Spring naar bijdragen

The Beatles voorspelden leegloop christendom


Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei Tomega:

Als je een witte auto koopt, zie je ineens allemaal witte auto's. Als je door de Geest wordt geleid dan ervaart je ziel voortdurend waarheden, die ondertussen geen ander doel dienden dan bevestiging van het geloof en het drijven tot wat wèl uit God is en uit waarheid en uit liefde en uit recht en uit barmhartigheid.

En dat is je antwoord: het waren niet de Beatles waar het mee begon. Het gaat verder terug.
Bewijs:

En het gaat nog véél verder terug. Steeds als het Woord van God verlaten wordt, dan begint iedereen "te doen wat goed is in eigen ogen".
Wat steeds een aanduiding is om te vertellen dat iedereen begon te doen wat kwaad is in Gods ogen.
En Eva wilde graag via de boom verstandig worden en meer kennis hebben van God.
De boom was in haar ogen begeerlijk en goed om meer van God te leren. En zo gebeurde ook. 

En de dwaasheid van vandaag, is dat christenen doen wat goed is in eigen ogen, en ondertussen zeggen dat het goed is in Gods ogen.
En dat bewijs vinden ze dan in hun eigen hart. En dat onderbouwen ze met Romeinen 8 en Galaten vier over de leiding door de heilige Geest.

Terwijl de heilige Geest zóveel erover heeft gezegd dat concreet is en alle navolging waardig, en zodanig heilig is naar de wil en de eigen woorden van God, dat degenen die zich naar dat woord gingen richten en hun leven ernaar inrichtten zodanig goed bezig waren, dat gezegd kon worden: en eenieder deed (tenminste iets) wat goed was in Gods ogen, en dat wist men zeker, want mijn ijkte het doen en het denken aan de heilige Schrift, en het domweg geloven in devotie maakte plaats voor kritisch denken in een zeker weten, en de heilige Geest opende de verstanden en een wetenschap van waarachtige kennis van Gods natuurwetten ontwikkelde zich, en steeds meer begon de mens te beseffen, dat God werkte volgens wetten en intelligente samenhang, en de Logica won, en de Renaissance kwam en de Verlichting. En wonderen van weleer, werden nagebootst en nagebouwd in techniek en wetenschap, en de mens werd in veel zaken gelijk aan God, kennende de werkingen waarmee God de wereld bestuurt.

Maar dit alles diende niet tot erkenning van de waarheid van weleer, maar tot hoogmoed en zelfvergenoegdzaamheid en decadentie, en de mens maakte zich aan God gelijk. Net zoals de Grieken de goden van de berg Olympus afhaalden en in hun steden voerden, zo haalden de christenen hun God uit de hemel en plaatsten Hem in hun eigen harten en hoofden als de Kracht die God aan hen had gegeven, met evenveel zinnen als er mensen zijn, en vanaf toen heersen zei over God.

Ik zeg dus dit: het begon ermee dat men in het hart Gods Woord begon te verlaten. Het merendeel van de schrijvers van na de tweede wereldoorlog waren kinderen van dominees. Wat het vermoeden wettigt, dat het al een generatie eerder fout ging. Wat mij weer doet versterken in een sentiment dat het formeel verlaten niet de oorzaak is, maar het verlaten van God in de grondwet van Mattheüs 5, de bergrede. Namelijk God dienen in het kleine, niet door haalbare werken in moeizame beslissingen uit kwaden, maar in eenvoud door levende brieven van God te zijn. 

Wat is een levende brief van God? Dit, dat men doet wat God zegt, en ondertussen steeds een getuigenis geeft van wat wel en wat niet naar de schriften is.
Zodat steeds alle zonde in genade weggespoeld kan worden. Want; zolang zonde zonde genoemd wordt is er geen schade voor de ziel.
Maar waar zonde goed en door God gezegd wordt bevonden, daar moet God ingrijpen. Dat is een natuurwet. 

Dus lijkt het mij helder: het was er al vanaf het begin, en Nietzsche levert het bewijs dat Europa veel heeft bereikt in geloof.
Terwijl het christendom elke dag opieuw de keuze heeft om zich te bekeren, en om et priesterambt voor het land weer op te nemen.
Vreemd genoeg heeft Cobid-19, nog niet een louterend effect gehad op het christendom.
Ik denk, dat dat komt omdat men ècht niet gelooft. Het is puur ongeloof. 
Men gelooft ècht niet dat Gods hand in alles doorwerkt,
en dat God echt iets zeggen wil met deze pandemie,
en trouwens met zoveel meer tegelijk.

Maar toch is dat raar: de kerken stellen profeten en priesters te zijn van de hoogste God.
Alle Geestgelovigen zeggen, Gods leiding te krijgen in hun hart.
Maar alles valt stil, op een moment dat het spannend wordt.

Maar; was het niet zo dat juist die heilige Geest die in het hart werkte,
de gelovigen bracht tot onverstaanbare klanken en onbegrijpelijke lofprijzingen?
Is er dan nu op dit moment geen enkele profeet, die kan uitleggen,
waarom het stil is in het kamp van de levende brieven van God?

Ik zeg dit dat de heilige Geest al gesproken heeft, en dat staat in de bijbel,
en wie het zoekt vindt het en wie het leest, weet dat de tijd kort is. 

2Petrus 2:1-11
1 En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen,
die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft,
verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende;
10 Maar allermeest degenen, die naar het vlees in onreine begeerlijkheid wandelen,
en het gezag verachten;
die stout zijn, zichzelven behagen, en die de heerlijkheden niet schromen te lasteren;
Omdat de engelen in sterkte en kracht meerder zijnde, geen lasterlijk oordeel tegen hen voor den Heere voortbrengen.

Mysterieus, die laatste zin, vind je niet? Is dat genade of een vloek?

On line zijn er wel mensen die diensten volgen, die dat voorheen niet deden. Er zijn mensen die ik hoor, die deze hele pandemie wantrouwen en zich af vragen wat daar achter zit. Veel jeugd gaan door een depressie, omdat hun levens lam liggen. God is bezig, maar heb geduld. Velen hebben een hele lange weg te gaan, terwijl anderen weer afhaken. Toch best een mooi moment om dat nu te doen, nu de kerken maar max. 30 man ontvangt.

Maar dat zit er ook achter, dat ze Gods hart verlaten hebben. Echter, de popmuziek zoog veel jeugd harden naar binnen, dan naar de kerk. De kerk moet van goede huize komen om de jeugd hun kant op te trekken. Heel goede huize, want de verlijdingen naar alles wat leuk en lekker is (ook media, spelen etc) zijn groot. Heel groot in de laatste dagen.

Zoek maar eens op de radio naar christelijke muziek... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jawel hoor. Omdat nuchter bekeken op die manier nog tal van voorbeelden gezien kan worden. Ook als Christen een beetje nuchter blijven kan geen kwaad. Weet je trouwens dat Ringo Starr n

Als je een witte auto koopt, zie je ineens allemaal witte auto's. Als je door de Geest wordt geleid dan ervaart je ziel voortdurend waarheden, die ondertussen geen ander doel dienden dan bevestiging v

En wij worden opgedragen om daaraan mee te werken, om ons in ons doen en laten open te stellen voor Gods heilbrengende genade. Geloven is niet een passief afwachten, maar een actief deelnemen aan Gods

 

30 minuten geleden zei Gaitema:

Er zijn mensen die ik hoor, die deze hele pandemie wantrouwen en zich af vragen wat daar achter zit. Veel jeugd gaan door een depressie, omdat hun levens lam liggen. God is bezig, maar heb geduld.

God is a concept
By which we measure
Our pain.

 

John Lennon.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-12-2020 om 22:48 zei sjako:

In de jaren zestig is er veel veranderd. De seksuele revolutie, het ontzuilen van de maatschappij en ga zo maar door. De uitspraak van de Beatles past in die tijd. Ik zie toch wel belangstelling voor het geloof in Christus. Maar zoals vroeger toen het bijzonder was als je niet naar een kerk ging, zal het niet meer worden. Mensen zijn ook mondiger geworden en zien ook bepaalde misstanden in de kerk die ook niet meehelpen. Het is wat Jezus al voorzei over de laatste dagen. Bijv dat sommige mensen wel een vorm van geloof hebben maar de kracht er niet van bezitten.

Over die kracht heb ik eens zitten na denken. Ik denk dat de kracht een leven vanuit God is. Vanuit Zijn Geest van liefde en kracht. Maar er is een hoop vormgeloof. Aan de buitenkant ziet het er mooi uit, maar een leven vanuit vertrouwen in Jezus is het niet. Geen overgave, behalve dan aan de richtlijnen van de kerk.

22 uur geleden zei leren_schoen:

Beatles hebben alleen invloed gehad op jullie van die generatie of iedereen 40+. Op mij hebben ze geen enkele invloed gehad en kinderen die vandaag geboren worden gaan waarschijnlijk nooit meer van de Beatles horen.

Het zijn denk ik gewoon uitspraken van grootheidswaan geweest? Rock en roll is ook al op ze eind gekomen dus die uitspraak kan ook een streep doorheen.

Ik geloof dat zij als het ware de uitvinders zijn van de popmuziek. Met een beetje de rock en  roll voor hen af. Maar de Beatles werden echt door fans aanbeden en dat concept met aanbeden popsterren met geregeld hele duistere teksten beïnvloed tot op de dag van vandaag het denken en de cultuur van de westerse mens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Gaitema:

Wat hem betreft, ik kan er niet over oordelen, maar in een docu kreeg ik mee dat hij zijn vrouw zwaar mishandelde thuis en dat past niet bij iemand die een levende relatie met Jezus heeft. Echter, mijn schoonvader mishandelde mijn vrouw ook zwaar, en toch kwam het aan het einde van zijn leven nog goed met hem. We weten dat hij bij de Heer is.

Je moet niet zomaar iedere docu geloven. Ik ken iemand die overspel pleegde met de vrouw van een vriend, en vervolgens die vriend liet vermoorden. Hij werd trouwens ook koning, en was een man naar Gods Hart. Je moet uitkijken dat je niet naar de daden van mensen gaat kijken. Focus je op het volbrachte Werk van Christus! Iemand gaat niet naar de hemel omdat hij of zij goed is. Iemand ontvangt het eeuwige leven, omdat onze God, Jezus Christus, goed is!

bewerkt door WdG
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei WdG:

Je moet niet zomaar iedere docu geloven. Ik ken iemand die overspel pleegde met de vrouw van een vriend, en vervolgens die vriend liet vermoorden. Hij werd trouwens ook koning, en was een man naar Gods Hart. Je moet uitkijken dat je niet naar de daden van mensen gaat kijken. Focus je op het volbrachte Werk van Christus! Iemand gaat niet naar de hemel omdat hij of zij goed is. Iemand ontvangt het eeuwige leven, omdat onze God, Jezus Christus, goed is!

Nou laten we hopen dat hij een levend geloof had. Ondanks dat velen hem aanbaden als een afgod, hij twee heren diende en hij zijn vrouw mishandelde. Plus stierf aan drugs. Niet echt een voorbeeldfiguur voor mij, maar wie weet had hij toch een relatie met Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Nou laten we hopen dat hij een levend geloof had. Ondanks dat velen hem aanbaden als een afgod, hij twee heren diende en hij zijn vrouw mishandelde. Plus stierf aan drugs. Niet echt een voorbeeldfiguur voor mij, maar wie weet had hij toch een relatie met Jezus.

Voor mij is alleen Jezus een voorbeeld. Ik ken ook iemand die Christenen uitgemoord heeft, en iemand die een ander vermoord had, en dus iemand die zijn vriend liet vermoorden, en trouwde met zijn vrouw. Mensen zijn geen voorbeeldfiguren, alleen Jezus is een voorbeeldfiguur. Jouw en mijn taak is het evangelie van onze God, Jezus Christus, te verkondigen. En, natuurlijk heb je gelijk dat het niet fraai is wanneer iemand een ander mishandelt. Overigens is het helemaal niet zeker dat Elvis aan drugs stierf, maar, dat terzijde. Kijk niet naar mensen, maar, kijk naar Jezus. Uiteindelijk staat ieder mens met lege handen, en heeft ieder mens Jezus nodig. Goede mensen bestaan niet, alleen Jezus Christus is goed! Door HEM zijn we rechtvaardig, niet uit onszelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei WdG:

Door HEM zijn we rechtvaardig, niet uit onszelf.

En waar is die HEM dan? Kan Die in ons aanwezig zijn?

Ik bedoel, zo'n tekstregel als deze; 1 Joh. 4

9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

Hoe kan je HEM, dan niet in onszelf zien, als Verlosser.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei WdG:

Voor mij is alleen Jezus een voorbeeld. Ik ken ook iemand die Christenen uitgemoord heeft, en iemand die een ander vermoord had, en dus iemand die zijn vriend liet vermoorden, en trouwde met zijn vrouw. Mensen zijn geen voorbeeldfiguren, alleen Jezus is een voorbeeldfiguur. Jouw en mijn taak is het evangelie van onze God, Jezus Christus, te verkondigen. En, natuurlijk heb je gelijk dat het niet fraai is wanneer iemand een ander mishandelt. Overigens is het helemaal niet zeker dat Elvis aan drugs stierf, maar, dat terzijde. Kijk niet naar mensen, maar, kijk naar Jezus. Uiteindelijk staat ieder mens met lege handen, en heeft ieder mens Jezus nodig. Goede mensen bestaan niet, alleen Jezus Christus is goed! Door HEM zijn we rechtvaardig, niet uit onszelf.

Ik snap wat je zegt, maar zelf zit ik in een face dat ik bewust naar muziek luister dat tot eer van God is en niet tot eer van de artiest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Ik snap wat je zegt, maar zelf zit ik in een face dat ik bewust naar muziek luister dat tot eer van God is en niet tot eer van de artiest.

Dat is prima. Je kunt/moet dat doen waarvan je denkt dat het goed is, zolang je maar niet denkt dat je God daarmee kunt behagen. Het enige waar je HEM mee kunt behagen is geloof. Daarom was David ook een man naar Gods hart. Daarom was Noach rechtvaardig. Niet omdat ze zo goed waren, maar, omdat ze geloof hadden.

37 minuten geleden zei thom:

En waar is die HEM dan? Kan Die in ons aanwezig zijn?

Dezelfde Geest Die Jezus uit de dood opgewekt heeft, is IN ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Dat is prima. Je kunt/moet dat doen waarvan je denkt dat het goed is, zolang je maar niet denkt dat je God daarmee kunt behagen. Het enige waar je HEM mee kunt behagen is geloof. Daarom was David ook een man naar Gods hart. Daarom was Noach rechtvaardig. Niet omdat ze zo goed waren, maar, omdat ze geloof hadden.

Je hebt geloof en geloof. Een echt levend geloof brengt ook liefde voort, want God is liefde. En ik vind het link wat je zegt. God zei immers ook dat Hij geen offers verlangt, maar dat weduwen en wezen opgevangen worden bijv. Maar de demonen geloven ook en zij sidderen.

Deut.7:7 wijst er ook op dat Hij ons gekozen heeft vanwege Zijn Liefde voor ons. Verderop lees je hoe Hij hen bijstaat die leven naar Zijn wil.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei WdG:

Jouw en mijn taak is het evangelie van onze God, Jezus Christus, te verkondigen.

In de discussie met Jurriën in het topic wat is waarheid, hebben we het over het goede zaad. En over vrucht-dragen. 

Mijns inziens, is het evangelie verkondigen, Hem tonen kunnen.

Met andere woorden, de waarheid zal zich tonen, wanneer Hij beleden wordt; Jezus Christus in het vlees.

1 Joh. 5

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Gaitema:

Je hebt geloof en geloof. Een echt levend geloof brengt ook liefde voort, want God is liefde. En ik vind het link wat je zegt. God zei immers ook dat Hij geen offers verlangt, maar dat weduwen en wezen opgevangen worden bijv. Maar de demonen geloven ook en zij sidderen.

Deut.7:7 wijst er ook op dat Hij ons gekozen heeft vanwege Zijn Liefde voor ons. Verderop lees je hoe Hij hen bijstaat die leven naar Zijn wil.

Je hebt believe en faith. In het Nederlands wordt dit vaak met geloof vertaald, terwijl we in feite over geloof en vertrouwen spreken. Inderdaad, satan gelooft ook, maar, hij stelt zijn vertrouwen niet op Christus. Dat is het verschil. Wanneer wij in Christus vertrouwen, betekent het niet dat we geen fouten maken. Wanneer we toch denken dat WIJ vrucht moeten voortbrengen, gaan we toch weer over op onze eigen werken. Het is de Geest Die de vrucht voortbrengt, niet wij.

17 minuten geleden zei thom:

Mijns inziens, is het evangelie verkondigen, Hem tonen kunnen.

We zijn naar mijn mening richtingaanwijzers, niks meer. Wij kunnen niks, behalve op Christus wijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei WdG:

Je hebt believe en faith. In het Nederlands wordt dit vaak met geloof vertaald, terwijl we in feite over geloof en vertrouwen spreken. Inderdaad, satan gelooft ook, maar, hij stelt zijn vertrouwen niet op Christus. Dat is het verschil. Wanneer wij in Christus vertrouwen, betekent het niet dat we geen fouten maken. Wanneer we toch denken dat WIJ vrucht moeten voortbrengen, gaan we toch weer over op onze eigen werken. Het is de Geest Die de vrucht voortbrengt, niet wij.

Ja, daar heb je een punt. Echter we gaan wel de goede weg, de smalle weg 😄

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-12-2020 om 10:53 zei WdG:

Wanneer we toch denken dat WIJ vrucht moeten voortbrengen, gaan we toch weer over op onze eigen werken. Het is de Geest Die de vrucht voortbrengt, niet wij.

En wij worden opgedragen om daaraan mee te werken, om ons in ons doen en laten open te stellen voor Gods heilbrengende genade. Geloven is niet een passief afwachten, maar een actief deelnemen aan Gods schepping en genezing van deze wereld. In die zin worden wij dus wel degelijk geacht de vruchten te dragen die de Geest in ons laat ontkiemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een schijntegenstelling. We kunnen/moeten actief zelf handelen in liefde voor de Heer, maar ons er ten volle bewust van blijven dat alles wat wij denken te geven al van Hem afkomstig was, zelfs ons initiatief en onze inspiratie en Hij in feite door ons heen handelt. Hij had het net zo goed via een ander kunnen doen, er is  geen enkele verdienste van ons bij, het is Zijn werk, want Zijn Geest bestuurt alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei zendeling:

Het is een schijntegenstelling. We kunnen/moeten actief zelf handelen in liefde voor de Heer, maar ons er ten volle bewust van blijven dat alles wat wij denken te geven al van Hem afkomstig was, zelfs ons initiatief en onze inspiratie en Hij in feite door ons heen handelt. Hij had het net zo goed via een ander kunnen doen, er is  geen enkele verdienste van ons bij, het is Zijn werk, want Zijn Geest bestuurt alles.

Mijns inziens is de Geest werkzaam, doorheen ons handelen wanneer ons handelen en onze inspiratie in overeenkomst zijn met Zijn werk, inderdaad. Zijn wil doen, is de Geest tonen.

Echter, wanneer weet men dat de Geest aan het werk is? Niet inderdaad, want zolang 'wij' dat willen controleren, beheren, of mee roemen.. is het niet de Geest.

De deurwachter, dat zijn 'wij' in optima forma; de deur opendoen, dan pas kan het Licht door. Wij zijn als werkzaamheid dan alleen ''aanwezig'' in het niet zijn, opdat het Zijne doorgang kan vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Op 9-12-2020 om 22:36 zei Gaitema:

Het christendom zal verdwijnen, ‘zei John Lennon. ‘Het zal verdwijnen en verschrompelen. Dat hoef ik niet uit te leggen; ik heb gelijk en dat zal blijken. We zijn nu populairder dan Jezus; ik weet niet wat eerder van het toneel zal verdwijnen — rock’n’roll of het christendom. Jezus was ok maar zijn leerlingen waren dom en gewoontjes. Het is dat gedraai van hen dat het voor mij bederft

(John Lennon De Beatles )

Als je vandaag de dag christenen met invloed van popmuziek en popsterren confronteerd in relatie tot de secularisatie van het Westen, dan kunnen reacties best heftig zijn. Toch waag ik te stellen dat het met The Beatles allemaal begon. De secularisatie golf. Hoe denken jullie?

John Lennon was geloof ik die man die in India voor een tijdje achter een Goeroe ging aanlopen toch? 
De goede man is een muzikant, geen antropoloog. Ik ben niet echt onder de indruk van zijn analyses. En hoewel op sommige vlakken het christendom wel wat te verduren heeft gehad (deels ook door eigen schuld), is er wereldwijd geen sprake van 'verdwijnen en verschrompelen'. 

In het westen denk ik dat de secularisatie wel rond de tijd van de Beatles een boost heeft gehad. Al moet ik zeggen dat het echt niet overal in het Westen op het niveau van Nederland zat (en zit). Wat dat betreft zijn we hier ook wel een van de meest extreme plekken.
Ik zie de Beatles toch voornamelijk als een product van z'n tijd, net zoals die tijdsgeest ook in bepaalde liedjes van ze reflecteerd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-12-2020 om 09:45 zei leren_schoen:

Ik ken niemand die naar de Beatles luistert alleen 40 plussers. Hoeveel platen ze verkocht hebben maakt niet uit want het blijft alleen bij die generatie. Sterren zijn gewoon nu achteraf gezien helemaal niet zo invloedrijk op lange termijn alleen op korte termijn of tijdens de hype. Daarom kan je jezelf beter helemaal niet laten beïnvloeden. 

Ik zelf en ook vrienden van me hebben wel platen van ze in huis. We zijn allemaal van de 'millennial generatie'.
Ze hebben wel leuke liedjes vind ik. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet denk dat hun teksten nou mijn wereldbeeld hebben veranderd.
Overigens heb ik ook platen van Rolling Stones, Pink Floyd CCR, Jimi Hendrix en Deep purple. ;) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-1-2021 om 14:46 zei Olorin:

John Lennon was geloof ik die man die in India voor een tijdje achter een Goeroe ging aanlopen toch? 
De goede man is een muzikant, geen antropoloog. Ik ben niet echt onder de indruk van zijn analyses. En hoewel op sommige vlakken het christendom wel wat te verduren heeft gehad (deels ook door eigen schuld), is er wereldwijd geen sprake van 'verdwijnen en verschrompelen'. 

In het westen denk ik dat de secularisatie wel rond de tijd van de Beatles een boost heeft gehad. Al moet ik zeggen dat het echt niet overal in het Westen op het niveau van Nederland zat (en zit). Wat dat betreft zijn we hier ook wel een van de meest extreme plekken.
Ik zie de Beatles toch voornamelijk als een product van z'n tijd, net zoals die tijdsgeest ook in bepaalde liedjes van ze reflecteerd. 

Ik denk dat er meer mee speelt. Weet zelf ook niet veel van deze band. Heb eens een artikel gelezen in de EO visie dat zij zich als band ook door een satanist ergens ervoor in Engeland liet inspireren. Met een goede beat en een duistere boodschap was de boodschap van die satanistist, kon je veel mensen bereiken. Dat concept is na de Beatles doorgegaan. Artiesten worden er door gillende fans ook echt aanbeden. Het heeft hordes fans. Het lijkt populairder te zijn dan Jezus voor deze mensen. Maar ik denk ook dat de grote welvaard en de verlichting een grote rol heeft gespeeld. Met dan de verzwakking van de kerken door de eeuwen heen eraan vooraf.

Het nut hiervan is dat de kerken serieus zich moeste  herpakken en het nu echt serieus van Jezus moet gaan verwachten. De kwaliteit gaat dan omhoog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Gaitema:

Ik denk dat er meer mee speelt. Weet zelf ook niet veel van deze band. Heb eens een artikel gelezen in de EO visie dat zij zich als band ook door een satanist ergens ervoor in Engeland liet inspireren. Met een goede beat en een duistere boodschap was de boodschap van die satanistist, kon je veel mensen bereiken. Dat concept is na de Beatles doorgegaan. Artiesten worden er door gillende fans ook echt aanbeden. Het heeft hordes fans. Het lijkt populairder te zijn dan Jezus voor deze mensen. Maar ik denk ook dat de grote welvaard en de verlichting een grote rol heeft gespeeld. Met dan de verzwakking van de kerken door de eeuwen heen eraan vooraf.

Het nut hiervan is dat de kerken serieus zich moeste  herpakken en het nu echt serieus van Jezus moet gaan verwachten. De kwaliteit gaat dan omhoog.

Ik zie dat als complot theorieën. Er gaan een hoop broodjes aap rond over popmuziek. Niet alleen daar, maar bij elke verandering in muziek, mode, etc. etc. doen dat soort verhalen op, ook eeuwen geleden. Zo heb ik ooit een tekst van een middeleeuwse monnik gelezen die waarschuwde tegen nieuwe kledingmode die opkwam. Of de kritiek toen de gothische architectuur opkwam.

Idoliseren is al zo oud als de weg naar Rome, gebeurde ook al voor de popmuziek en was er na er ook al. 
Tieners zijn op zoek naar rolmodellen en in die fase liever iemand anders dan hun ouders. Ook een stukje in een proces van volwassen worden. 
(Bij sommigen neemt het wellicht ongezonde vormen aan, maar dat vind ik meer een ding voor mensen die ouder zijn en blind achter een charismatische sterke leider aan wandelen.)
Als gebeurtenissen samenvallen is het belangrijk te kijken of iets oorzaak-gevolg is en wat dan de oorzaak en wat het gevolg is. (Ofwel, is bij correlatie sprake van causaliteit en in welke vorm?)
Ik zie dingen als de Beatles en popmuziek als een uiting van een veranderende westerse jeugdcultuur. Ik ken best wat Beatles liedjes en ik herken er echt geen 'satanistisch' complot achter. Het zijn liedjes (deels vanuit commercie gedreven) over dingen die  jongeren (en soms de bandleden) toen bezig hielden. Deels is dat 'fun', maar voor de rest liefde, maatschappij, politiek, seks en drugs. En vaak ook niet enorm diep gelaagd. Wat dat betreft een reflectie van de jeugdcultuur van de boomers uit die tijd. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Olorin:

Ik zie dat als complot theorieën. Er gaan een hoop broodjes aap rond over popmuziek. Niet alleen daar, maar bij elke verandering in muziek, mode, etc. etc. doen dat soort verhalen op, ook eeuwen geleden. Zo heb ik ooit een tekst van een middeleeuwse monnik gelezen die waarschuwde tegen nieuwe kledingmode die opkwam. Of de kritiek toen de gothische architectuur opkwam.

Idoliseren is al zo oud als de weg naar Rome, gebeurde ook al voor de popmuziek en was er na er ook al. 
Tieners zijn op zoek naar rolmodellen en in die fase liever iemand anders dan hun ouders. Ook een stukje in een proces van volwassen worden. 
(Bij sommigen neemt het wellicht ongezonde vormen aan, maar dat vind ik meer een ding voor mensen die ouder zijn en blind achter een charismatische sterke leider aan wandelen.)
Als gebeurtenissen samenvallen is het belangrijk te kijken of iets oorzaak-gevolg is en wat dan de oorzaak en wat het gevolg is. (Ofwel, is bij correlatie sprake van causaliteit en in welke vorm?)
Ik zie dingen als de Beatles en popmuziek als een uiting van een veranderende westerse jeugdcultuur. Ik ken best wat Beatles liedjes en ik herken er echt geen 'satanistisch' complot achter. Het zijn liedjes (deels vanuit commercie gedreven) over dingen die  jongeren (en soms de bandleden) toen bezig hielden. Deels is dat 'fun', maar voor de rest liefde, maatschappij, politiek, seks en drugs. En vaak ook niet enorm diep gelaagd. Wat dat betreft een reflectie van de jeugdcultuur van de boomers uit die tijd. 

 

De meeste kunstenaars beelden de tijd uit waarin ze leven. Ze zijn niet schuldig aan de misstanden van hun tijd maar beelden die juist uit. Veel kunstenaar zijn zelfs profetisch. John Lennon zei niet dat hij belangrijker was dan Jezus maar dat de Beatles in die tijd populairder waren dan Jezus. Dat was gewoon een vaststelling van één van de feiten in die tijdsgeest. Het was gewoon waar, en op een manier zelfs profetisch want het christendom is vanaf die tijd echt aan populariteit aan het verliezen. Kunstgeschiedenis is een mooie studie. Je ziet dan steeds hoe kunstenaars hun tijd uitbeelden en zelfs de toekomst voorspellen. Maar vlak voor zijn dood heeft John Lennon een paginagrote advertentie in één van de belangrijkste Amerikaanse dagbladen geplaatst waarin hij mensen opriep hun aandacht op God te vestigen, of iets in die strekking. Dit haal ik uit mijn (onvolkomen) geheugen maar misschien is hier iemand die de details nog weet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Olorin:

Ik zie dat als complot theorieën. Er gaan een hoop broodjes aap rond over popmuziek. Niet alleen daar, maar bij elke verandering in muziek, mode, etc. etc. doen dat soort verhalen op, ook eeuwen geleden. Zo heb ik ooit een tekst van een middeleeuwse monnik gelezen die waarschuwde tegen nieuwe kledingmode die opkwam. Of de kritiek toen de gothische architectuur opkwam.

Idoliseren is al zo oud als de weg naar Rome, gebeurde ook al voor de popmuziek en was er na er ook al. 
Tieners zijn op zoek naar rolmodellen en in die fase liever iemand anders dan hun ouders. Ook een stukje in een proces van volwassen worden. 
(Bij sommigen neemt het wellicht ongezonde vormen aan, maar dat vind ik meer een ding voor mensen die ouder zijn en blind achter een charismatische sterke leider aan wandelen.)
Als gebeurtenissen samenvallen is het belangrijk te kijken of iets oorzaak-gevolg is en wat dan de oorzaak en wat het gevolg is. (Ofwel, is bij correlatie sprake van causaliteit en in welke vorm?)
Ik zie dingen als de Beatles en popmuziek als een uiting van een veranderende westerse jeugdcultuur. Ik ken best wat Beatles liedjes en ik herken er echt geen 'satanistisch' complot achter. Het zijn liedjes (deels vanuit commercie gedreven) over dingen die  jongeren (en soms de bandleden) toen bezig hielden. Deels is dat 'fun', maar voor de rest liefde, maatschappij, politiek, seks en drugs. En vaak ook niet enorm diep gelaagd. Wat dat betreft een reflectie van de jeugdcultuur van de boomers uit die tijd. 

 

Als je dat al complotdenkers noemt, vind ik dat zelfs overdreven. Ik zie dit gewoon als "gelijkvormig aan de wereld zijn." Dat in alle eeuwen er verlijdingen zijn geloof ik ook, maar de popmuziek bestond nog niet. Er liepen geen hordes gillende fans achter popgroepen aan. Wel achter andere figuren. Bijvoorbeeld achter hun dominee of Maria of de koning. In de bijbel waren het de afgoden van de andere volken. Er zijn onder popartiesten verschillende boodschappen. Van allerdaagse dingen tot satanisch. Maar het moet toch te denken geven dat refokerken en orthodoxe evangelische of charismatische groepen in de traditionele kerken vol zitten, maar de "middenmoot" leeg loopt. Er zit een oorzaak achter. En ik geloof oprecht dat het de cultuurverandering is. De bijbel staat overmatig drugs en drankgebruik niet toe. Ook geen vrije seks en bandeloosheid. Ook geen wereld gelijkvormigheid en zucht naar status, geld en macht. Hoofdzakelijk geloof ik dat onze welvaart verblindend werkt. Het schept mogelijkheden tot vermaak, en de markt in het vermaak komt niet met een lui lekker Jezus Christendom, want Jezus vraagt van ons overgave en toewijding. Een kruis op je schouders nemen en achter Jezus aan te gaan en dat is niet populair in de seculiere wereld van genot.

 

Dit vond ik ook trouwens: https://www.proximus.be/pickx/nl/1527969/satanische-muziek-is-overal

Maar ik krijg wel de kriebels als alles wat niet christelijk is en het christendom  bestrijdt als complot de deur uit gaat. Als iemand gewoon geen christen is, zal hij ook niet door de Heilige Geest teksten schrijven en ja dan is drank, drugs, rock en roll wel verdacht. Satan is immers de overste die ontkent dat Jezus Heer is. Alles is voor hem prima, als het maar van Jezus afleid. En ik geloof dat een jongen al snel denkt: "die leuke meid vragen of ze naar de kerk gaat? Ik weet wel beter." En de meid: "ja zeg, die vent is leuk, de kerk is geen fun, adieu God!"

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Gaitema:

Als je dat al complotdenkers noemt, vind ik dat zelfs overdreven.

Ik vind het een complot theorie als er verbanden worden gelegd tussen bijvoorbeeld de Beatles en satanische organisaties, zonder dat er echt bewijs voor is (wat het "bewijs" van complot theorieën overstijgt). 

Citaat

 Er zit een oorzaak achter. En ik geloof oprecht dat het de cultuurverandering is. 

Dat geloof ik ook. Maar de Beatles zie ik als uiting van die cultuurverandering en niet als de oorzaak ervan. 
Overigens waren de dingen die je noemt vroeger er ook al (in ook in niet te verwaarlozen mate), maar de vorm en uiting was anders en sommige van die dingen deed je stiekem.  We moeten het verleden ook niet te erg romantiseren.

Citaat

Maar ik krijg wel de kriebels als alles wat niet christelijk is en het christendom  bestrijdt als complot de deur uit gaat. Als iemand gewoon geen christen is, zal hij ook niet door de Heilige Geest teksten schrijven en ja dan is drank, drugs, rock en roll wel verdacht.

 

Ik krijg de kriebels als alles wat niet christelijk of vanuit christelijk oogpunt niet de bedoeling/fout is meteen met satanisme in verband wordt gebracht. Ik krijg dan de indruk dat blijkbaar iets in zichzelf niet verkeerd genoeg gevonden wordt en het nog erger moet worden gemaakt?

Wat iets een complot theorie maakt, is dat er achterliggende patronen en samenzweringen worden gezocht, alsof mensen geen daden of denkbeelden kunnen hebben zonder die zaken?

Ik vind die website een voorbeeld van een complot theorie. Alsof al die bands op die site niks beters te doen hebben dat geheime satanische teksten in hun liedjes te stoppen die je alleen kunt horen als je ze achteruit draait enzo. En alsof je wanneer je andere levenskeuzes en overtuigingen hebt, of over dingen zingt, je zin hebt liedjes te maken om Satan te prijzen en lid te zijn van vage cults? Ik vind dat de duivel veel te veel eer wordt gegeven en het voelt voor me ook als een miskenning dat dingen hele basale 'aardse/menselijke' redenen kunnen hebben. 
Als er dan een werkelijk een satanische organisatie achter zit, dan wil ik eerst wel echt hard bewijs zien. 
Mijn ervaring is dat muziekgroepen met links met satanistische clubs op een hand te tellen zijn en je van de meesten van ze wellicht nooit gehoord hebt. En van een groot deel van die groep is het daarvan ook nog eens show / een spel en geloven ze er zelf niet eens in. 
Dat achterstevoren draaien is ook zo'n voorbeeld van een complot theorie. Dat is als een inktvlek kaart (patronen zien in toevalheden). Je hoort er in wat je wilt horen. En als je maar lang genoeg zoekt vind je vast iets, zelfs als je dat met Opwekking doet (ik heb een voorbeeld wel eens gehoord op YouTube). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Olorin:

Ik vind het een complot theorie als er verbanden worden gelegd tussen bijvoorbeeld de Beatles en satanische organisaties, zonder dat er echt bewijs voor is (wat het "bewijs" van complot theorieën overstijgt). 

Dat geloof ik ook. Maar de Beatles zie ik als uiting van die cultuurverandering en niet als de oorzaak ervan. 
Overigens waren de dingen die je noemt vroeger er ook al (in ook in niet te verwaarlozen mate), maar de vorm en uiting was anders en sommige van die dingen deed je stiekem.  We moeten het verleden ook niet te erg romantiseren.

 

Ik krijg de kriebels als alles wat niet christelijk of vanuit christelijk oogpunt niet de bedoeling/fout is meteen met satanisme in verband wordt gebracht. Ik krijg dan de indruk dat blijkbaar iets in zichzelf niet verkeerd genoeg gevonden wordt en het nog erger moet worden gemaakt?

Wat iets een complot theorie maakt, is dat er achterliggende patronen en samenzweringen worden gezocht, alsof mensen geen daden of denkbeelden kunnen hebben zonder die zaken?

Ik vind die website een voorbeeld van een complot theorie. Alsof al die bands op die site niks beters te doen hebben dat geheime satanische teksten in hun liedjes te stoppen die je alleen kunt horen als je ze achteruit draait enzo. En alsof je wanneer je andere levenskeuzes en overtuigingen hebt, of over dingen zingt, je zin hebt liedjes te maken om Satan te prijzen en lid te zijn van vage cults? Ik vind dat de duivel veel te veel eer wordt gegeven en het voelt voor me ook als een miskenning dat dingen hele basale 'aardse/menselijke' redenen kunnen hebben. 
Als er dan een werkelijk een satanische organisatie achter zit, dan wil ik eerst wel echt hard bewijs zien. 
Mijn ervaring is dat muziekgroepen met links met satanistische clubs op een hand te tellen zijn en je van de meesten van ze wellicht nooit gehoord hebt. En van een groot deel van die groep is het daarvan ook nog eens show / een spel en geloven ze er zelf niet eens in. 
Dat achterstevoren draaien is ook zo'n voorbeeld van een complot theorie. Dat is als een inktvlek kaart (patronen zien in toevalheden). Je hoort er in wat je wilt horen. En als je maar lang genoeg zoekt vind je vast iets, zelfs als je dat met Opwekking doet (ik heb een voorbeeld wel eens gehoord op YouTube). 

Die link gaf ik erbij, omdat ik opzoek was naar info over popmuziek. Had het niet eerder gezien. Maar mijn info over de Beatles komt rechtstreeks uit de EO visie van jaren terug. Ik kan het alleen niet terug vinden. Maar het artikel was heel duidelijk. Eén van de bandleden liet zich inspireren door het satanisme en het concept om onchristelijke boodschappen over te brengen. Het lijkt me dat ze niet zomaar wat schreven. Ik vind een complot een groot woord. Is de Islam dan ook een complot, omdat ze ons stiekem islamitisch willen maken? Bij een complot denk ik aan grote samenzweringen. Bij de Beatles denk ik gewoon aan de actie van een bandlid zelf, zonder samenzweringen van anderen die hen op het toneel brachten of zo. 

Ik denk ook niet dat de Beatles de oorzaak is, maar één van de vele oorzaken. Satan zie ik achter elke verlijding in de wereld en onder christenen zelf. Hij is de gene  die mensen uit elkaar drijft en een wig tussen God en de mens zet. Dat kan zelfs als wij bijvoorbeeld met elkaar in conflict zouden komen

Een andere reden om dit aan te halen is de achtergrond van mijn vrouw. Als van huis uit reformatorische christen leerde ze alleen naar christelijke muziek te luisteren. Ze luisterde vooral Psalmen thuis. Dit principe hebben we in ons leven op een breder niveau gebracht naar Opwekking, christelijke artiesten, Johannes de Heer en liederen uit de liedboek van de kerken. Als het tot eer van God is. Bewust on Gods stem te kunnen horen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid