Spring naar bijdragen

Kerstmis...


Aanbevolen berichten

Op 6-12-2016 om 18:13 zei Thorgrem:

 

@sjako, @Levi wacht nog steeds op antwoord. Kom maar door met dat bijbelcitaat waaruit blijkt dat Jezus het huwelijk heeft ingesteld. Of geef toe dat je je vergist hebt, dat kan ook natuurlijk. 

 

Ik ga steeds meer twijfelen in welke categorie ik jou moet indelen, in die van de Katholieken of in die van de atheïsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 267
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ofwel lieg je nu, of heb je geen kennis van zaken... Aan het tweede kan iets gedaan worden... Het eerste merk ik wel vaker op bij JG om hun eigen gelijk te halen. Hier een stuk van een collega va

Ik zou zeggen 'er "mis"t iets.' Maar ik zeg dat eigenlijk niet. Ik ben blij dat men kerst viert. Ik zou het jammer vinden als men in Nederland een soort atheïstische beeldenstorm zou toepassen en h

17 uur geleden zei sjako:

Ik ga steeds meer twijfelen in welke categorie ik jou moet indelen, in die van de Katholieken of in die van de atheïsten.

En? Waarom zou ik mij moeten bekommeren om jouw twijfels over deze of gene?

 

Je poneert een stelling, en kan die niet hard maken. Vervelend voor jou, vooral omdat je nog niet geestelijk volwassen genoeg bent om dat gewoon toe te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thorgrem:

Je poneert een stelling, en kan die niet hard maken. Vervelend voor jou, vooral omdat je nog niet geestelijk volwassen genoeg bent om dat gewoon toe te geven.

Ik hoef mijn gelijk niet te halen, maar jullie ontkennen een feit. Denk dat zelfs de pastoor het met me eens is. Als je een beetje rond googled wordt mijn stelling bevestigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Ik hoef mijn gelijk niet te halen, maar jullie ontkennen een feit. Denk dat zelfs de pastoor het met me eens is. Als je een beetje rond googled wordt mijn stelling bevestigd.

Ik ontken niets, ik vind je gekronkel alleen zo amusant. En dat komt voor uit de geestelijke gevangenis waar je in zit. Ik hecht waarde aan de Waarheid ongeacht waar die vandaan komt. Geloof en rede, Fides et Ratio, zijn beide wegen tot diezelfde Waarheid voor mij (dat is behoorlijk katholiek). Mijn geloof laat mij daarin vrij. Wat mijn pastoor van mening heeft is interessant en ter overweging waard maar ik zal toch mijn eigen geweten moeten volgen. Ook dat is katholiek. En of de pastoor het met jouw onderbouwing, die naadje is, eens is is nog maar zeer de vraag. Het huwelijk kan zeer goed lang voor het jodendom al ingesteld zijn door bepaalde culturen. Het is voor mijn geloof volstrekt niet van belang hoe iets ontstaan is, het gaat mij erom wat voor betekenis ik er nu aan geef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:

Ik hoef mijn gelijk niet te halen, maar jullie ontkennen een feit.

Een feit nog wel. Sinds wanneer is iemands persoonlijke interpretatie van een Bijbeltekst een feit?

Goed, we hadden het over een bruiloft weet je nog? Zo'n feest waar twee mensen hun huwelijk vieren. Ik heb je nog steeds geen tekst zien produceren waarin God zegt dat je zo'n feest moet gaan organiseren of dat je een huwelijk moet vieren.

De tekst waaraan je refereert gaat over een man die van zijn ouders weggaat en één wordt met zijn vrouw. 

Waarop je reageert met: 'Dat vind ik een huwelijk en zo beziet de Bijbel dat ook.' Heeft 'De Bijbel' dan een eigen mening? Apart allemaal zeg...

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thorgrem:

Het huwelijk kan zeer goed lang voor het jodendom al ingesteld zijn door bepaalde culturen. Het is voor mijn geloof volstrekt niet van belang hoe iets ontstaan is, het gaat mij erom wat voor betekenis ik er nu aan geef.

Maar waarom stelt God daar dan zoveel belang aan het huwelijk en waarom staat er dan dat God twee onder één juk brengt als het een menselijke uitvinding is?

2 uur geleden zei Thorgrem:

En dat komt voor uit de geestelijke gevangenis waar je in zit.

Het gekke is juist dat ik de Waarheid juist als een enorme bevrijding ervaar en jij blijkbaar niet want jij zoekt naar bronnen buiten de Bijbel terwijl in Johannes staat dat de waarheid je vrijmaakt. De waarheid van Jezus en Jehovah wel te verstaan en geen filosofen etc. 

31 Tot de joden dan die hem hadden geloofd, zei Jezus verder: „Indien GIJ in mijn woord blijft, zijt GIJ werkelijk mijn discipelen,  32 en GIJ zult de waarheid kennen en de waarheid zal U vrijmaken.”

Geen angst voor een hel, het vooruitzicht hebben op een herstelde aarde, een persoonlijke band met Jezus en Jehovah hebben, etc etc. Nee, ik zit niet in geestelijk gevangenis, alles behalve.

1 uur geleden zei Hitchens:

Goed, we hadden het over een bruiloft weet je nog? Zo'n feest waar twee mensen hun huwelijk vieren. Ik heb je nog steeds geen tekst zien produceren waarin God zegt dat je zo'n feest moet gaan organiseren of dat je een huwelijk moet vieren.

Het is maar wat je onder een bruiloft verstaat. Mij maakt mij niet uit of je naar het stadhuis gaat of dat je over een stok moet springen etc. Het gaat over de gelofte van twee mensen die van elkaar houden om voor altijd bij elkaar te blijven, voor elkaar te zorgen, eventueel samen kinderen te krijgen etc. Het is een verbond met God en die mag je ook niet breken. En dat je dat met een feest mag vieren staat buiten kijf want Jezus vierde ook bruiloften.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Maar waarom stelt God daar dan zoveel belang aan het huwelijk en waarom staat er dan dat God twee onder één juk brengt als het een menselijke uitvinding is?

Simpel, omdat het huwelijk een gebruik is wat is ingesteld door mensen, en de Bijbel is geschreven door die mensen. Overigens denk ik niet dat het huwelijk zoals jij dat bedoelt al bestond in de tijd van de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hitchens:

Simpel, omdat het huwelijk een gebruik is wat is ingesteld door mensen, en de Bijbel is geschreven door die mensen. Overigens denk ik niet dat het huwelijk zoals jij dat bedoelt al bestond in de tijd van de Bijbel.

Ja klopt, de Bijbel is geïnspireerd door God en opgeschreven door mensen. Maar het is Gods gedachte. De eerste trouwerijen zullen zeker anders geweest zijn en wellicht werd het niet eens gevierd. Geen idee wat voor ritueel werd toegepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei sjako:

Het gekke is juist dat ik de Waarheid juist enzovoort enzoverder inclusief wat schriftmisbruik voor eigen genot

Hoe alsjeblieft jezelf voor de gek. Als je op zoek bent naar Waarheid moet je ver uit de buurt blijven van sekten en dus ook je geliefde WTG. Het is niet voor niets dat het WTG haar leden dom wil houden en het ten zeerste afraad en ontmoedigt om HBO of universitaire opleidingen te volgen. Daarnaast toon jij hier dag in dag uit het tegendeel van wat je nu wil beweren. Vermoei jezelf niet met een toneelstukje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Hitchens:

Simpel, omdat het huwelijk een gebruik is wat is ingesteld door mensen, en de Bijbel is geschreven door die mensen. Overigens denk ik niet dat het huwelijk zoals jij dat bedoelt al bestond in de tijd van de Bijbel.

Naar wat we vaak lezen was polygamie eerder de regel, slavinnen waren echter niet officieel dan wel gebruiksvoorwerpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7 Dec 2016 om 20:02 zei sjako:

Een geestelijk ingesteld mens heeft aan mijn antwoord genoeg. Google maar eens een beetje.

Sorry, maar jij zegt:

"... Een bruiloft is ingesteld door God zelf en dat mooie feit mag gevierd worden, deed Jezus trouwens ook, dus  dat vergelijk slaat nergens op."

Vervolgens vraag ik je alleen maar om de tekst te geven waar een bruiloft ingesteld is door G'd en na twee pagina's waarin jij allerlei teksten aanhaalt die kennelijk over het huwelijk moeten gaan ("omdat zelfs een pastor het met je eens zou moeten zijn"), heb je nog steeds geen antwoord gegeven. 

Mag ik daaruit afleiden dat wat je gezegd hebt simpelweg niet waar is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-11-2016 om 18:26 zei Albert57:

Kerstmis is weer nakende... Veel christenen weten niet dat de oorsprong hiervan zuiver van de afgoden afkomstig is: Noach>Cham>Cusch>Nimrod x Semiramis ('koningin des hemels'); kind: Tammuz ("onbevlekt" geboren op 25 dec.).

Nimrod betekend "rebel(s)" en hij stichtte Babylon (Gen.10:8-12), rebelerende tegen JHWH (Gen.11:4). Zijn vrouw Semiramis baarde hem Tammuz... Een verdergaande studie hierover staat op de site www.wijze-vader.nl onder 'bijbelstudie' "kerstmis".

"Viert" u ook de Paganse afgoderij; de Mitras-verering...??? De vroeg-christelijke kerk deed dit niet n.a.v. de kennis die zij hierover hadden...

Ik geloof dat je in een topic ook op de OP mag reageren, dus dat doe ik maar.

Ik vier kerst omdat ik het een heel goed iets vind om bepaalde gebeurtenissen te herdenken. Net zoals we 5 mei vieren en 4 mei gedenken (staat trouwens nergens in de Bijbel), lijkt het me eigenlijk best een mooi idee om te gedenken en te vieren dat God mens werd en dat (dus) Christus op aarde kwam. In feite het eerste hoofdstuk van het nieuwe testament (andere NT hoofdstukken vooraf zou je een proloog kunnen noemen). In een best wel groot deel van het christendom (de grote meerderheid) kennen we de liturgische kalender. Eigenlijk is het evangelie als het ware over het jaar heen verdeeld (een mooie gewoonte overgenomen van de Joden) en loop je door het jaar heen als het ware het evangelie. Zo heb je vieringen over dat Maria door een engel bezocht werd, geboorte Jezus, kruisiging, opstand, hemelvaart en enorm veel andere vierigen. Sommigen zijn wat minder in de aandacht. Zo heb je bijvoorbeeld ook het feest van dat Jezus door Johannes gedoopt werd. Maar sommige feesten hebben net meer aandacht. Liturgisch gezien is Pasen (feest van de opstanding) het ultieme en belangrijkste feest (niet kerst dus). Maar de geboorte van Jezus is ook best iets wat herdenkingswaardig is. En laten we pragmatisch zijn, in een donkere koude tijd van het jaar is het best mooi om te herdenken dat met Jezus het licht in de wereld kwam.
Waarom dan in december? Ieder pantoffeldiertje dat in december in Israël is weet dat je dan niet 'bij nacht in het veld' gaat liggen als herdertje zijnde. Je vriest dan dood. Geen theoloog gelooft ook dat Jezus toen geboren is. Waarom we het wel vieren dan? Mooie spreiding qua feestdagen, 'omdat het kan' en bovenal: omdat er al feestdagen zijn rond die dag. Mensen vieren nu eenmaal graag rond bepaalde periodes in het jaar feesten. Het stikt bijvoorbeeld ook van lente feesten. Maar wacht Olorin, Pasen is een voortzetting van Pesach, en Jezus heeft het ingezet! Euh, mja... Bijna, Jezus roept het eigenlijk op continu te vieren. Maar afgezien daarvan, het zelfde balletje gaat op voor de Joden natuurlijk. Waarom dan Pesach vieren?
Terug komende, het is gewoon nogal strategisch om zo'n dag een feest te vieren, maar dan ingevuld met een volstrekt christelijke betekenis. We aanbidden geen zon, we vieren dat Christus geboren werd. Het is geen heidens feest. Nee, het is een vervanging van heidense betekenis met een Bijbelse betekenis. Kijk gewoon naar de inhoud.

En waarom ik niks met de kritiek op kerst kan: Ik geloof dat in de ultieme consequentie van die kritiek je het oude testament aanvalt. Wat het christendom met kerst gedaan heeft is in continuïteit met de hele heilsgeschiedenis.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Olorin:

Ik vier kerst omdat ik het een heel goed iets vind om bepaalde gebeurtenissen te herdenken.

Daar kan ik nog wel inkomen. Het probleem is de ontstaansgeschiedenis van kerst. De datum, de gebruiken en de herkomst. En de herkomst van bekende kerstgebuiken zijn niet fraai. En dan gaat de tekst van Paulus op: wat heeft licht met duisternis gemeen! Bovendien wordt nergens aangegeven dat je het moet vieren. Bij de oud testamentische feesten werden die wél door God geboden. De enige gebeurtenis dat wél wordt geboden te herdenken is de gedachtenis viering, oftewel het heilig avondmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7 Dec 2016 om 20:02 zei sjako:

Ik heb het ook over het huwelijk, de bruiloft is het feestje, misschien is hier een misverstand?

Hooguit een misverstand bij jou dan, doordat je de twee begrippen door elkaar hebt gehaald.

Maar goed, dan is volgens jou het huwelijk dus ingesteld door G'd, waarvan je wat teksten hebt gegeven die nergens letterlijk jouw visie ondersteunen. Maar je kan al helemaal geen tekst citeren waarin "het feestje" (de bruiloft) is ingesteld. Dit feestje is dus (om met jouw eigen termen te spreken) onbijbels. Terwijl inderdaad wel in de bijbel staat dat Jezus dit feestje vierde. Waarom zouden christenen dan geen feestje (zoals kerst) mogen vieren zonder dat letterlijk in de bijbel terug te vinden is dat dit is ingesteld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Levi:

Hooguit een misverstand bij jou dan, doordat je de twee begrippen door elkaar hebt gehaald.

Maar goed, dan is volgens jou het huwelijk dus ingesteld door G'd, waarvan je wat teksten hebt gegeven die nergens letterlijk jouw visie ondersteunen. Maar je kan al helemaal geen tekst citeren waarin "het feestje" (de bruiloft) is ingesteld. Dit feestje is dus (om met jouw eigen termen te spreken) onbijbels. Terwijl inderdaad wel in de bijbel staat dat Jezus dit feestje vierde. Waarom zouden christenen dan geen feestje (zoals kerst) mogen vieren zonder dat letterlijk in de bijbel terug te vinden is dat dit is ingesteld?

O ja, dat zou kunnen dat ik deze begrippen door elkaar gehaald heb, ik bedoel dus het huwelijk. De bruiloft is het voltrekken inclusief het feest. Het huwelijk is door God ingesteld, de bruiloft is cultuurafhankelijk. Een huwelijk is een mooie gebeurtenis en mag gewoon gevierd worden met een bruiloft, iets wat Jezus ook deed. Niet alles mag tijdens een bruiloft. Zo is het gooien met rijst weer een heidense gewoonte.

Met kerst is het anders. In tegenstelling tot een huwelijk is dit niet door God ingesteld. Het is nergens geboden, de datum en gebruiken zijn van heidense afkomst (Saturnaliën) en je eert God zeker niet als je van een heidens feest een 'feest voor Jehovah' maakt, want dan doe je hetzelfde als wat de Israëlieten deden met het gouden kalf. Lees dat verslag nog maar eens terug, het staat er letterlijk zo. Daarom werd door de eerste Christenen ook geen kerst gevierd.

Als een willekeurige datum was gekozen was het denk ik minder erg geweest, maar dan nog was het niet geboden. Maar dat is puur hypothetisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei violist:

@sjako

Hoe gaan kinderen van JG hier mee om? Op school zitten ze midden tussen de kerstversieringen neem ik aan en thuis is het een kale boel. Als ongelovige heb ik een kerstboom voor de gezelligheid in huis, zonder ergens bij stil te staan.

Indien je wenst kan ik daar wel een boekje over open doen vanuit het perspectief van een voormalig leerkracht in het openbare basisonderwijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei violist:

Hoe gaan kinderen van JG hier mee om? Op school zitten ze midden tussen de kerstversieringen neem ik aan en thuis is het een kale boel. Als ongelovige heb ik een kerstboom voor de gezelligheid in huis, zonder ergens bij stil te staan.

De meeste weten niet beter. Ze hebben er geen probleem mee. En we houden gewoon op andere dagen een feestje of etentje, zomaar zonder reden. En als er iets  te vieren valt dan pakken veel wat groter uit. En thuis kan je het toch wel gezellig maken, maar niet met kerstspullen uiteraard. Voordeel daarvan is dat je dan er de hele winter plezier van hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen de almachtige en alwetende God 13,8 miljard jaar geleden het voltallige universum schiep op een schaal die voor ons totaal onbevattelijk is, moet hij vanuit zijn alwetendheid gedacht hebben:

Oóit, na 8 miljard jaar, zal er vanuit het puin van exploderende sterren ergens in een verre uithoek van dit universum een rotsblok ontstaan dat we de Aarde noemen, op deze Aarde zullen na 4,6 miljard jaar levende organismen ontstaan, er zal binnen dat leven na 459.800.000 jaar een bijzondere diersoort voortkomen, en deze diersoort zullen we noemen 'de moderne mens', en 198.000 jaar lang zal deze moderne mens rondzwerven op de Aarde, elkaar de hersens inslaan, waarna ik hem zal laten weten dat ík besta door de boodschap in te fluisteren aan een woestijnvolk, en zij zullen een club oprichten ter ere van mij, en deze club zal 2000 jaar later weer een club oprichten die zichzelf de Jehovah's Getuigen zullen noemen, en deze Jehovah's Getuigen zullen een hekel krijgen aan kerstballen en een piek.  

En mijn taak zal dan volbracht zijn.

1 uur geleden zei sjako:

En we houden gewoon op andere dagen een feestje of etentje, zomaar zonder reden.

Eeehm. Staat er in de Bijbel dan dat je zomaar zonder reden een feestje mag geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

De meeste weten niet beter.

@sjako Ik zou dat toch niet zo willen zeggen. Want uit verhalen van bijvoorbeeld leerkrachten blijkt dat genoeg JG-kinderen wel degelijk moeite hebben met het niet mogen vieren van kerst en Sinterklaas, het niet mogen trakteren op verjaardagen, etc. Want kinderen weten vaak wel degelijk beter; ze zien immers regelmatig op school dat het ook anders kan en mogen daar dan vervolgens niet aan meedoen. Dat kan voor een kind nu juist heel moeilijk zijn, zeker als de school juist heel uitgebreid aandacht besteed aan kerst, zijn vriendjes op school enthousiast vertellen over geschenken die zij met Sint en of met kerst hebben gekregen en wellicht ook de gezellig versierde woning zien als zij bij een vriendje op bezoek komen.

Gelukkig zijn er ook JG die hun kinderen liefdevol dat gemis willen compenseren met bijvoorbeeld extra cadeautjes in de decembermaand, behalve natuurlijk op de feestdagen zelf, of door met het gezin extra een dagje uit te gaan, of misschien zelfs stieken een oogje dicht te knijpen als het kind toch een buitengewoon lekkere traktatie heeft aangenomen op school. JG zijn immers ook maar mensen en de boog kan misschien niet altijd even gespannen staan.
Maar dat voor deze kinderen de feestdagen toch extra moeilijk kunnen zijn, dat valt toch niet te ontkennen. Kinderen willen immers graag meedoen met hun vriendjes en met leuke activiteiten op school. Als dat dan niet mag en als ze misschien daarvoor zelfs gepest worden, dan weten ze echt wel beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid