Spring naar bijdragen

Jezus is God.


Aanbevolen berichten

Een beter voorbeeld als je zegt dat de Schepper niet het goede en het kwade maakt is Jeremia 18:11

Er staat: “Ik formeer kwaad tegen u” en “Ik beraam kwade plannen”. Wat ook weer simpelweg indiceert dat de Schepper het kwaad schept in lijn met Jesaja 45:7. 

Los van alle andere voorbeelden die gegeven zijn. 

Omdat Hij rechtvaardig is, juist. En omdat de mens foute handelingen heeft, juist. Maar Hij heeft dit morele kwaad of de mogelijkheid hierna toe in van Zijn schepping onderdeel gemaakt. Dat is de vrije wil om te kiezen tussen wat goed of kwaad is. Er staat: Kies het goede en leef, of het kwade en de dood”. 

Er staat: “Heeft alle bomen gemaakt en de kennis van goed en kwaad”. Het kwaad wat Hij ook geschapen heeft vanaf het begin. En er staat: “En het was goed” (de schepping). Dus ook het kwaad/de neiging tot kwaad als onderdeel van de schepping. 

Dat is volgens de Tenach. Niet volgens het Christendom of de Islam waar de satan en zijn engelen onafhankelijke scheppers zijn van het kwaad welke niet onder Zijn bevel vallen. Er staat: “en de hemelse legers vallen onder Zijn bevel”. En: “heeft de hel bereid voor de kwade”.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 557
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als je gewoon leest wat er staat is het helemaal niet complex en dan hoef je ook niet zoveel te (laten) interpreteren. Het wordt pas complex als het niet overeenkomt met de leer die je aanhangt. Dan m

Als je tegen een beetje zowel poëtische als theologisch doorwrochte tekst kan, dan kun je allereerst de Geloofsbelijdenis van Athanasius regel voor regel doorlezen. Deze geeft precies weer wat wij gel

Als je de hele context leest zie je dat Jezus niet ontkent God te zijn op de wijze waarop de joden dat hadden opgevat. Je ziet dat Jezus alleen maar een contrast gebruikt door een psalm te citere

Posted Images

1 uur geleden zei sjako:

Beetje rustig. Ten eerste bepaald alleen God wat goed en kwaad is. Hij had duidelijke instructies gegeven niet van de boom te eten. Het kwade was er voor de zondeval niet. Maar Jehovah had wel vrije wil gegeven aan de mens. De mens deed iets wat kwaad was in de ogen van God. De mens heeft dus het kwaad gemaakt. Satan heeft ze daartoe aangezet, dus daar zat het kwaad ook al in. Doordat de mens kwaad deed, bracht Jehovah rampspoed over de mens volgens Jesaja 45:7. Kwaad is niet altijd synoniem voor onrecht.

De mens heeft het kwaad niet gemaakt dat is onmogelijk, zij heeft er wel voor gekozen.

 

21 minuten geleden zei leren_schoen:

Er staat: “Heeft alle bomen gemaakt en de kennis van goed en kwaad”. Het kwaad wat Hij ook geschapen heeft vanaf het begin. En er staat: “En het was goed” (de schepping). Dus ook het kwaad/de neiging tot kwaad als onderdeel van de schepping. 

God schiep alles dat ben ik met je eens, echter schiep hij geen van zijn schepsels in het kwaad wel met de vrije wil of keuze daartoe.

Wil je een vrije wil scheppen moet er de mogelijkheid zijn tot goed en kwaad buiten God is er niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Thinkfree:

God schiep alles dat ben ik met je eens, echter schiep hij geen van zijn schepsels in het kwaad wel met de vrije wil of keuze daartoe.

Wil je een vrije wil scheppen moet er de mogelijkheid zijn tot goed en kwaad buiten God is er niets.

Dit is wat mij betreft prima of komt in de buurt.

Maar er staat: “de slang die Hij gemaakt heeft”

 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei leren_schoen:

Een beter voorbeeld als je zegt dat de Schepper niet het goede en het kwade maakt is Jeremia 18:11

Er staat: “Ik formeer kwaad tegen u” en “Ik beraam kwade plannen”. Wat ook weer simpelweg indiceert dat de Schepper het kwaad schept in lijn met Jesaja 45:7. 

Los van alle andere voorbeelden die gegeven zijn. 

Omdat Hij rechtvaardig is, juist. En omdat de mens foute handelingen heeft, juist. Maar Hij heeft dit morele kwaad of de mogelijkheid hierna toe in van Zijn schepping onderdeel gemaakt. Dat is de vrije wil om te kiezen tussen wat goed of kwaad is. Er staat: Kies het goede en leef, of het kwade en de dood”. 

Het is in ieder geval niet van: "Zo, ik heb een regeltje gemaakt die jullie niet begrijpen en als jullie die regel overtreden kan ik jullie lekker straffen." Jij begrijpt, zoals ik het inschat, heel goed dat de schepping dualistisch van aard is. Dat blijkt al uit de eerste letter van de Bijbel. Zonder duisternis geen licht, zonder kwaad geen goed. God is de schepper van deze dualistische wereld en dus ook van goed en kwaad. Maar we moeten m.i. het kwaad niet meer eer geven dan het toekomt. Het kwaad bestaat niet op dezelfde wijze als goed bestaat. Duisternis is de afwezigheid van licht. Kwaad is de afwezigheid van goed. Het kwaad is geen zelfstandig iets, zoals het goede dat wel is. Jij weet ook als geen ander dat God na de zesde dag, nadat Hij de mens schept, zegt: Het is tov tov. Dubbel goed dus. Waarvoor dient dan het kwaad? Om ons tot God te leiden. Sinds de mens kennis heeft van goed en kwaad kan die twee kanten op. We ervaren het kwade als heel vervelend maar het zien en ervaren ervan leidt ons naar God, die alleen maar goed is. zoals bijvoorbeeld bij Hanna, zoals dat beschreven staat in 1 Samuël 1 : vanaf vers 6.    

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Willempie:

Het is in ieder geval niet van: "Zo, ik heb een regeltje gemaakt die jullie niet begrijpen en als jullie die regel overtreden kan ik jullie lekker straffen." Jij begrijpt, zoals ik het inschat, heel goed dat de schepping dualistisch van aard is. Dat blijkt al uit de eerste letter van de Bijbel. Zonder duisternis geen licht, zonder kwaad geen goed. God is de schepper van deze dualistische wereld en dus ook van goed en kwaad. Maar we moeten m.i. het kwaad niet meer eer geven dan het toekomt. Het kwaad bestaat niet op dezelfde wijze als goed bestaat. Duisternis is de afwezigheid van licht. Kwaad is de afwezigheid van goed. Het kwaad is geen zelfstandig iets, zoals het goede dat wel is. Jij weet ook als geen ander dat God na de zesde dag, nadat Hij de mens schept, zegt: Het is tov tov. Dubbel goed dus. Waarvoor dient dan het kwaad? Om ons tot God te leiden. Sinds de mens kennis heeft van goed en kwaad kan die twee kanten op. We ervaren het kwade als heel vervelend maar het zien en ervaren ervan leidt ons naar God, die alleen maar goed is. zoals bijvoorbeeld bij Hanna, zoals dat beschreven staat in 1 Samuël 1 : vanaf vers 6.    

Ik heb hier geen commentaar of kritiek op. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei leren_schoen:
1 uur geleden zei Thinkfree:

God schiep alles dat ben ik met je eens, echter schiep hij geen van zijn schepsels in het kwaad wel met de vrije wil of keuze daartoe.

Wil je een vrije wil scheppen moet er de mogelijkheid zijn tot goed en kwaad buiten God is er niets.

Expand  

Dit is wat mij betreft prima of komt in de buurt.

Maar er staat: “de slang die Hij gemaakt heeft”

God schiep de slang die misbruikt werd door satan dat is een vrije keuze en macht die satan mocht maken.

Maar God schiep de slang niet net de bedoeling daartoe satan betrad verboden terrein oftewel is daarin gevallen.

Dus als er staat dat God de slang maakte is dat waar maar gaat buiten de keuzes van de schepsels om 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genesis 3

1 De slang nu was listiger dan al het gedierte des velds, hetwelk de HEERE God gemaakt had; en zij zeide tot de vrouw: Is het ook, dat God gezegd heeft: Gijlieden zult niet eten van allen boom dezes hofs?

dit vers vertelt m.i niet dat God de listige slang(enkelvoud) gemaakt heeft dat is totaal onlogisch want hij spreekt al in dezelfde context, God schiep geen sprekende slang de slang werd listig door satan. De listige slang was satan in de slang God schiep de slang zonder satan.

de slang staat ook symbool voor satan ook satan is gemaakt door God maar niet in deze huidige staat die heeft hij zelf gekozen.

 

Als satan een olifant gekozen had om door te spreken had er gestaan de olifant was listiger dan al het ander gedierte des velde hetwelk God gemaakt had 

Zonder het vermogen om te spreken of als dier te kiezen want immers de mens had de heerschappij heeft een list(iger) in geen enkele nut, totaal onlogisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Thinkfree:

Genesis 3

1 De slang nu was listiger dan al het gedierte des velds, hetwelk de HEERE God gemaakt had; en zij zeide tot de vrouw: Is het ook, dat God gezegd heeft: Gijlieden zult niet eten van allen boom dezes hofs?

dit vers vertelt m.i niet dat God de listige slang(enkelvoud) gemaakt heeft dat is totaal onlogisch want hij spreekt al in dezelfde context, God schiep geen sprekende slang de slang werd listig door satan. De listige slang was satan in de slang God schiep de slang zonder satan.

de slang staat ook symbool voor satan ook satan is gemaakt door God maar niet in deze huidige staat die heeft hij zelf gekozen.

 

Als satan een olifant gekozen had om door te spreken had er gestaan de olifant was listiger dan al het ander gedierte des velde hetwelk God gemaakt had 

Zonder het vermogen om te spreken of als dier te kiezen want immers de mens had de heerschappij heeft een list(iger) in geen enkele nut, totaal onlogisch.

Ik denk juist omdat er staat dat Hij een listig dier heeft gemaakt dat het juist ook bewijst dat Hij kwaad schept. Omdat list een kwade eigenschap is en geen rechtvaardige. Dat bewijst juist dat de Maker hier al in het begin kwade eigenschappen toevoegt aan Zijn creaties. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei leren_schoen:

Ik denk juist omdat er staat dat Hij een listig dier heeft gemaakt dat het juist ook bewijst dat Hij kwaad schept. Omdat list een kwade kwaliteit is en geen rechtvaardige. 

Als God voor de val één schepsel in het kwaad gemaakt heeft is God niet heilig.

Aangezien God heilig is en de schepping goed was kan je uitleg niet kloppen, er is één schepsel gevallen in eigen keuze die de slang gebruikte tegen God, en de mens.

En de rest meegesleurd heeft in zijn listigheid 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Thinkfree:

Als God voor de val één schepsel in het kwaad gemaakt heeft is God niet heilig.

Waren we maar compleet heilig en perfect geschapen. Met eeuwig leven en zonder kwade eigenschappen. En dat we nooit in de eeuwigheid op de proef gesteld waren.

Dat laatste is alleen geen heilige eigenschap. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei leren_schoen:

Waren we maar compleet heilig en perfect geschapen. Met eeuwig leven en zonder kwade eigenschappen. En dat we nooit in de eeuwigheid op de proef gesteld waren.

Dat laatste is alleen geen heilige eigenschap. 

Wat je hier stelt is eigenlijk dat je wenst nooit een vrije wil 'wil' hebben, wat er op neerkomt dat je niet lief kan hebben.

Ik denk niet dat God zijn schepsels ooit de vrije wil ontneemt, dat zou betekenen dat hij de liefde wegneemt.

Zijn plan naar mijn m.i is om het kwaad zijn gang te laten gaan om de schepsels aan te tonen dat buiten hem geen leven is.

De heiligen zullen deze gevallen wereld tot in der eeuwigheid meenemen als les en dat wat hier geleerd wordt zorgt ervoor dat niet één heilige ooit nog vallen zal 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Wil je een vrije wil scheppen moet er de mogelijkheid zijn tot goed en kwaad buiten God is er niets.

Nee, maar daarmee ligt de oorzaak van het kwaad niet bij God maar bij de mens. De mens heeft er voor gekozen. Zoals je geen licht kan hebben zonder donker, kan je ook zeggen dat er geen goed is zonder slecht. Alleen God kan bepalen wat slecht of kwaad is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Wat je hier stelt is eigenlijk dat je wenst nooit een vrije wil 'wil' hebben, wat er op neerkomt dat je niet lief kan hebben.

Ik denk niet dat God zijn schepsels ooit de vrije wil ontneemt, dat zou betekenen dat hij de liefde wegneemt.

Zijn plan naar mijn m.i is om het kwaad zijn gang te laten gaan om de schepsels aan te tonen dat buiten hem geen leven is.

De heiligen zullen deze gevallen wereld tot in der eeuwigheid meenemen als les en dat wat hier geleerd wordt zorgt ervoor dat niet één heilige ooit nog vallen zal 

Nee ik stelde dat niet jij stelde dat. Ik zette het alleen in perspectief voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei leren_schoen:

Waren we maar compleet heilig en perfect geschapen. Met eeuwig leven en zonder kwade eigenschappen. En dat we nooit in de eeuwigheid op de proef gesteld waren.

Maar dat was de mens ook. De angel zat in de vrije wil. Denk dat Adam en Eva het niet overzagen wat het gevolg was van hun daden. De mens geen vrije wil geven lijkt me ook geen optie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Maar dat was de mens ook. De angel zat in de vrije wil. Denk dat Adam en Eva het niet overzagen wat het gevolg was van hun daden. De mens geen vrije wil geven lijkt me ook geen optie.

De test zat hem erin of ze Zijn gebod (van deze zal je niet eten) zouden houden of niet. Dat was het enigste gebod voor de mens in Eden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei leren_schoen:

Nee ik stelde dat niet jij stelde dat. Ik zette het alleen in perspectief voor je.

Degene die nu door God verlost worden in en door het werk van zijn zoon willen niets liever dan compleet heilig en rechtvaardig voor God wandelen althans dat is mijn wens, ook al kom ik schromelijk tekort in dit leven vol kwaad die ook mij nog bijligt krijg ik al meer een hekel hieraan en een liefde naar de rechtvaardigheid, en een verlossing uit dit verderfelijke lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei leren_schoen:

De test zat hem erin of ze Zijn gebod (van deze zal je niet eten) zouden houden of niet. Dat was het enigste gebod voor de mens in Eden.

Zo moeilijk was net dus niet. Maar satan deed voorkomen dat God ze iets belangrijks ontzegde. En ze trapten erin. Ze moesten enkel maar naar God te luisteren. Daardoor verloren ze hun goede verhouding tot God en trokken ze ook de hele natuur de vernieling in. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Zo moeilijk was net dus niet. Maar satan deed voorkomen dat God ze iets belangrijks ontzegde. En ze trapten erin. Ze moesten enkel maar naar God te luisteren. Daardoor verloren ze hun goede verhouding tot God en trokken ze ook de hele natuur de vernieling in. 

Maar er staat: “al Zijn oordelen zijn rechtvaardig”. Als er sprake van bedrog was in zulke zin dat één partij onschuldig was had er niet zulke straf geweest. En er staat dat Hij de listige slang gemaakt heeft. Hoe dan ook dus al test de diepste diepte en stelt je op de proef moesten Adam en Eva niet eten. Dat is dan hoe diep het gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Degene die nu door God verlost worden in en door het werk van zijn zoon willen niets liever dan compleet heilig en rechtvaardig voor God wandelen althans dat is mijn wens, ook al kom ik schromelijk tekort in dit leven vol kwaad die ook mij nog bijligt krijg ik al meer een hekel hieraan en een liefde naar de rechtvaardigheid, en een verlossing uit dit verderfelijke lichaam.

Daarom stond er een volmaakte Wet tegenover om dat bloot te leggen. Niemand, maar ook werkelijk niemand is zonder zonde en we verdienen dan ook eigenlijk de dood volgens die Wet. Door het loskoopoffer van Jezus kon Hij als volmaakt mens boete doen voor wat Adam had gedaan. De oorzaak is hiermee afgedekt en is er weer evenwicht. We zondigen nog steeds, maar door Jezus loskoopoffer kan het worden vergeven. Maar het is niet zo dat we er op los kunnen zondigen. Het gaat om die fouten die we door onze onvolmaaktheid maken, vaak onbewust. We moeten ons best doen om volgens Gods normen te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Thinkfree:

Degene die nu door God verlost worden in en door het werk van zijn zoon willen niets liever dan compleet heilig en rechtvaardig voor God wandelen althans dat is mijn wens, ook al kom ik schromelijk tekort in dit leven vol kwaad die ook mij nog bijligt krijg ik al meer een hekel hieraan en een liefde naar de rechtvaardigheid, en een verlossing uit dit verderfelijke lichaam.

Je komt tekort, je leven zit vol kwaad, je hebt een hekel hieraan en je wil verlost worden uit je verderfelijke lichaam.
Nooit eens bang dat God denkt : "Wat ben jij ondankbaar"? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei leren_schoen:

Hoe dan ook dus al test de diepste diepte en stelt je op de proef moesten Adam en Eva niet eten. Dat is dan hoe diep het gaat.

Het was heel simpel, niet van de boom eten. De Maker had dit gezegd en die weet wat het beste voor ons is. Als we een apparaat gebruiken, maar de handleiding niet lezen dan gaat het kapot. Ook al zegt iemand dat het apparaat zo beter werkt. De mens had niet naar satan moeten luisteren, maar naar God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

Zo moeilijk was net dus niet. Maar satan deed voorkomen dat God ze iets belangrijks ontzegde. En ze trapten erin. Ze moesten enkel maar naar God te luisteren. Daardoor verloren ze hun goede verhouding tot God en trokken ze ook de hele natuur de vernieling in. 

Volgens Genesis was het van alle door God geschapen dieren (waarvan God dus had gezegd dat het goed was,, in hoofdstuk 1) het sluwste dier. Dat dier sprak de vrouw aan,

 

2 minuten geleden zei sjako:

Het was heel simpel, niet van de boom eten. De Maker had dit gezegd en die weet wat het beste voor ons is. Als we een apparaat gebruiken, maar de handleiding niet lezen dan gaat het kapot. Ook al zegt iemand dat het apparaat zo beter werkt. De mens had niet naar satan moeten luisteren, maar naar God.

De mens luisterde naar een door God geschapen dier, om precies te zijn het sluwste door God geschapen dier.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Alleen God kan bepalen wat slecht of kwaad is.

Wij mensen hebben er ook kennis van. Je wilt ons graag onderwijzen maar zegt voortdurend dingen die niet kloppen. Waarom wil je ons zo graag onderwijzen? Denk je nu echt dat de "kennis" van het WTG zo superieur is? Ja, je denkt het echt. Onderwerp je aan God en zijn Woord en niet aan menselijke leerstellingen! Beschouw dit maar als een ernstige waarschuwing want dat is precies wat het is.

45 minuten geleden zei sjako:

Zo moeilijk was net dus niet.

Dat kun jij helemaal niet beoordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid