Spring naar bijdragen

Het vereren van de Heilige Maagd Maria


Aanbevolen berichten

Seth07 zei:
Back on topic en terug naar het kopje 'het vereren van de heilige maagd maria'.

In het kort:

1. Maria wilde zelf niet vereerd worden en staat ook niet in de bijbel.

Lucas 1:

28 De engel trad bij haar binnen en zei: "Verheug u, begenadigde, de Heer is met u."

41 Meteen toen Elisabet de begroeting van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot. Elisabet werd vervuld met heilige Geest. 42 Ze riep met luide stem: "Gezegend ben jij onder de vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot.

We kunnen constateren dat Maria vereerd werd en wordt door zowel mensen als engelen.

Citaat

2. vereren word gezien als aanbidden/verheerlijken/iemand erg bewonderen. Enige die je mag anbidden is G'd, rest is afgoderij. Verheerlijken hetzelfde en is niet voor een mens om te idoliseren. Bewonderen mag, maar bewonderen is niet via de persoon bidden.

Hier maak je gebruik van een drogredenering namelijk de stropopredenering.

Vereren word wellicht door jou gezien als aanbidden maar dat maakt het natuurlijk nog geen feit. Feit is wel dat degene die aan Mariaverering doen het niet zien als aanbidding en enkel God aanbidden. Dat het aanbidden van wat anders dan God afgoderij is daar zijn mensen die Maria vereren het mee eens.

Citaat

Dan met mondelinge overleveringen heb ik niet zoveel. Buitenom het nergens staat geschreven en die periode zeer fraude gevoelig was.

Je beseft dat je hiermee zo'n beetje het hele OT in de prullenbak hebt gegooid? Interessant, dat dan weer wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 252
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En "er is maar één God en Hij bestaat uit drie personen", zei de kapelaan. "Kijk, eindelijk iemand waar je normaal mee kunt praten." (ook Finkers). 

Zingen jullie dat tijdens de metten? Bij ons, de katholieken, wordt het magnificat namelijk tijdens de vespers gezongen. Toch bijzonder, zulke verschillen. Het tweede gezang is een berijmde ve

Om dezelfde reden waarom mensen ook hier elkaar vragen voor elkaar te bidden en zo elkaar tot voorspraak te zijn. En om dezelfde reden waarom mensen ook hier met elkaar vriendschappen sluiten en elkaa

Thorgrem zei:
Seth07 zei:
Back on topic en terug naar het kopje 'het vereren van de heilige maagd maria'.

In het kort:

1. Maria wilde zelf niet vereerd worden en staat ook niet in de bijbel.

Lucas 1:

28 De engel trad bij haar binnen en zei: "Verheug u, begenadigde, de Heer is met u."

41 Meteen toen Elisabet de begroeting van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot. Elisabet werd vervuld met heilige Geest. 42 Ze riep met luide stem: ‘Gezegend ben jij onder de vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot.

Citaat

2. vereren word gezien als aanbidden/verheerlijken/iemand erg bewonderen. Enige die je mag anbidden is G'd, rest is afgoderij. Verheerlijken hetzelfde en is niet voor een mens om te idoliseren. Bewonderen mag, maar bewonderen is niet via de persoon bidden.

Hier maak je gebruik van een drogredenering namelijk de stropopredenering.

Vereren word wellicht door jou gezien als aanbidden maar dat maakt het natuurlijk nog geen feit. Feit is wel dat degene die aan Mariaverering doen het niet zien als aanbidding en enkel God aanbidden. Dat het aanbidden van wat anders dan God afgoderij is daar zijn mensen die Maria vereren het mee eens.

Citaat

Dan met mondelinge overleveringen heb ik niet zoveel. Buitenom het nergens staat geschreven en die periode zeer fraude gevoelig was.

Je beseft dat je hiermee zo'n beetje het hele OT in de prullenbak hebt gegooid? Interessant, dat dan weer wel.

Thorgrem, Je teksten die je aangeeft na nr 1, geeft nog niet aan dat het inhoudt dat Maria wilde dat ze vereerd werd. Ook geeft het niet aan dat ze dit zelf wilde. Dit is en blijft natuurlijk een interpretatie hoe iemand het wil lezen en wilt opnemen. Het zou kunnen dat wij dit anders zien, wat natuurlijk prima kan en mag.

2. Het klopt, wat ik zeg is geen feit maar ik geef alleen aan hoe ik het zie. Ik vereer niemand behalve De Eeuwige. Ik bewonder wel mensen.

Ik doelde met mondelinge overlevering meer de periode na Jesus en als we kijken naar Kabbalah. In het OT staat geschreven zwart op wit dat Moses de priesters mondeling doorgaf de leringen van G'd en hoe zij dit verder moesten brengen aan het volk. Het OT op zichzelf staand is zowel vanaf een bepaald punt mondeling als schriftelijk doorgegeven aangezien het hele volk getuige was van G'd en niet één persoon. Volgende keer zal ik duidelijker formuleren wat ik bedoel met mondelingen overlevering. Het OT staat hierbuiten omdat dit gewoon al vaststaat zowel mondeling als schriftelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem, Je teksten die je aangeeft na nr 1, geeft nog niet aan dat het inhoudt dat Maria wilde dat ze vereerd werd. Ook geeft het niet aan dat ze dit zelf wilde. Dit is en blijft natuurlijk een interpretatie hoe iemand het wil lezen en wilt opnemen. Het zou kunnen dat wij dit anders zien, wat natuurlijk prima kan en mag.

Wij zien dit dus duidelijk anders. Ik heb idd niet aangetoond dat ze vereerd wilde worden, maar dat ze het werd.

2. Het klopt, wat ik zeg is geen feit maar ik geef alleen aan hoe ik het zie. Ik vereer niemand behalve De Eeuwige. Ik bewonder wel mensen.

Van mij mag je doen en laten wat je wil. Als je schrijft dat aanbidden gelijk staat aan vereren staat het mij vrij dat te bestrijden.

Ik doelde met mondelinge overlevering meer de periode na Jesus en als we kijken naar Kabbalah.

Dit topic en het vereren van Maria hebben niets te maken met Kabbalah.

Het OT staat hierbuiten omdat dit gewoon al vaststaat zowel mondeling als schriftelijk.

Het OT staat er verre van buiten. Sommige verhalen uit het OT zijn namelijk honderden jaren mondeling doorgegeven alvorens ze op papier gezet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem, Je teksten die je aangeeft na nr 1, geeft nog niet aan dat het inhoudt dat Maria wilde dat ze vereerd werd. Ook geeft het niet aan dat ze dit zelf wilde. Dit is en blijft natuurlijk een interpretatie hoe iemand het wil lezen en wilt opnemen. Het zou kunnen dat wij dit anders zien, wat natuurlijk prima kan en mag.

Wij zien dit dus duidelijk anders. Ik heb idd niet aangetoond dat ze vereerd wilde worden, maar dat ze het werd.

2. Het klopt, wat ik zeg is geen feit maar ik geef alleen aan hoe ik het zie. Ik vereer niemand behalve De Eeuwige. Ik bewonder wel mensen.

Van mij mag je doen en laten wat je wil. Als je schrijft dat aanbidden gelijk staat aan vereren staat het mij vrij dat te bestrijden.

Ik doelde met mondelinge overlevering meer de periode na Jesus en als we kijken naar Kabbalah.

Dit topic en het vereren van Maria hebben niets te maken met Kabbalah.

Het OT staat hierbuiten omdat dit gewoon al vaststaat zowel mondeling als schriftelijk.

Het OT staat er verre van buiten. Sommige verhalen uit het OT zijn namelijk honderden jaren mondeling doorgegeven alvorens ze op papier gezet zijn.

'Maar dat ze dat werd'. Een vorm van interpreteren wat ik niet zo op die manier met je deel. Net zoals meer mensen bewondering hadden voor mensen met wie G'd was. Zij werden bewondert en vereert in deze zin. Ook gaf ik alleen maar aan de synoniemen en hoe het over het algemeen word gezien. Waar heb ik geschreven dat aanbidden gelijk staat aan vereren. Vertel me niet dat jij ook al zo iemand bent die denkt alleen in zwart / wit. Nogmaals ik gaf de synoniemen aan en wat er in het dagelijks gebruik bedoeld word. Ieder trekt hiervan wel zijn eigen jasje aan (http://www.encyclo.nl/begrip/vereren) voorbeeld. Aanbidden hoeft niet per se gelijk te staan als vereren, alhoewel men dat wel zo algemeen denkt en waarbij ik denk dat maria noch vereert noch aanbeden wilde worden.

Niks te maken met kabbalah en wel met periode na jesus en OT. Ik heb het recht om aan te geven dat met mondelingen overleveringen niet altijd alles klopt en waarbij er vaak fraude ontstaan. En gaf kabbalah als voorbeeld. OT vind ik erbuiten staan omdat ik dit als waarheidsgetrouw zie met alles van dien. Ja, in mijn woorden staat het erbuiten omdat ik dit als logisch zien, voor jou het staat er niet buiten maar nu is het vastgesteld dat ik niet dat bedoel.

Graag zie ik een bron tegemoet voor 'Sommige verhalen uit het OT zijn namelijk honderden jaren mondeling doorgegeven alvorens ze op papier gezet zijn'. Welke verhalen en in ieder geval hoe weet jij dat? Tot zover ik weet is juist de kracht van het OT dat niemand weet wie die heeft geschreven en in welk tijds ban. Wel word aangenomen dat Moses de eerste vijf boeken heeft geschreven en bepaalde profeten de andere hoofdstukken. Welke werden honderden jaren mondeling doorgegeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Maar dat ze dat werd'. Een vorm van interpreteren wat ik niet zo op die manier met je deel. Net zoals meer mensen bewondering hadden voor mensen met wie G'd was. Zij werden bewondert en vereert in deze zin.

Dus Maria en anderen werden wel vereerd. Mooi.

Ook gaf ik alleen maar aan de synoniemen en hoe het over het algemeen word gezien. Waar heb ik geschreven dat aanbidden gelijk staat aan vereren. Vertel me niet dat jij ook al zo iemand bent die denkt alleen in zwart / wit. Nogmaals ik gaf de synoniemen aan en wat er in het dagelijks gebruik bedoeld word.

sy·no·niem (bijvoeglijk naamwoord)

1 hetzelfde betekenend: die woorden zijn synoniem

Je herhaald datgene wat je tracht te ontkennen zelf twee maal in bovenstaande alinea....

In het dagelijks gebruik wordt met vereren geen aanbidden bedoeld. Niet door de mensen die aan verering van Maria/heiligen doen en niet door de meerderheid van de christenen.

Ieder trekt hiervan wel zijn eigen jasje aan (http://www.encyclo.nl/begrip/vereren) voorbeeld. Aanbidden hoeft niet per se gelijk te staan als vereren, alhoewel men dat wel zo algemeen denkt en waarbij ik denk dat maria noch vereert noch aanbeden wilde worden.

Niks te maken met kabbalah en wel met periode na jesus en OT. Ik heb het recht om aan te geven dat met mondelingen overleveringen niet altijd alles klopt en waarbij er vaak fraude ontstaan. En gaf kabbalah als voorbeeld. OT vind ik erbuiten staan omdat ik dit als waarheidsgetrouw zie met alles van dien. Ja, in mijn woorden staat het erbuiten omdat ik dit als logisch zien, voor jou het staat er niet buiten maar nu is het vastgesteld dat ik niet dat bedoel.

Een kleine vergelijking van hetzelfde niveau;

Aardbijen dient men te koken/frituren/bakken alvorens opgegeten te kunnen worden. Aardappels moeten immers ook eerst gekookt, gefrituurd of gebakken worden alvorens het enigszins eetbaar is.

Graag zie ik een bron tegemoet voor 'Sommige verhalen uit het OT zijn namelijk honderden jaren mondeling doorgegeven alvorens ze op papier gezet zijn'. Welke verhalen en in ieder geval hoe weet jij dat? Tot zover ik weet is juist de kracht van het OT dat niemand weet wie die heeft geschreven en in welk tijds ban. Wel word aangenomen dat Moses de eerste vijf boeken heeft geschreven en bepaalde profeten de andere hoofdstukken. Welke werden honderden jaren mondeling doorgegeven?

Ik heb het eerste boek na die van Mozes opgezocht en het was gelijk bingo. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jozua_(boek)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem, Je teksten die je aangeeft na nr 1, geeft nog niet aan dat het inhoudt dat Maria wilde dat ze vereerd werd. Ook geeft het niet aan dat ze dit zelf wilde. Dit is en blijft natuurlijk een interpretatie hoe iemand het wil lezen en wilt opnemen. Het zou kunnen dat wij dit anders zien, wat natuurlijk prima kan en mag.

Wij zien dit dus duidelijk anders. Ik heb idd niet aangetoond dat ze vereerd wilde worden, maar dat ze het werd.

2. Het klopt, wat ik zeg is geen feit maar ik geef alleen aan hoe ik het zie. Ik vereer niemand behalve De Eeuwige. Ik bewonder wel mensen.

Van mij mag je doen en laten wat je wil. Als je schrijft dat aanbidden gelijk staat aan vereren staat het mij vrij dat te bestrijden.

Ik doelde met mondelinge overlevering meer de periode na Jesus en als we kijken naar Kabbalah.

Dit topic en het vereren van Maria hebben niets te maken met Kabbalah.

Het OT staat hierbuiten omdat dit gewoon al vaststaat zowel mondeling als schriftelijk.

Het OT staat er verre van buiten. Sommige verhalen uit het OT zijn namelijk honderden jaren mondeling doorgegeven alvorens ze op papier gezet zijn.

Mijn vorige post is verwijdert dus laat ik het nog korter houden.

1.dat is jou interpretatie, zo lezen menige het niet.

2. ik schrijf niet dat aanbidden gelijk staat aan vereren, nogmaals ik geef aan wat er bedoeld word in dagelijks spraakgebruik (http://www.encyclo.nl/begrip/vereren) en hoe het opgenomen word. Diverse bijbele figuren werden bewondert en vereert. Maar dit betekende niet dat ze aanbaden werden of dit wilde.

3.heeft niks te maken met kabbalah? Ik geef aan dat mondelinge overleveringen vaak fraude gevoelig zijn en dat dit sceptisch genomen moeten worden. Kabbalah was een voorbeeld.

In mijn woorden, OT staat er buiten omdat dit logisch is en het zwart op wit staat dat het zowel mondeling als schriftelijke werd doorgegeven. Dus weinig ruimte voor discussie. In jou woorden, het staat erin om dezelfde reden.

'Sommige verhalen uit het OT zijn namelijk honderden jaren mondeling doorgegeven alvorens ze op papier gezet zijn.' Welke verhalen en wat is jou bron voor deze aanname? Tot nu toe word aangenomen dat moses de eerste vijf boeken heeft geschreven en de profeten de profeten.

Juist de kracht van het OT is dat niemand feitelijk weet wie het heeft opgeschreven. Wel dat het iemand was waar G'd met 'hem' was. Ik zie graag de bron tegemoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1.dat is jou interpretatie, zo lezen menige het niet.

Net zoals jouw interpretaties jouw interpretaties zijn en dat dat niet gedeeld wordt door menige. Feit is dat de grote meerderheid van het christendom Maria vereerd.

2. ik schrijf niet dat aanbidden gelijk staat aan vereren, nogmaals ik geef aan wat er bedoeld word in dagelijks spraakgebruik (http://www.encyclo.nl/begrip/vereren) en hoe het opgenomen word. Diverse bijbele figuren werden bewondert en vereert. Maar dit betekende niet dat ze aanbaden werden of dit wilde.

Aan aanbidden doen we dan ook niet, enkel God wordt aanbeden. In dagelijks spraakgebruik bedoelen we met vereren echt geen aanbidden. De online van Dale geeft ook aan:

ver·eren (vereerde, heeft vereerd)

1 eer bewijzen

Anders beweren in de context van het vereren van Maria kan ik enkel zien als grove laster.

3.heeft niks te maken met kabbalah? Ik geef aan dat mondelinge overleveringen vaak fraude gevoelig zijn en dat dit sceptisch genomen moeten worden. Kabbalah was een voorbeeld.

In mijn woorden, OT staat er buiten omdat dit logisch is en het zwart op wit staat dat het zowel mondeling als schriftelijke werd doorgegeven. Dus weinig ruimte voor discussie. In jou woorden, het staat erin om dezelfde reden.

Nee, helemaal niets. Je voorbeeld raakt ook kant noch wal. Een voorbeeld uit hetzelfde vaatje:

Aardbeien moet je eerst koken alvorens je ze op kan eten. Aardappels moet je immers ook eerst koken om ze eetbaar te maken.

'Sommige verhalen uit het OT zijn namelijk honderden jaren mondeling doorgegeven alvorens ze op papier gezet zijn.' Welke verhalen en wat is jou bron voor deze aanname? Tot nu toe word aangenomen dat moses de eerste vijf boeken heeft geschreven en de profeten de profeten.

Juist de kracht van het OT is dat niemand feitelijk weet wie het heeft opgeschreven. Wel dat het iemand was waar G'd met 'hem' was. Ik zie graag de bron tegemoet.

Aangezien je de eerste vijf boeken een status aparte geeft ben ik beginnen bij het zesde boek;Jozua. En gelijk bingo! http://nl.wikipedia.org/wiki/Jozua_(boek)

De rest kan je op soortgelijke manier zelf wel nazoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Thorgrem zei:
Ik geloof dat Christus de dood heeft overwonnen en dat de aardse dood voor christenen slechts een overgang is naar het eeuwig leven. Maria en andere heiligen die in de hemel zijn zijn dus niet dood. Deze heiligen zijn ook deel van het Lichaam van Christus. Aangezien wij allen deel uitmaken van datzelfde Lichaam van Christus is communicatie niet onmogelijk.

Mooi geformuleerd; als een belijdenis. Kernachtig en een getuigenis van concrete punten van je geloof. Wat mij betreft is dat ook de kern waarover nadere bezinning aan de orde is. Verschillen mogen er zijn maar wat één is in alles, kunnen we vervolgens aan al de verschillen ten grondslag leggen als gemeenschappelijkheid van ons geloof.

Aanbidden is wat anders dan eerbied geven. Aanbidden is ook praten met en vragen aan.

Communiceren in eenheid met Christus tot anderen in de hemel valt duidelijk niet slechts onder eerbied brengen aan die anderen in de hemel, maar is aantoonbaar meer.

En je verwacht er ook iets van terug; wat bij eerbied brengen geen issue is.

En communicatie via de eenheid van Christus is sowieso voor christenen onderling niet mogelijk, althans: of het mogelijk is weten we niet eens, want het is ook niet toegestaan. Ik mag bijvoorbeeld niet Thorgrem aanspreken en dingen aan hem vragen via het gebed in eenheid met Christus.

God aanbidden via de eenheid die iemand met Christus heeft,

in combinatie met communiceren met die persoon via Christus Zelf,

leidt er onontkoombaar toe dat Christus van Hoofd tot een medium voor de lichaamsdelen wordt. Als je dat niet vindt en dus hemelbewoners rechtstreeks kunt aanspreken, dan moet je loslaten het argument dat je via de eenheid in Christus tot hen spreekt.

Dat denk ik. Wat denk jij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aanbidden is wat anders dan eerbied geven.

Klopt. En katholieken geven eerbied aan Maria, ze aanbidden haar niet. Wie het wel doet handelt daar tegen de katholieke leer en is fout bezig. De Katholieke Kerk leert dat alleen God aanbeden mag worden en ze leert nadrukkelijk dat Maria niet God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
broer konijn zei:
Thorgrem zei:
Ik geloof dat Christus de dood heeft overwonnen en dat de aardse dood voor christenen slechts een overgang is naar het eeuwig leven. Maria en andere heiligen die in de hemel zijn zijn dus niet dood. Deze heiligen zijn ook deel van het Lichaam van Christus. Aangezien wij allen deel uitmaken van datzelfde Lichaam van Christus is communicatie niet onmogelijk.

Mooi geformuleerd; als een belijdenis. Kernachtig en een getuigenis van concrete punten van je geloof. Wat mij betreft is dat ook de kern waarover nadere bezinning aan de orde is. Verschillen mogen er zijn maar wat één is in alles, kunnen we vervolgens aan al de verschillen ten grondslag leggen als gemeenschappelijkheid van ons geloof.

Aanbidden is wat anders dan eerbied geven. Aanbidden is ook praten met en vragen aan.

Communiceren in eenheid met Christus tot anderen in de hemel valt duidelijk niet slechts onder eerbied brengen aan die anderen in de hemel, maar is aantoonbaar meer.

En je verwacht er ook iets van terug; wat bij eerbied brengen geen issue is.

En communicatie via de eenheid van Christus is sowieso voor christenen onderling niet mogelijk, althans: of het mogelijk is weten we niet eens, want het is ook niet toegestaan. Ik mag bijvoorbeeld niet Throgrem aanspreken en dingen aan hem vragen via het gebed in eenheid met Christus.

God aanbidden via de eenheid die iemand met Christus heeft,

in combinatie met communiceren met die persoon via Christus Zelf,

leidt er onontkoombaar toe dat Christus van Hoofd tot een medium voor de lichaamsdelen wordt. Als je dat niet vindt en dus hemelbewoners rechtstreeks kunt aanspreken, dan moet je loslaten het argument dat je via de eenheid in Christus tot hen spreekt.

Dat denk ik. Wat denk jij?

Beste broer konijn

Je vindt bovenstaand een mooi geformuleerde getuigenis en daarin kan ik je wel volgen.

Wat mij echter opvalt is dat de inhoud ervan totaal haaks staat en daardoor volledig in tegenspraak is met andere getuigenissen.Namelijk deze die op talrijke plaatsen te vinden zijn in Gods Woord.

DE DODEN ZIJN NIET IN DE HEMEL MAAR IN HUN GRAVEN

Joh 5: 28-29

Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, 29 en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel

Hebr. 11: 39-40 Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde niet verkregen, 40 daar God iets beters met ons voor had, zodat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen

Hand 2:34 Want David is niet opgevaren naar de hemelen, maar hij zegt zelf:

De Here heeft gezegd tot mijn Here:Zet U aan mijn rechterhand

Handelingen 2:29 Mannen broeders, men mag vrijuit tot u zeggen van de aartsvader David, dat hij én gestorven én begraven is, en zijn graf is bij ons tot op deze dag

Joh 3:13 13 : En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen

joh 13:33 Kinderkens, nog een korte tijd ben Ik bij u; gij zult Mij zoeken en, gelijk Ik de Joden gezegd heb: Waar Ik heenga, kunt gij niet komen, zo spreek Ik thans ook tot u

DE DODEN HEBBEN GEEN BEWUSTZIJN ; ZIJ WETEN NIETS EN LOVEN DE HERE NIET

Ps 6:6 Want in de dood is Uwer geen gedachtenis; wie zou U loven in het dodenrijk

Ps 115:17 Niet de doden zullen de HERE loven, niemand van wie in de stilte zijn neergedaald

Ps 88: 11-13 Zult Gij aan de doden een wonder doen; zullen schimmen opstaan en U loven? Wordt in het graf uw goedertierenheid verkondigd, uw trouw in de plaats der vertering? 13 Wordt uw wondermacht in de duisternis bekend, uw gerechtigheid in het land der vergetelheid ,

Ps 146:3-4 Vertrouwt niet op edelen,op een mensenkind, bij wie geen heil is;4 gaat zijn adem uit, dan keert hij weder tot zijn aarde,te dien dage vergaan zijn plannen

Pred 9:6 Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedt

Jesaja38: 18-19 Want het dodenrijk looft U niet, de dood prijst U niet; wie in de groeve zijn neergedaald, hopen niet op uw trouw. 19 De levende, de levende, hij looft U, zoals ik heden doe; de vader maakt zijn zonen uw trouw bekend

Job 14: 20-21 Gij overweldigt hem voor altijd en hij gaat heen,Gij verandert zijn gelaat en zendt hem weg. 21 Zijn zonen mogen tot ere komen, maar hij weet het niet; of komen zij tot lage staat, hij bemerkt niets van hen

Pred 9:10 Al wat uw hand vindt om naar uw vermogen te doen, doe dat, want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat

Jes 63:14-16Schouw uit de hemel en zie uit uw heilige en luisterrijke woning. Waar zijn uw ijver en uw machtige daden? Uw innerlijke bewogenheid en uw ontferming hebben zich jegens mij niet laten gelden.

16 Gij immers zijt onze Vader; want Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet; Gij, HERE, zijt onze Vader, onze Verlosser van oudsher is uw naam

Het vereren en /of bemiddelend gebed afsmeken van een dode die niets weet en nooit deel heeft of neemt aan wat er ook op aarde geschied is dan ook volgens Gods Woord volledig overbodig en zinloos

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat leuk zo'n brei aan lukraak geknipte en geplakte citaten. Je zou het nog mooier kunnen maken door ipv hele citaten gewoon losse woorden te knippen en te plakken. Dan kan je de bijbel nog veel beter laten buikspreken.

Als men het eigen standpunt enkel kan verdedigen met persoonlijk en denigrerend aanvallen van de andere, dan zegt dit alles over de werkelijke waarde van het eigen standpunt

( Shakespeare)

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Offtopic en ruziezoekende posts verwijderd.

Uit "Wat we graag zien":
1 - Respect voor je medegebruikers. Ook als je het niet met iemand eens bent, laat je de ander in zijn/haar waarde. Discriminatie, Godslastering, schelden en doodsbedreigingen zijn absoluut uit den boze en zullen serieus worden aangepakt.
Link naar bericht
Deel via andere websites
bernard 3 zei:

DE DODEN ZIJN NIET IN DE HEMEL MAAR IN HUN GRAVEN

Bedankt voor je waardevolle bijdrage. Wat mij betreft; ik houd het bewust buiten het gesprek. In dit onderwerp is het niet aan de orde geweest. En dit onderwerp vermengen met andere onderwerpen verstoort de inhoud van het onderwerp zelf.

Verder is wat je zegt redelijk vatbaar voor andere dimensies. Een lichaam is geen ziel en en ziel kan in lichaam en geest zijn. Stel bijvoorbeeld dat je iemand neemt, die gelooft dat de ziel bij God is, en in de Geest die God is, bewaard blijft tot de opstanding. Dan zit je ineens midden in een perspectief waarvan theoretisch ook gezegd zou kunnen worden dat via God communicatie met die mensen, die in Gods Geest zijn, mogelijk is. Want God is alles in allen die van Hem zijn. En alles wat uit de Geest is in alle zielen is één met God zelf. Immers God = heilige Geest zoals de doctrine leert. En ook overigens zou je kunnen verdedigen dat God alle kennis heeft van alle zielen, en voor hen zou kunnen spreken. Of je zou ook kunnen verdedigen dat tenminste enigen van de gestorvenen in de hemel zijn. En dan hebben we dezelfde discussie als hierboven en voor het onderwerp van deze draad geldt dat betekenisloos blijkt wat we vinden van dodenslaap of dodenopneming in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 years later...

Hartelijk dank @Trajecto

Het is weer oktober en traditiegetrouw is oktober een rozenkransmand.

 

Paus roept op tot rozenkransgebed

 

Paus Franciscus heeft alle katholieken opgeroepen in oktober de rozenkrans te bidden en Maria en de aartsengel Michaël om hun voorspraak te vragen voor de bescherming van de Kerk, die zich in “geestelijke turbulentie” bevindt.

In een zaterdag gepubliceerde Vaticaanse verklaring staat dat de paus recent bevestigde dat gebed “het wapen is tegen de Grote Aanklager die ‘door de wereld gaat om te beschuldigen’. Alleen gebed kan hem verslaan”.

“De Russische mystici en de grote heiligen uit alle tradities adviseerden om op momenten van geestelijke turbulentie toevlucht te zoeken onder de mantel van de Heilige Moeder van God.”

Geestelijke turbulentie

Het bidden van de rozenkrans roept Maria’s voorspraak in en plaatst de Kerk onder haar “beschermende mantel”, aldus de paus”

Franciscus ging niet verder in op de “geestelijke turbulentie”, maar zei wel dat gebed de Kerk kan helpen zich meer bewust te worden “van de fouten, misstappen en misbruiken die in het heden en in het verleden zijn begaan, en toegewijd om zonder enige twijfel te strijden, opdat het kwaad niet moge overwinnen”.

Gebed tot aartsengel Michaël

Franciscus moedigt katholieken aan om het rozenkransgebed af te sluiten met het gebed tot de aartsengel Michaël en het gebed Sub Tuum Praesidium te bidden.

Het gebed tot de aartsengel Michaël werd geschreven door paus Leo XIII (1810-1903): “Heilige Aartsengel Michaël, Verdedig ons in de strijd. Wees onze bescherming tegen de boosheid en de listen van de duivel. Wij smeken ootmoedig dat God hem Zijn macht doe gevoelen. En gij, vorst van de hemelse legerscharen, drijf Satan en de andere boze geesten, die tot verderf van de zielen over de wereld rondgaan, door de goddelijke kracht in de hel terug. Amen.”

Het Sub Tuum Praesidium is een aanroeping van Maria die al in het vroege christendom gebeden werd: “Tot u nemen wij onze toevlucht: wees onze bescherming, heilige Moeder van God, wijs onze gebeden niet af als wij in nood zijn, maar verlos ons uit alle gevaren, gij, glorierijke en gezegende Maagd.”

Oktober is rozenkransmaand

Oktober is in de katholieke Kerk van oudsher rozenkransmaand. Op 7 oktober wordt het feest van Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans gevierd, dat werd ingesteld na de overwinning van een christelijke vloot op de Ottomanen in de Slag bij Lepanto in 1571. De overwinning wordt toegeschreven aan het rozenkransgebed, waartoe paus Pius V destijds had opgeroepen.

 

https://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuws/paus-roept-op-tot-rozenkransgebed

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Gaitema:

De eerste christenen..  in de bijbel, het nieuwe testament baden de apostelen alleen tot God en Jezus leerde hen in Zijn naam tot God te bidden. De rest is later ontstaan en niet door Jezus ingesteld.

Zoals de bijbel zelf dus. Het christendom zie ik als een geloof wat zich doorontwikkeld heeft. Dat is onvermijdelijk en zelfs wenselijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thorgrem:

Zoals de bijbel zelf dus. Het christendom zie ik als een geloof wat zich doorontwikkeld heeft. Dat is onvermijdelijk en zelfs wenselijk. 

@Thorgremdit is iets wat voor vele rooms-katholieken belangrijk is. Voor veel protestanten ligt dat wat moeilijker; Maria de moeder van Jezus is als ze nog kinderen gekregen heeft geen maagd meer geweest. Het hoeft geen obstakel te zijn, maar Maria vereren kan ik niet. Maar als rooms-katholieken dit graag doen, prima!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Lobke:

@Thorgremdit is iets wat voor vele rooms-katholieken belangrijk is. Voor veel protestanten ligt dat wat moeilijker; Maria de moeder van Jezus is als ze nog kinderen gekregen heeft geen maagd meer geweest. Het hoeft geen obstakel te zijn, maar Maria vereren kan ik niet. Maar als rooms-katholieken dit graag doen, prima!

Prima toch. Er wordt ook niemand gedwongen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid