Spring naar bijdragen

Waar komt de vrouw van Kaïn vandaan ?


Aanbevolen berichten

8 uur geleden zei Petra.:

Hi Willempie. Thanks!

Het zegt mij allemaal niks. Wat houden die getallen in? 

Bedoel je dat in Nod lichamen met dode zielen leefden en dat KaÏn daarmee trouwde ? 

(Misschien bedoel je dat helemaal niet hoor , maar dat is wat ik eruit opmaak). 

De getallen verwijzen naar de oorspronkelijke Hebreeuwse letters, voor alle duidelijkheid bij de transliteratie. Iedere Hebreeuwse letter in het alefbet is een getal. Vandaar. 

Wat er bedoeld wordt is dat Kaïn een beeld is van de mens(heid) die de ziel (de verbinding met de oorsprong) doodt en daardoor een lange omweg inslaat, steeds verder bij de oorsprong vandaan. Uiteindelijk komt de mensheid, zoals in een cirkelbeweging, toch weer terug bij de oorsprong. Dat is dan weer een boodschap die in de getallen besloten ligt maar dat voert veel te ver voor nu en is off-topic. Om toch een tipje van de sluier op te lichten: De totale getalswaarde van "na" t.o.v. "wenad" is 2 staat tot 1. Die verhouding komt vaak in de Thora voor, als een wiskundige systematiek. Egypte t.o.v. Kanaän is bijvoorbeeld ook 2:1. Je ziet dus dat je de Bijbel op een heel andere manier kunt bestuderen dan historisch en dat is vele malen interessanter en leerzamer. De Bijbel vertelt ons hoe het is, altijd en overal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat zou dan een mogelijk antwoord zijn op de vraag met wie Kaïn trouwt.  Hij gaat naar Nod en trouwt daar met een vrouw uit Nod.  Eerst dacht ik .. het zal dan wel een zusje zijn waar Kaïn m

Dankjewel voor het constructief meedenken! Mensen die zeggen dat Kaïn met zijn zus getrouwd is kunnen zich niet op de bijbel beroepen, dit is namelijk niet expliciet in de bijbel vermeld. Het is

😀 Toffe dominee Gait.    Ik vind wat Goeimoggel allemaal aan kennis levert hartstikke leuk en interessant, voor mij ook een totaal nieuwe manier van interpreteren. Vooral omdat ik merkt da

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid