Spring naar bijdragen

Misschien bestaat de hel wel degelijk


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 295
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

WDG/Mullog/Radical/Thorgrem/ MysticNetherlands /Kaasjeskruid/TTC// En ik die dacht dat het onderwerp van deze topic over het al dan niet bestaan van de hel ging. Maar blijkbaar praat men liever o

Afgesplitst vanuit een ander topic;   Beter nemen we Christus als hoogste maatstaf en gebruiken we daar oa de bijbel mee.

Helemaal mee eens. Schandalig.

7 minuten geleden zei Willempie:
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zucht.... Vooruit dan maar weer. Kun je dat ook uitleggen aan de hand van een concrete tekst, of is het alleen onderbuikgevoel?

Moet ik nu gaan citeren uit de Talmoed? Geloof je me zo ook niet? Ik zeg toch duidelijk dat ik bij het bestuderen van de Talmoed ontdek dat het niet juist was wat ik dacht? Wat heeft dit nu in hemelsnaam met onderbuikgevoelens te maken? 

Nu ja, het is nogal afwijkend van wat normaliter over het Jodendom en de hel wordt gesteld, dus een enkele bewering 'Ik heb de Talmoed gelezen en geconcludeerd dat de Joden in een hel geloven' is vrij simplistisch. Ik wil best aannemen dat jij er zo over denkt, maar als je anderen wil overtuigen van je gelijk is er toch meer nodig.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Nu ja, het is nogal afwijkend van wat normaliter over het Jodendom en de hel wordt gesteld, dus een enkele bewering 'Ik heb de Talmoed gelezen en geconcludeerd dat de Joden in een hel geloven' is vrij simplistisch. Ik wil best aannemen dat jij er zo over denkt, maar als je anderen wil overtuigen van je gelijk is er toch meer nodig.

Indien jij deze vraag stelt uit interesse, en niet alleen maar om te zeiken, wil ik best wel wat uit de Talmoed citeren. Maar ik heb geen zin mijn tijd en energie te verspillen. Begrijp je dat? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Het zou best kunnen dat mensen die nooit in de gelegenheid waren om het evangelie te leren kennen een soort van herkansing krijgen. Het is niet echt hard te maken, maar het zou kunnen. Ik hou me daar een beetje aan vast dat ik mn overleden familie weer mag terugzien.

Is dit jouw persoonlijke visie, of is dit onderdeel van de leer van het WTG (gewone interesse, om misverstanden te voorkomen!)? Ik geloof dat IEDER mens in de gelegenheid gesteld wordt. De herkansing waar jij op hoopt, lijkt een beetje op een soort, laten we zeggen, vagevuur? Je denkt dus dat er een "derde" mogelijkheid is:

1. Opstanding, daarna naar de hemel of nieuwe aarde.

2. Opstanding en vernietiging.

3. Opstanding en een herkansing?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Fritsie:

Dus u geeft de voorkeur aan iemand uit het OT als Prediker, een man die NIET gedoopt was met Gods Geest - de Heilige Geest was immers vóór Pinksteren nog niet uitgestort -, die GEEN inzicht had in de geheimenissen van de hemelse werkelijkheid - die werden pas door Jezus Zelf geopenbaard Matt.13:35b -, boven hetgeen de Heer Jezus Zelf zegt in Joh.11:25 (???!)
'Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven'.

 

Dat is een beetje rare opmerking. Salamo die deze tekst heeft geschreven schreef dat wel zeker onder inspiratie. Hetzelfde kan gezegd worden van David die de Psalmen schreeft (de meeste dan). Alleen de situatie was anders. Jezus had Zijn losprijs nog niet betaald. Na de losprijs betaald te hebben, dus na zijn dood en opstanding was de mensheid bevrijd en is het mogelijk dat bij Jezus wederkomst de mensheid een opstanding krijgt. Als je geloof in Jezus stelt dat krijg je een opstanding des levens. Dus ook al ga je dood, je krijgt een opstanding tot eeuwig leven. In de tussentijd ben je dood en weet je niets, maar omdat je niets weet is het voor jou maar een klein momentje dat onbewust was. Jezus vergelijkt de dood dan ook met een slaap.

Johannes 11:11 Nadat hij dat had gezegd. zei hij: 'Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik erheen om hem wakker te maken.' De discipelen zeiden: 'Heer, als hij slaapt, zal hij beter worden.". Ze dachten dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat was gestorven.

Dus als jij als gelovige in de dood gaat slapen, ben je verzekerd van een opstanding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Indien jij deze vraag stelt uit interesse, en niet alleen maar om te zeiken, wil ik best wel wat uit de Talmoed citeren. Maar ik heb geen zin mijn tijd en energie te verspillen. Begrijp je dat? 

Het is geen verplichting. Als jij anderen niet wil overtuigen van je gelijk dan doe je het toch niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei WdG:

Is dit jouw persoonlijke visie, of is dit onderdeel van de leer van het WTG (gewone interesse, om misverstanden te voorkomen!)? Ik geloof dat IEDER mens in de gelegenheid gesteld wordt. De herkansing waar jij op hoopt, lijkt een beetje op een soort, laten we zeggen, vagevuur? Je denkt dus dat er een "derde" mogelijkheid is:

1. Opstanding, daarna naar de hemel of nieuwe aarde.

2. Opstanding en vernietiging.

3. Opstanding en een herkansing?

Het is wel de visie van het Genootschap, maar niet onderbouwd met harde feiten. Je kan het wel afleiden uit verschillende teksten, maar het is een geloofskwestie. Ik denk ook zeker dat iedereen een kans krijgt. Ook die Hindoes die nog nooit van het evangelie hebben gehoord. 

Volgorde is dan na je dood want dan is de situatie anders dan wanneer Armageddon komt. Dat is een ander oordeel. 

Dus na je dood voor gelovigen: opstanding tot eeuwig leven het zei op een Nieuwe aarde of Hemel.

Na de dood voor ongelovigen of die nog nooit van het evangelie hebben gehoord: opstanding tot een oordeel. Deze mensen krijgen de kans om Jezus alsnog aan te nemen als hun verlosser. Het hoeft dus geen veroordeling te zijn. Dit is trouwens pas na het 1000 jarig Rijk. De eerste opstanding is voor de gelovigen, vooral die een hemelse bestemming hebben.

Openbaring 20:5 (de andere doden kwamen pas tot leven toen de 1000 jaar voorbij waren).

Bij de eerste opstanding staat in vers 6 heeft de tweede dood geen autoriteit meer. Dus het gaat er nu even om wie die andere doden zijn. 

3 uur geleden zei Fritsie:

k heb jarenlang de NBG51 gelezen - en later ter vergelijking Willibrord en NBV -, maar als ik de SV ernaast leg, komen onze moderne vertalingen heel veel tekort! Bovendien onderwerpt de SV zich nergens aan de oude RK dogma's.

Ik denk dat RK dogma's niet zo'n invloed hebben op moderne vertalingen hoor. Je ontsnapt er nooit aan een eigen interpretatie te geven aan verzen die je op meerdere manieren kan vertalen. Maar wetenschappelijk is de SV echt verouderd. Al is het soms best mooi dat oud-Nederlands. Heb er ook verschillende in de kast staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fritsie:

Dat u op grond van de NWT een term als het  "gemeenschappelijke Graf, waar iedereen naar toe gaat na zijn dood" gebruikt, is bijzonder vreemd.

Als je het woord sjeool gaat onderzoeken dan zie je dat iedereen hier naar toe gaat na zijn dood, ook de goede mensen. Bijv Job zegt : Dat u mij mag verbergen in sjeool.. ik citeer. Hij wilde niet meer leven door alle ellende die hij mee moest maken. Sjeool staat gelijk aan Hades. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Het is wel de visie van het Genootschap, maar niet onderbouwd met harde feiten. Je kan het wel afleiden uit verschillende teksten, maar het is een geloofskwestie. Ik denk ook zeker dat iedereen een kans krijgt. Ook die Hindoes die nog nooit van het evangelie hebben gehoord. 

Volgorde is dan na je dood want dan is de situatie anders dan wanneer Armageddon komt. Dat is een ander oordeel. 

Dus na je dood voor gelovigen: opstanding tot eeuwig leven het zei op een Nieuwe aarde of Hemel.

Na de dood voor ongelovigen of die nog nooit van het evangelie hebben gehoord: opstanding tot een oordeel. Deze mensen krijgen de kans om Jezus alsnog aan te nemen als hun verlosser. Het hoeft dus geen veroordeling te zijn. Dit is trouwens pas na het 1000 jarig Rijk. De eerste opstanding is voor de gelovigen, vooral die een hemelse bestemming hebben.

Ik geloof dat iedereen het evangelie te horen krijgt. Ieder mens krijgt kansen genoeg. Ik zou liever niet op een "herkansing" gokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fritsie:

Dan zouden zondaars en de met de Heilige Geest gedoopte mensen eenzelfde plaats wachten. 

Ja, maar tijdelijk. Pas aan het eind van het Tijdperk zal er een opstanding zijn, dus bij Jezus wederkomst. Leg het je nog wel uit, maar heb nu even geen tijd meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Salamo die deze tekst heeft geschreven schreef dat wel zeker onder inspiratie. Hetzelfde kan gezegd worden van David die de Psalmen schreeft (de meeste dan).

Ja Salomo werd dikwijls door God geïnspireerd, maar ook dikwijls niet! Dat kan trouwens ook van zijn vader David worden gezegd, waarbij ik verder niets van de schoonheid der Psalmen wil afdoen.
David pleegde overspel met Bathséba en stuurde haar man Uría de dood in. (2Sam.11:15)
Hun zoon Sálomo bouwde ooit de 'tempel des Heeren' in Jeruzalem, maar ook hij pleegde overspel en tegen het eind van zijn leven pleegde hij afgoderij. (1Kon.11:5,6)

Dan houd ik het toch maar liever bij de uitleg en de woorden van de Heer Jezus Christus Zelf. (Joh.11:25)
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fritsie:

Ja Salomo werd dikwijls door God geïnspireerd, maar ook dikwijls niet! Dat kan trouwens ook van zijn vader David worden gezegd, waarbij ik verder niets van de schoonheid der Psalmen wil afdoen.
David pleegde overspel met Bathséba en stuurde haar man Uría de dood in. (2Sam.11:15)
Hun zoon Sálomo bouwde ooit de 'tempel des Heeren' in Jeruzalem, maar ook hij pleegde overspel en tegen het eind van zijn leven pleegde hij afgoderij. (1Kon.11:5,6)

Dan houd ik het toch maar liever bij de uitleg en de woorden van de Heer Jezus Christus Zelf. (Joh.11:25)

Ik denk of ik weet wel zeker dat je de woorden van Salomo en David als voorouders van Jezus kan vertrouwen. Het is in harmonie met de rest van de Bijbel. Als deze teksten onbetrouwbaar zouden zijn dan waren deze boeken al lang door de mand gezakt en niet zo lang door God beschermd. 

Het is ook niet in tegenspraak met wat Jezus verteld. Hij zei toch ook dat Lazarus in de dood sliep?

Lees ook eens Johannes 11:23 Jezus zei: ‘Je broer zal opstaan.’  24 Daarop zei Martha: ‘Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding op de laatste dag.’  25 Jezus zei tegen haar: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft, zal, ook al sterft hij, weer tot leven komen.  26 En iedereen die leeft en in mij gelooft, zal helemaal nooit sterven.

Wie in Jezus gelooft krijgt een opstanding en voor eeuwig leven. De dood is dan maar tijdelijk. Nu regeert Jezus in de Hemel en mensen met een hemelse bestemming krijgen een eerste opstanding in de hemel. Die met een aardse bestemming moeten tot de zichtbare wederkomst wachten.

De opstanding kom je trouwens ook tegen in het OT, maar veel minder uitgesproken. Bijv in Daniël 12:2

2 Velen van hen die in het stof van de aarde slapen, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven en anderen tot schande en eeuwige verachting.

Je ziet dat Daniël het heeft over 'van het die in het stof der aarde slapen'. Dit zijn de mensen die verblijven in sjeool=Hades. Zowel goede als slechte mensen zijn daar zoals je ziet. Alleen de oprechte zullen ontwaken tot eeuwig leven.

 

4 uur geleden zei WdG:

Dan is er werk aan de winkel, sjako!

We doen ons best.

4 uur geleden zei Fritsie:

David pleegde overspel met Bathséba en stuurde haar man Uría de dood in. (2Sam.11:15)
Hun zoon Sálomo bouwde ooit de 'tempel des Heeren' in Jeruzalem, maar ook hij pleegde overspel en tegen het eind van zijn leven pleegde hij afgoderij. (1Kon.11:5,6)

 Dan houd ik het toch maar liever bij de uitleg en de woorden van de Heer Jezus Christus Zelf. (Joh.11:25)

Door deze dingen te vermelden zien we dat de Bijbel eerlijk is. Ze hadden ook hun eigen verantwoordelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Willempie:

Prima. Dan laten we het hierbij. Ik heb namelijk nooit de intentie om mensen te overtuigen van "mijn gelijk". 

Dat is zo. Ik heb de Talmoed er ook nog eens op na geslagen. Joden mogen gewoon varkensvlees eten, dat is mij nu duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Daarop zei Martha: ‘Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding op de laatste dag.

Ook Martha wilde de opstanding naar een verre toekomst verplaatsen.
Maar Jezus toonde door Zijn Goddelijke autoriteit de Opstanding nog diezelfde dag! Hij zei tot haar: 

'Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven' (SV)

(NWT contradictio:)
[Wie in mij gelooft, zal, ook al sterft hij,  w e e r  tot leven komen.]

Maar de Heer Jezus zei duidelijk:
'Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is NU, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.' (Joh.5:25)
Zijn woorden zijn geest en leven (Joh.6:63), en voor de mens die ze aanneemt is op die dag de dood permanent afgeschaft.
De doop met de Heilige Geest is immers een 'eeuwige' gave Gods. (Rom.11:29)
Indien de gelovige bij het sterven terug in de dood(!) zou komen, zou hij de Heilige Geest op enig moment verliezen!
Dat is in flagrante strijd met wat de Heer Jezus heeft gezegd, namelijk: 

'En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid' (Joh.14:16)

Dan Daniël.

11 uur geleden zei sjako:

Je ziet dat Daniël het heeft over 'van het die in het stof der aarde slapen'. Dit zijn de mensen die verblijven in sjeool=Hades. Zowel goede als slechte mensen zijn daar zoals je ziet. 


Inderdaad zowel goede als slechte mensen volgens Daniël in de Hades, maar dan wel allemaal OT mensen.
Echter, de 'goede mensen' zijn daar nu al niet meer! 
Omdat ook voor deze OT gelovigen Jezus Christus de Opstanding betekende, zijn zij met Hem opgestaan en nam Hij hen mee naar het Paradijs Gods.

'Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen.' (Efe.4:8)

Deze goede mensen ontvingen dus ook al de 'gaven Gods' de Heilige Geest, waardoor ook die OT menigte door Jezus Christus werd overgezet vanuit de dood in het eeuwige leven.
Vanwege Jezus' permanente overwinning over de dood en omdat Hij de doper is met de Heilige Geest, komen NT gelovigen nimmer in de Hades, omdat zij bij hun bekering al om de Heilige Geest mogen bidden.
Eén met de Heilige Geest Gods geworden, kúnnen gelovigen niet meer sterven.

'Want zij kunnen niet meer sterven, want zij zijn den engelen gelijk; en zij zijn kinderen Gods, dewijl zij kinderen der opstanding zijn.' 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Ook Martha wilde de opstanding naar een verre toekomst verplaatsen.
Maar Jezus toonde door Zijn Goddelijke autoriteit de Opstanding nog diezelfde dag! Hij zei tot haar: 

'Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven' (SV)

(NWT contradictio:)
[Wie in mij gelooft, zal, ook al sterft hij,  w e e r  tot leven komen.]

Maar de Heer Jezus zei duidelijk:
'Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is NU, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.' (Joh.5:25)
Zijn woorden zijn geest en leven (Joh.6:63), en voor de mens die ze aanneemt is op die dag de dood permanent afgeschaft.
De doop met de Heilige Geest is immers een 'eeuwige' gave Gods. (Rom.11:29)
Indien de gelovige bij het sterven terug in de dood(!) zou komen, zou hij de Heilige Geest op enig moment verliezen!
Dat is in flagrante strijd met wat de Heer Jezus heeft gezegd, namelijk: 

'En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid' (Joh.14:16)

Jezus zei tot Martha: uw broer zal opstaan. Hij weersprak haar dus niet. Als je bijv Mat. 13 vanaf vers 40 leest dan zie je dat aan het eind van het Tijdperk (eind 1000 jarig Rijk) de Mensenzoon Zijn engelen erop uitstuurt om iedereen die wetteloos is te verzamelen en te vernietigen. Het eindoordeel is aan het eind van het 1000-jarig Rijk, niet eerder. Dit geldt niet voor de gelovigen, want die krijgen een opstanding in de Eerste Opstanding bij het aanbreken van het 1000-jarig Rijk. 

Iemand die getrouw is gestorven leeft, vanuit het standpunt gezien van God, voor God. Niet letterlijk, maar in Zijn gedachten: Lukas 20:38

Deze getrouwen krijgen bij de wederkomst een opstanding, het zei in de hemel of op aarde. 

Nu Jezus regeert, gaan gezalfden direct naar de hemel. De niet gezalfden moeten dus net als de andere doden wachten op de Eerste Opstanding. 

1 minuut geleden zei sjako:

'En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid' (Joh.14:16)

De Geest van God blijft tot in de eeuwigheid bij de gelovigen op aarde. Je leest deze tekst anders dan dat er staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Ik lees de tekst anders dan dat er staat? Volgens mij heb niet ik, maar heeft u zelf "op aarde" eraan vastgeplakt.

Ja, om het te verklaren. De Basis Bijbel zegt : 'Hij zal voor eeuwig bij jullie (meervoud) blijven". Dus bij alle gelovigen op aarde als een Helper.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:

Ja, om het te verklaren. De Basis Bijbel zegt : 'Hij zal voor eeuwig bij jullie (meervoud) blijven". Dus bij alle gelovigen op aarde als een Helper.

Dus omdat er jullie staat, betekend dat op aarde. Hele vreemde redenatie.

Als men verzegeld wordt met de Heilige Geest is dat voor eeuwig. Dus niet alleen hier op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De Basis Bijbel zegt : 'Hij zal voor eeuwig bij jullie (meervoud) blijven". Dus bij alle gelovigen op aarde als een Helper.

Dat u in de Basis 'Bijbel' probeert steun te vinden, vind ik kenmerkend. 
Maar ook hier voegt u "Dus bij alle gelovigen op aarde", voor de tweede keer helemaal zelf aan de tekst toe! 
U probeert daarmee op dit punt uw eigen visie in een Bijbels jasje te steken.
Overigens heeft de schrijfster van BB, Jacoline Kleyn, gemeend de SV op tal van punten te moeten aanpassen. Zeer kwalijk! Het resultaat en leesniveau ligt nog lager dan Het Boek, waarmee ook de BB niet meer is dan een parafrase.

De originele Bijbeltekst echter is kinderlijk eenvoudig:

'En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid'.

Ook als 'u' wordt vervangen door 'jullie', blijft de strekking dezelfde:

De geliefde volgelingen van de Heer Jezus mochten na Pinksteren ieder afzonderlijk de Heilige Geest ontvangen. En ook na hun heengaan bleef die 'Trooster' in een ieder van hen afzonderlijk aanwezig, en dus ook bij hen als groep.
Dat zij samen met de Heer Jezus bij elkaar op aarde waren geweest, om vervolgens daarna allen bij Hem hun intrek te nemen, doet aan dit heilsfeit niets af.
De liefdesband die er tussen de Heer Jezus en Zijn volgelingen is, waarvan de gave van de Heilige Geest een bewijs is, is eeuwigdurend, en resistent tegen uw slaaptheorie.

26 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als men verzegeld wordt met de Heilige Geest is dat voor eeuwig. Dus niet alleen hier op aarde.

U heeft het snel begrepen. 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Fritsie:

U heeft het snel begrepen. 

Het is ten hemel schreiend hoeveel nonsens hier geventileerd en getolereerd wordt. Ik zal uw pogingen goed in de gaten houden, want ik ben mijn geduld kwijt. Hoewel kwijt is niet het juiste woord, maar ik voel dat ik wat afstand moet nemen voordat het inderdaad kwijt is.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dus omdat er jullie staat, betekend dat op aarde. Hele vreemde redenatie.

Dat zeg ik niet, maar het staat in het meervoud, jullie. Dus er staat dat de Heilige Geest gestuurd wordt naar alle gelovigen en die bevinden zich op aarde toch? Dus je haalt er iets uit wat er niet staat.

45 minuten geleden zei Fritsie:

Dat u in de Basis 'Bijbel' probeert steun te vinden, vind ik kenmerkend. 

De Nieuwewereld Vertaling zegt ook 'jullie'. De BasisBijbel is gebaseerd op SV dus die zou je toch moeten accepteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid