Spring naar bijdragen

Waar komt de vrouw van Kaïn vandaan ?


Aanbevolen berichten

13 uur geleden zei Goeiemoggel:

 

Ik heb inderdaad geen theologische problemen met mensen die voor Adam buiten de tuin van Eden leefden, dat is het mooie van de genealogische Adam hypothese.

Dat zou dan een mogelijk antwoord zijn op de vraag met wie Kaïn trouwt. 

Hij gaat naar Nod en trouwt daar met een vrouw uit Nod. 

Eerst dacht ik .. het zal dan wel een zusje zijn waar Kaïn mee trouwt. Maar dan pleegt hij incest, zou ook wel raar zijn. 

Als Adam en Eva de eerste mensen waren waar komen de mensen uit Nod dan vandaan ? 

Maar als de mensen uit Nod ook door God geschapen waren dan waren Adam en Eva niet de eerste mensen, dus hoe verklaar je dat dan ? 

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/GEN.4/Genesis-4/

Toen ging Kaïn bij de HEER vandaan en hij vestigde zich in Nod,  een land ten oosten van Eden.

17 Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en bracht Chanoch ter wereld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat zou dan een mogelijk antwoord zijn op de vraag met wie Kaïn trouwt.  Hij gaat naar Nod en trouwt daar met een vrouw uit Nod.  Eerst dacht ik .. het zal dan wel een zusje zijn waar Kaïn m

Dankjewel voor het constructief meedenken! Mensen die zeggen dat Kaïn met zijn zus getrouwd is kunnen zich niet op de bijbel beroepen, dit is namelijk niet expliciet in de bijbel vermeld. Het is

😀 Toffe dominee Gait.    Ik vind wat Goeimoggel allemaal aan kennis levert hartstikke leuk en interessant, voor mij ook een totaal nieuwe manier van interpreteren. Vooral omdat ik merkt da

56 minuten geleden zei Petra.:

Dat zou dan een mogelijk antwoord zijn op de vraag met wie Kaïn trouwt. 

Hij gaat naar Nod en trouwt daar met een vrouw uit Nod. 

Eerst dacht ik .. het zal dan wel een zusje zijn waar Kaïn mee trouwt. Maar dan pleegt hij incest, zou ook wel raar zijn. 

Als Adam en Eva de eerste mensen waren waar komen de mensen uit Nod dan vandaan ? 

Maar als de mensen uit Nod ook door God geschapen waren dan waren Adam en Eva niet de eerste mensen, dus hoe verklaar je dat dan ? 

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/GEN.4/Genesis-4/

Toen ging Kaïn bij de HEER vandaan en hij vestigde zich in Nod,  een land ten oosten van Eden.

17 Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en bracht Chanoch ter wereld. 

Dankjewel voor het constructief meedenken!

Mensen die zeggen dat Kaïn met zijn zus getrouwd is kunnen zich niet op de bijbel beroepen, dit is namelijk niet expliciet in de bijbel vermeld. Het is inderdaad logischer dat er mensen buiten de tuin van Eden waren om meerdere redenen:

1) Er was een land genaamd Nod, dat dus mogelijk al bewoond was

2) Kaïn bouwde direct een stad voor zijn zoon Henoch. Het is zeer onwaarschijnlijk dat hij een stad bouwt voor alleen zichzelf, zijn vrouw en zijn eerste kind.

3) Kaïn was bang dat iedereen hem kon doden, waarna de Heer hem het merkteken gaf. Deze angst was een angst voor een onmiddelijk gevaar. Er moeten dus mensen in Kaïns omgeving geweest zijn.

Mocht je echt geïnteresseerd zijn en meer willen weten, dit zijn mijn bronnen:

- De 'The Lost World of Genesis' serie boeken van Dr. John Walton

- Het boek 'The genealogical Adam and Eve' van Dr. Joshua Swamidass (oprichter van het forum https://peacefulscience.org/)

- De boeken 'God's Good Earth' en 'The Generations of Heaven and Earth' van Dr. John Garvey (medeoprichter van het bovengenoemde forum)

- Het Christelijke forum Biologos (https://discourse.biologos.org/)

- Youtube kanalen Inspiring Philosophy, Peaceful science, Ben Stanhope, Michael Heiser

Inspiring Philosophy heeft een serie over Genesis 1 - 11 gemaakt die veel vragen behandelt maar tegelijk prettig is om te kijken.

Ben Stanhope legt bijvoorbeeld uit wat de dieren in Job 40-41 precies zijn (spoiler: het zijn zeker geen dino's).

bewerkt door Goeiemoggel
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Goeiemoggel:

Dankjewel voor het constructief meedenken!

Mensen die zeggen dat Kaïn met zijn zus getrouwd is kunnen zich niet op de bijbel beroepen, dit is namelijk niet expliciet in de bijbel vermeld. Het is inderdaad logischer dat er mensen buiten de tuin van Eden waren om meerdere redenen:

1) Er was een land genaamd Nod, dat dus mogelijk al bewoond was

2) Kaïn bouwde direct een stad voor zijn zoon Henoch. Het is zeer onwaarschijnlijk dat hij een stad bouwt voor alleen zichzelf, zijn vrouw en zijn eerste kind.

3) Kaïn was bang dat iedereen hem kon doden, waarna de Heer hem het merkteken gaf. Deze angst was een angst voor een onmiddelijk gevaar. Er moeten dus mensen in Kaïns omgeving geweest zijn.

Mocht je echt geïnteresseerd zijn en meer willen weten, dit zijn mijn bronnen:

- De 'The Lost World of Genesis' serie boeken van Dr. John Walton

- Het boek 'The genealogical Adam and Eve' van Dr. Joshua Swamidass (oprichter van het forum https://peacefulscience.org/)

- De boeken 'God's Good Earth' en 'The Generations of Heaven and Earth' van Dr. John Garvey (medeoprichter van het bovengenoemde forum)

- Het Christelijke forum Biologos (https://discourse.biologos.org/)

- Youtube kanalen Inspiring Philosophy, Peaceful science, Ben Stanhope, Michael Heiser

Inspiring Philosophy heeft een serie over Genesis 1 - 11 gemaakt die veel vragen behandelt maar tegelijk prettig is om te kijken.

Ben Stanhope legt bijvoorbeeld uit wat de dieren in Job 40-41 precies zijn (spoiler: het zijn zeker geen dino's).

Gezien de hoge leeftijd die Adam bereikt kun je niet uitsluiten dat het zijn eigen nazaten waren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Dat zou dan een mogelijk antwoord zijn op de vraag met wie Kaïn trouwt. 

Hij gaat naar Nod en trouwt daar met een vrouw uit Nod. 

Eerst dacht ik .. het zal dan wel een zusje zijn waar Kaïn mee trouwt. Maar dan pleegt hij incest, zou ook wel raar zijn. 

Als Adam en Eva de eerste mensen waren waar komen de mensen uit Nod dan vandaan ? 

Maar als de mensen uit Nod ook door God geschapen waren dan waren Adam en Eva niet de eerste mensen, dus hoe verklaar je dat dan ? 

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/GEN.4/Genesis-4/

Toen ging Kaïn bij de HEER vandaan en hij vestigde zich in Nod,  een land ten oosten van Eden.

17 Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en bracht Chanoch ter wereld. 

Adam en Eva waren ook als broer en zus. Zelfde DNA. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hermanos2:

Gezien de hoge leeftijd die Adam bereikt kun je niet uitsluiten dat het zijn eigen nazaten waren. 

Ik sluit dat inderdaad niet uit. Maar dat neemt niet weg dat ook niet uitgesloten kan worden dat de vrouw van Kaïn geen nazaat van Adam was. De bijbel zwijgt daar over. 

bewerkt door Goeiemoggel
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Goeiemoggel:

Ik sluit dat inderdaad niet uit. Maar dat neemt niet weg dat ook niet uitgesloten kan worden dat de vrouw van Kaïn geen nazaat van Adam was. De bijbel zwijgt daar over. 

Eva is de moeder aller levenden, dus Kaïn moest wel met een dichtbijzijnde zijn getrouwd.

De bijbel zwijgt daar niet over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Eva is de moeder aller levenden, dus Kaïn moest wel met een dichtbijzijnde zijn getrouwd.

De bijbel zwijgt daar niet over.

Eva was niet de moeder van Adam en ook niet van de dieren, dus niet noodzakelijk de moeder van alle levenden op dat moment. 

Net als Jabal, Jubal en Tubal-Kaïn niet de letterlijke vaders zijn van alle bedoeïnen, muziekanten en smeden.

Maar Eva is wel de moeder van alle levenden op dit moment genealogisch gezien, en ook als voorouder van Jezus en van alle gelovigen in God's belofte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

De bijbel verbiedt het. De Nederlandse wet ook. Dus is het verkeerd. 

Wat is de reden waarom het verboden is? De bijbel verbied het pas later in Leviticus, niet vanaf het begin.

En daar zit een reden achter, welke gelijk het antwoord is op mijn vraag.

3 minuten geleden zei Goeiemoggel:

Eva was niet de moeder van Adam en ook niet van de dieren, dus niet noodzakelijk de moeder van alle levenden op dat moment. 

Net als Jabal, Jubal en Tubal-Kaïn niet de letterlijke vaders zijn van alle bedoeïnen, muziekanten en smeden.

Maar Eva is wel de moeder van alle levenden op dit moment genealogisch gezien, en ook als voorouder van Jezus en van alle gelovigen in God's belofte.

Eva de moeder aller levenden, betekent dat al het nageslacht uit haar gekomen is, er stond dus niet nog een vrouw naast Eva.

Kortom Kaïn kwam uit Eva net als zijn vrouw, ze moesten wel familie geweest zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thinkfree:

Eva de moeder aller levenden, betekent dat al het nageslacht uit haar gekomen is, er stond dus niet nog een vrouw naast Eva.

Kortom Kaïn kwam uit Eva net als zijn vrouw, ze moesten wel familie geweest zijn.

Dat is jouw interpretatie. Zoals gezegd zwijgt de bijbel hier over, er is geen expliciete vermelding dat Kaïn's vrouw de dochter van Adam was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Goeiemoggel:

Dat is jouw interpretatie. Zoals gezegd zwijgt de bijbel hier over, er is geen expliciete vermelding dat Kaïn's vrouw de dochter van Adam was.

Zucht, er is wel een vermelding dat Eva de moeder aller levenden is. Dus kaïns vrouw kwam ook van Adam en Eva.

Meer opties zijn er niet, meschien zat er nog één of twee generaties tussen maar familie was het.

 

Zojuist zei Hermanos2:

Yep, das een goeie. 

De vraag is waarom is incest verkeerd, of waarom eerst niet en nu wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Thinkfree:

Wat is de reden waarom het verboden is? De bijbel verbied het pas later in Leviticus, niet vanaf het begin.

En daar zit een reden achter, welke gelijk het antwoord is op mijn vraag.

Eva de moeder aller levenden, betekent dat al het nageslacht uit haar gekomen is, er stond dus niet nog een vrouw naast Eva.

Kortom Kaïn kwam uit Eva net als zijn vrouw, ze moesten wel familie geweest zijn.

De reden dat de bijbel het verbiedt in Leviticus is denk ik gelegen in het goddeloze gedrag van de natiën. God draait alles terug.

Op dezelfde manier kijk ik ook naar de besnijdenis. Egyptenaren deden dat eerder dan Abraham. Maar als je dan kijkt naar de manier waarop en de gedachte erachter, dan draait God mooi een smerig ritueel terug. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

De reden dat de bijbel het verbiedt in Leviticus is denk ik gelegen in het goddeloze gedrag van de natiën. God draait alles terug.

Op dezelfde manier kijk ik ook naar de besnijdenis. Egyptenaren deden dat eerder dan Abraham. Maar als je dan kijkt naar de manier waarop en de gedachte erachter, dan draait God mooi een smerig ritueel terug. 

De hoofdreden is de imperfecties in de genen die er daarvoor niet waren.

Adam en Eva waren twee perfecte mensen apart geschapen, hun nageslacht was ook perfect in de genen dit bracht tot op hun zeker punt geen problemen op.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Zucht, er is wel een vermelding dat Eva de moeder aller levenden is. Dus kaïns vrouw kwam ook van Adam en Eva.

Zoals gezegd: ze was niet de moeder van Adam of van de dieren. Dus ze kon niet de moeder van alle levenden op dat moment zijn. Er staat namelijk dat ze moeder van alle levenden geworden is. Dus niet de moeder van alle levenden op dat moment, inclusief mogelijke mensen buiten de tuin van Eden en een potentiële vrouw van Kaïn.

Nog los van het feit dat Adam de naam 'Eva' (dit betekent leven) geeft en Adam op dat moment zich in zijn zondige staat bevindt en dus feilbaar was. 

Overigens zijn Jabal, Jubal en Tubal-Kaïn ook niet de letterlijke vaders van alle bedoeïnen, muziekanten en smeden geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Goeiemoggel:

Zoals gezegd: ze was niet de moeder van Adam of van de dieren. Dus ze kon niet de moeder van alle levenden op dat moment zijn

De context is 'mensen' het menselijk nageslacht, de bijbel spreekt tot de mensen niet tot de dieren.

Op welke manier in de vorm van begrijpend lezen kom je tot de conclusie dat er dieren mee bedoeld wordt?

Moeder aller levenden is het menselijk nageslacht, alle mensen na Adam en Eva komen uit hun voort.

Daarbovenop weten we dat de dieren en Adam niet uit Eva voort komen, dat hadden we al gelezen in de bijbel dat helpt ons dus bij de context, in de manier van redelijk en logisch lezen.

Eva de moeder aller levenden is sexuele mogelijk qua nageslacht dus de meest voor de hand liggende conclusie.

Tubal de vader aller muzikanten is sexueel niet mogelijk dus vatten we deze naar de logica figuurlijk op.

Kwestie van begrijpend en in de context lezen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thinkfree:

De context is 'mensen' het menselijk nageslacht, de bijbel spreekt tot de mensen niet tot de dieren.

Op welke manier in de vorm van begrijpend lezen kom je tot de conclusie dat er dieren mee bedoeld wordt?

Moeder aller levenden is het menselijk nageslacht, alle mensen na Adam en Eva komen uit hun voort.

Daarbovenop weten we dat de dieren en Adam niet uit Eva voort komen, dat hadden we al gelezen in de bijbel dat helpt ons dus bij de context, in de manier van redelijk en logisch lezen.

Mooi dat je de extreem letterlijke benadering van 'alle levenden' niet onderschrijft, maar stelt dat het in context gelezen moet worden. Dat is ook mijn standpunt in deze.

Dat alle mensen na Adam en Eva uit hun voort komen, is inderdaad goed mogelijk op genealogische wijze waarbij er ook andere voorouders waren die niet genoemd worden in de bijbel. Als ik bijvoorbeeld zeg dat mijn oma van vaderskant de "moeder" is geworden van mijn kinderen dan klopt dat. Maar dat sluit niet uit dat mijn andere oma van moederskant dat ook is geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Goeiemoggel:

Mooi dat je de extreem letterlijke benadering van 'alle levenden' niet onderschrijft, maar stelt dat het in context gelezen moet worden. Dat is ook mijn standpunt in deze.

Dat alle mensen na Adam en Eva uit hun voort komen, is inderdaad goed mogelijk op genealogische wijze waarbij er ook andere voorouders waren die niet genoemd worden in de bijbel. Als ik bijvoorbeeld zeg dat mijn oma van vaderskant de "moeder" is geworden van mijn kinderen dan klopt dat. Maar dat sluit niet uit dat mijn andere oma van moederskant dat ook is geworden.

Je hebt bijbels gezien geen enkele reden om aan te nemen dat er een tweede vrouw naast Eva was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Je hebt bijbels gezien geen enkele reden om aan te nemen dat er een tweede vrouw naast Eva was.

Niet dat Adam een tweede vrouw had. Maar wel dat Kaïn een vrouw uit het land Nod haalde, zeker aangezien hij direct een stad ging bouwen. Dat doe je niet als je nog maar met zijn twee- of driëen bent. Dat doe je als je met minstens duizend mensen bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid