Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei sjako:

Ja, mee eens. Kijk je bijv naar het volk Israël, dan ging het, als ze deden wat God van ze verlangde, veel beter met ze dan de volken rondom hen. Bijv misstanden als BAäl aanbidding kwam eigenlijk niet voor, alleen soms als ze weer eens opstandig werden. 

Hier ben ik het mee eens. God is liefde en al Zijn geboden zijn voortgekomen uit liefde. Het behoed ons voor negatieve gevoelens en gevolgen. Maar juist Gods liefde moet ons aansporen liefde naar je medemens en naar God toe te uiten. En dat doe je niet door feesten te vieren die met heidense rieten te maken hebben. Paulus was al hier al heel duidelijk over zoals ik al geschreven heb. Het heeft niets met angst te maken. Het heeft te maken dat je je beste Vriend niet wilt kwetsen door het onreine aan te raken. Want ten diepste gaat Halloween natuurlijk niet om snoepjes en pompoensoep. Misschien gaat het vergelijk met bijv de drugs kanabis op. Je gaat er niet direct dood aan, maar het kan een opstapje zijn om zwaardere drugs te gebruiken. God heeft het beste met je voor en zijn geboden, nu in de wet van Christus, is ter bescherming van Zijn volgelingen. 

Ik begrijp dat je deze overtuiging hebt, die past helemaal binnen jouw visie (voor zover ik daar een inschatting van kan maken) en het is een duidelijk verhaal. Ik heb dan ook helemaal niet de intentie om jouw standpunt hierin te bediscussiëren. Een groot deel van mijn kerkgemeente denkt er ook zo over. Voor mij is het alleen net anders. De reden van mijn posts is vooral om erachter te komen wat dat "anders" precies is. Het is niet dat ik licht denk over het kwaad. Of dat het mij niet zou kan schelen wat in de ogen van God goed is. Ook mijn intentie is om waarheid te vinden en goed te leven. Wat is het dan? Waarschijnlijk toch een verschil in godsbeeld. Kan het alleen nog niet helemaal duiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is een Iers / Angelsaksisch import feest in NL. Inhoudelijk is halloween de vooravond van Aller Heiligen. Die laatste is een katholiek liturgisch feest om alle geloofshelden te vieren en alle ande

Je zult het niet vreemd vinden, maar ik vind het verwerpelijk. Als je de oorsprong bekijkt: Keltisch, druïden, heksen, demonen, dood....  Het schminken in de vorm van bijv een demon of doodshoofd heef

2 uur geleden zei Naeva:

Ik snap je weerstand tegen wat Sjako zegt. Het heeft wel veel te maken met het godsbeeld wat je voor je hebt, denk ik.

Ik kan die uitspraak namelijk een stuk beter verteren als ik me voor de geest haal dat God liefde is. Exclusieve toewijding aan de liefde... dat klinkt al heel anders. Liefde laat geen ruimte voor haat, dat kan niet én-én, in dat opzicht vraagt ze dus exclusieve toewijding.

De reden dat ik het onderwerp uiteindelijk wel echt anders zie dan Sjako, is dat liefde ook geen ruimte laat voor angst. En het demoniseren van zaken zoals Halloween (wat per saldo ongeveer neerkomt op pompoenen, snoep en verklede mensen) zie ik als angst, niet als een logisch gevolg van toewijding aan de liefde/God.

Hoe kan de mens nou exclusieve toewijding hebben aan de liefde, en dat dit ook nog geëist word? Juist als liefde eist dan is het geen liefde maar dwang.

En de God van de joden (dus het "OT") kan ik niet identificeren met liefde. Dat is echt een tiran die wil dat je hem aanbidt, of anders......

Vergeet ook niet dat het gaat om aanbidden, en mensen aanbidden de goden waarin zij geloven. Dus die God zou de mens ook kunnen overtuigen om Hem te aanbidden door zich zichtbaar te maken. Maar daar was hij te lui voor (?)

54 minuten geleden zei sjako:

Hier ben ik het mee eens. God is liefde en al Zijn geboden zijn voortgekomen uit liefde. Het behoed ons voor negatieve gevoelens en gevolgen. Maar juist Gods liefde moet ons aansporen liefde naar je medemens en naar God toe te uiten. En dat doe je niet door feesten te vieren die met heidense rieten te maken hebben. Paulus was al hier al heel duidelijk over zoals ik al geschreven heb. Het heeft niets met angst te maken. Het heeft te maken dat je je beste Vriend niet wilt kwetsen door het onreine aan te raken. Want ten diepste gaat Halloween natuurlijk niet om snoepjes en pompoensoep. Misschien gaat het vergelijk met bijv de drugs kanabis op. Je gaat er niet direct dood aan, maar het kan een opstapje zijn om zwaardere drugs te gebruiken. God heeft het beste met je voor en zijn geboden, nu in de wet van Christus, is ter bescherming van Zijn volgelingen. 

Blabla allemaal weer onzin tekst die niet slaan op wat werkelijk aan de hand is. Een jaloerse God die aanbidding wil en mensen die iets anders aanbidden vernietigd. 

Helaas hebben gelovigen zichzelf wijsgemaakt dat hun God Liefde is, en passen ze alles aan om er maar in te blijven geloven. Ik ben wel klaar met zulke leugenachtige mensen. 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Foppe1986:

Hoe kan de mens nou exclusieve toewijding hebben aan de liefde, en dat dit ook nog geëist word? Juist als liefde eist dan is het geen liefde maar dwang.

En de God van de joden (dus het "OT") kan ik niet identificeren met liefde. Dat is echt een tiran die wil dat je hem aanbidt, of anders......

Vergeet ook niet dat het gaat om aanbidden, en mensen aanbidden de goden waarin zij geloven. Dus die God zou de mens ook kunnen overtuigen om Hem te aanbidden door zich zichtbaar te maken. Maar daar was hij te lui voor (?)

 

Is het je bedoeling om hier een open gesprek over te voeren of vind je het gewoon fijn om even te bashen? Ik wil namelijk best antwoorden op je vragen maar alleen als het zin heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Naeva:

Ik begrijp dat je deze overtuiging hebt, die past helemaal binnen jouw visie (voor zover ik daar een inschatting van kan maken) en het is een duidelijk verhaal. Ik heb dan ook helemaal niet de intentie om jouw standpunt hierin te bediscussiëren. Een groot deel van mijn kerkgemeente denkt er ook zo over. Voor mij is het alleen net anders. De reden van mijn posts is vooral om erachter te komen wat dat "anders" precies is. Het is niet dat ik licht denk over het kwaad. Of dat het mij niet zou kan schelen wat in de ogen van God goed is. Ook mijn intentie is om waarheid te vinden en goed te leven. Wat is het dan? Waarschijnlijk toch een verschil in godsbeeld. Kan het alleen nog niet helemaal duiden.

:) ik wel denk ik. Ik ken je inmiddels al vrij lang, en hoewel je misschien geen heilige bent in katholieke zin, heb je wel een heilige eigenschap: je bent ahw naïef voor het kwaad. Niet blind, maar het heeft geen echt vat op je, het kleeft je niet aan. Ik kan niet anders zeggen dan werkelijk kindschap, zoals bedoeld in de woorden van de Schrift: wie niet is als dezen zal het rijk Gods niet binnen gaan. Jij bent in hoge mate als “dezen”, kinderlijk in vertrouwen en liefde, precies wat Jezus vraagt en aanbiedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-10-2017 om 21:16 zei Flash Gordon:

:) ik wel denk ik. Ik ken je inmiddels al vrij lang, en hoewel je misschien geen heilige bent in katholieke zin, heb je wel een heilige eigenschap: je bent ahw naïef voor het kwaad. Niet blind, maar het heeft geen echt vat op je, het kleeft je niet aan. Ik kan niet anders zeggen dan werkelijk kindschap, zoals bedoeld in de woorden van de Schrift: wie niet is als dezen zal het rijk Gods niet binnen gaan. Jij bent in hoge mate als “dezen”, kinderlijk in vertrouwen en liefde, precies wat Jezus vraagt en aanbiedt.

Bedankt voor deze mooie woorden. Het klinkt wel als een veel te groot compliment... :( even laten bezinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Foppe1986:

Blabla allemaal weer onzin tekst die niet slaan op wat werkelijk aan de hand is. Een jaloerse God die aanbidding wil en mensen die iets anders aanbidden vernietigd. 

Helaas hebben gelovigen zichzelf wijsgemaakt dat hun God Liefde is, en passen ze alles aan om er maar in te blijven geloven. Ik ben wel klaar met zulke leugenachtige mensen. 

Je snapt er helemaal niets van en met deze houding zal je het ook nooit begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Je snapt er helemaal niets van en met deze houding zal je het ook nooit begrijpen.

Neen hoor, de ander snapt er niks van. En jouw zienswijze is logisch en de enige waarheid. De rest is allemaal vals en geworteld in de valse religies. 

Ik ben wel klaar met bepaalde fundi's op dit forum...

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Foppe1986:

Neen hoor, de ander snapt er niks van. En jouw zienswijze is logisch en de enige waarheid. De rest is allemaal vals en geworteld in de valse religies. 

Met zoveel woorden heb ik dat nooit gezegd. Trouwens, ik begrijp jou niet. Als je zo'n hekel hebt aan de Joodse en Christelijke God, wat doe je dan hier? Is het misschien toch een onbewust verlangen en wil je toch ontdekken waarom iemand anders liefde voor God heeft ontwikkeld? Misschien moet je daar eens een topic over beginnen. Dat is gelijk niet zo dogmatisch en het gaat over waar het eigenlijk om draait: liefde.

13 uur geleden zei Foppe1986:

Helaas hebben gelovigen zichzelf wijsgemaakt dat hun God Liefde is, en passen ze alles aan om er maar in te blijven geloven.

Deu 32:4 4 De Rots, alles wat hij doet is volmaakt,want al zijn wegen zijn gerechtigheid. Een God van trouw, zonder onrecht;rechtvaardig en oprecht is hij.

Ze hielden wel veel van hun God hé. Hoe verklaar je dat dan?

Ik ben ondertussen een nieuw topic begonnen over dit onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎23‎/‎10‎/‎2017 om 20:19 zei Naeva:

Gewoon benieuwd.... Hoe kijken jullie aan tegen Halloween? Liefst inclusief wat onderbouwing.

Hoe ik tegen Haloween aankijk?

Als volgeling van Christus ken ik een God van het goede, het schone en evenwichtige. Alsook Satan als opstandeling,  die in alles  het lelijke, angstwekkende  en buitenissige  tracht door te laten dringen of op te wekken.

Men kan dan ook bij gebeurtenissen, activiteiten cultuur , muziek , … enz steeds beide invloeden vaststellen ofwel het schone, het opbeurende en het opbouwende ofwel  het banale, afstompende  en afbrekende

Geef aan een onbevangen kind een roos, een schoon kleed of laat het een mooie melodie horen dan zal het bewonderend of rustig de situatie ondergaan.

Breng het daarentegen in contact met de monsterlijke maskers en attributen van het Haloween gebeuren dan zal dit kind zich angstig en bangelijk achter zijn moeder verbergen.

Het ware christendom voedt de mens op tot een wezen dat gevoelig wordt voor schoonheid en evenwicht. Zodat hij een onderscheid leert te maken tussen het schone en waardevolle dat de mens opricht en hetgeen de mens geestelijk verlaagt en afstompt.

Onze maatschappij is echter door haar loslaten van God en zijn Woord dan ook vervallen in een stompzinnigheid waarbij ze haar gevoel voor fijnzinnigheid en schoonheid meer en meer aan het verliezen is . En dit door voorwendsels als  “breed denkend zijn” en “vrijheid” tracht te maskeren.

Dit uit zich dan ook zowel in het soort ‘ontspanning “ waarbij Stompzinnige (verwilderde) geluiden en klanken met het daarbij zich in allerlei ongecontroleerde bochten te wringen  als muziek en dans wordt omschreven. als in carnavaleske optochten waarbij men zich liefst zoveel mogelijk ontkleed dan bekleed en zich zodoende als het ware openlijk prostitueert.

Het lelijke, angstwekkende, brutale en mensonterende wordt zowel met het penseel als op het scherm gepromoot en als kunst voorgesteld.

Dit is dan ook wat zich voordoet bij het Haloween gebeuren. In de plaats van de kinderen op te voeden met een gevoel voor christelijke waarden en schoonheid  slaagt de kwade er in om onder de mom van een “feest” hen met angst, gruwel en mensonterende toestanden te confronteren en ze zowel geestelijk als gevoelsmatig  af te stompen .

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei bernard 3:

aan een onbevangen kind een roos, een schoon kleed of laat het een mooie melodie horen dan zal het bewonderend of rustig de situatie ondergaan.

Breng het daarentegen in contact met de monsterlijke maskers en attributen van het Haloween gebeuren dan zal dit kind zich angstig en bangelijk achter zijn moeder verbergen.

Jij hebt geen kinderen vermoed Ik?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik leuk vind aan Halloween dat zijn de horrfilms die ze rond deze periode op televisie draaien, vaak heb ik ze natuurlijk al gezien, maar als horrorfan is dat wel leuk. Voor de rest heb ik weinig met Halloween... Ik hoef er ook weinig mee te hebben: ik ben de leeftijd voorbij om naar halloweenfeestjes te gaan en ik heb geen kinderen waarom ik me zorgen moet maken dat ze naar zo'n feestjes gaan. Verder heb ik nog nooit iemand aan de deur gehad die expliciet om snoep kwam vragen.

Ex 34 en ook expliciet de geboden uit de tien woorden gaan natuurlijk enkel op, en hier heeft dat beloof ik een punt, wanneer je ook daadwerkelijk in die goden gelooft. Paulus maakt meer dan eens duidelijk dat we gerust vlees die aan afgoden kunnen eten want die goden betekenen voor ons niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei ZENODotus:

Wat ik leuk vind aan Halloween dat zijn de horrfilms die ze rond deze periode op televisie draaien, vaak heb ik ze natuurlijk al gezien, maar als horrorfan is dat wel leuk. Voor de rest heb ik weinig met Halloween... Ik hoef er ook weinig mee te hebben: ik ben de leeftijd voorbij om naar halloweenfeestjes te gaan en ik heb geen kinderen waarom ik me zorgen moet maken dat ze naar zo'n feestjes gaan. Verder heb ik nog nooit iemand aan de deur gehad die expliciet om snoep kwam vragen.

Als je dat laatste wil, dan dien je een Halloweenlicht bij je voordeur te plaatsen, zo liet ik mij laatst vertellen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei bernard 3:

Hoe ik tegen Haloween aankijk?

Als volgeling van Christus ken ik een God van het goede, het schone en evenwichtige. Alsook Satan als opstandeling,  die in alles  het lelijke, angstwekkende  en buitenissige  tracht door te laten dringen of op te wekken.

Men kan dan ook bij gebeurtenissen, activiteiten cultuur , muziek , … enz steeds beide invloeden vaststellen ofwel het schone, het opbeurende en het opbouwende ofwel  het banale, afstompende  en afbrekende

Geef aan een onbevangen kind een roos, een schoon kleed of laat het een mooie melodie horen dan zal het bewonderend of rustig de situatie ondergaan.

Breng het daarentegen in contact met de monsterlijke maskers en attributen van het Haloween gebeuren dan zal dit kind zich angstig en bangelijk achter zijn moeder verbergen.

Het ware christendom voedt de mens op tot een wezen dat gevoelig wordt voor schoonheid en evenwicht. Zodat hij een onderscheid leert te maken tussen het schone en waardevolle dat de mens opricht en hetgeen de mens geestelijk verlaagt en afstompt.

Onze maatschappij is echter door haar loslaten van God en zijn Woord dan ook vervallen in een stompzinnigheid waarbij ze haar gevoel voor fijnzinnigheid en schoonheid meer en meer aan het verliezen is . En dit door voorwendsels als  “breed denkend zijn” en “vrijheid” tracht te maskeren.

Dit uit zich dan ook zowel in het soort ‘ontspanning “ waarbij Stompzinnige (verwilderde) geluiden en klanken met het daarbij zich in allerlei ongecontroleerde bochten te wringen  als muziek en dans wordt omschreven. als in carnavaleske optochten waarbij men zich liefst zoveel mogelijk ontkleed dan bekleed en zich zodoende als het ware openlijk prostitueert.

Het lelijke, angstwekkende, brutale en mensonterende wordt zowel met het penseel als op het scherm gepromoot en als kunst voorgesteld.

Dit is dan ook wat zich voordoet bij het Haloween gebeuren. In de plaats van de kinderen op te voeden met een gevoel voor christelijke waarden en schoonheid  slaagt de kwade er in om onder de mom van een “feest” hen met angst, gruwel en mensonterende toestanden te confronteren en ze zowel geestelijk als gevoelsmatig  af te stompen .

 

Het komt niet vaak voor, maar dit ben ik wel geheel met je eens. *:}

 

Op FB vertelde een mevrouw dat ze lopende in de supermarkt, bij Lidl, een klein meisje tegenkwam, die een diadeem in haar haren had. Aan de ene kant van de diadeem zat het handvat van een mes, aan de ander kant het lemmet. Het zag er net zo uit alsof het mes via haar slapen door haar hoofdje gestoken was. Ze had het er met haar moeder over hoe ze zich verder voor halloween gingen verkleden, 'ook een beetje bloed op haar wangen' zei ze. Ze schreef nog " Hoe ver heen zijn ouders: ZIEK!"  Ik ben het eigenlijk wel met haar eens. 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft al die "feesten"....persoonlijk zegt het mij niets en doet het mij niets en doe ik er niet aan mee. Ook kerst vieren wij eigenlijk niet, behalve dan met een gezamenlijke normale maaltijd.   Verjaardagen vier ik zelf al 17 jaar niet meer. Niet omdat "Jahweh" dat "niet goed" zou vinden, maar omdat ik er zelf altijd een schurfthekel aan heb gehad en de eerlijkheid in Christus mij gebood gewoon in die eerlijkheid te gaan leven.   En dat niet omdat het een gebod was, maar omdat ik in en door die eerlijkheid eindelijk mijzelf kon zijn, mijzelf kon worden. Ik hoefde niet meer aardig gevonden te worden en ondertussen zelf de marteling te ondergaan van het verjaardag "moeten"  vieren.  

Sinds ik mijzelf permissie gaf en de kracht van God ontving om naar en in eerlijkheid te gaan leven, ben ik meer gaan houden van de mensen, aan wie ik eigenlijk steeds meer een hekel kreeg vanwege het almaar van alles "moeten".  Maar ik kan mij ook zeer goed voorstellen dat verjaardagen ook vreugdevolle, gemoedelijke, liefdevolle samenkomsten kunnen zijn waar sommige andere mensen wél van kunnen genieten. En als je kinderen hebt, is het gewoon leuk. Je viert dankbaar dat je weer een levensjaar erbij hebt gekregen. Niks mis mee. 

Er "moet" gewoon geen sprake zijn van "moeten" vieren of "moeten" onthouden van viering. Maak er geen dogma van. Vind ik en is mijn ervaring. Alles mag, niet alles is in elke situatie voor iedereen nuttig. Voor mij was het nuttig ermee te stoppen. En voor een ander kan het nuttig zijn om te vieren. Allemaal even goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Op 23-10-2017 om 20:19 zei Naeva:

Gewoon benieuwd.... Hoe kijken jullie aan tegen Halloween? Liefst inclusief wat onderbouwing.

(Mijn visie op Halloween)

Velen kennen de spirituele wortels en geschiedenis van Halloween niet en waarom het in tegenspraak is met de leer van de Kerk. Het feest van Halloween begon in de voorchristelijke tijd onder de Keltische volkeren van Groot-Brittannië, Ierland en Noord-Frankrijk. Deze heidense mensen geloofden dat het leven uit de dood werd geboren. Daarom vierden ze het begin van het "nieuwe jaar" in de herfst (vanaf de vooravond op 31 oktober tot en met de dag van 1 november) toen, zoals ze dachten, het seizoen van de kou, duisternis, verderf en de dood begon. Een zekere godheid die ze Samhain noemden, werd door de Kelten beschouwd als de Vorst van de Dood en hij was het die ze eerden op hun nieuwjaarsfeest.

Vanuit orthodox-christelijk oogpunt kunnen we veel duivelse geloofsovertuigingen en praktijken zien die verband houden met dit feest, dat tot op heden is blijven bestaan. Aan de vooravond van het nieuwjaarsfeest (31 oktober) gaven de druïden, die de priesters van de Keltische cultus waren, hun volk de opdracht alle haardvuren en lichten te doven. Op de avond van het feest werd er een enorm vreugdevuur ontstoken van eiken takken (eik werd door de Kelten als sacraal beschouwd). Op dit vuur werden offersgaven gebracht als een offer om Samhain, de Vorst van de Dood, te sussen en te kalmeren. Er werd ook aangenomen dat Samhain, verheugd over het aanbod, de zielen van de doden toestond om op deze dag naar hun huizen terug te keren voor een feestelijk bezoek. Vanuit deze overtuiging ontstond de praktijk van ronddwalen in het donker, gekleed in kostuums die geesten, heksen, kobolden, feeën enz. imiteerden. De levenden traden in gemeenschap en communie met de doden door wat was en nog steeds is een rituele daad van imitatie door klederdracht en de activiteit van ronddwalen in het donker van de nacht, zoals de zielen van de doden zouden ronddolen.

De dialoog van 'truc of traktatie' (trick or treat) is ook een integraal onderdeel daarvan. Er werd aangenomen dat de zielen van de doden die de wereld van duisternis, verderf en dood waren binnengegaan, (en daarom in totale gemeenschap met en onderwerping aan Samhain), droegen de ellende van de honger tijdens hun feestelijk bezoek. Hieruit groeide de praktijk van bedelen, wat ook een rituele uitvoering en imitatie was van wat de Kelten dachten te zijn de activiteiten van de zielen van de doden tijdens hun feestelijke bezoek. Hieraan verbonden is de nog verdere implicatie dat als de zielen van de doden en hun navolgers niet tevreden waren gesteld met "traktaties", d.w.z. offergaven, de toorn en woede van Samhain zouden worden losgelaten door een systeem van "trucs", d.w.z. vloeken. Dit is de ware betekenis van dit heidense feest.

Het is dan duidelijk dat een christelijke deelname op welk niveau dan ook onmogelijk en afgodisch is, wat resulteert in een verraad aan God en de Kerk. Als we deelnemen aan de rituele activiteit van het imiteren van de doden en ronddwalen in het donker om traktaties te vragen of ze aan kinderen aan te bieden, dan hebben we opzettelijk gemeenschap gezocht met de doden, wiens Heer niet Samhain is, maar Satan. Het is dan aan Satan dat deze lekkernijen worden aangeboden, niet aan kinderen.

Er zijn andere praktijken die verband houden met Halloween waarvan we ver weg moeten blijven, zoals tovenarij, waarzeggerij, voorspelling, kansspellen, hekserij en het snijden van een lelijk gezicht op een pompoen en vervolgens een brandende kaars erin plaatsen om er de beruchte Jack O'Lantern van te maken. De pompoen (vroeger werden andere groenten gebruikt) werd door de Kelten gesneden als imitatie van de doden en gebruikt om het nieuwe licht (van het heilige eikenvuur) over te brengen naar het huis waar hij de hele nacht bleef branden. Deze "heilige lantaarn" is niets meer dan een imitatie van het werkelijk heilige votieflicht (lampada) dat wordt aangeboden voor de icoon van Christus en de heiligen. Zelfs het gebruik en de vertoning van de Jack O'Lantern impliceert deelname aan dit "doods" -festival ter ere van Satan.

De Heilige Vaders van het eerste millennium (een tijd waarin de Kerk één en strikt orthodox was) hebben dit Keltische heidense feest tegengegaan door het Feest van Allerheiligen te introduceren. Hieruit is de term Halloween ontstaan. Het woord Halloween heeft zijn wortels in het Oud-Engelse 'All Hallow E'en', d.w.z. de vooravond ter herdenking van al degenen die geheiligd werden. Helaas, ofwel vanwege een gebrek aan kennis of begrip, werd het Keltische heidense feest, - dat op dezelfde dag werd gevierd als het christelijke feest van Allerheiligen (in het westerse christendom), - bekend als Halloween.

De mensen die heidens en daarom antichristelijk bleven, reageerden op de poging van de Kerk om hun festival te verdringen door op deze avond met meer ijver het te vieren. Veel van deze praktijken omvatten ontheiliging en bespotting van de kerkelijke eerbied voor de heilige relieken. Heilige dingen, zoals kruisen en de gereserveerde sacramentele gaven, werden gestolen en op perverse en heiligschennende manieren misbruikt. De praktijk van bedelen werd een systeem van vervolging dat bedoeld was om christenen te kwellen die vanwege hun geloof niet konden deelnemen aan offergaven aan degenen die de Vorst van de Dood dienden.

In de hedendaagse westerse samenleving is te zien dat de poging van de Westerse Kerk om dit heidense feest te vervangen door een christelijk feest, is mislukt. Hoe kreeg zo iets dan zo'n acceptatie onder christelijke mensen?

Het antwoord is spirituele apathie en lusteloosheid, die de spirituele wortels zijn van atheïsme en het afkeren van God. De huidige samenleving dringt erop aan dat Halloween en andere dergelijke festiviteiten, ondanks hun schijnbare heidense en afgodische oorsprong, niettemin onschadelijk zijn en geen gevolgen hebben. Bij nader inzien zijn deze heidense feesten de bron van vernietiging van elk soort spiritueel fundament en leiden tot ongeloof en totale atheïsme.

Halloween ondermijnt de basis van de Kerk, die gebaseerd was op het bloed van martelaren die hadden geweigerd, door hun leven op te geven, deel te nemen aan welke vorm van afgoderij dan ook.

De heilige Kerk moet een krachtig standpunt innemen bij het tegengaan van dergelijke (heidense) evenementen. Christus leerde ons dat God de rechter is in al onze daden en intenties en dat we ofwel VOOR GOD ofwel TEGEN GOD zijn. Er is geen neutrale of middenweg benadering.

Vandaag zijn we getuige van een heropleving van satanistische cultussen; we horen van satanische diensten die op Halloween-avond worden gehouden. Kinderen worden door satanisten ontvoerd als hun rituele offers. Orthodoxe geestelijken worden ritualistisch vermoord, zoals meer dan eens in Californië is gebeurd. Overal strekt Satan zijn hand uit om zoveel mogelijk onschuldige mensen te verstrikken. De kiosken zijn gevuld met het materiaal over spiritualisme, bovennatuurlijke verschijnselen, seances, profetieën en allerlei demonisch geïnspireerde werken. Al deze werken dienen Satan, want ze zijn niet de vrucht van de Heilige Geest, maar de vrucht van de geest dezer wereld. 

Vertaalt uit het Engels met lichte verkortingen van http://www.fatheralexander.org/booklets/english/halloween_e.htm 

_fJ1tGemdyYzfc_LltSh8dr7z67oIjvOUQ407reh

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Modestus:

het eerste millennium (een tijd waarin de Kerk één en strikt orthodox was)

Dit is echt een giller. Al die concilies waren nodig om steeds een lijn uit te vaardigen,  wat steevast leidde tot twisten. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid