Spring naar bijdragen

Kerstmis...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 267
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ofwel lieg je nu, of heb je geen kennis van zaken... Aan het tweede kan iets gedaan worden... Het eerste merk ik wel vaker op bij JG om hun eigen gelijk te halen. Hier een stuk van een collega va

Ik zou zeggen 'er "mis"t iets.' Maar ik zeg dat eigenlijk niet. Ik ben blij dat men kerst viert. Ik zou het jammer vinden als men in Nederland een soort atheïstische beeldenstorm zou toepassen en h

Op 7 Dec 2016 om 20:02 zei sjako:

O ja, dat zou kunnen dat ik deze begrippen door elkaar gehaald heb, ik bedoel dus het huwelijk. De bruiloft is het voltrekken inclusief het feest. Het huwelijk is door God ingesteld, de bruiloft is cultuurafhankelijk. Een huwelijk is een mooie gebeurtenis en mag gewoon gevierd worden met een bruiloft, iets wat Jezus ook deed. Niet alles mag tijdens een bruiloft. Zo is het gooien met rijst weer een heidense gewoonte.

Met kerst is het anders. In tegenstelling tot een huwelijk is dit niet door God ingesteld. Het is nergens geboden, de datum en gebruiken zijn van heidense afkomst (Saturnaliën) en je eert God zeker niet als je van een heidens feest een 'feest voor Jehovah' maakt, want dan doe je hetzelfde als wat de Israëlieten deden met het gouden kalf. Lees dat verslag nog maar eens terug, het staat er letterlijk zo. Daarom werd door de eerste Christenen ook geen kerst gevierd.

Als een willekeurige datum was gekozen was het denk ik minder erg geweest, maar dan nog was het niet geboden. Maar dat is puur hypothetisch.

Ik blijf jouw redenatie wonderlijk vinden. 

Het huwelijk is ingesteld door G'd (1), de bruiloft niet (2), maar dat is het feestje wat bij die mooie gebeurtenis hoort en daarom mag het gevierd worden (3). 

Dan vraag ik mij toch af waarom als Jezus gezonden is door G'd (1), het kerstfeest niet (2), maar dat wel het feestje is wat voor christenen bij de mooie gebeurtenis hoort (3), dit feest dan volgens jou niet gevierd mag worden. 

Waarom mag er bij de ene gebeurtenis wel een feestje gevierd worden en bij de andere niet? Volgens jou is de ene gebeurtenis (het huwelijk) door G'd ingesteld en volgens mij is de andere gebeurtenis(de geboorte van Jezus) ook een initiatief van G'd. 

Als je je wil verschuilen achter het feit dat er niet letterlijk in de bijbel staat dat je kerstfeest mag vieren, dan moet je ook consequent zijn en accepteren dat er ook niet letterlijk in de bijbel staat dat je een bruiloft mag vieren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Als je meent dat het grootste het kleinste niet kan beminnen........

Ik sluit dat niet maar als ik naar de berichtgeving over Syrië kijk bemint Hij naar mijn volle overtuiging geen enkel kind daar. Hoe makkelijk is het niet om onder de kerstboom te  zeggen dat God van je houdt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei violist:

Ik sluit dat niet maar als ik naar de berichtgeving over Syrië kijk bemint Hij naar mijn volle overtuiging geen enkel kind daar. Hoe makkelijk is het niet om onder de kerstboom te  zeggen dat God van je houdt?

Misschien. Maar hoe denken de christenen daar erover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Levi:

Ik blijf jouw redenatie wonderlijk vinden. 

Lees jij m'n antwoorden überhaupt wel? Lees m'n vorige post nog maar eens. Met een feest is niks mis, maar als het te maken heeft met valse religie of met data en gewoontes hiervan dan is God daar niet blij mee. 

8 uur geleden zei sjako:

Neem u in acht dat gij u er niet toe laat verstrikken hen te volgen, nadat ze van voor uw aangezicht zijn verdelgd, en dat gij niet naar hun goden informeert, door te zeggen: ’Hoe dienden deze natiën hun goden altijd? En ik, ja, ik zal het stellig zo doen.’  31 Zo moogt gij niet doen ten aanzien van Jehovah, uw God, want al wat Jehovah verfoeilijk is, wat hij werkelijk haat,

Verdiep je eens echt in de gewoontes van de kerst. Op YouTube staat het er vol mee, allemaal eenduidig. Kerstenen van oude heidense feestdagen is niet goed, zoals de tekst hierboven aangeeft, dat zijn manieren zoals de natiën hun goden dienden.

In Leveticus 18:30 staat het ook duidelijk.

30 En GIJ moet UW plicht jegens mij in acht nemen door geen van de verfoeilijke gebruiken te beoefenen die er vóór U zijn beoefend, opdat GIJ U daardoor niet onrein maakt. Ik ben Jehovah, UW God.’”

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7 Dec 2016 om 20:02 zei sjako:

Lees jij m'n antwoorden überhaupt wel? Lees m'n vorige post nog maar eens. Met een feest is niks mis, maar als het te maken heeft met valse religie of met data en gewoontes hiervan dan is God daar niet blij mee. 

Verdiep je eens echt in de gewoontes van de kerst. Op YouTube staat het er vol mee, allemaal eenduidig. Kerstenen van oude heidense feestdagen is niet goed, zoals de tekst hierboven aangeeft, dat zijn manieren zoals de natiën hun goden dienden.

In Leveticus 18:30 staat het ook duidelijk.

30 En GIJ moet UW plicht jegens mij in acht nemen door geen van de verfoeilijke gebruiken te beoefenen die er vóór U zijn beoefend, opdat GIJ U daardoor niet onrein maakt. Ik ben Jehovah, UW God.’”

Leviticus 18 gaat niet over het houden van feestjes. 

En ja, ik lees je antwoorden zeer nauwkeurig. Maar als je het niet erg vind, laat ik de gewoontes die mensen wel of niet hebben met kerst buiten beschouwing. De vraag is niet hóe kerstfeest gevierd mag worden, maar óf het gevierd mag worden. Jij en ik hebben ons daarbij allebei beroepen op de tekst van Paulus, waaruit jij meent op te maken je juist geen enkel feest mag vieren en ik opmaak dat het je vrij staat om welk feest dan ook te vieren. Op basis van die ene tekst komen we er dus niet uit. Daarna betrek je om jouw beweringen kracht bij te zetten een voorbeeld van een bruiloftsfeest. Ook daar ga ik op in en ik vraag me af waarom jouw redenatie is dat je wel een feestje mag vieren omdat er een huwelijk is voltrokken, maar waarom je geen feest mag vieren omdat Jezus is geboren. En nu vraag je mij of ik jouw posts wel doorlees. Ja dus. Maar misschien kan ik de vraag beter andersom stellen, want een antwoord op mijn bovenstaande vraag heb je niet gegeven. Je vind dat ik me moet verdiepen in de gewoontes van kerst. Dat vind ik niet. Ik vind dat we op grond van de bijbel tot een antwoord moeten komen of je feest mag vieren omdat Jezus geboren is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Levi:

Leviticus 18 gaat niet over het houden van feestjes. 

Nee, het gaat over gebruiken overnemen van andere (valse) religies. In het geval van de Israëlieten de gebruiken van de volken om hen heen. Dat is hetzelfde als gebruiken overnemen door Christenen van bijv de Saturnaliën.

Ik heb nu ook duidelijk aangetoond dat je geen manieren van aanbidding mag uitvoeren zoals de natiën (in dit geval de Romeinen) dat doen. Als je je verdiept in gebruiken en de datum dan is het niet goed kerst te vieren. Een 'beetje' vergif in de waarheid kan je hele aanbidding teniet doen.

Galaten 5:9 9 Een weinig zuurdeeg doet de gehele massa gisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Sjako,

Het zal je wel niet verbazen dat ik jouw (of die van de leiding van het WTG) poging tot wetsbetrachting een lachertje vind. Het gaat helemaal niet over die dingetjes. Het gaat over relaties. Het gaat over ons hart. Hoe kan jij (of kunnen jullie) de viering van een feest veroordelen waar in eerste instantie de komst van de Heiland (en het licht) in de wereld wordt gevierd, of de datum nu klopt of niet? Denk je nu echt dat onze Schepper daar een hekel aan heeft? Wat betekent het voor jou persoonlijk als de bijbel zegt dat God ons hart aanziet en niet de buitenkant? Wat doe jij (doen jullie) trouwens met de Joodse feestdagen? Zijn die het waard om gevierd te worden of niet? Wat doe jij met de Sabbat?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Willempie:

Het zal je wel niet verbazen dat ik jouw (of die van de leiding van het WTG) poging tot wetsbetrachting een lachertje vind. Het gaat helemaal niet over die dingetjes. Het gaat over relaties. Het gaat over ons hart. Hoe kan jij (of kunnen jullie) de viering van een feest veroordelen waar in eerste instantie de komst van de Heiland (en het licht) in de wereld wordt gevierd, of de datum nu klopt of niet? Denk je nu echt dat onze Schepper daar een hekel aan heeft? Wat betekent het voor jou persoonlijk als de bijbel zegt dat God ons hart aanziet en niet de buitenkant? Wat doe jij (doen jullie) trouwens met de Joodse feestdagen? Zijn die het waard om gevierd te worden of niet? Wat doe jij met de Sabbat?

Ik heb er nu al zoveel over gezegd, vind het genoeg. Als je kerst wilt vieren, ga je gang. Voor de troon van God zullen we zien wij gelijk heeft, maar de Bijbel is er duidelijk over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Ik heb er nu al zoveel over gezegd, vind het genoeg. Als je kerst wilt vieren, ga je gang. Voor de troon van God zullen we zien wij gelijk heeft, maar de Bijbel is er duidelijk over.

Ik zou toch nog wel graag van je vernemen hoe jij denkt over de Joodse feestdagen en de sabbat. En wanneer ik voor de troon van de Schepper sta zal ik in ieder geval geen verantwoording te hoeven afleggen of ik wel of niet het kerstfeest heb gevierd. Zoveel is me wel duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Willempie:

Ik zou toch nog wel graag van je vernemen hoe jij denkt over de Joodse feestdagen en de sabbat. En wanneer ik voor de troon van de Schepper sta zal ik in ieder geval geen verantwoording te hoeven afleggen of ik wel of niet het kerstfeest heb gevierd. Zoveel is me wel duidelijk.

Waarom zou je dat dan wel van mij willen aannemen? Trouwens als je goed in dit onderwerp zoekt dan vind je al een antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Waarom zou je dat dan wel van mij willen aannemen? Trouwens als je goed in dit onderwerp zoekt dan vind je al een antwoord.

Ik ben gewoon geïnteresseerd in jouw visie omtrent die zaken, in verhouding tot jullie opvatting over het kerstfeest. Maar ik zal alles teruglezen. Mogelijk heb ik iets gemist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Nee, het gaat over gebruiken overnemen van andere (valse) religies. In het geval van de Israëlieten de gebruiken van de volken om hen heen. Dat is hetzelfde als gebruiken overnemen door Christenen van bijv de Saturnaliën.

Ik heb nu ook duidelijk aangetoond dat je geen manieren van aanbidding mag uitvoeren zoals de natiën (in dit geval de Romeinen) dat doen. Als je je verdiept in gebruiken en de datum dan is het niet goed kerst te vieren. Een 'beetje' vergif in de waarheid kan je hele aanbidding teniet doen.

Galaten 5:9 9 Een weinig zuurdeeg doet de gehele massa gisten.

In Leviticus 18 staat: 

1De Here sprak tot Mozes: 2Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: Ik ben de Here, uw God. 3Gij zult niet doen, zoals men doet in het land Egypte, waar gij gewoond hebt; gij zult niet doen, zoals men doet in het land Kanaän, waarheen Ik u breng; naar hun inzettingen zult gij niet wandelen. 4Mijn verordeningen zult gij volbrengen en mijn inzettingen in acht nemen en daarnaar wandelen: Ik ben de Here uw God. 5Ja, gij zult mijn inzettingen en mijn verordeningen in acht nemen; de mens die ze doet, zal daardoor leven: Ik ben de Here.

Dan volgt er een groot aantal bepalingen over met wie je wel of niet sex mag hebben en wanneer wel of niet, dat je geen sex mag hebben met dieren en je kinderen niet moet offeren aan Moloch. 

Daarbij gaat het niet om de volken om hen heen, maar er staat duidelijk in de door mij geciteerde tekst dat ze niet de gewoonten van de Egyptenaren of de Kanaanieten over mogen nemen. Er wordt met geen woord gerept over andere volken. 

Leviticus 18 gaat niet over het vieren van een feest en verbiedt het ook niet. Het gaat over het overnemen van gebruiken van een volk waar je vandaan komt en waar je gaat wonen, en de voorbeelden die gegeven worden gaan alleen maar over het hebben van sex of het aangaan van relationele verbintenissen. Dus niet over manieren van aanbidding. Dus misschien denk je dat je mij duidelijk iets aangetoond hebt, maar wat mij betreft is dat niet zo. De tekst van Leviticus gaat daar in de verste verte niet over. En nogmaals, de tekst gaat (behalve het ene zinnetje dat je geen kinderen mag offeren) over sex en relaties. En dus uitdrukkelijk niet over religie. 

En nogmaals: de gebruiken die voor jou zo'n ontzettend struikelblok lijken te zijn, dáár gaat de oorspronkelijke vraag niet over. De vraag is niet of ik een kerstboom neer mag zetten of dat ik kaarsen aan mag steken. De vraag is of ik de geboorte van Jezus mag vieren. En toon jij me nu alsjeblieft eindelijk eens aan waarom dat volgens jou niet zou mogen, in plaats van mij in de hoek te dwingen om naar de gebruiken rond het kerstfeest te kijken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Levi:

Leviticus 18 gaat niet over het vieren van een feest en verbiedt het ook niet. Het gaat over het overnemen van gebruiken van een volk waar je vandaan komt

Sommigen zeggen dat het overnemen van heidense gewoonten zoals de Saturnaliën  (dat zijn ook data waarop een feest wordt gevierd) de ultieme overwinning is op de heidenen (een volk) maar deze tekst laat zien dat God dit niet wilt.

Het gaat om God leren kennen. Dan weet je hoe Hij denkt. Hij wilt exclusieve aanbidding, vrij van heidense elementen. Daar gaat het om. Daarom mochten de Israëlieten geen gewoonten overnemen van de volken rondom hen of waar je vandaan komt. Als je Christen wordt dan kom je ook ergens vandaan toch? Je komt uit de wereld en daarvan mag je geen elementen die heidens zijn uit meenemen. God is zo heilig, daarom stelt Hij hoge eisen aan Zijn aanbidding. Het gaat niet eens zo zeer om de ballen, de boom etc. Het gaat om de geesteshouding waarin je Hem aanbid. God veranderd niet, dus Hij denkt nog hetzelfde als duizenden jaren geleden, en er staan genoeg voorbeelden dat Hij geen behagen heeft in overnemen van heidense gebruiken. Ook niet als het om overleveringen gaat. Lees Markus 7:6 en verder maar.

6 Hij zei tot hen: „Jesa̱ja heeft treffend over U, huichelaars, geprofeteerd, zoals er staat geschreven: ’Dit volk eert mij met [hun] lippen, maar hun hart is ver van mij verwijderd.  7 Tevergeefs blijven zij mij aanbidden, omdat zij mensengeboden als leerstellingen onderwijzen.’  8 Terwijl GIJ het gebod van God laat varen, houdt GIJ vast aan de overlevering van mensen.”

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Robert Frans:

Misschien. Maar hoe denken de christenen daar erover?

Het ging er over dat ik me niet kon voorstellen dat een God zich druk maakt om uiterlijk vertoon zoals het hebben van al of geen een kerstboom in huis met kerst. De logischl slotvraag daarop was waar Hij zich eigenlijk wel druk om maakt. Ik stelde vast in elk geval niet om de dagelijks omkomende kinderen in Syrië. Wat christenen hiervan vinden weet ik niet. Maar ik verwacht dat de meesten zullen zeggen dat we God nooit de schuld kunnen geven van een oorlog die wijzelf hebben ontketend. Alsof ik dat gezegd zou hebben. Ik blijf bij mijn standpunt dat de God uit de bijbel nog nooit iets heeft laten zien van zijn bestaan. Volgens de bijbel heeft Hij destijds het hart van de Farao van Egypte verhard om de hele wereld door zijn wonderen ontzag af te dwingen. Als we dat verhaal moeten geloven vraag ik me af waarom God het hart van Assad 5 jaar geleden niet heeft verzacht, het lag dan immers binnen zijn mogelijkheden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Weten jullie wat pas verboden Is met Kerstmis?? "Last Christmas" van Wham! draaien. Staat ook ergens in Levitivus

We kunnen wel een top 10 meest afschuwelijke kerstnummers maken. Sommigen moeten wel mede tot stand zijn gekomen door de duivel zelf. Zet vooral al ook geen skyradio aan deze periode. Ontwaakt en weest gewaarschuwd. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Voor de troon van God zullen we zien wij gelijk heeft,

Gaat God dan vanaf zijn troon beoordelen of je wel eens kerstboom hebt opgetuigd? Want dat is uiteindelijk waar het op neerkomt Sjako. Diezelfde God van exploderende zonnen en miljarden sterrenstelsels gaat beoordelen of jij wel eens bij -5  in Lutjebroek bij de kerstboomboer hebt gestaan voor 'eentje met een leuke piek'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hitchens:

Gaat God dan vanaf zijn troon beoordelen of je wel eens kerstboom hebt opgetuigd?

Ik vermoed dat de JG hierin banger zijn voor het "Besturend lichaam" in New York dan voor Jehova zelf. Maar het gaat niet alleen om het zetten van een kerstboom, men heeft verboden om op 25 en 26 december te herdenken dat Jezus op aarde kwam. Wie dat toch doet maakt zich schuldig aan een herdenking tijdens een heidens feest. Als ik een JH was zou ik zeggen: "Jullie kunnen me wat, ik herdenk gebeurtenissen uit de bijbel op dagen die mij uitkomen, ook al vallen die samen op dagen van  heidense feesten van vroeger. Hebben jullie niks anders te doen dan je daarover druk te maken?" Een God staat hier naar mijn idee helemaal buiten. Ik vraag me trouwens wel af of dit de werkelijke reden is. Uiteindelijk hebben de JG wel een iets andere kijk op Jezus, die maakt bij hen immers geen deel uit van de Drieëenheid?  Ik kan me daarom voorstellen dat zij zich ook met kerst wat afstandelijker wilden opstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Thorgrem:

We kunnen wel een top 10 meest afschuwelijke kerstnummers maken. Sommigen moeten wel mede tot stand zijn gekomen door de duivel zelf. Zet vooral al ook geen skyradio aan deze periode. Ontwaakt en weest gewaarschuwd. ;)

Ik ben gek op kerstliederen... Heb vorige week bijna heel de week naar de christmas CD van Pentatonix zitten luisteren... Prachtig gewoon...

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei violist:

Ik vermoed dat de JG hierin banger zijn voor het "Besturend lichaam" in New York dan voor Jehova zelf. Maar het gaat niet alleen om het zetten van een kerstboom, men heeft verboden om op 25 en 26 december te herdenken dat Jezus op aarde kwam. Wie dat toch doet maakt zich schuldig aan een herdenking tijdens een heidens feest. Als ik een JH was zou ik zeggen: "Jullie kunnen me wat, ik herdenk gebeurtenissen uit de bijbel op dagen die mij uitkomen, ook al vallen die samen op dagen van  heidense feesten van vroeger. Hebben jullie niks anders te doen dan je daarover druk te maken?"  

Haha, altijd een grapjas. Nee hoor, we zijn absoluut niet bang voor het Besturend Lichaam, integendeel. Ik heb broeder Herd van dichtbij meegemaakt. Erg aardige bescheiden man.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Willempie:

...die wel bepaalt wat je allemaal niet mag en anders......

Je schildert ze af als boemannen. Het Besturend Lichaam heeft een hele grote groep adviseurs om zich heen. Het is vrijwel zo dat ze zich steeds meer met bestuurlijke zaken bezig houden. Geestelijke zaken worden door een comité geschreven. Trouwens de gedachte van een Besturend Lichaam is Bijbels. Dat was er in de eerste eeuw ook en zat in Jeruzalem. Er was géén enkele Christen die daarover klaagde of hiervan opkeek. Ik vind het niet meer dan logisch dat over het ware Christendom een Besturend Lichaam is aangesteld. Overal ter wereld leren we hetzelfde, dat zie je bij geen enkele religie.

In de Christenheid  gelooft de ene kerk weer net wat anders of legt de prioriteiten net wat anders dan de andere kerk, zelfs binnen één land.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid