaan op meerdere niveau's mogelijk is? 

Verder dan terug naar de toekomst is vooralsnog niet gelukt, maar we blijven proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-7-2022 om 09:37 zei Petra.:

Krijg nou wat, weer wat nieuws geleerd; de voorloper van AI. Leuk! 

Simpel is het moeilijkst, zo leidt het idee van back to basics spontaan tot een aantal beginselen van waaruit in alle bedachtzaamheid een reeks hulpvragen volgen, niet meer, niet minder.

2 uur geleden zei Noel2:

Zouden de pillen je nou helpen om gebonden te zijn aan het juiste universum?

Dijk van een vraag, ik plagieer ze graag. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 10:32 zei Hopper:

Niet zozeer omdat het op wiki staat, maar omdat ik bekend ben met die staat.  Bij het verlaten van de samsarische cirkel loop je er onvermijdelijk tegen aan.   Ik wil het niet afkraken of zo, begrijp me goed.  Maar men hoeft daar niet in te blijven hangen.  Doch de gedachte kan snel post vatten dat men met het tot rust brengen van de geest klaar is.

Bij een zich gradueel ontluikende visielogica veranderen niet de spiraalsgewijze groeiprocessen die het navigerende zelf doorlopen kan, dan wel onze perceptie op het geheel met reeds beschikbare inzichten die voorheen afwezig waren. Op deze manier wordt het mogelijk om te stellen dat er niets nieuws onder de zon is, wat vanzelfsprekendheid soms mysterieus laat lijken maar in werkelijkheid niet meer dan het spontane resultaat wanneer we van onbewust naar bewuster evolueren. En dat proces doorlopen we ondanks veel raakpunten individueel, net zoals inzichten, kennis en handige weetjes kunnen gedeeld worden zonder dat iemand er geloof aan moet hechten, maar wel onderzocht kunnen worden op intrinsieke waarachtigheid. Ben je gek, denken dat we dit met een citaatje meer of minder snel even kunnen afhandelen, absurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid