Spring naar bijdragen

Wat betreft slavernij in de bijbel (deuteronomium 15)


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Thinkfree:

Hangt van de situatie af bedoel je:

Gevangenen ?

Geld schuld ?

Enz..

Kortom schuldigen of onschuldigen ?

Werk voor loon/onderdak of geen loon ?

Werk voor vrijheid of levenslang ?

Wat vindt jij van gevangenissen ?

De situatie heb ik duidelijk geschetst. Iemand als eigendom hebben en dus zijn vrijheid ontnemen, zoals in slavernij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb gegrasduind door dit topic en het valt mij op dat er nogal wat aan anachronisme wordt gedaan (ik vind vandaag de dag, dit immoreel, dus is dat een absoluut gegeven)... Was het maar zo gemakkeli

Volgens mij zit hem de crux in het niet willen toegeven dat de Bijbel óók moreel dubieuze dingen zegt, zoals: 1. Een mens kan het eigendom van een ander mens zijn. 2. Als je een slaaf mishan

Dat was echter omdat de farao het Israëlische volk wilde onderdrukken. Hij wilde voorkomen dat ze te groot zou worden en mogelijk in een oorlog de kant van de tegenstander zou kiezen. Die redenatie ku

Posted Images

2 minuten geleden zei Appie B:

De situatie heb ik duidelijk geschetst. Iemand als eigendom hebben en dus zijn vrijheid ontnemen. 

Defineer eigendom ? 

Als nasste of als beest ?

Ik bedoel ik Ken genoeg mensen die onder contract staan sommige worden behandeld als beesten sommige niet

Heb jij iets tegen een 6 jarig contract ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Defineer eigendom ? 

Als nasste of als beest ?

Ik bedoel ik Ken genoeg mensen die onder contract staan sommige worden behandeld als beesten sommige niet

Wiki: Eigendom is het recht van een rechtssubject om over een zaak (stuk grond, voorwerp, hoeveelheid geld enz.) (in dit geval dus den mens) naar eigen goeddunken te beschikken en anderen van deze beschikking uit te sluiten.

Voor de duidelijkheid, ik heb het dus iet ove een werkcontract, maar over eigendom. En dat diegene als slaaf dus niet de persoonlijke vrijheid heeft om te gaan en staan waar hij wil, maar dat de slaafeigenaar dat bepaalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Appie B:

Wiki: Eigendom is het recht van een rechtssubject om over een zaak (stuk grond, voorwerp, hoeveelheid geld enz.) (in dit geval dus den mens) naar eigen goeddunken te beschikken en anderen van deze beschikking uit te sluiten.

Voor de duidelijkheid, ik heb het dus iet ove een werkcontract, maar over eigendom. En dat diegene als slaaf dus niet de persoonlijke vrijheid heeft om te gaan en staan waar hij wil, maar dat de slaafeigenaar dat bepaalt.

Dus jij mag staan en gaan waar je wil onder werktijd van je heer ?

Zoniet heb jij geen volledige vrijheid.

Hoeveel werkelijke vrijheid heb jij werkelijk over de week genomen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste, ik heb de persoonlijke vrijheid om te gaan en staan waar ik wil. Als ik maandag niet op mijn werk kom, dan zal niemand mij in het gevang sluiten, kastijden of iets anders. Ik kan mijn contract opzeggen. EN, ik ben geen EIGENDOM van mijn WERKGEVER.

Probeer nou niet een werkcontract te vergelijken met slavernij, want je maakt jezelf belachelijk. Dus kun je de vraag nog beantwoorden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Appie B:

Ten eerste, ik heb de persoonlijke vrijheid om te gaan en staan waar ik wil. Als ik maandag niet op mijn werk kom, dan zal niemand mij in het gevang sluiten, kastijden of iets anders. Ik kan mijn contract opzeggen. EN, ik ben geen EIGENDOM van mijn WERKGEVER.

Probeer nou niet een werkcontract te vergelijken met slavernij, want je maakt jezelf belachelijk. Dus kun je de vraag nog beantwoorden?

Dan stopt ook De geldstroom

En wat als jij all je geld van tevoren leent en niet kan terugbetalen aan de bank.

Rechter beslist 6 jaar gevangenis of 6 jaar werken welke wordt het, en is het verkeerd ?

 

(Pas op geld lenen kost geld)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Dan stopt ook De geldstroom

En wat als jij all je geld van tevoren leent en niet kan terugbetalen aan de bank.

Rechter beslist 6 jaar gevangenis of 6 jaar werken welke wordt het, en is het verkeerd ?

 

(Pas op geld lenen kost geld)

Dan stopt de geldstroom ja, want dan kom ik mijn afspraak niet na (werken) en dan hoeft de werkgever zijn afspraak (geld geven) ook niet na te komen. Maar dat is niet waar ik het over had. Ik had het over slavernij, het eigendom zijn van iemand. Daar heb ik nog steeds geen antwoord op.

Als je geld niet terug kan betalen dan ga je niet de gevangenis is of wordt je eigendom van een ander. Dus die vergelijking gaat volledig mank.

Nogmaals: Vind jij het immoreel om iemand als slaaf te hebben, om iemand als eigendom te hebben en dus zijn vrijheid te ontnemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je valt in herhaling en bovendien ga je totaal niet in op wat ik schrijf. Bovendien klopt je 'waar het begon'  niet onder punt 4. God heeft ze niet bevrijd uit Egypte, maar er juist voor gezorgd dat ze daar moesten blijven. Exodus 7:6-7 "jullie moeten de Farao vragen de Israëlieten te laten vertrekken en ik zal zorgen dat hij weigert."

Wie is die 'ik' die ervoor zal zorgen dat die farao dat weigert? God?

Ik sta soms te kijken van het gebrek aan kennis over de Bijbel bij gelovigen. Verder is het een domme vraag, je had hem in 3 tellen ook zelf op kunnen zoeken. Ja, dat is God, dezelfde die de Israëliërs steeds zegt ze uit te handen van de Farao te hebben bevrijd, heeft er ook voor gezorgd dat de Farao ze niet liet gaan. Je bent niet de eerste christen waarbij het hoofd gaat knetteren als ihij daar achter komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Appie B:

Dan stopt de geldstroom ja, want dan kom ik mijn afspraak niet na (werken) en dan hoeft de werkgever zijn afspraak (geld geven) ook niet na te komen. Maar dat is niet waar ik het over had. Ik had het over slavernij, het eigendom zijn van iemand. Daar heb ik nog steeds geen antwoord op.

Dit is van toepassing zonder schuld, oftwel je moet werken wil jij aan je maandlasten voldoen. Tsjong wat een vrijheid.

30 minuten geleden zei Appie B:

Als je geld niet terug kan betalen dan ga je niet de gevangenis is of wordt je eigendom van een ander. Dus die vergelijking gaat volledig mank.

Als jij je schuld aan de staat niet afbetaald wordt je opgehaald hoor... 

Ze noemen dat " gijzeling"

30 minuten geleden zei Appie B:

Nogmaals: Vind jij het immoreel om iemand als slaaf te hebben, om iemand als eigendom te hebben en dus zijn vrijheid te ontnemen?

Iedereen staat onder gezag de vraag is hoe wordt je behandeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Ik sta soms te kijken van het gebrek aan kennis over de Bijbel bij gelovigen. Verder is het een domme vraag, je had hem in 3 tellen ook zelf op kunnen zoeken. Ja, dat is God, dezelfde die de Israëliërs steeds zegt ze uit te handen van de Farao te hebben bevrijd, heeft er ook voor gezorgd dat de Farao ze niet liet gaan. Je bent niet de eerste christen waarbij het hoofd gaat knetteren als ihij daar achter komt.

En zijn ze nu uiteindelijk bevrijd? Is dat niet gelijkaardig aan het debat over dat beloofde land? Ook daar bestaan verschillende visies over.

28 minuten geleden zei Appie B:

Dan stopt de geldstroom ja, want dan kom ik mijn afspraak niet na (werken) en dan hoeft de werkgever zijn afspraak (geld geven) ook niet na te komen. Maar dat is niet waar ik het over had. Ik had het over slavernij, het eigendom zijn van iemand. Daar heb ik nog steeds geen antwoord op. Als je geld niet terug kan betalen dan ga je niet de gevangenis is of wordt je eigendom van een ander. Dus die vergelijking gaat volledig mank. Nogmaals: Vind jij het immoreel om iemand als slaaf te hebben, om iemand als eigendom te hebben en dus zijn vrijheid te ontnemen?

We zouden de lijn kunnen doortrekken en alle schulden afbetalen, er zou dan ook geen geld meer zijn in de wereld. Zouden we dan ook allen vrij zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Thinkfree:

Dit is van toepassing zonder schuld, oftwel je moet werken wil jij aan je maandlasten voldoen. Tsjong wat een vrijheid.

Maar daar ging het niet om. Ik vroeg je een specifieke vraag over slavernij.

8 minuten geleden zei Thinkfree:

Als jij je schuld aan de staat niet afbetaald wordt je opgehaald hoor... 

Nu is het in één keer een staat. Maar dat was de vraag niet. Ik vroeg over slavernij en of dat immoreel is.

8 minuten geleden zei Thinkfree:

Iedereen staat onder gezag de vraag is hoe wordt je behandeld.

Ook dit is iets anders. Ik vroeg speciaal over slavernij. Waarom is het zo moeilijk om die vraag te beantwoorden? Is iemands vrijheid ontnemen zoals in slavernij gebeurt, immoreel? ja of nee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Appie B:

Maar daar ging het niet om. Ik vroeg je een specifieke vraag over slavernij.

Nu is het in één keer een staat. Maar dat was de vraag niet. Ik vroeg over slavernij en of dat immoreel is.

Ook dit is iets anders. Ik vroeg speciaal over slavernij. Waarom is het zo moeilijk om die vraag te beantwoorden? Is iemands vrijheid ontnemen zoals in slavernij gebeurt, immoreel? ja of nee?

De slavernij die jij bedoeld, is dat dezelfde als de naaste liefhebben als jezelf ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Zou je dan die schulden niet gewoon kwijtschelden?

Dat kon/kan neemt niet weg dat de schuldeiser in zijn recht stond/staat als hij dat niet deed.

Zoals god ook niet zomaar jouw schuld kwijtscheld er moet betaald worden

Dat noemen ze rechtvaardig. 

En ieder moest rechtvaardig behandeld worden zoals werken voor je geld/schuld

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Appie B:

Waarom wil je niet gewoon de vraag beantwoorden?

Omdat jij en ik heel anders over het woord slaaf denken, en jij mijn antwoord Dan ook op die manier opvat. En volledig aan de schuld voorbij gaat.

Kortom jij heb de onbijbel/heidense slaaf voor ogen

Ik de bijbels e

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat kon/kan neemt niet weg dat de schuldeiser in zijn recht stond/staat als hij dat niet deed. Zoals god ook niet zomaar jouw schuld kwijtscheld er moet betaald worden. Dat noemen ze rechtvaardig.

Misschien is het iets menselijks, als slaven van onze begeerten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Zondige begeerten? Nee je mocht die mensen niet als boksbal of seks maatje gebruiken deed je dat wel waren ze onmiddelijk schulde vrij. Dat is ook een verschil met bijbels/onbijbelse slaves.

Probeer te begrijpen wat je hier stelt, als je slaven als mensen behandelt dan zijn het bijbelse slaven? Zoiets?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid