Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
30 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Zinloos gepraat en redetwisten heeft geen zin
Je geeft ook aan, dat er (volgens jou) geen sprake is van een gesprek . Gesprekken, dat ik mij met met het bedenken van verzinsels en redetwisten bezighoud, beschouw ik als zinloos.
Paulus waarschuwde toe te zien, dat er geen andere (false) leer wordt onderwezen, en dat sommigen zich meer bezighouden met verzinsels, en meer twistgesprekken opleveren dan godvrezende opbouw in het geloof. Het einddoel nu van het gebod is liefde die voortkomt uit een rein hart, een goed geweten en een ongeveinsd geloof. Sommigen zijn daarvan afgeweken en hebben zich gewend tot zinloos gepraat. Zij willen leraars van de wet zijn en hebben geen inzicht in wat zij zeggen en evenmin in wat zij zo sterk benadrukken. (1 Timotheüs 1:3-7 HSV) / (1 Timothy 1:3-7 - KJV)
Het geloof dient dus ongeveinsd te zijn; dus slechts het woord van 'God Almachtig', en niets meer en niets minder.

Als die gezonde leer volgens jou inhoudt dat men God het beste in het Hebreeuws kan aanbidden, dan schaar ik die van jou onder ongezond. Zo begon de RK ooit ook eens met het latijns gebruiken als taal om het woord van God in uit te leggen. Wat kan men doen dan enkel knikken? Nee schudden bijvoorbeeld, omdat je er geen donder van verstaat.

De term God (El) op zichzelf staand, áls het los staat van een karaktereigenschap van 'God Almachtig', kán op elke (andere) god en op elk object, dat als een god wordt beschouwd betrekking hebben, en dan is er sprake van mythologie.

Het Griekse grondwoord voor god is 'θεός' (G2316) waarvan de transliteratie 'theos' is.

Kijk voor het grondwoord voor God een naar de webpagina: Aantekeningen bij de Bijbel: Woordstudie G02316: θεός.
Dáár wordt voor dat G2316 θεός, als betekenis aangegeven;
  •  God, Godheid, Heilige Geest, goden, godin, goddelijk, magistraat.

De term 'God' kan dus ook een afgod zijn en betrekking hebben op afgoden!  ?

Onderzoek uzelf  ?  ?️
Onderzoek uzelf of u in het geloof bent, beproef uzelf. Of weet u niet van uzelf dat Jezus Christus in u is?
Of het moet zijn dat u op enigerlei wijze verwerpelijk bent (2 Korinthe 13:5 HSV).

Met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat waarmede gij meet, zal u weder gemeten worden (Matteüs 7:1-6 NBG51).

De zegen van ‘God Almachtig’:
חסד ושלוםו לך מאת יהוה האלהים אבינו שבשמים, בהשם יהושע המשיח אדנינו
Chaasad wa’shalawamaw la'ka ma’ahth HaAhlahayam Ahbayanawa Shabashamayam,
baHa’Sham Yahawashaäy HaMashayach, Ahdanayanawa.
Genade en vrede zij u van Yahawah HaElohim, onze Vader Die in de Hemelen is,
in De Naam van Jezus Christus, onze Heere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 318
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ongelovigen ontvangen de Heilige Geest niet .       [3] Omdat ze Gods gerechtigheid niet kennen, proberen ze hun eigen gerechtigheid te laten gelden en verlaten ze zich niet op Gods vrijspraak. 

Ah, komt daar de haat vandaan.

Je schrijft daarbij; ''De genade en de waarheid zijn dóór Jezus Christus gekomen (Johannes 1:17 NBG51), en door niemand anders en het zal ook niet door een ander (kunnen) komen.'' Ik lees in Open

Posted Images

10 minuten geleden zei Ricky Tjin:

De term God (El) op zichzelf staand, áls het los staat van een karaktereigenschap van 'God Almachtig', kán op elke (andere) god en op elk object, dat als een god wordt beschouwd betrekking hebben, en dan is er sprake van mythologie.

Het Griekse grondwoord voor god is 'θεός' (G2316) waarvan de transliteratie 'theos' is.

Kijk voor het grondwoord voor God een naar de webpagina: Aantekeningen bij de Bijbel: Woordstudie G02316: θεός.
Dáár wordt voor dat G2316 θεός, als betekenis aangegeven;
  •  God, Godheid, Heilige Geest, goden, godin, goddelijk, magistraat.

De term 'God' kan dus ook een afgod zijn en betrekking hebben op afgoden!  ?

Onderzoek uzelf  ?  ?️
Onderzoek uzelf of u in het geloof bent, beproef uzelf. Of weet u niet van uzelf dat Jezus Christus in u is?
Of het moet zijn dat u op enigerlei wijze verwerpelijk bent (2 Korinthe 13:5 HSV).

Met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat waarmede gij meet, zal u weder gemeten worden (Matteüs 7:1-6 NBG51).

De zegen van ‘God Almachtig’:
חסד ושלוםו לך מאת יהוה האלהים אבינו שבשמים, בהשם יהושע המשיח אדנינו
Chaasad wa’shalawamaw la'ka ma’ahth HaAhlahayam Ahbayanawa Shabashamayam,
baHa’Sham Yahawashaäy HaMashayach, Ahdanayanawa.
Genade en vrede zij u van Yahawah HaElohim, onze Vader Die in de Hemelen is,
in De Naam van Jezus Christus, onze Heere.

Dus hieruit kan ik opmaken, dat een boekwerk zien als het woord van God..dat boekwerk zelf dan een afgod is? Of juist mythologie..

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:
22 uur geleden zei Ricky Tjin:

Geliefde broeder @Kaasjeskruid,

Je opmerking over een talenknobbel herinnert mij eraan dat ik, naast Credible die als het  ‘Grootste christelijke forum in Nederland & België’ wordt aangeduid, ook op zoek was naar alternatieve 'Christelijke Forums', maar dán in het Engels. Ik heb daarvoor wél wat rond geneuzeld, máár ik heb wat dát betreft nog geen alternatieve forums gevonden, die een 'opzet en structuur' hebben zoals Credible.
Misschien kan jij mij daarbij een handje helpen, dus als jij er eentje of nog een paar andere alternatieve 'Christelijke Forums' in het Engels kent, met de 'opzet en structuur' van Credible, dan zie ik dat met blijdschap tegemoet. Alvast bedankt.  :-d

Het probleem met jou is dat ik geen behoefte voel om iemand die het Hebreeuws machtig zijn als voorwaarde stelt om God beter te leren kennen, door te verwijzen naar anderen waar die dan hetzelfde tegen gaat zeggen. Van een gesprek is geen sprake. Je lijkt wel betoverd.

Hallo @Kaasjeskruid,

Toen Jezus Christus in de woestijn was, en verzocht werd door de duivel, maar dat Jezus Christus niet toegaf en standvastig bleef staan op het woord van 'God Almachtig', leek hij je dan óók betoverd (Mattheüs 4:1-11 HSV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Ricky Tjin:

Of het moet zijn dat u op enigerlei wijze verwerpelijk bent (2 Korinthe 13:5 HSV).

Met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat waarmede gij meet, zal u weder gemeten worden (Matteüs 7:1-6 NBG51).

Je hebt écht werkelijk geen idee wat je knipt en pakt hé ?

Eerst anderen voor de voeten werpen dan ze verwerpelijk zijn, en één regel verder uitleggen dat je niemand anders mag veoordelen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-8-2020 om 12:20 zei Kaasjeskruid:
Op 17-8-2020 om 11:56 zei Ricky Tjin:

Persoonlijk ervaar ik het Woord van 'God Almachtig', in Klassiek Hebreeuws, als veel krachtiger en levendiger, dan in andere talen zoals Nederlands en Engels, en des te meer dat het Woord van 'God Almachtig' levend en krachtig is, en scherper is dan enig tweesnijdend zwaard; dat het doordringt tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart (Hebreeën 4:11-12 HSV).

De mensen zonder taalknobbel weten niet wat ze missen.

Hallo @Kaasjeskruid,

Bij het kennen van 'God Almachtig' gaat het niet alleen om leerstellingen (theorie) en wetgeving, maar ook om
een persoonlijke ervaring, waarneming ofwel belevenis, en gemeenschap hebben in de vorm van een persoonlijke relatie.

'God Almachtig' wil dat Zijn volk Hem kent; een persoonlijke ervaring in het kennen van Hem, hoort daarbij en dat is Bijbels.

Citaat

Exodus 6:1-2 HSV
Toen sprak God tot Mozes en zei tegen hem: Ik ben de HEERE. Ik ben aan Abraham, Izak en Jakob verschenen als God de Almachtige, maar met Mijn Naam HEERE ben Ik hun niet bekend (H3045) geweest.

Het Hebreeuwse grondwoord voor 'bekend zijn' ofwel 'kennen': is 'yada' (יָדַע) H3045.
De Hebreeuws Nederlandse Lexicon geeft voor het grondwoord 'yada (יָדַע) H3045 als beschrijving:
1) weten
1a) (Qal)
1a1) weten
1a1a) weten, leren kennen
1a1b) waarnemen
1a1c) waarnemen en zien, zich op de hoogte stellen, onderscheiden
1a1d) een onderscheid maken, discrimineren
1a1e) ervaren
1a1f) herkennen, toegeven, erkennen, belijden
1a1g) beschouwen
1a2) weten, bekend zijn met
1a3) gemeenschap hebben
1a4) weten hoe, handig zijn in, bedreven zijn
1a5) kennis hebben van, weet hebben van
1b) (Niphal)
1b1) bekend gemaakt worden, onthuld worden
1b2) zich bekend maken
1b3) begrepen worden
1b4) op de hoogte brengen
1c) (Piel) doen kennen
1d) (Poal) bekend maken met
1e) (Pual)
1e1) gekend w/z
1e2) gekend, bekend, kennis (deelw)
1f) (Hiphil) bekend maken, verklaren
1g) (Hophal) bekend gemaakt worden
1h) (Hithpael) zich bekend maken, zich openbaren

Daniël 11:32-33 NBG51
Degenen die zich misdragen (zondigen) tegen het verbond, zullen door vleierijen ten afval gebracht worden,
maar het volk dat zijn God kent (H3045) zal sterk zijn en daden doen. En de verstandigen onder het volk zullen velen tot inzicht brengen.

Een persoonlijke relatie met 'God Almachtig en een persoonlijke ervaring
'God Almachtig' wil een persoonlijke relatie, waarbij er ook een persoonlijke ervaring hoort.
Yahawah (יהוה) is de 'God van Nabijheid' en niet een God van ver af (Jeremia 23:23 NBG51).
Gij zult kracht (G1411) ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult God's getuigen zijn (Handelingen 1:7-8 NBG51).

Het Griekse grondwoord voor kracht is 'dynamis' (G1411),
en wordt volgens de Grieks Nederlandse Lexicon omschreven als:

1) sterkte, macht, bekwaamheid
1a) inherente macht, macht die in iets woont krachtens zijn aard, of die iemand uitoefent en aanwendt
1b) macht om wonderen te verrichten
1c) morele macht en voortreffelijkheid
1d) de macht en invloed die behoren bij rijkdom
1e) macht en middelen die voortkomen uit grote aantallen
1f) macht die bestaat in of berust op legers, militairen

Sterkte, bekwaamheid en invloeden, die christenen in hun leven uitoefenen, zijn ook een onderdeel van het geloofsleven en de belevingswereld, van hoe de christen hun geloofsleven persoonlijk ervaren.

De zegen van ‘God Almachtig’:
חסד ושלוםו לך מאת יהוה האלהים אבינו שבשמים, בהשם יהושע המשיח אדנינו
Chaasad wa’shalawamaw la'ka ma’ahth HaAhlahayam Ahbayanawa sha'ba'shamayam,
baHa’Sham Yahawashaäy HaMashayach, Ahdanayanawa.
Genade en vrede zij u van Yahawah HaAhlahayam, onze Vader Die in de Hemelen is,
in De Naam van Jezus Christus, onze Heere. 

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Ricky Tjin:

Sterkte, bekwaamheid en invloeden, die christenen in hun leven uitoefenen, zijn ook een onderdeel van het geloofsleven en de belevingswereld, van hoe de christen hun geloofsleven persoonlijk ervaren.

Ik begrijp wel wat je hiermee bedoelt. Maar wat heeft dat nu eigenlijk met Godsdienst te maken, met God dienen?

Hoe kan de mens van vlees en bloed, datgene wat dood moet zijn in zijn werken voor God, God dienen?

Het persoonlijke moet kleiner worden, ten gunste van Hem, in de gelovige mens.

Wat God dient, wat kracht heeft, wat bekwaam is, wat dient in de zin van rechtvaardig en heilig.. is uit God.
Door God tot God.

Wat dient, is Geest. Daarom; het Woord is Geest. 

6 uur geleden zei Ricky Tjin:

1) sterkte, macht, bekwaamheid
1a) inherente macht, macht die in iets woont krachtens zijn aard, of die iemand uitoefent en aanwendt

Precies. Inherente macht, macht die in iets woont krachtens zijn aard; hemels. :-)  Het Zijne.

Joh. 4

23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden.

24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @Kaasjeskruid,

Bij het kennen van 'God Almachtig' gaat het niet alleen om leerstellingen (theorie) en wetgeving, maar ook om
een persoonlijke ervaring, waarneming ofwel belevenis, en gemeenschap hebben in de vorm van een persoonlijke relatie.

'God Almachtig' wil dat Zijn volk Hem kent; een persoonlijke ervaring in het kennen van Hem, hoort daarbij en dat is Bijbels.

Waar in de Bijbel staat dat je God moet ervaren? En hoe doe jij dat dan? Als in een film? Als in een achtbaan in een pretpark? Als het gevoel wat je krijgt tijdens een bungee jump? Krijgt je er kippenvel van? Lopen de rillingen over je lijf?

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar in de Bijbel staat dat je God moet ervaren? En hoe doe jij dat dan? Als in een film? Als in een achtbaan in een pretpark? Als het gevoel wat je krijgt tijdens een bungee jump? Krijgt je er kippenvel van? Lopen de rillingen over je lijf?

In de bijbel staan de ervaringen: rust, vrede, blijdschap en liefde. Maar ook Gods Luister.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat lijkt mij meer gevolg van God kennen ipv een middel om God te leren kennen.

Ja, dat klopt deels. Je hebt ook mensen die baden of er werd gebeden en toen ervoeren ze God en vervolgens zochten zij verder naar wie God is 

Of zendelingen helpen slachtoffers van een natuurramp. Ze ervaren de liefde en een aantal van hen wil weten waarom ze dit doen, waarop ze zo Jezus leren kennen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Gaitema:

Ja, dat klopt deels. Je hebt ook mensen die baden of er werd gebeden en toen ervoeren ze God en vervolgens zochten zij verder naar wie God is 

Of zendelingen helpen slachtoffers van een natuurramp. Ze ervaren de liefde en een aantal van hen wil weten waarom ze dit doen, waarop ze zo Jezus leren kennen.

God ervaren doe je in eerste instantie door zondebesef. Dat maakt onrustig en schuldig om vervolgens rust geschonken te krijgen door God omdat men berouw heeft over deze toestand. Eerder kan men die rust niet ervaren lijkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

God ervaren doe je in eerste instantie door zondebesef. Dat maakt onrustig en schuldig om vervolgens rust geschonken te krijgen door God omdat men berouw heeft over deze toestand. Eerder kan men die rust niet ervaren lijkt mij.

Oké, we missen elkaar in de voorbeelden die ik gaf. Ik ben op grond daarvan wel van een andere inzicht 

De ervaring dat je door God geholpen wordt, waardoor je bekeerd en vervolgens Jezus als jouw Redder leert kennen, is een andere volgorde.

 

Door de Heilige Geest kom je tot geloof, niet andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

De ervaring dat je door God geholpen wordt, waardoor je bekeerd en vervolgens Jezus als jouw Redder leert kennen, is een andere volgorde.

Mensen die God niet willen kennen gaan hun eigen gangetje en daar maakt God geen onderdeel van uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Mensen die God niet willen kennen gaan hun eigen gangetje en daar maakt God geen onderdeel van uit.

Lees jij nu zo slecht, wat ik schrijf?

Bekering kan een mens zelf niet. Dat moet God in een mens werken, dus is God een voorbereidend werk voor de bekering aan het doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Gaitema:

Bekering kan een mens zelf niet. Dat moet God in een mens werken, dus is God een voorbereidend werk voor de bekering aan het doen.

Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden. En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: van zonde, omdat zij niet in Mij geloven; van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien; en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is. (Joh.16:7, HSV)

Dat is wat de Heilige Geest dus laat ervaren aan mensen die God niet kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Kaasjeskruid. In de bijbel staat ook dat er heidenen zijn (staat ergens in de Romeinenbrieven) die de wet van God niet hebben, maar door hun doen en laten wel weten wat goed is. Hun geweten klaagt hen aan en pleit hen vrij. Dit alles (staat er) zal blijken op de dag dat Jezus Christus oordeelt over wat in de mens verborgen ligt.

Romeinen 2:14-16

 

Ik had een collega die katholiek was opgevoed, maar er niet in geloofde. Hij moest op een dag naar het ziekenhuis en stak een  sigaret in de wachtruimte op, terwijl hij koffie dronk. Hij vertelde me dat hij daar plots een visioen kreeg waarin zoals dat zal zijn bij de wederkomst van Jezus Christus. Hij werd in die visioen opgenomen naar de hemel. Hierdoor is hij christen geworden, zei hij. Zonder deze ervaring was hij dat niet geworden. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Beste Kaasjeskruid. In de bijbel staat ook dat er volken zijn (staat ergens in de Romeinenbrieven) die de wet van God niet hebben, maar door hun doen en laten wel weten wat goed is. Hun geweten klaagt hen aan en pleit hen vrij. Dit alles (staat er) zijn blijken op de dag dat Jezus Christus oordeelt over wat in de mens verborgen ligt.

https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/romeinen/2

Het gaat daar over de werken van de wet en niet over de wet zelf. Het hoofdstuk heet dan ook: "Niemand te verontschuldigen". Dus ondanks dat ze de werken wel hebben, missen ze het geloof en zijn ze niet te verontschuldigen door eigen werken. Er is maar een werk dat volstaat:

Het werk van Jezus aan het kruis, de dood overwonnen. Alleen het geloof daarin kan een mens redden.

7 minuten geleden zei Gaitema:

Ik had een collega die katholiek was opgevoed, maar er niet in geloofde. Hij moest op een dag naar het ziekenhuis en stak een  sigaret in de wachtruimte op, terwijl hij koffie dronk. Hij vertelde me dat hij daar plots een visioen kreeg waarin zoals dat zal zijn bij de wederkomst van Jezus Christus. Hij werd in die visioen opgenomen naar de hemel. Hierdoor is hij christen geworden, zei hij. Zonder deze ervaring was hij dat niet geworden. 

Ik zou niet teveel koffie drinken met die man, volgens mij doet hij er rum door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/romeinen/2

Het gaat daar over de werken van de wet en niet over de wet zelf. Het hoofdstuk heet dan ook: "Niemand te verontschuldigen". Dus ondanks dat ze de werken wel hebben, missen ze het geloof en zijn ze niet te verontschuldigen door eigen werken. Er is maar een werk dat volstaat:

Het werk van Jezus aan het kruis, de dood overwonnen. Alleen het geloof daarin kan een mens redden.

Ik zou niet teveel koffie drinken met die man, volgens mij doet hij er rum door.

Dat zeggen ze ook altijd tegen hem. Maar waarom zou dit niet kunnen? Tal van getuigenissen gaan zo. Eerst wordt het slachtoffer geholpen door een christen of door Jezus zelf en vervolgens komt openheid voor het evangelie en komen ze tot geloof.

Zo doen Jezus en de apostelen het in de bijbel ook.  Zit er een bedelaar bij een poort, komt meen ik Petrus er aan met de woorden: geld heb ik niet, maar wat ik heb geef ik je.. het wonder. De man kan weer lopen en bekeerd zich. 

 

Dus God doet eerst een voorbereidend werk en bewerkt de bekering. Het is trouwens super evangelisch om te stellen dat je eerst moet bekeren (en dopen) voor je de Heilige Geest krijgt. Ik ben daarin toch wat orthodoxer.Ik geloof dat eerst de Heilige Geest komt en dat dan pas de bekering (met zondebesef) komt.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei thom:
Op 17-8-2020 om 11:56 zei Ricky Tjin:
Op 16-8-2020 om 15:04 zei Kaasjeskruid:

Hoe ervaar jij God dan? 

Het Hebreeuws is een onderdeel van mijn geloofsleven.

In mijn persoonlijke relatie met Yahawah (יהוה), die 'God Almachtig’ is, en de God is van Abraham, Izak en Jakob, ervaar ik het Klassiek Hebreeuws als een geestelijke/hemelse breedband, terwijl ik het lofprijzen en psalmzingen van Hem, in andere talen zoals Nederlands en Engels ervaar als smallband.
Ik heb van Yahawah (יהוה) 'God Almachtig' een vrije wil gehad, en ik laat mij geen geboden van mensen opleggen, want de geboden van mensen, misleiden mensen, waardoor ze afdwalen van 'God Almachtig'.

Persoonlijk ervaar ik het Woord van 'God Almachtig', in Klassiek Hebreeuws, als veel krachtiger en levendiger, dan in andere talen zoals Nederlands en Engels, en des te meer dat het Woord van 'God Almachtig' levend en krachtig is, en scherper is dan enig tweesnijdend zwaard; dat het doordringt tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart (Hebreeën 4:11-12 HSV).

Op 17-8-2020 om 12:20 zei Kaasjeskruid:

De mensen zonder taalknobbel weten niet wat ze missen.

13 uur geleden zei Ricky Tjin:

Sterkte, bekwaamheid en invloeden, die christenen in hun leven uitoefenen, zijn ook een onderdeel van het geloofsleven en de belevingswereld, van hoe de christen hun geloofsleven persoonlijk ervaren.

Ik begrijp wel wat je hiermee bedoelt. Maar wat heeft dat nu eigenlijk met Godsdienst te maken, met God dienen?


Hallo @thom,

Godsdienst en God dienen ?
Onze God, Die de Heere (יהוה) is, openbaarde Zichzelf aan Abraham, Isaak en Jakob, als 'God de Almachtige' (Exodus 6:1-2 HSV).
Vervolgens sprak 'God Almachtig' tot Mozes, die weer tot de Israëlieten moest zeggen: "De Heere / Yahawah (יהוה), de God van uw vaderen, de God van Abraham, Izak en Jakob, heeft mij naar u toe gezonden. Yahawah (יהוה) is Zijn Naam ter gedachtenis voor eeuwig, en zó wil Hij worden aangeroepen, van geslacht tot geslacht, en door alle generaties (Exodus 3:15 HSV).

In de tijd dat Yahawah (יהוה) 'God Almachtig' Zich openbaarde aan Mozes en de Israëlieten, werd er Klassiek Hebreeuws gesproken en zijn de manuscripten door Mozes in Klassiek Hebreeuws geschreven.
 

Citaat

Exodus 20:1-5 - KJV / Exodus 20 HSV

1) And God spake all these words, saying,
2) I am the LORD thy God, which have brought thee out of the land of Egypt, out of the house of bondage.
3) Thou shalt have no other gods before me.
4) Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is   in the water under the earth:
5) Thou shalt not bow down thyself to them, nor serve them: for I the LORD thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate me;
6 And shewing mercy unto thousands of them that love me, and keep my commandments.


In Exodus 20 sprak 'God Almachtig' tot Mozes en zei Hij:
"Ik ben Yahawah (יהוה) uw God, Die u uit het land Egypte, het slavenhuis, geleid heeft. U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is. U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en hen niet dienen, want Ik Yahawah (יהוה) uw God, ben een jaloers God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten, en barmhartigheid toon aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen (Exodus 20:1-6 HSV).

Yahawah (יהוה) 'God Almachtig' wil dus, dát wij geen andere goden vóór Hem stellen én dat we náást Hem geen andere goden dienen.

De Niqqud als klinkersysteem toegevoegd, aan de Hebreeuwse manuscripten
Circa 900 jaar na Christus, werd de Niqqud als klinkersysteem toegevoegd, aan de Hebreeuwse manuscripten, die in Klassiek Hebreeuws waren geschreven, waardoor ook het geluid (toon en klank) van de manuscripten veranderde. Hebreeuws is van oorsprong een wiskundige en symbolische  taal (zoals Sanskrit). Zoals cijfers en getallen in heel wat talen kunnen worden uitgedrukt, maar de oorspronkelijke waarde van een geregistreerde bron niet verandert, zó is het ook met Hebreeuws. Door de komst van de Niqqud, dat werd toegevoegd aan de in Klassieke Hebreeuws geschreven manuscripten, konden er goocheltrucs met het geluid van de Hebreeuwse manuscripten.

Manipulatie d.m.v. Modern Hebreeuws
De Verbondsnaam van de Heere (יהוה), als voorbeeld, ter manipulatie met Modern Hebreeuws.
De tetragram is de Verbondsnaam van de Heere (יהוה), dat in het Hebreeuws in 4 letters wordt uitgedrukt (YHWH of JHWH).

Voorbeeldklanken van de 2 middelste letters (הו) van de tetragram, de Naam van de Heere (יהוה),
met de Niqqud als klinkersysteem eraan toegevoegd, waardoor de uitspraak van de tetragram te manipuleren is:
Tetragram                           Klank                                         Resultaat

יהוה    Klassiek Hebreeuws:   a                 ongewijzigd             Yahawah

יָהוָה    Modern Hebreeuws:    klank: [a]  »               ha               uitspraak   ‘Yahawah’
יָהוֹה    Modern Hebreeuws:    klank; [o]  »               ho              uitspraak   ‘Yahowah’
יָהוּה    Modern Hebreeuws     hoe klank; [u] / [oe]   hu / hoe   uitspraak   ‘Yahuwah’ / ‘Yahoewah
יָהוִה    Modern Hebreeuws     klank; [i]                    hi                uitspraak    ‘Yahiwah’ / ‘Yaheewah’

Zo is dus te zien dat de uitspraak van de Hebreeuwse medeklinkers te manipuleren is, door de Niqqud als klinkersysteem, wat verwarrend en bedrieglijk kan werken, terwijl de originele waarde op schrift zijn oorspronkelijke waarde behoudt, zoals getallen en cijfers.

In de loop van de eeuwen heeft de Hebreeuwse taal heel  wat veranderingen ondergaan, die ook van buitenaf werd opgedrongen aan de Israëlieten. Door de veranderingen in de Hebreeuwse taal, hebben Schriftgeleerden ook de klank van de Heere Zijn naam veranderd, en op het geluid hoe de Heere werd aangeduid en aangeroepen als God, waardoor de onderscheiding van Zijn naam, t.o.v. andere goden, als het ware onder het stof bedolven raakte.
Er werd van buitenaf aan de Israëlieten opgedrongen om andere goden te gaan dienen. Vervolgens kwamen de Israëlieten in de verleiding om andere goden te gaan dienen.

De term God (El) op zichzelf staand, áls het los staat van een karaktereigenschap van 'God Almachtig', kán op elke (andere) god en op elk object, dat als een god wordt beschouwd betrekking hebben, en dan is er sprake van mythologie.

Het Griekse grondwoord voor god is 'θεός' (G2316) waarvan de transliteratie 'theos' is.

Op de webpagina van Aantekeningen bij de Bijbel: Woordstudie G02316: θεός,
wordt voor het grondwoord 'God', G2316 θεός, als betekenis aangegeven;
  •  God, Godheid, Heilige Geest, goden, godin, goddelijk, magistraat.

De term 'God' kan dus ook een afgod zijn en betrekking hebben op afgoden!  ?

Dat God als 'Heere' (G2962) in het Nederlands en als 'Lord' in het Engels wordt benadrukt, is niet vanzelfsprekend de Naam of reputatie van 'God Almachtig', maar het is een titel. De term Heere of Lord, kan betrekking hebben op iedereen die in een positie is met macht, om beslissingen te nemen en te heersen.
 

Citaat

Hoe kan de mens van vlees en bloed, datgene wat dood moet zijn in zijn werken voor God, God dienen


De God van Abraham, Izak en Jakob, is niet een God van doden, maar van levenden (Mattheus 22:32 HSV).

Betreffende je stelling dat de mens van vlees en bloed, wat dood moet zijn in zijn werken:
Want zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood (Jakobus 2:26 HSV).

Het gaat er niet om dat de mens, die van vlees en bloed is, dood moet zijn in zijn werken, maar juist de werken van het vlees, die indruisen tegen de wil van God Almachtig te kruisigen. Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd (Galaten 5:24 NBG51).

Door genade zijt wij gered (G4982) van de ondergang; door het geloof, en dat niet uit onszelf, want het is een geschenk vanuit 'God Almachtig, en niet uit werken, zodat niemand roemt. Want Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die 'God Almachtig' van tevoren bereid heeft, zodat wij daarin zouden wandelen (Efeziërs 2:8-10 NBG51).
 

Citaat

Het persoonlijke moet kleiner worden, ten gunste van Hem, in de gelovige mens  


Dat het persoonlijke kleiner moet worden, ten gunste van Hem, in de gelovige mens; komt over als je eigen stelling en je eigen bedenksel.

Een gelovig mens hoeft niet vanzelfsprekend een christelijk Bijbels geloof te hebben, maar kan ook iemand zijn die een religie beoefent, dat gerelateerd is aan afgoderij.

Wie is 'Hem' waarnaar je verwijst? Er kan namelijk ook een andere Jezus gepredikt worden (2 korinthe 11:3-4). Ook waarschuwde Jezus Christus ervoor dat er velen zullen komen in Zijn Naam, claimende 'de Christus' te zijn, alsmede dat er valse christussen en valse profeten zouden opstaan (Mattheüs 24:5 HSV / Mattheüs 24:24 HSV).

Talenten en verlangens; onze drijfveer tot goede werken
"God Almachtig' heeft in ieder mens talenten en verlangens gelegd, wat functioneert als een drijfveer tot goede werken. Ieder mens heeft persoonlijke eigenschappen, ofwel karaktereigenschappen, die zowel positief als negatief kunnen zijn.
De kunst is juist om je goede en positieve karaktereigenschappen te ontwikkelen en te stimuleren. Daarnaast is het ook de kunst om je karaktereigenschappen die gerelateerd zijn aan de werken van het vlees tot bedaren te dwingen, wat weer betrekking heeft op 'het vlees kruisigen'.

De hoogste roeping, waar ook de talenten en karaktereigenschappen het best tot uiting en ontwikkeling komen,
dát zal óók de plek zijn, waar een ieder persoonlijk de hoogste voldoening zal ervaren.

Het gaat om de besnijdenis, die van het hart is, naar de geest, en niet naar de letter of wet (Romeinen 2:25-29)

In Christus Jezus zijn wij ook besneden met een besnijdenis die niet met handen heeft plaatsgevonden, maar door de besnijdenis van Christus (Kolossenzen 2:11 HSV).

Betreffende ten gunste van Hem, in de gelovige mens:
Wij die kinderen zijn, die uit 'God Almachtig' zijn voortgekomen, en overwonnen hebben, omdat Jezus Christus Die in ons is, meerder is dan degene die in de wereld is; in ons hoort Jezus Christus ook meer te worden, en stellen we ten gunste van Hem ons nederig op, om Hem gehoorzaam te zijn. (1 Johannes 4:4) / Johannes 3:27-30 HSV).

 

Citaat

Wat dient, is Geest. Daarom; het Woord is Geest


Wat vaak benadrukt wordt als 'Geest' is niet vanzelfsprekend van de Heilige Geest.

Paulus waarschuwe de Korinthe dat ze ook een ander geest kunnen ontvangen, die niet de Heilige geest is (2 Korinthe 11:1-4 HSV).

De Heilige Geest is de Geest der Waarheid, Die uit Jezus Christus neemt en Hem verheerlijkt (Johannes 16:5-15).

Er wordt onder ander gewaarschuwd voor de Kundalini, die een immitatie is van de Heilige Geest.
 

 


De zegen van ‘God Almachtig’:
חסד ושלוםו לך מאת יהוה האלהים אבינו שבשמים, בהשם יהושע המשיח אדנינו
Chaasad wa’shalawamaw la'ka ma’ahth HaAhlahayam Ahbayanawa Shabashamayam,
baHa’Sham Yahawashaäy HaMashayach, Ahdanayanawa.
Genade en vrede zij u van Yahawah HaElohim, onze Vader Die in de Hemelen is,
in De Naam van Jezus Christus, onze Heere.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Gaitema:

Eerst wordt het slachtoffer geholpen door een christen of door Jezus zelf en vervolgens komt openheid voor het evangelie en komen ze tot geloof.

Wat houdt dat evangelie in?

27 minuten geleden zei Gaitema:

Zo doen Jezus en de apostelen het in de bijbel ook.  Zit er een bedelaar bij een poort, komt meen ik Petrus er aan met de woorden: geld heb ik niet, maar wat ik heb geef ik je.. het wonder. De man kan weer lopen en bekeerd zich.

Herken jij jezelf ook in die bedelaar?

31 minuten geleden zei Gaitema:

Het is trouwens super evangelisch om te stellen dat je eerst moet bekeren (en dopen) voor je de Heilige Geest krijgt. Ik ben daarin toch wat orthodoxer.Ik geloof dat eerst de Heilige Geest komt en dat dan pas de bekering (met zondebesef) komt.

Ik weet niet of dat orthodox is, het neigt naar calvinisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat houdt dat evangelie in?

Gewoon "het evangelie" van Jezus Christus. Dat zondaars redt.

Citaat

Herken jij jezelf ook in die bedelaar?

We zal vast wel een link gevonden kunnen worden, maar ik heb niet als een bedelaar bij de poort gezeten, omdat ik niet kon lopen en ik ben christelijk opgegroeid. Ook ben ik nooit arm geweest. Zelfs niet toen ik een minimum loon had. Geld had ik altijd genoeg.

Citaat

Ik weet niet of dat orthodox is, het neigt naar calvinisme.

Dat ben ik dan met hen eens. Hoe kan je immers in Jezus gaan geloven, zonder inzicht van God te krijgen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Gewoon "het evangelie" van Jezus Christus. Dat zondaars redt.

Hoe kan men weten een zondaar te zijn zonder daar besef van te hebben? Hoe kan er vergeving worden geschonken zonder berouw? 

9 minuten geleden zei Gaitema:

We zal vast wel een link gevonden kunnen worden, maar ik heb niet als een bedelaar bij de poort gezeten, omdat ik niet kon lopen en ik ben christelijk opgegroeid. Ook ben ik nooit arm geweest. Zelfs niet toen ik een minimum loon had. Geld had ik altijd genoeg.

Ben jij zonder beperkingen (geweest)?

10 minuten geleden zei Gaitema:

Dat ben ik dan met hen eens. Hoe kan je immers in Jezus gaan geloven, zonder inzicht van God te krijgen? 

Daarom is de Heilige Geest er dus ook. Die klopt bij iedereen aan en overtuigt van zonde en vergeving daarvan. Aan de mens om dit aan te nemen of de noodzaak aan redding te ontkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:
Citaat

Het persoonlijke moet kleiner worden, ten gunste van Hem, in de gelovige mens  


Dat het persoonlijke kleiner moet worden, ten gunste van Hem, in de gelovige mens; komt over als je eigen stelling en je eigen bedenksel.

Een gelovig mens hoeft niet vanzelfsprekend een christelijk Bijbels geloof te hebben, maar kan ook iemand zijn die een religie beoefent, dat gerelateerd is aan afgoderij.

Wie is 'Hem' waarnaar je verwijst? Er kan namelijk ook een andere Jezus gepredikt worden (2 korinthe 11:3-4). Ook waarschuwde Jezus Christus ervoor dat er velen zullen komen in Zijn Naam, claimende 'de Christus' te zijn, alsmede dat er valse christussen en valse profeten zouden opstaan (Mattheüs 24:5 HSV / Mattheüs 24:24 HSV).

Joh. 3

29 Die de bruid heeft, is de bruidegom, maar de vriend des bruidegoms, die staat en hem hoort, verblijdt zich met blijdschap om de stem des bruidegoms. Zo is dan deze mijn blijdschap vervuld geworden.

30 Hij moet wassen, maar ik minder worden.

31 Die van boven komt, is boven allen; die uit de aarde is voortgekomen, die is uit de aarde, en spreekt uit de aarde. Die uit den hemel komt, is boven allen.

Wassen betekent groeien. Dit stukje tekst is de Mythologie over de Joh.de Doper mens (de oude mens, die kleiner wordt, en de weg recht maakt voor Hem, de Heere) die zich Hem (Jezus-mens) bewust wordt in het lichaam; de 2 naturen; de aardse en de goddelijke.

 

1 uur geleden zei Ricky Tjin:
Citaat

Hoe kan de mens van vlees en bloed, datgene wat dood moet zijn in zijn werken voor God, God dienen


De God van Abraham, Izak en Jakob, is niet een God van doden, maar van levenden (Mattheus 22:32 HSV).

Betreffende je stelling dat de mens van vlees en bloed, wat dood moet zijn in zijn werken:
Want zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood (Jakobus 2:26 HSV).

Het gaat er niet om dat de mens, die van vlees en bloed is, dood moet zijn in zijn werken, maar juist de werken van het vlees, die indruisen tegen de wil van God Almachtig te kruisigen. Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd (Galaten 5:24 NBG51).

Als ik uitleg waarom het vlees en bloed Hem niet kunnen dienen, neem jij mijn woorden in twijfel, komt met dreigteksten over een andere Jezus verkondigen, maar schrijft dan hetzelfde als wat ik schreef, maar uiteraard alleen in Bijbelse tekstvorm, uit angst iets af te wijken o jee o jee.. :-) 

Wat is je boodschap verder?

Dat je niet lezen kan als het anders staat dan Bijbelse woorden achter elkaar zoals jij alleen maar durft te schrijven?

Hem is God. Hem is Jezus Christus. Weet je al waar Hem kan zijn? Geloof je dat Hij in ons kan zijn? Want daar heb je nog steeds niet op geantwoord.

Rom. 8
7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

Hem is de Geest, Hem is Jezus Christus, Hem is God.

Wie wil je nu ontmaskeren? Jezelf? :-) 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei thom:
1 uur geleden zei Ricky Tjin:


De God van Abraham, Izak en Jakob, is niet een God van doden, maar van levenden (Mattheus 22:32 HSV).

Betreffende je stelling dat de mens van vlees en bloed, wat dood moet zijn in zijn werken:
Want zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood (Jakobus 2:26 HSV).

Het gaat er niet om dat de mens, die van vlees en bloed is, dood moet zijn in zijn werken, maar juist de werken van het vlees, die indruisen tegen de wil van God Almachtig te kruisigen. Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd (Galaten 5:24 NBG51).

Als ik uitleg waarom het vlees en bloed Hem niet kunnen dienen, neem jij mijn woorden in twijfel, komt met dreigteksten over een andere Jezus verkondigen, maar schrijft dan hetzelfde als wat ik schreef, maar uiteraard alleen in Bijbelse tekstvorm, uit angst iets af te wijken o jee o jee.. :-) 

Wat is je boodschap verder?

Dat je niet lezen kan als het anders staat dan Bijbelse woorden achter elkaar zoals jij alleen maar durft te schrijven?

Hem is God. Hem is Jezus Christus. Weet je al waar Hem kan zijn? Geloof je dat Hij in ons kan zijn? Want daar heb je nog steeds niet op geantwoord.

Rom. 8
7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

Hem is de Geest, Hem is Jezus Christus, Hem is God.

Wie wil je nu ontmaskeren? Jezelf? :-) 

Gaaf. Twee mensen die elkaar met bijbelteksten bekogelen.
Uiteraard allebei er van overtuigd dat het die ander is, die de balk eerst uit zijn eigen ogen moet halen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid