Spring naar bijdragen

Hoe en waarom Satan?


Aanbevolen berichten

23 minuten geleden zei sjako:

En wie denk je dat daar achter zit? Satan is gediend met verdeeldheid. Ik zeg je dat zelfs binnen bepaalde stromingen verdeeldheid is.

Dat is nooit anders geweest in deze wereld. 

Maar wat is waarheid. Het verhaal van Job is zoals de hele Bijbel metaforisch, beeldend.

Hoe kan dat anders, want de letter is in feite een beeld; zodra die er staat, is het Geest niet meer, maar een dood element geworden, maar zeer levend voor deze wereld.

Is het boek Openbaring waarheid, of een beeld van de waarheid.

Naarmate de Geest de werken van het vlees doodt óver de letter, komt de waarheid meer en meer naar voren.

Maar de mens zelf, kan er eigenlijk nooit de vinger op leggen, omdat de Waarheid Geest is.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoewel ik het eens ben met het gegeven dat poëzie/dichtkunst en de Bijbel prima samen gaan (Chetubim) en daar ook sprake van is in het boek Job, toch ben ik ervan overtuigd dat Job letterlijk gelezen

Zo is het, iedereen krijgt zijn portie naar vermogen om te dragen. Maar dat dragen hoeven we niet alleen te doen en het lijden zal ons dichter bij God brengen.

Ik denk dat er maar één basis-zonde is, waaruit alle het andere ontsproten is, namelijk om méér in het licht te zijn, dan je al bent. Iemand die goed doet in eigen beheer is in het licht en doet het

1 minuut geleden zei thom:

Dat is nooit anders geweest in deze wereld. 

Maar wat is waarheid. Het verhaal van Job is zoals de hele Bijbel metaforisch, beeldend.

Hoe kan dat anders, want de letter is in feite een beeld; zodra die er staat, is het Geest niet meer, maar een dood element geworden, maar zeer levend voor deze wereld.

Is het boek Openbaring waarheid, of een beeld van de waarheid.

Naarmate de Geest de werken van het vlees doodt óver de letter, komt de waarheid naar voren.

Dus jij maakt van de complete bijbel een metafoor???? 

Geen onderscheid makend tussen de verschillende schrijfstijlen?

Bijbellezen is geen tijdverspilling. Begin maar gauw... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Hermanos2:

God bedient zich van poëzie om ons een boodschap over te brengen. Ga je Jezus een leugenaar noemen omdat Hij zegt dat Hij een deur is?

Hoewel ik het eens ben met het gegeven dat poëzie/dichtkunst en de Bijbel prima samen gaan (Chetubim) en daar ook sprake van is in het boek Job, toch ben ik ervan overtuigd dat Job letterlijk gelezen dient te worden. Het geeft ons, blijkens de aanhalingen van latere schrijvers van Bijbelboeken, de geschiedenis van Job en zijn vrienden. Niks geen fantasietje waar eoa boodschap uit moet worden gefilterd, daar hebben we sprookjes voor. God heeft deze historische gebeurtenis op laten schrijven om ons, voor zover dit op aarde mogelijk is, het geheim van het lijden te verklaren: tot eer van God en heil van de rechtvaardige.

Wellicht interessant:

https://www.uithetwoordderwaarheid.nl/gods-hand-in-het-lijden-job.html

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Dit is niet zomaar een verhaal (Job 1:8-12). Dit laat zien dat satan Jehovah’s soevereiniteit in twijfel trekt. Die vraag kan enkel beantwoord worden door het tegendeel te laten zien. Wordt dat tegendeel niet bewezen, dan zullen er altijd nieuwe satans ontstaan. Ik vind het juist heel wijs van God om het zo op te lossen.

35 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je dan toch zo redeneert, er zijn een heleboel andere satans ontstaan.

Het Hebreeuwse grondwoord voor satan (H7854) wordt volgens de Grieks Nederlandse Lexicon omschreven als:
1) tegenstander, tegenpartij
1a) tegenstander (algemeen-persoonlijk of nationaal)
2) bovenmenselijke tegenstander
2a) satan, Satan (als eigennaam)

Volgens de Hebreeuwse grondtekst hoeft het Hebreeuwse woord satan (H7854) niet persé betrekking te hebben op Satan als tegenstander van Jahweh/Jehovah, maar kan het ook betrekking hebben op een tegenstander of een tegenpartij. Het Bijbelgedeelte van 1 Kon 11:22-23 geeft hier een goed voorbeeld van.

1 Koningen 11:22-23
22. Doch Farao vroeg hem: Maar wat ontbreekt u dan bij mij, dat gij opeens begeert naar uw land te gaan? En hij antwoordde: Niets, laat mij nochtans gaan.
23. God deed nog een tegenstander (H7854) tegen hem opstaan, Rezon, de zoon van Eljada, die zijn heer Hadadezer, de koning van Soba, ontvlucht was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoewel ik het eens ben met het gegeven dat poëzie/dichtkunst en de Bijbel prima samen gaan (Chetubim) en daar ook sprake van is in het boek Job, toch ben ik ervan overtuigd dat Job letterlijk gelezen dient te worden. Het geeft ons, blijkens de aanhalingen van latere schrijvers van Bijbelboeken, de geschiedenis van Job en zijn vrienden. Niks geen fantasietje waar eoa boodschap uit moet worden gefilterd, daar hebben we sprookjes voor. God heeft deze historische gebeurtenis op laten schrijven om ons, voor zover dit op aarde mogelijk is, het geheim van het lijden te verklaren: tot eer van God en heil van de rechtvaardige.

Wellicht interessant:

https://www.uithetwoordderwaarheid.nl/gods-hand-in-het-lijden-job.html

Begrijp me aub niet verkeerd. Het verhaal is geen fantasie en de persoon Job heeft echt bestaan. De manier van vastleggen is bijzonder en makkelijk te onthouden en geschikt gemaakt om door te geven. 

11 minuten geleden zei thom:

Het boek van 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven'? Hij die Zelf letterlijk niets opschreef? :-) 

Hij schreef het hele boek. Uit Hem, door Hem en voor Hem. Of ga je de Geest ontkennen? Nee, toch?  :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Begrijp me aub niet verkeerd. Het verhaal is geen fantasie en de persoon Job heeft echt bestaan.

En de rijke jongeling ook. Daar zijn er miljarden van.. :-) 

Het is continu de boodschap van dat de aardse bezittingen, begeertes, vriendschappen, familie, macht en streven, niet de richting is van de begeerte naar God, het zogenaamde heilbegeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Begrijp me aub niet verkeerd. Het verhaal is geen fantasie en de persoon Job heeft echt bestaan. De manier van vastleggen is bijzonder en makkelijk te onthouden en geschikt gemaakt om door te geven. 

Weet je wat ik de mooiste boodschap vindt in dat boek?

Dat God onnoemlijk veel waarde hecht aan de ziel van een mens. Wij zijn echt zo belangrijk voor Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Begrijp me aub niet verkeerd. Het verhaal is geen fantasie en de persoon Job heeft echt bestaan. De manier van vastleggen is bijzonder en makkelijk te onthouden en geschikt gemaakt om door te geven. 

Maar dat laat dan toch zien hoe satan denkt? De mens dient God enkel uit eigenbelang, probeert hij ons wijs te maken. Met andere woorden: God mag geen aanspraak maken als Soeverein. Satan beschuldigd God van misbruik van Zijn macht: 'trek uw hand maar eens terug...." 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
32 minuten geleden zei Hermanos2:

God bedient zich van poëzie om ons een boodschap over te brengen. Ga je Jezus een leugenaar noemen omdat Hij zegt dat Hij een deur is?

Hoewel ik het eens ben met het gegeven dat poëzie/dichtkunst en de Bijbel prima samen gaan (Chetubim) en daar ook sprake van is in het boek Job, toch ben ik ervan overtuigd dat Job letterlijk gelezen dient te worden. Het geeft ons, blijkens de aanhalingen van latere schrijvers van Bijbelboeken, de geschiedenis van Job en zijn vrienden. Niks geen fantasietje waar eoa boodschap uit moet worden gefilterd, daar hebben we sprookjes voor. God heeft deze historische gebeurtenis op laten schrijven om ons, voor zover dit op aarde mogelijk is, het geheim van het lijden te verklaren: tot eer van God en heil van de rechtvaardige.

Doordat Job volhard heeft in de beproevingen heeft hij overwonnen. Ook wij worden beproefd en dienen te overwinnen.

Openbaring 2:7,11,17,26 – Wie overwint
7. Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.
11. Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.
17. Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Wie overwint, hem zal Ik geven van het verborgen manna, en Ik zal hem een witte steen geven en op die steen een nieuwe naam geschreven, welke niemand weet, dan die hem ontvangt.
26. En wie overwint en mijn werken tot het einde toe bewaart, hem zal Ik macht geven over de heidenen;

Openbaring 3:5,12,21 – Wie overwint
5. Wie overwint, zal aldus bekleed worden met witte klederen; en Ik zal zijn naam geenszins uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor mijn Vader en voor zijn engelen.
12. Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven de naam mijns Gods en de naam van de stad mijns Gods, het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel nederdaalt van mijn God, en mijn nieuwe naam.
21. Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Ricky Tjin:

Doordat Job volhard heeft in de beproevingen heeft hij overwonnen. Ook wij worden beproefd en dienen te overwinnen.

Zo is het, iedereen krijgt zijn portie naar vermogen om te dragen. Maar dat dragen hoeven we niet alleen te doen en het lijden zal ons dichter bij God brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hermanos2:

Als Satan een gevallen engel is, was hij dan ooit een goede engel? Hoe kwam hij dan ten val? Heeft hij mogelijk, net als Adam, een verkeerde keuze gemaakt? 

Hoe heeft hij kennis gemaakt met goed en kwaad? Met jaloezie en begeren als gevolg. 

Ik denk dat er maar één basis-zonde is, waaruit alle het andere ontsproten is, namelijk om méér in het licht te zijn, dan je al bent.
Iemand die goed doet in eigen beheer is in het licht en doet het licht uitwerken. Maar iemand die in eigen beheer méér in het licht is en méér licht brengt en werkt, die krijgt méér genade en aandacht en beantwoording. Dat is precies wat gebeurde met de offers van Kaïn en Abel. 
De begeerte wordt geboren bij het zien van méér genade, terwijl jij minder hebt.
Dat is inderdaad zoals jij al zegt: begeren met jaloezie als gevolg.
Adam en Eva werden ook verleid door de begeerte en door de jaloezie naar zichzelf (wat ze niet hebben):
ze kunnen verstandiger worden en méér kennis krijgen van de heerlijkheid van God..
Liefde maakt dat je de wettiger wilt zijn en heiliger; het is een goede begeerte.
Maar de begeerte gevoegd bij de kennis dat je er niet volkomen bent,
creëert een basis, die je kan doen zondigen, zie Gen 4: Kaïn moet heersen over de begeerte:
En de HEERE zeide tot Kain: Waarom zijt gij ontstoken, en waarom is uw aangezicht vervallen?
Is er niet, indien gij weldoet, verhoging? en zo gij niet weldoet, de zonde ligt aan de deur. 
Zijn begeerte is toch tot u, en gij zult over hem heersen.

Want Abel kreeg meer genade, terwijl Kaïn als eerstgeborene er meer recht op had.
Zo moesten Adam en Eva heersen over hun begeerte om dichter bij God te komen.
Zo moest het volk bij de berg en Abraham, en Jozef, en Mozes en David en Christus, en Paulus heersen over de tijd tot God hen riep,
dat is over de begeerte om het zelf te gaan zitten doen en verwachten van het zichtbare en het haalbare,
maar om te blijven in geloof en in trouw en in volharding tot Gods beloften en geboden. 
Zo denk ik dat er engelen zijn die gehoorzamen en trouw bleven,
en engelen die niet zuiver bleven in hun begeerte om dichter bij God te komen, 
en door Gods lankmoedigheid daarvoor de ruimte kregen.

Dat zou verklaren dat ook de satan nog bij God kon komen,
en nog niet uitgeworpen was uit de hemelen.
Want dit is, denk ik, het verschil met de mens,
dat de engelen geen eenheid met elkaar vormen, althans niet op de wijze
zoals een vader en een zoon wel een eenheid vormen,
waardoor hun ongerechtigheid meer een relatieve ongerechtigheid was:
dat wil zeggen zonder schade voor anderen, behalve God.

Maar zo niet de mens; die een heel andere bestemming had,
en gemaakt was om één te kunnen worden met God;
om in een geestelijke eenheid met God te zijn.
Dat verklaart dat de mens onder de engelen is gesteld,
maar alsdan zal regeren over de engelen.

Toegegeven, dit is een eigen inschatting op basis van wat ik zie.
Maar er is wel een mooi beeld overgeleverd van hoe het voor God is en werkt,
als het gaat om met liefde en lankmoedigheid en gerechtigheid.
Het is een voorbeeld van Het Gezag van de heilige Geest,
samen met MAN/VROUW in het ambt 

Namelijk, er is een gelovige met het gezag van het eigen individu onder leiding van de Geest,
en er is een gelovige met het gezag van de leer, de stoel van Mozes,
en er is God, die dat allemaal moet aanzien:
ik heb het over Mirjam, Aäron en Mozes.
Dat is het verhaal van Mozes, die door God werd gered,
uit de benauwdheid waarin Aäron en Mirjam hem brachten, in Numeri 12.

Mozes was voor Aäron namelijk als een God.
En Mozes was de meest lankmoedige man op aarde.
Dat had als gevolg dat hoewel hij sterk in de liefde was, hij in zijn lankmoedigheid werd overheerst; (dat zie je trouwens ook weer terug in de scheidbrief).

Ten eerste door Aäron die het wettige gezag van God vertegenwoordigde.
En ten tweede door Mirjam die als een van de drie kinderen met de heilige Geest (als profetes),
meende niet onder te doen voor Aäron, die op de stoel van Mozes zat,
en ook niet voor Mozes die op de stoel van God zat (doordat Aäron door Mozes' onwilligheid op Mozes' stoel kwam te zitten).

Merk hier vier bijzonderheden op:
1. Lankmoedigheid werkt corrumperend voor anderen, hoezeer het ook getuigt en vol is van liefde.
2. Vrijmoedigheid in oprechtheid werkt corrumperend voor jezelf. Hoezeer het ook getuigt van liefde.
3. Het als een God zijn, zie ik ook terug in de relatie: Mozes liet Aäron zijn gang gaan, omdat hij liefdevol en barmhartig was, en alleen als het erop aan komt, greep hij in. Daardoor had Aäron veel vrijheid en kracht van God (via Mozes) en ruimte om zelf naar eigen inzichten iets te zeggen, maar tegelijk moest hij van tijd tot tijd verantwoording afleggen bij Mozes wat soms echt niet grappig was. Het gouden kalf is een voorbeeld hoe Aäron bij afwezigheid van de Leiding, ging dwalen. En de zonen van Aäron werden door God verbrand, omdat zij nog veel meer vrijheden namen dan Aäron, die aan Mozes rapporteerde.

Exodus 4:14-16 Toen ontstak de toorn des HEEREN over Mozes, en Hij zeide: is niet Aäron, de Leviet, uw broeder? Ik weet, dat hij zeer wel spreken zal, en ook, zie, hij zal uitgaan u tegemoet; wanneer hij u ziet, zo zal hij in zijn hart verblijd zijn. Gij dan zult tot hem spreken, en de woorden in zijn mond leggen; en Ik zal met uw mond, en met zijn mond zijn; en Ik zal ulieden leren, wat gij doen zult. En hij zal voor u tot het volk spreken; en het zal geschieden, dat hij u tot een mond zal zijn, en gij zult hem tot een god zijn.

Numeri 12:1-9 Mirjam nu sprak, en Aäron, tegen Mozes, ter oorzake der vrouw, der Cuschietische, die hij genomen had;
want hij had een Cuschietische ter vrouw genomen. En zij zeiden: Heeft dan de HEERE maar alleen door Mozes gesproken?
Heeft Hij ook niet door ons gesproken? En de HEERE hoorde het!

Doch de man Mozes was zeer zachtmoedig, meer dan alle mensen, die op den aardbodem waren.
Toen sprak de HEERE haastelijk tot Mozes, en tot Aäron, en tot Mirjam: Gij drie, komt uit tot de tent der samenkomst! En zij drie kwamen uit.
Toen kwam de HEERE af in de wolkkolom, en stond aan de deur der tent; daarna riep Hij Aäron en Mirjam; en zij beiden kwamen uit.

En Hij zeide: Hoort nu Mijn woorden! Zo er een profeet onder u is, Ik, de HEERE,
zal door een gezicht Mij aan hem bekend maken, door een droom zal Ik met hem spreken.
Alzo is Mijn knecht Mozes niet, die in Mijn ganse huis getrouw is.
Van mond tot mond spreek Ik met hem, en door aanzien, en niet door duistere woorden;
en de gelijkenis des HEEREN aanschouwt hij; waarom dan hebt gijlieden niet gevreesd
tegen Mijn knecht, tegen Mozes, te spreken?

Zo ontstak des HEEREN toorn tegen hen, en Hij ging weg.

 

Exodus 32: 21-22, 31-33 En Mozes zeide tot Aäron: Wat heeft u dit volk gedaan, dat gij zulk een grote zonde over hetzelve gebracht hebt? 
Toen zeide Aäron: De toorn mijns heren ontsteke niet! gij kent dit volk, dat het in den boze ligt.
Zo keerde Mozes weder tot den HEERE, en zeide: Och, dit volk heeft een grote zonde gezondigd, dat zij zich gouden goden gemaakt hebben.
Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt. 
Toen zeide de HEERE tot Mozes: Dien zou Ik uit Mijn boek delgen, die aan Mij zondigt.

Daarom denk ik persoonlijk dat:
Als Satan een gevallen engel is, was hij dan ooit een goede engel? Jawel.
Hoe kwam hij dan ten val? Onbekend, maar de bekende val is denk ik dat hij wist dat hij macht zou krijgen om over de mens macht uit te oefenen
   en hij wist dat hij altijd / duizend jaar over ze zou regeren. Ik denk persoonlijk, dat hij niet kon vallen (genade en macht was hem beloofd), omdat hij de overwinning kende,
   en wist dat geen mens tot God komt buiten hem om.
- Hoe kwam hij dan ten val? De satan weet veel en kan veel, en is in staat om elke belofte te dwarsbomen in het vlees,
   maar hij kan niet vrij in de toekomst kijken; dat kon zelfs Jezus niet. God deed het onverwachte: waar de mens zijn vlees verloor,  (Abraham offerde het in zijn zoon, en Christus in Zijn vlees, en in de kracht van de Geest sindsdien vele kinderen van God in kennis van en in navolging van Christus), daar gaf Hij zijn vlees, en ook stelde hij Christus Zijn Zoon (en daarmee de Macht over alles wat gemaakt is), onder de macht van de satan; wat de omgekeerde wereld was, die werkelijkheid kon worden door het verlies van tevoren in te bouwen en te omarmen als weg van overleving. Het enige blijvende belang en de enige blijvende redding van satan, is dus gelegen in het overreden of verleiden van Christus.
Heeft hij mogelijk, net als Adam, een verkeerde keuze gemaakt? Ik denk persoonlijk dat hij geen zoon is van God, maar een engel, wat in mijn beleving een principieel verschil is, omdat we weten dat de mensen zelfs zullen heersen over de engelen, en ten tweede dat hij evenveel gezag over het vlees (de mens) kreeg als Christus het kreeg over de ziel van de mens. Omdat gezag door God zelf verordineerd is, kon de satan zijn gezag niet verliezen. Maar hij rekende buiten de waard toen God de mens ging leren om bewust het vlees te verloochenen en om de begeerte en het goede en het eigen vlees (jezelf en je vader en moeder en je broers en zussen) te haten, en om te rekenen met de kennis van de overwinning van goed en kwaad, namelijk dat het goede ook de kroon en de heerlijkheid en de genade deelachtig wordt van Gods eeuwig koninkrijk. God speelt geen vals spel en is rechtvaardig, en daarom moet hij dat doen in geloof alleen, want de mens is definitief uit zijn heerlijkheid geworpen. net zoals ook rechtvaardigheid gebiedt dat elk wonder dat met vleselijke kracht is gewerkt, ook zoveel wonderkracht geeft aan de satan. Dit weet ik niet zeker, maar gelet op Openbaringen en de geestelijke natuurwetten die evenzeer gelden als de aardse natuurwetten, denk ik dat dit of zoiets toch geldig moet zijn. En om het geloof en de zekerheid en de eigen betrokkenheid en het bewijs dat de ziel echt die kant op gaat kracht bij te zetten, deed God het wonder gebeuren dat God de mens zelf gelijk werd. Dat veroorzaakte een nieuw speelveld en een nieuw krachtenveld, waardoor de satan nog voordat zijn rijk begint, al verloren heeft en mee afgerekend is. Christus zegt als de wonderlijke genezingen door heel Israël gebeuren: "Ik zag een lichtflits waarin de satan buitengeworpen werd uit de hemelen op de aarde." Maar wel moet de geschiedenis nog door de fase heen, waarom de satan eens gevallen is in zonde: hij zal regeren. Het beest dat het gezag verwierp, heeft niet één hoofd, maar vele koppen, en die zal uit de zee komen, en op heel de aarde aanbeden worden. Het meerkoppige beest is dus een anomalie al in het paradijs; maar in het paradijs presenteerde hij zich nog als de listigste der dieren. Listig, dat is alle beperkte kennis (Eva dacht dat ze dood neer zou vallen) aanwenden om de meerdere kennis in een ander daglicht te stellen (Nee, je valt zeker niet dood neer, maar je zult wel Gods kennis krijgen), zodat de hogere kennis verborgen blijft ( Je wordt uit Mijn genade geworpen en Je zult vanaf nu sterven en langzaam dood gaan en terugkeren tot het stof).

Het meerkoppige beest zal dus op heel de aarde aanbeden worden. En wonderen doen. Wie durft te zeggen dat dat niet in Jeruzalem zal zijn? Wie zal niet zeggen dat het beloofde duizendjarige rijk aan de Joden, evenals het Koningschap van Salomo, niet eerst een vleselijke belofte inhoudt (met de knoet in harde rechtvaardigheid door het beest), voordat de geestelijke belofte in werking treedt (in liefde door Christus)? En wie zal bepalen of daarbij het beest niet een tijd in rechtvaardigheid gebonden wordt of dat het beest die tijd buitengesloten wordt en het Christus zelf is die regeert? De bijbel spreekt 100% waarheid. Iedereen die hier méér waarheid claimt te hebben die daarvan afwijkt (of ook die daaraan voldoet), zal worden misleid door tegenkrachten die sterker zijn. Wat leerde Christus ons als Hij wordt gevangengenomen? "De overste van deze wereld heeft aan Mij niets meer". Dus er is steeds een belang van de satan waarom iets goeds nog mag gebeuren: de discipelen werden zonder Christus overgeleverd aan dwalingen en machten en ellende. Daarom werd de heilige Geest uitgestort niet als lakei van de nieuwe koningen en priesters, maar als Trooster om bij te staan bij de strijd naar het vlees voor de mens die niet naar het vlees is, maar uitsluitend geestelijk gestreden mag worden. Want het kwaad zal komen als een engel, en claimen uit God zelf te zijn. Het geeft te denken over alle geestelijke werken en instituten op deze aarde die zichzelf naar het vlees in stand menen te moeten houden op gezag van God.  

Dit alles kan ik je veilig zeggen, want mensen bij de rosenkruisers en oosterse godsdiensten hebben een zelfbedachte redding met geloofsverhaal en mensen als JG hebben een eigen engelenverhaal, en mensen als de art.31 hebben hun eigen afgrondelijke diepten om in te storten, en de verlijers in de Geest, zullen elk waarachtig door God gesproken woord eerst onderwerpen aan hun eigen mengeling van bloed en water dat ontspruit uit hun geest en buik. Hun doet niets iets. En jijzelf was het ook die me verzekerde dat je aan de bijbel genoeg hebt. Dat is zo. Dat heb je, en dat is ook het enige dat gezag mag hebben. Al het meerdere kan in de Geest worden gespiegeld en bevonden,
maar zal NOOIT de eenheid met God verbreken, en dus ALTIJD het Woord van God ERKENNEN van God Zelf te zijn gegeven.
Dat geeft dus een veilige bandbreedte. Met kennelijke instemming van de overste van deze wereld, die kennelijk aan hetzelfde tegelijk ook voldoende struikelkracht met voldoende struikelingen ontleent. Dat je er maar op bedacht bent!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Maar zo niet de mens; die een heel andere bestemming had,
en gemaakt was om één te kunnen worden met God;
om in een geestelijke eenheid met God te zijn.
Dat verklaart dat de mens onder de engelen is gesteld,
maar alsdan zal regeren over de engelen.

Hoe kom je aan deze wijsheid. Volgens mij staat dat negens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Hoe kom je aan deze wijsheid. Volgens mij staat dat negens.

Psalm 8
Als ik Uw hemel aanzie, het werk Uwer vingeren, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt;
Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?
En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen, en hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond?
Gij doet hem heersen over de werken Uwer handen; Gij hebt alles onder zijn voeten gezet;
Schapen en ossen, alle die; ook mede de dieren des velds.
Het gevogelte des hemels, en de vissen der zee; hetgeen de paden der zeeen doorwandelt.
O HEERE, onze Heere! hoe heerlijk is Uw Naam op de ganse aarde!

1Corinthiërs 6:3 
Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer de zaken, die dit leven aangaan?

Lucas 9:26 
Want zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, diens zal de Zoon des mensen Zich schamen,
wanneer Hij komen zal in Zijn heerlijkheid, en in de heerlijkheid des Vaders, en der heilige engelen.

 

2Thessalonicensen 1:6-8
Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken;
En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;
Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.

 

Hebreeën 1
1 God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;
2 Welken Hij gesteld heeft tot een Erfgenaam van alles, door Welken Hij ook de wereld gemaakt heeft;
3 Dewelke, alzo Hij is het Afschijnsel Zijner heerlijkheid, en het uitgedrukte Beeld Zijner zelfstandigheid, en alle dingen draagt door het woord Zijner kracht, nadat Hij de reinigmaking onzer zonden door Zichzelven te weeg gebracht heeft, is gezeten aan de rechter hand der Majesteit in de hoogste hemelen;
4 Zoveel treffelijker geworden dan de engelen, als Hij uitnemender Naam boven hen geërfd heeft.
5 Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?
6 En als Hij wederom den Eerstgeborene inbrengt in de wereld, zegt Hij: En dat alle engelen Gods Hem aanbidden.
7 En tot de engelen zegt Hij wel: Die Zijn engelen maakt geesten, en Zijn dienaars een vlam des vuurs.
8 Maar tot den Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid; de schepter Uws koninkrijks is een rechte schepter.
9 Gij hebt rechtvaardigheid liefgehad, en ongerechtigheid gehaat; daarom heeft U, o God! Uw God gezalfd met olie der vreugde boven Uw medegenoten.
10 En: Gij, Heere! hebt in den beginne de aarde gegrond, en de hemelen zijn werken Uwer handen;
11 Dezelve zullen vergaan, maar Gij blijft altijd, en zij zullen alle als een kleed verouden;
12 En als een dekkleed zult Gij ze ineenrollen, en zij zullen veranderd worden; maar Gij zijt Dezelfde, en Uw jaren zullen niet ophouden.
13 En tot welken der engelen heeft Hij ooit gezegd: Zit aan Mijn rechter hand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten?
14 Zijn zij niet allen gedienstige geesten, die tot dienst uitgezonden worden, om dergenen wil, die de zaligheid beërven zullen?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Hermanos2:

Als Satan een gevallen engel is, was hij dan ooit een goede engel?

Zeker. Lucifer was een prachtige cherub.

Citaat

Hoe kwam hij dan ten val? Heeft hij mogelijk, net als Adam, een verkeerde keuze gemaakt? 

Trots

 

Citaat

Waarom staat God toe dat Satan nog in de hemel komt terwijl het eerste mensenpaar, meteen na hun overtreding, de toegang tot Eden ontzegd wordt. 

De duivel heeft geen toegang meer tot de hemel. Even goed het verschil tussen OT en NT begrijpen. De Bijbel leert ons dat satan de god van de wereld is.

Citaat

We lezen in Job dat God en Satan overleggen. Of moeten we dit niet letterlijk nemen? 

Letterlijk. De duivel is de aanklager.

Citaat

Zonder Satan valt er niks te kiezen...

Onzin. Er zijn veel experimenten geweest, waaruit blijkt dat het niet nodig is een tegenpool van het kwaad nodig te hebben om te kunnen kiezen. Je kunt dit zelf ook wel bedenken, neem ik aan?

6 uur geleden zei Ricky Tjin:

Doordat Job volhard heeft in de beproevingen heeft hij overwonnen.

Is dat zo? De ommekeer kwam toen Job zich bekeerde!

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei WdG:

 

 

De duivel heeft geen toegang meer tot de hemel. Even goed het verschil tussen OT en NT begrijpen. 

Als jij goed had gelezen, dan had je het woord 'terwijl' niet overzien. 

Juist door verschil te maken tussen OT en NT geef je aan dat je het niet begrijpt. Noem het liever eerste en tweede testament. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik denk dat hij boven de cherubs stond

Ik denk dat Ezechiël 28 het juist beschrijft. Lucifer was in Eden, hij was een gezalfde, een cherub, en viel pas NA de schepping (i.t.t. wat velen geloven):


Gij waart in Eden, Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage als gij geschapen werdt, waren zij bereid. Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op Gods heiligen berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen. Gij waart volkomen in uw wegen, van den dag af, dat gij geschapen zijt, totdat er ongerechtigheid in u gevonden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Ik denk dat Ezechiël 28 het juist beschrijft. Lucifer was in Eden, hij was een gezalfde, een cherub, en viel pas NA de schepping (i.t.t. wat velen geloven):


Gij waart in Eden, Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage als gij geschapen werdt, waren zij bereid. Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op Gods heiligen berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen. Gij waart volkomen in uw wegen, van den dag af, dat gij geschapen zijt, totdat er ongerechtigheid in u gevonden is.

Een gezalfde cherub hij stond boven al de cherubs, en liep tussen de Serafijnen in als vrije. "Gij wandeldet in het midden der vurige stenen" daarmee worden de Serafijnen mee bedoeld. Dat was een positie boven alle engelen.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei thom:
9 uur geleden zei Hermanos2:

Hij schreef het hele boek. Uit Hem, door Hem en voor Hem. Of ga je de Geest ontkennen? Nee, toch?  :)

Ga je de Geest ontkennen?

Dat bedoel ik nou met schrijven; direct die verdeeldheid.😁

Ik doel met name op het NT dan.

Het OT interesseert, of inspireert mij minder tot niet, alhoewel er teksten zijn die mij aanspreken. Zonde van mijn tijd. Liever het Joh. Evangelie of de Openbaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid