Spring naar bijdragen

Hoe en waarom Satan?


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Hermanos2:

Nee, klopt. Ik probeer aan te geven dat het woord Du jij betekent. Vond ik in begin heel vreemd. Wij zouden dan Sie kiezen voor God, uit respect. 

Nou nee, uit eerbied. En hier is het gewoon heel vreemd om Jij te schrijven wegens de connotatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoewel ik het eens ben met het gegeven dat poëzie/dichtkunst en de Bijbel prima samen gaan (Chetubim) en daar ook sprake van is in het boek Job, toch ben ik ervan overtuigd dat Job letterlijk gelezen

Zo is het, iedereen krijgt zijn portie naar vermogen om te dragen. Maar dat dragen hoeven we niet alleen te doen en het lijden zal ons dichter bij God brengen.

Ik denk dat er maar één basis-zonde is, waaruit alle het andere ontsproten is, namelijk om méér in het licht te zijn, dan je al bent. Iemand die goed doet in eigen beheer is in het licht en doet het

7 minuten geleden zei thom:

 

 

3 talig :-) 

Maar het NT is het innigst, vind ik.

Kom, luister, allen die God vreest, en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft. 

Ik riep tot Hem met mijn mond, en Hij werd geroemd door mijn tong. Had ik in mijn hart onrecht op het oog gehad, de Heere zou mij niet hebben gehoord. 

Voorwaar, God heeft naar mij geluisterd, hij heeft acht geslagen op mijn luide gebed. Geloofd zij God, Die mijn gebed niet heeft afgewezen, en Zijn goedertierenheid mij niet heeft onthouden. 

(HSV) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-11-2020 om 18:58 zei Hermanos2:

Als Satan een gevallen engel is, was hij dan ooit een goede engel? Hoe kwam hij dan ten val? Heeft hij mogelijk, net als Adam, een verkeerde keuze gemaakt? 

Hoe heeft hij kennis gemaakt met goed en kwaad? Met jaloezie en begeren als gevolg. 

Waarom staat God toe dat Satan nog in de hemel komt terwijl het eerste mensenpaar, meteen na hun overtreding, de toegang tot Eden ontzegd wordt. 

We lezen in Job dat God en Satan overleggen. Of moeten we dit niet letterlijk nemen? 

Of heeft God hem gecreëerd om een tegenstrever te zijn, een leugenaar en doodslager vanaf het begin?

Per slot van rekening moet de mens in de gelegenheid worden gesteld om te kiezen, zijn vrije wil uit te oefenen. 

Zonder Satan valt er niks te kiezen...

 

Zou 'Satan' ook een menselijk verzinsel kunnen zijn?

Dit is een clone account van @Bastiaan73. Bij deze is dit account uitgesloten van deelname.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:
15 minuten geleden zei thom:

 

 

3 talig :-) 

Maar het NT is het innigst, vind ik.

Kom, luister, allen die God vreest, en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft. 

Ik riep tot Hem met mijn mond, en Hij werd geroemd door mijn tong. Had ik in mijn hart onrecht op het oog gehad, de Heere zou mij niet hebben gehoord. 

Voorwaar, God heeft naar mij geluisterd, hij heeft acht geslagen op mijn luide gebed. Geloofd zij God, Die mijn gebed niet heeft afgewezen, en Zijn goedertierenheid mij niet heeft onthouden. 

 ..Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

2 Gelijkerwijs Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve.

3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.

4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 2-11-2020 om 18:58 zei Hermanos2:

Als Satan een gevallen engel is, was hij dan ooit een goede engel? Hoe kwam hij dan ten val? Heeft hij mogelijk, net als Adam, een verkeerde keuze gemaakt? 

"Lucifer geloofde dat hij de grootheid van wijsheid en de schoonheid van de deugden waarmee hij werd versierd, niet van God had ontvangen, maar uit de kracht van zijn eigen natuur. Daarom, vervuld van arrogantie, beschouwde hij zichzelf als gelijke aan God en meende hij op eigen kracht de eeuwige gelukzaligheid te kunnen bereiken. Deze gedachte alleen al bracht hem tot val. Hij viel als een bliksem uit de Hemel weg van de genade van God, die hij geloofde niet nodig te hebben. Hoewel hij geloofde dat hij zich de glorie van God kon toe-eigenen met de kracht van zijn vrijheid en zijn persoonlijke bekwaamheid, verloor hij uiteindelijk wat hij als geschenk van de Schepper had ontvangen. Lucifer werd daarom omvergeworpen vanuit de Hemel, enkel en alleen vanwege de hartstocht van hoogmoed. Ten tweede kwam de hartstocht van afgunst. Hij viel in deze zonde toen hij de schepping van de mens zag. Toen had hij nog de kans om op te staan! Zijn afgunst dwong hem er echter toe de eerst geschapene mens te misleiden met zijn trucs. Hij zag dat de mens, die net uit het stof van de aarde was geschapen, de roeping voor de heerlijkheid kreeg die gelijk was aan dewelke hij, als heer der engelen, vóór zijn val had genoten. Vanwege deze tweede zonde bracht Gods rechtvaardig oordeel hem definitief ten val. Vanuit de prikkel van jaloezie werd hij, als eerste maker en "vorst van het kwaad", zelf vernietigd, hebbend ook de anderen naar zijn dood meegesleurd. Uiteindelijk is de duivel een moordenaar van zichzelf."

Meer over satan Over de duivel (uit geestelijke ervaringen van de asceten) - Geloofsgesprek.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid