Spring naar bijdragen

Hoe en waarom Satan?


Aanbevolen berichten

28 minuten geleden zei thom:

Ik doel met name op het NT dan.

Het OT interesseert, of inspireert mij minder tot niet, alhoewel er teksten zijn die mij aanspreken. Zonde van mijn tijd. Liever het Joh. Evangelie of de Openbaring.

Vind ik onbegrijpelijk. Zoek op internet eens een lijstje op van de quotes van Jezus uit het OT. Geweldig. Verduidelijkt het NT. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoewel ik het eens ben met het gegeven dat poëzie/dichtkunst en de Bijbel prima samen gaan (Chetubim) en daar ook sprake van is in het boek Job, toch ben ik ervan overtuigd dat Job letterlijk gelezen

Zo is het, iedereen krijgt zijn portie naar vermogen om te dragen. Maar dat dragen hoeven we niet alleen te doen en het lijden zal ons dichter bij God brengen.

Ik denk dat er maar één basis-zonde is, waaruit alle het andere ontsproten is, namelijk om méér in het licht te zijn, dan je al bent. Iemand die goed doet in eigen beheer is in het licht en doet het

31 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe kan je nu stellen dat er iets mis gaat bij God? Dat is onmogelijk.

Ik heb even teruggelezen. Die uitspraak was een reactie op een beeld wat sjako schetste. Naar aanleiding van dat beeld word ik gedwongen te veronderstellen dat er iets mis gaat bij God. Maar jij en ik weten dat zoiets onmogelijk is. 

4 minuten geleden zei thom:

Weet ik.

En wat anderen niet kunnen zien in teksten die letterlijk boekdelen spreken, maar liever boekdelen lezen dan die enkele teksten, vind ik weer onbegrijpelijk :-) 

Toen ik begon met bijbellezen las ik alleen het NT. Ik vond het weliswaar erg mooi, maar ik begreep het niet echt. Ik miste iets. Het OT was geen doorkomen aan. Toch maar doorgezet. Beste beslissing ooit. Daarna las het NT als een trein. Logisch vervolg op OT, bijna een samenvatting. 

Ben je niet bang dat je misschien dingen verkeerd ziet omdat je niet belezen bent in het OT? Ik weet zeker dat er boeken zijn die je begrip van het NT veranderen en je beleving verdiepen. Als ik alleen al denk aan sommige psalmen. Die beleef ik zo intens dat het voelt alsof je de schrijver kent en zijn gevoelens deelt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Heb jij daarover een of meerdere Bijbelverzen?

Een lang verhaal, neem even de tijd. Job wordt ook vaak ten onrechte gebruikt om ons duidelijk te maken dat God ons ziek zou maken, als test. Het tegendeel is natuurlij waar. Even samengevat (en, als je wenst kan ik je er veel meer over vertellen):

De kern lezen we in het laatste hoofdstuk, waar Job berouw toont: "Daarom verfoei ik mij, en ik heb berouw in stof en as."

Wanneer kwam de ommekeer? Pas nadat Job berouw toonde, en voor zijn vrienden gebeden had:

"En de HEERE wendde de gevangenis van Job, toen hij gebeden had voor zijn vrienden; en de HEERE vermeerderde al hetgeen Job gehad had tot dubbel zoveel."

Dan gaan we naar het begin van Job:

"De HEERE zei tegen de satan: Hebt u ook acht geslagen op Mijn dienaar Job? Want er is niemand op de aarde zoals hij, een vroom en oprecht man, hij is godvrezend en keert zich af van het kwaad."

Job was dus vroom en oprecht? Toch leert de Bijbel ons dat NIET EEN goed is, behalve Jezus (Die God is). Job was "goed" vergeleken met anderen, maar, Job was een zondaar, net zoals alle andere mensen.

Daarnaast is het een kwestie van logisch lezen. Job had angst, en, zoals je weet hebben wij geen geest van angst, maar, we hebben de Heilige Geest. Angst is een werk van het vlees. Job vervloekte zelfs zijn dag: "Daarna opende Job zijn mond, en vervloekte zijn dag."

Je moet je daarvoor richten op Elihu. Job wordt m.i. vaak verkeerd gelezen. De vrienden van Job waren aanklagers, maar, daarna kwam Elihu:

Elihu toonde de vrienden van Job dat ze ongelijk hadden in het beoordelen van hem. Het tweede dat Elihu doet is Job corrigeren, maar hij doet het in nederigheid Job 33:

"Maar luister nu toch naar mijn betoog, Job! en hoor al mijn woorden aan. Zie toch, ik heb mijn mond geopend; mijn tong spreekt onder mijn gehemelte. Wat ik zeg, zal de oprechtheid van mijn hart uitspreken, en de kennis van mijn lippen dat wat zuiver is. De Geest van God heeft mij gemaakt, en de adem van de Almachtige heeft mij levend gemaakt. Als je kunt, antwoord mij dan; stel je dan op vóór mij, ga staan. Zie, ik ben voor God net als jij; ook ik ben maar uit leem gevormd. Zie, laat mijn bedreiging je geen angst aanjagen, en mijn hand zal niet zwaar op je drukken. Zeker, je hebt ten aanhoren van mij gezegd, en ik heb de stem van je woorden gehoord: Ik ben rein, zonder overtreding; ik ben onschuldig en heb geen misdaad begaan."

Elihu zag een fundamentele tekortkoming in Job: Job geloofde dat hij zonder zonde was. Job dacht rechtvaardig uit zichzelf te zijn. En, inderdaad, hij was rechtvaardig onder mensen, maar hij was niet rechtvaardig in Gods ogen. Omdat Job dacht dat hij zondeloos was en dus niet onder de vloek van de zonde leefde, kon hij er niet achter komen hoe hij kon lijden. Dat hinderde Job. Maar Elihu wijst op het feit dat Job een zondaar was zoals iedereen en onderworpen is aan de vloek van zonde waaronder ook ziekte en armoede. Mensen denken ten onrechte dat het boek Job is geschreven om de vraag "Waarom staat God het toe dat goede mensen lijden?" te beantwoorden, of sommigen denken zelfs dat het boek Job geschreven is om mensen te bemoedigen in hun lijden, of aan te tonen dat een Christen hoort te lijden. Maar Elihu heeft geen enkele moeite met de vraag, omdat hij weet dat er geen echt "goede" mensen in Gods ogen zijn. Wat Elihu verbijsterde, was niet het feit dat Job leed, maar waarom hij leed en Jobs vrienden niet. In feite vraagt Elihu zich af waarom iedereen niet de hele tijd lijdt omdat iedereen een zondaar is.

Job was in de ogen van mensen een vroom en oprecht man, maar, hij dacht rechtvaardig te zijn door zijn daden. In de laatste hoofdstukken werd Job de les gelezen, eerst door Elihu, daarna door God. Job kreeg een preek over de schepping, over Behemoth (dinosaurus!!), terwijl Job diep in de ellende zat. Pas toen Job zich vernederde en besefte dat hij een Verlosser nodig had, kwam de ommekeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei thom:
46 minuten geleden zei Hermanos2:

Als ik alleen al denk aan sommige psalmen. Die beleef ik zo intens dat het voelt alsof je de schrijver kent en zijn gevoelens deelt. 

''Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven..''

Daar lig ik nachten wakker van, bij wijze van spreken.. :-) 

Dat kan ook met het oude testament :-) :
"de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd."

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hermanos2:
29 minuten geleden zei thom:

''Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven..''

Daar lig ik nachten wakker van, bij wijze van spreken.. :-) 

Ik deel met jou Hosea 1:10

In the place where it was said to them, you are not My people. There it will be said to them, you are sons of the living God. 

9 En Hij zeide: Noem zijn naam Lo-ammi; want gijlieden zijt Mijn volk niet, zo zal Ik ook de uwe niet zijn.

Tja.. 

Wat moet ik hiermee denk ik dan.

Oeps, vers 10

10 Nochtans zal het getal der kinderen Israëls zijn als het zand der zee, dat niet gemeten noch geteld kan worden; en het zal geschieden dat ter plaatse, waar tot hen gezegd zal zijn: Gijlieden zijt Mijn volk niet; tot hen gezegd zal worden: Gij zijt kinderen des levenden Gods.

Maar dan nog, wat is nu de strekking?

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei WdG:

Een lang verhaal, neem even de tijd. Job wordt ook vaak ten onrechte gebruikt om ons duidelijk te maken dat God ons ziek zou maken, als test. Het tegendeel is natuurlij waar. Even samengevat (en, als je wenst kan ik je er veel meer over vertellen):

De kern lezen we in het laatste hoofdstuk, waar Job berouw toont: "Daarom verfoei ik mij, en ik heb berouw in stof en as."

Wanneer kwam de ommekeer? Pas nadat Job berouw toonde, en voor zijn vrienden gebeden had:

"En de HEERE wendde de gevangenis van Job, toen hij gebeden had voor zijn vrienden; en de HEERE vermeerderde al hetgeen Job gehad had tot dubbel zoveel."

Dan gaan we naar het begin van Job:

"De HEERE zei tegen de satan: Hebt u ook acht geslagen op Mijn dienaar Job? Want er is niemand op de aarde zoals hij, een vroom en oprecht man, hij is godvrezend en keert zich af van het kwaad."

Job was dus vroom en oprecht? Toch leert de Bijbel ons dat NIET EEN goed is, behalve Jezus (Die God is). Job was "goed" vergeleken met anderen, maar, Job was een zondaar, net zoals alle andere mensen.

Daarnaast is het een kwestie van logisch lezen. Job had angst, en, zoals je weet hebben wij geen geest van angst, maar, we hebben de Heilige Geest. Angst is een werk van het vlees. Job vervloekte zelfs zijn dag: "Daarna opende Job zijn mond, en vervloekte zijn dag."

Je moet je daarvoor richten op Elihu. Job wordt m.i. vaak verkeerd gelezen. De vrienden van Job waren aanklagers, maar, daarna kwam Elihu:

Elihu toonde de vrienden van Job dat ze ongelijk hadden in het beoordelen van hem. Het tweede dat Elihu doet is Job corrigeren, maar hij doet het in nederigheid Job 33:

"Maar luister nu toch naar mijn betoog, Job! en hoor al mijn woorden aan. Zie toch, ik heb mijn mond geopend; mijn tong spreekt onder mijn gehemelte. Wat ik zeg, zal de oprechtheid van mijn hart uitspreken, en de kennis van mijn lippen dat wat zuiver is. De Geest van God heeft mij gemaakt, en de adem van de Almachtige heeft mij levend gemaakt. Als je kunt, antwoord mij dan; stel je dan op vóór mij, ga staan. Zie, ik ben voor God net als jij; ook ik ben maar uit leem gevormd. Zie, laat mijn bedreiging je geen angst aanjagen, en mijn hand zal niet zwaar op je drukken. Zeker, je hebt ten aanhoren van mij gezegd, en ik heb de stem van je woorden gehoord: Ik ben rein, zonder overtreding; ik ben onschuldig en heb geen misdaad begaan."

Elihu zag een fundamentele tekortkoming in Job: Job geloofde dat hij zonder zonde was. Job dacht rechtvaardig uit zichzelf te zijn. En, inderdaad, hij was rechtvaardig onder mensen, maar hij was niet rechtvaardig in Gods ogen. Omdat Job dacht dat hij zondeloos was en dus niet onder de vloek van de zonde leefde, kon hij er niet achter komen hoe hij kon lijden. Dat hinderde Job. Maar Elihu wijst op het feit dat Job een zondaar was zoals iedereen en onderworpen is aan de vloek van zonde waaronder ook ziekte en armoede. Mensen denken ten onrechte dat het boek Job is geschreven om de vraag "Waarom staat God het toe dat goede mensen lijden?" te beantwoorden, of sommigen denken zelfs dat het boek Job geschreven is om mensen te bemoedigen in hun lijden, of aan te tonen dat een Christen hoort te lijden. Maar Elihu heeft geen enkele moeite met de vraag, omdat hij weet dat er geen echt "goede" mensen in Gods ogen zijn. Wat Elihu verbijsterde, was niet het feit dat Job leed, maar waarom hij leed en Jobs vrienden niet. In feite vraagt Elihu zich af waarom iedereen niet de hele tijd lijdt omdat iedereen een zondaar is.

Job was in de ogen van mensen een vroom en oprecht man, maar, hij dacht rechtvaardig te zijn door zijn daden. In de laatste hoofdstukken werd Job de les gelezen, eerst door Elihu, daarna door God. Job kreeg een preek over de schepping, over Behemoth (dinosaurus!!), terwijl Job diep in de ellende zat. Pas toen Job zich vernederde en besefte dat hij een Verlosser nodig had, kwam de ommekeer.

Dit betoog is enkel geschreven om je evangelie van gezondheid en welvaart overeind te houden, maar is volgens mij compleet uit zijn context gerukt. Ik ben van mening dat Job God kende en diende, hij geloofde! Dat Job, ook al was hij gelovig, toch zichzelf niet kende en een groot vertrouwen had in zijn eigen gerechtigheid, moge duidelijk zijn, zeker na enige hoofdstukken verder te zijn. Dat vertrouwen op zijn eigen gerechtigheid, het vlees, moest God verbreken. En dat lukt. Job is hierbij niet bekeerd tot God, maar heeft een beter besef van wie God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Dan moet je juist verder lezen. Alles komt goed. 

11 En de kinderen van Juda, en de kinderen Israëls zullen samenvergaderd worden, en zich een enig hoofd stellen, en uit het land optrekken; want de dag van Jizreël zal groot zijn.

12 Zegt tot uw broederen: Ammi, en tot uw zusteren: Ruchama.

Goh, interessant.. 🙄

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

11 En de kinderen van Juda, en de kinderen Israëls zullen samenvergaderd worden, en zich een enig hoofd stellen, en uit het land optrekken; want de dag van Jizreël zal groot zijn.

12 Zegt tot uw broederen: Ammi, en tot uw zusteren: Ruchama.

God, interessant.. 🙄

I will heal their backsliding. I will love them freely. For my anger has turned away. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dit betoog is enkel geschreven om je evangelie van gezondheid en welvaart overeind te houden, maar is volgens mij compleet uit zijn context gerukt. Ik ben van mening dat Job God kende en diende, hij geloofde! Dat Job, ook al was hij gelovig, toch zichzelf niet kende en een groot vertrouwen had in zijn eigen gerechtigheid, moge duidelijk zijn, zeker na enige hoofdstukken verder te zijn. Dat vertrouwen op zijn eigen gerechtigheid, het vlees, moest God verbreken. En dat lukt. Job is hierbij niet bekeerd tot God, maar heeft een beter besef van wie God is.

Waarom had Job dan berouw? Waarom had Job angst (werk van het vlees)? Waarom had Job trots?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Waarom had Job angst (werk van het vlees)? Waarom had Job trots?

Waarom heb jij daar ook last van?

3 minuten geleden zei WdG:

Waarom had Job dan berouw?

Dit volgt normaliter na besef.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Thinkfree:

Zelfs archangel Michaël durfde satan niet te veroordelen, dat zegt iets over zijn voormalig gezag.

Dat waag ik te betwijfelen. Ik acht het als zeer waarschijnlijk dat Michael niemand anders is dan Gods eigen Zoon. In het licht daarvan kan gesteld worden dat het oordeel over satan enkel door God de Vader uitgesproken mag worden, en is er geen sprake van angst voor of een minderwaardige positie t.o.v. satan, maar van respect voor de Vader.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

Ik weet het.

En dan ook nog het OT.

Ik schreef al, dat wordt niks.

Weet je wat mooi is aan het Duits? Ze schrijven Sie als beleefdheidsvorm waar wij u zouden zeggen. 

Maar God noemen ze Du. Wij zijn dan geneigd te denken dat het van gebrek aan respect getuigd. Maar Du geeft de innige relatie weer. Prachtig mooi. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:
14 minuten geleden zei thom:

Ik weet het.

En dan ook nog het OT.

Ik schreef al, dat wordt niks.

Weet je wat mooi is aan het Duits? Ze schrijven Sie als beleefdheidsvorm waar wij u zouden zeggen. 

Maar God noemen ze Du. Wij zijn dan geneigd te denken dat het van gebrek aan respect getuigd. Maar Du geeft de innige relatie weer. Prachtig mooi. 

Ah, Ich bin wie Du.

Joh. 17; 23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Weet je wat mooi is aan het Duits? Ze schrijven Sie als beleefdheidsvorm waar wij u zouden zeggen. 

Maar God noemen ze Du. Wij zijn dan geneigd te denken dat het van gebrek aan respect getuigd. Maar Du geeft de innige relatie weer. Prachtig mooi. 

Maar als ik U tegen God zeg, doe ik dat niet uit beleefdheid. Daar is een eerbiedskapitaal niet voor bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

tot hen gezegd zal worden: Gij zijt kinderen des levenden Gods.

 

14 minuten geleden zei thom:

Ah, Ich bin wie Du.

Joh. 17; 23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

 

2 uur geleden zei Hermanos2:

There it will be said to them, you are sons of the living God. 

3 talig :-) 

Maar het NT is het innigst, vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:
6 uur geleden zei Thinkfree:

Zelfs archangel Michaël durfde satan niet te veroordelen, dat zegt iets over zijn voormalig gezag.

Dat waag ik te betwijfelen. Ik acht het als zeer waarschijnlijk dat Michael niemand anders is dan Gods eigen Zoon. In het licht daarvan kan gesteld worden dat het oordeel over satan enkel door God de Vader uitgesproken mag worden, en is er geen sprake van angst voor of een minderwaardige positie t.o.v. satan, maar van respect voor de Vader.

Judas 1:9
Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid