Spring naar bijdragen

Misschien bestaat de hel wel degelijk


Aanbevolen berichten

32 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Bij Jezus ben je welkom zoals je bent, maar Hij verwacht niet dat je blijft zoals je bent.

Heeft Jezus verwachtingen van ons? Ik begrijp wat je bedoelt, maar is het niet zo dat je toch een beetje eigen inzet aan het perfecte werk toevoegt? Ik geloof dat God in ons werkt, dus, dat we slechts "moeten" toestaan dat God in ons werkt. Zoals aan een appelboom appels groeien, zo groeit de vrucht van de Geest in een Christen, afhankelijk van onze bereidheid ons te laten snoeien, te laten groeien, enz. enz. We kunnen zelf helemaal niks, alles is uit Hem. Tenminste, dat is wat ik geloof, voor wat het waard is....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 295
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

WDG/Mullog/Radical/Thorgrem/ MysticNetherlands /Kaasjeskruid/TTC// En ik die dacht dat het onderwerp van deze topic over het al dan niet bestaan van de hel ging. Maar blijkbaar praat men liever o

Afgesplitst vanuit een ander topic;   Beter nemen we Christus als hoogste maatstaf en gebruiken we daar oa de bijbel mee.

Helemaal mee eens. Schandalig.

2 minuten geleden zei WdG:

Heeft Jezus verwachtingen van ons? Ik begrijp wat je bedoelt, maar is het niet zo dat je toch een beetje eigen inzet aan het perfecte werk toevoegt? Ik geloof dat God in ons werkt, dus, dat we slechts "moeten" toestaan dat God in ons werkt. Zoals aan een appelboom appels groeien, zo groeit de vrucht van de Geest in een Christen, afhankelijk van onze bereidheid ons te laten snoeien, te laten groeien, enz. enz. We kunnen zelf helemaal niks, alles is uit Hem. Tenminste, dat is wat ik geloof, voor wat het waard is....

En dat "toestaan" is geen eigen inzet?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Goede vraag. Als dit "toestaan" hetgeen is wat Jezus van ons verwacht, dan ben ik het volledig met je eens.

Hoe verklaar jij dit vers dan:

Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe verklaar jij dit vers dan:

Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13)

Mooie tekst. Er staat "want", en als ik "want" lees, vraag ik me altijd af "waarom"? Ik hoef het niet te verklaren, dat laat ik aan Gods Woord over. Het antwoord lees je in hetzelfde hoofdstuk, vers 12:

Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven.

En, dan hoe ik het lees, weer voor wat het waard is: God werkt in ons, waardoor wij, enz. enz. M.i. bevestigt het dus wat ik eerder beweerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei WdG:

Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven.

Daar staan nogal wat werkwoorden in... Volgens mij komt er dus toch blijkbaar een bepaalde mate van eigen verantwoordelijkheid om de hoek kijken. We zijn immers geen gelovende robotten.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Willempie:

Misschien kunt U beter uitleggen wat U precies bedoelde.

Inderdaad, ik had mij bij 'het Joodse zuurdesem' wat specifieker kunnen uitdrukken. Zoals u zelf al vermoedde, bedoelde ik binnen het jodendom het zuurdesem der Farizeën en Sadduceën.

Er is tegenwoordig in tal van kerken en denominaties in Nederland een beweging aan de gang, waarbij christenen zich zoveel mogelijk 'Joods' willen gedragen.
Uiteindelijk komt het daarbij soms zover, dat deze christenen zich vrijwillig onder het Joodse wetticisme plaatsen, ja zich zelfs laten besnijden! (Iemand die ik persoonlijk ken!)
Ik ben natuurlijk niet de enige die deze (EO, VdG, CvI) Judaïstische lobby was opgevallen, maar ik zou willen dat er wat meer stelling tegen genomen zou worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Daar staan nogal wat werkwoorden in... Volgens mij komt er dus toch blijkbaar een bepaalde eigen verantwoordelijkheid om de hoek kijken. We zijn immers geen gelovende robotten.

"zitten" en "rusten" zijn ook werkwoorden, dus daar kom je er niet mee. Even naar de inhoud en de eigen verantwoordelijkheid. De mens is geen robot, dat klopt, de mens heeft een eigen wil, zowel de gelovige als de ongelovige mens. M.i. is het daarom zo belangrijk te begrijpen dat Paulus ons leert dat de mens niet uit twee, maar uit drie delen bestaat: lichaam, ziel en geest. Nu naar de gelovige. Ik geloof (en als je het niet met me eens bent, laat gerust weten!) dat bij de wedergeboorte de geest wedergeboren is, die is dan perfect. Dat kan m.i. ook niet anders, omdat God de zonde niet verdraagt. Het lichaam is niet perfect, dan zien we dagelijks. In de ziel worden de beslissingen genomen. Kiezen we voor een geestelijk leven, en laten we ons leiden door de Heilige Geest, of laten we ons leiden door onze vleselijke behoeftes? In beide gevallen is de gelovige (daar spreek ik nu dus over) wedergeboren. De wedergeboorte is en blijft een feit. Het eeuwige leven is en blijft een geschenk, omdat gerechtigheid een geschenk is. Genoeg voor nu, zal zeker vragen oproepen?

2 minuten geleden zei Fritsie:

Inderdaad, ik had mij bij 'het Joodse zuurdesem' wat specifieker kunnen uitdrukken. Zoals u zelf al vermoedde, bedoelde ik binnen het jodendom het zuurdesem der Farizeën en Sadduceën.

Er is tegenwoordig in tal van kerken en denominaties in Nederland een beweging aan de gang, waarbij christenen zich zoveel mogelijk 'Joods' willen gedragen.
Uiteindelijk komt het daarbij soms zover, dat deze christenen zich vrijwillig onder het Joodse wetticisme plaatsen, ja zich zelfs laten besnijden! (Iemand die ik persoonlijk ken!)
Ik ben natuurlijk niet de enige die deze (EO, VdG, CvI) Judaïstische lobby was opgevallen, maar ik zou willen dat er wat meer stelling tegen genomen zou worden.

Ik ben het met je eens. Geloof je wel dat God met Israel, of het Joodse volk, een plan heeft? Maak je onderscheid tussen de Gemeente en Israel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fritsie:

Inderdaad, ik had mij bij 'het Joodse zuurdesem' wat specifieker kunnen uitdrukken. Zoals u zelf al vermoedde, bedoelde ik binnen het jodendom het zuurdesem der Farizeën en Sadduceën.

Er is tegenwoordig in tal van kerken en denominaties in Nederland een beweging aan de gang, waarbij christenen zich zoveel mogelijk 'Joods' willen gedragen.
Uiteindelijk komt het daarbij soms zover, dat deze christenen zich vrijwillig onder het Joodse wetticisme plaatsen, ja zich zelfs laten besnijden! (Iemand die ik persoonlijk ken!)
Ik ben natuurlijk niet de enige die deze (EO, VdG, CvI) Judaïstische lobby was opgevallen, maar ik zou willen dat er wat meer stelling tegen genomen zou worden.

Maakt U zich maar geen zorgen. Ik heb me nog niet laten besnijden. :) Met dat na-apen van joden heb ik ook niets. Ik ga wel erg graag met ze om. We hebben in het verleden zelfs samen de Bijbel bestudeerd. Het is dan vaak zeer verrassend en leerzaam hun commentaar op het Nieuwe Testament te vernemen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

We hebben in het verleden zelfs samen de Bijbel bestudeerd. Het is dan vaak zeer verrassend en leerzaam hun commentaar op het Nieuwe Testament te vernemen.  

Dat geloof ik graag vanuit het perspectief dat Jezus niet geboren is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Maakt U zich maar geen zorgen. Ik heb me nog niet laten besnijden. :) Met dat na-apen van joden heb ik ook niets. Ik ga wel erg graag met ze om. We hebben in het verleden zelfs samen de Bijbel bestudeerd. Het is dan vaak zeer verrassend en leerzaam hun commentaar op het Nieuwe Testament te vernemen.  

Ja leuk! Ik heb op voorhand uiteraard helemaal niets op welk mens dan ook tegen, dus ook op Joodse mensen niet. Integendeel, veel van mijn handelspartners zijn Joodse mensen, waarmee ik al een jarenlange uiterst plezierige relatie heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Inderdaad, ik had mij bij 'het Joodse zuurdesem' wat specifieker kunnen uitdrukken. Zoals u zelf al vermoedde, bedoelde ik binnen het jodendom het zuurdesem der Farizeën en Sadduceën.

Dat is heel iets anders dan wat u eerst zei. Mijn excuus, maar u moet zich wat nauwkeuriger uitdrukken voortaan, want anders krijg je misverstanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Ik ben het met je eens. Geloof je wel dat God met Israel, of het Joodse volk, een plan heeft? Maak je onderscheid tussen de Gemeente en Israel?

Beste WdG,
In die paar weken dat ik deze site bezoek, heb ik ook uw oprechte postings voorbij zien komen.
Het onderwerp waar u het nu over gaat hebben, ligt bij sommigen erg gevoelig en is moeilijk bespreekbaar. Maar, ik waag het erop. (Op voorwaarde dat we ook straks nog kunnen zeggen, 'even goede vrienden'.)

Door heel veel gebed, studie en gesprekken met tal van mensen, is mijn uitgesproken overtuiging, dat God de Vader het volk Israël uit het MO heeft geschaart in de rij van alle andere volken der aarde. De bijzondere voorkeurspositie die dit volk ten tijde van het OT beslist had, is daarmee voorbij. Dit wil niet zeggen dat de ongelovige Joden/Israëli door God zouden zijn verworpen. Nee. Maar om deel te krijgen aan het vervolg van Gods heilsplan, dienen ook deze natuurlijke Joden, net als alle andere mensen (Arabier, Rus, Chinees of Nederlander  etc.), in geloof de Heer Jezus Christus als Redder en Verlosser aan te nemen en te volgen.
Ik maak dus geen onderscheid tussen 'de Gemeente en Israël', omdat ook Joden die zich tot Jezus Christus bekeren daarmee deelkrijgen aan Zijn Gemeente. Tevens blijven deze wedergeboren 'Joden' dan deel uitmaken van Gods plan, omdat al Zijn voornemen exclusief in en door middel van de Gemeente van Jezus wordt uitgevoerd en bekendgemaakt, waar ook zij inmiddels toe behoren. (Ef.3:10)

Mod sjako:  Pas op dat jullie niet gaan afdwalen van het topic. Dit topic gaat over de hel en niet Israël 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

M.i. is het daarom zo belangrijk te begrijpen dat Paulus ons leert dat de mens niet uit twee, maar uit drie delen bestaat: lichaam, ziel en geest.

Heb je een specifiek voorbeeld hiervan?

1 uur geleden zei WdG:

In de ziel worden de beslissingen genomen.

Wat is dan volgens jou het verschil tussen de ziel en de geest en waarom kan er gezegd dat de ziel kan stervende (de ziel die zondigt zal sterven)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

Johannes 4:24 God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten hem met geest en waarheid aanbidden.

(Bovenstaand komt uit de NWT)

'God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.' (Joh.4:24 SV)

'God is a Spirit (G4151): and they that worship  him must worship him in spirit (G4151) and in truth.'
(Joh.4:24 KJV)

Let op G4151:
'the third person of the triune God, the Holy Spirit, coequal, coeternal with the Father and the Son'

Zijnde 'in de Geest der waarheid', dus na de doop met de Heilige Geest.
(Joh 15:26)
(Heerlijk, hallelujah!)

Daarom houd ik dus vooral zoveel van de King James en de SV.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei WdG:

Is dat een truc van satan? Heeft het volgens jou niks te maken met Bijbelse profetieen?

Het is niet zozeer een truc danwel strategie; de focus gaat daarmee nog meer naar de aarde i.p.v. naar 'omhoog'. De aardse zaken zijn vaak een gordijn, die het zicht op de hemelse dingen ontnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fritsie:

Het is niet zozeer een truc danwel strategie; de focus gaat daarmee nog meer naar de aarde i.p.v. naar 'omhoog'. De aardse zaken zijn vaak een gordijn, die het zicht op de hemelse dingen ontnemen.

Toch zien we dat het Joodse volk het in veel opzichten moet en moest ontgelden. Ze werden en worden vervolgd, denk aan de vreselijke holocaust, maar ook aan de wijze waarop moslims optreden tegen Joden. De qoran heeft het op Joden gemund. Je zult ongetwijfeld met me eens zijn dat de qoran het boek van satan is. Waarom is de duivel woedend op de Joden?

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, een geniepige vertaling is het.

Waarom? Ik wijs de vertaling ook af.

Zoals ik begrepen heb was/is het WTG van mening dat bestaande Bijbelvertalingen gemaakt zijn door religieuze sekten en dat de vertalingen beïnvloed zijn/werden door heidense filosofieën en onschriftuurlijke overleveringen" (zie Verkondigers van Jehovah's Koninkrijk, Wachttoren-, Bijbel- en Traktaatgenootschap, New York, blz. 608). Als men dat werkelijk denkt of gelooft, dan is een eigen vertaling toch een logisch gevolg?! Daarom worden bepaalde Bijbelpassages en vertalingen ook corrupt genoemd door het WTG.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei WdG:

Waarom?

Omdat het van de manipulaties aan elkaar hangt. Verweven met de leer zoals zij het voor ogen hebben, is het een pseudo-bijbel geworden. Het is dan ook daarom dat ik niet in discussie ga met JG, want dat resulteert slechts in een langs elkaar heen gelul van hier tot ginder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Omdat het van de manipulaties aan elkaar hangt. Verweven met de leer zoals zij het voor ogen hebben, is het een pseudo-bijbel geworden. Het is dan ook daarom dat ik niet in discussie ga met JG, want dat resulteert slechts in een langs elkaar heen gelul van hier tot ginder.

Niet als we van te voren afspreken dat we bijvoorbeeld de Statenvertaling gebruiken. In persoonlijke gesprekken heb ik daar toch wel redelijke ervaringen mee. Moet ik wel opmerken dat niet alle Jehovah's getuigen waarmee ik gesprekken had nu nog steeds Jehovah's getuigen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei WdG:

Waarom is de duivel woedend op de Joden?

Tijdens het Oude Verbond waren het de Joden die, in tegenstelling tot de heidenenvolken, een monotheïstische godsdienst hadden. Joden aanbaden de Ene Waarachtige God, hetgeen door satan wordt gehaat!
Om die reden werden de afgoden dienende volken steeds tegen Israël opgezet. 
Om diezelfde reden overigens, worden de  wedergeboren en met de Heilige Geest gedoopte christenen - het Israël Gods - dikwijls niet geaccepteerd door hen die er een ander evangelie of zelfs idolen op na houden.
De aanbidding van de Ene Waarachtige God, is met Pinksteren (NT) immers onlosmakelijk verbonden met de doop in de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Let op G4151:
'the third person of the triune God, the Holy Spirit, coequal, coeternal with the Father and the Son'

Maar dat staat er niet. God is een Geest staat er, niet de derde persoon uit de drieëenheid is een Geest. 

Vergelijk dit eens met 1kon 8

Maar zal God echt op aarde wonen? De hemel, zelfs de hemel der hemelen, kan u niet bevatten, laat staan dit huis dat ik heb gebouwd!  

Doordat Jehovah een Geest is, is Hij niet gebonden aan een vaste plaats. Hier staat dat de hemel te klein is om Hem te bevatten. Dit klopt natuurlijk, Zijn Geest bereikt de meest verre plaatsen van het heelal. Er is dus geen derde Persoon, het is God zelf. Wat we zien is de uitwerking van Zijn Geest en dat noemen wij de Heilige Geest. 

Dit komt dan ook weer overeen met 2kor 3:17

17 Jehovah is de Geest, en waar de geest van Jehovah is, daar is vrijheid. 18 Met ongesluierde gezichten weerkaatsen wij allemaal als spiegels de glans van Jehovah. We worden veranderd in hetzelfde beeld, met meer en meer glans, precies zoals dat wordt gedaan door Jehovah, de Geest.

Of hoe de NSV 

‘De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.’
‭‭2 Korinthe‬ ‭3:17‬ ‭HSV‬‬
http://bible.com/1990/2co.3.17.hsv

 

57 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, een geniepige vertaling is het.

Ik zie vrijwel geen verschil met SV

57 minuten geleden zei Fritsie:

Het is niet zozeer een truc danwel strategie; de focus gaat daarmee nog meer naar de aarde i.p.v. naar 'omhoog'. De aardse zaken zijn vaak een gordijn, die het zicht op de hemelse dingen ontnemen.

Ik sta steeds weer verbaasd wat een nonsens er wordt gezegd hier. Jezus kwam naar de aarde om ook de aardse problemen die veroorzaakt werden door satan te herstellen. Adam en Eva werden gemaakt om op de aarde te leven en niet in de hemel. Er gaan wel mensen naar de hemel, maar om als koningen te regeren. Jan met de pet kan nog zo goed zijn, maar niet iedereen is geschikt om te regeren. Om het aardse aspect te verdoezelen ontken je het doel van Christus, alles herstellen.

58 minuten geleden zei WdG:

Zoals ik begrepen heb was/is het WTG van mening dat bestaande Bijbelvertalingen gemaakt zijn door religieuze sekten en dat de vertalingen beïnvloed zijn/werden door heidense filosofieën en onschriftuurlijke overleveringen" (zie Verkondigers van Jehovah's Koninkrijk, Wachttoren-, Bijbel- en Traktaatgenootschap, New York, blz. 608). Als men dat werkelijk denkt of gelooft, dan is een eigen vertaling toch een logisch gevolg?! Daarom worden bepaalde Bijbelpassages en vertalingen ook corrupt genoemd door het WTG.

Is natuurlijk ook zo. Neem nu het woord hel. Voor 4 verschillende woorden wordt 1 woord gebruikt, waardoor de betekenis totaal veranderd. Door het met 1 woord te vertalen wordt de hel dus een brandende hel waar zich demonen en gevallen engelen bevinden. Dante maakte het helemaal mooi door die demonen slechte mensen te laten martelen. Als je denkt dat je daar God mee eert heb je het helemaal mis. Het is eigenlijk een grove belediging.

En in bijv de SV staan gewoon bewezen teksten die er gewoon niet in thuishoren. Je kan jezelf voor de gek houden, maar het is zo. Dus dat de NWT lijkt af te wijken is zo gek niet. Maar ook hier zullen sommige zaken beter vertaald kunnen worden. Niks is perfect.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Fritsie:

Tijdens het Oude Verbond waren het de Joden die, in tegenstelling tot de heidenenvolken, een monotheïstische godsdienst hadden. Joden aanbaden de Ene Waarachtige God, hetgeen door satan wordt gehaat!
Om die reden werden de afgoden dienende volken steeds tegen Israël opgezet. 
Om diezelfde reden overigens, worden de  wedergeboren en met de Heilige Geest gedoopte christenen - het Israël Gods - dikwijls niet geaccepteerd door hen die er een ander evangelie of zelfs idolen op na houden.
De aanbidding van de Ene Waarachtige God, is met Pinksteren (NT) immers onlosmakelijk verbonden met de doop in de Heilige Geest.

Mee eens. Goed dat je het Israël Gods noemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid