Spring naar bijdragen

Woord van God


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 354
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb er ook mijn issues mee. Ik ben met de gedachte opgevoed dat de Bijbel Gods Woord is, en soms is er het automatisme nog steeds dat ik de Bijbel zo noem. Maar door het lezen van de Bijbel ben ik

Tomega; Ik zie dat je iets concludeert in je derde zin wat onjuist is. Vragen stellen helpt als je echt de ander zijn woorden wil begrijpen.  Verder heeft de mens altijd gezorgd voor overlevering

Dat past niet omdat jij er vanuit gaat dat de letterlijke wet inclusief straffen in Leviticus gelijk staat aan de wil van God.  De geschreven wetten in Leviticus lijken een neerslag te zijn van de w

10 uur geleden zei Bastiaan73:

Had Jezus het dan tegen zichzelf toen Hij aan het kruis uitriep 'Eli, Eli, lama sabachtani?'

Nee, Hij had het tegen zijn Vader. Dat is nu precies wat ik probeer te zeggen: Vader, Zoon en heilige Geest zijn alledrie één God, maar ook drie autonome, van elkaar te onderscheiden Personen. Ze kunnen dus met elkaar communiceren en elk van Hen kan een unieke rol vervullen in het heilsplan en in de liefde tot elkaar.

 

11 uur geleden zei Hermanos2:

Ik waardeer je uitleg. Zal je bericht een aantal keren moeten lezen. Je woordkeuze geeft al aan dat je begrijpt dat het geen eenvoudige leerstelling is? Zeker voor iemand als ik, wiens intelligentie zojuist door een andere deelnemer beschreven werd als zeer beperkt.

Wat ik jammer vind, is dat het omarmen van deze leerstelling regelmatig als voorwaarde wordt gezien wil iemand zich christen noemen. Waar blijf ik dan??? 

Nog altijd in Gods liefde. ;) Hij zal het je natuurlijk niet aanrekenen als je door onwetendheid en of onbegrip een bepaalde leer moeilijk vindt om aan te nemen. Hij nodigt je echter wel uit om je erin te verdiepen en zo zijn liefde binnen onze mogelijkheden steeds meer te verstaan. Maar de Drie-eenheid zal altijd een mysterie blijven, iets wat we nooit zullen kunnen bevatten, dus houd moed. :)
Op zich is het echter niet onlogisch dat het christendom de Drie-eenheid als kern van haar leer heeft. Het maakt immers nogal verschil of God een engel of anderssoortig schepsel naar beneden stuurt om voor ons te sterven en te verrijzen, of dat Hij in Christus zélf naar beneden komt en zélf het Offer brengt.
Veel mensen, ook niet weinig christenen, hebben best nog wel moeite met een lijdende, stervende God, maar dat is wel de kern van het christendom: God overwint het lijden door het lijden op zich te nemen, God overwint de dood door de dood te sterven, God overwint de afstand tussen Hem en de mens door als Mens zo nabij te komen als maar mogelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:
13 uur geleden zei Bastiaan73:

Had Jezus het dan tegen zichzelf toen Hij aan het kruis uitriep 'Eli, Eli, lama sabachtani?'

Nee, Hij had het tegen zijn Vader. Dat is nu precies wat ik probeer te zeggen: Vader, Zoon en heilige Geest zijn alledrie één God, maar ook drie autonome, van elkaar te onderscheiden Personen. Ze kunnen dus met elkaar communiceren en elk van Hen kan een unieke rol vervullen in het heilsplan en in de liefde tot elkaar.

Wat weet je dat allemaal goed zeg! Maar tijdens de kruisiging werd de drie-eenheid dus even ver- of onderbroken. 1/3e werd verlaten door 2/3e.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Bastiaan73:

Wat weet je dat allemaal goed zeg! Maar tijdens de kruisiging werd de drie-eenheid dus even ver- of onderbroken. 1/3e werd verlaten door 2/3e.

Het is gewoon algemene, christelijke leer hoor. Als je daar problemen mee hebt, dan is dat prima, maar hou het dan bij argumenten. Daar doe je immers niemand kwaad mee.

Of Jezus nu letterlijk door God verlaten werd, daar is men volgens mij eigenlijk niet echt over uit. Sommigen zeggen van wel, anderen dat Hij dat enkel zo ervaarde. Ik denk dat dat gewoon een van de vele mysteries is rondom het Offer.
Maar de Drie-eenheid werd in elk geval nimmer verbroken, omdat dat simpelweg niet kan. Volmaakte liefde kan immers niet verbroken worden, zelfs niet als Jezus daadwerkelijk verlaten zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Robert Frans:

Het is gewoon algemene, christelijke leer hoor. Als je daar problemen mee hebt, dan is dat prima, maar hou het dan bij argumenten. Daar doe je immers niemand kwaad mee.

Of Jezus nu letterlijk door God verlaten werd, daar is men volgens mij eigenlijk niet echt over uit. Sommigen zeggen van wel, anderen dat Hij dat enkel zo ervaarde. Ik denk dat dat gewoon een van de vele mysteries is rondom het Offer.
Maar de Drie-eenheid werd in elk geval nimmer verbroken, omdat dat simpelweg niet kan. Volmaakte liefde kan immers niet verbroken worden, zelfs niet als Jezus daadwerkelijk verlaten zou zijn.

Sorry maar ik erger me aan het pretentieuze. Alsof je een persoonlijke uitleg c.q. openbaring hebt gekregen van hoe het in elkaar zit. Aangezien de kans daarop vrij klein is komt het m.i. neer op katholieke dogma's. 'Zo is het en niet anders.' 'Dat kan simpelweg niet.'

Dat komt niet rechtstreeks van God, het zijn door mensen opgestelde 'geloofsartikelen'.

Jesaja 53 WV75:

10 Maar het heeft Jahwe behaagd hem ziek te maken en te breken. Waarlijk, als een zoenoffer gaf hij zijn leven. Nakomelingen zal hij mogen zien, en lang blijven leven; immers, wat Jahwe behaagde heeft zijn hand volvoerd. 

NBG51:

10 Maar het behaagde de Here hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des Heren zal door zijn hand voortgang hebben.

Lijkt me toch dat hier even geen sprake was van volmaakte liefde of van een ononderbroken liefdesrelatie c.q. drie-eenheid. Binnen die drie-eenheid werd blijkbaar 1/3e ziek gemaakt en gebroken. Gevisualiseerd: de 'taart' bestond even uit 2/3e i.p.v. 3/3e.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Bastiaan73:

Leert en/of verandert de ouder ook tijdens dit proces volgens jou?

Ja, zeker. Maar daarbij moet je wel opletten in hoeverre je de vergelijking doortrekt. Als het gaat om de relatie God-mensen dan is het namelijk niet zo dat God daadwerkelijk verandert (want die blijft altijd dezelfde). Het godsbeeld  van de mensen verandert echter wel. Tenminste, bij de meeste mensen. Er zijn ook mensen die hardnekkig blijven hangen in het godsbeeld van de stammengod. Maar dat is niet bepaald wijs en al helemaal niet christelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Naeva:

Ja, zeker. Maar daarbij moet je wel opletten in hoeverre je de vergelijking doortrekt. Als het gaat om de relatie God-mensen dan is het namelijk niet zo dat God daadwerkelijk verandert (want die blijft altijd dezelfde). 

Waar baseer je dat op?

4 minuten geleden zei Naeva:

Het godsbeeld  van de mensen verandert echter wel. Tenminste, bij de meeste mensen. Er zijn ook mensen die hardnekkig blijven hangen in het godsbeeld van de stammengod. Maar dat is niet bepaald wijs en al helemaal niet christelijk. 

Persoonlijk vind ik het geen rare gedachte dat zelfs God verandert in deze relatie. Anders zou God een statische entiteit zijn en geen dynamische.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

 

Persoonlijk vind ik het geen rare gedachte dat zelfs God verandert in deze relatie. Anders zou God een statische entiteit zijn en geen dynamische.

Zo zeggen moslims dat Mohammed na Jezus de laatste nieuwe boodschap van God kwam brengen.  Stenigen is dan wellicht terug toegestaan.

God schijnt nogal veranderlijk te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Sorry maar ik erger me aan het pretentieuze. Alsof je een persoonlijke uitleg c.q. openbaring hebt gekregen van hoe het in elkaar zit. Aangezien de kans daarop vrij klein is komt het m.i. neer op katholieke dogma's. 'Zo is het en niet anders.' 'Dat kan simpelweg niet.'

Volgens mij schrijf ik hier niet eens specifiek katholiek, want ook protestanten leren de Drie-eenheid. Verder probeer ik gewoon zo mooi mogelijk op te tekenen wat ik weet, geloof of ervaren heb. En aangezien ik hier op een christelijk forum ben, neem ik ook de vrijheid om wat stelliger vanuit het algemeen christelijk geloof te schrijven dan ik daarbuiten zou doen. Bij eigen opvattingen die niet algemeen gedeeld worden, zal ik echter al wel sneller erbij zeggen dat het mijn eigen geloof of visie betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-6-2020 om 22:04 zei Naeva:

In sommige christelijke kringen wordt de bijbel steevast ‘het woord van God’ genoemd. Ik heb daar issues mee, die ik later (zit nu op mijn telefoon) wel zal proberen uit te leggen. Maar ik ben vooral benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken. 

Is de bijbel het woord van God? En zo niet, wat is het woord van God dan wel?

We noemen het zo. Maar ik ken het standpunt dat Jezus het Woord van God is. Daar bij ik het wel mee eens. De bijbel is daarmee een deel van Gods gesproken Woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Bastiaan73:

Waar baseer je dat op?

Persoonlijk vind ik het geen rare gedachte dat zelfs God verandert in deze relatie. Anders zou God een statische entiteit zijn en geen dynamische.

Hoe zie jij die verandering, op welke manier verandert God denk jij?

Waar ik het idee op baseer dat God altijd dezelfde is: daar heb ik niet direct een bronvermelding of redenering voor op de plank liggen. Het is volgens mij redelijk mainstream gedachtegoed dat God eeuwig en onveranderlijk is. Maar ik kan wel iets bedenken of opzoeken als je daar echt in geïnteresseerd bent? 

7 uur geleden zei Gaitema:

We noemen het zo. Maar ik ken het standpunt dat Jezus het Woord van God is. Daar bij ik het wel mee eens. De bijbel is daarmee een deel van Gods gesproken Woord.

Wat betekent het volgens jou dat Jezus het Woord is?

Op 25-6-2020 om 23:25 zei Hermanos2:

Dus niet te gauw mij afmaken. Ik ben ook maar iemand die door voortdurend gebed en studie wil groeien. 

Er wordt niemand afgemaakt, de tijd van stenigen ligt ver achter ons. ? 

Je bescheiden laatste zin staat wel in een opvallend contrast met de stelligheid waarmee je behoorlijk radicale uitspraken doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Naeva:

 

Er wordt niemand afgemaakt, de tijd van stenigen ligt ver achter ons. ? 

Je bescheiden laatste zin staat wel in een opvallend contrast met de stelligheid waarmee je behoorlijk radicale uitspraken doet.

Ik heb de hele discussie nagelezen en ik blijf bij eerder gedane uitspraken. De reden dat ik mijn laatste uitspraak eraan toevoeg is vanwege totaal onbegrip bij veel forummers. Men schijnt zich niet te realiseren dat door het afwijzen van God's wet, dat men dan ook God zelf afwijst. De boze wraakzuchtige God uit het OT wordt verruild voor de liefde en vrede van Jezus. Men wil graag geloven dat God christen is geworden en spijt heeft van Zijn gruweldaden uit het OT. Daarom gaat Hij nu verder door het leven als Jezus. Maar is dat wel zo? Lees het boek Openbaring en vertel me dat Koning Jezus niet met geweld vrede gaat herstellen. 

Ik omarm de hele bijbel van kaft tot kaft. God sluit meerdere verbonden. Die moeten bestudeerd worden. God de Vader en Jezus de Zoon zijn één van Geest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hermanos2:

Ik heb de hele discussie nagelezen en ik blijf bij eerder gedane uitspraken. De reden dat ik mijn laatste uitspraak eraan toevoeg is vanwege totaal onbegrip bij veel forummers. Men schijnt zich niet te realiseren dat door het afwijzen van God's wet, dat men dan ook God zelf afwijst. De boze wraakzuchtige God uit het OT wordt verruild voor de liefde en vrede van Jezus. Men wil graag geloven dat God christen is geworden en spijt heeft van Zijn gruweldaden uit het OT. Daarom gaat Hij nu verder door het leven als Jezus. Maar is dat wel zo? Lees het boek Openbaring en vertel me dat Koning Jezus niet met geweld vrede gaat herstellen. 

Ik omarm de hele bijbel van kaft tot kaft. God sluit meerdere verbonden. Die moeten bestudeerd worden. God de Vader en Jezus de Zoon zijn één van Geest. 

Welnee man, God uit het OT is precies dezelfde God als uit het NT. Gods oordeel en toorn gaan nog immer op over hen die weigeren Zijn liefdesbod te accepteren. En zoals God omging met Israël ten tijde van het OT, als een liefdevolle vader die ook Zijn kinderen straft indien nodig, zo gaat God ook om met christenen. Gods toorn is gestild door het offer van Zijn eigen Zoon Jezus Christus en dat mag ons gerust stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Wellicht dat jij er zo in staat. Ik merk daar niks van als ik met andere christenen praat.

Welke God bedoel je dan als je zegt

“Gods toorn is gestild door het offer van Zijn eigen Zoon Jezus Christus en dat mag ons gerust stellen.” 
 

??

 

Zojuist zei Kaasjeskruid:

God de Vader.


God de Vader van wie dan?
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid