Spring naar bijdragen

Wat betreft slavernij in de bijbel (deuteronomium 15)


Aanbevolen berichten

Zojuist zei TTC:

Waarom denk je dan dat de staat al die overheidsschulden op de schouders legt van de bevolking, heidens?

En poef; de vertaalslag is weer gemaakt. De bevolking is wat mij betreft net zo schuldig door te beginnen aan schulden. En maar lenen bij de bank omdat de bank zegt dat het geen probleem is... Zelf nadenken is moeilijk blijkbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb gegrasduind door dit topic en het valt mij op dat er nogal wat aan anachronisme wordt gedaan (ik vind vandaag de dag, dit immoreel, dus is dat een absoluut gegeven)... Was het maar zo gemakkeli

Volgens mij zit hem de crux in het niet willen toegeven dat de Bijbel óók moreel dubieuze dingen zegt, zoals: 1. Een mens kan het eigendom van een ander mens zijn. 2. Als je een slaaf mishan

Dat was echter omdat de farao het Israëlische volk wilde onderdrukken. Hij wilde voorkomen dat ze te groot zou worden en mogelijk in een oorlog de kant van de tegenstander zou kiezen. Die redenatie ku

Posted Images

Zojuist zei Thinkfree:

Omdat de bijbel gods woord is met het hoogste moraal. En mensen tot alle kwaad toe in staat zijn zeker zonder kompas. Neem de baby's die geofferd werden.

Het lijkt alsof je zegt dat overheden het noorden kwijt zijn, bedoel je het zo?

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Thinkfree:

Omdat jij en ik heel anders over het woord slaaf denken, en jij mijn antwoord Dan ook op die manier opvat. En volledig aan de schuld voorbij gaat.

Kortom jij heb de onbijbel/heidense slaaf voor ogen

Ik de bijbels e

Ik heb het niet over een bijbelse of onbijbelse slaaf. Ik heb het over slaaf. En om misverstanden te voorkomen heb ik dat gedefinieerd wat ik ermee bedoel. Ik heb het over iemand als eigendom hebben, dus dat je iemands persoonlijke vrijheid om te gaan en staan waar je wilt,afneemt. Oftewel, dat je beschikking hebt over iemands lijf. Is dat immoreel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Appie B:

Ik heb het niet over een bijbelse of onbijbelse slaaf. Ik heb het over slaaf. En om misverstanden te voorkomen heb ik dat gedefinieerd wat ik ermee bedoel. Ik heb het over iemand als eigendom hebben, dus dat je iemands persoonlijke vrijheid om te gaan en staan waar je wilt,afneemt. Oftewel, dat je beschikking hebt over iemands lijf. Is dat immoreel?

Dat je alles mag doen met die persoon of iemand die als naaste behandeld moet worden ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Hoe bedoel je precies?

Als God een systeem voorziet om alle schulden te herleiden tot nihil, hoe kom je dan tot je vraag? Je zou mi kunnen zeggen dat God alles voorzien heeft waardoor ook alles zijn schuld is, weet echter niet of je het ook zo bedoelde. Maar dan zou slavernij ook God z'n schuld zijn, op die manier zou alles verklaard kunnen worden en hoeven we ons daar niet meer druk over te maken. Met Mammon wordt verwezen naar de geldduivel, of geldzuchtig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Als God een systeem voorziet om alle schulden te herleiden tot nihil, hoe kom je dan tot je vraag? Je zou mi kunnen zeggen dat God alles voorzien heeft waardoor ook alles zijn schuld is, weet echter niet of je het ook zo bedoelde. Maar dan zou slavernij ook God z'n schuld zijn, op die manier zou alles verklaard kunnen worden en hoeven we ons daar niet meer druk over te maken. Met Mammon wordt verwezen naar de geldduivel, of geldzuchtig zijn.

God is rechtvaardig, hoe groot wij onze schuld opbouwen ligt aan onze eigen vrijheid om te kiezen.. En daardoor zelf slavernij veroozaken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Leuk, heb je te kiezen of heb je die heer daarvoor nodig? 

Het Jubeljaar is een Bijbelse instelling betreffende beheer en eigendom van het land. Het jubeljaar wordt eens in de vijftig jaar gevierd. In Leviticus 25 worden de gebruiken rond het jubeljaar beschreven. Het doel van het jubeljaar is om al het land aan de rechtmatige eigenaar terug te geven en werd als heilig beschouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Thinkfree:

Het Jubeljaar is een Bijbelse instelling betreffende beheer en eigendom van het land. Het jubeljaar wordt eens in de vijftig jaar gevierd. In Leviticus 25 worden de gebruiken rond het jubeljaar beschreven. Het doel van het jubeljaar is om al het land aan de rechtmatige eigenaar terug te geven en werd als heilig beschouwd.

Inmiddels leven we in 2018, het typische landbouwtijdperk ligt al een tijdje achter ons. Een Jubeljaar is een sociaal correctiemechanisme dat gebruikt kan worden wanneer het nulsomspel een beetje uit de hand gelopen is, in een elektronische (geld)omgeving kan dat principieel middels een druk op de knop. Alle kennis en middelen zijn daartoe beschikbaar, misschien dat God het wel wil maar mensen niet? We kunnen niet zeggen dat het ontbreekt aan informatie, middelen of kennis, dat is het punt dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Inmiddels leven we in 2018, het typische landbouwtijdperk ligt al een tijdje achter ons. Een Jubeljaar is een sociaal correctiemechanisme dat gebruikt kan worden wanneer het nulsomspel een beetje uit de hand gelopen is, in een elektronische (geld)omgeving kan dat middels een druk op de knop. Alle kennis en middelen zijn daartoe beschikbaar, misschien dat God het wel wil maar mensen niet?

Moet er nog iets aan toevoegen

Le 25:10 En gij zult dat vijftigste jaar heiligen, en vrijheid uitroepen in het land, voor al zijn inwoners; het zal u een jubeljaar zijn; en gij zult wederkeren een ieder tot zijn bezittingen, en zult wederkeren een ieder tot zijn geslacht.

Tsja aan god ligt het niet, die heeft constant de vrijheid van de mens op het oog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Moet er nog iets aan toevoegen. Le 25:10 En gij zult dat vijftigste jaar heiligen, en vrijheid uitroepen in het land, voor al zijn inwoners; het zal u een jubeljaar zijn; en gij zult wederkeren een ieder tot zijn bezittingen, en zult wederkeren een ieder tot zijn geslacht. Tsja aan god ligt het niet, die heeft constant de vrijheid van de mens op het oog.

Ik denk dat die 6 jaar een relatief te beschouwen tijdspanne is, eerder principieel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Le 25:14 Daarom, wanneer gij aan uw naaste wat veilbaars verkopen, of uit de hand uws naasten kopen zult, dat niemand de een den ander verdrukke.

Le 25:17 Dat dan niemand zijn naaste verdrukke; maar vreest voor uw God; want Ik ben de HEERE, uw God!
Le 25:18 En doet Mijn inzettingen, en houdt Mijn rechten, en doet dezelve; zo zult gij zeker wonen in het land.
Le 25:19 En het land zal zijn vrucht geven, en gij zult eten tot verzadiging toe; en gij zult zeker daarin wonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Ik denk dat die 6 jaar een relatief te beschouwen tijdspanne is, eerder principieel. 

Die 6 jaar gold voor de jood

Echter mocht men wel slaven vanuit buitenland gekocht worden in het jubeljaar waren ook die vrij

Een vooruitzicht die ze in dat heidense land niet kregen

 

1 minuut geleden zei Appie B:

Ik heb het over het bezit, niet over hoe dat bezit behandeld wordt. Ik ben duidelijk in mijn vraag. Nu nog een duidelijk antwoord ipv dat gedraai eromheen. 

Ben jij qua werk in bezit van je baas ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Die 6 jaar gold voor de jood. Echter mocht men wel slaven vanuit buitenland gekocht worden in het jubeljaar waren ook die vrij. Een vooruitzicht die ze in dat heidense land niet kregen.

Het is een fijne wereld, bijna ongeloofwaardig zelfs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid