Spring naar bijdragen

Theodicee, logisch en paradoxaal?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 570
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is de liefde voor 'de ander' waarin ik tot Waarheid kom.  En zo interpreteer ik ook het: "wat gij voor de minste mijner broeders doet".  Of de voetwassing.  Zonder voorwaarden of verwachtingen, zo

De noösfeer is de planetaire sfeer van de geest of denklaag van planeet Aarde. Om het idee van de noösfeer te begrijpen, moeten we ons bewustzijn verheffen en onszelf openen tot de meest algemene, ele

Op 16-7-2022 om 09:11 zei Hopper:

Dat wat buiten de voorstellingsbeelden valt, valt ook buiten het veld van goed en kwaad.

'De blinde mannen en de olifant' is een beroemde gelijkenis uit India. Het gaat over zes blinde reizigers die op hun levensweg tegen verschillende delen van een olifant aanlopen. Elke blinde man schept vervolgens zijn eigen versie van de realiteit, gebaseerd op zijn eigen beperkte ervaring en perspectief. In filosofische kringen over de hele wereld is 'De blinde mannen en de olifant' een boegbeeld geworden van moreel relativisme en godsdienstige tolerantie.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:30 zei Hopper:

Buiten de actualiteit begeven kan alleen in gedachten en als de gedachtenwereld door het persoonlijk gemoed wordt aangedreven.

Intersubjectiviteit is interessant in die zin dat het onderwerp van debat door iedereen gekend is, ongeacht hoe we daarover denken toch een vorm van verbinding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-7-2022 om 09:46 zei sandingisaskill:

Ik dacht dat er altijd maar 1 logica bestond. Hoe dan ook: het niet plaatsbare proberen te plaatsen geeft meestal reflecties in de vorm van kronkelredeneringen.

Kronkelredeneringen worden noodzakelijk daar a priori elementen buitenspel te plaatsen en dan een poging wagen om je uit a-logische perceptiesferen te bevrijden, waar je achteraf niets over mag zeggen omdat het spelbederf zou zijn voor zij die nog geen weet hebben van die ontbrekende elementen. Ergo, van het simpele iets complex maken is makkelijker dan in het complexe het simpele te zien, wat eenvoud vermag. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:30 zei Hopper:

Het leven leeft zichzelf, het heeft geen nut nodig.

Een stochastisch proces is een opeenvolging van toevallige uitkomsten. In tegenstelling tot een deterministisch proces zijn de uitkomsten niet van tevoren bekend. Het stochastische proces wordt beschreven door een rij toevalstoestanden en hun bijbehorende simultane kansverdeling. Er is dus geen volledig causaal verband, er is geen sprake van sturing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:41 zei Hopper:

Het verklaart de  paradox.   Dit soort zaken kom ik in het boeddhisme niet tegen.  Maar dat wil niet zeggen dat het boeddhisme  niet dezelfde uitkomst kan hebben.  Ik ben niet degene die zegt dat 'de Christus' er alleen voor christenen is.  (Paulus zegt volgens mij ook iets dergelijks). Integendeel, in het 'ongedeelde' kunnen geen denominaties o.i.d. bestaan.

Een olifant kunnen we op verschillende manieren te lijf gaan, of gewoon aflaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 09:11 zei Noel2:

Verder denk ik dat mensen zelf maar moeten kijken of ze “kwaad” kunnen begrijpen vanuit allerlei andere associaties. Zonder perse terug te denken.

Meditatie verwijst naar een wijd spectrum van geestelijke oefeningen. Het woord komt van het Latijnse woord meditatio, dat op zijn beurt afgeleid is van het werkwoord meditari, dat nadenken, overdenken betekent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 11:37 zei Noel2:

Als we te lijden hebben over onomkeerbare zaken, zitten we misschien niet op het juiste niveau.

Zonderling is het eerste deel van de duologie over Lazlo Zonderling, een bijzondere jongen. Opgegroeid als wees, raakt hij in de ban van legendes en sprookjes. Uitgelachen en uitgemaakt voor dromer verzamelt hij in stilte alle informatie die hij kan vinden over de stad Ween. Wanneer die verzamelde kennis, zijn levenswerk, hem wordt afgenomen door Thyon Nero, de held van de stad, voel je zo mee met Lazlo dat je het boek bijna wil wegleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:56 zei Hopper:

Voor je het weet ben ik een of andere activist met een spandoek die ergens over straat loopt.  En schep ik mijzelf opnieuw als 'goedmens' omdat de hebzuchtigen nooit genoeg hebben.  En zit ik weer midden in het veld van goed en kwaad....

Alles hangt samen, terwijl het debat over het inflatiecijfer volop woedt, toont ruimtetelescoop James Webb een draaikolk van sterrenstof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 15:53 zei Noel2:

Wat heeft Kuhn met theodiceeen te maken? Gaat het leed van de onverlichte enkeling opgelost worden door wetenschap? Of wordt het alleen maar meer schijnbare ellende en gebrek aan zingeving?

Als blijkt dat het waar is dat zelfs ggz-experten fundamentele kennis niet belangrijk genoeg vinden om aandacht te schenken, kunnen we als ervaringswerkers nog eeuwig hulpvragen blijven stellen. Wees integer, het ideaal is een fluweelzachte paradigmashift, niet een volgende polemiek die het stigma jegens kwetsbare mensen op de spits drijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-7-2022 om 05:45 zei Petra.:

Gelukkig maar; voor je het weet ben je verhelderd door omgedachte abstracties die kinderlijk eenvoudig zijn voor degenen die grinniken om arbitraire complexiteit.  Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

Zoals je het zegt, zelfs kinderen kunnen een Special Purpose Vehicle verzinnen, maar wat dan? 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 16:33 zei Noel2:

Het kan als pathos, aandoening, gezien worden. Waarmee een 'oplossing' in medische sfeer mogelijk wordt.

Procesmatig is het bijzonder om zien hoe we van basics tot een situatie kunnen komen die meer lijkt op een verzakking, als een soort binnenplein omgeven met bergen die we, wanneer daar de interesse toe bestaat, kunnen beklimmen. Het zijn metaforen die vrijwel spontaan tot stand komen naarmate we deze of gene denkpistes exploreren, en net daarom in alle bedachtzaamheid hulpvragen aan in het bijzonder ggz-experten voedend. Het goede en het slechte nieuws, in het complexe zit het simpele, in het simpele het complexe. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
 

Die associatie kan zeker gemaakt worden. Verder denk ik dat mensen zelf maar moeten kijken of ze “kwaad” kunnen begrijpen vanuit allerlei andere associaties. Zonder perse terug te denken.

Abstracties kunnen deelaspecten oplichten met issues die mogelijks niet onbelangrijk zijn in relatie tot het geheel, soms dermate hypergevoelig dat ze ook niet altijd opgemerkt worden, ondanks tijdloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Noel2:

Bij “tijdloos” lijk je eerder te denken aan humor.  

Dat zien we in veel aforismen ook terugkomen, niet zomaar overigens. Ten individuele titel hebben we maar een paar trucjes nodig om te achterhalen waarom dat zo is, waarin dan ook veel hoop gelegen is. Wees echter bedachtzaam, waarom weet je onderhand zelf wel, sterkte.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Noel2:

Bij “tijdloos” lijk je eerder te denken aan humor.  

In relatie tot een aantal kwetsbaarheden kunnen we niet genoeg het belang van interferentie benadrukken, het hypergevoelige fenomeen wanneer verschillende percepties, aspiraties en bijhorende attitudes door elkaar heen beginnen te lopen. Anders gezegd, middels abstracties en/of schetsen kunnen we een en ander dan wel trachten te verhelderen, in praktijk vergt het heel wat aandacht en onderscheidingsvermogen om niet continu in conflict, onzekerheid, twijfel en/of verwarring te raken.

Op 16-7-2022 om 14:30 zei Hopper:

Buiten de actualiteit begeven kan alleen in gedachten en als de gedachtenwereld door het persoonlijk gemoed wordt aangedreven.

Als we zeggen dat de synthese niet meer verandert, impliceert dit dat ze onmogelijk persoonlijk kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 15:11 zei Hopper:

Ik hou me maar beperkt bezig met de wereldproblemen.

De aspiraties van de nieuwe ggz zijn meervoudig complex in die zin dat zelfs de miniemste fluctuaties tot een wereld van verschil kunnen leiden, hypergevoelig. Deze inherent hoopvolle impulsen kunnen indien voldoende doordacht het kwetsbare zelf belasten op een manier die dan misschien wel de ondraaglijkheid ervan verklaart maar mogelijks ook spot en stigma in de hand werkend, vaak onbewust.

Op 24-7-2022 om 09:00 zei Noel2:

Dat hoeft niet, het kan ook fluweelzacht. Maar dat op een gegeven moment de complexiteit iedereen teveel wordt lijkt evident.

Wetenschap heeft daar gigantische simulatiemodellen voor bedacht, net zoals iedereen wel weet wat de onzichtbare hand van Adam Smith precies wil zeggen. En hoe we van eenvoud ook een nachtmerrie kunnen maken, soms amper woorden voor. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 09:11 zei Hopper:

Ik begrijp dan ook niet waarom je spreekt van zoiets als ego-transverwarring.  

Ideeën zijn als zaadjes die pas tot wasdom kunnen komen wanneer ze ook door steeds meer mensen bekrachtigd worden, maar misschien ook in het innerlijke kunnen blijven steken zodat hoop als pijnlijk ervaren kan worden, ongewild.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei TTC:

Humor is belangrijk, nu heb ik een boek gekocht over geweldloze communicatie om aan mezelf uit te leggen waar ik niets meer over durf zeggen, maar ben wel van plan om het simpel te houden.

Geweldloos en communiceren gaat helaas niet samen. Het is toch een soort zwaard de pen, en brengt verdeeldheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-7-2022 om 14:41 zei Hopper:

Out of the blue lijkt het nuttig, maar in werkelijkheid is het antwoord niet te geven.

Voortschrijdend onderzoek mag misschien dan wel een aantal twijfels als sneeuw voor de zon doen laten verdwijnen, het zegt daarom niet dat het naar die beleving hoopvolle resultaat niet tot vereenzaming kan leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid