Spring naar bijdragen

Wat betreft slavernij in de bijbel (deuteronomium 15)


Aanbevolen berichten

 

3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maakt de omstandigheid dat iemand uit zichzelf wil blijven, het wel logisch dat er een priem door zijn oor wordt geramd? Wat is dat voor redenering ?

Getuigenis voor de buitenwereld dat er liefde is voor de naaste, en geen pak slaag... tussen meester en knecht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb gegrasduind door dit topic en het valt mij op dat er nogal wat aan anachronisme wordt gedaan (ik vind vandaag de dag, dit immoreel, dus is dat een absoluut gegeven)... Was het maar zo gemakkeli

Volgens mij zit hem de crux in het niet willen toegeven dat de Bijbel óók moreel dubieuze dingen zegt, zoals: 1. Een mens kan het eigendom van een ander mens zijn. 2. Als je een slaaf mishan

Dat was echter omdat de farao het Israëlische volk wilde onderdrukken. Hij wilde voorkomen dat ze te groot zou worden en mogelijk in een oorlog de kant van de tegenstander zou kiezen. Die redenatie ku

Posted Images

8 minuten geleden zei Thinkfree:

\Getuigenis voor de buitenwereld dat er liefde is voor de naaste, en geen pak slaag... tussen meester en knecht

Hoe mooi zou dat zijn. Helaas was er volgens Deuteronomium toch een priem voor nodig om een oor een de deur te priemen door de meester die zijn knecht als naaste lief had... Als dat jouw idee van naastenliefde is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Hoe mooi zou dat zijn. Helaas was er volgens Deuteronomium toch een priem voor nodig om een oor een de deur te priemen door de meester die zijn knecht als naaste lief had... Als dat jouw idee van naastenliefde is. 

Het was de knecht zijn keuze grapjas niet die van de meester.

Wil jij nu beweren dat hij niet mocht kiezen ?

Dus alle mensen die vrijwilig een priem/oorbel door de oor steken, zal verboden moeten worden ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Het was de knecht zijn keuze grapjas niet die van de meester.

Wil jij nu beweren dat hij niet mocht kiezen ?

Dus alle mensen die vrijwilig een priem/oorbel door de oor steken, zal verboden moeten worden ?

Volgens Deuteronomium is het eventueel de keuze van de knecht om te blijven. Niet om met een priem door zijn oor aan de deur te worden genageld, dat is namelijk een gebod uit de Bijbel. De vergelijking met het prikken van oorbel gaatjes is wel een erg wanhopige poging om het allemaal wat af te zwakken.  

Maar goed, ik heb nog altijd geen antwoord op de vraag hoe je er bij komt dat atheïsten wordt geleerd dat de Bijbel de oorzaak is van slavernij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee hoor. Ik geloof dat je geen goed idee hebt van het woord koopkrachtpariteit. Dat is namelijk een  PPP  bestaand systeem, dat niet "hersteld hoeft te worden" en dat je kunt gebruiken om de waarde van een bepaald goed in verschillende landen te bepalen. Totaal een ander systeem dan wat jij voor stelde: Je draaft dus (weer eens) door in je 'herstel' denkbeelden. Koopkrachtpariteit bestaat en wordt toegepast. Maar we drijven af, dit hoort echt niet in dit topic thuis.

Iedereen weet wel wat koopkrachtpariteit wil zeggen, pro forma:

Het inkomen per hoofd in dollars kan daarom een sterk vertekend beeld geven van de werkelijke koopkrachtverhoudingen. De rijkdom van relatief rijke landen wordt hierdoor over het algemeen sterk uitvergroot, evenals de armoede van relatief arme landen. De mensen in de arme landen consumeren namelijk veel goederen en diensten die ter plaatse, met de lage arbeidskosten van die landen, geproduceerd worden, zodat de kosten van levensonderhoud hier (over het algemeen: er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) veel lager zijn dan in rijke landen. (bron)

Binnen het vigerende nulsomspel zal men mi niet geneigd zijn om die koopkrachtpariteit te herstellen en/of te synchroniseren, dit wordt anders binnen een co-creatieve economie waar andere wetten, normen en waarden gehanteerd worden. Het begrip 'slavernij' wordt hierdoor veel transparanter, zelfs al wordt het gekaderd binnen de wetten en handelspraktijken zoals eigen aan het nulsomspel. Maar het ging om die indicatieve berekening omtrent de arbeidsmarkt in relatie tot het BNP in Nederland, wat sector A en B betreft inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

Het begrip 'slavernij' wordt hierdoor veel transparanter, zelfs al wordt het gekaderd binnen de wetten zoals eigen aan het nulsomspel.

De groen geluiden van het vierkant zullen gisteren pindakaas stoppen.

Dat is ook een reeks woorden die niets zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

De groen geluiden van het vierkant zullen gisteren pindakaas stoppen. Dat is ook een reeks woorden die niets zeggen.

Ja, we zouden ook kunnen denken aan het verloren paradijs van Keynes, dit ligt in een minder ver verleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Volgens Deuteronomium is het eventueel de keuze van de knecht om te blijven. Niet om met een priem door zijn oor aan de deur te worden genageld, dat is namelijk een gebod uit de Bijbel. De vergelijking met het prikken van oorbel gaatjes is wel een erg wanhopige poging om het allemaal wat af te zwakken.  

Maar goed, ik heb nog altijd geen antwoord op de vraag hoe je er bij komt dat atheïsten wordt geleerd dat de Bijbel de oorzaak is van slavernij?

1. of jij overdrijft zeer, in een wanhopige poging.

2. Hier het antwoord op je vraag: 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Thinkfree:

Dus alle mensen die vrijwilig een priem/oorbel door de oor steken, zal verboden moeten worden ?

Interessante vergelijking, in die tijd was het een priem/nagel en tegen de deur plakken. Denk je dat de oorbel daarnaar verwijst?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Thinkfree:
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

 Maar goed, ik heb nog altijd geen antwoord op de vraag hoe je er bij komt dat atheïsten wordt geleerd dat de Bijbel de oorzaak is van slavernij?

Hier het antwoord op je vraag

Vervolgens post je een filmpje van Dawkins waarin hij God uitscheldt. Dat heeft niets te maken met de vraag hoe je er bij komt dat atheïsten wordt geleerd dat de Bijbel de oorzaak is van slavernij. Eerst reageer je een paar keer niet op mijn vraag, en dan geeft je een antwoord dat kant nog wal raakt. Als dat HET antwoord is, dan begrijp je volgens mij ofwel je eigen opmerking niet, ofwel ontloop je het antwoord op mijn vraag daarover. Ik vermoed het laatste. Maar laat maar zitten, hiermee maak je duidelijk dat je alleen maar gehoord wil worden, maar niet naar anderen kunt luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Vervolgens post je een filmpje van Dawkins waarin hij God uitscheldt. Dat heeft niets te maken met de vraag hoe je er bij komt dat atheïsten wordt geleerd dat de Bijbel de oorzaak is van slavernij. Eerst reageer je een paar keer niet op mijn vraag, en dan geeft je een antwoord dat kant nog wal raakt. Als dat HET antwoord is, dan begrijp je volgens mij ofwel je eigen opmerking niet, ofwel ontloop je het antwoord op mijn vraag daarover. Ik vermoed het laatste. Maar laat maar zitten, hiermee maak je duidelijk dat je alleen maar gehoord wil worden, maar niet naar anderen kunt luisteren.

Het schept enige gemoedsrust om te beseffen dat ik niet de enige ben, denk ook dat je het beter kan laten zitten. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Interessante vergelijking, in die tijd was het een priem/nagel en tegen de deur plakken. Denk je dat de oorbel daarnaar verwijst?

Wat er staat is dat hij/zij een gaatje in zijn oor gepriemd krijgt.

Denk jij dan dat de desbetrevende persoon eeuwig aan de deur vastzit ?

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vervolgens post je een filmpje van Dawkins waarin hij God uitscheldt. Dat heeft niets te maken met de vraag hoe je er bij komt dat atheïsten wordt geleerd dat de Bijbel de oorzaak is van slavernij. Eerst reageer je een paar keer niet op mijn vraag, en dan geeft je een antwoord dat kant nog wal raakt. Als dat HET antwoord is, dan begrijp je volgens mij ofwel je eigen opmerking niet, ofwel ontloop je het antwoord op mijn vraag daarover. Ik vermoed het laatste. Maar laat maar zitten, hiermee maak je duidelijk dat je alleen maar gehoord wil worden, maar niet naar anderen kunt luisteren.

Ik denk dat de boodschap wel duidelijk genoeg is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thinkfree:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vervolgens post je een filmpje van Dawkins waarin hij God uitscheldt. Dat heeft niets te maken met de vraag hoe je er bij komt dat atheïsten wordt geleerd dat de Bijbel de oorzaak is van slavernij. Eerst reageer je een paar keer niet op mijn vraag, en dan geeft je een antwoord dat kant nog wal raakt. Als dat HET antwoord is, dan begrijp je volgens mij ofwel je eigen opmerking niet, ofwel ontloop je het antwoord op mijn vraag daarover. Ik vermoed het laatste. Maar laat maar zitten, hiermee maak je duidelijk dat je alleen maar gehoord wil worden, maar niet naar anderen kunt luisteren.

Ik denk dat de boodschap wel duidelijk genoeg is.

Dat denk ik ook: jouw idee dat atheïsten wordt geleerd dat de Bijbel de oorzaak is van slavernij, is nergens op gebaseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Thinkfree:

Wat er staat is dat hij/zij een gaatje in zijn oor gepriemd krijgt. Denk jij dan dat de desbetrevende persoon eeuwig aan de deur vastzit ?

Ik denk dat die stelling metaforisch te beschouwen is, in het andere geval heeft men niet veel aan die slaven uiteraard. Maar je bracht me wel op een idee, ik ga voor m'n vriendin nieuwe oorbellen kopen opdat ze goed beseft aan wie ze toebehoort. Ook piercings zijn nu in trek.  :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Ik denk dat die stelling metaforisch te beschouwen is, in het andere geval heeft men niet veel aan die slaven uiteraard. Maar je bracht me wel op een idee, ik ga voor m'n vriendin nieuwe oorbellen kopen opdat ze goed beseft aan wie ze toebehoort. Ook piercings zijn nu in trek.  :)

Whahaha..Het wordt erger gemaakt Dan het is, maar goed iedere zijn eigen mening.

Tegenwoordig zijn sommige door heel hun lichaam gepriemd, met gaten zo groot als schotels in hun oor daar hoor je niemand over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Whahaha..Het wordt erger gemaakt Dan het is maar goed iedere zijn eigen mening. Tegenwoordig zijn sommige door heel hun lichaam gepriemd, met gaten zo groot als schotels in hun oor daar hoor je niemand over.

Het is vreemde manier om te zeggen dat ze slaven zijn, weten ze dat zelf ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het is vreemde manier om te zeggen dat we slaven zijn, weten ze dat zelf ook?

Dat die mensen konden kiezen zegt genoeg over hun status, Dan hoe jij erover denkt.

Blijkbaar was een gaatje niet zon probleem en dachten zij er net zo over als dat wij een ring om onze vinger schuiven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Whahaha..Het wordt erger gemaakt Dan het is, maar goed iedere zijn eigen mening.

Tegenwoordig zijn sommige door heel hun lichaam gepriemd, met gaten zo groot als schotels in hun oor daar hoor je niemand over.

Omdat die mensen dat uit eigen wil hebben laten doen. Niet om aan te tonen dat ze iemands eigendom zijn en met een priem aan een deur. Dan denk ik toch wel dat daar wat van gezegd ging worden.

Laat ik het anders vragen, ik ben wel benieuwd. Stel, je komt op straat een persoon tegen en die zegt God te zijn. Je wil voor altijd bij hem horen, en als teken daarvan wil hij je met je oor aan zijn voordeur vast spijkeren. zou je dat dan doen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat die mensen konden kiezen zegt genoeg over hun status, Dan hoe jij erover denkt. Blijkbaar was een gaatje niet zon probleem en dachten zij er net zo over als dat wij een ring om onze vinger schuiven.

Die optie staat in het stuk ook, langs de andere kant bestaat er ook zoiets als angst voor vrijheid (cfr Erich Fromm). Uiteindelijk betekent dit dat we het toch niet zo erg vinden om slaaf te zijn, het zijn op zich paradoxale constructies maar wel waarneembaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Die optie staat in het stuk ook, langs de andere kant bestaat er ook zoiets als angst voor vrijheid (cfr Erich Fromm). Uiteindelijk betekent dit dat we het toch niet zo erg vinden om slaaf te zijn, het zijn op zich paradoxale constructies maar wel waarneembaar.

Nou nee want die mensen werden als gelijken behandeld, waar alleen het gezag van de meester hoger stond.

Als die mensen het niet goed hadden waren ze wel gegaan niet ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat die mensen konden kiezen zegt genoeg over hun status, Dan hoe jij erover denkt.

Blijkbaar was een gaatje niet zon probleem en dachten zij er net zo over als dat wij een ring om onze vinger schuiven.

Dat gaatje werd er niet zomaar ingeslagen en was het gevolg van een bewuste keuze van de slaaf om zijn heer na 6 jaar (waarna hij in principe vrij was om te gaan) te blijven dienen. Dit doorboorde oor was een vooruitwijzing naar de doorboorde handen en voeten van Jezus aan het kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Nou nee want die mensen werden als gelijken behandeld, waar alleen het gezag van de meester hoger stond. Als die mensen het niet goed hadden waren ze wel gegaan niet?

Dat is nog niet zo zeker, denk bijvoorbeeld aan het verloren paradijs van Keynes en zie dan naar de reacties. Vergis je niet, dat is de boodschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid