Spring naar bijdragen

Leven wij in een democratie ?


Aanbevolen berichten

Ter verduidelijk, in een democratie heerst het volk en controleert het volk de regering. In een dictatuur is dat andersom.

Ervaart u in een democratie te leven, waarom wel/niet?

Ik vind dat de politieke correctheid en schrappen van de persvrijheid wel degelijk aantoont dat dit geen democratie meer is. Waar dan nog democratie is keert ze zich tegen ons, gedenk ook maar eens op de lange termijn. Mijn conclusie is dat de democratie evenzeer faalde zoals het communisme. 

Eigenlijk zou een republiek (met referenda) ons veel beter dienen, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 290
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ongeboren kinderen wordt het echter wél opgedrongen. Ja, ik weet dat je die niet als partij wil noemen, maar ze zijn er wel. Zij zijn degenen die gedood worden, zij zijn degenen over wiens levenslot b

We leven met the good, the bad and the ugly democratie. Helaas is er niet veel beters voor handen dan dat.

Waar de democratie faalt, is wat mij betreft het probleem dat de meerderheid van de mensen ten eerste intern verdeeld is en vervolgens ook nog eens de rechte weg kwijt is. Je hebt nu VVDers, FvDers, P

32 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ter verduidelijk, in een democratie heerst het volk en controleert het volk de regering. In een dictatuur is dat andersom.

Dat is nog maar zeer de vraag aangezien democratie ook een dictatuur is. Er zullen altijd mensen zijn die er andere normen en waarden op na houden, ik denk alleen al aan het heersende abortusbeleid. Lijden veroorzaakt door een meerderheid die de minderheid dicteert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is nog maar zeer de vraag aangezien democratie ook een dictatuur is. Er zullen altijd mensen zijn die er andere normen en waarden op na houden, ik denk alleen al aan het heersende abortusbeleid. Lijden veroorzaakt door een meerderheid die de minderheid dicteert.

Indien er vrijheid was alle informatie over abortus te delen en men de ervaring (dokters) liet spreken, zou een meerderheid dan nog abortus tot 24w bepleiten? Zie wat er gebeurde in Alabama eens de politieke correctheid aan flarden werd gescheurd. 

In een democratie mag iedereen spreken en wordt niemand normaliter het zwijgen opgelegd. Maar als de staat de pers dicteert wat ze wel en niet mogen melden krijg je een vertekend beeld. Zonder persvrijheid is er geen sprake van een democratie.

Dan heb je nog België dat in 3 (4?) delen opgesplitst is. In het zuiden zijn ze links, in het noorden rechts. Men kan zo toch nooit een democratie dienen? Het lijkt me 1 charade waar ze ons voor de gek houden zichzelf t verrijken. De EU kan dan wel een referendum over de winterklok organiseren (waar niet iedereen in mag meestemmen) maar voor zaken die ons echt aangaan is er nooit een verkiezingsprogramma of referenda. Er gebeurt bv vlak iets na de verkiezingen maar de partijen die verkozen zijn, zijn dan niet verkozen daarin mee te lopen. Gedenk het Marrakashpact en Wir schaffen das. Ze kunnen het duidelijk niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Fundamenteel:

Indien er vrijheid was alle informatie over abortus te delen en men de ervaring (dokters) liet spreken, zou een meerderheid dan nog abortus tot 24w bepleiten?

Ik vermoed dat abortus niet hoog op de lijst staat als breekpunt wbt het stemmen op een partij. Er lijken belangrijkere zaken te zijn die de aandacht trekken van kiezers.

33 minuten geleden zei Fundamenteel:

In een democratie mag iedereen spreken en wordt niemand normaliter het zwijgen opgelegd.

Onzin, de minderheid wordt altijd het zwijgen opgelegd.

34 minuten geleden zei Fundamenteel:

De EU kan dan wel een referendum over de winterklok organiseren (waar niet iedereen in mag meestemmen) maar voor zaken die ons echt aangaan is er nooit een verkiezingsprogramma of referenda.

Het concept "referendum" snap ik niet zo goed. Laat je dan niet vertegenwoordigen door een ander. De volksvertegenwoordiging is soeverein, dat is middels de grondwet vastgelegd en ook die is het resultaat van democratisch regeren. Wil je het referendum laten regeren, dan zal de grondwet dus veranderd moeten worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik vermoed dat abortus niet hoog op de lijst staat als breekpunt wbt het stemmen op een partij. Er lijken belangrijkere zaken te zijn die de aandacht trekken van kiezers.

Onzin, de minderheid wordt altijd het zwijgen opgelegd.

Het concept "referendum" snap ik niet zo goed. Laat je dan niet vertegenwoordigen door een ander. De volksvertegenwoordiging is soeverein, dat is middels de grondwet vastgelegd en ook die is het resultaat van democratisch regeren. Wil je het referendum laten regeren, dan zal de grondwet dus veranderd moeten worden.

De minderheid mag altijd haar mening verkondigen. Vrijheid van meningsuiting he :) Essentieel in een democratie, maar de overheden roeren mee in de media en dat is dictatoriaal. Van zichzelf alles doodzwijgen maar hun tegenstanders wel op en top demoniseren. Zelfs een klimaat creëeren waardoor mensen vermoord worden. Pim Fortuyn.

Een referendum dient maar om de huidige regering bij te sturen. Als we dan met iets geconfronteerd worden wat niet in hun programma stond (waar geen meerderheid op stemde) kan je een referendum organiseren. Maar dan hadden de meeste tegen wir schaffen das gestemd en een logisch asielbeleid bepleit. Merkel zwaaide haar scepter en heel de EU moest volgen. Hoe kunnen wij iemand als Merkel eruit stemmen? Of Juncker wegstemmen die niet eens door het volk verkozen is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Ter verduidelijk, in een democratie heerst het volk en controleert het volk de regering. In een dictatuur is dat andersom.

Ervaart u in een democratie te leven, waarom wel/niet?

Ik vind dat de politieke correctheid en schrappen van de persvrijheid wel degelijk aantoont dat dit geen democratie meer is. Waar dan nog democratie is keert ze zich tegen ons, gedenk ook maar eens op de lange termijn. Mijn conclusie is dat de democratie evenzeer faalde zoals het communisme. 

Eigenlijk zou een republiek (met referenda) ons veel beter dienen, denk ik.

Waar de democratie faalt, is wat mij betreft het probleem dat de meerderheid van de mensen ten eerste intern verdeeld is en vervolgens ook nog eens de rechte weg kwijt is. Je hebt nu VVDers, FvDers, PvdAers (doen weer volop mee), Groen Linksers, D66ers en CDAers die zo naar de macht grijpen. Er is geen duidelijke meerderheid aan de macht meer. Het wordt zo een mix van alles wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Heb je een voorbeeld van een mening van een minderheid die van doorslaggevend resultaat was in de besluitvorming?

Vlaams Belang haalt constant cijfers aan in de oppositie, en ze kloppen meestal ook. Ook dat Marrakeshpact is door hen bekend gemaakt, andere partijen wensten dat in stilte te laten passeren. Dan pas werd nva wakker en begon ze tegen het marrakeshpact. Daarna zijn alle kleinste partijen samen gaan hokken om de grootste partij (nva) uit de regering te zwieren en men tekende dat pact.

Democratie heet dat dan, woooooottttt

bewerkt door Fundamenteel
Noemt = heet
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Mijn conclusie is dat de democratie evenzeer faalde zoals het communisme. 

Mogelijk, maar ik weet geen beter alternatief.

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Eigenlijk zou een republiek (met referenda) ons veel beter dienen, denk ik.

Dus eigenlijk wil je een democratie maar dan zonder koning. Ik zie het verschil niet zo met hoe het nu in Nederland en België geregeld is. En wat die referenda betreft, dat zorgt voor een hoop verwarring. kijk maar naar de brexit en het Oekraïne referendum in Nederland.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Lijden veroorzaakt door een meerderheid die de minderheid dicteert.

is dat zo? Om je abortus voorbeeld aan te halen. Er is beleid dat abortus wordt toegestaan. Er is geen beleid dat abortus opdringt. Dus als jij met je kerkgenootschap of  je geloofsgemeenschap vindt dat er daarbinnen geen abortus mag plaatsvinden zal er niemand naar je toekomen om je daartoe te dwingen. Als je het omkeert en de minderheid dwingt, in dit geval de meerderheid, moet ik mij naar regels voegen waar ik helemaal niks mee heb.

Doorgaans houdt een meerderheid rekening met een minderheid zodat die minderheid lekker kan blijven doen wat ze wil. Pas andersom wordt het problematisch. 

6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Democratie heet dat dan, woooooottttt

Nee, dat heet geen democratie dat is politiek.   :-) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Mullog:

Mogelijk, maar ik weet geen beter alternatief.

Dus eigenlijk wil je een democratie maar dan zonder koning. Ik zie het verschil niet zo met hoe het nu in Nederland en België geregeld is. En wat die referenda betreft, dat zorgt voor een hoop verwarring. kijk maar naar de brexit en het Oekraïne referendum in Nederland.

is dat zo? Om je abortus voorbeeld aan te halen. Er is beleid dat abortus wordt toegestaan. Er is geen beleid dat abortus opdringt. Dus als jij met je kerkgenootschap of  je geloofsgemeenschap vindt dat er daarbinnen geen abortus mag plaatsvinden zal er niemand naar je toekomen om je daartoe te dwingen. Als je het omkeert en de minderheid dwingt, in dit geval de meerderheid, moet ik mij naar regels voegen waar ik helemaal niks mee heb.

Doorgaans houdt een meerderheid rekening met een minderheid zodat die minderheid lekker kan blijven doen wat ze wil. Pas andersom wordt het problematisch. 

Nee, dat heet geen democratie dat is politiek.   :-) 

Wel hier bepaalt de koning de informateur die poogt een regering samen te stellen. Politici gebruiken hem vooral als buffer de hete patat te geven zodat zij er geen stemmen aan verliezen. :D Gedenk Erdogan. Ik begrijp vooral niet waarom je miljoenen per jaar krijgt omdat je in een bepaalde familie bent geboren. Stel je eens voor als zij werkelijk gelijke rechten hadden? Of als een politicus maar werkt aan het gemiddelde arbeidersloon van diens land? Wat blijft rechtop staan in hun beleid? ^^

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Fundamenteel:

Vlaams Belang haalt constant cijfers aan in de oppositie, en ze kloppen meestal ook. Ook dat Marrakeshpact is door hen bekend gemaakt, andere partijen wensten dat in stilte te laten passeren. Dan pas werd nva wakker en begon ze tegen het marrakeshpact. Daarna zijn alle kleinste partijen samen gaan hokken om de grootste partij (nva) uit de regering te zwieren en men tekende dat pact.

Democratie heet dat dan, woooooottttt

En nu dan? Van de regen in de drup? Alsof identitarisme het de vluchtelingen makkelijker zou maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

En nu dan? Van de regen in de drup? Alsof identitarisme het de vluchtelingen makkelijker zou maken.

Alle partijen zijn daarvoor afgestraft. Vlaams Belang is van marginaal klein naar de 2e grootste partij geklommen. Enigszins verheugt het me dat mensen bewust stemmen en niet op basis van wat msm ons wijsmaakt. 

Wij, Vlamingen, zijn heel duidelijk: (echte) Vluchtelingen tijdelijk opvangen, daarna terug. Dat niet iedereen terug gaat weten we ook wel. Maar Palestijnen en Eritrieeërs en consoorten moeten we wel met man en macht weren/deporteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Mullog:

is dat zo? Om je abortus voorbeeld aan te halen. Er is beleid dat abortus wordt toegestaan. Er is geen beleid dat abortus opdringt. Dus als jij met je kerkgenootschap of  je geloofsgemeenschap vindt dat er daarbinnen geen abortus mag plaatsvinden zal er niemand naar je toekomen om je daartoe te dwingen. Als je het omkeert en de minderheid dwingt, in dit geval de meerderheid, moet ik mij naar regels voegen waar ik helemaal niks mee heb.

Ja, voor mij is dat zo. Abortus is wel degelijk dwingend van karakter en gedrag. Er wordt op geen enkele wijze rekening gehouden met het ongeboren leven waarbij men onbeschoft opdringerig de kwaliteit van het leven laat afhangen van de dood van deze allerkleinste minderheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Mullog:

is dat zo? Om je abortus voorbeeld aan te halen. Er is beleid dat abortus wordt toegestaan. Er is geen beleid dat abortus opdringt. Dus als jij met je kerkgenootschap of  je geloofsgemeenschap vindt dat er daarbinnen geen abortus mag plaatsvinden zal er niemand naar je toekomen om je daartoe te dwingen. Als je het omkeert en de minderheid dwingt, in dit geval de meerderheid, moet ik mij naar regels voegen waar ik helemaal niks mee heb.

Ongeboren kinderen wordt het echter wél opgedrongen. Ja, ik weet dat je die niet als partij wil noemen, maar ze zijn er wel. Zij zijn degenen die gedood worden, zij zijn degenen over wiens levenslot beslist wordt, zij zijn degenen die zich volstrekt niet daartegen kunnen verweren.
Zeventig procent van de Down-kinderen bijvoorbeeld wordt opgedrongen dat ze geen recht hebben op leven, dat ze te lastig zouden zijn en dat wij niet voor ze willen zorgen. Zij mogen niet kiezen voor het leven, zij moeten een behandeling ondergaan die ze letterlijk het leven kost. Want ze hebben Down. Zeventig procent.
En denk maar niet dat het daarbij zal blijven. Steeds meer zieke, zwakke of "lastige" kinderen zullen de dood opgedrongen krijgen. Kinderen met hazenlippen zijn ook al aan de beurt. Het lijden mag geen plaats meer hebben, mag niet teveel moeite kosten, het moet preventief worden gedood.

O, en vele gewone vaders wordt het ook opgedrongen, als zij moeten toezien hoe straffeloos hun kinderen worden afgenomen. Want omwille van die negen maanden, moeten zij hun leven lang (!) hun kind missen, hebben zij nauwelijks tot geen inspraak daarover.
Je zou maar liefdevol met een vrouw gemeenschap hebben, waarop zij onverwacht toch zwanger raakt en abortus wil laten plegen, terwijl jij dat niet wil, jij het kind wil houden. Maar nee, "baas in eigen buik," hoe dúrf je zo ongeëmancipeerd te zijn, ze zet het toch door en de wet lacht je in het gezicht uit.
Kind kwijt, relatie met die vrouw natuurlijk ook kwijt, maar verder is abortus inderdaad helemaal niet opdringerig...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien had ik niet zo poco mogen doen en vragen of we onder een fascistisch bestuur leven. We waren wellicht al aan pagina 5. 

Lijkt me sterk dat anti semitisme weer stijgt, de oorzaak verzwegen wordt en onze landen dat anti semitisme doelbewust op,gang brachten met massa migratie. Wie anders zou oproepen tot een boycot tegen Israël, collaboreren met islamofascisme en betogen met Palestijnen tegen Israël? 

Zijn we gek geworden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Zijn we gek geworden?

En het wordt nog veel gekker verwacht ik. 

Ik zit maar steeds te denken, hoe kunnen we de wereld verbeteren?

Het enige dat in me opkomt is: God boven alles en heb uw naaste lief gelijk uzelf.  Hoe moeten we dat nu groots uitdragen?

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei dingo:

We leven met the good, the bad and the ugly democratie. Helaas is er niet veel beters voor handen dan dat.

Maar is dit nog een democratie? 

Collaboreert ons bestuur bewust met islamofascisme of zijn ze te laf op te treden? 

Ik ben wel benieuwd naar de uitspraak tegen die demonstranten die zwaar uitpakte tegen de ordehandhavers. Hier mogen allochtonen ook stenen gooien etc, maar gele hesjes geven ze de matrak. Dan nog de blokkeerfriezen die hardere sancties kregen dan aanraders. 

Het voelt niet meer aan alsof politici nog aan hun eigen volk denken en zo dus is de democratie dood. 

1 uur geleden zei Nicky O:

En het wordt nog veel gekker verwacht ik. 

Ik zit maar steeds te denken, hoe kunnen we de wereld verbeteren?

Het enige dat in me opkomt is: God boven alles en heb uw naaste lief gelijk uzelf.  Hoe moeten we dat nu groots uitdragen?

De wereld wordt er veelal beter op door net niets te doen. En als je iets doet maak je best de boze bekend. Ze haten exposure, maar we kennen het gros reeds bij naam. Ook hun puppets in de politiek, de dominoblokken vallen. Dit complot ontplooit voor onze eigen ogen. 

Onze besturen zijn nu eenmaal niet geschikt tot leiden. 

Verkorte versie ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Nicky O:

Ik zit maar steeds te denken, hoe kunnen we de wereld verbeteren?

Het enige dat in me opkomt is: God boven alles en heb uw naaste lief gelijk uzelf.  Hoe moeten we dat nu groots uitdragen?

Niet door ongelovige mensen op te roepen om christelijk te gaan leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook frappant dat quasi iedereen op zijn achterste poten staat wanneer men de grondwet niet respecteert. Maar men zwijgt bij amokmakers die 1 befaamd religie aanhangen. Gedenk Pegida tegen de as soennah moskee? 

Artikel 9 uit de grondwet in Nederland zegt dat demonstreren een grondrecht is. Maar regel 2 zegt dan dat de wet regels kan opstellen voor verkeersveiligheid, de gezondheid of algemene veiligheid. 

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vgrnbkb31dzy/artikel_9_vrijheid_van_vergadering_en

Wat is onveiliger? Telkens toegeven aan agressie of amokmakers aanpakken zoals dat democratisch besloten is? Het leek sterk dat de Nederlandse overheid dit zou laten begaan. Pegida heeft beelden van daders verspreid en het zodanig uitgesmeerd op de social media dat men niet meer negeren kon. 

Als jullie straks een minderheid zijn en de democratie komt terug tot leven wil ik geen Nederlander zijn.

Coming to a city near you, vluchtelingen, allemaal weerbare moslimmannen. ??

 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid