Spring naar bijdragen

Teksten uitroeiing in Bijbel en dagelijks leven


Aanbevolen berichten

Zal ik serieus regeren:

Het zijn gewoon simpelweg oorlogsteksten inderdaad. Hier kun je zien hoe een volk keihard strijdt voor een plek in het bestaan en meent dat God haar daarbij helpt. Deze wijze van een stad plunderen was vrij normaal in die tijd, dus Israël was daarin ook niet anders.

Wat wij nu met die teksten moeten? Niet veel, denk ik. Of misschien juist wel.

Of je nu meent dat ze letterlijk van God komen of niet, ze staan in de Schrift, dus willen ze ons iets zeggen.

Ze laten ons zien hoe mensen zijn, hoe mensen met God omgaan en hoe mensen met elkaar omgaan. De Schrift leert ons hoe mensen altijd al, door de eeuwen heen, hebben moeten vechten voor vrede en veiligheid.

De Schrift gaat dan ook feitelijk meer over de mens dan over God zelf.

Vanuit een land waarin we al decennialang vrede en rust aan alle grenzen genieten, waar onze buurlanden bondgenoten zijn en waarin we rijk en welvarend zijn, is het misschien moeilijk deze teksten te begrijpen. Maar de situatie waarin wij leven is bepaald niet gewoon, hoe graag we dat ook zouden willen.

Door de oorlogen en door de ballingschap moesten de joden ook met harde hand leren dat uitverkoren zijn niet betekent dat alles je maar in de schoot geworpen wordt en dat God niet te houden is aan tribale stamgodideeën: als we maar offeren, dan komt het wel goed.

Ook al zijn die teksten zelf misschien niet letterlijk door God gedicteerd, dan nog zijn zij voertuigen van wat God ons wil laten zien. Namelijk hoe makkelijk het kan zijn om God achter je politieke kar te spannen, maar ook hoe moeilijk het kan zijn om toch op Hem te blijven vertrouwen als de vijand aan de poorten staat en je je leven niet zeker bent.

En het leert ons rijke westerlingen misschien wel om niet te snel te oordelen over iets wat nu eenmaal diep in de menselijke geest geweven zit, namelijk de wil om te strijden voor het eigen bestaan en te vernietigen van wat wij als kwaad beschouwen.

Zij deden dat met zwaarden, pijlen en bogen, wij doen dat met... ja, eigenlijk niet heel veel anders.

Het totaal uitmoorden van steden is misschien wel wreed, hoewel er ook rabbijnse commentatoren zijn die aangeven dat die teksten meer "bij wijze van spreken" waren, maar bedenk wel dat ook wij onvoorstelbaar veel schade kunnen aanrichten, soms nog meer dan deze oorlogvoerende volkeren deden.

Bedenk wel dat wij nog steeds niet onze atoombommen hebben vernietigd en dat de meest verschrikkelijke schade niet zelden niet door het zwaard wordt veroorzaakt, maar door het woord.

En bedenk daarbij ook dat over enkele decennia of eeuwen de beschavingen dan wellicht weer over onze oorlogen en wreedheden zullen oordelen, gesanctioneerd door officiele resoluties, wetten of ook gewoon met de Schrift in de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 132
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

In dit topic: zinloze pogingen tot goedpraten of wegkijken van deze walgelijke bijbelse passage (net als we bij het onderwerp 'slavernij' en andere Mozaïsche wetten/passages vaak zien). Opeens is de God van de Bijbel geen morele autoriteit meer, maar zijn het meningen van een volkje in de woestijn o.i.d.? Dit is het toppunt van het cherrypicken, dat ik oh zo vaak tegenkom. Het is gewoon hypocriet. Hoe trekken jullie deze grens?
Haha waar in dit topic zie jij dit gebeuren Humanist? Soms denk ik wel eens dat je op iedere post die je leest je eigen voorgebakken verwachtingen projecteert. :#
Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe trekken jullie deze grens?

Maar je hebt het antwoord toch al voor jezelf vastgesteld?

het is huichelachtig en cherriepicken. Het is wegkijken of goedpraten.

Maar samengevat, je bent nu je gedachten die je op voorhand hebt aan het projecteren op anderen? Ieder z'n hobby. ;)

Ik vraag me af, of je werkelijk alle posts gelezen hebt, iig niet mijn openingspost zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
In dit topic: zinloze pogingen tot goedpraten of wegkijken van deze walgelijke bijbelse passage (net als we bij het onderwerp 'slavernij' en andere Mozaïsche wetten/passages vaak zien). Opeens is de God van de Bijbel geen morele autoriteit meer, maar zijn het meningen van een volkje in de woestijn o.i.d.? Dit is het toppunt van het cherrypicken, dat ik oh zo vaak tegenkom. Het is gewoon hypocriet. Hoe trekken jullie deze grens?

Waarom zou het hypocriet zijn? Het kan hypocriet zijn als het steeds in voordeel persoon is. Maar wat als je als gelovige in de bijbel leest dat je je rijkdom moet verdelen onder de armen en dat ziet als geloofspunt?

Je kunt nog zeggen ja maar men houdt zich er niet aan, ok, maar als het een geloofspunt is voor een persoon dan is dat denk ik toch niet cherry-picking van die persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik denk dat als Marcion jouw verhaal had gelezen Robert F, hij niet zo OT aan de kant had geschoven.

Maar het was een tijd van meerdere goden zeker bij de Grieken en de Romeinen. Nu zien we wel in dat er slechts eentje God is, en dat Jezus Zijn Zoon geboren werd in Israël.

Dus ja, wel zelfde God, maar in mijn ogen dus een OT gevuld met heel veel van de mens zelf. Hun ervaringen met God, maar dus wel cherry-picking toen, we vernietigen een stad en dat moest van God.

Zelf denk ik dat OT een goed leerboek moet zijn voor ons, maar dat het ondergeschikt is aan de boodschap van NT. Het OT nodig om NT te begrijpen, maar niet om het te zien als geheel van God.

Marcion kwam uit Asia en zelf ervaar ik het als dat hij met geloof kwam wat dichter bij het geloof van de christenen in Asia stond, veel meer nog naar evangelie kijkend en veel en veel minder naar OT kijkend dan zoals nu het geval is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of ik me moet mengen in deze discussie, aangezien we elkaar veroordelen (Christen123) en elkaar de hel toewensen (Annatar). Ik doe het toch..

Ik ben het niet met je eens Christen123 en ik vind ook niet dat je mij mag veroordelen als ik zeg dat God echt die opdracht heeft gegeven tot het doden van mensen. Ik zie net als Humanist al aangaf, dat mensen stukjes uit de Bijbel steeds vaker weglaten en als onwaar bestempelen als het niet in hun beeld van God past. Ik geloof dat God deze opdracht gaf, omdat er een grens getrokken moest worden. Als de grens alleen getrokken kan worden door dood, dan is dat zo.God doodde immers bijna de hele wereld populatie bij de zondvloed, laat je dit dan ook gewoon even weg? En dat betekent niet dat ik meteen 'moord de normaalste zaak vind',want dat is natuurlijk onzin. Ik krijg geen opdracht van God om iemand te vermoorden, dus als iemand het doet keur ik het natuurlijk af. Bovendien: waar zie jij christenen massaal mensen vermoorden dan? Volgens mij zijn dat de 'gelovige' moslims die dat op dit moment doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet niet of ik me moet mengen in deze discussie, aangezien we elkaar veroordelen (Christen123) en elkaar de hel toewensen (Annatar). Ik doe het toch..
Over de hel heb ik het nooit gehad. Ik heb het over hoogstpersoonlijk mensen de oven induwen. :# Ik zie overigens ook nergens melding van de hel in het boek Deuteronomium dan neem aan dat het leven hier op aarde eindigt met goede BBQ.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben ik even blij dat ik zulke beslissingen nooit zelf zou moeten nemen.

Als ik in dienst wordt gedwongen (vrijwillig zal waarschijnlijk niet gaan) van welk leger dan ook behoor ik tot de makkelijk vervangbare troepen. Dat wil zeggen dat ik samen met de overige stakkers de frontlinie vorm. De kans dat ik überhaupt dus iets zal moeten doen nadat een stad is ingenomen is vrij klein aangezien mijn overlevingskansen dat ook zijn. En ben ik er eindelijk dan is het aan de officieren om te bepalen wat er moet gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet niet of ik me moet mengen in deze discussie, aangezien we elkaar veroordelen (Christen123) en elkaar de hel toewensen (Annatar). Ik doe het toch..
Over de hel heb ik het nooit gehad. Ik heb het over hoogstpersoonlijk mensen de oven induwen. :# Ik zie overigens ook nergens melding van de hel in het boek Deuteronomium dan neem aan dat het leven hier op aarde eindigt met goede BBQ.

'Jij bent de eerste die de fik in gaat.' Je verwijst naar het barbequen van Christen123? Aparte formulering wel :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik krijg geen opdracht van God om iemand te vermoorden, dus als iemand het doet keur ik het natuurlijk af.

Dus als je wel opdracht krijgt dan doe je het gewoon?

Genoeg mensen die de gekste dingen doen, omdat ze menen dat God het zo gezegd heeft.

Bovendien: waar zie jij christenen massaal mensen vermoorden dan? Volgens mij zijn dat de 'gelovige' moslims die dat op dit moment doen.

Och, je zou ook de conclusie kunnen trekken dat hoe beter de mens het heeft, hoe minder opdrachten hij of zij krijgt van God.

Toevallig geloven die moslims ook, en zij vinden dat ze opdracht krijgen van hun God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
templar-m.jpg

Annatar gespot tijdens zijn dagelijkse werkzaamheden

Heeft Annatar zich bij de Orde van de Tempeliers aangesloten? (Bestaat die nog eigenlijk, volgens mij niet toch?)

Het zal wat zijn in de huidige tijd. Een militaire monnikenorde. Een nieuwe kruistocht (zoals de eerste) zie ik overigens niet snel meer gebeuren. Zat de wereld nog maar zo relatief simpel in elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet niet of ik me moet mengen in deze discussie, aangezien we elkaar veroordelen (Christen123) en elkaar de hel toewensen (Annatar). Ik doe het toch..
Over de hel heb ik het nooit gehad. Ik heb het over hoogstpersoonlijk mensen de oven induwen. :# Ik zie overigens ook nergens melding van de hel in het boek Deuteronomium dan neem aan dat het leven hier op aarde eindigt met goede BBQ.

'Jij bent de eerste die de fik in gaat.' Je verwijst naar het barbequen van Christen123? Aparte formulering wel :)

Neem het met een korreltje zout. Wat is een goede BBQ immers zonder zout. :#
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik krijg geen opdracht van God om iemand te vermoorden, dus als iemand het doet keur ik het natuurlijk af.

Dus als je wel opdracht krijgt dan doe je het gewoon?

Genoeg mensen die de gekste dingen doen, omdat ze menen dat God het zo gezegd heeft.

Bovendien: waar zie jij christenen massaal mensen vermoorden dan? Volgens mij zijn dat de 'gelovige' moslims die dat op dit moment doen.

Och, je zou ook de conclusie kunnen trekken dat hoe beter de mens het heeft, hoe minder opdrachten hij of zij krijgt van God.

Toevallig geloven die moslims ook, en zij vinden dat ze opdracht krijgen van hun God.

Ik verwacht geen opdracht tot het doden van iemand. En al zou ik die wel krijgen dan weiger ik te geloven dat God degene is die het geeft (en zou ik het niet doen), we weten immers welke andere aanpak we moeten hebben m.b.t. het envangelie.

Hun god is niet mijn God. Moslims volgen Mohammed, een mens. Deze mens, en niet God, gaf opdracht tot moord.

@Thogrem, nee die bestaat niet meer. Mits je een van de complot theorie mensen bent die geloven dat de Illuminati de wereld besturen en eigenlijk de Tempeliers zijn.Ik zou me er meteen bij aansluiten :$

@Annatar, ik barbeque nooit met zout :o

Link naar bericht
Deel via andere websites
(Bestaat die nog eigenlijk, volgens mij niet toch?)

Sinds kort wel weer. Ik heb met de paus overlegt en het leek ons het beste dat ze weer heropgericht zou worden, onder mijn leiding uiteraard.

Ik heb mijn diensten aangeboden als Inquisiteur Extraordinair. Bij de echt hardnekkige ketters kom ik in actie.
Link naar bericht
Deel via andere websites
(Bestaat die nog eigenlijk, volgens mij niet toch?)

Sinds kort wel weer. Ik heb met de paus overlegt en het leek ons het beste dat ze weer heropgericht zou worden, onder mijn leiding uiteraard.

Ik zou graag Seneschalk en eerste Bankier willen zijn. Zoals mijn profielafbeelding al zegt ben ik erg toegewijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik verwacht geen opdracht tot het doden van iemand. En al zou ik die wel krijgen dan weiger ik te geloven dat God degene is die het geeft (en zou ik het niet doen), we weten immers welke andere aanpak we moeten hebben m.b.t. het envangelie.

Hoe weet jij dat het God wel of niet is? Er is tenslotte precedent dat hij dit al eerder heeft gedaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik verwacht geen opdracht tot het doden van iemand. En al zou ik die wel krijgen dan weiger ik te geloven dat God degene is die het geeft (en zou ik het niet doen), we weten immers welke andere aanpak we moeten hebben m.b.t. het envangelie.

Hoe weet jij dat het God wel of niet is? Er is tenslotte precedent dat hij dit al eerder heeft gedaan?

Ja alleen kennen we Jezus, en Jezus zal deze aanpak naar mijn idee nóóit meer gebruiken/toestaan. En ik zeg ook niet dat ik het weet, ik zeg dat ik weiger te geloven. Overigens zou God ook moeten weten dat ik niet tot zoiets in staat ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik krijg geen opdracht van God om iemand te vermoorden, dus als iemand het doet keur ik het natuurlijk af.

Dus als je wel opdracht krijgt dan doe je het gewoon?

Genoeg mensen die de gekste dingen doen, omdat ze menen dat God het zo gezegd heeft.

Bovendien: waar zie jij christenen massaal mensen vermoorden dan? Volgens mij zijn dat de 'gelovige' moslims die dat op dit moment doen.

Och, je zou ook de conclusie kunnen trekken dat hoe beter de mens het heeft, hoe minder opdrachten hij of zij krijgt van God.

Toevallig geloven die moslims ook, en zij vinden dat ze opdracht krijgen van hun God.

Ik verwacht geen opdracht tot het doden van iemand. En al zou ik die wel krijgen dan weiger ik te geloven dat God degene is die het geeft (en zou ik het niet doen), we weten immers welke andere aanpak we moeten hebben m.b.t. het envangelie.

Hun god is niet mijn God. Moslims volgen Mohammed, een mens. Deze mens, en niet God, gaf opdracht tot moord.

@Thogrem, nee die bestaat niet meer. Mits je een van de complot theorie mensen bent die geloven dat de Illuminati de wereld besturen en eigenlijk de Tempeliers zijn.Ik zou me er meteen bij aansluiten :$

@Annatar, ik barbeque nooit met zout :o

Voor mij is het dus vreemd dat er sprake is van een andere aanpak m.b.t. evangelie. Jezus geeft Zelf aan dat via Hem de Vader leert kennen. Waarom zei Jezus niet: lees OT?

Ik herken God niet als ik OT lees, tenminste niet zoals ik Jezus zie. De Zoon die zegt keer de andere wang toe, dat lees ik vrijwel nergens in OT. Zijn Vader en Zoon dan zo verschillend denkend? Of is God totaal veranderd? Zachter geworden sinds geboorte van Zoon?

En als we nu eens naar Stephanus kijken, de geleerden voerden slechts uit wat in OT stond, het stenigen dus. Het is zelfs verordend in OT, dus ze deden precies wat de Vader van hun verlangde.

En nu kunnen mensen wel zeggen, dat Jezus wat anders zei, maar nergens in OT staat wat Jezus zei. Nee, expliciet staat in OT dat iemand in dat geval gestenigd moet worden. En Jezus is niet gekomen om enig jota ..., dus het stenigen kan niet anders dan in veel ogen van christenen 100% juist zijn geweest.

Nergens zegt God dat de eerste steen door iemand zonder zonde gegooid moet worden. De enige conclusie die men kan trekken is dat de Zoon totaal anders denkt dan de Vader.

De scheidingsbrief is in de ogen van Jezus onjuist en heeft Mozes zelf gedaan vanwege de hardheid van de mensen, en dus niet verordend door Zijn Vader.

Dus dat stukje is al niet van God, want Zijn Zoon geef Zelf aan dat het van den beginne af aan anders is geweest.

1 man en 1 vrouw, dat is dus van God, en niet al die verhalen over mannen met tig vrouwen, tig bijvrouwen en tig slavinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik verwacht geen opdracht tot het doden van iemand. En al zou ik die wel krijgen dan weiger ik te geloven dat God degene is die het geeft (en zou ik het niet doen), we weten immers welke andere aanpak we moeten hebben m.b.t. het envangelie.

Hoe weet jij dat het God wel of niet is? Er is tenslotte precedent dat hij dit al eerder heeft gedaan?

Ja alleen kennen we Jezus, en Jezus zal deze aanpak naar mijn idee nóóit meer gebruiken/toestaan. En ik zeg ook niet dat ik het weet, ik zeg dat ik weiger te geloven. Overigens zou God ook moeten weten dat ik niet tot zoiets in staat ben.

Jezus is dus veel liever dan Zijn Vader?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe weet jij dat het God wel of niet is? Er is tenslotte precedent dat hij dit al eerder heeft gedaan?

Ja alleen kennen we Jezus, en Jezus zal deze aanpak naar mijn idee nóóit meer gebruiken/toestaan. En ik zeg ook niet dat ik het weet, ik zeg dat ik weiger te geloven. Overigens zou God ook moeten weten dat ik niet tot zoiets in staat ben.

Jezus is dus veel liever dan Zijn Vader?

Nee? De Vader en Hij zijn één. Ik denk, in tegenstelling tot wat in de kerk wordt gepredikt (namelijk de eeuwige en onveranderde God), dat God wél zijn aanpak heeft veranderd met de komst van Jezus. Je ziet in het Nieuwe Testament ook wel verschil in de gemoedstoestand van de Vader. Jezus kwam bijvoorbeeld eerst alleen voor Israël, maar maakte later duidelijk dat hij voor alle volkeren gekomen was.

Denk je dat het een andere God is die in het Oude Testament genoemd wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ja alleen kennen we Jezus, en Jezus zal deze aanpak naar mijn idee nóóit meer gebruiken/toestaan. En ik zeg ook niet dat ik het weet, ik zeg dat ik weiger te geloven. Overigens zou God ook moeten weten dat ik niet tot zoiets in staat ben.

Jezus is dus veel liever dan Zijn Vader?

Nee? De Vader en Hij zijn één. Ik denk, in tegenstelling tot wat in de kerk wordt gepredikt (namelijk de eeuwige en onveranderde God), dat God wél zijn aanpak heeft veranderd met de komst van Jezus. Je ziet in het Nieuwe Testament ook wel verschil in de gemoedstoestand van de Vader. Jezus kwam bijvoorbeeld eerst alleen voor Israël, maar maakte later duidelijk dat hij voor alle volkeren gekomen was.

Denk je dat het een andere God is die in het Oude Testament genoemd wordt?

Nee, ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor OT.

Er is maar 1 God en dan weet God, en toch is er spraken van vele goden in OT.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is dus veel liever dan Zijn Vader?

Nee? De Vader en Hij zijn één. Ik denk, in tegenstelling tot wat in de kerk wordt gepredikt (namelijk de eeuwige en onveranderde God), dat God wél zijn aanpak heeft veranderd met de komst van Jezus. Je ziet in het Nieuwe Testament ook wel verschil in de gemoedstoestand van de Vader. Jezus kwam bijvoorbeeld eerst alleen voor Israël, maar maakte later duidelijk dat hij voor alle volkeren gekomen was.

Denk je dat het een andere God is die in het Oude Testament genoemd wordt?

Nee, ik denk dat de mens verantwoordelijk is voor OT.

Er is maar 1 God en dan weet God, en toch is er spraken van vele goden in OT.

Nou dat ben ik niet met je eens, en daar houd ik het even bij ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid