Spring naar bijdragen

Hoe en waarom Satan?


Aanbevolen berichten

Als Satan een gevallen engel is, was hij dan ooit een goede engel? Hoe kwam hij dan ten val? Heeft hij mogelijk, net als Adam, een verkeerde keuze gemaakt? 

Hoe heeft hij kennis gemaakt met goed en kwaad? Met jaloezie en begeren als gevolg. 

Waarom staat God toe dat Satan nog in de hemel komt terwijl het eerste mensenpaar, meteen na hun overtreding, de toegang tot Eden ontzegd wordt. 

We lezen in Job dat God en Satan overleggen. Of moeten we dit niet letterlijk nemen? 

Of heeft God hem gecreëerd om een tegenstrever te zijn, een leugenaar en doodslager vanaf het begin?

Per slot van rekening moet de mens in de gelegenheid worden gesteld om te kiezen, zijn vrije wil uit te oefenen. 

Zonder Satan valt er niks te kiezen...

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoewel ik het eens ben met het gegeven dat poëzie/dichtkunst en de Bijbel prima samen gaan (Chetubim) en daar ook sprake van is in het boek Job, toch ben ik ervan overtuigd dat Job letterlijk gelezen

Zo is het, iedereen krijgt zijn portie naar vermogen om te dragen. Maar dat dragen hoeven we niet alleen te doen en het lijden zal ons dichter bij God brengen.

Ik denk dat er maar één basis-zonde is, waaruit alle het andere ontsproten is, namelijk om méér in het licht te zijn, dan je al bent. Iemand die goed doet in eigen beheer is in het licht en doet het

29 minuten geleden zei Hermanos2:

Als Satan een gevallen engel is, was hij dan ooit een goede engel?

Jazekers, en ook de mooiste engel...

30 minuten geleden zei Hermanos2:

Hoe kwam hij dan ten val?

Arrogantie.

30 minuten geleden zei Hermanos2:

Heeft hij mogelijk, net als Adam, een verkeerde keuze gemaakt?

Jup.

30 minuten geleden zei Hermanos2:

Hoe heeft hij kennis gemaakt met goed en kwaad?

Door tegen God te kiezen. Ik denk niet dat er een appeltje in de hemel was, maar hij heeft iig zijn keuze gemaakt en 1/3 van de engelen met zich mee weten te trekken.

33 minuten geleden zei Hermanos2:

Waarom staat God toe dat Satan nog in de hemel komt terwijl het eerste mensenpaar, meteen na hun overtreding, de toegang tot Eden ontzegd wordt.

Om ons aan te kunnen klagen bij God.

45 minuten geleden zei Hermanos2:

We lezen in Job dat God en Satan overleggen. Of moeten we dit niet letterlijk nemen? 

Ik lees dat letterlijk.

46 minuten geleden zei Hermanos2:

Of heeft God hem gecreëerd om een tegenstrever te zijn, een leugenaar en doodslager vanaf het begin?

Niks daarvan. God heeft alles goed en foutloos geschapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met @Kaasjeskruid eens. Het was een belangrijke engel. Maar door arrogantie was/is hij zijn plaats vergeten en wilde zijn als God. Vlak na de zondeval kwam God direct met de oplossing. Hij zou satan in de kop vermorzelen. En dat zint hem niet. Hij wilt zoveel mogelijk mensen van God aftrekken. Het knapste van zijn tactiek is dat er mensen zijn die niet in hem geloven. Dat zijn marionetten voor hem. Hij probeert de strijdvraag zoveel mogelijk naar zijn kant toe te trekken, maar tevergeefs, met als hoogtepunt dat Jezus vrijwillig en onzelfzuchtig Zijn leven gaf. Het is bijna gedaan met hem, en dat weet hij. Daarom gaat hij nu als een brullende leeuw tekeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Ik ben het met @Kaasjeskruid eens. Het was een belangrijke engel. Maar door arrogantie was/is hij zijn plaats vergeten en wilde zijn als God. Vlak na de zondeval kwam God direct met de oplossing. Hij zou satan in de kop vermorzelen. En dat zint hem niet. Hij wilt zoveel mogelijk mensen van God aftrekken. Het knapste van zijn tactiek is dat er mensen zijn die niet in hem geloven. Dat zijn marionetten voor hem. Hij probeert de strijdvraag zoveel mogelijk naar zijn kant toe te trekken, maar tevergeefs, met als hoogtepunt dat Jezus vrijwillig en onzelfzuchtig Zijn leven gaf. Het is bijna gedaan met hem, en dat weet hij. Daarom gaat hij nu als een brullende leeuw tekeer.

@Kaasjeskruidstelt dat de schepping goed en foutloos was. Dat ben ik met hem eens. Daarom wil ik weten waar Satan's arrogantie vandaan kwam. God laat Satan zijn gang gaan. Waarom? Mogelijk is Satan een onderdeel van God's plan om de mens naar volmaaktheid en onsterfelijkheid te brengen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Daarom wil ik weten waar Satan's arrogantie vandaan kwam.

Zo werkt dat nu eenmaal met de liefde. Liefde zonder keus is geen liefde. Op zich is er niks mis met het vermogen om te kunnen kiezen.

3 minuten geleden zei Hermanos2:

Mogelijk is Satan een onderdeel van God's plan om de mens naar volmaaktheid en onsterfelijkheid te brengen. 

God weet alles, dus ook wat satan ging doen. Dat wil niet zeggen dat God met opzet een duivel heeft gemaakt. Alles was goed, ook lucifer. Nu is hij een gedrocht en de lelijkste creatie die je je maar kan voorstellen en nog erger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Hermanos2:

God laat Satan zijn gang gaan. Waarom?

Ja, het is vrije wil. De scheppingen zouden allemaal robots zijn. Je zou dan niet kunnen spreken van echte liefde.

20 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Vrij simpel idee eigenlijk. Is alleen na duizenden jaren nog niets van gekomen he? 

Nee,,maar dat heeft een reden. De strijdvraag. Satan daagde God uit. Hij beweerde dat mensen alleen God willen dienen als ze beloond worden. En dat God eigenlijk niet de Soeverein is. Het kost veel tijd om het tegendeel te bewijzen. Je kan satan zijn kop wel vermorzelen, maar als die strijdvraag niet is opgelost kan er zomaar een nieuwe satan opstaan. Dat kan nu niet meer omdat het tegendeel is bewezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei sjako:

Ja, het is vrije wil. De scheppingen zouden allemaal robots zijn. Je zou dan niet kunnen spreken van echte liefde.

Nee,,maar dat heeft een reden. De strijdvraag. Satan daagde God uit. Hij beweerde dat mensen alleen God willen dienen als ze beloond worden. En dat God eigenlijk niet de Soeverein is. Het kost veel tijd om het tegendeel te bewijzen. Je kan satan zijn kop wel vermorzelen, maar als die strijdvraag niet is opgelost kan er zomaar een nieuwe satan opstaan. Dat kan nu niet meer omdat het tegendeel is bewezen.

Dat geeft mij het beeld van God als toeschouwer, die ingrijpt als de maat vol is. Dit is geen god die alles onder controle heeft. Er is iets mis gegaan tijdens de totstandkoming van Zijn voornemen. Hij laat het tijdstip van ingrijpen afhangen van de mens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hermanos2:

Dat geeft mij het beeld van God als toeschouwer, die ingrijpt als de maat vol is. Dit is geen god die alles onder controle heeft. Er is iets mis gegaan tijdens de totstandkoming van Zijn voornemen. Hij laat het tijdstip van ingrijpen afhangen van de mens. 

Hoe zou jij het oplossen. Er zijn miljarden engelen die wel toeschouwer zijn. En satan heeft een strijdvraag opgeworpen. Job 1:8

Daarop zei Jehovah tegen Satan: ‘Heb je gelet op mijn dienaar Job? Er is niemand op aarde als hij. Hij is een oprecht en getrouw man, die ontzag heeft voor God en vermijdt wat slecht is.’  9 Maar Satan antwoordde Jehovah: ‘Het is toch niet voor niets dat Job ontzag voor God heeft?  10 U hebt als bescherming een omheining geplaatst rond hem en zijn huis en alles wat hij heeft. U hebt het werk van zijn handen gezegend, en zijn veestapel breidt zich steeds meer uit in het land.  11 Maar steek voor de verandering uw hand eens uit en tast alles aan wat hij heeft. Dan zal hij u zeker recht in uw gezicht vervloeken.’  12 Toen zei Jehovah tegen Satan: ‘Goed, alles wat hij heeft, is in je hand. Alleen hemzelf mag je niet aanraken!’ Daarna ging Satan bij Jehovah weg.

Dit is niet zomaar een verhaal. Dit laat zien dat satan Jehovah’s soevereiniteit in twijfel trekt. Die vraag kan enkel beantwoord worden door het tegendeel te laten zien. Wordt dat tegendeel niet bewezen, dan zullen er altijd nieuwe satans ontstaan. Ik vind het juist heel wijs van God om het zo op te lossen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Uit dit vers zou je kunnen concluderen dat God Satan's acties stuurt. Satan mag Job niet doden. 

Jehovah is en blijft veel machtiger dan satan gelukkig. Maar Hij laat het tot op een bepaalde hoogte toe. Dat doet satan bij ons ook. We worden allemaal beproefd, maar God zal niet toelaten dat we het niet meer kunnen dragen. 
1Kor 10:12 13 De beproevingen die jullie moeten doorstaan, maken andere mensen ook mee. Maar God is trouw, en Hij zal niet toelaten dat je wordt beproefd boven wat je aankunt, maar met de beproeving zal Hij ook voor de uitweg zorgen, zodat je het kunt doorstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gaitema:

Dat satan tegen God koos, is ook omdat God onzichtbaar is. Dus hij kan zo roepen: "er is geen God, want ik zie Hem niet. Ik zie wel mijzelf en ik ben het hoogste wezen, dus ik ben God!"  En daarmee trok de Heilige Geest uit hem weg.

Ongelooflijk wat sommigen er allemaal bij verzinnen.

12 uur geleden zei Hermanos2:

Per slot van rekening moet de mens in de gelegenheid worden gesteld om te kiezen, zijn vrije wil uit te oefenen. 

Zonder Satan valt er niks te kiezen..

Ook dit klopt niet. Andere goden genoeg in het OT, alleen die mochten niet aanbeden worden. Het eerste gebod. Hoezo vrije keus? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Hoe zou jij het oplossen. Er zijn miljarden engelen die wel toeschouwer zijn. En satan heeft een strijdvraag opgeworpen. Job 1:8

Daarop zei Jehovah tegen Satan: ‘Heb je gelet op mijn dienaar Job? Er is niemand op aarde als hij. Hij is een oprecht en getrouw man, die ontzag heeft voor God en vermijdt wat slecht is.’  9 Maar Satan antwoordde Jehovah: ‘Het is toch niet voor niets dat Job ontzag voor God heeft?  10 U hebt als bescherming een omheining geplaatst rond hem en zijn huis en alles wat hij heeft. U hebt het werk van zijn handen gezegend, en zijn veestapel breidt zich steeds meer uit in het land.  11 Maar steek voor de verandering uw hand eens uit en tast alles aan wat hij heeft. Dan zal hij u zeker recht in uw gezicht vervloeken.’  12 Toen zei Jehovah tegen Satan: ‘Goed, alles wat hij heeft, is in je hand. Alleen hemzelf mag je niet aanraken!’ Daarna ging Satan bij Jehovah weg.

Dit is niet zomaar een verhaal. Dit laat zien dat satan Jehovah’s soevereiniteit in twijfel trekt. Die vraag kan enkel beantwoord worden door het tegendeel te laten zien. Wordt dat tegendeel niet bewezen, dan zullen er altijd nieuwe satans ontstaan. Ik vind het juist heel wijs van God om het zo op te lossen.

 

God heeft nooit met Satan overlegd over de manier waarop Job beproefd mag worden. Dit is een typisch poëtische manier van vertellingen uit oude tijden. 

Job is een historische persoon die voorspoed en leed en daarna weer voorspoed heeft beleefd. Dit verhaal is eromheen gebouwd om het vorm te geven en geschikt te maken als levensles. 

De poëtische gedeeltes in de bijbel zijn vrij duidelijk herkenbaar en dienen ook als zodanig gelezen te worden. 

Als Jezus zegt dat Hij 'de deur' is, is Hij dan ineens een houten plank? Nee, zeker niet. 

Alle verhalen in de bijbel geven de Waarheid weer, maar we moeten ons trainen in de manier van schrijven en lezen. 

Dus klim ik weer op mijn stokpaardje. Train jezelf door telkens weer opnieuw de hele bijbel te lezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Dit is niet zomaar een verhaal. Dit laat zien dat satan Jehovah’s soevereiniteit in twijfel trekt

Dat kun je denken, maar het staat niet in het verhaal. Het is iets dat sommige mensen er zelf van maken.

10 uur geleden zei sjako:

Die vraag kan enkel beantwoord worden door het tegendeel te laten zien.

Dat zou je kunnen beredeneren. Maar dat doe je dan niet met het verhaal van Job, dat gaat slechts over 1 persoon.

10 uur geleden zei sjako:

Wordt dat tegendeel niet bewezen, dan zullen er altijd nieuwe satans ontstaan. Ik vind het juist heel wijs van God om het zo op te lossen.

Als je dan toch zo redeneert, er zijn een heleboel andere satans ontstaan. Er zijn ontelbaar veel richtingen ontstaan in het Christendom, en ook daarbuiten bestaan duizenden religies.
De conclusie is dus dat er niets is opgelost. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dan is het ook geen beproeving.

Als jij voor 5 jaar in het gevang wordt gegooid voor je geloof is dat wel een beproeving hoor. Gebeurd op paar uur vliegen vanaf hier.

8 uur geleden zei Gaitema:

Dat satan tegen God koos, is ook omdat God onzichtbaar is. Dus hij kan zo roepen: "er is geen God, want ik zie Hem niet. Ik zie wel mijzelf en ik ben het hoogste wezen, dus ik ben God!"  En daarmee trok de Heilige Geest uit hem weg.

Satan kon in de nabijheid van God komen. Dus dit snap ik niet.

35 minuten geleden zei Mount Freedom:

Wie is “we”?

Iedereen, maar in het bijzonder Christenen 

24 minuten geleden zei Hermanos2:

Job is een historische persoon die voorspoed en leed en daarna weer voorspoed heeft beleefd. Dit verhaal is eromheen gebouwd om het vorm te geven en geschikt te maken als levensles. 

Dus het verhaal is niet waar? Een leugen in de Bijbel.....?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dan is het ook geen beproeving.

Als jij voor 5 jaar in het gevang wordt gegooid voor je geloof is dat wel een beproeving hoor. Gebeurd op paar uur vliegen vanaf hier.

Vreemd voor een liefdevolle God om zulke beproevingen toe te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je dan toch zo redeneert, er zijn een heleboel andere satans ontstaan. Er zijn ontelbaar veel richtingen ontstaan in het Christendom, en ook daarbuiten bestaan duizenden religies.
De conclusie is dus dat er niets is opgelost. 

En wie denk je dat daar achter zit? Satan is gediend met verdeeldheid. Ik zeg je dat zelfs binnen bepaalde stromingen verdeeldheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Als jij voor 5 jaar in het gevang wordt gegooid voor je geloof is dat wel een beproeving hoor. Gebeurd op paar uur vliegen vanaf hier.

Satan kon in de nabijheid van God komen. Dus dit snap ik niet.

Iedereen, maar in het bijzonder Christenen 

Dus het verhaal is niet waar? Een leugen in de Bijbel.....?!

Ga mij geen woorden in de mond leggen he..... 

God bedient zich van poëzie om ons een boodschap over te brengen. Ga je Jezus een leugenaar noemen omdat Hij zegt dat Hij een deur is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

En wie denk je dat daar achter zit? Satan is gediend met verdeeldheid. Ik zeg je dat zelfs binnen bepaalde stromingen verdeeldheid is.

Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Dat ligt niet aan een satan, maar aan de eigenwijsheid van mensen die niet willen praten met mensen met een andere mening. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

Als jij voor 5 jaar in het gevang wordt gegooid voor je geloof is dat wel een beproeving hoor. Gebeurd op paar uur vliegen vanaf hier.

Satan kon in de nabijheid van God komen. Dus dit snap ik niet.

Iedereen, maar in het bijzonder Christenen 

Dus het verhaal is niet waar? Een leugen in de Bijbel.....?!

Ik bedoel dit niet verkeerd Sjako. Maar net als de doorsnee christen lezen JG veel te weinig in de bijbel. Dat kan ook niet anders want als ik zie bij mijn kennissen JG wat jullie allemaal voorbereiden moeten dan blijft er voor het echte bijbellezen geen tijd over. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid