Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

14 minuten geleden zei nikie90:
25 minuten geleden zei Thinkfree:

Vreemd je stelt

Rooms katholieke kerk doet niet anders ?

Ja maar dit is het convenant met Israël niet met de RKK, Joden zullen ook niet zeggen dat niet-joden dit convenant moeten houden, sterker nog ze raden het af 

Ik zei toch al eerder dat deze geboden aan Israël werden gegeven maar jij stelde anders terwijl het gewoon in hetzelfde desbetreffende hoofdstuk stond 

De tien woorden die God sprak zijn gegeven aan alle mensen, de messias is voor deze gestorven en opgestaan tot behoudt van een ieder die in hem geloofd.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 339
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gewoon een pin door de kop, dan is het binnen hoogstens een paar tellen gedaan. Mijns inziens zijn de levensomstandigheden vóór de slacht daarbij nog belangrijker dan het slachten zelf. Want het slach

Moeten, moeten! Er staat in de brief dat je er goed aan doet je ervan te onthouden. Anno 2019 is dat door de moderne slachtmethoden en vleesverwerking niet eens meer mogelijk, tenzij je helemaal geen

Ik citeer Wikipedia over de zogeheten open bloedsomloop:  

7 minuten geleden zei nikie90:

Hoe meer mensen de geboden houden in de Thora hoe beter de wereld af is  

Niet naar de letter, maar gegeven in het hart door Jezus christus doende uit liefde.

Het streven van een wedergeboren is het houden van de geboden waar christus voor leed

In gedachten woorden en werken.

Dat de rooms katholieke kerk het 4de gebod veranderd heeft is geprofeteerd door daniel

En naarmate de eindtijd nadert zullen Gods kinderen terug keren naar dit gebod.

Want immers de thora stelt dat de koninklijke sabbat een teken is tussen hem en zijn volk tot in der eeuwigheid.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei nikie90:

Voor mij persoonlijk het feit dat de katholieke kerk het convenant met Israël erkent is het beschouwen op gelijke gronden en zo is de RKK heel acceptabel tegenover het Jodendom. Hoe dat precies de discussie is binnen de rkk weet ik niet en het is vast een gevoelige kwestie

Waar lees jij dat er sprake is van een convenant, oftewel een overeenkomst tussen beide partijen? Ik zie een document met daarin een visie op een bepaalde zaak, in dit geval het judaïsme. Echter van een overeenkomst lijkt mij geen sprake. Er is zelfs geen sprake van een erkende doctrine omtrent dit onderwerp, hooguit van een reflectie op een theologische kwestie.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar lees jij dat er sprake is van een convenant, oftewel een overeenkomst tussen beide partijen? Ik zie een document met daarin een visie op een bepaalde zaak, in dit geval het judaïsme. Echter van een overeenkomst lijkt mij geen sprake. Er is zelfs geen sprake van een erkende doctrine omtrent dit onderwerp, hooguit van een reflectie van een theologische kwestie.

De RKK erkent dat het convenant in de Thora nog steeds geldig is, Johannes Paulus II heeft dit ook gezegd en er zijn meerdere bronnen maar dan moet je zelf even googelen 

9 minuten geleden zei Thinkfree:

Niet naar de letter 

2 En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.3 En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, tot het huis van den G-d Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem.4 En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei nikie90:
16 minuten geleden zei Thinkfree:

Niet naar de letter 

2 En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.3 En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, tot het huis van den G-d Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem.4 En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.

Als jij Jesaja 2 even uitleest weet je waarover het gaat.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Als jij Jesaja 2 even uitleest weet je waarover het gaat.

 

20 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Nog zal het geschieden, dat de volken, en de inwoners van vele steden komen zullen;21 En de inwoners der ene stad zullen gaan tot de inwoners der andere, zeggende: Laat ons vlijtig henengaan, om te smeken het aangezicht des HEEREN, en om den HEERE der heirscharen te zoeken; ik zal ook henengaan.22 Alzo zullen vele volken, en machtige heidenen komen, om den HEERE der heirscharen te Jeruzalem te zoeken, en om het aangezicht des HEEREN te smeken.23 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Het zal in die dagen geschieden, dat tien mannen, uit allerlei tongen der heidenen, grijpen zullen, ja, de slip grijpen zullen van een Joodsen man, zeggende: Wij zullen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord, dat G-d met ulieden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei nikie90:

20 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Nog zal het geschieden, dat de volken, en de inwoners van vele steden komen zullen;21 En de inwoners der ene stad zullen gaan tot de inwoners der andere, zeggende: Laat ons vlijtig henengaan, om te smeken het aangezicht des HEEREN, en om den HEERE der heirscharen te zoeken; ik zal ook henengaan.22 Alzo zullen vele volken, en machtige heidenen komen, om den HEERE der heirscharen te Jeruzalem te zoeken, en om het aangezicht des HEEREN te smeken.23 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Het zal in die dagen geschieden, dat tien mannen, uit allerlei tongen der heidenen, grijpen zullen, ja, de slip grijpen zullen van een Joodsen man, zeggende: Wij zullen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord, dat G-d met ulieden is.

Ok, en nu jesaja 1 helemaal 

Dit is het laatste van jesaja 2 trouwens

17 En de hoogheid der mensen zal gebogen, en de hoogheid der mannen zal vernederd worden; en de HEERE alleen zal in die dag verheven zijn.

18 En elkeen der afgoden zal ganselijk vergaan.

19 Dan zullen zij in de spelonken der rotsstenen gaan, en in de holen der aarde, vanwege den schrik des HEEREN, en vanwege de heerlijkheid Zijner majesteit, wanneer Hij Zich opmaken zal, om de aarde te verschrikken.

20 In dien dag zal de mens zijn zilveren afgoden, en zijn gouden afgoden, welke zij zich gemaakt hadden, om zich daarvoor neder te buigen, wegwerpen voor de mollen en de vledermuizen;

21 Gaande in de reten der rotsen, en in de kloven der steenrotsen, vanwege den schrik des HEEREN, en vanwege de heerlijkheid Zijner majesteit, wanneer Hij Zich opmaken zal, om de aarde geweldiglijk te verschrikken.

22 Laat gijlieden dan af van den mens, wiens adem in zijn neus is, want waarin is hij te achten?

2 minuten geleden zei Thinkfree:

20 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Nog zal het geschieden, dat de volken, en de inwoners van vele steden komen zullen;21 En de inwoners der ene stad zullen gaan tot de inwoners der andere, zeggende: Laat ons vlijtig henengaan, om te smeken het aangezicht des HEEREN, en om den HEERE der heirscharen te zoeken; ik zal ook henengaan.22 Alzo zullen vele volken, en machtige heidenen komen, om den HEERE der heirscharen te Jeruzalem te zoeken, en om het aangezicht des HEEREN te smeken.23 Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Het zal in die dagen geschieden, dat tien mannen, uit allerlei tongen der heidenen, grijpen zullen, ja, de slip grijpen zullen van een Joodsen man, zeggende: Wij zullen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord, dat G-d met ulieden is

Dit is zacharias 8

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei nikie90:

De RKK erkent dat het convenant in de Thora nog steeds geldig is, Johannes Paulus II heeft dit ook gezegd en er zijn meerdere bronnen maar dan moet je zelf even googelen 

It repeats established Church teaching that the covenant God made with Israel remains valid and has not been revoked...What, precisely, this means is something that the document does not explore fully.

http://www.ncregister.com/blog/jimmy-akin/new-vatican-document-on-jews-salvation-and-evangelization

Wat deze uitspraak nu precies betekent is het document dus niet zo duidelijk in. Voor wat meer duidelijkheid wordt doorverwezen naar een discussie waarin het laatste woord wordt overgelaten aan Paus Benedict XVI, die er het volgende op heeft te melden:

In a set of interviews from the late 1990s, published under the title God and the World,he recognizes that there is “an enormous variety of theories” about the extent to which Judaism remains a valid way of life since the coming of Christ. As Christians, he says, we are convinced that the Old Testament is directed toward Christ, and that Christianity, instead of being a new religion, is simply the Old Testament read anew in Christ. We can be certain that Israel has a special place in God’s plans and a special mission to accomplish today. The Jews “still stand within the faithful covenant of God,” and, we believe, “they will in the end be together with us in Christ.” “We are waiting for the moment when Israel, too, will say Yes to Christ,” but until that moment comes all of us, Jews and Christians, “stand within the patience of God,” of whose faithfulness we can rest assured. 

https://www.firstthings.com/article/2005/11/the-covenant-with-israel

Er lijkt dan sprake te zijn van een nog immer geldend verbond zoals gelezen kan worden in het OT, maar men wacht geduldig af op het moment dat ook de joden "Ja" zullen zeggen tegen Jezus als Heiland en Verlosser, Welke is het oude testament vernieuwd. Tot dan lijkt het mij onmogelijk om als judaïst die "Nee" zegt tegen Jezus, toch behouden te zijn. Voor zover ik het kan bekijken is er sprake van 1 weg naar heil en dat is via Jezus en niet via Thora. Dat is tenminste wat ik filter uit al dat schrijfwerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik lees de statenvertaling is dat een katholieke bijbel ?

Je plaatje is katholiek en je gelooft het NT wat een katholieke compilatie is

Wat voor mij prima is. Maar je kan niet beroepen op tenach en het Jodendom proberen te vertellen wat ze moeten geloven als je christen bent 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei nikie90:

Je plaatje is katholiek en je volgt Jezus en het NT die katholiek zijn

Wat voor mij prima is. Maar je kan niet beroepen op tenach en het Jodendom proberen te vertellen wat ze moeten geloven 

Ik ben geen rooms katholiek hoor, vertel iedereen het verlossende werk van Jezus.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

It repeats established Church teaching that the covenant God made with Israel remains valid and has not been revoked...What, precisely, this means is something that the document does not explore fully.

http://www.ncregister.com/blog/jimmy-akin/new-vatican-document-on-jews-salvation-and-evangelization

Wat deze uitspraak nu precies betekent is het document dus niet zo duidelijk in. Voor wat meer duidelijkheid wordt doorverwezen naar een discussie waarin het laatste woord wordt overgelaten aan Paus Benedict XVI, die er het volgende op heeft te melden:

 In a set of interviews from the late 1990s, published under the title God and the World,he recognizes that there is “an enormous variety of theories” about the extent to which Judaism remains a valid way of life since the coming of Christ. As Christians, he says, we are convinced that the Old Testament is directed toward Christ, and that Christianity, instead of being a new religion, is simply the Old Testament read anew in Christ. We can be certain that Israel has a special place in God’s plans and a special mission to accomplish today. The Jews “still stand within the faithful covenant of God,” and, we believe, “they will in the end be together with us in Christ.” “We are waiting for the moment when Israel, too, will say Yes to Christ,” but until that moment comes all of us, Jews and Christians, “stand within the patience of God,” of whose faithfulness we can rest assured. 

 https://www.firstthings.com/article/2005/11/the-covenant-with-israel

Er lijkt dan sprake te zijn van een nog immer geldend verbond zoals gelezen kan worden in het OT, maar men wacht geduldig af op het moment dat ook de joden "Ja" zullen zeggen tegen Jezus als Heiland en Verlosser, Welke is het oude testament vernieuwd. Tot dan lijkt het mij onmogelijk om als judaïst die "Nee" zegt tegen Jezus, toch behouden te zijn. Voor zover ik het kan bekijken is er sprake van 1 weg naar heil en dat is via Jezus en niet via Thora. Dat is tenminste wat ik filter uit al dat schrijfwerk.

Bedankt, wist ik niet

De rambam zegt iets soortgelijks dat het christendom ook deel is van G-d plan en de komst voor de messias dus er is daar tenminste een soort van gelijkenis 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

De rambam zegt iets soortgelijks dat het christendom ook deel is van G-d plan en de komst voor de messias dus er is daar tenminste een soort van gelijkenis 

Als ik jou was, dan zou ik de tweede komst van Jezus niet afwachten. Jij leeft nu en hebt Jezus nu nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Thinkfree:

Als de hele werekd een verandering van hart ondergaat in Jezus. Yep.

 

Dus iedereen moet zoals jou worden? Ik vind je nogal een klootzak eerlijk gezegd, lijkt me geen sterk plan 

 

modbreak Trajecto: Let op je taalgebruik. Zo een andere forummer bejegenen is niet toegestaan. Nu waarschuw ik gewoon maar bij herhaling ga ik een waarschuwingspunt noteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid