Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Kaasjeskruid:
13 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @Kaasjeskruid,

Bij het kennen van 'God Almachtig' gaat het niet alleen om leerstellingen (theorie) en wetgeving, maar ook om
een persoonlijke ervaring, waarneming ofwel belevenis, en gemeenschap hebben in de vorm van een persoonlijke relatie.

'God Almachtig' wil dat Zijn volk Hem kent; een persoonlijke ervaring in het kennen van Hem, hoort daarbij en dat is Bijbels.

Waar in de Bijbel staat dat je God moet ervaren? En hoe doe jij dat dan? Als in een film? Als in een achtbaan in een pretpark? Als het gevoel wat je krijgt tijdens een bungee jump? Krijgt je er kippenvel van? Lopen de rillingen over je lijf?

Hallo @Kaasjeskruid,

Wat het ervaren en de geloofservaring betreft, zijn er velen factoren, die een rol kunnen spelen in het ervaren van 'God Almachtig'. Er niet een enkele factor of vaste protocol voor het ervaren van 'God Almachtig'.

De kracht van 'Het Kruis'  jesus-cross-christ-wooden-isolated-white

Toen ik een jaar of 23 geleden bij Jan Zijlstra in de Pinkstergemeente kwam, die de Levensstroom heette vond ik het vreemd, hoe die mensen zich zo losjes en soepeltjes gedroegen. Ik schaamde mij als het ware. Op een dag zei een broeder tegen mij tijdens de zangdienst, dat hij me niet hoorde zingen en dat hij mij mijn handen niet omhoog zag heffen. Ik zei toen tegen die broeder, dat ik last had van schaamte, dat als ik foutjes maakte, dat men mij misschien uit ging lachten. Die broeder zei ten tegen mij: "Je zingt niet voor mensen, maar voor de Heere.". Toen brak ik door de schaamte heen en begon ik hoorbaar te zingen. Tijdens diezelfde kerkdienst, op dag van die zangdienst, ervoer ik gelijk een doorbraak in mijn geloofsleven, dat mijn hart toen vruchtbaar werd om het gepredikte woord te geloven, terwijl ik voorheen de gepredikt woorden als ledig ervoer. Tijdens diezelfde prediking werd er door Jan Zijlstra gepredikt, dat wie waarlijk vrij wil zijn, Jezus Christus dient aan te nemen als zijn persoonlijke Redder en Verlosser (Jesaja 53:1-6 HSV / Mattheüs 8:14-17). Hoewel ik voor die tijd Katholiek ben opgevoed en ik regelmatig het kruis in de Katholieke kerk zag hangen, besefte ik niet waar dat voor diende, maar op die dag toen ik door de schaamte heen brak, om voor God te zingen, begon ik eindelijk te begrijpen, waartoe het kruis dient, dat ik in de Katholieke kerk zag, waaraan Jezus Christus hing. Tot op de vrijdag vóór die desbetreffende zondag, werd ik structureel op school gepest, wat al begon op mijn 14-jarige leeftijd. En nadat ik die zondag begon te zingen voor God, is het structurele gepest op school direct gestopt en kon ik eindelijk die klasgenoten daadkrachtig aanspreken als ze mij lastig vielen. Ik ervoer toen dat ik leven in min binnenste ontving en zo geestelijk tot leven leven kwam, omdat ik eindelijk kon begrijpen dat Jezus Christus het volbracht heeft aan het kruis. Ik was toen nog niet bekend met de naam van de Heere in het Hebreeuws, maar toch was dát één van de meest bijzondere ervaringen in mijn leven geloofsleven als christen.

In mijn relatie met 'God Almachtig' sla ik acht op Yahawah (יהוה), zijn Verbondsnaam, hoe Zijn Naam in het Hebreeuws geschreven wordt,
en niet op de verscheidenheid aan meningen hoe het volgens mensen zou horen te worden uitgesproken.
Klassiek Hebreeuws, dat ook een symbolische betekenis heeft.

SSipwEHdJ5s18ZDGql7LCT0=

Ik heb al eerder aangegeven, dat ik een jaar of 20 geleden, toen ik aan 'God' of 'Jezus' dacht, of als ik las over 'God' of 'Jezus', dat ik me regelmatig voelde aangevallen in mijn gedachten, totdat ik de naam van God niet meer opzichzelfstaand ging gebruiken, maar het gecombineerd ging gebruiken, gekoppeld aan zijn karaktereigenschappen, zoals 'God Almachtig', 'God de Allerhoogste', etc.
En ook heb ik aangegeven dat ik vroeger, hoewel ik als christen bij een gemeente was aangesloten, dat ik regelmatig wegkwijnde van eenzaamheid, en als ik de 'Heere' of 'God' aanriep, dat ik dan niet ervoer dat ik werd gehoord door 'God Almachtig'. Toen mij verteld werd dat de naam van de Heere oorspronkelijk uit het Hebreeuws afkomstig is, waarvan de transliteratie JHWH / YHWH is, en het onder ander wordt uitgesproken als Yahweh (in modern Hebreeuws) en ik er acht op begon te slaan, en ik Zijn naam ging omarmen, toen begon ik ware vrede van 'God Almachtig' te ervaren.

Bovendien is nederigheid naar 'God Almachtig' en een persoonlijk relatie met Hem ook van belang voor het ervaren van 'God Almachtig'.
'God Almachtig' is niet een God van ver af, maar Hij is de God van nabijheid en persoonlijke relaties (H7138). (Jeremia 23:23 NBG51)
Het Hebreeuwse grondwoord voor nabijheid is qarowb (H7138) en
wordt volgen de Grieks Nederlandse Lexicon omschreven als:
1) nabij
1a) van plaats
1b) van tijd
1c) van persoonlijke relatie
1c1) bloedverwantschap
 

Citaat

Jezus Christus zei: "Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars. (Marcus 2:17 NBG51).

Jesus Christus is niet gekomen voor hen, die menen van zichzelf al gezond en/of rechtvaardig te zijn.
 

Citaat

Jezus Christus zei: "Wie is wel de grootste in het Koninkrijk der hemelen? Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan. Wie nu zichzelf gering zal achten als dit kind, die is de grootste in het Koninkrijk der hemelen". (Matteüs 18:1-4 NBG51)

Nederigheid is dus belangrijk om deel te hebben aan het Koninkrijk van 'God Almachtig'.
In onze relatie met 'God Almachtig' hebben we onszelf gering te achten als een kind, maar ons niet door mensen te laten misleiden.
Heel veel volwassenen hebben er moeite mee om nederig te zijn naar God de Almachtige Vader en zichzelf gering te achten als een kind.
 

Citaat

Johannes 3:3 NBG51 / Johannes 3:5-7 NBG51
Jezus antwoordde en zei:
"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.".
"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden."

Om God Almachtig te ervaren, is ook de wedergeboorte belangrijk, dat via de doop door onderdompeling, in de Naam van Jezus Christus, plaatsvind (Handelingen 2:38 NBG51).

De zegen van ‘God Almachtig’:
חסד ושלוםו לך מאת יהוה האלהים אבינו שבשמים, בהשם יהושע המשיח אדנינו
Chaasad wa’shalawamaw la'ka ma’ahth HaAhlahayam Ahbayanawa Shabashamayam,
baHa’Sham Yahawashaäy HaMashayach, Ahdanayanawa.
Genade en vrede zij u van Yahawah HaElohim, onze Vader Die in de Hemelen is,
in De Naam van Jezus Christus, onze Heere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 318
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ongelovigen ontvangen de Heilige Geest niet .       [3] Omdat ze Gods gerechtigheid niet kennen, proberen ze hun eigen gerechtigheid te laten gelden en verlaten ze zich niet op Gods vrijspraak. 

Ah, komt daar de haat vandaan.

Je schrijft daarbij; ''De genade en de waarheid zijn dóór Jezus Christus gekomen (Johannes 1:17 NBG51), en door niemand anders en het zal ook niet door een ander (kunnen) komen.'' Ik lees in Open

Posted Images

3 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Toen ik een jaar of 23 geleden bij Jan Zijlstra in de Pinkstergemeente kwam

Aha, de genezer van ziektes met een hoog psychogeen gehalte. Ik ben daar 20 jaar geleden ook geweest en ben er niet van onder de indruk. De man geeft voornamelijk valse hoop. Daarentegen getuigt het opzoeken van dergelijke charlatans van wanhoop. En wanhopige christenen is nieuw voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe kan men weten een zondaar te zijn zonder daar besef van te hebben? Hoe kan er vergeving worden geschonken zonder berouw? 

Dat komt allemaal op zijn tijd, maar zonder een voorbereidend werk van de Heilige Geest, komt er geen inzicht en dus geen bekering. 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ben jij zonder beperkingen (geweest)?

Iedereen is beperkt. Je gaat telkens bij mijn punt vandaan. Het gaat erom dat Jezus eerst de persoon genas en daarna kreeg hij de bijpassende evangelie om aan te nemen. Kijk, ik heb een kind van 3. We geven haar liefde en bidden daarvoor. Ze krijgt heus door ons de liefde van God wel mee en ervaart die liefde ook, maar ze weet nog niet wie God is. Daar is ze nog te jong voor. Toch hebben we haar ook opgedragen aan God en geloven wij dat de Heilige Geest haar al opvoedt.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Daarom is de Heilige Geest er dus ook. Die klopt bij iedereen aan en overtuigt van zonde en vergeving daarvan. Aan de mens om dit aan te nemen of de noodzaak aan redding te ontkennen.

Dat ben ik met je eens. En dan is het niet klaar, want de meeste christenen hebben bijvoorbeeld niet door dat het zondigen is, als je rookt, muziek luisteren dat kwa boodschap tegen God in gaat en dat ze wereldgelijkvormig leven met al hun luxe. 

11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Aha, de genezer van ziektes met een hoog psychogeen gehalte. Ik ben daar 20 jaar geleden ook geweest en ben er niet van onder de indruk. De man geeft voornamelijk valse hoop. Daarentegen getuigt het opzoeken van dergelijke charlatans van wanhoop. En wanhopige christenen is nieuw voor mij.

Vreemd, wij hebben er wel wat mensen zien genezen. Ook iemand gesproken die na jaren nog genezen was van bordeline, bezetenheid en zelfmoordpogingen. 

 

Ik ben het alleen niet met hem eens. God geneest soms. Meestal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Gaitema:

Iedereen is beperkt.

Dat is nu net de hele boodschap van dit wonder. En iedereen, dus ook mensen die niet genezen, mag zich bevrijd weten bij/door Jezus Christus. In dat geestelijk welzijn kan de beperking net zo goed worden meegenomen en in balans worden gebracht. Het grote wonder is niet genezing van beperkingen, maar genezing van de ziel doordat eeuwig leven wordt geschonken aan hen die op Jezus vertrouwen. En die beperking zal niet lang meer beperken in het licht van deze beloofde eeuwigheid. We kunnen wel leven met beperkingen, maar niet zonder God!

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei thom:
21 uur geleden zei Ricky Tjin:

Een persoonlijke relatie met 'God Almachtig en een persoonlijke ervaring
'God Almachtig' wil een persoonlijke relatie, waarbij er ook een persoonlijke ervaring hoort.
Yahawah (יהוה) is de 'God van Nabijheid' en niet een God van ver af (Jeremia 23:23 NBG51).
Gij zult kracht (G1411) ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult God's getuigen zijn (Handelingen 1:7-8 NBG51).

Het Griekse grondwoord voor kracht is 'dynamis' (G1411),
en wordt volgens de Grieks Nederlandse Lexicon omschreven als:

1) sterkte, macht, bekwaamheid
1a) inherente macht, macht die in iets woont krachtens zijn aard, of die iemand uitoefent en aanwendt
1b) macht om wonderen te verrichten
1c) morele macht en voortreffelijkheid
1d) de macht en invloed die behoren bij rijkdom
1e) macht en middelen die voortkomen uit grote aantallen
1f) macht die bestaat in of berust op legers, militairen

Sterkte, bekwaamheid en invloeden, die christenen in hun leven uitoefenen, zijn ook een onderdeel van het geloofsleven en de belevingswereld, van hoe de christen hun geloofsleven persoonlijk ervaren.

Hoe kan de mens van vlees en bloed, datgene wat dood moet zijn in zijn werken voor God, God dienen?


Hallo @thom,

Aangaande je stelling van:
"Hoe kan de mens van vlees en bloed, datgene wat dood moet zijn in zijn werken voor God, God dienen "

Áls jij vindt, dát de mens van vlees, datgene is dat dood moet zijn, in zijn werken voor God,
dán mag er zelf een voorbeeld in zijn; je hebt immers een vrije wil gekregen van 'God Almachtig'.

Het is mij immers nog een raadsel, in welk evangelie je gelooft, aangaande je geheimzinnigheid over je Bijbelvertaling,
dat je wel met Bijbelteksten meent te komen, maar zoals ik het ervaren heb, je nooit de Bijbelvertaling als bron hebt aangegeven.
 

Citaat

Jezus Christus zei:
"Dwaalt gij niet daarom, dat gij de Schriften niet kent noch de kracht Gods? Want wanneer zij uit de doden opstaan, huwen zij niet, en worden zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als engelen in de hemelen. Wat nu de doden betreft, dat zij opgewekt worden, hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, bij de braamstruik, hoe God tot hem sprak, zeggende: Ik ben de God van Abraham en de God van Isaak en de God van Jakob? Hij is niet een God van doden, maar van levenden. Gij dwaalt wel zeer." Marcus 12:24-27 NBG51


YHWH, Die de God is van Abraham, Isaak en Jakob, is niet een God van doden, maar van levenden (Lucas 20:34-38 NBG51).
 

Citaat

Romeinen 4:16-18 NBG51
16) Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht,
      niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is,
17) gelijk geschreven staat: Tot een vader van vele volken heb Ik u gesteld – voor het aangezicht van die God,
      in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept.
18) En hij heeft tegen hoop op hoop geloofd, dat hij een vader van vele volken zou worden,
      volgens hetgeen gezegd was: Zo zal uw nageslacht zijn.


YHWH, Die de God is van Abraham, Isaak en Jakob, is de God die de doden levend maakt
en het niet zijnde tot aanzijn roept, alsof het er al was (Romeinen 4:17 NBG51)

De zegen van YHWH (יהוה) ‘God Almachtig’:
חסד ושלוםו לך מאת יהוה האלהים אבינו שבשמים, בהשם יהושע המשיח אדנינו; עמנואל שׁדי
Chaasad wa’shalawamaw la'ka ma’ahth Yahawah HaAhlahayam Ahbayanawa Shabashamayam,
baHa’Sham Yahawashaäy HaMashayach, Ahdanayanawa; Aymanawa Ahla Shaddai.
Genade en vrede zij u van Yahawah HaElohim, onze Vader Die in de Hemelen is,
in De Naam van Jezus Christus, onze Heere; ‘God Almachtig’ zij met ons.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is nu net de hele boodschap van dit wonder. En iedereen, dus ook mensen die niet genezen, mag zich bevrijd weten bij/door Jezus Christus. In dat geestelijk welzijn kan de beperking net zo goed worden meegenomen en in balans worden gebracht. Het grote wonder is niet genezing van beperkingen, maar genezing van de ziel doordat eeuwig leven wordt geschonken aan hen die op Jezus vertrouwen. En die beperking zal niet lang meer beperken in het licht van deze beloofde eeuwigheid. We kunnen wel leven met beperkingen, maar niet zonder God!

Oké, ik zag het puur als een teken van Gods almacht. Dank je voor jouw toevoeging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Kaasjeskruid:

. We kunnen wel leven met beperkingen, maar niet zonder God!

Een belediging voor iedereen met een beperking. 

Vrijheid van godsdienst betekent niet dat je iedereen maar voor de schenen mag schoppen onder het mom van 'dit is nu eenmaal wat ik geloof' .

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Ricky Tjin:
Citaat

Romeinen 4:16-18 NBG51
16) Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht,
      niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is,
17) gelijk geschreven staat: Tot een vader van vele volken heb Ik u gesteld – voor het aangezicht van die God,
      in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept.
18) En hij heeft tegen hoop op hoop geloofd, dat hij een vader van vele volken zou worden,
      volgens hetgeen gezegd was: Zo zal uw nageslacht zijn.


YHWH, Die de God is van Abraham, Isaak en Jakob, is de God die de doden levend maakt
en het niet zijnde tot aanzijn roept, alsof het er al was (Romeinen 4:17 NBG51)


Ricky, hoe kan men met wat nu leeft, de oude mens, Hem dienen door de werken in het vlees. Dat kan niet, want niet rechtvaardig en heilig.

Wat meent Hem te dienen, kán Hem niet dienen dan alleen de overgave aan Hem.

Dat offeren, die overgave, dat hechten aan het leven (dat het leven niet is, maar in wezen doods, afhankelijk van de vergankelijke natuur, aards) die hechting of binding is de oude mens, het begeertewezen, het dualistisch schepsel, het gevallen Lichtwezen. (Wij komen uit het Licht, het Leven, zie Joh. 1 vers 4, en Joh. 17)

Wat uit het Leven opgewekt wordt, wat uit de dood levend gemaakt wordt,(Tot een vader van vele volken heb Ik u gesteld – voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept.) is datgene wat uit God geboren wordt. In de mens. Het niet-zijnde (wat niet afhankelijk is van deze natuur, wat uit God is, dus uit de goddelijke natuur) tot aanzijn roepen.

Dat is; opwekken ten Leven. Dat is de roep beantwoorden; Hem binnenlaten door de deur van het hart; het geloof van Jezus Christus aanvaarden. Openb. 3 vers 20. Zie Ik sta aan de deur en Ik klop..

Het is een proces van reiniging en heiliging wat dan zal plaatsvinden, en daarin is de mens zelf het voorbeeld inderdaad; ieder gaat zijn 'eigen weg 'daarin.

Maar.. door Hem in ons; de Verlosser, de wedergeboren Ziel, de Christus, het Zijne, het Leven wat het Licht is van de mens.

Alsof het er al was inderdaad ;-) omdát dit er al was.

8 uur geleden zei Ricky Tjin:

"Hoe kan de mens van vlees en bloed, datgene wat dood moet zijn in zijn werken voor God, God dienen "

De Rom. 8 tekst die ik je gaf, daar staat in dat de Geest de werkingen van het lichaam doodt. Opdat wat eens dood was weer Leeft, en groeien kan en de mens verandert tot Mens; de Heere uit de Hemel. En de Mens of Geest-mens weer ademt in de goddelijke natuur, het Koninkrijk Gods.

Het aardse lichaam is er eerst, maar het hemelse lichaam is het resultaat van die werkingen van de Geest.

De Geest van Jezus Christus, in de mens. En Díe werkt voor God. :-) 

 

8 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het is mij immers nog een raadsel, in welk evangelie je gelooft, aangaande je geheimzinnigheid over je Bijbelvertaling,
dat je wel met Bijbelteksten meent te komen, maar zoals ik het ervaren heb, je nooit de Bijbelvertaling als bron hebt aangegeven.

De SV gebruik ik als  Bijbelvertaling.

Elke keer weer.

Het hoeft er niet steeds achter vermeld te worden, als het begrip daar is, de herkenning of het inzicht.

Of zeg maar; het geloof (van Hem). :-) 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei thom:

Dat is; opwekken ten Leven. Dat is de roep beantwoorden; Hem binnenlaten door de deur van het hart; het geloof van Jezus Christus aanvaarden. Openb. 3 vers 20. Zie Ik sta aan de deur en Ik klop..

Wie doet er eventueel open? De 'oude' mens of 'wat van Hem is' zoals jij het beschrijft? Indien het laatste dan doet Hij dus voor zichzelf open.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:
5 uur geleden zei Bastiaan73:

Wie doet er eventueel open? De 'oude' mens of 'wat van Hem is' zoals jij het beschrijft? Indien het laatste dan doet Hij dus voor zichzelf open.

Precies, door dat wat uit God is.

Hoe anders kan zijn Stem herkend worden?

Waarom is er dan nog een deur nodig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Bastiaan73:

Waarom is er dan nog een deur nodig?

Dat is de deur die 'wijzelf' hebben dichtgedaan. Het is deze natuur waarin wij gevallen zijn, oftewel het gevolg van de keus van de vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad. Joh. 1  de eerste verzen.
Daarin leven wij nu, bestaan wij uit, en willen wij overleven; het begeertewezen.
De deur is de mogelijkheid om terug te keren; de deur is de Christus; het zaad Jezus Christus, het tot geloof komen.
De deurwachter is de oude mens, die in zijn hoogste positie de Deur opent; de Joh. de Doper mens; de weg recht maakt voor Hem.
Het is alles symboliek voor hen, die de Weg gaan en het innerlijk proces van reiniging en heiligmaking ondergaan.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei thom:

Dat is de deur die 'wijzelf' hebben dichtgedaan. Het is deze natuur waarin wij gevallen zijn, oftewel het gevolg van de keus van de vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad. Joh. 1  de eerste verzen.
Daarin leven wij nu, bestaan wij uit, en willen wij overleven; het begeertewezen.
De deur is de mogelijkheid om terug te keren; de deur is de Christus; het zaad Jezus Christus, het tot geloof komen.
De deurwachter is de oude mens, die in zijn hoogste positie de Deur opent; de Joh. de Doper mens; de weg recht maakt voor Hem.
Het is alles symboliek voor hen, die de Weg gaan en het innerlijk proces van reiniging en heiligmaking ondergaan.
 

Met andere woorden en iets eenvoudiger geformuleerd: het 'ik', de 'oude mens' doet dus de deur open.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Met andere woorden en iets eenvoudiger geformuleerd: het 'ik', de 'oude mens' doet dus de deur open.

Dat is in principe de symboliek van de doop in de Jordaan; Joh. ontmoet Jezus; Het Koninkrijk Gods wordt binnengegaan, de Zoon erkend.

Joh. de Doper kon dat niet, de oude mens, maar deed Hem open; heeft zichzelf overgegeven aan Hem; Hij moet groeien en ik kleiner worden.

En dat werd letterlijk een koppie kleiner volgens de overlevering.

Maar de oude mens lost dus op in Hem, Hij kan nu ingaan en uitgaan en weide vinden.

En zo begint voor Jezus de ronde van het Woord (het Brood, het Water, heling en vergeving) brengen aan de behoeftigen; Zijn gelijken; kloppen op de deur.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites

Met andere woorden, zowel wat roept, als wat hoort is uit God.
Wat de Deur is, is de Christus.
Wat Hem opendoet, is wat Hem toelaat, is de oude mens die zich aan Hem overgegeven heeft.

Dat is het hoogst haalbare voor de 'oude mens', de mens van vlees en bloed; de grootste onder de mensen, maar kleiner dan de kleinste in het Koninkrijk.

Openb. 3

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 18-8-2020 om 15:10 zei thom:
Op 18-8-2020 om 14:59 zei Ricky Tjin:

De term God (El) op zichzelf staand, áls het los staat van een karaktereigenschap van 'God Almachtig', kán op elke (andere) god en op elk object, dat als een god wordt beschouwd betrekking hebben, en dan is er sprake van mythologie.

Het Griekse grondwoord voor god is 'θεός' (G2316) waarvan de transliteratie 'theos' is.

Kijk voor het grondwoord voor God een naar de webpagina: Aantekeningen bij de Bijbel: Woordstudie G02316: θεός.
Dáár wordt voor dat G2316 θεός, als betekenis aangegeven;
  •  God, Godheid, Heilige Geest, goden, godin, goddelijk, magistraat.

De term 'God' kan dus ook een afgod zijn en betrekking hebben op afgoden!  ?

Dus hieruit kan ik opmaken, dat een boekwerk zien als het woord van God..dat boekwerk zelf dan een afgod is? Of juist mythologie..

In je conclusie heb je de de bovenstaande beschrijvingen uit hun genuanceerde context gehaald en ze ongenuanceerd ofwel zwart/wit uitgedrukt.

Helaas leven we in een wereld, die in zondig gevallen is, waarbij de term 'God' niet specifiek gebruikt wordt om YHWH Elohim ermee te vereren, Die de God is van Abraham, Izak en Jakob, en de Israëlieten (Exodus 3:14-15), maar wordt de term 'God' ook gebruikt in de mythologie .

Wat per situatie steeds weer een rol speelt, is de vraag of het gebruik van de term 'God' betrekking heeft op de reputatie, Faam en de Glorie van YHWH Elohim.

Het Hebreeuwse grondwoord voor naam Strong H8034 wordt gedefinieerd als:
A.  Strongs Definitie: een toepassing als teken of aandenken of individualiteit; door implicatie (eerbied / autoriteit) en karakter.
B.  Theologische Definitie:

  1. naam
  2. reputatie, faam (roem, bekendheid, aanzien), glorie / heerlijkheid
  3. de Naam (als benaming van God)
  4. memoriaal, aandenken

Het Griekse grondwoord voor naam Strong G3686 wordt gedefinieerd als:
A.  Strongs Definitie: "naam", letterlijk en/of figuurlijk, autoriteit / karakter
B.  Theologische Definitie:

  1. naam, benaming
  2. de naam wordt gebruikt voor alles  wat betrekking heeft op de naam; gedachtenis, aandenken, autoriteit, belang en belangstelling, behagen, controle en meesterschap, excellentie, daden en handelingen.
  3. beschouwen en aanzien van een persoon
  4. de oorzaak of reden benoemd; wegens of ter wille van, bijvoorbeeld dat iemand te lijden heeft als christen, of om reden van.

In de situaties waarin de term 'God' oprecht wordt gebruikt, om YHWH Elohim ermee te vereren voor Wie Hij is, overeenkomstig Zijn reputatie, faam en glorie, zoals het in de Bijbel beschreven staat, hoeft YHWH Elohim niet te schande gezet te worden en hoeft dáár geen heidense god of afgod mee vereert te worden.

1115290689-knowing_the_bible.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-9-2020 om 10:13 zei Ricky Tjin:

1115290689-knowing_the_bible.png

Hoe kan een mens de Geest kennen, dan alleen door Geest. De Bijbel spreekt door de Geest tot hen, die Hem begeren.

De rest is ijdelheid.

Rom.8 (SV)

26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-9-2020 om 10:13 zei Ricky Tjin:

In je conclusie heb je de de bovenstaande beschrijvingen uit hun genuanceerde context gehaald en ze ongenuanceerd ofwel zwart/wit uitgedrukt.

Helaas leven we in een wereld, die in zondig gevallen is, waarbij de term 'God' niet specifiek gebruikt wordt om YHWH Elohim ermee te vereren, Die de God is van Abraham, Izak en Jakob, en de Israëlieten (Exodus 3:14-15), maar wordt de term 'God' ook gebruikt in de mythologie .

Wat per situatie steeds weer een rol speelt, is de vraag of het gebruik van de term 'God' betrekking heeft op de reputatie, Faam en de Glorie van YHWH Elohim.

Het Hebreeuwse grondwoord voor naam Strong H8034 wordt gedefinieerd als:
A.  Strongs Definitie: een toepassing als teken of aandenken of individualiteit; door implicatie (eerbied / autoriteit) en karakter.
B.  Theologische Definitie:

  1. naam
  2. reputatie, faam (roem, bekendheid, aanzien), glorie / heerlijkheid
  3. de Naam (als benaming van God)
  4. memoriaal, aandenken

Het Griekse grondwoord voor naam Strong G3686 wordt gedefinieerd als:
A.  Strongs Definitie: "naam", letterlijk en/of figuurlijk, autoriteit / karakter
B.  Theologische Definitie:

  1. naam, benaming
  2. de naam wordt gebruikt voor alles  wat betrekking heeft op de naam; gedachtenis, aandenken, autoriteit, belang en belangstelling, behagen, controle en meesterschap, excellentie, daden en handelingen.
  3. beschouwen en aanzien van een persoon
  4. de oorzaak of reden benoemd; wegens of ter wille van, bijvoorbeeld dat iemand te lijden heeft als christen, of om reden van.

In de situaties waarin de term 'God' oprecht wordt gebruikt, om YHWH Elohim ermee te vereren voor Wie Hij is, overeenkomstig Zijn reputatie, faam en glorie, zoals het in de Bijbel beschreven staat, hoeft YHWH Elohim niet te schande gezet te worden en hoeft dáár geen heidense god of afgod mee vereert te worden.

1115290689-knowing_the_bible.png

We leven in Nederland en spreken Nederlands.
In onze mooie taal kan, naast de monotheïstische betekenis, met het woord 'god' elke god worden aangeduid.

 1god (de; m; meervoud: goden)1 vereerd, bovennatuurlijk wezen; = godheid: de mindere goden de minder belangrijke figuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-7-2020 om 07:31 zei Wouter Philippaerts:

Dood aan alle profeten, en afgoden. Het leesrooster van het Nederlands Bijbelgenootschap reikt ons vandaag Zach. 13.2-6. Een moeilijk stukje voor mij omdat men spreekt van alle profeten radicaal te doden. Wie ook maar durft de profetemantel aan te trekken moet doorstoken worden. Het woord profeet ( נָבִיא) komt van נָבָא dat verklaren betekent.

Hoe begrijp je dan dat profetie de hoogste gave is in 1 Kor. 14.1?

Waar moeten we vandaag ook heel direct mee afrekenen of de afgod groeit boven ons hoofd?

 

Profeten kunnen namens God spreken maar ook niet namens God. In het verhaal van Elia is het Izebel die de profeten van God laat ombrengen. Kennelijk wilde zij hun boodschap, het woord van God, niet horen maar haar eigen zin doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid