Spring naar bijdragen

credo26

Members
  • Aantal bijdragen

    164
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over credo26

  • Rang
    CrediGup

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. credo26

    De dood : wat daarna ?

    Student, ik ga rustig de tijd nemen om te antwoorden op uw opwerpingen . Maar laat me eerst toe om nog eens de bijbelse begrippen mens (lichaam) , geest en ziel uit te leggen . Laten het tweede scheppingsverhaal nemen, waar er sprake is van de schepping van de mens : Gen.2:7 : 7 toen formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen. Schematisch voorgesteld : NBG 1951 vertaling : Stof uit de aardbodem + levensadem = levend wezen . Statenvertaling : Stof der aarde + adem des levens = le
  2. credo26

    De dood : wat daarna ?

    Mijn enige doel is aan mensen die geïnteresseerd zijn uit te leggen wat de bijbel vertelt over wat de mens te wachten staat nadat ze gestorven zijn .
  3. credo26

    De dood : wat daarna ?

    OK student : het item kwam reeds uitgebreid aan bod . Maar laat ik toch nog één maal argumenteren . Ik vertrek van een tekst uit viewtopic.php?f=17&t=30279 : ik citeer uit punt 2, dat ik eerst integraal weergeef . En voor alle duidelijkheid : ik ben geen Jehovah getuige, en ik ga bijlange niet met alles akkoord van wat zij vertellen . + Wat betreft de parabel van de rijke man en de arme Lazarus : Dit is een parabel, geen werkelijkheid & dus geen argument . In het andere geval kunt u bvb ook de parabel nemen die Jotham vertelde aan de burgers van Sichem (Richt. 9:7-15), en
  4. WAT GEBEURD ER ALS DE MENS STERFT ? Over het algemeen weet men geen concreet antwoord op deze vraag, meestal is er enkel een flauw vermoeden en een vage hoop . Welke zijn de meest voorkomende ideeën ? + In de oudheid was er (meestal) een vaag geloof in een hiernamaals . + De Grieken geloofden in een onsterfelijke ziel . + In het oosten gelooft men meestal in de een of andere vorm van reïncarnatie . + De meeste Christenen geloven in een onsterfelijke ziel, die na de dood ofwel naar de hemel, ofwel naar de hel gaat . Voor de Katholieken zijn er nog twee andere opties : het vagevuur
  5. Ja, ik heb het ook ondervonden . Normaal haalde ik mijn bijbelteksten van deze site . Uiteraard kan ik ook werken zonder deze site, maar dan ben ik wel verplicht de aangehaalde teksten volledig uit te typen . Gewoon triestig .
  6. credo26

    De Vier Elementen

    De vier elementen hebben weinig te maken met hetgene wij nu als “elementen†beschouwen . Wetenschappelijk gezien zijn het trouwens niet eens elementen : lucht en aarde zijn mengsels, water is een verbinding en vuur is een verschijnsel . De ouden zagen de vier elementen als verschijningsvormen . De schepping is een schepping in de dualiteit : Hemel & aarde, water & land, avond & morgen , zon & maan, vogels & vissen, man & vrouw ….. De vervulling van die dualiteit is de vier (2²) : vandaar de vier elementen . Het eerste scheppingsverhaal kan dan oo
  7. credo26

    Velikovsky

    Alvorens systematisch te antwoorden op uw bijdrage toch nog even herinneren welke mijn appreciatie van Velikovsky is . Ik citeer uit mijn bijdrage van 15 september : Persoonlijk geloof ik het verhaal van de exodus uit Egypte zoals de bijbel het vertelt . Het is uiteraard duidelijk dat dit verhaal niet in te passen is in de klassieke Egyptische chronologie . Ik ben er dan ook van overtuigd dat het mogelijk moet zijn een logische en bewijsbare alternatieve chronologie op te stellen en Velikovsky was een baanbreker op dit gebied . Student schreef : 1 Klopt gedeeltelijk . Maar er
  8. SCHEPPING OF EVOLUTIE : EVEN NADENKEN . Er zijn twee geloven en een schizofreen denken . Ik spreek heel duidelijk van TWEE geloven : want noch het ene noch het andere kan bewezen worden  Het ene geloof is het geloof in EVOLUTIE . We spreken van de evolutie theorie . Er is NIETS bewezen . O ja, men steekt het in een wetenschappelijk kleedje en als men dien omtrent gevulgariseerde werken leest, dan is alles koek en ei, en lijkt het de logica zelve . Gaat men echt op wetenschappelijke wijze alles uitpluizen, dan zijn de moeilijkheden legio, en is de theorie in tegenspraak met tal van f
  9. Student schreef : Laat ik eerst nog eens Eliyahu7 citeren, in het topic Velikovsky op 21 sept. 2014 05:18 Wat de bijbel leert over SCHEPPING . Er zijn tientallen passages in de bijbel waar er sprake is van schepping : gaande van Genesis tot en met Openbaring . De bijbel vermeldt dat de twee stenen tafelen door God zelf geschreven zijn . (Ex.31:18 //Ex.34:28 ) Op die stenen tafelen staat : Ex.20:11 : 11 Want in zes dagen heeft deHEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verkl
  10. credo26

    Velikovsky

    Eliyahu7 schreef op 21 sept. 2014 05:18 : (zie hierboven) Dank voor uw bijdrage ter verdediging van Velikovsky . Velikovsky zal altijd wel een omstreden figuur blijven . Toch ben ik ervan overtuigd dat hij in vele domeinen gelijk heeft . Ik bewonder de moed die hij gehad heeft om vast te houden aan het absolute geloof in de Torah, en daarvan uitgaande zijn theorieën op te bouwen . U schrijft : Ik denk ook niet dat er archeologische vondsten zullen gedaan worden die de Torah tegenspreken . Wel worden legio van archeologische vondsten gedaan worden die worden uitgelegd in tegenspraak
  11. De vraag is mijns inziens hoe je de bijbel bekijkt . Uiteindelijk zijn er slechts 2 opties : OFWEL IS DE BIJBEL EEN VERZAMELING VAN JOODSE MYTHEN EN SAGEN : Dan is de bijbel een woord van mensen . Die hadden misschien wel goede bedoelingen, maar ja, die konden natuurlijk niet weten wat we nu weten . En ja, die waren nogal primitief en nationalistisch ingesteld . De bijbel is dan weinig meer dan een verzameling van gissen en vergissen : een mythe over het ontstaan van de mensheid en van het joodse volk . Een verzameling verhalen met misschien wel een historische kern, maar vooral bedoe
  12. credo26

    Velikovsky

    Student schreef op 16 09 2014 : De Septuaginta is sowieso een vertaling van de Hebreeuwse bijbel in het Grieks, begonnen in Alexandrië onder de regering van Ptolomeus Philadelphus (285-246) , ten behoeve van de Joden in de diaspora die de Hebreeuwse taal niet meer kenden . Een vertaling beter dan het origineel ? Op zijn minst twijfelachtig . Uiteraard kunnen we niet uitsluiten dat in de kopieën van de originele Hebreeuwse tekst die tot ons gekomen zijn kleine foutjes schuilen die in de exemplaren die de vertalers gebruikten niet aanwezig waren . Ahmose, de eerste farao van de ac
  13. credo26

    Velikovsky

    broer konijn schreef 16 sep 2014 08:55 Waarom niet liever onze eigen oud-hollandsche taal doorvorscht tot eene leeringh ende vermaeck?! Voor mij zeker niet gelaten, maar ik ben niet zo handig met de computer dat ik die teksten zomaar kan ophalen . Wat het boek “Alle de werken van Flavius Josephus … “ zelf betreft : een vriend van me heeft een facsimile uitgave van het boek . Prachtig werk, maar onhandig van formaat ! Dus praktisch niet te gebruiken . ------------------------------------------------------------------------------- Student schreef 16 sep 2014 12:16 i
  14. credo26

    Velikovsky

    Michiel schreef op 19 juni 2014 10:15 Flavius Josephus schrijft in zijn “geschiedenis der Joden†in zijn 2e boek hoofdstuk 5 eerste paragraaf : (Ik vertaal uit een Franstalige versie) … Ze deden ze verscheidene dijken bouwen om de wateren tegen te houden en verschillende kanalen om de wateren te geleiden . Ze deden hen muren bouwen om de steden te omsluiten en ze deden ze piramides bouwen van een duizelingwekkende hoogte …. -------------------------------------------------------------------------------------------- Twee citaten : Salomo zei (pred.1:11) : 11 Er is geen heuge
  15. credo26

    Velikovsky

    Wat betreft Velikovsky : Indien we het verhaal van de Exodus nemen zoals het staat in de bijbel, en dit dan gaan vergelijken met de gangbare opvatting van de oude Egyptische geschiedenis, dan stuiten we op onoverkomelijke moeilijkheden . HET BIJBELSE VERHAAL . Het bijbelse verhaal vertelt ons dat de Israëlieten na een lange periode van slavernij in Egypte, onder de leiding van Mozes verlost werden door Gods wonderbaarlijke tussenkomst . Het verhaal zelf kunnen we lezen in de eerste hoofdstukken van Exodus . (zie aldaar) . Na de uittocht is Egypte volledig geruïneerd : zowel economis
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid