Spring naar bijdragen

Waarover zijn christenen het eigenlijk eens?


Aanbevolen berichten

Volgens mij nergens over. Zelfs over Jezus niet. Die zich de Weg, de Waarheid en het Leven noemt. 

Welke weg? 

Welke waarheid? 

Welk leven? 

We zijn het nergens over eens. Dus gooi ik het over een andere boeg. 

Maakt het wat uit of we het met elkaar eens zijn? 

Volgens mij niet. 

Om als broeders met elkaar om te gaan mag je best verschillen van mening. 

Maar zelfs dat kan menigeen niet opbrengen... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Volgens mij nergens over. Zelfs over Jezus niet. Die zich de Weg, de Waarheid en het Leven noemt.  Welke weg?  Welke waarheid?  Welk leven?  We zijn het nergens over eens. Dus gooi

Dat zal je nog heel erg verbazen. Juist in het orthodoxe middensegment van de verschillende kerken kan men behoorlijk goed met elkaar optrekken en wordt er interkerkelijk veel samengewerkt. Op interna

Ik ben het op veel punten wel met je eens. Verschil van mening zou moeten dienen om Jezus beter te leren kennen. Luisteren naar elkaar en erkennnen dat een ander iets zegt dat je zelf nog niet ke

1 minuut geleden zei Hermanos2:

En hoe gaat ons dit verder helpen? (oprechte vraag!) 

Over Waarheid kan ik niet spreken, dat laat ik gaarne aan Jezus over.  Maar ik kan wel een ieder aanbevelen om zijn/haar eigen subjectieve waarheid te zien voor wat het is: een waarheid welke alleen voor jou geldig is.  Waarheid kan niet anders dan een universele, voor iedereen geldende Waarheid zijn.   De Waarheid waarover Jezus sprak kan dus nooit uit jouw of mijn denken opkomen.  Jij noch ik kan die Waarheid bezitten, dat vergt een enorme nederigheid (de voetwassing).

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Over Waarheid kan ik niet spreken, dat laat ik gaarne aan Jezus over.  Maar ik kan wel een ieder aanbevelen om zijn/haar eigen subjectieve waarheid te zien voor wat het is: een waarheid welke alleen voor jou geldig is.  Waarheid kan niet anders dan een universele, voor iedereen geldende Waarheid zijn.   De Waarheid waarover Jezus sprak kan dus nooit uit jouw of mijn denken opkomen.  Jij noch ik kan die Waarheid bezitten, dat vergt een enorme nederigheid (de voetwassing).

Mooi, dat is concreter. De Waarheid kunnen we nu nog niet achterhalen. Dus gaan we, ondanks verschillende inzichten, als broeders met elkaar om. Uitziend naar de komst van Christus en met Hem de waarheid. Onze saamhorigheid zal Hij waarderen. Maar ik weet nu al wie er tegen dit laatste gaat sputteren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Mooi, dat is concreter. De Waarheid kunnen we nu nog niet achterhalen. Dus gaan we, ondanks verschillende inzichten, als broeders met elkaar om. Uitziend naar de komst van Christus en met Hem de waarheid. Onze saamhorigheid zal Hij waarderen. Maar ik weet nu al wie er tegen dit laatste gaat sputteren. 

We kunnen verenigd zijn in Waarheid.  Zij die zich daar tegen verzetten moeten dat zelf maar weten.  Of zoals Jezus zei: Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.  Waarmee hij feitelijk een 'vergadering' in Waarheid bedoelt.   En dan vragen 'we' niet aan elkaar of 'jij' katholiek bent, Jehova Getuige bent of nog iets ander bent.  In Waarheid herkennen de geliefden elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Er kan maar één ding zijn waar over geen verschil van mening kan bestaan en dat is Waarheid.

Zolang je nog in je subjectieve waarheid zit, is dat niet de Waarheid waarover Jezus sprak.

Grappig,  je geeft zelf al aan dat er verschil van mening is over dat begrip. 

50 minuten geleden zei Hopper:

We kunnen verenigd zijn in Waarheid.  Zij die zich daar tegen verzetten moeten dat zelf maar weten.  Of zoals Jezus zei: Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.  Waarmee hij feitelijk een 'vergadering' in Waarheid bedoelt.   En dan vragen 'we' niet aan elkaar of 'jij' katholiek bent, Jehova Getuige bent of nog iets ander bent.  In Waarheid herkennen de geliefden elkaar.

Dat bestaat niet,  een katholiek een jehova getuige en nog een gelovige,  die elkaar liefhebben en herkennen in waarheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Grappig,  je geeft zelf al aan dat er verschil van mening is over dat begrip. 

Dat bestaat niet,  een katholiek een jehova getuige en nog een gelovige,  die elkaar liefhebben en herkennen in waarheid. 

Dat zal je nog heel erg verbazen. Juist in het orthodoxe middensegment van de verschillende kerken kan men behoorlijk goed met elkaar optrekken en wordt er interkerkelijk veel samengewerkt. Op internationaal niveau zijn er verschillende dialogen, gezamenlijke verklaringen en samenwerkingsverbanden, ook op formeel niveau met het Vaticaan zelf.
Goed, de JG's zijn een beetje vreemde eend in de bijt omdat zij enkele wezenlijke leerstellingen van het algemene christendom afwijzen, maar ook tussen JG's en (reguliere) christenen vinden aan de deur volgens mij meestal wel respectvolle 'agree to disagree-'gesprekken plaats.
Het zijn vooral fanatieke internetkrijgers die hun onzekerheid overschreeuwen, die elkaar de tent uitvechten en zichzelf willen verheffen ten koste van de andere gelovigen. Maar zij vormen naar mijn idee niet de grootste gemene deler van de gemiddelde kerk(gemeenschap).

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Robert Frans:

Dat zal je nog heel erg verbazen. Juist in het orthodoxe middensegment van de verschillende kerken kan men behoorlijk goed met elkaar optrekken en wordt er interkerkelijk veel samengewerkt. Op internationaal niveau zijn er verschillende dialogen, gezamenlijke verklaringen en samenwerkingsverbanden, ook op formeel niveau met het Vaticaan zelf.
Goed, de JG's zijn een beetje vreemde eend in de bijt omdat zij enkele wezenlijke leerstellingen van het algemene christendom afwijzen, maar ook tussen JG's en (reguliere) christenen vinden aan de deur volgens mij meestal wel respectvolle 'agree to disagree-'gesprekken plaats.
Het zijn vooral fanatieke internetkrijgers die hun onzekerheid overschreeuwen, die elkaar de tent uitvechten en zichzelf willen verheffen ten koste van de andere gelovigen. Maar zij vormen naar mijn idee niet de grootste gemene deler van de gemiddelde kerk(gemeenschap).

:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Hermanos2:

Volgens mij nergens over. Zelfs over Jezus niet. Die zich de Weg, de Waarheid en het Leven noemt. 

Welke weg? 

Welke waarheid? 

Welk leven? 

We zijn het nergens over eens. Dus gooi ik het over een andere boeg. 

Maakt het wat uit of we het met elkaar eens zijn? 

Volgens mij niet. 

Om als broeders met elkaar om te gaan mag je best verschillen van mening. 

Maar zelfs dat kan menigeen niet opbrengen... 

Ik ben het op veel punten wel met je eens.

Verschil van mening zou moeten dienen om Jezus beter te leren kennen. Luisteren naar elkaar en erkennnen dat een ander iets zegt dat je zelf nog niet kende of erkende. Dan geen ruzie maken maar jezelf verwonderen over de grootheid van God en een ander kunnen bevestigen in wat hij zegt. eerlijk zijn en weten dat God groter is dan jezelf en erkennen dat anderen ook beelddragers van God zijn en ieder zijn eigen talent heeft en vandaaruit andere dingen van God kent die je zelf niet kent en moet erkennen om samen te kunnen werken.

De mens heeft een natuurlijke behoefte aan bevestiging. Wanneer kinderen opgroeien is het normaal (of zou het normaal moeten zijn) dat ouders hun kinderen bevestigen in hetgeen zij kunnen. Op het forum zijn veel mensen die graag meningen uitwisselen Met elkaar spreken over topics. In gezinnen met mensen met dat talent zou het zo moeten zijn dat kinderen door hun ouders begeleidt worden en de kans krijgen om hun gedachten uit te spreken. Ouders zouden dan de kinderen kunnen begeleiden in het voeren van het gesprek en ook bevestigen in de punten waar zij het mee eens kunnen zijn. Een ander aspect is het optreden wanneer kinderen onderling ruzie gaan maken. Wanneer de kinderen opgroeien met bevestiging, krijgen zij een basis voor het erkennen van de mening van anderen. Een basis van gezond ego en zelfvertrouwen vanwaaruit zij het eigen leven kunnen opbouwen.

Mijns inziens is het bij de gespreksvoering dat in het belang staat van het vinden van de waarheid dus belangrijk om te luisteren naar anderen. Wanneer de instelling ook is om de waarheid te achterhalen dan zal men ook de instelling hebben om naar een ander te luisteren. Natuurlijk kan men zelf ook het deel van de waarheid dat men zelf kent bekend willen maken. Daarbij geld dat een rol speelt of een ander dat wil weten.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Robert Frans:

Het zijn vooral fanatieke internetkrijgers die hun onzekerheid overschreeuwen, die elkaar de tent uitvechten en zichzelf willen verheffen ten koste van de andere gelovigen. Maar zij vormen naar mijn idee niet de grootste gemene deler van de gemiddelde kerk(gemeenschap).

Nee, maar wel hier op dit forum.

En degenen die het meest onverzettelijk zijn in hun denken, roepen het hardst dat er geen eenheid is, maar torpederen ondertussen elke, hun vreemde, gedachte. De zwijgende meerderheid houdt zich gelaten op de vlakte en vraagt zich in stilte af wat daarvan toch de oorzaak is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Robert Frans:

Dat zal je nog heel erg verbazen. Juist in het orthodoxe middensegment van de verschillende kerken kan men behoorlijk goed met elkaar optrekken en wordt er interkerkelijk veel samengewerkt. Op internationaal niveau zijn er verschillende dialogen, gezamenlijke verklaringen en samenwerkingsverbanden, ook op formeel niveau met het Vaticaan zelf.
Goed, de JG's zijn een beetje vreemde eend in de bijt omdat zij enkele wezenlijke leerstellingen van het algemene christendom afwijzen, maar ook tussen JG's en (reguliere) christenen vinden aan de deur volgens mij meestal wel respectvolle 'agree to disagree-'gesprekken plaats.
Het zijn vooral fanatieke internetkrijgers die hun onzekerheid overschreeuwen, die elkaar de tent uitvechten en zichzelf willen verheffen ten koste van de andere gelovigen. Maar zij vormen naar mijn idee niet de grootste gemene deler van de gemiddelde kerk(gemeenschap).

Het agree to disagree is wel een sleutel tot het voeren van goede gesprekken. Om dat op te kunnen brengen heeft de mens toch wel bevestiging nodig van zijn eigen standpunten. Een gezond ego en de wetenschap dat het forum niet het enige aspect is in het leven helpen daarbij. Bevestiging vinden we bij volwassen mensen die in staat zijn hun energie om dat te geven buiten het forum kunnen halen. Een ander probleem is het niet mededelen van redenen achter onenigheid en discrepantie. Het kan zeer verhelderend zijn wanneer men aan kan geven wat men stoort in de discussievoering. Dat neemt ook onzekerheid weg. Daarna kan de discussie onderbroken worden totdat het probleem opgelost is. Tot die tijd kan men zich richten tot hen die op gewenste toon de discussie kunnen voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hetairos:

Nee, maar wel hier op dit forum.

En degenen die het meest onverzettelijk zijn in hun denken, roepen het hardst dat er geen eenheid is, maar torpederen ondertussen elke, hun vreemde, gedachte. De zwijgende meerderheid houdt zich gelaten op de vlakte en vraagt zich in stilte af wat daarvan toch de oorzaak is.

En jij ziet jezelf als iemand die hier het goede voorbeeld geeft? Iemand die open minded is en 'verzettelijk' in denken? 

Of als iemand die daarnaar streeft? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-6-2022 om 22:39 zei Hermanos2:

We zijn het nergens over eens. Dus gooi ik het over een andere boeg. 

Maakt het wat uit of we het met elkaar eens zijn? 

Volgens mij niet. 

Om als broeders met elkaar om te gaan mag je best verschillen van mening. 

Maar zelfs dat kan menigeen niet opbrengen... 

Nice! 

Trek het nog wat wat breder en wie weet.. kom je op de essentie van mijn (e.a) rode draad terecht.. dat het zelfs niet uitmaakt welke levensbeschouwing  je al dan niet hebt, omdat er meerdere meningen naast elkaar kunnen (be)staan. 

Maar goed, de kunst met de grote K is niet het zeggen van mooie wijze woorden (dat kunnen we allemaal) maar ze daadwerkelijk in de praktijk van alledag consequent toepassen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het spijt me dat ik soms (vroeger vaker) teveel mijn IK aan andere christenen opdrong en met oogkleppen naar bepaalde zaken kon kijken. De Pontifex roept alle christenen tot eendracht op, mensen: de tijd is nu.

We worden het beter eens dat de duivel al veel teveel,terrein bij de volgende generatie heeft gewonnen. 

Onze strijd

  1. De abortustermijn omlaag, tot 0.
  2. Geen digital ID
  3. Geen gedwongen vaccinaties

Vul gerust aan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-6-2022 om 17:39 zei Hermanos2:

Volgens mij nergens over. Zelfs over Jezus niet. Die zich de Weg, de Waarheid en het Leven noemt. 

Welke weg? 

Welke waarheid? 

Welk leven? 

We zijn het nergens over eens. Dus gooi ik het over een andere boeg. 

Maakt het wat uit of we het met elkaar eens zijn? 

Volgens mij niet. 

Om als broeders met elkaar om te gaan mag je best verschillen van mening. 

Maar zelfs dat kan menigeen niet opbrengen... 

Eerst gaan we terug naar de basis.

Zijn we als christinnen het eens met de joden in de interpretatie van het OT of niet.

Omdat het basis is van het christelijke geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei fyg:

Eerst gaan we terug naar de basis.

Zijn we als christinnen het eens met de joden in de interpretatie van het OT of niet.

Omdat het basis is van het christelijke geloof.

We kunnen het alleen maar eens zijn met joden tot daar waar hun bijbel (OT) eindigt. Want zij zullen toch eerst het NT moeten aannemen. 

Andersom ben ik het ook oneens met christenen die het OT negeren. En alleen het NT zien als belangrijk en van toepassing. 

De bijbel is een complex vlechtwerk. Staat boordevol verwijzingen die je ook echt moet opzoeken om het te snappen. 

Kijk alleen al naar de uitspraken die Jezus doet. Al Zijn OT quotes moet je opzoeken en in hun context lezen. Volgens mij ga je dan pas de diepere boodschap begrijpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hermanos2:

God is de basis. Hij is de schepper. Hij heeft een plan. Christus is de Verlosser, de Redder. Die ons de weg terug wijst naar God. 

Ik denk dat God de basis is van geloof: Jodendom, Christendom, Islam en andere godsdiensten. Degene die geloven christelijk maakt, is Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Peter79:

Ik denk dat God de basis is van geloof: Jodendom, Christendom, Islam en andere godsdiensten. Degene die geloven christelijk maakt, is Jezus Christus.

Islam en andere godsdiensten wil ik niet verbinden aan God die YHWH heet. Dat is toch de God van joden en christenen. Terwijl ook hierover de meningen zullen verschillen. De Drie-eenheid zal weer een splijtzwam blijken te zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos2:

Islam en andere godsdiensten wil ik niet verbinden aan God die YHWH heet. Dat is toch de God van joden en christenen. Terwijl ook hierover de meningen zullen verschillen. De Drie-eenheid zal weer een splijtzwam blijken te zijn. 

Je zou ook kunnen zeggen dat ze alledrie God aanbidden, maar dat Islam een valse godsdienst is; net zoiets als het tienstammenrijk God bleef vereren, maar op een verkeerde manier. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid