Spring naar bijdragen

Wat betreft slavernij in de bijbel (deuteronomium 15)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb gegrasduind door dit topic en het valt mij op dat er nogal wat aan anachronisme wordt gedaan (ik vind vandaag de dag, dit immoreel, dus is dat een absoluut gegeven)... Was het maar zo gemakkeli

Volgens mij zit hem de crux in het niet willen toegeven dat de Bijbel óók moreel dubieuze dingen zegt, zoals: 1. Een mens kan het eigendom van een ander mens zijn. 2. Als je een slaaf mishan

Dat was echter omdat de farao het Israëlische volk wilde onderdrukken. Hij wilde voorkomen dat ze te groot zou worden en mogelijk in een oorlog de kant van de tegenstander zou kiezen. Die redenatie ku

Posted Images

5 minuten geleden zei Noel:

Mogelijk eerder anti-don quichot inderdaad. Ik bespeur een tragisch levensgevoel, die als onmogelijke opgave wordt gezien. Of anti-onmogelijke opgave...

Dat is de wereld van vandaag, wat mogelijk is wordt tot onmogelijk verklaard en dan zoeken we verder naar oplossingen die reeds gekend zijn. Ja, we verdienen die ereplaats wel, het lijkt niet alleen op een tragische grap, het is dat ook. Verder is het wachten op Godot, alles wijst in dezelfde richting.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Dat is de wereld van vandaag, wat mogelijk is wordt tot onmogelijk verklaard en dan zoeken we verder naar oplossingen die reeds gekend zijn. Ja, we verdienen die ereplaats wel, het lijkt niet alleen op een tragische grap, het is dat ook. Verder is het wachten op Godot, alles wijst in dezelfde richting.

Het idee van de reset is van het niveau van een windmolen en niet van dat van een reus. Uiteindelijk ziet een meerderheid toch reuzen denk ik. Dus dan moet je het verkopen als iets reusachtigs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Noel:

Het idee van de reset is van het niveau van een windmolen en niet van dat van een reus. Uiteindelijk ziet een meerderheid toch reuzen denk ik. Dus dan moet je het verkopen als iets reusachtigs.

De Bijbel is negeerbaar inderdaad, niet moeilijk dat velen zich afwenden van wat een aantal religie pleegt te noemen. Het vreemde neveneffect is dat nu wetenschappers veel religieuzer blijken dan menig gelovige, de verwarring compleet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

De Bijbel is negeerbaar inderdaad, niet moeilijk dat velen zich afwenden van wat een aantal religie pleegt te noemen. Het vreemde neveneffect is dat nu wetenschappers veel religieuzer blijken dan menig gelovige, de verwarring compleet.

Ik weet niet of de Bijbel negeerbaar zou moeten zijn. Het haalt van beide zijden de mensen naar binnen, waar de vertaling plaatsvindt.

Eerder is het "probleem" dat men vertaling overbodig vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel:

Ik weet niet of de Bijbel negeerbaar zou moeten zijn. het haalt van beide zijden de mensen naar binnen, waar de vertaling plaatsvindt.

En hoe lang duurt zo'n vertaling? Na meer dan 2000 jaar zouden we toch al kunnen begrepen hebben wat er toen opgeschreven werd, niet? Wetenschappers brengen het vandaag in geschenkverpakking, maar misschien denken anderen dan weer dat het om de doos van Pandora gaat. Het krijgt stilaan de schijn van een tragi-komedie, in woord en daad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Het zou kunnen dat het allemaal gaat gebeuren, denk wel dat de mensheid dan een ereplaats krijgt in het grote kosmische blunderboek. De reden daarvoor is nochtans eenvoudig te begrijpen, we hoeven gewoon te doen alsof wetenschap niet bestaat en dan zeggen dat Lucifer aan de basis ligt van de kwellingen die we onszelf opleggen. Het staat allemaal in de boekjes, zegt men.

Ik stel me zo voor dat jij in het bijzonder op sterk water wordt geconserveerd en geëtaleerd. Als een bijzonder absurde situatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij de vertaling geldt dat het steeds weer voor een nieuwe generatie individuen moet, die helemaal niets weten, en eigenlijk helemaal geen zin hebben om rekening te houden met een ander. Laat staan dat de wensen van de tegenstanders vertaald zouden moeten worden.

Of als de wensen van de tegenstanders bekend zijn, geldt alleen maar dat die dan beter bestreden kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik stel me zo voor dat jij in het bijzonder op sterk water wordt geconserveerd en geëtaleerd. Als een bijzonder absurde situatie.

Zoiets, en in het jaar 2500 kost een gemiddeld brood ongeveer 4.000.000€. Voor ons heb je al een plaats in het museum verdiend, onze kinderen zullen amper geloven dat het ooit mogelijk was. :)

6 minuten geleden zei Noel:

Bij de vertaling geldt dat het steeds weer voor een nieuwe generatie individuen moet, die helemaal niets weten, en eigenlijk helemaal geen zin hebben om rekening te houden met een ander. Laat staan dat de wensen van de tegenstanders vertaald zouden moeten worden.

Ik hoop ook dat aliëns ons vriendelijk en vreedzaam tegemoet zullen treden, ben er echter niet zeker van of wij ze ook zo zullen ontvangen. Maar los daarvan, het blijft een tragedie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel:

@Gaitema

Lees ik het goed dat je vooral denkt in termen van "strijd"? De "strijd" is toch al beslist met Jezus werk? Er is natuurlijk nog veel strijd voor anderen te doen...

 

 

Strijd tussen de Geest en het begeerlijke vlees. Geloof en ongeloof. Licht en duisternis :) Een persoonlijke strijd. Rust en onrust.. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@TTC De film "Starship troopers" en vooral de ontvangst daarvan, zegt genoeg. Geloof zelfs dat er een deel 2 was.

11 minuten geleden zei Gaitema:

Strijd tussen de Geest en het begeerlijke vlees. Geloof en ongeloof. Licht en duisternis :) Een persoonlijke strijd. Rust en onrust.. 

Ja ok, dat blijft inderdaad. Dat is 'leven"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Noel:

De film "Starship troopers" en vooral de ontvangst daarvan, zegt genoeg. Geloof zelfs dat er een deel 2 was.

We zijn nu nog met deel 1 bezig, het evidente ligt vandaag voor de hand en een sprankeltje hoop volstaat. Wetenschappers omschrijven dat op hun manier, wellicht met de bedoeling om het ook wat mysterieus te maken. Voor elk wat wils. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

We zijn nu nog met deel 1 bezig, het evidente ligt vandaag voor de hand en een sprankeltje hoop volstaat. Wetenschappers omschrijven dat op hun manier, wellicht met de bedoeling om het ook wat mysterieus te maken. Voor elk wat wils. :)

Hoop wordt bevestigd in het idee dat rechtvaardigheid een kenmerk van de tijd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Het zou kunnen dat het allemaal gaat gebeuren, denk wel dat de mensheid dan een ereplaats krijgt in het grote kosmische blunderboek. De reden daarvoor is nochtans eenvoudig te begrijpen, we hoeven gewoon te doen alsof wetenschap niet bestaat en dan zeggen dat Lucifer aan de basis ligt van de kwellingen die we onszelf opleggen. Het staat allemaal in de boekjes, zegt men.

mPlgLCH.png

Begrijpen doe ik het niet, maar het ziet er wel interessant uit :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Noel:

Hoop wordt bevestigd in het idee dat rechtvaardigheid een kenmerk van de tijd is.

Ja, verder kunnen we niet anders dan getuige zijn van het drama dat aan ons bewustzijn verschijnt, het is tijdloos. Wellicht wordt het zoiets als driemaal is scheepsrecht, alsof de mensheid betrokken is in een stationsromannetje waar we zelf in participeren. Het is een monsterlijke realiteit, ik deel hier graag in jouw mening.

9 minuten geleden zei Gaitema:

Begrijpen doe ik het niet, maar het ziet er wel interessant uit

Uiteindelijk gaat het over iets zeer eenvoudigs, en net daarom ook bijna ongeloofwaardig. Zie bijvoorbeeld:

Gaston Bachelard stelde dat de geschiedenis van de wetenschap gekenmerkt wordt door een confrontatie met epistemologische obstakels, die de vooruitgang van het denken verhinderen. Deze worden niet opgeworpen door de complexiteit van de wereld of de beperkingen van de mens, maar door de manier waarop wordt gedacht. Voorbeelden bij Bachelard zijn onder meer het 'animistisch obstakel' of het 'substantialistisch obstakel'. Voor Bachelard werd wetenschappelijkheid dan ook gekenmerkt door een epistemologische breuk met het alledaagse denken, dat juist gekenmerkt wordt door zulke imaginaire beelden en metaforen die het denken sturen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dolce Vita:

Klopt, je hebt het heel goed door.

Alvast benieuwd hoe de inquisitie er dit keer gaat uitzien, misschien wordt het weer boeken verbranden. Met internet wordt dat natuurlijk iets lastiger om te realiseren, het wil echter niet zeggen dat ze het niet proberen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

Ja, verder kunnen we niet anders dan getuige zijn van het drama dat aan ons bewustzijn verschijnt, het is tijdloos. Wellicht wordt het zoiets als driemaal is scheepsrecht, alsof de mensheid betrokken is in een stationsromannetje waar we zelf in participeren. Het is een monsterlijke realiteit, ik deel hier graag in jouw mening.

Uiteindelijk gaat het over iets zeer eenvoudigs, en net daarom ook bijna ongeloofwaardig. Zie bijvoorbeeld:

Gaston Bachelard stelde dat de geschiedenis van de wetenschap gekenmerkt wordt door een confrontatie met epistemologische obstakels, die de vooruitgang van het denken verhinderen. Deze worden niet opgeworpen door de complexiteit van de wereld of de beperkingen van de mens, maar door de manier waarop wordt gedacht. Voorbeelden bij Bachelard zijn onder meer het 'animistisch obstakel' of het 'substantialistisch obstakel'. Voor Bachelard werd wetenschappelijkheid dan ook gekenmerkt door een epistemologische breuk met het alledaagse denken, dat juist gekenmerkt wordt door zulke imaginaire beelden en metaforen die het denken sturen. (bron)

Oké, zo doende :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Het zou kunnen dat het allemaal gaat gebeuren, denk wel dat de mensheid dan een ereplaats krijgt in het grote kosmische blunderboek. De reden daarvoor is nochtans eenvoudig te begrijpen, we hoeven gewoon te doen alsof wetenschap niet bestaat en dan zeggen dat Lucifer aan de basis ligt van de kwellingen die we onszelf opleggen. Het staat allemaal in de boekjes, zegt men.

mPlgLCH.png

 

Je schema klopt gewoon. Een wortel van het kwaad is rente en inflatie. Dat is een van de instrumenten waarmee de schaduwregering alle landen beheerst en oorlogen creëert. 

Het moeilijke is, vind ik althans, dat men gemakkelijk teveel op geldsystemen gaat focussen. Het geld zelf en zelfs het huidige systeem is het kwaad zelf niet.  Het is in mijn optiek een instrument dat door het kwaad wordt gebruikt. Ook een communistisch systeem en zonder rente en inflatie kan door het kwaad gebruikt worden. En daar zijn we naar mijn idee hard naar op weg. Met name de middenklasse is kapot gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het topic even bekeken en ben inmiddels op meer dan 44 bijdragen die volstrekt niets meer met het topic te maken hebben. Meer moeite ga ik er niet voor doen dus dit topic blijft onaangepast en gesloten. Voor degene die weer offtopic gaan elders wacht de volgende keer wel consequenties. Met name @TTC, @Gaitemaen @Dolce Vita maken er een potje van in dit topic. Laat dot een waarschuwing zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid