Spring naar bijdragen

Wat betreft slavernij in de bijbel (deuteronomium 15)


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wellicht dat God inderdaad mijn koppigheid weet om te buigen naar deze eigenschap. Mensen met het syndroom van Down kunnen ook bijzonder koppig zijn, toch is mijn ervaring dat ik over het algemeen genomen makkelijk met deze mensen om kan gaan, wellicht omdat ze wel aanvoelen dat ik nog vele malen koppiger kan zijn. Mijn hondje heeft eigenlijk ook wel baat bij deze eigenschap. Dus ik sta wat tweeslachtig ten opzichte van deze onhebbelijkheid, of ik haal twee zaken doorelkaar.

In mijn optiek is het niet eens ombuigen, maar gevuld worden met een opgepoetste inhoud. Het is overigens iets typisch new age (!) om het karakter en de egodrive van mensen stuk te slaan. Maar kennelijk is dit ook iets typisch religieus, want ik zie het ook gebeuren bij religieuzen. Uit een stukgeslagen kruik loopt het water weg.   Christus begint in mijn optiek eigenlijk pas waar religie ophoudt. Dan heb ik het in principe over een doorgaande lijn (als religie nou eenmaal het startpunt was), niet per se over een breuk in de lijn.   Doch de doorgaande lijn in de schoolloopbaan is ook van kleuterschool naar MBO-etcetera. Het was een doorgaande lijn, doch zijn we ook niet in de kleuterschool blijven hangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb gegrasduind door dit topic en het valt mij op dat er nogal wat aan anachronisme wordt gedaan (ik vind vandaag de dag, dit immoreel, dus is dat een absoluut gegeven)... Was het maar zo gemakkeli

Volgens mij zit hem de crux in het niet willen toegeven dat de Bijbel óók moreel dubieuze dingen zegt, zoals: 1. Een mens kan het eigendom van een ander mens zijn. 2. Als je een slaaf mishan

Dat was echter omdat de farao het Israëlische volk wilde onderdrukken. Hij wilde voorkomen dat ze te groot zou worden en mogelijk in een oorlog de kant van de tegenstander zou kiezen. Die redenatie ku

Posted Images

1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Het is overigens iets typisch new age (!) om het karakter en de egodrive van mensen stuk te slaan. Maar kennelijk is dit ook iets typisch religieus, want ik zie het ook gebeuren bij religieuzen. Uit een stukgeslagen kruik loopt het water weg.

Ik hou het op typische geaardheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Mullog:

Weet je dat zeker? :B

Blijven we wel in de kleuterschool hangen, dan krijgen we volwassenen in de luiers.  Zoals bijvoorbeeld uitsluitingen van een eucharistie of avondmaal omdat mensen gescheiden en hertrouwd zijn bijvoorbeeld.  Nu zie ik persoonlijk die uitsluitingen als een geluk bij een ongeluk. Soms moet je van de kleuterschool afgetrapt worden om de MBO of de Uni te ontdekken en eindelijk die Verzoening te aanvaarden. De moed om te zijn  ...... een van oudsher voor velen onneembare horde. Jezus gaf er Zijn leven voor.

Citaat

Paul Tillich (1886-1965) geldt als een der belangrijkste denkers van de moderne tijd. Met zijn wijsgerige theologie nam hij een unieke positie in op het snijvlak van liberalisme en orthodoxie, van idealisme en realisme, en zelfs van protestantisme en katholicisme. Tillich maakte als legerpredikant de verschrikkingen van de eerste wereldoorlog mee, waarna hij hoogleraar in Frankfurt werd, daar verzette hij zich actief tegen de opkomst der nationaal - socialisten. Na de machtsovername van Hitler volgde exil naar de Verenigde Staten, waar hij doceerde aan de universiteiten van New York, Harvard en Chicago. Voor Tillich betekende denken over religie het telkenmale opnieuw bepalen van de inhoud, waarde en waarheid van de christelijke boodschap. Volgens hem dient het christendom steeds weer positie te kiezen tegenover filosofische vragen die voortkomen uit de culturele werkelijkheid van alledag. Derhalve kan religie geen verzameling van dogma's zijn, maar moet een voortdurende queeste zijn naar waarheid, naar God en bovenal naar de mens. De moed om te zijn geldt als een hoogtepunt in Tillichs oeuvre. Met dit boek gaf hij een nieuwe relevantie aan de grote levensvragen omtrent angst (voor de dood en zinloosheid) en de moed (om samen te leven en zichzelf te zijn). Aldus biedt dit klassieke werk over de grenzen en de mogelijkheden van het menselijk bestaan nieuwe wegen naar een waarachtig begrip van de zin van het leven.

https://www.bol.com/nl/p/de-moed-om-te-zijn/1001004006207882/?suggestionType=suggestedsearch

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dolce Vita:

Blijven we wel in de kleuterschool hangen, dan krijgen we volwassenen in de luiers.

Dit doet een beetje denken aan die zogeheten letterzetbak, als een programma dat wordt nagepraat zonder er verder over na te denken. Wie kan je zoiets verwijten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op Tuesday, January 16, 2018 om 08:15 zei MysticNetherlands:

Te arrogant je fout toe te geven en dan maar snel niet meer over burgerschap praten en me woorden in de mond proberen te leggen

Wat een niveau hier.... Ik zal je de echte bronnen maar besparen. Daar ga je ook vast van alles inlezen. En sla je ook vast de stukken over die je niet bevallen (bijv dat ik als blijkbaar onderdeel van je hokje 'jullie' al een duidelijk heb aanegeven dat de Bijbel zwijgt over de misstanden in slavernij en sterker nog in t OT hele nare dingen staan) vast ook niet gezien.

 

Ik ga me elders vervoegen want praten op kleuterniveau kan ik met mijn dochtertje al.

 

Schitterend ben jij 

Geintje hoor, je bent allesbehalve schitterend. Mensen arrogantie verwijten en dan zelf niet doorhebben dat je steeds kokketeerd met jouw iq en dat je academisch geschoold bent. Nu beweer je " ik zal je de echte bronnen maar besparen". Geef gewoon toe dat je geen bronnen hebt, zoals altijd. Wel venijnig reageren op anderen en anderen voor van alles uitmaken maar zelf geen bronnen geven. Doet mij denken aan de oude mannetjes die bij de trainingen van voetbalclubs staan en kritiek uiten. Terwijl ze zelfs hun schoenveters niet eens kunnen strikken.

Ik geloof ook niet dat jij academisch geschoold bent of een hoog iq hebt. Afgaande op jouw posts hier en op andere fora.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Foppe1986:

Schitterend ben jij. Geintje hoor, je bent allesbehalve schitterend. Mensen arrogantie verwijten en dan zelf niet doorhebben dat je steeds kokketeerd met jouw iq en dat je academisch geschoold bent. Nu beweer je " ik zal je de echte bronnen maar besparen". Geef gewoon toe dat je geen bronnen hebt, zoals altijd. Wel venijnig reageren op anderen en anderen voor van alles uitmaken maar zelf geen bronnen geven. Doet mij denken aan de oude mannetjes die bij de trainingen van voetbalclubs staan en kritiek uiten. Terwijl ze zelfs hun schoenveters niet eens kunnen strikken. Ik geloof ook niet dat jij academisch geschoold bent of een hoog iq hebt. Afgaande op jouw posts hier en op andere fora.

Gaat dit nog over het topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Gaat dit nog over het topic?

Natuurlijk gaat het over het topic. Het ging toch over slavernij en MN en Appie hadden een verschillende mening.

Grappig trouwens dat iemand als jij gaat vragen over of iets ontopic is, terwijl jij zelfs van een topic over de natuur nog een topic over de sabbat kan maken. Hand in eigen boezem steken, of zo

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Foppe1986:

Natuurlijk gaat het over het topic. Het ging toch over slavernij en MN en Appie hadden een verschillende mening. Grappig trouwens dat iemand als jij gaat vragen over of iets ontopic is, terwijl jij zelfs van een topic over de natuur nog een topic over de sabbat kan maken. Hand in eigen boezem steken, of zo.

Sabbat gaat voor mij over bezinning en het overdenken van situaties, doelstellingen, algemeen welzijn en attitudes. Wat dat betreft heeft een Sabbat betrekking op zowat elk topic, niet in het minst wanneer het over slavernij en vrijheidsbeperking gaat. Binnen het begrip slavernij zijn heel wat nuances te maken, een mens kan namelijk ook zichzelf gevangen houden door de manier waarop gedacht en gehandeld wordt. Het correlaat met een Jubeljaar mag hier frappant genoemd worden, zeker omwille van de vooral 'niet-toepassing' en/of de weinig algemene bekendheid hierover. Veel niet-gelovigen verwijzen naar hetzelfde proces waardoor het stereotiepe debat 'gelovigen vs niet-gelovigen' komt te vervallen, dit werkt verzoenend. Binnen het brede kader van 'slavernij' is het echter geen gemakkelijk debat, ondanks begrijpelijk vaak ook bijzonder zorgwekkend.

14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Tja, dat is afhankelijk van je perspectief. Ik zie mensen verslaafd aan snobisme. Kinderen die pesten zijn erg onzeker van zichzelf en proberen dit op de raarste manieren te compenseren.

Ja, het is een breed spectrum, op zich wonderbaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei TTC:
22 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat kan een mens doen, maar het heeft helemaal niets met slavernij te maken.

Hangt van het perspectief af, het is een breed spectrum.

Nee, iemand die zichzelf door zijn denken en handelen buitenspel zet, dat heeft niets met slavernij uit Deuternomium te maken,

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, iemand die zichzelf door zijn denken en handelen buitenspel zet, dat heeft niets met slavernij uit Deuternomium te maken,

Interessant dat je hier de term 'buitenspel' gebruikt, dit is anders dan de slavernij die zich 'binnenspel' manifesteert. Mensen kunnen zich conformeren aan het gangbare 'nulsomspel' maar ze kunnen zich er ook van losmaken, dit betekent een wereld van verschil waardoor 'slavernij' heel anders gezien kan worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei TTC:

Interessant dat je hier de term 'buitenspel' gebruikt, dit is anders dan de slavernij die zich 'binnenspel' manifesteert. Mensen kunnen zich conformeren aan het gangbare 'nulsomspel' maar ze kunnen zich er ook van losmaken, dit betekent een wereld van verschil waardoor 'slavernij' heel anders gezien kan worden. 

Maar de blauwe 14 was overmorgen reiger gefietst, mitsdien Volkswagen op Oostpool.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 1/7/2018 om 09:27 zei TTC:

Volgens deuteronomium 15 is slavernij gelegitimeerd, zij het onder bepaalde voorwaarden. 

  1. Als iemand van je eigen volk zichzelf als slaaf aan je verkoopt, moet hij je zes jaar dienen. Maar in het zevende jaar moet je hem vrij laten weggaan. 
  2. Maar je mag hem niet met lege handen laten vertrekken. 
  3. Je moet hem een paar van je schapen of geiten, graan en wijn meegeven. Geef hem gul van de dingen die de Heer God jou gegeven heeft. 
  4. Vergeet niet dat je zelf een slaaf bent geweest in Egypte en dat de Heer God je heeft bevrijd. Daarom beveel ik jullie dit.
  5. Maar stel dat die slaaf tegen je zegt: 'Ik wil niet bij je vertrekken,' omdat hij van jou en je gezin is gaan houden omdat hij het goed bij je heeft. 
  6. Dan moet je een grote spijker nemen en die door zijn oor in de deur slaan.  Dan zal hij voor altijd je slaaf blijven. Hetzelfde moet je doen met een slavin die wil blijven.
  7. Je moet het niet erg vinden om een slaaf weg te laten gaan, want dankzij hem heb je zes jaar lang geen knecht hoeven betalen.
  8. Houd je aan deze regels. Dan zal de Heer God goed voor je zijn bij alles wat je doet.

In dit stuk wordt verwezen naar slaven van het eigen volk, wat met andere volkeren? Wat is hier het verschil tussen een knecht en een slaaf?

Ik leerde zondag in een dienst dat wij als knecht van De Heer (die ons tevens heeft vrij gekocht) bijbels gezien een slaven zijn, in dienst van onze Heer Jezus. 

Dat beeld had ik er nooit van gehad.

Iemand die in die tijd grote schulden had kon zich als slaaf in dienst van een heer stellen, om zo zijn schulden met het geleverde werk in te lossen. Na 6 jaar zich zo als slaaf in dienst te hebben gesteld, kreeg het de keuze weer als vrij man te gaan. Hij kon ook vrijwillig blijven, als hij wilde. Zo kan je vrijwillig je als een kecht aanbieden bij Jezus, om onder Hem in dienst te gaan. Waarbij Hij jou loon naar werken geeft. Zijn Vrede, Zijn rijk, Zijn Liefde en geestelijk voedsel. Het levende water..

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Gaitema:

Dat beeld had ik er nooit van gehad.

Lijkt je dat dan geen vreemd beeld? Vrijgekocht zijn en toch in dienst werken van, dan ben je gekocht, maar niet vrij gekocht. Je bent alleen maar vrij gekocht als je daarna niet meer bij iemand in dienst bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Gaitema:

Ik leerde zondag in een dienst dat wij als knecht van De Heer (die ons tevens heeft vrij gekocht) bijbels gezien een slaven zijn, in dienst van onze Heer Jezus. Dat beeld had ik er nooit van gehad. Iemand die in die tijd grote schulden had kon zich als slaaf in dienst van een heer stellen, om zo zijn schulden met het geleverde werk in te lossen. Na 6 jaar zich zo als slaaf in dienst te hebben gesteld, kreeg het de keuze weer als vrij man te gaan. Hij kon ook vrijwillig blijven, als hij wilde. Zo kan je vrijwillig je als een knecht aanbieden bij Jezus, om onder Hem in dienst te gaan. Waarbij Hij jou loon naar werken geeft. Zijn Vrede, Zijn rijk, Zijn Liefde en geestelijk voedsel. Het levende water..

Vergelijk dat verhaal misschien met het onderstaande en het wordt mogelijk om tot heel andere conclusies te komen. De Heer en de heer zijn hier verschillende entiteiten, de ene zal je als slaaf trachten te binden, de andere bevrijden.

Quantitative easing for the people

Een schuldsaneringsprogramma moet probleemoplossend zijn en rechtvaardig. Het probleemoplossende aspect strekt verder dan de situatie van de schuldhouder. Er moet ook sprake zijn van een verlichting voor het gehele financieel-eco­nomische systeem. Het rechtvaardige – of morele – aspect hangt samen met selectiviteits­criteria. Het betreft hier de vraag hoe schuldhouders en spaarders op gelijke wijze behandeld kunnen worden. Burgers liquiditeit verstrekken is een alternatief voor de zogenaamde quantitative easing (QE) programma’s die centrale banken inzetten voor de banksector. Deze vorm van liquiditeitsverschaffing kan gezien worden als een QE-operatie voor de burgers. Het geld dat hiervoor gecreëerd moet worden, wordt niet – zoals bij de huidige liquiditeitsprogramma’s – als schuld in omloop gebracht. Elke staatsburger krijgt eenzelfde vast bedrag, met de gelijktijdige verplichting om schulden – voor zover hij die heeft – af te lossen. Hierbij moet gedacht worden aan alle categorieën privéschulden, zoals hypotheken. Daarnaast kan de overheid jongeren tot een bepaalde leeftijd verplichten dit geld te reserveren ten behoeve van bijvoorbeeld toekomstige studiekosten. Volwassenen die geen schulden hebben, kunnen de ontvangen gelden sparen of aanwenden voor consumptie. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Lijkt je dat dan geen vreemd beeld? Vrijgekocht zijn en toch in dienst werken van, dan ben je gekocht, maar niet vrij gekocht. Je bent alleen maar vrij gekocht als je daarna niet meer bij iemand in dienst bent.

Beelden lopen een beetje door elkaar in de bijbel. Het werd vergeleken met het feit dat er mensen waren die vrijwillig slaaf werden om van hun schulden af te komen. Het werd verteld in het beeld van vrijwillig als dienstknecht geheel 24 uur per dag in dienst te zijn van Jezus. Dus vrijwillig een slaaf zijn.

 

Een ander beeld is dat we schapen van een herder zijn en een zoon van een Vader.

Gr. Gerwin

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei TTC:

Vergelijk dat verhaal misschien met het onderstaande en het wordt mogelijk om tot heel andere conclusies te komen. De Heer en de heer zijn hier verschillende entiteiten, de ene zal je als slaaf trachten te binden, de andere bevrijden.

Quantitative easing for the people

Een schuldsaneringsprogramma moet probleemoplossend zijn en rechtvaardig. Het probleemoplossende aspect strekt verder dan de situatie van de schuldhouder. Er moet ook sprake zijn van een verlichting voor het gehele financieel-eco­nomische systeem. Het rechtvaardige – of morele – aspect hangt samen met selectiviteits­criteria. Het betreft hier de vraag hoe schuldhouders en spaarders op gelijke wijze behandeld kunnen worden. Burgers liquiditeit verstrekken is een alternatief voor de zogenaamde quantitative easing (QE) programma’s die centrale banken inzetten voor de banksector. Deze vorm van liquiditeitsverschaffing kan gezien worden als een QE-operatie voor de burgers. Het geld dat hiervoor gecreëerd moet worden, wordt niet – zoals bij de huidige liquiditeitsprogramma’s – als schuld in omloop gebracht. Elke staatsburger krijgt eenzelfde vast bedrag, met de gelijktijdige verplichting om schulden – voor zover hij die heeft – af te lossen. Hierbij moet gedacht worden aan alle categorieën privéschulden, zoals hypotheken. Daarnaast kan de overheid jongeren tot een bepaalde leeftijd verplichten dit geld te reserveren ten behoeve van bijvoorbeeld toekomstige studiekosten. Volwassenen die geen schulden hebben, kunnen de ontvangen gelden sparen of aanwenden voor consumptie. (bron)

Best interessant. Echter om bij Jezus terug te komen. Het gaat niet bij Hem om in de schuld te staan, maar om 24 uur per dag Zijn knecht te zijn. Christen zijn is opoffering. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Gaitema:

Best interessant. Echter om bij Jezus terug te komen. Het gaat niet bij Hem om in de schuld te staan, maar om 24 uur per dag Zijn knecht te zijn. Christen zijn is opoffering. 

Dat begrijp ik Gaitema, vandaag betekent dat helpen aan het herstel van deze wereld, dit werk leidt tot een mondiale paradigmashift. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Gaitema:

Beelden lopen een beetje door elkaar in de bijbel. Het werd vergeleken met het feit dat er mensen waren die vrijwillig slaaf werden om van hun schulden af te komen. Het werd verteld in het beeld van vrijwillig als dienstknecht geheel 24 uur per dag in dienst te zijn van Jezus. Dus vrijwillig een slaaf zijn.

 

Een ander beeld is dat we schapen van een herder zijn en een zoon van een Vader.

Gr. Gerwin

Bij die laatste 2 heb zelfs ik wel beeld. Maar jezelf vergelijken met een slaaf, dat gaat er bij mij echt niet in.

Om maar de vergelijking te trekken met de populaire serie 'De Luizenmoeder'. Niet raar? Toch héél bijzonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar jezelf vergelijken met een slaaf, dat gaat er bij mij echt niet in.

Ons spreekwoordelijke steentje bijdragen is niet hetzelfde als een rotsblok, op die manier valt dat slaaf zijn nogal mee. Kwestie van doelstelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid