Spring naar bijdragen

Kerstmis...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 267
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ofwel lieg je nu, of heb je geen kennis van zaken... Aan het tweede kan iets gedaan worden... Het eerste merk ik wel vaker op bij JG om hun eigen gelijk te halen. Hier een stuk van een collega va

Ik zou zeggen 'er "mis"t iets.' Maar ik zeg dat eigenlijk niet. Ik ben blij dat men kerst viert. Ik zou het jammer vinden als men in Nederland een soort atheïstische beeldenstorm zou toepassen en h

39 minuten geleden zei antoon:

Geen enkele JG is een kersthater, de argumenten worden gewoon netjes uitgedragen ,wel zijn we verplicht om te waarschuwen hoe de God van de bijbel er over denkt.

Ik heb het naar eer en geweten gedaan. Ik heb het van alle kanten belicht. De keuze of iemand kerst wilt vieren ligt bij iedereen afzonderlijk. Ik heb geprobeerd met Bijbelse argumentatie dit te onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-12-2016 om 18:31 zei sjako:

Dit is natuurlijk niet waar. Alles wijst erop dat Kerst een afgeleide is van de Saturnaliën. Geen enkele wetenschapper zal het hier mee eens zijn.

Ofwel lieg je nu, of heb je geen kennis van zaken... Aan het tweede kan iets gedaan worden... Het eerste merk ik wel vaker op bij JG om hun eigen gelijk te halen.

Hier een stuk van een collega van me:

Voor wie het interessant vind, hieronder een korte beschrijving over wat we historisch gezien over de oorsprong van kerst weten. En dat is NIET wat de JG leren.

De theorie is heel lang geweest dat de datum van kerst gekozen is ter vervanging van het Romeinse feest 'Dies Natalis Sol Invictus' (geboortedag van de onoverwinnelijke zon).

Sol Invictus zou dan dezelfde zijn als Mithras en 25 december zou dan de geboortedag zijn van Mithras. In het jaar 274 zou keizer Aurelianus Sol Invictus tot staatsgod hebben benoemd en ter ere van deze god dan Dies Natalis Sol Invictus in het Roeminse Rijk hebben ingevoerd. Later zou onder keizer Constantijn christenen godsdeinstvrijheid krijgen. Constantijn vereerde Sol Invictus maar zou op zijn sterfbed als christen gedoopt zijn. Christenen zouden vervolgens de geboortedag van Sol Invictus hebben overgenomen en er Kerst van gemaakt hebben.

Het probleem is echter dat dit historisch niet te ondersteunen is. Historische feiten zijn vermengd met gissingen. Er is geen bewijs voor een 'Dies Natalis Sol Invictus' dat aan het christelijke kerstfeest voorafgaat.

Het eerste onomstotelijke voor een feest ter ere van de geboorte van Jezus op 26 december is de 'Chronograaf van 354' (de kalender van Filocalus). In dit docuemnet staat eene lijst van gedenkdagen voor de martelarendat begint met de melding: VIII kal. Ian. natus Christus in Betleem Iudeae (8ste dag voor de kalender van Januari (dwz 25 dec) geboorte van Christus in Bethlehem Judea). Dit document stamt uit 354 n. Chr.

In dat zelfde document vinden we het eerste bewijs van een Dies Natalis Sol Invictus: in een ander overzicht staaat vermeld dat op 25 december Natalis Invicti gevierd werd met 30 waggenraces.

Dit document bevat dus zowel de eerste officiele vermelding van 25 december als de geboortedag van Jezus als de eerste vermelding van Dies Natalis Sol Invictus..

Er is verder geen enkel historisch bewijs van een officiële Natalis Sol Invictus feest dat aan kerst voorafgegaan zou zijn. Ook is er geen enkele vermelding van een geboortedag van Kithras op 25 december. Bovendien is er ook geen bewijs dat in de officiële staatscultus Sol Invictus en Mithras aan elkaar gelijkgesteld zouden zijn.

Er zijn wel oude christelijke bronnen te vinden (vanaf einde tweede eeuw) waarin men probeerde te berekenen wanneer Christus geboren zou zijn. In meerdere van deze documenten wordt overigen 25 december genoemd.

Het idee dat Jezus op 25 december geboren zou zijn is voor het eerst te lezen in een werk van Sextus Julius Africanus in het jaar 221 (dus meer dan 130 jaar voor de eerste bekende verwijzing naar Dies Natalis Sol Invictus)

De belangrijkste reden voor Sextus Julius Africanus om 25 december als datum voor Jezus’ geboorte te kiezen heeft betrekking op twee belangrijke en symbolische data:

- de datum van de schepping van de wereld
- het lentepunt

Beiden data werden op de Romeinse kalander gesteld op 25 maart.

Sextus Julius Africanus dacht dat de incarnatie (Jezus’ menswording) op 25 maart had plaatsgevonden. Dit zou een perfecte symbolische betekenis hebben, omdat tijdens de menswording van Jezus, de nieuwe schepping begon. Omdat Jezus incarnatie plaatsvond bij het moment van zijn conceptie, betekende dit dat na exact 9 maanden, Jezus op 25 december geboren zou zijn

Hippolytus van Rome (225 n. Chr. ) zet de geboorte van Jezus ook op 25 december. ( "acht dagen vóór het kalenden van januari"). Echter, er is discussie over de vraag of deze regel in zijn werk echt is, of een interpolatie in de echte tekst van Hippolytus is. De beste manuscripten van Hippolytus noemen zowel op 25 december en 2 april als mogelijke data voor de geboorte van Jezus, hoewel de laatste datum ook kan verwijzen naar zijn conceptie.

Er zijn nog andere redenen waarom christenen kozen voor de datum van 25 december. Eén van die redenen is gebaseerd op de geschatte datum van de dood van Jezus, die door enkele vroege christenen geplaatst werd op vrijdag 25 maart. (Overigens is dit historisch onmogelijk, omdat 25 maart niet op een vrijdag kan vallen in de jaren die voor Jezus dood in aanmerking komen) Gebaseerd op het Joodse idee van de "integrale leeftijd," die de conceptie van grote profeten op dezelfde datum als de dood plaatsen, dachten deze vroege christelijke schrijvers dat Jezus’ conceptie op dezelfde dag als zijn sterfdag had plaatsgevonden, dus ook op 25 maart. Als we dan negen maanden verder tellen, betekent dit dat hij werd geboren op 25 december. Het werk van De Solstitia et Aequinoctia Conceptionis et nativitatis Nostri Iesu Christi et Iohannis Baptistae,(ten onrechte toegeschreven aan Johannes Chrysostomos) ondersteunt deze visie:

"Daarom is onze Heer ontvangen is op de achtste dag voor het kalenden van april in de maand maart, dat is de dag van de passie van de Heer, en van zijn conceptie. Want op de dag dat hij werd verwekt, is op dezelfde dag dat hij leed."

Nog een reden voor de keuze van de datum van 25 december wordt wel gevolgd door 4e eeuw bisschop en schrijver Johannes Chrysostomus. Zijn redenatie gaat als volgt:

Lukas 1 zegt dat Zacharias bezig is met het uitvoeren van zijn priesterlijke taak in de tempel als de engel Gabriël hem verteld dat zijn vrouw zwanger is van Johannes de Doper. Tijdens de zesde maand van de Elisazabeths zwangerschap bezoekt Gabriel Maria.

De 24 klassen van de Joodse priesters diende een week in de tempel, en Zacharias diende in de achtste klasse (Abia). De Rabbijnse traditie stelt de klasse van dienst vast toen de Tempel werd verwoest in 70 na Christus. Als je deze Rabbijnse traditie volgt zou de klasse waarin Zacharia heeft gediend op 2-9 oktober in 5 v. Chr. kunnen worden geplaatst. Maria’s zwangerschap zou zes maanden later zijn begonnen en 9 maanden erna werd Jezus geboren.

Voor Johannes Chrysostomos, was de datum van 25 december dan ook gebaseerd op de Schrift en de joodse traditie.

Weer een ander argument dat gevolgd werd is de volgende: De engel Gabriël verscheen aan Maria "in de zesde maand" (Luk 1:26) Uit de bijbel is niet duidelijk of dit de zesde maand van Elisabeths zwangerschap was of de zesde maand van de Joodse kalender. Sommigen vroeg christelijke schrijvers rekenen van de zesde maand van de joodse kalender, dat is in Adar (onze februari / maart). Reken negen maanden voor de zwangerschap en je komt bij Kislev (onze november / december). Volgens sommige kerkvaders, werd Jezus geboren tijdens Channukah.

Er zijn dus, meerdere redenen waarom men koos 25 december als datum om de geboorte van Jezus vieren. Geen enkele van deze redenen heeft echter te maken met een heidens feest.

Toen kerst in Rome werd ingevoerd was het noorden van Europa niet christelijk. Rond 500 waren de Franken christelijk, In de 9de eeuw de Saksen en de Friezen. Het heeft tot ver in de Middeleeuwen geduurd voordat het christendom in Scandinavië was doorgedrongen,

Vaak wordt beweerd dat veel van onze kerstgebruiken overgenomen zijn van het Germaanse midwinterfeest of het Joelfeest van de Scandinaviërs. Maar de eerste vermelding van een Joelfeest pas in de 6de en 7de eeuw in de bronnen op. Dat is 2 eeuwen na de invoering van het kerstfeest in Rome.

Zijn de kersgebruiken en versieringen van een heidense oorsprong? We kunnen dit niet goed met historische bronnen onderbouwen. Het gebruik van de kerstboom ontstaat aan het eind van de Middeleeuwen in de omgeving van de Elzas, en pas gedurende de 19de eeuw werd het de gewoonte om deze in de huizen te zetten. een directe relatie tussen de kerstboom en heidense of voorchristelijke gebruiken uit een Germaans feest zijn dan ook niet aan te tonen.

Er zijn geen onomstreden historische bronnen die kunnen bewijzen dat het bij kerst om een heidens feest zou gaan die later door christenen is overgenomen als de geboorte van Jezus.

bronnen:

Mithras Kult und Mysterium (2012) M. Clauss
Sol. The sun in the art and religions of Rome (2009) S. Hijmans
Toward the origins of Christmas (1995) S. Roll
The origins of the liturgical year (1986) TJ Talley

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ZENODotus Iedere wetenschappelijk stuk wat ik gelezen heb over kerst, of het nu in een encyclopedie, internet of wat dan ook is, stemt overeen met wat wij leren. Het  barst van de bewijzen. Een heleboel gebruiken is terug te herleiden tot de Saturnaliën: Misoltoe, de boom, de kerstman. En de herders lagen bij nachte, te vernikkelen van de kou, want het is dan winter en het kan er zelfs sneeuwen. En de Romeinen waren ook niet gek, die laten de mensen niet hartje winter naar hun geboorteplaats komen voor een volkstelling. En volgens mij zijn er wel degelijk bewijzen dat de Katholieke kerk de Saturnaliën hebben 'gekerstend'. Maar als jij er anders over denkt moet je dat natuurlijk zelf weten.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sjako

Wanneer 2 verschillend denkenden vast blijven houden aan hun eigen "bewijzen" zonder de "bewijzen" van de ander te onderzoeken kom je nooit tot elkaar. Het stuk van Zenodotus liegt er niet om. Je zou alles van Zenodotus eens alinea voor alinea moeten doornemen. Als een ander geloof betere argumenten heeft is er toch niets op tegen om op dat andere geloof over te stappen? (of om overal van af te zien)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een stuk wat een beetje uit de lucht komt vallen. Ik denk dat mijn argumenten er ook niet om liegen. De herdertjes lagen echt niet bij nachte in de bikkelkou. En het is jammer dat het bestand invoegen niet goed werkt, want dat zou ook weer het een en ander duidelijk maken. Maar ik zal er nog op terug komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens Thora

eloel - valt in augustus/september = zesde maand, tel hierbij 9 maanden op en dan kom je in mei uit. Dus deze redenatie klopt niet.

Dit had betrekking op de uittocht uit Egypte door de Israëlieten die in de lente plaatsvond. Deze indeling begint zodoende in het voorjaar.
1. nisan - valt in maart/april
2. iar - valt in april/mei
3. sivan - valt in mei/juni
4. tammoez - valt in juni/juli
5. av - valt in juli/augustus
6. eloel - valt in augustus/september
7. tisjri - valt in september/oktober
8. chesjvan - valt in oktober/november
9. kislew - valt in november/december
10. tevet - valt in december/januari
11. sjevat - valt in januari/februari
12. adar - valt in februari/maart
13. adar 2 (in schrikkeljaren) - valt in maart/april

De 24 klassen van de Joodse priesters diende een week in de tempel, en Zacharias diende in de achtste klasse (Abia). De Rabbijnse traditie stelt de klasse van dienst vast toen de Tempel werd verwoest in 70 na Christus. Als je deze Rabbijnse traditie volgt zou de klasse waarin Zacharia heeft gediend op 2-9 oktober in 5 v. Chr. kunnen worden geplaatst. Maria’s zwangerschap zou zes maanden later zijn begonnen en 9 maanden erna werd Jezus geboren.
Er is dus geen bewijs dat Maria's zwangerschap 6 maanden later zou zijn begonnen. De dienst van Zacharia is ook speculatie.

Hoewel de Bijbel geen direct antwoord geeft op de vraag wanneer Jezus werd geboren, worden er wel twee details over zijn geboorte genoemd waaruit veel mensen concluderen dat hij niet op 25 december werd geboren.
Niet in de winter
1. De inschrijving. Kort voor Jezus’ geboorte gaf Caesar Augustus het bevel dat „“de gehele bewoonde aarde zich moest laten inschrijven””. Iedereen moest dat in „“zijn eigen stad”” doen, wat voor sommigen betekende dat ze een reis van meer dan een week moesten maken (Lukas 2:1-3). Dat bevel werd waarschijnlijk gegeven om belastingheffing en dienstplicht makkelijker te maken en zou op elk moment onpopulair zijn geweest. Maar Augustus zou zijn onderdanen niet nog meer hebben willen irriteren door ze zo’n lange reis tijdens de koude winter te laten maken.
2. Schapen: Schaapherders ’“verbleven buitenshuis en hielden ’s nachts de wacht over hun kudden”’ (Lukas 2:8). Het boek Jezus en zijn tijd zegt hierover: „“Tijdens de winter (meestal van november tot het joodse Paasfeest), als het gras schaars werd en er regen en kou dreigden, konden de schapen niet langer buiten blijven en moesten ze onder dak worden gebracht. Omdat Lucas vermeldt dat de herders ’in het open veld gedurende de nacht hun kudde bewaakten’, is de traditionele datum voor Kerstmis heel waarschijnlijk niet juist.””
In het begin van de herfst
We kunnen ongeveer berekenen wanneer Jezus werd geboren door terug te tellen vanaf zijn dood op 14 Nisan, tijdens het Pascha in de lente van het jaar 33 (Johannes 19:14-16). Jezus was ongeveer dertig toen hij begon met zijn bediening, die drie en een half jaar duurde. Hij werd dus in het begin van de herfst van het jaar 2 v.Chr. geboren (Lukas 3:23).

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

@ZENODotus Iedere wetenschappelijk stuk wat ik gelezen heb over kerst, of het nu in een encyclopedie, internet of wat dan ook is, stemt overeen met wat wij leren. Het  barst van de bewijzen. Een heleboel gebruiken is terug te herleiden tot de Saturnaliën: Misoltoe, de boom, de kerstman. En de herders lagen bij nachte, te vernikkelen van de kou, want het is dan winter en het kan er zelfs sneeuwen. En de Romeinen waren ook niet gek, die laten de mensen niet hartje winter naar hun geboorteplaats komen voor een volkstelling. En volgens mij zijn er wel degelijk bewijzen dat de Katholieke kerk de Saturnaliën hebben 'gekerstend'. Maar als jij er anders over denkt moet je dat natuurlijk zelf weten.

 

Zucht... Zoals de Catholic Enclypedia die jij (en jouw organisatie) partieel citeren... Sorry hoor... Maar als uit de lucht komt vallen wat ik heb geschreven, dan ben je vrij slecht op de hoogte (zoals de meeste mensen trouwens, maar die verbieden kerstmis niet en veroordelen niet degene die het wel vieren),

Je spreekt trouwens naast me heen... Het gaat niet om het feit of hij daadwerkelijk geboren is op 25 december (trouwens het hangt ervan af waar in Israël je bent , het gaat om het feit of het geleend is van een heidens ritueel, de data stellen anderzijds... En had je de link gelezen die ik al heb voorzien, zou je gemerkt hebben dat dit idee pas rond de 12de eeuw als een nota werd opgetekend en in de 19de en 20ste eeuw danig werd opgevolgd... Men (wetenschappers, zoals de hier aangehaalde et anderen) zijn daar nu niet zo zeker meer van. Je zou ook gemerkt hebben, zowel uit die link als wat ik hierboven schreef dat er al sprake is van 25 december voor de 3de eeuw, toen er geen enkele christen het in zijn hoofd zou halen om heidense gebruiken of feestdagen aan te nemen;

Verder op de vraag of de herders buiten konden zijn in december... Volgens één encyclopedie variëren de temperaturen in Israël in de koudste maand (januari, dus niet december) van 7*C in het Noorden tot 16*C in het zuiden... Dat het overal vroor dat het kraakte en sneeuwde (wat niet eens alle dagen het geval is) is niet noodzakelijk waar...

Maar laten we er ook even de bijbel bij nemen, in Gen 31,40 spreekt Jakob tot Laban dat hij in de hitte van de dag en de kou van de nacht voor hem werkte, uit de context blijkt dat hij dus hoogst waarschijnlijk tijdens deze periode bij de dieren bleef.

Wat de dienst in de tempel betreft, als ik me goed herinner waren er twee cycly... Als je wil zoek ik het nog even voor je op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei ZENODotus:

Verder op de vraag of de herders buiten konden zijn in december... Volgens één encyclopedie variëren de temperaturen in Israël in de koudste maand (januari, dus niet december) van 7*C in het Noorden tot 16*C in het zuiden... Dat het overal vroor dat het kraakte en sneeuwde (wat niet eens alle dagen het geval is) is niet noodzakelijk waar...

Eventjes Googlen op sneeuw en Jeruzalem en je ziet dat het in de winter toch wel erg koud is.

Maar je gaat voorbij aan mijn verdere bewijsvoering paar posten verder.

Dit is ook een interessante link

http://bereastudies.nl/wp-content/uploads/2013/06/Wanneer-is-Jezus-nu-ECHT-Geboren1.pdf

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Eventjes Googlen op sneeuw en Jeruzalem en je ziet dat het in de winter toch wel erg koud is.

Maar je gaat voorbij aan mijn verdere bewijsvoering paar posten verder.

Eventjes googlen op Bethlehem en temperatuur en je krijgt de vrij milde temperaturen te zien van Bethlehem. Voor zover ik me bewust ben heb ik alles besproken wat er in je post stond... behalve misschien dit: We kunnen ongeveer berekenen wanneer Jezus werd geboren door terug te tellen vanaf zijn dood op 14 Nisan, tijdens het Pascha in de lente van het jaar 33 (Johannes 19:14-16). Jezus was ongeveer dertig toen hij begon met zijn bediening, die drie en een half jaar duurde. Hij werd dus in het begin van de herfst van het jaar 2 v.Chr. geboren (Lukas 3:23).

Dit komt waarschijnlijk uit een wachttoren? Want er is geen consensus over hoe lang Jezus heeft gepredikt voor zijn dood, juist door het feit dat in de synoptische evangelies maar één pesach wordt vernoemd, dat zijn er drie in het Johannes-evangelie, maar die is natuurlijk ook het oudste... Over het algemeen wordt trouwens aangenomen dat hij tussen 4 en 7 vChr werd geboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Ik heb een link toegevoegd aan mijn vorige post die ongeveer tot dezelfde conclusie komt.

Op volgende site kun je nauwkeurig het weer van Jeruzalem raadplegen:

http://www.klimaatinfo.nl/israel/jeruzalem.htm

Let vooral op volgende: Jeruzalem heeft een mediterraan klimaat. Dit kenmerkt zich door zachte milde winters. En hoewel sneeuwval af en toe voorkomt zijn temperaturen onder nul redelijk zeldzaam. De zomers zijn warm en kunnen erg heet worden. De meeste neerslag valt in de herfst en lente.

Ik heb even gegrasduind door de link die je geplaatst hebt... Maar deze gaat niet over de oorsprong van kerstmis, maar over wanneer (en dan vooral het jaar) waarop Jezus geboren zou zijn... Het valt mij trouwens op dat hij vaak vrij eenzijdig is (zoals b.v. met de sterfdatum van Herodes I)...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sjako

Mag je het allemaal niet wat nuchterder bekijken? Stel 25 december was inderdaad een heidense feestdag en Jezus is  hartje zomer geboren. Wat is er dan evengoed verkeerd aan om als gelovige te zeggen dat hij als tegenhanger van dat heidense winterfeest op die dag gaat herdenken dat Jezus  zo'n 2000 jaar geleden op aarde is gekomen? En omdat het een blijde gebeurtenis was mag die best met wat lichtjes en gezelligheid gevierd worden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hierbij een stuk uit de link die ik hierboven geplaatst heb. Dit is een heel uitvoerig onderzoek door een Dr. Volgens hem is Jezus rond 29 september geboren. Zelfde conclusie als de Jehovah's Getuigen.

'Er zijn er die geloven dat Jezus op de eerste dag van het Loofhuttenfeest geboren is (Tishri 15) en dat Hij op de achtste dag van Loofhutten besneden werd (Tishri 22). Deze theorie is aannemelijk omdat op deze bestemde tijd in de toekomst Christus in ons geboren zal worden. Jezus Zelf is echter op de avond van Bazuinen geboren (Tishri 1).

God bepaalde binnen de wet in de herfst drie zeer belangrijk heilige dagen van het jaar. Deze dagen bevinden zich allemaal in de zevende maand van de Hebreeuwse kalender, hetgeen de maand Tishri is. Met onze kalender correleert dit ruwweg met september of oktober. De heilige dagen zijn als volgt:

(1) Bazuinen (Tishri 1)
(2) Verzoendag (Tishri 10)
(3) Loofhuttenfeest (Tishri 15-22)

Om de hele wet te vervullen waren Johannes en Jezus niet in staat om hun bediening voor hun 30e levensjaar te beginnen (Num. 4:3, 23, 30, 35, 39). Wij zullen aantonen dat Jezus vijf dagen voor het begin van het Loofhuttenfeest op de verzoendag (Tishri) gedoopt is. Als Hij op de eerste dag van Loofhutten geboren was, zou Hij niet tot Johannes zijn genaderd om op de verzoendag gedoopt te worden, want dan was Hij enkele dagen tekort gekomen voor zijn 30e verjaardag.

De vraag die dus oprijst, is hoe wij weten dat Jezus op de verzoendag gedoopt is? Op die dag moesten de priesters in de tempel kiezen tussen de twee bokken. Zij moesten over deze twee bokken het lot werpen om te zien welke bok gedood en welke de woestijn ingestuurd moest worden. (De volledige instructies kunt u vinden in Leviticus 16.) Toen Jezus voor Zijn doop tot Johannes naderde, waren al zijn daden gericht op het vervullen van de eisen van de verzoendag.

Terwijl de priester deze rituelen binnen de tempel deden, naderde Jezus tot Johannes om gedoopt te worden. Johannes was in de ogen van God de ware hogepriester. Kajafas was de door mensen gekozen hogepriester in de tempel. Jezus presenteerde zich op Zijn beurt als de eerste bok, die “gedood” moest worden om het heiligdom te reinigen. Zijn doop was het moment van Zijn juridische dood. De doop vertegenwoordigt de dood (Romeinen 6:4). Na Zijn doop zegt Mattheüs het volgende: “ Toen werd Jezus door de Geest weggeleid naar de woestijn om verzocht te worden door de duivel.”

Hij vervulde dus meteen het patroon van de tweede bok die rond die tijd “door de hand van een man, die daarvoor gereedstaat, de woestijn ingestuurd werd” (Lev. 16:21). Het Hebreeuwse woord voor “een man die daarvoor gereedstaat” betekent hier inderdaad gereed, maar ook seizoensgebonden of tijdig. In dit geval zien wij dat de man die gereed stond de Heilige Geest was, die altijd op de bestemde tijd verschijnt om het werk te doen. Zo zien wij dat de doop van Jezus en de leiding van de Geest, die Hem de woestijn in leidt, direct parallel loopt met de gebeurtenissen in de tempel op de verzoendag. Dit kan enkel en alleen wijzen op het feit dat Hij, negen dagen na Zijn 30e verjaardag op het Feest van de Bazuinen, op de verzoendag gedoopt is. 

@ZENODotus

Jezus heeft 3 1/2 jaar gepredikt. Deze Dr. komt tot dezelfde conclusie.

Toen Jezus opgegroeid was naderde Hij op de verzoendag in september van het jaar 29 n.Chr. tot Johannes de Doper. Dit was het vijftiende regeringsjaar van keizer Tiberius, de aangenomen zoon van keizer Augustus, die zelf op 19 augustus in het jaar 14 n.Chr. was gestorven. Het dienstwerk van Jezus duurde 31⁄2 jaar en Hij werd op het Pascha van 3 april 33 n.Chr. gekruisigd. 

32 minuten geleden zei violist:

Mag je het allemaal niet wat nuchterder bekijken? Stel 25 december was inderdaad een heidense feestdag en Jezus is  hartje zomer geboren. Wat is er dan evengoed verkeerd aan om als gelovige te zeggen dat hij als tegenhanger van dat heidense winterfeest op die dag gaat herdenken dat Jezus  zo'n 2000 jaar geleden op aarde is gekomen? En omdat het een blijde gebeurtenis was mag die best met wat lichtjes en gezelligheid gevierd worden.

Lees m'n stukken nog maar eens goed. Daar gaat dit hele onderwerp over. Ik vier de komst van Jezus trouwens elke dag. Als ik zo'n foto zie uit Syrië, een vader met z'n dode zoontje in zijn armen, ben ik zo blij dat God heeft beloofd dat de aarde weer door Zijn Zoon in een Paradijs wordt veranderd. Al deze ellende zal worden weggenomen. Dan mogen we samen met de engelen zingen VREDE OP AARDE.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei sjako:

Als ik zo'n foto zie uit Syrië, een vader met z'n dode zoontje in zijn armen, ben ik zo blij dat God heeft beloofd dat de aarde weer door Zijn Zoon in een Paradijs wordt veranderd.

Ik heb daar andere gevoelens bij, wat hebben we aan beloftes die tot nu toe nog steeds niet zijn uitgekomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei violist:

Ik heb daar andere gevoelens bij, wat hebben we aan beloftes die tot nu toe nog steeds niet zijn uitgekomen?

We kunnen niet alles begrijpen. God grijpt in op Zijn tijd. Wij kunnen niet in de toekomst kijken, dat kan God wel. Daarom handelt Hij op een manier dat wij niet begrijpen. We weten niet wat een bepaalde handeling voor invloeden heeft op de toekomst en dat weet God wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei sjako:

We kunnen niet alles begrijpen. God grijpt in op Zijn tijd. Wij kunnen niet in de toekomst kijken, dat kan God wel. Daarom handelt Hij op een manier dat wij niet begrijpen. We weten niet wat een bepaalde handeling voor invloeden heeft op de toekomst en dat weet God wel.

Ik herken dit vanuit mijn opvoeding maar met dit soort dooddoeners nam ik al snel geen genoegen meer. Je spreekt ten onrechte in meervoud, want hoe weet een ander dat ik het niet zou kunnen begrijpen als God mij een goede uitleg zou geven? De situatie is nu zo dat God helemaal niets over het wereldgebeuren uitlegt en daarom maakt de kerk er maar van dat dat God dat niet doet omdat wij het toch niet zouden begrijpen. Beetje verdacht allemaal, vind je niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:

Hij legt juist heel veel uit over deze tijd.

Je zei: "Als ik zo'n foto zie uit Syrië, een vader met z'n dode zoontje in zijn armen, ben ik zo blij dat God heeft beloofd dat de aarde weer door Zijn Zoon in een Paradijs wordt veranderd"

Heeft Hij jou uitgelegd waarom dat jongetje dood moest of valt dit onder Gods manier van handelen die jij toch niet begrijpt en daarom goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid