Spring naar bijdragen

Teksten uitroeiing in Bijbel en dagelijks leven


Aanbevolen berichten

In de Bijbel (concreter in de Wet/Thora) staat dat als de Joden een stad veroveren, ze van de Heer de stad buit mogen maken, inclusief het vee, de vrouwen en kinderen. Wel heeft een vrouw die je tot huwelijk dwing op dat moment wel de rechten als je partner. Maar de steden die de Heer in eigendom geeft, daar geldt dit niet. Immer daar moet iedereen gedood worden, inclusief vrouwen en kinderen. (Zie oa. Deuteronomium 20.)

Hoe geef je dit deel van de Bijbel betekenis in je leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 132
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De toepassing van Deuteronomium 20 op het leven van alledag is bepaald niet makkelijk. Mag ik een poging wagen? Als je de strijd waar dan sprake van is mag vergeestelijken tot een strijd met de zonde, afgoderij en dwaalleer, in je eigen hart, bij een broeder of zuster of in de gemeente, kun je er bepaalde beginselen in terugvinden.

1. Vers 1: je hoeft geen angst te hebben voor deze "vijanden". De Here God zelf zal strijden, vers 4.

2. Vers 2: het optreden van de priesters – deze strijd moet altijd worden voorafgegaan door eredienst of is daarop gebaseerd. Onze Hogepriester is Christus, bij Hem zoeken we dan ook de kracht en de motivatie om weerstand te bieden aan de "vijand." Dat moet dan ook het doel zijn voor ons, niet om onszelf te handhaven of onze eigen eer te redden. Het gaat in die strijd om Gods eer!

3. Vers 5 - 9. Niet iedereen is geroepen om aan die strijd deel te nemen. Het vergt een toewijding die in strijd kan zijn met andere opdrachten in het leven.

4. Vers 10 - ook in deze geestelijke strijd moet vrede worden aangeboden, kalm en rustig overleg, want conversatie, is beter dan een twistgesprek.

5. Vers 13-19. Wat God zelf voor jou heeft weggenomen, dat wil zeggen verslagen, moet je ook daadwerkelijk uit je leven wegnemen, het mag er geen plaats in hebben. Met name in vers 13 wordt dat duidelijk. Het gaat hier toch in de eerste plaats voor ons om beginselen en overtuigingen die in strijd zijn met het evangelie. Wat God dan uit ons hart wegneemt of waarvan Hij ons laat zien dat het in strijd is met Zijn gedachten, dat moeten wij zelf daadwerkelijk "slaan met het zwaard", waarin ik dan een toespeling zie op het zwaard van het Woord.

6. Vers 17. De denkwijze en de gedragingen van sommige afgodendienaars, mogen op geen enkele wijze ons tot voorbeeld zijn. Die volkeren en hun gewoonten moeten worden verbannen uit ons leven. (Hoe "normaal" het ook lijkt omdat we tussen hen in wonen.) En uit het leven van de gemeente ook, kan ik daaraan toevoegen. De zes volkeren die daar worden genoemd hebben elk een eigen vorm van afgoderij en hun eigen gruwelijke zonde gekend, wat de reden is dat de Here God hun land afneemt om het aan Israël te geven.

7. Voor alle afgodische volkeren en afgodische ideeën geldt dat ze in de kern iets goeds hebben; de verzen 19 en 20 zou je zo kunnen opvatten, dat we gebruik mogen maken van datgene wat door het afgodische is geclaimd. (Zoals Paulus ook zegt dat we mogen genieten van alles in de schepping, ondanks het feit dat het aan de afgoden is gewijd. - Behalve vanwege het geweten van de broeder dan. ) Alles wat voedzaam is mag wel worden gebruikt. Je kunt je voorstellen dat je rustig van de poëzie van Rilke mag genieten, maar dat je je verre moet houden van de verkeerde voorstellingen over God die in zijn dichtwerk ook gevonden kunnen worden. Als je de zekerheid hebt dat de Here God je ervoor bewaren zal - Hij heeft immers al overwonnen - dan is dat een "voedzaam geboomte" dat je niet in de strijd hoeft te betrekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lijkt me geen slechte poging.

Wat ik me alleen afvraag, wat versta je onder 'geestelijke strijd' en 'de vijand'?

Ik denk dan aan Efeze 6:12:

"Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten."

Wat die strijd inhoudt blijkt denk ik aan het wapentuig dat we moeten hanteren:

Neem daarom de hele wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben, stand kunt houden.

Weerstand bieden aan de aanval van het kwade - het moreel kwade en het tragisch kwade zijn een aanval op onze innerlijke rust en het genieten van onze status als kinderen Gods De hele wapenrusting is nodig.

14 Houd dan stand, uw middel omgord met de waarheid, en bekleed met het borstharnas van de gerechtigheid,

Het inzicht in Gods Woord en de gehoorzaamheid aan dat Woord - gerechtigheid - zijn blijbaar nodig als het gaat om onze opvattingen. We worden verleid om allerlei zaken aan te nemen die in strijd zijn met Gods Woord. En die zijn schadelijk voor onze gehoorzaamheid en maken ons ongeschikt om God te dienen.

15 en de voeten geschoeid met bereidheid van het Evangelie van de vrede.

Er is het gevaar van passiviteit, wanneer we in eigen kracht deze "vijanden" willen verslaan. Onze voeten moeten echter bereid zijn om te gaan in Gods opdracht, om het evangelie van Zijn vrede te verkondigen in Woord en daad.

16 Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen.

Het vertrouwen in God - waar Deuteronomium 20 ook over spreekt - maakt ons bestand tegen de wanhoop die kan worden uitgelokt door de Boze.

17 En neem de helm van de zaligheid en het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord,

18 terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen.

Ons "hoofd" wordt beschermd door het geloof in de rechtvaardiging - de verzoening die eens en voor altijd geschied is - en Gods Woord moet ons als zwaard dienen - ook in Deuteronomium 20 - en dat alles IN de dienst van de gebeden. Dus in volkomen afhankelijkheid van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de Bijbel (concreter in de Wet/Thora) staat dat als de Joden een stad veroveren, ze van de Heer de stad buit mogen maken, inclusief het vee, de vrouwen en kinderen. Wel heeft een vrouw die je tot huwelijk dwing op dat moment wel de rechten als je partner. Maar de steden die de Heer in eigendom geeft, daar geldt dit niet. Immer daar moet iedereen gedood worden, inclusief vrouwen en kinderen. (Zie oa. Deuteronomium 20.)

Hoe geef je dit deel van de Bijbel betekenis in je leven?

Volgens mij had dat te maken met geslachtsziekten en dat als ze in leven zouden blijven ze misschien hun goden zouden overnemen. Er word ook onderscheid gemaakt welk volk het is. Ook moesten mannen als ze terug kwamen van de strijd, ik dacht 14 dagen, wachten voordat ze weer thuis mochten komen i.v.m. met het overbrengen van ziekten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Denk dat uitroeiing in de bijbel al zorg draagt voor een splitsing in christenen, mensen die geloven dat het echt zo gebeurd is, en mensen die denken dat de mens erachter zat en niet God.

Zelf kan ik er heel weinig nee, geloven dat om wat voor reden God effe verlangt dat genocides plaatsvinden, dat gaat me toch echt veels te ver. En dat mensen zelfs nog verklaringen zoeken voor dat soort genocides, dat vind ik een heel eng gebeuren.

Nu vinden er genoeg afslachtingen plaats en vaak nog steeds gedreven door geloof. Hier in Nederland is dat het niet het geval, maar dat nu nog in Nederland mensen zijn die geoven in die genocides in de bijbel, geeft niet veel vertrouwen voor de toekomst.

En dan noemen we elkaar nog broeders en zusters?

Link naar bericht
Deel via andere websites
door Olorin » 31 jul 2014 20:45

In de Bijbel (concreter in de Wet/Thora) staat dat als de Joden een stad veroveren, ze van de Heer de stad buit mogen maken, inclusief het vee, de vrouwen en kinderen. Wel heeft een vrouw die je tot huwelijk dwing op dat moment wel de rechten als je partner. Maar de steden die de Heer in eigendom geeft, daar geldt dit niet. Immer daar moet iedereen gedood worden, inclusief vrouwen en kinderen. (Zie oa. Deuteronomium 20.)

Hoe geef je dit deel van de Bijbel betekenis in je leven?

Dit zijn inderdaad teksten waar iedereen het moeilijk mee heeft .

Maar laten we toch eens de context bekijken waarom God de uitroeiing van die volken bevolen heeft .

Leviticus 20:1-21 geeft een overzicht van zonden waarop de doodstaf stond .

In vers 23 staat dan : 23 Wandelt niet naar de inzettingen van het volk, dat Ik voor u uit verdrijf: want al deze dingen hebben zij gedaan, zodat Ik een afschuw van hen gekregen heb.

In Deuteronomium 7 gaat het over de verhouding tot de volkeren van Kanaän .

De reden dat God aangeeft waarom ze moeten gedood worden staat in vers 4 : “want zij zouden uw zonen van Mij doen afwijkenâ€

Deut.7:6 : 1 Wanneer de HERE, uw God, u in het land gebracht zal hebben, dat gij in bezit gaat nemen, en Hij voor u uit vele volken verdreven zal hebben, de Hethieten, de Girgasieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Perizzieten, de Chiwwieten, en de Jebusieten, zeven volken, talrijker en machtiger dan gij,

2 en de HERE, uw God, hen aan u overgeleverd zal hebben, zodat gij hen verslaat, dan zult gij hen volkomen met de ban slaan;

gij zult met hen geen verbond sluiten en hun geen genade verlenen.

3 Gij zult u ook met hen niet verzwageren; uw dochters zult gij aan hun zonen niet geven, noch hun dochters nemen voor uw zonen;

4 want zij zouden uw zonen van Mij doen afwijken, zodat zij andere goden zouden dienen, en de toorn des HEREN tegen u zou ontbranden en Hij u weldra zou verdelgen.

5 Maar aldus zult gij met hen doen: hun altaren zult gij afbreken, hun gewijde stenen verbrijzelen, hun gewijde palen omhouwen en hun gesneden beelden met vuur verbranden. 6 Want gij zijt een volk, dat de HERE, uw God, heilig is; ú heeft de HERE, uw God, uit alle volken op de aardbodem uitverkoren om zijn eigen volk te zijn.

Dit gold dan ook enkel voor de volkeren uit Kanaän .

Deut. 20 geeft ons een overzicht van de oorlogswetten . Maar dezen golden niet voor de volkeren uit Kanaän . (verzen 16 tot 18) .

Hoe we als Christen omgaan met deze teksten ?

De bijbel roept ons op om een geheiligd leven te leiden .

Efeze 1:4 : 4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.

Fil.2:15 : 15 opdat gij onberispelijk en onbesmet moogt zijn, onbesproken kinderen Gods te midden van een ontaard en verkeerd geslacht, waaronder gij schijnt als lichtende sterren in de wereld,

Laten we de rest aan God overlaten .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Als je de gelovige nu bekijkt, geen wonder dat er zoveel dood en verderf in de wereld is. Zoveel gelovigen die moord de normaalste zaak van de wereld vinden, zelfs in een God geloven die vóór moord is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dit topic: zinloze pogingen tot goedpraten of wegkijken van deze walgelijke bijbelse passage (net als we bij het onderwerp 'slavernij' en andere Mozaïsche wetten/passages vaak zien). Opeens is de God van de Bijbel geen morele autoriteit meer, maar zijn het meningen van een volkje in de woestijn o.i.d.? Dit is het toppunt van het cherrypicken, dat ik oh zo vaak tegenkom. Het is gewoon hypocriet. Hoe trekken jullie deze grens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid