Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

33 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Mijn smaakpapillen en mijn maag uiteraard. God zegt dat mijn lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Zowel kosher als halal voedsel zijn uitstekend geschikt om dit lichaam mee te voeden. En het is ook nog eens goedkoop, althans de stukken vlees bij de halalslager zijn groter voor hetzelfde geld dan in de supermarkt. Ik vind het prachtig.

Het is frappant want Joden mogen geen halal eten maar Moslims wel kasjroet, als er iets fout is gegaan bij de kasjroet slachting worden deze dieren meestal doorverkocht aan de halal slachthuizen. Het verschil, de islamitische zegening over de halal slachting allah akhbar en meestal is het dier opgehangen en de kasjroet slachting is meestal op de grond en moet zo perfect mogelijk de halsslagader door gesneden worden om pijn zoveel mogelijk te verlichten en wordt sjalom hasjem over gezegd 

De niet religieuze slachting is meestal geautomatiseerd, welke is meer dieronvriendelijk? 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 339
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gewoon een pin door de kop, dan is het binnen hoogstens een paar tellen gedaan. Mijns inziens zijn de levensomstandigheden vóór de slacht daarbij nog belangrijker dan het slachten zelf. Want het slach

Moeten, moeten! Er staat in de brief dat je er goed aan doet je ervan te onthouden. Anno 2019 is dat door de moderne slachtmethoden en vleesverwerking niet eens meer mogelijk, tenzij je helemaal geen

Ik citeer Wikipedia over de zogeheten open bloedsomloop:  

7 minuten geleden zei nikie90:

Het is frappant want Joden mogen geen halal eten maar Moslims wel kasjroet, als er iets fout is gegaan bij de kasjroet slachting worden deze dieren meestal doorverkocht aan de halal slachthuizen. Het verschil, de islamitische zegening over de halal slachting allah akhbar en meestal is het dier opgehangen en de kasjroet slachting is meestal op de grond en moet zo perfect mogelijk de halsslagader door gesneden worden om pijn zoveel mogelijk te verlichten en wordt sjalom hasjem over gezegd 

De niet religieuze slachting is meestal geautomatiseerd, welke is meer dieronvriendelijk? 

De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Emoena Chai:

Amen dat we niet gered worden door het doen van de wet/thorah.

in Mat 5:17 zegt Jesus echter dat de Thorah niet afgeschaft is, en dat Hij daar ook niet voor gekomen is.

ik vind het best verwarrend dat u schrijft dat u gewoon rustig niet-kosher mag eten.

want dan zou ik toch evengoed kunnen zeggen dat ik als ik daar zin in heb iets kan stelen of mag liegen. Want Jesus is toch voor mij gestorven... 

Voor mij klinkt dit erg als pick en choose.

Kun je me hier uitleg over geven hoe je hier over denkt?

Ik hou Gods universele geboden (10 geboden)

1: er zijn koninklijke geboden

2: er zijn schaduw geboden.

Koninklijke geboden zijn universeel en onze koning is voor deze geboden gestorven.

Schaduw geboden, alle geboden die heenwezen naar Jezus en het kruis zijn volbracht.

                 Verstikkend

Kortom, taak van israel houden van Gods geboden inclusief het aanhangels (schaduw geboden) welke ook wordt genoemd het verstikkende van de wet, wachtende op de verlosser. (Oud verbond) 

                  Verlossend

Dat verstikkende heeft Jezus opgeheven met zijn offer waarbij alleen de universele wetten (alle 10 geboden) overblijven, in gedachten woorden en werken. (Nieuw verbond zelfde als het oude enkel dan de kern waar het om draait) verlossend.

Jezus spreekt dan ook overduidelijk over de koninklijke geboden.

 

 

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

Ik veroordeel het niet maar zo voelt het wel voor je als ik zal zeggen dat je onrein bent als je bijvoorbeeld varken eet dan ben je onrein want dat is een theologische waarheid, hetzelfde als je bijvoorbeeld een orgasme hebt gehad of een dood lichaam hebt aangeraakt. In een onreine staat ben je in ieder geval niet heilig of in een schone staat maar in een vieze staat lichamelijk en geestelijk en tast je je omgeving aan. Als je van kaft tot kaft gelooft moet je dat ook geloven 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

Het is frappant want Joden mogen geen halal eten maar Moslims wel kasjroet, als er iets fout is gegaan bij de kasjroet slachting worden deze dieren meestal doorverkocht aan de halal slachthuizen. Het verschil, de islamitische zegening over de halal slachting allah akhbar en meestal is het dier opgehangen en de kasjroet slachting is meestal op de grond en moet zo perfect mogelijk de halsslagader door gesneden worden om pijn zoveel mogelijk te verlichten en wordt sjalom hasjem over gezegd 

Zolang het dier zo snel en pijnloos als mogelijk wordt afgemaakt en alle bloed uit het dier is gelopen vind ik het prima. En volgens mij is het op de juiste wijze doorsnijden van de luchtpijp en halsslagader een efficiënte manier. Men maakt het wat mij betreft gruwelijker dan het is. Ik heb een tijdje in een kippenslachterij gewerkt en de wijze van omgaan met dieren voor de massaproductie van vlees is tenhemelschreiend, dat verzeker ik je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei nikie90:

Ik veroordeel het niet maar zo voelt het wel voor je als ik zal zeggen dat je onrein bent als je bijvoorbeeld varken eet dan ben je onrein want dat is een theologische waarheid, hetzelfde als je bijvoorbeeld een orgasme hebt gehad of een dood lichaam hebt aangeraakt. In een onreine staat ben je in ieder geval niet heilig of in een schone staat maar in een vieze staat lichamelijk en geestelijk en tast je je omgeving aan. Als je van kaft tot kaft gelooft moet je dat ook geloven 

Nogmaals, en ik stel voor het daar bij te laten (?): de een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zolang het dier zo snel en pijnloos als mogelijk wordt afgemaakt en alle bloed uit het dier is gelopen vind ik het prima. En volgens mij is het op de juiste wijze doorsnijden van de luchtpijp en halsslagader een efficiënte manier. Men maakt het wat mij betreft gruwelijker dan het is. Ik heb een tijdje in een kippenslachterij gewerkt en de wijze van omgaan met dieren voor de massaproductie van vlees is tenhemelschreiend, dat verzeker ik je.

Ik geloof je en je hebt gelijk dat het dier van bloed moet ontzien zijn en niet levend mag zijn dat is een universele regeling, maar bijvoorbeeld in China eten ze soms dieren die nog deels levend zijn  wat  erg verboden is in de bijbel 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

en de wijze van omgaan met dieren voor de massaproductie van vlees is tenhemelschreiend, dat verzeker ik je.

Inderdaad. Het is te walgelijk voor woorden.

Zojuist zei nikie90:

Ik geloof je en je hebt gelijk dat het dier van bloed moet ontzien zijn en niet levend mag zijn dat is een universele regeling, maar bijvoorbeeld in China eten ze soms dieren die nog deels levend zijn  want  erg verboden is in de bijbel 

Het is toch niet zo lastig? De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Inderdaad. Het is te walgelijk voor woorden.

Het is toch niet zo lastig? De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

Maak je je eigen statement nou tot Bijbelse waarheid?

Als iemand een mens eet of een levend dier oordeel ik hem daar zeker op 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

Ik geloof je en je hebt gelijk dat het dier van bloed moet ontzien zijn en niet levend mag zijn dat is een universele regeling, maar bijvoorbeeld in China eten ze soms dieren die nog deels levend zijn  wat  erg verboden is in de bijbel 

Bijvoorbeeld honden die levend in het vuur worden gehangen omdat de haren dan verschroeien en ze makkelijker levend te villen zijn. Heb eens een docu gezien hierover en de tranen schieten me van woede in de ogen. Ik stond op het punt om er linea recta heen te vliegen met honkbalknuppel en ze een koekje van eigen deegt mee te laten maken. Maar ja, dat maakt mij dan ook weer geen haar beter en heb er maar van af gezien. De wereld is wreed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei nikie90:

Maak je je eigen statement nou tot Bijbelse waarheid?

Nee, ik maak de Bijbelse waarheid tot een statement: De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei WdG:

Nee, ik maak de Bijbelse waarheid tot een statement: De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

Dus volgens Paul zolang een kannibaal Jezus aanvaard heeft mag hij alsnog mensen eten 

Hij kan zich beter naar Gd van Israël bekeren en kosjer houden en geen mensen meer eten 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei nikie90:

Dus volgens Paul zolang een kannibaal Jezus aanvaard heeft mag hij alsnog mensen eten 

Hij kan zich beter naar Gd van Israël bekeren en kosjer houden en geen mensen meer eten 

Beetje kromme zinnen. Maar, dit beweer ik niet. Wat ik beweer is een simpele Bijbelse Waarheid, en, de Bijbel is de Waarheid, zoals je weet:

De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei WdG:

Beetje kromme zinnen. Maar, dit beweer ik niet. Wat ik beweer is een simpele Bijbelse Waarheid, en, de Bijbel is de Waarheid, zoals je weet:

 De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

Maar spreekt Paul zichzelf niet tegen in Efeziërs of althans hoe jij hem citeert?

3 Maar hoererij en alle onreinigheid, of gierigheid, laat ook onder u niet genoemd worden, gelijkerwijs het den heiligen betaamt,

5 Want dit weet gij, dat geen hoereerder, of onreine, of gierigaard, die een afgodendienaar is, erfenis heeft in het Koninkrijk van Christus en van God.

Wat is dan rein of onrein? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Rein wordt men door Christus te aanvaarden.

korinthe dan 17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.

of romeinen 19 Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, om dienstbaar te zijn der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtigheid, tot heiligmaking.

Dus wat is rein en onrein? Het is me duidelijk zelfs in het NT christenen niet onreine dingen mogen doen 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

korinthe dan 17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.

of romeinen 19 Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, om dienstbaar te zijn der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtigheid, tot heiligmaking.

Dus wat is rein en onrein? Het is me duidelijk zelfs in het NT christenen niet onreine dingen mogen doen 

Waar in Korinthe? Waar in Romeinen? 1 Kor. heeft bij mij 16 en 2 Kor. 13 hoofdstukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Ik hou Gods universele geboden (10 geboden)

1: er zijn koninklijke geboden

2: er zijn schaduw geboden.

Koninklijke geboden zijn universeel en onze koning is voor deze geboden gestorven.

Schaduw geboden, alle geboden die heenwezen naar Jezus en het kruis zijn volbracht.

                 Verstikkend

Kortom, taak van israel houden van Gods geboden inclusief het aanhangels (schaduw geboden) welke ook wordt genoemd het verstikkende van de wet, wachtende op de verlosser. (Oud verbond) 

                  Verlossend

Dat verstikkende heeft Jezus opgeheven met zijn offer waarbij alleen de universele wetten (alle 10 geboden) overblijven, in gedachten woorden en werken. (Nieuw verbond zelfde als het oude enkel dan de kern waar het om draait) verlossend.

Jezus spreekt dan ook overduidelijk over de koninklijke geboden.

 

 

 

Kun je hier wat mee ?

17 minuten geleden zei nikie90:

Romeinen 6:19 en 2 Korinthe 6:17 en 2 Korinthe 12:21 

Komt er dus op neer dat je moet bekeren van je onreinheid 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. Wie wel alles eet, moet hem niet minachten die niet alles eet. En wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

Wat doen we dan met die tekst in Mat5:17?

want anders spreekt Paulus Jesus tegen. Kan dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Emoena Chai:

Wat doen we dan met die tekst in Mat5:17?

want anders spreekt Paulus Jesus tegen. Kan dat?

Geef anders een voorbeeld van tegenspraak ?inclusief teksten graag.

1 uur geleden zei Thinkfree:

Ik hou Gods universele geboden (10 geboden)

1: er zijn koninklijke geboden

2: er zijn schaduw geboden.

Koninklijke geboden zijn universeel en onze koning is voor deze geboden gestorven.

Schaduw geboden, alle geboden die heenwezen naar Jezus en het kruis zijn volbracht.

                 Verstikkend

Kortom, taak van israel houden van Gods geboden inclusief het aanhangels (schaduw geboden) welke ook wordt genoemd het verstikkende van de wet, wachtende op de verlosser. (Oud verbond) 

                  Verlossend

Dat verstikkende heeft Jezus opgeheven met zijn offer waarbij alleen de universele wetten (alle 10 geboden) overblijven, in gedachten woorden en werken. (Nieuw verbond zelfde als het oude enkel dan de kern waar het om draait) verlossend.

Jezus spreekt dan ook overduidelijk over de koninklijke geboden.

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Thinkfree:

Kun je hier wat mee ?

 

Er is nogal wat mis met je bericht, 10 geboden zijn er eigenlijk meer als 10 maar het is de katholieke grip en samenvatting erop. De 10 geboden zijn niet universeel maar de geboden aan Noach zijn universeel. De geboden in de thora zijn gegeven aan Moses en Israël bij Sinaï en dit is een eeuwig verbond met Israël 

De Thora is niet wachtend op een verlosser of messias afwachtend. Messias/verlosser werd bij na Saul aan David beloofd en dit is in de Tenach nadat Israël om een koning vroeg om hen te heersen. De Thora is de eeuwige wet van Gd en zal nooit veranderen 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei nikie90:

Er is nogal wat mis met je bericht, 10 geboden zijn er eigenlijk meer als 10 maar het is de katholieke grip en samenvatting erop. De 10 geboden zijn niet universeel maar de geboden aan Noach zijn universeel. De 10 geboden zijn gegeven aan Moses en Israël bij Sinaï

De Thora is niet wachtend op een verlosser of messias afwachtend. Messias/verlosser werd bij David beloofd en dit is in de Tenach. De Thora is de eeuwige wet van Gd en zal nooit veranderen 

 lees eerst deuterenomium 5 welke weergeeft de 10 geboden en lees daarna deuterenomium 6 graag ok?

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Ik hou Gods universele geboden (10 geboden)

1: er zijn koninklijke geboden

2: er zijn schaduw geboden.

Koninklijke geboden zijn universeel en onze koning is voor deze geboden gestorven.

Schaduw geboden, alle geboden die heenwezen naar Jezus en het kruis zijn volbracht.

                 Verstikkend

Kortom, taak van israel houden van Gods geboden inclusief het aanhangels (schaduw geboden) welke ook wordt genoemd het verstikkende van de wet, wachtende op de verlosser. (Oud verbond) 

                  Verlossend

Dat verstikkende heeft Jezus opgeheven met zijn offer waarbij alleen de universele wetten (alle 10 geboden) overblijven, in gedachten woorden en werken. (Nieuw verbond zelfde als het oude enkel dan de kern waar het om draait) verlossend.

Jezus spreekt dan ook overduidelijk over de koninklijke geboden.

 

 

 

Welke tekst bepaald dat we alleen de 10 geboden moeten doen in het n.t.?

kun je me een tekst geven waar staat dat volgens Jesus de geboden verstikkend zijn? In Psalm 119 staat er constant dat de wet een grote vreugde is, ook in Jak 1:25. is God dan zoveel veranderd?

en wat dan met de reinigingswetten wetten bv?

als de mensen deze wetten in de middeleeuwen hadden gevolgd waren er veel minder mensen aan de pest gestorven? Als voor 1847 de dokters hun handen na het aanraken van doden hun handen wasten (in het o.t.) en dan pas naar andere patiënten zouden gaan, waren er veel minder doden in het ziekenhuis geweest, etc

kon het God dan opeens niet meer boeien of de mensen gezond waren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

 lees eerst deuterenomium 5 welke weergeeft de 10 geboden en lees daarna deuterenomium 6 graag ok?

Er zijn 613 geboden 

Deze geboden werden gegeven op Sinai aan Israël en zijn niet universeel 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid