Spring naar bijdragen

Theodicee, logisch en paradoxaal?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de liefde voor 'de ander' waarin ik tot Waarheid kom.  En zo interpreteer ik ook het: "wat gij voor de minste mijner broeders doet".  Of de voetwassing.  Zonder voorwaarden of verwachtingen, zo

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, ele

3 uur geleden zei TTC:

 

3 uur geleden zei Noel2:

Zouden de pillen je nou helpen om gebonden te zijn aan het juiste universum? In ieder geval is dan communicatie mogelijk met de hulpverleners. Maar hoe maak je duidelijk dat bestaan op meerdere niveau's mogelijk is? 

Je kan ze voorlezen uit hun studiewerk, dat hebben ze meestal niet zo graag. 😉 

WOIII is waarschijnlijker dan dit uitgelegd krijgen, maar dat is een voetnoot. 

 

 

🙂 Geduld is een schone zaak; of we nou voor- of nalezen ineindelijk komen we allemaal toch wel weer op de Enedimensionale punt uit. Maar dat is nog geen punt uit omdat er nog Hawkingsstraling rest, als het niet rust kan dat zomaar weer een frisse fruitige energiebron voor de uitademing van God zijn, tenzij alle straling is verdampt omdat het manvantara is afgerond. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Petra.:

Geduld is een schone zaak; of we nou voor- of nalezen ineindelijk komen we allemaal toch wel weer op de Enedimensionale punt uit. Maar dat is nog geen punt uit omdat er nog Hawkingsstraling rest, als het niet rust kan dat zomaar weer een frisse fruitige energiebron voor de uitademing van God zijn, tenzij alle straling is verdampt omdat het manvantara is afgerond. 

Bij het volgende financiële omslagpunt verandert de atoomstructuur van mensen niet, bijhorende emoties een andere zaak. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Chaim:

Atheïsme is m.i de elegantste benadering van het issue aangaande de Theodicee 😜.

Apathisch dan? 😉

32 minuten geleden zei Petra.:

Maar dat is nog geen punt uit omdat er nog Hawkingsstraling rest, als het niet rust kan dat zomaar weer een frisse fruitige energiebron voor de uitademing van God zijn, tenzij alle straling is verdampt omdat het manvantara is afgerond. 

Voor wie de achterkant van de maan nog niet gezien heeft. 😉

Manvantara is in het hindoeïsme de periode van een Manu, de voorouder van de mensheid. Een kalpa heeft veertien manvantara's en dus ook veertien Manu's. Het huidige tijdperk is volgens deze tijdrekening in de zevende manvantara van de zevende Manu, Vaivasvata Manu, de zoon van Vivasvan (Surya, de zon). Manvantara komt van 'manu' en 'antara' en is het tijdperk van een Manu. Een kalpa wordt ook een 'dag van Brahma' genoemd. Er gaan 1000 mahayuga's in 1 kalpa. Elke kalpa wordt gevolgd door een pralaya (rustperiode, verduistering, 'nacht van Brahma'), die even lang duurt als de kalpa. Elke manvantara heeft een eigen Indra en 'zeven wijzen' (saptarishi's). Een manvantara duurt 306.720.000 menselijke jaren. Na een rustperiode volgt er een nieuwe 'schepping' ('uitademing van Brahma').

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei TTC:

Bij het volgende financiële omslagpunt verandert de atoomstructuur van mensen niet, bijhorende emoties een andere zaak. 

Er komen steeds meer mensen (zoals moi) met een anti financiële atoomstructuur.  Onze antideeltjes blijven net zolang botsten tot alle deeltjes in een lichtflits opgelost zijn.   

 

35 minuten geleden zei TTC:

Voor wie de achterkant van de maan nog niet gezien heeft. 😉

😀

Citaat

Manvantara is ..

👍

 

Helaas... ik moet nu eten koken en uitpuffen van deze gezellige hersengymnastiek. 😉

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Petra.:

Er komen steeds meer mensen (zoals moi) met een anti financiële atoomstructuur.  Onze antideeltjes blijven net zolang botsten tot alle deeltjes in een lichtflits opgelost zijn.   

Je krijgt er zelfs een non-lineaire katalysator met wiskundige precisie bovenop, niet opgemerkt? 😉

15 minuten geleden zei Petra.:

Helaas... ik moet nu eten koken en uitpuffen van deze gezellige hersengymnastiek.

Wacht, tot we weer meegezogen worden in strikt unipolaire perceptievelden die finaal tot de uitsluiting leiden. Met een knipoogje, het is altijd hetzelfde. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Maar dat is nog geen punt uit omdat er nog Hawkingsstraling rest.

Een aantal heeft het al moeilijk genoeg om zich aan te sluiten op de noösfeer, dat punt heb ik denkelijk eens ergens gezien geplaatst binnen een cirkel. Maar misschien is dat iets anders, kan zoals altijd verwarrend worden wanneer we alles door elkaar heen klutsen. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Noel2:

Zouden de pillen je nou helpen om gebonden te zijn aan het juiste universum? In ieder geval is dan communicatie mogelijk met de hulpverleners. Maar hoe maak je duidelijk dat bestaan op meerdere niveau's mogelijk is? 

Ik weet dat we zijn opgeleid om niet te oordelen, maar bij sommige ggz-experten kan je je toch de vraag stellen of ze niet beter bij ons op de wachtlijst komen zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

12 uur geleden zei TTC:

Je krijgt er zelfs een non-lineaire katalysator met wiskundige precisie bovenop, niet opgemerkt? 😉

Wacht, tot we weer meegezogen worden in strikt unipolaire perceptievelden die finaal tot de uitsluiting leiden. Met een knipoogje, het is altijd hetzelfde. 😉

Als liefde niet gratis is, is het onbetaalbaar. Zodra dat kwartje gevallen is kunnen de dubbeltjes alleen nog maar de goeie kant op rollen; finaal van het universele veld af. 

 

13 uur geleden zei Petra.:

🙂 Geduld is een schone zaak; of we nou voor- of nalezen ineindelijk komen we allemaal toch wel weer op de Enedimensionale punt uit. Maar dat is nog geen punt uit omdat er nog Hawkingsstraling rest, als het niet rust kan dat zomaar weer een frisse fruitige energiebron voor de uitademing van God zijn, tenzij alle straling is verdampt omdat het manvantara is afgerond. 

 

10 uur geleden zei TTC:

Een aantal heeft het al moeilijk genoeg om zich aan te sluiten op de noösfeer, dat punt heb ik denkelijk eens ergens gezien geplaatst binnen een cirkel. 

🙃  Ineindelijk was dan ook geen tiepfoutje.  Ineindelijk aangesloten op de noösfeer mondt uiteindelijk uit in het omegapunt. 

 

6 uur geleden zei TTC:

Het is niet omdat je iets interessant kan vinden dat je daarom ook je mythische lidmaatschap hebt onderschreven. 

Ons mythische lidmaatschap krijgen we kado bij geboorte. ❣️

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Als liefde niet gratis is, is het onbetaalbaar. Zodra dat kwartje gevallen is kunnen de dubbeltjes alleen nog maar de goeie kant op rollen, finaal van het universele veld af. 

Zo simpel is het idee aan de basis, ken je bijvoorbeeld het Elaboration Likelihood Model

4 uur geleden zei Petra.:

Ineindelijk was dan ook geen tiepfoutje.  Ineindelijk aangesloten op de noösfeer mondt uiteindelijk uit in het omegapunt. 

Heb Petra wel graag, zeer wijs. 

4 uur geleden zei Petra.:

Ons mythische lidmaatschap krijgen we kado bij geboorte. ❣️

Wie zijn we en wat komen we hier doen? ☀️

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Als liefde niet gratis is, is het onbetaalbaar.

Het idee dat elke waarheid drie fasen doorloopt kunnen we eenvoudig afleiden door gewetensvol aan de slag te gaan met vreedzaam katalyserende impulsen in combinatie met het Elaboration Likelihood Model. Enerzijds hoopvol nieuws voor ervaringswerkers, tegelijk ook veel stigma verklarend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-7-2022 om 12:19 zei Hopper:

Meditatie is wel aardig om de geest te doen verstillen, maar Jezus koos voor een radicalere weg.

Het woord 'radicalisme' is afgeleid van radix dat wortel betekent. Het verband tussen radicalisme en 'wortels' ligt in de beeldspraak van een systeem/structuur als een boom. Wil je de boom verwijderen, dan dien je ook de wortels mee te nemen. Wil je een nieuwe structuur 'planten', die stevig staat, dan moet je hem in een gedegen filosofisch systeem verankeren/doen wortelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 09:11 zei Hopper:

Het gaat dus vooral om pragmatische kennis betreffende goed en kwaad.

Veel theorieën lijken de ver van ons bed show zodat ze ook onze interesse niet genieten, ze zijn vaag, mistig en irrelevant tot de dingen die ons bezig houden. Dit wordt anders wanneer we ze kunnen aanvullen met concrete voorbeelden van waaruit hun relatie met het alledaagse bijtijds striemend pijnlijk duidelijk wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:
7 uur geleden zei Petra.:

Ons mythische lidmaatschap krijgen we kado bij geboorte. ❣️

Wie zijn we en wat komen we hier doen? ☀️

https://nl.wikipedia.org/wiki/Omegapunt

Het omegapunt is een door de Franse filosoof en theoloog Pierre Teilhard de Chardin bedachte term die een eindmoment in het evolutieproces aangeeft. 

.. De mens is volgens hem al boven het dierlijke leven uitgestegen maar heeft de potentie boven zichzelf en de kosmos uit te stijgen naar het omegapunt, de organische, sociale en geestelijke integratie van de mensheid in haar geheel en uiteindelijk de eenwording met het universum.

 

3 uur geleden zei TTC:

Zo simpel is het idee aan de basis, ken je bijvoorbeeld het Elaboration Likelihood Model

Yep: Centraal hierbij staat het elaboration continuum, dat van weinig uitgesproken (onbewust) tot zeer uitgesproken (zeer bewust) reikt. 

 

Petra.. is zich al jaren vooral heel bewust van mogelijke misvattingen, waardoor wat bedoeld was als een beetje vermakelijke taalgymnastiek behoorlijk uit de hand kan lopen en ook heel naar misbruikt kan worden door kwaadwillenden. Terwijl Petra over al die misvattingen al netzoveel jaren waarschuwt en waarschuwt en waarschuwt (Helaas meestal tegen dovemensoren). 

 

3 uur geleden zei TTC:

Heb Petra wel graag, zeer wijs. 

Met een dikke knuffel terug; eind goed al goed. 🤗

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Petra.:

Het omegapunt is een door de Franse filosoof en theoloog Pierre Teilhard de Chardin bedachte term die een eindmoment in het evolutieproces aangeeft. De mens is volgens hem al boven het dierlijke leven uitgestegen maar heeft de potentie boven zichzelf en de kosmos uit te stijgen naar het omegapunt, de organische, sociale en geestelijke integratie van de mensheid in haar geheel en uiteindelijk de eenwording met het universum.

Met als benchmark Spiral Dynamics zien we dat het zwaartepunt van de samenleving zich heden situeert op niveau 6 waarin die logicakwesties een nefaste werking hebben, onderhouden door lagere energieën die zeer weerbarstig zijn, onbewust. Heikel thema is het, omdat ze oplossen misschien tot nog meer chaotische verwarring en turbulentie kan leiden, met alle gevolgen van dien. Maar op de keper beschouwd, voor wie er aandacht voor heeft tenminste, verkeren we in een tragisch absurde situatie. Vandaar de term paraconsistente logica, omwille van de beschikbaarheid van een oplossing bestaat een probleem niet, maar toch bestaat het. 

49 minuten geleden zei Petra.:

Petra.. is zich al jaren vooral heel bewust van mogelijke misvattingen, waardoor wat bedoeld was als een beetje vermakelijke taalgymnastiek behoorlijk uit de hand kan lopen en ook heel naar misbruikt kan worden door kwaadwillenden. Terwijl Petra over al die misvattingen al netzoveel jaren waarschuwt en waarschuwt en waarschuwt (Helaas meestal tegen dovemensoren). 

Een epistemische of epistemologische breuk is het moment waarop eerder aanvaarde wetenschappelijke kennis wordt verworpen. De breuk situeert zich op vlak van de kennis en hetgeen waarmee wordt gebroken is dan ook een bepaalde theorie, een bepaald beeld of een (reeks) concept(en). Het begrip werd geïntroduceerd door Gaston Bachelard in werken als Le nouvel esprit scientifique (1934) en La formation de l'esprit scientifique (1938). Het is verder van invloed geweest op filosofen als Louis Althusser en Michel Foucault.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Terwijl Petra over al die misvattingen al netzoveel jaren waarschuwt en waarschuwt en waarschuwt 

Vragen ggz-experten al jaren naar een onderzoek naar ontbrekende elementen in het standaard beoordelingsmodel, het is vanuit die bewustwording dat veel metaforen en aforismen hun diepere betekenis afleidbaar zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Centraal hierbij staat het elaboration continuum, dat van weinig uitgesproken (onbewust) tot zeer uitgesproken (zeer bewust) reikt. 

Wil je snel gaan ga dan alleen, wil je ver komen werk dan samen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Petra.. is zich al jaren vooral heel bewust van mogelijke misvattingen, waardoor wat bedoeld was als een beetje vermakelijke taalgymnastiek behoorlijk uit de hand kan lopen en ook heel naar misbruikt kan worden door kwaadwillenden.

Reverse engineering laat ons toe om artefacten te herleiden tot de elementen van waaruit ze zijn opgebouwd, maar ook om getuige te worden van een chaotisch schouwspel wanneer verschillende vormen van soortgelijke artefacten door elkaar heen gehaald worden, de normaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 09:43 zei Hopper:

Daarnaast zijn al die 'technische' termen nergens goed voor, spiritualiteit is ook voor mensen die niet hebben doorgeleerd.

Na een misschien woelig verlopend proces van wikken, wegen, herzien, omdenken en herkaderen volgt de eenvoud van de synthese die heel wat irrelevanties buiten beschouwing laat, om er in het verlengde misschien telkens door overvallen te worden wanneer we op het idee komen om er hulpvragen over te ventileren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-7-2022 om 05:50 zei Petra.:

Zoekt en gij zult vinden.

Zolang we er niet technisch de vinger op leggen zal die specifieke materie vooral een vaag en mistig gebeuren blijven, wat het op zich dan ook zo bijzonder maakt dat het de normaal zo haar vorm geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-7-2022 om 09:14 zei Hopper:

Maar hoe moet je dan zoeken naar 'dat' wat er al is ?

Algoritmen die aantonen dat geld recycleerbaar is staan natuurlijk haaks op het idee van wat een aantal schaarstedenken pleegt te noemen, het zegt daarom niet dat ze niet bestaan. Andersom bekeken, het zijn ideeën waarrond de ggz misschien dan wel een mooi Johari-venster kan bouwen, het zal ook niet meer zijn dan een verklarend schema zoals we soortgelijken in overvloed kunnen verzamelen, als ware het postzegels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 09:43 zei Hopper:

Dat vind ik maar een klein muisje.

Met behulp van het Elaboration Likelihood Model hebben we meer inzage kunnen krijgen in hoe hoopvolle impulsen steeds naar zones geleid worden waar ze ook lijken te verdwijnen, maar toch geen afbreuk doet aan de beschikbaarheid omwille van hun inherent non-lineaire aard. In termen van bewustwording en/of herstelprocessen kan dit als een positieve stuwkracht gezien worden, met als kanttekening dat hierdoor ook de communicatiekloof steeds groter kan worden.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei TTC:

Met als benchmark Spiral Dynamics zien we dat het zwaartepunt van de samenleving zich heden situeert op niveau 6

Vroegahhhh (toen ik nog voor de overheid werkte) kregen we van die managementcursussen. Meestal veranderingsmanagement als er weer 's een reorganisatie begeleid moest worden. Nou heb ik heel wat processen, systemen, tabellen, figuren, grafieken etc. gehad, maar toch... Spiral Dynamics dan weer niet. Ik las dat het met kleurtjes werkt. Met niveau 6 bedoel je denk ik groen. Naar wat ik las verschilt het niveau al gelang de situatie en kun je het toepassen op de samenleving als geheel, op landen, groepen, bedrijven, (sport)clubs, families en op de individuele mens. Waarbij de niveaus ook nog 's kunnen wisselen en er verschillende niveaus tegelijk werkzaam kunnen zijn. Ik denk dat de grote truc van Turquoise (Holistisch) is dat je tussen al die niveau's kan functioneren (of misschien wel beter gezegd; laveren!) omdat je doorhebt hoe en waarom het zo werkt. 

 

 

18 uur geleden zei TTC:

Wil je snel gaan ga dan alleen, wil je ver komen werk dan samen. 

🤙☀️Daar ben ik het helemaal mee eens. (Mits iedereen voor zichzelf spreekt over wat "ver" inhoudt). 

(Want de valkuil is.. dat je soms de maatschappij of je bedrijf of familie via samenwerking ver(der) wilt helpen, maar misschien beter kan accepteren dat ze nog niet zover zijn of een heel ander "ver" doel hebben).  

 

 

16 uur geleden zei TTC:

.... wanneer we op het idee komen om er hulpvragen over te ventileren.

Dat vind ik een mooie gedachte. Misschien kunnen we een topic openen voor hulpvragen. 

Ik kan me zo voorstellen dat er ook een hoop mensen zijn die hulp willen vragen om meerdere reacties in dit topic te snappen. 😀

13 uur geleden zei TTC:

Zolang we er niet technisch de vinger op leggen zal die specifieke materie vooral een vaag en mistig gebeuren blijven, 

Yep. Daarom mag ik graag pleiten voor open en duidelijke communicatie.

Tenzij.. verwarring het doel is, of vrolijk vermaak. Dan is vaag en mistig blijven nuttig. (Zolang dat maar niet ten koste gaat van andere mensen vind ik het wel best).  

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Vroegahhhh (toen ik nog voor de overheid werkte) kregen we van die managementcursussen. Meestal veranderingsmanagement als er weer 's een reorganisatie begeleid moest worden. Nou heb ik heel wat processen, systemen, tabellen, figuren, grafieken etc. gehad, maar toch... Spiral Dynamics dan weer niet. Ik las dat het met kleurtjes werkt. Met niveau 6 bedoel je denk ik groen. Naar wat ik las verschilt het niveau al gelang de situatie en kun je het toepassen op de samenleving als geheel, op landen, groepen, bedrijven, (sport)clubs, families en op de individuele mens. Waarbij de niveaus ook nog 's kunnen wisselen en er verschillende niveaus tegelijk werkzaam kunnen zijn. Ik denk dat de grote truc van Turquoise (Holistisch) is dat je tussen al die niveau's kan functioneren (of misschien wel beter gezegd; laveren!) omdat je doorhebt hoe en waarom het zo werkt. 

Die logicakwesties spelen binnen het auto-conforme, dit maakt de naam van het gehanteerde groeimodel irrelevant. 

2 uur geleden zei Petra.:

Yep. Daarom mag ik graag pleiten voor open en duidelijke communicatie. Tenzij.. verwarring het doel is, of vrolijk vermaak. Dan is vaag en mistig blijven nuttig. (Zolang dat maar niet ten koste gaat van andere mensen vind ik het wel best).

Binnen geldgedreven contexten wordt verwarring en bijhorend onbegrip onderhouden door de basis buitenspel te plaatsen, gekoppeld aan a-logische redeneringen. Hierover kan duidelijk gecommuniceerd worden, het verzet haast ongeloofwaardig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid