Spring naar bijdragen

Teksten uitroeiing in Bijbel en dagelijks leven


Aanbevolen berichten

Ik verwacht geen opdracht tot het doden van iemand. En al zou ik die wel krijgen dan weiger ik te geloven dat God degene is die het geeft (en zou ik het niet doen), we weten immers welke andere aanpak we moeten hebben m.b.t. het envangelie.

Hoe weet jij dat het God wel of niet is? Er is tenslotte precedent dat hij dit al eerder heeft gedaan?

Ja alleen kennen we Jezus, en Jezus zal deze aanpak naar mijn idee nóóit meer gebruiken/toestaan. En ik zeg ook niet dat ik het weet, ik zeg dat ik weiger te geloven. Overigens zou God ook moeten weten dat ik niet tot zoiets in staat ben.

Het antwoord is mij volstrekt onduidelijk is aangezien ik Jezus helemaal niet ken. Ik lees een zeker voorbehoud in je post, je weigert te geloven wat je niet uitkomt en als God een plan heeft houdt hij blijkbaar rekening met jouw specifieke karakter en normen en waarden. Dat is prettig.

Ik ben zeer benieuwd of je, als God je dat beveelt op welke manier dan ook die passend is voor een God, een bevel tot het doden van een ander mens opvolgt. Het antwoord "God zou dat nooit van me vragen" vind ik te makkelijk, aangezien ik er vanuit mag gaan dat niemand hier beweert te weten wat God in de toekomst verder nog van plan is of Gods diepste gedachten kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 132
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoe weet jij dat het God wel of niet is? Er is tenslotte precedent dat hij dit al eerder heeft gedaan?

Ja alleen kennen we Jezus, en Jezus zal deze aanpak naar mijn idee nóóit meer gebruiken/toestaan. En ik zeg ook niet dat ik het weet, ik zeg dat ik weiger te geloven. Overigens zou God ook moeten weten dat ik niet tot zoiets in staat ben.

Het antwoord is mij volstrekt onduidelijk is aangezien ik Jezus helemaal niet ken. Ik lees een zeker voorbehoud in je post, je weigert te geloven wat je niet uitkomt en als God een plan heeft houdt hij blijkbaar rekening met jouw specifieke karakter en normen en waarden. Dat is prettig.

Ik ben zeer benieuwd of je, als God je dat beveelt op welke manier dan ook die passend is voor een God, een bevel tot het doden van een ander mens opvolgt. Het antwoord "God zou dat nooit van me vragen" vind ik te makkelijk, aangezien ik er vanuit mag gaan dat niemand hier beweert te weten wat God in de toekomst verder nog van plan is of Gods diepste gedachten kent.

Als ik over 'we' spreek dan spreek ik over Christenen, die de Bijbel lezen en zo Jezus leren kennen. Je verdraait mijn woorden wel zeg. Het komt mij inderdaad niet uit, omdat Christus mij dit geboden heeft! Heeft Jezus gezegd: dood wanneer ik dat gebied? Nee. Naasten-liefde en vrede, dat is het uitgangspunt. En God houdt niet rekening met mijn specifieke karakter en normen en waarden, omdat dit Zijn normen en waarden en zijn Wet zijn. (Delen Christenen niet dezelfde normen en waarden over het doden van een medemens?)

Ik geloof dat ik niet degene ga zijn die met geweld Gods plan tot uitwerking breng (Openbaringen).

Overigens ga ik meer uit van een Deïstische God tot de Eindtijd aanbreekt en God het oordeel brengt en niet ik. Ik hoop hiermee een minder 'makkelijk' antwoord gegeven te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik verdraai vrij weinig van je woorden. Ik zie in de post die ik citeerde bijvoorbeeld dat "we"jezus kennen, maar ïk (jij)" ergens vanuit gaat. Even een citaat.

Overigens ga ik meer uit van een Deïstische God tot de Eindtijd aanbreekt en God het oordeel brengt en niet ik. Ik hoop hiermee een minder 'makkelijk' antwoord gegeven te hebben.

Zie het dik gedrukte stuk. Je past je godsbeeld aan, aan wat je passend lijkt, of water je meer aanspreekt. De God van de bijbel is eerder een theistische god dan een deistische. Ik zeg overigens niet dat dat een slechte eigenschap is. Ik ben er juist blij om.

Ondertussen heb je wel de vraag die ik stelde ontweken. Zou je moorden als God je die opdracht gaf?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe trekken jullie deze grens?

Maar je hebt het antwoord toch al voor jezelf vastgesteld?

het is huichelachtig en cherriepicken. Het is wegkijken of goedpraten.

Maar samengevat, je bent nu je gedachten die je op voorhand hebt aan het projecteren op anderen? Ieder z'n hobby. ;)

Ik vraag me af, of je werkelijk alle posts gelezen hebt, iig niet mijn openingspost zeker.

Lees de posts van MysticNL, RF, serevdac (?), christen123, credo26, ...

Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt. Ik zie het ap jaren. Ook davy236 lijkt het op dat punt met mij eens te zijn.

In dit topic: zinloze pogingen tot goedpraten of wegkijken van deze walgelijke bijbelse passage (net als we bij het onderwerp 'slavernij' en andere Mozaïsche wetten/passages vaak zien). Opeens is de God van de Bijbel geen morele autoriteit meer, maar zijn het meningen van een volkje in de woestijn o.i.d.? Dit is het toppunt van het cherrypicken, dat ik oh zo vaak tegenkom. Het is gewoon hypocriet. Hoe trekken jullie deze grens?

Waarom zou het hypocriet zijn? Het kan hypocriet zijn als het steeds in voordeel persoon is. Maar wat als je als gelovige in de bijbel leest dat je je rijkdom moet verdelen onder de armen en dat ziet als geloofspunt?

Dat soort teksten komen wel van God zeker? Maar het halve OT en pro-slavernij delen van het NT kunnen we weggooien, want dat is slechts iets dat de Joden gebruikten om hun daden te rechtvaardigen ofzo?

Je kunt nog zeggen ja maar men houdt zich er niet aan, ok, maar als het een geloofspunt is voor een persoon dan is dat denk ik toch niet cherry-picking van die persoon.

Hoe maak je het onderscheid in wat je wel of niet gelooft? Alles dat goed is en in de huidige maatschappij acceptabel is? De rest moet gezien worden als iets dat vroeger acceptabel was en we dus in die context moeten zien zonder standplaatsgebondheid?

Ik zeg niet dat dit jouw redenen zijn om het een wel en andere niet te geloven, maar dit soort dingen kom ik erg vaak tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik verdraai vrij weinig van je woorden. Ik zie in de post die ik citeerde bijvoorbeeld dat "we"jezus kennen, maar ïk (jij)" ergens vanuit gaat. Even een citaat.

Overigens ga ik meer uit van een Deïstische God tot de Eindtijd aanbreekt en God het oordeel brengt en niet ik. Ik hoop hiermee een minder 'makkelijk' antwoord gegeven te hebben.

Zie het dik gedrukte stuk. Je past je godsbeeld aan, aan wat je passend lijkt, of water je meer aanspreekt. De God van de bijbel is eerder een theistische god dan een deistische. Ik zeg overigens niet dat dat een slechte eigenschap is. Ik ben er juist blij om.

Ondertussen heb je wel de vraag die ik stelde ontweken. Zou je moorden als God je die opdracht gaf?

Ik pas mijn godsbeeld aan aan wat logischer lijkt. Ik zie God niet als geheel deistisch hoor. Maar wat is anders de verklaring voor de tastbare afwezigheid van God en zijn dienaren in deze eeuwen?

Ik heb zo te zien inderdaad je vraag ontweken. Ik weet niet wat ik zou doen, zou misschien aan de reden en de situatie liggen. Dan vraag ik aan jou: zou je d.m.v. moord een klein kwaad doen voor een groter goed?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe trekken jullie deze grens?

Maar je hebt het antwoord toch al voor jezelf vastgesteld?

het is huichelachtig en cherriepicken. Het is wegkijken of goedpraten.

Maar samengevat, je bent nu je gedachten die je op voorhand hebt aan het projecteren op anderen? Ieder z'n hobby. ;)

Ik vraag me af, of je werkelijk alle posts gelezen hebt, iig niet mijn openingspost zeker.

Lees de posts van MysticNL, RF, serevdac (?), christen123, credo26, ...

Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt. Ik zie het ap jaren. Ook davy236 lijkt het op dat punt met mij eens te zijn.

Wie is davy236? :P

En blijkbaar doe ik ook aan cherrypicken als ik DeThomas begrijp?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon even zodat ik je goed begrijp: Je volgt een bevel van (jouw) God op afhankelijk van de situatie?

Moord zie ik niet als een klein kwaad, maar ik denk dat ik je begrijp. Zou ik een willekeurig persoon vermoorden als ik daarmee kanker genees (er is geen alternatief voor handen). Ik weet niet of ik moet zeggen ik hoop van niet of ik hoop van wel. Ik denk als ik de moord niet actief hoef te plegen (bijvoorbeeld iemand krijgt een ongeluk of een hartaanval) dat ik het zou doen. Ik denk niet dat ik actief in staat ben een pistool te hanteren, maar ik zal niet de eerste zijn die zichzelf een beetje mooier voorstelt dan hij werkelijk is.

Ironisch genoeg zou ik er weer geen moeite mee hebben om elk mens ter wereld een 1 miljardste kans op sterven te geven voor hetzelfde doel. Dat laatste resulteert in zo'n 6 tot 7 doden.

En nu ga ik slapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gewoon even zodat ik je goed begrijp: Je volgt een bevel van (jouw) God op afhankelijk van de situatie?

Moord zie ik niet als een klein kwaad, maar ik denk dat ik je begrijp. Zou ik een willekeurig persoon vermoorden als ik daarmee kanker genees (er is geen alternatief voor handen). Ik weet niet of ik moet zeggen ik hoop van niet of ik hoop van wel. Ik denk als ik de moord niet actief hoef te plegen (bijvoorbeeld iemand krijgt een ongeluk of een hartaanval) dat ik het zou doen. Ik denk niet dat ik actief in staat ben een pistool te hanteren, maar ik zal niet de eerste zijn die zichzelf een beetje mooier voorstelt dan hij werkelijk is.

Ironisch genoeg zou ik er weer geen moeite mee hebben om elk mens ter wereld een 1 miljardste kans op sterven te geven voor hetzelfde doel. Dat laatste resulteert in zo'n 6 tot 7 doden.

En nu ga ik slapen.

Sluit ik me bij aan, maar wat als je nou een bekende moet doden? Zoals je familie? :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
Objectief gezien zijn die levens natuurlijk even veel of weinig waard als andere levens. Ik ben vrij rationeel, maar het idee dat het de (kleine) kinderen van mij zus betreft: No way!

Abraham maakte een andere keuze (zelfs zonder tegenprestatie).

De tegenprestatie als hij het niet zou doen: Gods toorn xd

Familie zou ik sowieso niet kunnen, omdat ze voor mij wel meer waard zijn natuurlijk.

Maar ik stop even met het discussiëren over moorden als je het niet erg vindt ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

God was aan het bluffen bij Abraham, maar de vraag is of Abraham ook niet aan het bluffen was. Hij heeft alle voorbereidingen voor het offer van Isaac getroffen, maar wie zegt dat hij hem ook daadwerkelijk had geofferd? Het zou heel goed kunnen dat Abraham het spelletje blufpoker met glans heeft gewonnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms leid ik aan hele sombere gedachten. Ik denk dan een slecht mens te zijn en de wereld zou beter af zijn zonder mij.

Maar zelfs als ik mijn zwartste gedachten kronkels opdiep zou ik niet zo laag zinken om blufpoker te spelen met het leven van mijn bloedeigen kind (zowel bedoeld als biologisch als metafysisch kind).

Misschien ben ik niet uit het goede hout gesneden om een profeet of god te zijn. Dat ik zowel dat staaltje als de verzen als waar Olorin in zijn eerste post over spreekt walgelijk vind, wat zegt dat over mij? En wat zegt het over degene die schijnbare (totaal onbewezen) verklaringen verzinnen (het zou kunnen dat god...het zou ook kunnen dat god NIET....)

Link naar bericht
Deel via andere websites
God was aan het bluffen bij Abraham, maar de vraag is of Abraham ook niet aan het bluffen was. Hij heeft alle voorbereidingen voor het offer van Isaac getroffen, maar wie zegt dat hij hem ook daadwerkelijk had geofferd? Het zou heel goed kunnen dat Abraham het spelletje blufpoker met glans heeft gewonnen.

Er staat wel dat hij vastbesloten was het te doen en op het moment dat het bijna gebeurd was, de engel van de Heere ingreep.Ik denk zelf niet dat hij blufte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je past je godsbeeld aan, aan wat je passend lijkt, of water je meer aanspreekt.
Das een bij atheïsten populaire en (op mij) n beetje dom overkomende manier om iemands godsbeeld te ridiculiseren. Waarbij er door de atheïst van uit wordt gegaan dat de Bijbel zo letterlijk mogelijk moet worden genomen en de enige basis is om überhaupt een mening over God te vormen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
God was aan het bluffen bij Abraham, maar de vraag is of Abraham ook niet aan het bluffen was. Hij heeft alle voorbereidingen voor het offer van Isaac getroffen, maar wie zegt dat hij hem ook daadwerkelijk had geofferd? Het zou heel goed kunnen dat Abraham het spelletje blufpoker met glans heeft gewonnen.

Het wegkijken en goedpraten gaat maar door. Of is dit een grap..? Ik hoop het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je past je godsbeeld aan, aan wat je passend lijkt, of water je meer aanspreekt.
Das een bij atheïsten populaire en (op mij) n beetje dom overkomende manier om iemands godsbeeld te ridiculiseren. Waarbij er door de atheïst van uit wordt gegaan dat de Bijbel zo letterlijk mogelijk moet worden genomen en de enige basis is om überhaupt een mening over God te vormen.

Wat is er dan nog meer? De koran? Je eigen gedachten? De gedachten van 2 miljard andere christenen die stuk voor stuk een ander godsbeeld hebben? Waar is de optie (of zijn de opties) die jij kiest het beste om een beeld van God te vormen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
God was aan het bluffen bij Abraham, maar de vraag is of Abraham ook niet aan het bluffen was. Hij heeft alle voorbereidingen voor het offer van Isaac getroffen, maar wie zegt dat hij hem ook daadwerkelijk had geofferd? Het zou heel goed kunnen dat Abraham het spelletje blufpoker met glans heeft gewonnen.

Het wegkijken en goedpraten gaat maar door. Of is dit een grap..? Ik hoop het.

Hoezo wegkijken en goedpraten? Het is gewoon een slecht voorbeeld omdat het niets zegt. Misschien testte Abraham God wel. Hij wordt tot stoppen gemaand op het moment dat hij z'n mes pakt, niet op het moment dat hij wil gaan snijden. In tegenstelling tot Davy964 lees ik in die passage niet dat hij vastbesloten was ook echt Isaac te offeren. Hij voert alle voorbereidingen uit, maar of hij Isaac ook daadwerkelijk had geofferd als hij niet tot stoppen gemaand was, weten we gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is er dan nog meer? De koran? Je eigen gedachten? De gedachten van 2 miljard andere christenen die stuk voor stuk een ander godsbeeld hebben?

Bijvoorbeeld ja. Goede opties. Ik mag hopen dat men altijd zo veel mogelijk informatie tot zich neemt en zaken vanuit diverse invalshoeken bekijkt voor zulke belangrijke zaken.
Waar is de optie (of zijn de opties) die jij kiest het beste om een beeld van God te vormen?
Wie zegt dat ik denk dat mijn opties het beste zijn? Had ik die zekerheid of zelf overtuiging maar. Dan had ik n boek geschreven en heel rijk geworden ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites
God was aan het bluffen bij Abraham, maar de vraag is of Abraham ook niet aan het bluffen was. Hij heeft alle voorbereidingen voor het offer van Isaac getroffen, maar wie zegt dat hij hem ook daadwerkelijk had geofferd? Het zou heel goed kunnen dat Abraham het spelletje blufpoker met glans heeft gewonnen.

Het wegkijken en goedpraten gaat maar door. Of is dit een grap..? Ik hoop het.

Hoezo wegkijken en goedpraten? Het is gewoon een slecht voorbeeld omdat het niets zegt. Misschien testte Abraham God wel. Hij wordt tot stoppen gemaand op het moment dat hij z'n mes pakt, niet op het moment dat hij wil gaan snijden. In tegenstelling tot Davy964 lees ik in die passage niet dat hij vastbesloten was ook echt Isaac te offeren. Hij voert alle voorbereidingen uit, maar of hij Isaac ook daadwerkelijk had geofferd als hij niet tot stoppen gemaand was, weten we gewoon niet.

Wellicht off topic, maar wat is de bijbel nog waard als leidraad voor wat dan ook als het zo multi-interperetabel is. En ben je het niet met me eens dat het een vrij zieke manier is om iemands geloof te testen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
God was aan het bluffen bij Abraham, maar de vraag is of Abraham ook niet aan het bluffen was. Hij heeft alle voorbereidingen voor het offer van Isaac getroffen, maar wie zegt dat hij hem ook daadwerkelijk had geofferd? Het zou heel goed kunnen dat Abraham het spelletje blufpoker met glans heeft gewonnen.

Het wegkijken en goedpraten gaat maar door. Of is dit een grap..? Ik hoop het.

Hoezo wegkijken en goedpraten? Het is gewoon een slecht voorbeeld omdat het niets zegt. Misschien testte Abraham God wel. Hij wordt tot stoppen gemaand op het moment dat hij z'n mes pakt, niet op het moment dat hij wil gaan snijden. In tegenstelling tot Davy964 lees ik in die passage niet dat hij vastbesloten was ook echt Isaac te offeren. Hij voert alle voorbereidingen uit, maar of hij Isaac ook daadwerkelijk had geofferd als hij niet tot stoppen gemaand was, weten we gewoon niet.

En Jezus zegt dat de gedachte alleen al ...., waarom dan toch met dit soort verklaringen komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is er dan nog meer? De koran? Je eigen gedachten? De gedachten van 2 miljard andere christenen die stuk voor stuk een ander godsbeeld hebben?

Bijvoorbeeld ja. Goede opties. Ik mag hopen dat men altijd zo veel mogelijk informatie tot zich neemt en zaken vanuit diverse invalshoeken bekijkt voor zulke belangrijke zaken.
Waar is de optie (of zijn de opties) die jij kiest het beste om een beeld van God te vormen?
Wie zegt dat ik denk dat mijn opties het beste zijn? Had ik die zekerheid of zelf overtuiging maar. Dan had ik n boek geschreven en heel rijk geworden ;)

Dus... je denkt dat jouw godsbeeld hoogstwaarschijnlijk onjuist is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is er dan nog meer? De koran? Je eigen gedachten? De gedachten van 2 miljard andere christenen die stuk voor stuk een ander godsbeeld hebben?

Bijvoorbeeld ja. Goede opties. Ik mag hopen dat men altijd zo veel mogelijk informatie tot zich neemt en zaken vanuit diverse invalshoeken bekijkt voor zulke belangrijke zaken.
Waar is de optie (of zijn de opties) die jij kiest het beste om een beeld van God te vormen?
Wie zegt dat ik denk dat mijn opties het beste zijn? Had ik die zekerheid of zelf overtuiging maar. Dan had ik n boek geschreven en heel rijk geworden ;)

Dus... je denkt dat jouw godsbeeld hoogstwaarschijnlijk onjuist is?

Het is mij n raadsel waarom je je zin met 'dus' begint...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het wegkijken en goedpraten gaat maar door. Of is dit een grap..? Ik hoop het.

Hoezo wegkijken en goedpraten? Het is gewoon een slecht voorbeeld omdat het niets zegt. Misschien testte Abraham God wel. Hij wordt tot stoppen gemaand op het moment dat hij z'n mes pakt, niet op het moment dat hij wil gaan snijden. In tegenstelling tot Davy964 lees ik in die passage niet dat hij vastbesloten was ook echt Isaac te offeren. Hij voert alle voorbereidingen uit, maar of hij Isaac ook daadwerkelijk had geofferd als hij niet tot stoppen gemaand was, weten we gewoon niet.

Wellicht off topic, maar wat is de bijbel nog waard als leidraad voor wat dan ook als het zo multi-interperetabel is. En ben je het niet met me eens dat het een vrij zieke manier is om iemands geloof te testen

Wat de Bijbel waard is dat moet ieder voor zichzelf maar bepalen. Volgens mij zijn er maar weinig werken niet multi-interpretabel. Als er zelfs al onder fysici een hele strijd is over hoe ze quantummechanica moeten interpreteren ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het wegkijken en goedpraten gaat maar door. Of is dit een grap..? Ik hoop het.

Hoezo wegkijken en goedpraten? Het is gewoon een slecht voorbeeld omdat het niets zegt. Misschien testte Abraham God wel. Hij wordt tot stoppen gemaand op het moment dat hij z'n mes pakt, niet op het moment dat hij wil gaan snijden. In tegenstelling tot Davy964 lees ik in die passage niet dat hij vastbesloten was ook echt Isaac te offeren. Hij voert alle voorbereidingen uit, maar of hij Isaac ook daadwerkelijk had geofferd als hij niet tot stoppen gemaand was, weten we gewoon niet.

En Jezus zegt dat de gedachte alleen al ...., waarom dan toch met dit soort verklaringen komen?

Bijbelpassage? Niet iedereen is even bijbelvast.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid