Spring naar bijdragen

Een eind maken aan valse religie (Openbaring 17:15,16)


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei WdG:

De zaken liggen simpeler dan je denkt. Mensen maken het vaak onnodig lastig, terwijl het Werk door Christus, Die God is, compleet volbracht is. Het is slechts een kwestie van aanvaarden en geloven, niks meer, niks minder.

Het meest frappante van het volgen van het E-pad, wat eigenlijk wil zeggen quasi ongeloofwaardig, is dat we finaal tot een zeer sobere slotsom kunnen komen, maar wel eentje die je hart kan beroeren op een manier die je even verwerken mag en ook amper verkocht krijgt binnen het vigerende referentiekader. Maar toch, middels logisch argumentatie is het allemaal perfect te onderbouwen, vanzelfsprekend, vooral menselijk, van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,2k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Religies zijn geneigd hun levensbeschouwing  te associëren met activiteiten als bijbellezen, retraite, kerkgang en gezaghebbende geschriften. In reguliere (exoterische) religies wordt over het algemee

Congruent, het is een weg die we bewust of onbewust allemaal doorlopen, en net omwille van de subtiliteit en verschillende groeisnelheden een perfecte voedingsbodem voor conflict, oordeel en veroordel

Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie, zegt Paulus in een van zijn brieven. Zal dit andere

Posted Images

3 uur geleden zei sjako:
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit taalgebruik hoort niet bij een moderator.

Zag jij een blauw of rood vlak. Het is gewoon gluiperig, maar jij kan er ook wat van. Je weet heel goed dat het enkel om een bibliotheek abonnement ging. Gewoon beetje dom. Politiek hebben ze nooit iets in de VN gedaan. 

Het was een abonnement bij de VN. Waarvoor maakt niet uit. Iets met je mond belijden en het niet doen dat is huichelarij.

5 uur geleden zei Dat beloof ik:
5 uur geleden zei sjako:

Ik focus me op het heden. 
Mattheus 6:25 Daarom zeg ik jullie: Maak je niet langer zorgen over je leven en wat je zult eten en drinken of over je lichaam en wat je zult aantrekken. Is het leven niet belangrijker dan voedsel en het lichaam niet belangrijker dan kleding?  26 Kijk goed naar de vogels in de lucht. Ze zaaien niet en oogsten niet en ze leggen geen voorraden aan in schuren, en toch geeft jullie hemelse Vader ze te eten. Zijn jullie niet meer waard dan vogels?  27 Wie kan zijn leven met ook maar één el verlengen door zich zorgen te maken?  28 En waarom maken jullie je zorgen over kleding? Leer een les van de lelies op het veld. Kijk hoe ze groeien: ze zwoegen niet en spinnen niet,  29 en toch zeg ik jullie dat zelfs Salomo met al zijn pracht en praal niet zo mooi gekleed was als een van deze lelies.  30 Als God nu de planten op het veld die er vandaag zijn en morgen in de oven worden gegooid, zo mooi kleedt, dan zal hij jullie toch zeker ook kleden? Wat is jullie geloof toch klein!  31 Maak je dus nooit zorgen en zeg niet: “Wat moeten we eten?” of: “Wat moeten we drinken?” of: “Wat moeten we aantrekken?”  32 Want dat zijn allemaal dingen waar de andere volken heel druk mee bezig zijn. Jullie hemelse Vader weet dat jullie al die dingen nodig hebben.

Expand  

Het ligt voor de hand om ja op te zeggen op een vraag als 'is leven niet belangrijker dan voedsel'.
Maar als je dat doet verlies je uit het oog dat je lichaam niet zonder voedsel en kleding kan om te overleven.
Het zou dus dom zijn om niet vooruit te denken over voedsel en kleding.
En jij doet dat ook vooruit denken daarover. 
Als je boodschappen doet bijvoorbeeld dan is dat vooruitdenken over eten.
Je maakt niemand wijs dat je om 18.00 aan tafel gaat zitten en dat er dan elke dag ineens een gevuld bord staat.
Zo werkt dat niet.
Doe dan ook niet alsof dat wel zo is me 'ik focus op het heden'. 
Dat klinkt mooi maar de praktijk is anders en dat weet je heel goed.

Ga je dit blijven negeren @sjako ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei sjako:

En waar kwamen de Hebreeen dan samen? Nog steeds geen antwoord.

Ik neem aan in synagogen zolang dat mogelijk was. Daarna waarschijnlijk in hun huizen.

Maar samenkomsten impliceren niet persé een religie. Pas als je eisen gaat stellen aan allerlei zaken, wordt het een religieuze uiting.

Als je bijvoorbeeld gaat bepalen, dat alleen een gedoopt lid met een opleiding aan een specifieke Bijbelschool mag voorgaan of het doopsel mag bedienen, verval je tot een religie. Dan wordt hetgeen je doet (voor mensen) belangrijker dan wat je innerlijk bent (voor God).

Vandaar dat ik schreef, dat religie mensenwerk is en in feite alleen is bedoeld om je te onderscheiden van andere religieuzen. Voor God heeft dit sinds de uitstorting van de Heilige Geest geen waarde meer. Vóór de uitstorting van de Heilige Geest werd Israël binnen de wet van Mozes, in bewaring (afwachting) gehouden.

Let er ook op, dat voor de heiden nooit een wet heeft gegolden, tenzij die zich bij het volk Israël aansloot. Iedere heiden die zich onder de wet stelt, doet dit geheel op eigen verantwoording.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei TTC:

Het meest frappante van het volgen van het E-pad, wat eigenlijk wil zeggen quasi ongeloofwaardig, is dat we finaal tot een zeer sobere slotsom kunnen komen, maar wel eentje die je hart kan beroeren op een manier die je even verwerken mag en ook amper verkocht krijgt binnen het vigerende referentiekader. Maar toch, middels logisch argumentatie is het allemaal perfect te onderbouwen, vanzelfsprekend, vooral menselijk, van harte.

Het ongeloofwaardige is vaak, of misschien wel altijd door logisch, of misschien wel vernieuwend denken perfect te onderbouwen!?

19 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het was een abonnement bij de VN. Waarvoor maakt niet uit. Iets met je mond belijden en het niet doen dat is huichelarij.

Ga je dit blijven negeren @sjako ?

Correct. Soms heb ik de indruk dat het forum eenrichtings-verkeer is. Er staan inmiddels diverse vragen open.

2 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Als je bijvoorbeeld gaat bepalen, dat alleen een gedoopt lid met een opleiding aan een specifieke Bijbelschool mag voorgaan of het doopsel mag bedienen, verval je tot een religie. Dan wordt hetgeen je doet (voor mensen) belangrijker dan wat je innerlijk bent (voor God).

Kan je stellen dat religie gemaakt wordt, maar geloof ontvangen wordt?

1 uur geleden zei sjako:

Hij mag van ons dingen vragen om te doen. Prediking van het goede nieuws is een van de belangrijkste dingen. Je kan dus niet achterover leunen en denken 'zo nu ben ik gered' . Want zo is dat niet.

Als je het zo formuleert moeten we opeens iets doen. In Markus 16 roept Jezus ons op inderdaad het evangelie te verkondigen, duivelen uit te drijven, zieken te genezen. Wanneer we dat niet doen, staat onze redding niet opeens op het spel. Redding is het gevolg van het werk van onze God, Jezus Christus, en op geen enkele wijze van onze daden, ook niet een heel klein beetje. Je kunt in feite wel achterover leunen. Sterker nog: we zouden moeten rusten in het volbrachte werk van Christus aan het Kruis (dus niet aan een paal)! Het gevolg is dat we iets WILLEN, maar niet moeten!

6 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Iedere heiden die zich onder de wet stelt, doet dit geheel op eigen verantwoording.

Zou je kunnen stellen dat iemand die dat doet, zich ook onder de vloek van de wet stelt? Ofwel: alles houden, anders...

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Als je bijvoorbeeld gaat bepalen, dat alleen een gedoopt lid met een opleiding aan een specifieke Bijbelschool mag voorgaan of het doopsel mag bedienen, verval je tot een religie. Dan wordt hetgeen je doet (voor mensen) belangrijker dan wat je innerlijk bent (voor God).

Maar God heeft toch altijd dingen orderlijk georganiseerd. In Israël was dat ook een heel stelsel van sabbats , onderwijs, plaatsen voor bijeenkomsten enz. Dan is het ook niet zo verwonderlijk dat dit tegenwoordig ook zo is. En ik ben het met je eens dat al die overdadige versieringen van gebouwen niet nodig is. Maar er was al in de eerste eeuw een stelsel. Je had reizende opzieners zoals Paulus. Die onderhield contacten met diverse christelijke gemeenten. Die gemeente hadden ook weer opzieners, nu ouderlingen genoemd. In Jeruzalem was er ook sprake van een centrale aansturing van al die gemeenten. Kijk maar naar het geschil dat er was over de besnijdenis. In Jeruzalem werd beslist dat de besnijdenis niet meer nodig was en dat gold voor al die gemeenten. Het christelijk is geen geloof voor eenlingen, tenzij het niet anders kan. Het is de bedoeling dat Christenen samen komen om elkaar aan te sporen, te onderwijzen, samen het avondmaal te nuttigen, omgang met elkaar te hebben, te prediken enz. 

33 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het was een abonnement bij de VN. Waarvoor maakt niet uit. Iets met je mond belijden en het niet doen dat is huichelarij.

Welnee, het was een manier om toegang tot een bibliotheek. Valt hoogstens onder de categorie beetje dom. Het zijn onvolmaakte mensen en die maken fouten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei sjako:

Maar God heeft toch altijd dingen orderlijk georganiseerd. In Israël was dat ook een heel stelsel van sabbats , onderwijs, plaatsen voor bijeenkomsten enz. Dan is het ook niet zo verwonderlijk dat dit tegenwoordig ook zo is. En ik ben het met je eens dat al die overdadige versieringen van gebouwen niet nodig is.

Welnee. Moet je eens lezen hoe sierlijk e.e.a. was.

Citaat

Het christelijk is geen geloof voor eenlingen, tenzij het niet anders kan. Het is de bedoeling dat Christenen samen komen om elkaar aan te sporen, te onderwijzen, samen het avondmaal te nuttigen, omgang met elkaar te hebben, te prediken enz. 

Dat klopt. Helaas zijn er naar mijn mening teveel groeperingen die zich onttrekken aan het Lichaam van Christus. Samenwerking is goed, gebruik maken van elkaars goede eigenschappen en talenten, die ons gegeven zijn. Zoals Paulus inderdaad zegt: niet iedereen heeft dezelfde gave.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei WdG:

Zou je religie ook door "wet" kunnen vervangen?

In feite wel. Religie is het handelen volgens een wet, omdat je denkt dat dit door God van je verlangd wordt.

Zeggen dat je onder de genade leeft en ondertussen toch aan een wet voldoet, is ongeloof!

20 uur geleden zei WdG:

Om die reden zou je dus het WTG al afwijzen, omdat daar misstanden plaatsvinden. Of, zie ik dat verkeerd?

Dat er binnen het WTG misstanden plaatsvinden, weet ik alleen van horen zeggen. Het punt is echter, dat IK niets hoef af te wijzen, want het WTG zal mij nooit uitnodigen om deel uit te gaan maken van hun organisatie. Ik voldoe niet aan de eisen, die zij binnen hun religie hebben vastgelegd.

Ikzelf heb geen enkele behoefte (meer) om me nog een religieus (slaven)juk te laten opleggen, sinds ik de vrijheid van het in Christus zijn, heb leren kennen. Ik ben geen gewassen zeug.

20 uur geleden zei sjako:
21 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Een instituut of een kerk is, net als de tegenwoordige religies, een menselijke organisatie vorm.

Sorry, ik vind echt onzin. Paulus schreef zelfs brieven naar de diverse gemeenten. Het christendom is zo georganiseerd. Een trouwe beleidvolle slaaf zou zorgen voor het voedsel terechter tijd. En wacht dacht je van het avondmaal? Allemaal zaken die alleen in een gemeente kunnen. In de tijd van Paulus bestond die uit de apostelen. Toen er geschil was over de besnijdenis werd dat binnen het besturend lichaam van die tijd besproken. Individueel kan je vrijwel niet je geloof beleven. Prediken werd met z’n tweeën gedaan. Misschien heb je zo’n afwijkend idee over het geloof dat je geen andere mensen kan vinden, dat zou kunnen. Maar het is niet hoe het zou moeten.

Dat er een organisatie nodig is, ontken ik niet. Dat is nu eenmaal het gevolg van het feit dat elk mens nu eenmaal tijd en plaats kent. En Paulus schreef brieven omdat hij ook niet overal tegelijk komt zijn.

Maar let op Sjako: hij schreef zijn brieven juist om te voorkomen, dat de gemeenten vervielen tot menselijke, religieuze organisaties. De gemeenten die ontstonden hadden in feite maar één doel: de jonge christen tot volwassenheid in Christus aanmoedigen.

Maar als de reiziger niet meer verder wil trekken, zul je de herberg wel moeten ombouwen tot iets waar hij zijn verdere leven doorbrengt.

De tijd van Handelingen werd gekenmerkt door het loslaten van de schaduw en het ontdekken van de realiteit. Turbulente tijd. Maar ook van de constatering dat Keulen en Aken niet app één dag zijn gebouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Jurriën Sr.:

In feite wel. Religie is het handelen volgens een wet, omdat je denkt dat dit door God van je verlangd wordt.

Zeggen dat je onder de genade leeft en ondertussen toch aan een wet voldoet, is ongeloof!

Mee eens. In feite vertrouwt iemand dan naar mijn mening niet volledig op het perfecte en volbrachte Werk van onze God, Jezus Christus.

Citaat

Dat er binnen het WTG misstanden plaatsvinden, weet ik alleen van horen zeggen. Het punt is echter, dat IK niets hoef af te wijzen, want het WTG zal mij nooit uitnodigen om deel uit te gaan maken van hun organisatie. Ik voldoe niet aan de eisen, die zij binnen hun religie hebben vastgelegd.

Datzelfde geldt voor mij. En, ik zal en mag mensen natuurlijk niet veroordelen op misstanden in een organisatie. Waar het mij echter om gaat is dat individuen uit een organisatie (welke dan ook!) moeten uitkijken te wijzen naar andere organisaties. @sjako noemt de wereldwijde prediking van JG, en, dat mag hij zeker doen. Tegelijkertijd beweert hij dan hij geen enkele organisatie kent die dit zo wijd doet. Dan noem ik diverse organisaties, maar ook bijvoorbeeld TBN (los van verschillen in visies). Hij heeft het hier dus bij het verkeerde eind. Tevens is op iedere organisatie wel iets aan te merken.

Citaat

Ikzelf heb geen enkele behoefte (meer) om me nog een religieus (slaven)juk te laten opleggen, sinds ik de vrijheid van het in Christus zijn, heb leren kennen. Ik ben geen gewassen zeug.

Paulus waarschuwt de Galaten, om maar een voorbeeld te geven.

Citaat

 

Dat er een organisatie nodig is, ontken ik niet. Dat is nu eenmaal het gevolg van het feit dat elk mens nu eenmaal tijd en plaats kent. En Paulus schreef brieven omdat hij ook niet overal tegelijk komt zijn.

Maar let op Sjako: hij schreef zijn brieven juist om te voorkomen, dat de gemeenten vervielen tot menselijke, religieuze organisaties. De gemeenten die ontstonden hadden in feite maar één doel: de jonge christen tot volwassenheid in Christus aanmoedigen.

Maar als de reiziger niet meer verder wil trekken, zul je de herberg wel moeten ombouwen tot iets waar hij zijn verdere leven doorbrengt.

De tijd van Handelingen werd gekenmerkt door het loslaten van de schaduw en het ontdekken van de realiteit. Turbulente tijd. Maar ook van de constatering dat Keulen en Aken niet app één dag zijn gebouwd.

 

Geloof je dat de gaven van de Geest (uit Handelingen) nog steeds aanwezig zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Het ongeloofwaardige is vaak, of misschien wel altijd door logisch, of misschien wel vernieuwend denken perfect te onderbouwen!?

Perfect, anders had Einstein ook niet kunnen zeggen dat absurde ideeën ons hoop bieden, waarmee hij op zijn manier expressie geeft aan het idee van valse religies, in brede zin bekeken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:
2 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Om met jouw laatste opmerking te beginnen, het heeft inderdaad geen zin elke zondag een paar uur in de kerk te zitten. Maar de vraag is wel, welke zin zoek je dan? Als het gaat om behoud, heb je inderdaad voldoende aan de genade. Maar dan voegt  het in de kerk zitten toch óók niets toe?

Ofwel: genade of niks?!

In een kerk zitten voegt niets toe aan je behoud. Maar religie is de gedachte dat je nu alleen nog maar in een bepaalde kerk uiting kunt geven aan je redding.

In feite is een kerk een commerciële instelling, die alleen maar kan bestaan bij de gratie van de leden. De kerk is een plek waar je God dient, volgens daar geldende regels en verordeningen. Jezus zie echter al tegen de Samaritaanse vrouw: 

  • John 4:21-24 (HSV) "Vrouw, geloof Mij, de tijd komt dat u niet op deze berg, en ook niet in Jeruzalem de Vader zult aanbidden. U aanbidt wat u niet weet; wij aanbidden wat wij weten, want de zaligheid is uit de Joden. Maar de tijd komt en is er nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid".

Hoe halen we het dan in ons hoofd, om opnieuw een plek in te richten waar op de juiste manier moet worden aanbeden? En anderen te veroordelen of te minachten, omdat ze het ergens anders en op een andere wijze doen.

Dat je als christen, andere christenen opzoekt om elkaar in het geloof (in Christus) te bemoedigen en op te bouwen, is geheel in orde. Zolang er maar geen menselijke voorwaarden worden gesteld aan het hoe en waarom.

De vraag die echter gesteld moet worden, is juist die: Wordt God hier aanbeden in Geest en in waarheid? Het probleem is echter dat men aan die vraag niet meer toekomt, omdat men inmiddels al teveel in allerlei religieuze dogma's en leerringen verstrikt is geraakt en te druk is met het beoordelen van elkaar of men wel aan de dogma's en leerringen voldoet. Het is in de gaten houden en in de gaten gehouden worden.

Wijs me één kerk of gemeente of genootschap aan, waar men dat uiteindelijk NIET doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Maar let op Sjako: hij schreef zijn brieven juist om te voorkomen, dat de gemeenten vervielen tot menselijke, religieuze organisaties. De gemeenten die ontstonden hadden in feite maar één doel: de jonge christen tot volwassenheid in Christus aanmoedigen.

En waarom zouden ALLE organisaties tot menselijke vervallen? Dus volgens jou zit Christus zonder lichaam? Want Christus wordt als het hoofd van de gemeente omschreven. Efezeërs 5:21 bijv is toch duidelijk. Wees aan elkaar onderworpen uit ontzag voor Christus.  22 Laten vrouwen onderworpen zijn aan hun man als aan de Heer,  23 want de man is het hoofd van zijn vrouw, net zoals de Christus het hoofd is van de gemeente, het lichaam dat hij heeft gered. 
Efezeërs 1:22 Ook heeft hij alles onder zijn voeten onderworpen en hem hoofd gemaakt over alles wat te maken heeft met de gemeente,  23 die zijn lichaam is en die vol is van hem die alles in allen vervult.

Ik denk dat je teleurgesteld bent in bepaalde religieuze instellingen, maar dat wil niet zeggen dat alle instellingen niet deugen. Ik zou mijn gemeente niet graag missen. Het is logisch dat Christus nog steeds een lichaam op aarde heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Geloof je dat de gaven van de Geest (uit Handelingen) nog steeds aanwezig zijn?

1 Corinthe 12:27-28 (HSV) Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden. God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.

Let op: God stelt deze aan, naar behoefte blijkbaar. Maar ook dat is door de religieuze mens overgenomen. En dan zie je inderdaad, dat de religie opnieuw de plaats van de Geest inneemt.

bewerkt door Jurriën Sr.
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Maar ook dat is door de religieuze mens overgenomen.

Bizar is de naar eigen zeggen religieuze mens die het wil hebben over een paradigmashift en schijnbaar niet begrijpt dat hiermee niet alleen een kloof tussen twee cognities wordt geïnduceerd, maar ook een toxisch spanningsveld waarin anderen nietsvermoedend ondergedompeld worden. Ervaring leert echter er geen of amper doordachte kennis bestaat over wat een paradigmashift nu precies betekent, zodat binnen die context kunstmatig een schizoïde schemerzone wordt onderhouden waarover men zegt dat het een kluwen is en de duivel in het spel zit, schijnbaar totaal onwetend. Kortom, doorwinterde E-werkers stellen zich dan ook de niet ondoordachte vraag wie er nu precies wie voor de gek tracht te houden, alsof elke vorm van logisch boerenverstand ons vreemd is, des mensen? Dat op deze haast onwaarschijnlijke toestanden een vraag komt over valse religies, begrijpt zelfs een kind van zes, nogal wiedes.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

En waarom zouden ALLE organisaties tot menselijke vervallen? Dus volgens jou zit Christus zonder lichaam?

Je haalt zaken door elkaar.

5 minuten geleden zei sjako:

Ik denk dat je teleurgesteld bent in bepaalde religieuze instellingen, maar dat wil niet zeggen dat alle instellingen niet deugen

Ik zeg niet dat ze niet deugen. Ze voegen echter niets toe, want het lichaam van Christus bestaat uit geestelijke leden. ALLE religieuze instellingen en organisaties zijn ontstaan uit menselijke initiatieven. Ook die van jou.

Charles Russel was met name in verwarring over de leer van uitverkiezing en eeuwige verdoemenis (Calvijn). En de Jehovah Getuigen zijn het gevolg van afsplitsingen (als eerste een Bijbelstudie-groepje: 1870-1875), toen hij uiteindelijk in 1881 de Watch Tower Tract Society oprichtte. Charles Russel had in tegenstelling tot Joseph Smith (de Mormonen) geen bijzondere visitaties van engelen gehad of eigen leerstellingen (zoals Het boek van Mormon) 'ontvangen'.

Russel had dus gewoon een op punten afwijkende leer, die velen aansprak, waardoor zijn organisatie groeide. Gewoon een religieuze organisatie, opgezet en onderhouden door menselijke inspanning. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

het lichaam van Christus bestaat uit geestelijke leden.

Zou je dus kunnen stellen dat het Lichaam van Christus de optelsom van alle gelovigen is, los van denominaties.

Citaat

ALLE religieuze instellingen en organisaties zijn ontstaan uit menselijke initiatieven. Ook die van jou.

Volledig mee eens.

Citaat

Russel had dus gewoon een op punten afwijkende leer, die velen aansprak, waardoor zijn organisatie groeide. Gewoon een religieuze organisatie, opgezet en onderhouden door menselijke inspanning. 

Inderdaad.

35 minuten geleden zei sjako:

Want Christus wordt als het hoofd van de gemeente omschreven.

Dan moet je eerst begrijpen wat de Gemeente precies is.

36 minuten geleden zei sjako:

Het is logisch dat Christus nog steeds een lichaam op aarde heeft.

Je verwart Lichaam met instituut. Het Lichaam van Christus is de optelsom van alle wedergeborenen. Zo simpel is het. Alleen zij die wedergeboren zijn, zien het Koninkrijk van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei WdG:
7 uur geleden zei sjako:

Maar een gecoördineerde wereldwijde prediking zie ik nergens anders dan bij JG. 

Zou je deze opmerking willen terugnemen!! Het is een belediging aan het adres van Open Doors, TBN, enz. enz.

Tjonge, je loopt maar te miepen en te gniepen op de Jehava's, maar owee er wordt wat over jouw genootschap geschreven. Zelfs dat niet, maar je voelt je niet gezien. 

Kort lontje hoor. En o zo sneu,

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Je haalt zaken door elkaar.

Omdenken is een vak apart, zo schept het idee van een gulden middenweg het vermoeden dat er ook veel kronkelwegen bestaan, zodat dat Rome voor eeuwig in de toekomst kan blijven liggen en onze melancholische verlangens naar een vredig en co-creatief thuisland verklaart, van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

Kan je stellen dat religie gemaakt wordt, maar geloof ontvangen wordt?

Ik stelde dat religie in feite ongeloof is, oftewel het NIET geloven dat het offer van Jezus je heeft vrijgekocht van de wet. Je bent immers nog een wet aan het houden? Je gelooft dus in iets anders, dan Christus alleen.

Als je je overgeeft aan Christus dan doe je dat omdat je geloof hecht aan het Woord dat gesproken is. (Alleen Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven). Als je dat niet gelooft, geef je je niet aan Christus over. Moeilijker kan ik het niet maken.

Uit de gemeenschap met de Heilige Geest, die samen het jouw geest getuigt dat je Gods kind bent, ontstaat een vrucht. Die  vrucht (het sprekende getuigenis) wekt vertrouwen (= geloof, zeker weten) op. Dat geloof ontvang je dus uit de gemeenschap met Gods Geest.

2 uur geleden zei WdG:
2 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Iedere heiden die zich onder de wet stelt, doet dit geheel op eigen verantwoording.

Zou je kunnen stellen dat iemand die dat doet, zich ook onder de vloek van de wet stelt? Ofwel: alles houden, anders...

Nee, dat denk ik niet. De wet is immers niet aan de heiden gegeven, Zou dat wel zo zijn, dan was de tempel er ook nog en trokken we allemaal naar Jeruzalem om onze offers te brengen.

Met de eigen verantwoording bedoel ik dat die wet (welke het ook is) jou dan ook oordeelt. Kijk dus uit onder welke wet je jezelf stelt:

  • 1 Corinthians 9:20-21 (HSV) En ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen. Voor hen die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet, om hen die onder de wet zijn te winnen. Voor hen die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus – om hen te winnen die zonder de wet zijn.

En kun je dus zowel de Jood als de heiden aanspreken (en winnen), zolang je zelf maar onder de wet van Christus (die van de genade) bent. 

32 minuten geleden zei WdG:
37 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

het lichaam van Christus bestaat uit geestelijke leden.

Zou je dus kunnen stellen dat het Lichaam van Christus de optelsom van alle gelovigen is, los van denominaties.

Ja, in feite wel. Het probleem is echter dat dat Lichaam voor ongeestelijke gelovigen niet zichtbaar is. De denominaties zijn juist daar een gevolg van. En dus krijg je het bijzondere fenomeen, dat leden van het Lichaam zich wel in de kerk kunnen bevinden, maar dat de kerk zich nooit in het Lichaam bevindt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Ik stelde dat religie in feite ongeloof is, oftewel het NIET geloven dat het offer van Jezus je heeft vrijgekocht van de wet. Je bent immers nog een wet aan het houden? Je gelooft dus in iets anders, dan Christus alleen.

De vraag stelde zich of de gulden middenweg zoals Jezus destijds suggereerde afhankelijk is van Jezus zelf, of een weg die we zelf kunnen volgen waarmee Jezus op zichzelf irrelevant wordt, tenzij als profeet in de vorm van een voorbeeld voor ons allen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

De vraag stelde zich of de gulden middenweg zoals Jezus destijds suggereerde afhankelijk is van Jezus zelf, of een weg die we zelf kunnen volgen waarmee Jezus op zichzelf irrelevant wordt, tenzij als profeet in de vorm van een voorbeeld voor ons allen. 

Helaas moet ik hier teleurstellen. Jezus zegt immers niet: Ik wijs de Weg, ik wijs je op de Waarheid en ik wijs je op het Leven, maar IK ben dé Weg, IK ben dé Waarheid en IK ben hét Leven.

De ware wijsheid ontstaat door inzicht. En inzicht vindt haar grond in de erkenning dat we blind zijn en dat onze ogen alleen door Hem geopend kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Ik stelde dat religie in feite ongeloof is, oftewel het NIET geloven dat het offer van Jezus je heeft vrijgekocht van de wet. Je bent immers nog een wet aan het houden? Je gelooft dus in iets anders, dan Christus alleen.

Ik ben het met je eens. Daarnaast: het zou ook kunnen dat iemand wel gelooft in het offer van Christus, maar daar toch nog iets aan toe wil voegen. Het kan zelfs uit goede bedoelingen.

Citaat

Als je je overgeeft aan Christus dan doe je dat omdat je geloof hecht aan het Woord dat gesproken is. (Alleen Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven). Als je dat niet gelooft, geef je je niet aan Christus over. Moeilijker kan ik het niet maken.

Gemakkelijker, bedoel je in feite!

Citaat

Uit de gemeenschap met de Heilige Geest, die samen het jouw geest getuigt dat je Gods kind bent, ontstaat een vrucht. Die  vrucht (het sprekende getuigenis) wekt vertrouwen (= geloof, zeker weten) op. Dat geloof ontvang je dus uit de gemeenschap met Gods Geest.

Is er een verschil tussen geest en ziel, volgens jou?

 

Citaat

Ja, in feite wel. Het probleem is echter dat dat Lichaam voor ongeestelijke gelovigen niet zichtbaar is. De denominaties zijn juist daar een gevolg van. En dus krijg je het bijzondere fenomeen, dat leden van het Lichaam zich wel in de kerk kunnen bevinden, maar dat de kerk zich nooit in het Lichaam bevindt. 

Mooi geformuleerd. Ik denk dat binnen iedere Christelijke gemeente of ieder Christelijk instituut leden van het Lichaam aanwezig zijn. Maar, inderdaad, niet alle aanwezigen zijn ook leden. Om die reden kunnen verschillende Christelijke instituten ook samenwerken, omdat de verschillende leden elkaar herkennen als broeders en zusters!

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

De ware wijsheid ontstaat door inzicht. En inzicht vindt haar grond in de erkenning dat we blind zijn en dat onze ogen alleen door Hem geopend kunnen worden.

Ondanks de TTT-methode destijds op weinig bijval kon rekenen zijn een aantal er toch in alle rust en sereniteit op doorgegaan, met het als voor velen onbevattelijke resultaat dat ze nu achter de berg staan en niet meer gezien kunnen worden, en roepen niet gehoord, van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-11-2020 om 17:53 zei sjako:

Gaat je niet aan.

Zoals we inmiddels weten zijn er veel wegen, net zoals een verwijzing naar de gulden middenweg van Aristoteles geenszins betekent dat we het onmiddellijk hoeven te vatten maar wel op een kinderlijk speelse manier kan aangeleerd worden, alsof de homo ludens wonderen zou kunnen scheppen, het is apart en hoopvol.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Is er een verschil tussen geest en ziel, volgens jou?

Wees maar voorzichtig met je vraagstellingen, als straks God omnipotent blijkt te zijn, ben je nog wel even bezig. 

2 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Jezus zegt immers niet: Ik wijs de Weg, ik wijs je op de Waarheid en ik wijs je op het Leven, maar IK ben dé Weg, IK ben dé Waarheid en IK ben hét Leven.

Ja, voor Abraham ben ik, staat goed in een topic over valse religies, succes. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:
10 uur geleden zei WdG:
11 uur geleden zei sjako:

Maar een gecoördineerde wereldwijde prediking zie ik nergens anders dan bij JG. 

Zou je deze opmerking willen terugnemen!! Het is een belediging aan het adres van Open Doors, TBN, enz. enz.

Tjonge, je loopt maar te miepen en te gniepen op de Jehava's, maar owee er wordt wat over jouw genootschap geschreven. Zelfs dat niet, maar je voelt je niet gezien. 

Kort lontje hoor. En o zo sneu,

Jehova's moet er staan natuurlijk. Even snel reageren ging met de nodige typfoutjes, ook na bewerking.

Maar goed, het ging om het 'pot verwijt de ketel' gedrag.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid