Spring naar bijdragen

Theodicee, logisch en paradoxaal?


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Petra.:

Dat vind ik een mooie gedachte. Misschien kunnen we een topic openen voor hulpvragen. Ik kan me zo voorstellen dat er ook een hoop mensen zijn die hulp willen vragen om meerdere reacties in dit topic te snappen. 

Denk dat mensen die interesse hebben dat van nature zelf wel gaan opzoeken, anders dan diegenen die woorden plaatsen om de boel te verzieken en elke vorm van gezonde progressie te stagneren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de liefde voor 'de ander' waarin ik tot Waarheid kom.  En zo interpreteer ik ook het: "wat gij voor de minste mijner broeders doet".  Of de voetwassing.  Zonder voorwaarden of verwachtingen, zo

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, ele

Op 16-7-2022 om 09:11 zei Hopper:

Het gaat dus vooral om pragmatische kennis betreffende goed en kwaad.  En dat is het weten dat goed en kwaad complementair zijn aan elkaar.

Het doorzien van een aantal logicakwesties mag voor het individuele zelf dan wel veel helder maken, in schril contrast blijven de wolken komen in de vorm van perverse effecten en de quasi onmogelijkheid hierover te communiceren. Bedachtzame hulpvragen aan ggz-experten kennen een soortgelijk verloop, alsof kwetsbare mensen iets zouden zeggen dat geheim zou zijn, quasi absurd.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-7-2022 om 11:49 zei Chaim:

Atheïsme is m.i de elegantste benadering van het issue aangaande de Theodicee

Telos impliceert nu eenmaal groei, bloed, zweet en tranen, alleen over het resultaat mag niets gezegd worden omdat we anderen graag zien lijden wanneer ze hetzelfde proces zouden willen doorlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 09:43 zei Hopper:

Het boeddhisme is een interessante leer om eens kennis van te nemen.

Kwantumfysici zeggen ook dat de aarde hol is, anders dan wat anderen onder holle aarde begrijpen wellicht. Simpeler is zeggen dat ik er nooit een jota van zal begrijpen, en een beetje inzicht realiseren in allerhande verwarring een levenskunst. Hierna komen de pensioenen, dat is pas om een punthoofd van te krijgen, quasi ongeloofwaardig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Telos impliceert nu eenmaal groei, bloed, zweet en tranen, alleen over het resultaat mag niets gezegd worden omdat we anderen graag zien lijden wanneer ze hetzelfde proces zouden willen doorlopen.

Het telos van de mens gaat m.i. via atheïsme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-7-2022 om 14:54 zei Noel2:

Dan zal de rest moeten wachten.

Ervaring heeft inmiddels geleerd dat wanneer ggz-experten vragen om een en ander helder te maken, dat ze er helemaal niet mee gediend zijn dat je daartoe het studiewerk van de ggz zou gebruiken, quasi onbegrijpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Denk dat mensen die interesse hebben dat van nature zelf wel gaan opzoeken, anders dan diegenen die woorden plaatsen om de boel te verzieken en elke vorm van gezonde progressie te stagneren. 

Woorden plaatsen om de boel te verzieken is jammer, maar we kunnen ook bedenken dat dat nou juist degenen zijn die we verder kunnen helpen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Petra.:

Woorden plaatsen om de boel te verzieken is jammer, maar we kunnen ook bedenken dat dat nou juist degenen zijn die we verder kunnen helpen. 

Zullen het maar niet te simpel maken, anders vallen die epistemologische obstakels misschien op. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Zullen het maar niet te simpel maken, anders vallen die epistemologische obstakels misschien op. 😉

Haha.. we willen ze helpen, toch. 

Ik ben gewoonlijk echt niet te beroerd ben om mensen die met hulpvragen zitten verder te helpen, of dat i.i.g. te proberen!  Helemaal op een forum; hoe educatiever hoe beter. Als dat simpel beter werkt kunnen we dat best proberen. 

 

Maar moet wel toegeven dat ik hier geen ene snars van begrijp; 😁  Dus hulpvragen daarover... jouw kant op!

5 uur geleden zei TTC:

Die logicakwesties spelen binnen het auto-conforme, dit maakt de naam van het gehanteerde groeimodel irrelevant. 

Binnen geldgedreven contexten wordt verwarring en bijhorend onbegrip onderhouden door de basis buitenspel te plaatsen, gekoppeld aan a-logische redeneringen. Hierover kan duidelijk gecommuniceerd worden, het verzet haast ongeloofwaardig. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Haha. mij maakt het niet uit hoor. Ik ben gewoonlijk echt niet te beroerd ben om mensen die met hulpvragen zitten verder te helpen, of dat i.i.g. te proberen! Maar moet wel toegeven dat ik hier geen ene snars van begrijp;  Dus hulpvragen daarover.. jouw kant op!

Gaat zowaar over het meest simpele dat we ons kunnen bedenken, logisch boerenverstand. Maar als we paradoxen en anomalieën voor normaal nemen, krijg je het element van de omgekeerde effectiviteit in de vorm van ongeloof en verzet, simpel. 

16 minuten geleden zei Petra.:

Dus hulpvragen daarover... jouw kant op!

Ben je vertrouwd met zaken zoals het onderstaande? 

Het licht van Sirius geeft je lichtlichaam een upgrade in de spirituele frequenties. Energie van een hogere bewustzijnsorde (en dus met een grotere intensiteit) begint door je veld en je fysieke lichaam te stromen. Daardoor word je enerzijds dieper geopend naar je kosmische essentie en anderzijds wordt de oude energie van wie je was losgetrild en opgeschoond. Je kan het ‘transfiguratie’ noemen. Transfigureren betekent: ‘van gedaante veranderen’, of ‘tot iets hogers omvormen’. Je spirituele licht kan dieper doordringen en verankeren in je materie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Gaat zowaar over het meest simpele dat we ons kunnen bedenken, logisch boerenverstand. Maar als we paradoxen en anomalieën voor normaal nemen, krijg je het element van de omgekeerde effectiviteit in de vorm van ongeloof en verzet, simpel. 

😁 Dat zal wel. Ik snap het niet. Maar dat geeft niet, er zijn zoveel dingen die ik niet snap en ik hoef gelukkig niet alles te snappen. 

Daarom ga ik nu fijn een biertje pakken, en een gezellige avond toegewenst. (Bij mij is het al avond, dus proost! 🍻)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Petra.:

Dat zal wel. Ik snap het niet. Maar dat geeft niet, er zijn zoveel dingen die ik niet snap en ik hoef gelukkig niet alles te snappen. Daarom ga ik nu fijn een biertje pakken, en een gezellige avond toegewenst. (Bij mij is het al avond, dus proost! 🍻)

Troost je, bankiers begrijpen ook niets van monetaire artefacten, ggz-experten volgen die trend. 😉

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei TTC:

 

Ben je vertrouwd met zaken zoals het onderstaande? 

Het licht van Sirius geeft je lichtlichaam een upgrade in de spirituele frequenties. Energie van een hogere bewustzijnsorde (en dus met een grotere intensiteit) begint door je veld en je fysieke lichaam te stromen. Daardoor word je enerzijds dieper geopend naar je kosmische essentie en anderzijds wordt de oude energie van wie je was losgetrild en opgeschoond. Je kan het ‘transfiguratie’ noemen. Transfigureren betekent: ‘van gedaante veranderen’, of ‘tot iets hogers omvormen’. Je spirituele licht kan dieper doordringen en verankeren in je materie.

Ja dit wel, die logica snap ik. Vandaar.. waar we het over hadden kan ik niet plaatsen binnen geldgedreven contexten, lijkt mij eerder averechts te werken. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Petra.:

Ja dit wel, die logica snap ik. Vandaar.. waar we het over hadden kan ik niet plaatsen binnen geldgedreven contexten, lijkt mij eerder averechts te werken. 

Gewoon simpel houden Petra, speltheoretisch zijn er verschillende spelvormen denkbaar waarvan sommigen gekenmerkt worden door incomplete informatie zoals heden gangbaar, het punt van vertrek omwille van de meerderheidsgedachte. Het toevoegen van kennis betekent daarom een 'verstoring' van het maatschappelijke denken, sommige mensen zijn hier al vanop de hoogte, andere niet. 

44 minuten geleden zei Petra.:

Ja dit wel, die logica snap ik. Vandaar.. waar we het over hadden kan ik niet plaatsen binnen geldgedreven contexten, lijkt mij eerder averechts te werken. 

Aangepast, het verhogen van het trillingsgetal kan gefaciliteerd worden door gebruik te maken van non-lineaire katalysatoren, wat het in theorie mogelijk maakt om te stellen dat er 'morgen' een reset kan plaatsvinden. Finaal is het echter niet meer dan oude wijn in nieuwe zakken, en alle christenen weten dat omdat het in de bijbel staat. Vraag het hen maar, het is heel simpel. 😉

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:41 zei Hopper:

Out of the blue lijkt het nuttig, maar in werkelijkheid is het antwoord niet te geven.

Aanvankelijk lijkt een stelling dat absurde ideeën ons hoop kunnen bieden misschien niet meer dan quasi onmogelijk, tegelijk onmogelijk om daarover correct te oordelen zonder ze te onderwerpen aan een grondiger onderzoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Vandaar, waar we het over hadden kan ik niet plaatsen binnen geldgedreven contexten, lijkt mij eerder averechts te werken. 

Aan lijstjes ontbreekt het in deze wereld niet, het wil niet zeggen dat iedereen er interesse in heeft. Om 100+1 redenen kan er daarom ook heel wat verwarring/tumult ontstaan met kloven op het domein van zowel kennis, cultuur, bewustzijn en de communicatie daarover. Met als toepassingsgebied geldgedreven contexten hieronder de elementen van Foucault die simultaan beschouwd mogen worden, mits de bereidheid tot aandachtiger beschouwing kunnen we er veel hoop uit ventileren, maar net omwille van dit complex geen garantie. 

  1. element van systeemovermacht
  2. element van samengestelde kennis
  3. element van omgekeerde effectiviteit
  4. element van utopische gespletenheid

Keep it simple. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Petra.:

Ik ben gewoonlijk echt niet te beroerd ben om mensen die met hulpvragen zitten verder te helpen, of dat i.i.g. te proberen!  Helemaal op een forum; hoe educatiever hoe beter. Als dat simpel beter werkt kunnen we dat best proberen. 

Aandacht voor de klant zal toch iets lastiger liggen bij hulpvragen die enige bezinning vergen om ze tot in hun hypergevoeligste vezels te kunnen doorgronden, wat finaal betekent dat niemand een herstel- en/of groeiproces voor anderen kan belopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Aandacht voor de klant zal toch iets lastiger liggen bij hulpvragen die enige bezinning vergen om ze tot in hun hypergevoeligste vezels te kunnen doorgronden, wat finaal betekent dat niemand een herstel- en/of groeiproces voor anderen kan belopen.

Hi TTC

Mensen met hulpvragen helpen we imo door ze te beantwoorden met liefde en uit liefde. ❣️

Als je daar een klant/afnemer relatie van maakt plaats je het in een geldgedreven context. Die zoals ik al eerder schreef imo averechts werkt omdat ...

Op 27-7-2022 om 06:28 zei Petra.:

Als liefde niet gratis is, is het onbetaalbaar. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Mensen met hulpvragen helpen we imo door ze te beantwoorden met liefde en uit liefde. Als je daar een klant/afnemer relatie van maakt plaats je het in een geldgedreven context. Die zoals ik al eerder schreef imo averechts werkt omdat ...

Het averechtse is het element van omgekeerde effectiviteit in de reeks van vier in m'n reactie eerder, toepassingsgebied het perceptieveld of de spelvorm dat heden dominant is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-7-2022 om 07:02 zei Petra.:

Aangezien je het over dieper denken en ethische implicaties had, dacht ik met je mee te denken door je vraagstuk breder op te pakken. 

Misschien zijn oude zielen ook niet meer dan voorheen jonge zielen die tot het besef zijn gekomen dat hulpvragen stellen volstrekt nutteloos is zonder dat er ook de motivatie gevonden om een aantal thema’s diepgaander te willen beschouwen. Bizar genoeg, zo zeggen ze vaak tot zelfs hun eigen verveling toe, niets nieuws onder de zon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Petra.:

Owww. Nee, dat is niet wat ik ermee bedoelde.  Ik bedoelde averechts in de zin van misplaatst/verkeerd/onjuist omdat het liefde corrumpeert. 

Dat is het element van verzamelde kennis, bij spelvormen met incomplete informatie krijgen hoopvolle impulsen geen doorgang tot het collectieve domein dat zich proces-filosofisch als een inert blok voordoet. En sterker, hoopvolle impulsen kunnen ook als een bedreiging gezien worden, zelfs aangewend worden voor de allerlaagste doeleinden binnen dat stereotiepe toxische perceptieveld. Amper geloofwaardig voor wie er in alle empathische ernst aandacht voor heeft, doch veel vaker ook weggehoond en afgedaan als klinkklare nonsens, niet-wetend.  

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Dat is het element van verzamelde kennis, bij spelvormen met incomplete informatie krijgen hoopvolle impulsen geen doorgang tot het collectieve domein dat zich proces-filosofisch als een inert blok manifesteert. En sterker, hoopvolle impulsen kunnen ook als een bedreiging gezien worden, zelfs aangewend worden voor de allerlaagste doeleinden binnen dat stereotiepe toxische perceptieveld. Amper geloofwaardig voor wie er in alle empathische ernst aandacht voor heeft, doch veel vaker ook weggehoond en afgedaan als klinkklare nonsens, niet-wetend.  

Hi TTC. 

Volgens mij haal jij wat dingen door elkaar.  

Zoals ik al schreef... 

Ik ben nooit te beroerd om mensen te helpen, dus als iemand om hulp vraagt beantwoord ik dat met liefde en uit liefde ❣️  

Antwoord geven kost me immers slechts wat tijd, empathische ernst en typewerk. 

Als liefde niet gratis is, is het onbetaalbaar.  Dus zodra je het in een geldgedreven context plaatst is de liefde gecorrumpeerd. 

Met gecorrumpeerde liefde helpen we mensen imo helemaal niet verder, omdat er dan geen sprake is van liefde. Natuurlijk is dat mijn persoonlijke mening, en staat het je vrij om daar anders over te denken.  Je hebt het over spelvormen, maar spelletjes spelen we nooit zomaar met mensen, en al helemaal niet met mensen die om hulp vragen, dat is ethisch totaal verkeerd, zelfs schadelijk imo. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Petra.:

Volgens mij haal jij wat dingen door elkaar.  Zoals ik al schreef...  Ik ben nooit te beroerd om mensen te helpen, dus als iemand om hulp vraagt beantwoord ik dat met liefde en uit liefde Antwoord geven kost me immers slechts wat tijd, empathische ernst en typewerk. Als liefde niet gratis is, is het onbetaalbaar.  Dus zodra je het in een geldgedreven context plaatst is de liefde gecorrumpeerd. Met gecorrumpeerde liefde helpen we mensen imo helemaal niet verder, omdat er dan geen sprake is van liefde. Natuurlijk is dat mijn persoonlijke mening, en staat het je vrij om daar anders over te denken.  Je hebt het over spelvormen, maar spelletjes spelen we nooit zomaar met mensen, en al helemaal niet met mensen die om hulp vragen, dat is ethisch totaal verkeerd, zelfs schadelijk imo. 

Speltheorie binnen het idee van een paradigmashift is per definitie verwarrend, het is niet meer dan een vat vol tegenstrijdigheden die enkel maar kunnen opgehelderd worden middels gerichte aandacht en (zelf)onderzoek. Van de aangehaalde logicakwesties worden zelfs wiskundigen krankjorum, net omwille van allerhande weerstanden die zich gradueel ontvouwen bij dergelijk culturele transformaties, niet mals. Als echter spiritualiteit zich beperkt tot een alles is rozengeur en maneschijn retoriek, is het een vertekend beeld geven van de harde realiteit van waaruit we ons collectief trachten te ontworstelen. Daarom, probeer het eerst eens met een vereenvoudigd denkexperiment. Het doet allerminst afbreuk aan het antwoord in eenvoud en kleine dingen, zij het met een bedachtzame kanttekening op basis van ervaringskennis. Dat kwetsbare mensen op basis hiervan misschien al eens een hulpvraagje zouden kunnen hebben, is daarom vaak ook niet meer dan een vorm van trachten te overleven dan dat het een aangenaam tijdverdrijf zou zijn, verre van. Paradoxaal genoeg, dit alles ondanks alle hoop en kinderlijke speelsheid die als onderliggende stuwkracht gezien kan worden, met als grondsmaak liefde/ethiek. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid