Spring naar bijdragen

Kerstmis...


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Albert57:

Het is niet onze taak om te overtuigen; dat zal God doen (of niet natuurlijk)... Ezech.2:7

Nee, God zal dat met Zijn Geest moeten doen, maar we zijn wel verplicht mensen hier op te wijzen, met de hoop dat ze tot bekering komen. Wij missen trouwens helemaal niets door geen feestdagen te vieren. We hebben een fantastische gemeente en hebben hele leuke omgang met elkaar. Vanochtend na de velddienst hadden we slagroomtaart met allerlei lekkers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 267
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ofwel lieg je nu, of heb je geen kennis van zaken... Aan het tweede kan iets gedaan worden... Het eerste merk ik wel vaker op bij JG om hun eigen gelijk te halen. Hier een stuk van een collega va

Ik zou zeggen 'er "mis"t iets.' Maar ik zeg dat eigenlijk niet. Ik ben blij dat men kerst viert. Ik zou het jammer vinden als men in Nederland een soort atheïstische beeldenstorm zou toepassen en h

5 minuten geleden zei sjako:

Nee, God zal dat met Zijn Geest moeten doen, maar we zijn wel verplicht mensen hier op te wijzen, met de hoop dat ze tot bekering komen. Wij missen trouwens helemaal niets door geen feestdagen te vieren. We hebben een fantastische gemeente en hebben hele leuke omgang met elkaar. Vanochtend na de velddienst hadden we slagroomtaart met allerlei lekkers.

Wel, wij hébben Gods woord gesproken, toch...???

Fijn om zo'n gemeente te kunnen bezoeken... Door mijn handicap en gemis aan shabbatsgemeenten in deze regio blijf ik hiervan jammerlijk verstoken. Maar dat terzijde (off topic)

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Albert57:

Fijn om zo'n gemeente te kunnen bezoeken... Door mijn handicap en gemis aan shabbatsgemeenten in deze regio blijf ik hiervan jammerlijk verstoken. Maar dat terzijde (off topic)

Dat is ook voor jou weggelegd hoor. We helpen je graag. Gisteravond had ik een feestje voor 12 1/2 jarige huwelijk van een broeder en zuster. Er waren een paar zusters die aan rolstoel gekluisterd zijn. Hebben we opgehaald en die hebben genoten......prachtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nogal vrij veel onzin die ik hier lees en vooral gericht op het veroordelen van andersdenkenden...

Heb je trouwens al de wetenschappelijke hypotheses onderzocht die ik je heb gegeven Sjako, of blijf je uitsluitend je oren laten kietelen door  de wachttoren?

Kerstmis is inderdaad niet ingesteld door Jezus, maar het is onzin om daarom maar tot het besluit te komen dat het ook "verboden" zou zijn. Er is wel meer niet door Jezus ingesteld (zoals het feest dat Sjako in bovenstaande aangeeft)... Ook het bruiloftsfeest werd nergens ingesteld door Jezus, toch was Jezus er aanwezig en zorgde zelfs dat het plezier nog door kon gaan. De overgrote meerderheid van gebruiken werden niet door Jezus ingesteld... We zitten hier allemaal op het internet, ontgaat het dan iedereen dat het Internet oorspronkelijk door het DOD is ingesteld en bedoeld was voor oorlogvoering? (De oorlog is de vader van alles zoals Heraclitus beweerde ;))

Een beetje een neutralere kijk op de zaken dan hier geschetst: http://www.biblicalarchaeology.org/daily/biblical-topics/new-testament/how-december-25-became-christmas/

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Albert57:

Wanneer je kerstmis houdt, volg je Jezus Christus niet maar de afgoden. Laat jij maar eens vanuit de bijbel (dus geen missaal of kanttekeningen o.i.d.) zien wanneer en waar Jezus Christus kerstmis heeft ingevoerd om te vieren of Zijn geboorte op die dag te vieren... 

Dat mag jij vinden. Ik mis echter nog het stukje waarom ik jouw mening interessant zou moeten vinden. Zoals je in je bijbeltje kan lezen is Jezus Christus geboren. Die prachtige gebeurtenis gedenken en vieren christenen wereldwijd met kerstmis. Daarin zijn ze vrij, althans indien ze niet verdrukt worden door haters. Mensen van goede wil, ook al zijn ze niet zelf christen, zullen christenen daar ook vrij in laten. Het zijn echter de haters die zullen haten, en niet kunnen verkroppen dat christenen de geboorte van Jezus Christus vieren. Zij zullen woeste pogingen ondernemen om het feest te verpesten waarbij ze zware woorden als afgoderij zullen gebruiken. Het zal de christen niet deren. De islam, het communisme en het nazisme, niets heeft de christenen ervan weten te weerhouden om kerstmis te vieren en eer te brengen aan Jezus Christus. Het is dus erg onwaarschijnlijk dat wat haters op het internet of wat drammerige mensen aan de deur daar wel in zullen slagen.

En op welke dag christenen dat vieren of het nou in december of januari is, al vieren ze het in juni of op welke andere datum dan ook, het zal voor mij geen steen des aanstoots zijn. Ik zal ze een zalig kerstfeest wensen. Wil je het niet vieren, ook prima. Ook daarin ben je geheel vrij. Maar je zal toch minimaal met een vuurwapen langs moeten komen om mij ervan te weerhouden kerstmis te vieren. Internethelden met grote woorden maken op mij niet zo'n indruk.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Jij hebt volgens mij Joodse roots? Dan zou je moeten weten dat iedere feestdag door JHWH  zelf werd ingesteld en z'n eigen specifieke betekenis had. Dat was een afspiegeling van de dingen die komen zouden. Paulus heeft aangegeven dat Christenen niet meer onder de Mozaische wetten zitten, maar onder Christus. Dat betekent dus dat de Joodse feesten niet meer gevierd mogen worden, doe je dat wel dan moet je de hele wet van Mozes onderhouden. Kerst,Pasen enz zijn niet door God ingesteld, maar zijn menselijke verzinsels. Het enige 'feest' wat wel door Jezus is de gedachtenisviering.

Volgens mij waren we eerder nog tot de conclusie gekomen dat we de woorden van Paulus hetzelfde interpreteerden. Namelijk dat het je vrijstaat om (van oorsprong) joodse feesten te vieren en dat men zich niet moet laten (be)oordelen op wat je wel of niet eet. 

Nu draai je radicaal door te zeggen dat je die feesten niet meer mag vieren. Kun je mij de exacte bewoordingen van Paulus citeren die jou tot deze visie brengen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Levi:

 

14 uur geleden zei sjako:

Jij hebt volgens mij Joodse roots? Dan zou je moeten weten dat iedere feestdag door JHWH  zelf werd ingesteld en z'n eigen specifieke betekenis had. Dat was een afspiegeling van de dingen die komen zouden. Paulus heeft aangegeven dat Christenen niet meer onder de Mozaische wetten zitten, maar onder Christus. Dat betekent dus dat de Joodse feesten niet meer gevierd mogen worden, doe je dat wel dan moet je de hele wet van Mozes onderhouden. Kerst,Pasen enz zijn niet door God ingesteld, maar zijn menselijke verzinsels. Het enige 'feest' wat wel door Jezus is de gedachtenisviering.

Volgens mij waren we eerder nog tot de conclusie gekomen dat we de woorden van Paulus hetzelfde interpreteerden. Namelijk dat het je vrijstaat om (van oorsprong) joodse feesten te vieren en dat men zich niet moet laten (be)oordelen op wat je wel of niet eet. 

Nu draai je radicaal door te zeggen dat je die feesten niet meer mag vieren. Kun je mij de exacte bewoordingen van Paulus citeren die jou tot deze visie brengen?

 

Dan heb je dat niet goed begrepen. Nu is het volgens mij niet zo erg als kerst etcetera. De Joodse feesten waren een vooruitblik op iets groters en dat groters is in Jezus Christus volbracht. Dat is eigenlijk het onderhouden van de Mozaische wet en die heeft Jezus volbracht. Maar hoe het exact zit moet ik eerst bestuderen, maar dit is de kern een beetje. Wat is jou geloof? Ben je Messias beleidend Jood?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei ZENODotus:

Heb je trouwens al de wetenschappelijke hypotheses onderzocht die ik je heb gegeven Sjako, of blijf je uitsluitend je oren laten kietelen door  de wachttoren?

Kerstmis is inderdaad niet ingesteld door Jezus, maar het is onzin om daarom maar tot het besluit te komen dat het ook "verboden" zou zijn. Er is wel meer niet door Jezus ingesteld (zoals het feest dat Sjako in bovenstaande aangeeft)... Ook het bruiloftsfeest werd nergens ingesteld door Jezus, toch was Jezus er aanwezig en zorgde zelfs dat het plezier nog door kon gaan. De overgrote meerderheid van gebruiken werden niet door Jezus ingesteld... We zitten hier allemaal op het internet, ontgaat het dan iedereen dat het Internet oorspronkelijk door het DOD is ingesteld en bedoeld was voor oorlogvoering? (De oorlog is de vader van alles zoals Heraclitus beweerde ;))

@ZENODotus Ik heb die gelezen, maar ik twijfel zeer aan het wetenschappelijk gehalte hiervan. Elke encyclopedie, zelfs de Katholieke, geeft aan dat gewoontes, datum enz. afkomen van de Romeinse Saturnaliën, een feest die daarvoor al tijden bestond. Je kan mij niet wijsmaken dat de eerste Christenen de geboorte vierden op 24 of 25 december. Jezus is niet geboren in de winter. De herdertjes lagen in de winter niet bij nachte, er was geen volkstelling midden in de winter, dus die datum komt ergens anders vandaan en we weten allemaal waarvan. 

We zijn ook helemaal niet van gedachte om kerst om zeep te helpen. We zoeken naar mensen die oprecht zijn en die het Christendom willen aanhangen naar 1e eeuws model, vrij van wereldse invloed, zoals het is bedoelt. Je hoeft ook helemaal niet te luisteren, het is tenslotte jou geloof. We zullen dan ook nooit onze mening opdringen op geen enkele wijze en al zeker nooit via politiek zoals sommige religies dat wel hebben geprobeerd.

Haat is nooit de drijfveer om te waarschuwen, maar juist liefde. Straks moeten we ons allemaal verantwoorden voor Gods troon. We haten helemaal niemand, maar wel gebruiken die duidelijk niet van God afkomen.

Je laat niet zien dat je oprecht bent door een bruiloft te veroordelen en dat te vergelijken met kerst. Een bruiloft is ingesteld door God zelf en dat mooie feit mag gevierd worden, deed Jezus trouwens ook, dus  dat vergelijk slaat nergens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Dan heb je dat niet goed begrepen. Nu is het volgens mij niet zo erg als kerst etcetera. De Joodse feesten waren een vooruitblik op iets groters en dat groters is in Jezus Christus volbracht. Dat is eigenlijk het onderhouden van de Mozaische wet en die heeft Jezus volbracht. Maar hoe het exact zit moet ik eerst bestuderen, maar dit is de kern een beetje. Wat is jou geloof? Ben je Messias beleidend Jood?

Waarom wil je weten of ik tot een geloofsrichting behoor? Ik dacht dat we het of het vieren van kerstfeest hadden. Mijn vraag heb je niet beantwoord. Wat zijn de exacte woorden van Paulus die jou tot de visie brengen dat je geen joodse feesten mag vieren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Dus dit soort dingen mogen wel gewoon op dit forum geschreven worden??

En dat vraagt iemand die mensen die kerst vieren als afgodendienaars wegzet? Haal eerst die plaat eens voor je hoofd weg, wellicht kunnen we dan een zinvol gesprek starten.

 

How the Watchtower Stole Christmas

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Thorgrem:

En dat vraagt iemand die mensen die kerst vieren als afgodendienaars wegzet? Haal eerst die plaat eens voor je hoofd weg, wellicht kunnen we dan een zinvol gesprek starten.

Nee, je medemens als monster uitmaken, dat is echt Christelijk. Ik heb jou nog geen een keer met Bijbelse onderbouwing jou standpunt horen verdedigen. Niet zo verwonderlijk want dat kan niet. Ipv daarvan kom je met een grote mond en beledigingen. Ik kom voor de zuivere aanbidding op en kan dat prima onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

Nee, je medemens als monster uitmaken, dat is echt Christelijk.

Je weet niet hoe vergelijkingen werken? The Grinsch is een fictief sprookjesfiguur, nog een vrij grappige ook.

12 minuten geleden zei sjako:

 

Ik heb jou nog geen een keer met Bijbelse onderbouwing jou standpunt horen verdedigen. Niet zo verwonderlijk want dat kan niet. Ipv daarvan kom je met een grote mond en beledigingen. Ik kom voor de zuivere aanbidding op en kan dat prima onderbouwen.

Over het algemeen ben ik niet zo dol op knippen, plakken en strooien met losse citaten uit de bijbel. Ik hoef de bijbel ook niet te gebruiken als slagwapen om de ander monddood te maken, een woordenstrijd te beginnen (waarbij de bijbel verkracht wordt) of zoals hier anderen het kerstfeest te ontnemen. Losse bijbelcitaten op een zo bekrompen mogelijke manier interpreteren voor eigen zelfbevrediging is nou eenmaal niet een van mijn kwaliteiten. Ook niet iets wat ik wil. Dat jij daar anders in staat en in geconditioneerd bent door je cult is welbekend. Van zuivere aanbidding is overigen geen sprake, dat is hier in dit topic ook al zeer duidelijk naar voren gekomen oa door het voorbeeld van de pinata.

Ik ben blij dat ik in een land woon waar veruit de overgrote meerderheid mensen van goede wil zijn en elkaar vrij laten in de religieuze dan wel levensbeschouwelijke of andere feesten die ze willen vieren en wanneer ze die willen vieren. Dat een minuscule minderheid er wel moeite mee heeft is heel vervelend voor hun maar toch echt hun eigen probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Levi De Joodse feesten waren een voorafbeelding van veel grotere dingen, zeg maar een soort Profetiën. Christenen waren niet meer verplicht deze feesten te vieren. Deze feesten waren een onderdeel van de Mozaische wet en die moesten de Christenen niet meer opvolgen wat je goed kan zien in Galaten 3.

Galaten 3:19 Waartoe dient dan de Wet? Ze werd toegevoegd om overtredingen openbaar te maken, totdat het zaad gekomen zou zijn aan wie de belofte was gedaan, en ze werd door bemiddeling van engelen door de hand van een middelaar overgebracht.  20 Nu is er geen middelaar waar het slechts één persoon betreft, maar God is slechts één.  21 Is de Wet daarom tegen de beloften van God? Dat geschiede nooit! Want indien er een wet was gegeven die leven kon geven, dan zou rechtvaardigheid inderdaad door middel van [de] wet zijn gekomen.  22 Maar de Schrift heeft alle dingen te zamen aan de hoede van de zonde overgeleverd, opdat de belofte die voortvloeit uit geloof ten aanzien van Jezus Christus, aan hen gegeven zou worden die geloof oefenen. 23 Voordat het geloof echter was gekomen, werden wij bewaakt onder de wet, daar wij te zamen in verzekerde bewaring waren gesteld, in afwachting van het geloof dat stellig geopenbaard zou worden.  24 Dientengevolge is de Wet onze leermeester geworden die tot Christus leidt, opdat wij ten gevolge van geloof rechtvaardig verklaard zouden worden.

Ook in Handelingen 15 wordt hierover uitgewijd. Daar ging het over de vraag of een Christen al dan niet besneden moest worden (zich dus aan de Mozaische wet moest houden). Het Besturend Lichaam van die tijd heeft zich daar toen over uitgewijd en zijn toen met de volgende conclusie gekomen.

Ha 15:19 Daarom is mijn beslissing om degenen uit de natiën die zich tot God keren, niet lastig te vallen,  20 maar hun te schrijven zich te onthouden van dingen die door afgoden zijn bezoedeld en van hoererij en van het verstikte en van bloed.  

Daar wordt dus gezegd dat een Christen zich niet meer hoeft te houden aan de Wet van Mozes en dus ook niet meer aan de bijbehorende feesten. Voor het onderwerp hier is het vetgedrukte van belang. 

Nu is er wel discussie of het ernstig is om de feesten wel te houden. Naar mijn mening is het wel houden van deze feesten niet goed, omdat deze feesten hun doel hebben volbracht en het niet respectvol is om deze te blijven vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Thorgrem:

Over het algemeen ben ik niet zo dol op knippen, plakken en strooien met losse citaten uit de bijbel. Ik hoef de bijbel ook niet te gebruiken als slagwapen om de ander monddood te maken, een woordenstrijd te beginnen (waarbij de bijbel verkracht wordt) of zoals hier anderen het kerstfeest te ontnemen.

Dat vinden de meeste Katholieken helaas. Maar de Bijbel mag zo echt wel gebruikt worden. En als je denkt dat ik iets uit zijn verband trek dan wil ik daar gerust dieper op ingaan.

2 Ti 3:16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,  17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

7 minuten geleden zei Thorgrem:

 

Zo meteen heerlijk Sinterklaas vieren. Ben benieuwd wat de haters daarvan vinden.

 

Wat denk jezelf? Een vent die over de daken rijdt met een wit paard en een lange baard: Wodan!

De doden werden geëerd omdat ze voorspoed, kracht, vruchtbaarheid en geschenken meebrachten. Alle Indo-Europese feesten en rituelen zijn gekerstend, zo ook het Sinterklaasfeest. Het Sinterklaasfeest wordt zoals alle heidense feesten meestal op de vooravond van 6 december gevierd. Omdat vroeger de nieuwe dag begon in de vooravond en niet zoals nu om middernacht.

De staf die Sinterklaas bij zich draagt diende oorspronkelijk om vruchtbaarheid over te dragen en is hier omgeleid tot een bisschopsstaf dat alleen gezag uitbeeldt. De levensroede die in veel volksgebruiken altijd vruchtbaarheid en kracht heeft overgebracht is in handen van zwarte pieten alleen nog een instrument om stoute kinderen te straffen.

Het Sinterklaasfeest zou geënt zijn op het thema van de terugkerende doden die over wonderbaarlijke krachten beschikken en goede gaven verstrekken aan wie hun eer betoont. Zowel heidense als christelijke elementen hebben geleid tot de vorming van Sinterklaas. Zoals in de meeste religies worden de aloude tradities vermengd met de huidige religie. Zo noemen velen de overeenkomst tussen Wodan en Sinterklaas opmerkelijk.

Het gevolg van Sinterklaas

Zoals alle heidense doden als demonen werden voorgesteld, zo is ook het gevolg van Sinterklaas in de middeleeuwen een stoet duivels aan een ketting, hun gezichten zwart geverfd of gemaskerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sjako:

Dat vinden de meeste Katholieken helaas. Maar de Bijbel mag zo echt wel gebruikt worden. En als je denkt dat ik iets uit zijn verband trek dan wil ik daar gerust dieper op ingaan.

2 Ti 3:16 De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid,  17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

&

THORGREM: ROTFLOL. Door je citaat en hoe je het interpreteert is al weer gelijk duidelijk dat je geen flauw idee hebt van de bijbel, de ontstaansgeschiedenis en hoe je er integer mee om kan gaan.

Wellicht is het verstandig om deze hele haatdragende 'discussie' te stoppen...??? 1Joh.2 v.a. vs 9...

De wet is idd gegeven tót Christus daar je de gehele wet ná Christus (middels het in het hárt geschreven zijnde...Ezech.11:20-21) gaat doen, zoals Jezus Christus deze wet ook vervuld heeft; niet ontbonden (Matt.5:17-19). De tuchtmeester is tenietgedaan, de wet niet (Rom.3:31 & Matt.22:40)

Zelf uit de R.K.-traditie komende ben ik tot wederomgeboorte in de Pinkstergemeente gekomen om aldaar door God Zélf middels wonderen en tekenen (o.a. profetieën) uit te worden geleid. Zie de website www.wijze-vader.nl onder "Persoonlijk". Vanuit welke geloofsrichting kom jij, Sjako...???

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het idd beter is op dit item een slotje te zetten. Met sommigen is gewoon niet te praten en verpesten dit hele forum. 

29 minuten geleden zei Albert57:

De tuchtmeester is tenietgedaan, de wet niet (Rom.3:31 & Matt.22:40)

In principe niet, maar wel alle regeltjes. De geest van de Wet bestaat nog steeds en is zelfs nog wat aangescherpt hier en daar. 

 

30 minuten geleden zei Albert57:

Vanuit welke geloofsrichting kom jij, Sjako...???

Ik ben een Getuige van Jehovah. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen, de slechtste reclame voor t christendom...

Christenen, de slechtste reclame voor t christendom...

Christenen, de slechtste reclame voor t christendom...

Christenen, de slechtste reclame voor t christendom...

Christenen, de slechtste reclame voor t christendom...

Christenen, de slechtste reclame voor t christendom...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MysticNetherlands:

Christenen, de slechtste reclame voor t christendom...

Klopt, maar dat kan je stellen voor zo'n beetje elke groep.

 

6 uur geleden zei sjako:

Ik denk dat het idd beter is op dit item een slotje te zetten. Met sommigen is gewoon niet te praten en verpesten dit hele forum. 

Inderdaad, zoal mensen die anderen afgodendienaren noemt omdat die gezellig kerstfeest vieren. Dat soort mensen proberen dit forum te verzieken met hun verwrongen denkbeelden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid