Spring naar bijdragen

Het vereren van de Heilige Maagd Maria


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 252
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En "er is maar één God en Hij bestaat uit drie personen", zei de kapelaan. "Kijk, eindelijk iemand waar je normaal mee kunt praten." (ook Finkers). 

Zingen jullie dat tijdens de metten? Bij ons, de katholieken, wordt het magnificat namelijk tijdens de vespers gezongen. Toch bijzonder, zulke verschillen. Het tweede gezang is een berijmde ve

Om dezelfde reden waarom mensen ook hier elkaar vragen voor elkaar te bidden en zo elkaar tot voorspraak te zijn. En om dezelfde reden waarom mensen ook hier met elkaar vriendschappen sluiten en elkaa

5 uur geleden zei Gaitema:

Vraag jij je niet af, waarom de apostelen het niet deden

De geliefde leerling nam Maria in huis als zijn Moeder en Maria was ook aanwezig bij het gebed in de bovenzaal na de hemelvaart. Er was dus al een bijzondere band tussen haar en de apostelen aanwezig. Daarbij was het nog niet de tijd voor haar om verheven te worden, zolang zij nog op aarde was.
We weten echter niet in hoeverre de apostelen haar wel of niet vereerden na haar tenhemelopneming, daar we niet precies weten hoe hun geloofsbeleving eruit zag. Wel weten we dat de Mariaverering al heel vroeg opkwam in het christendom en eigenlijk alleen de protestanten de Mariaverering afwijzen, met name de calvinisten en zij die van het calvinisme afstammen.

5 uur geleden zei Gaitema:

en Jezus het niet leerde?

Het was haar tijd nog niet. Zolang Jezus op aarde verbleef, bleef zij nederig op de achtergrond en was zij voor Hem onmisbaar als zijn Moeder. Maar in de evangelieën lees je al dat Hij op haar voorspraak water in wijn veranderd op een bruiloft te Kana, dat zij onder het Kruis ons als Moeder gegeven wordt, daar wij ons mogen identificeren met de geliefde leerling, en dat Hij haar moederschap uitbreidt tot het Moederschap van de Kerk: "Al wie mijn wil doet, is mijn Moeder en mijn broers."
Pas na haar tenhemelopneming (of haar dood, zo u wilt) ontving zij haar grootse beloning, werd zij als de meest nederige, die zo zwaar met Christus heeft geleden, verheven tot het meest verheven schepsel en wordt zij tot op de dag van vandaag door alle geslachten zalig geprezen, zoals zijzelf al profeteerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:

De geliefde leerling nam Maria in huis als zijn Moeder en Maria was ook aanwezig bij het gebed in de bovenzaal na de hemelvaart. Er was dus al een bijzondere band tussen haar en de apostelen aanwezig. Daarbij was het nog niet de tijd voor haar om verheven te worden, zolang zij nog op aarde was.
We weten echter niet in hoeverre de apostelen haar wel of niet vereerden na haar tenhemelopneming, daar we niet precies weten hoe hun geloofsbeleving eruit zag. Wel weten we dat de Mariaverering al heel vroeg opkwam in het christendom en eigenlijk alleen de protestanten de Mariaverering afwijzen, met name de calvinisten en zij die van het calvinisme afstammen.

Het was haar tijd nog niet. Zolang Jezus op aarde verbleef, bleef zij nederig op de achtergrond en was zij voor Hem onmisbaar als zijn Moeder. Maar in de evangelieën lees je al dat Hij op haar voorspraak water in wijn veranderd op een bruiloft te Kana, dat zij onder het Kruis ons als Moeder gegeven wordt, daar wij ons mogen identificeren met de geliefde leerling, en dat Hij haar moederschap uitbreidt tot het Moederschap van de Kerk: "Al wie mijn wil doet, is mijn Moeder en mijn broers."
Pas na haar tenhemelopneming (of haar dood, zo u wilt) ontving zij haar grootse beloning, werd zij als de meest nederige, die zo zwaar met Christus heeft geleden, verheven tot het meest verheven schepsel en wordt zij tot op de dag van vandaag door alle geslachten zalig geprezen, zoals zijzelf al profeteerde.

Jouw uitleg maakt het dat het me nog meer kriebelt. Ze wordt boven ons verheven! Dat is wat de christenen inderdaad heel vroeg deden. Jezus heeft dat nergens aanbevolen te doen. Maria is echter zeker wel een zalige, maar net zo zalig een ieder die door Jezus gered wordt. Dat enkel de protestanten dat zo zien is niet zo bijzonder. De rest stamt voor het grootste gros van de katholieken af.. Wij ook trouwens :)

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Gaitema:

Jouw uitleg maakt het dat het me nog meer kriebelt. Ze wordt boven ons verheven!

Er is inderdaad een zekere hiërarchie in Gods heilsbestel, naarmate de roepingen en bijbehorende verantwoordelijkheden die men ontvangen heeft. Hoe meer men voor Christus opgegeven heeft, hoe meer men van Hem ontvangt. Ook in het leven met je naasten geldt dat wat je geeft is wat je ontvangt.
Het is echter geen hiërarchie op basis van macht en heerschappij, maar op basis van dienstbaarheid en nederigheid. Zij bidt des te vuriger voor ons en zij helpt ons in onze moeilijkheden, zoals wij ook elkaar mogen helpen en God daarvoor dankbaar mogen zijn.

32 minuten geleden zei Gaitema:

Jezus heeft dat nergens aanbevolen te doen.

Maar ook nergens verboden. Daarbij beveelt Hij het nu juist wél aan door zijn Kerk. Hij spreekt immers niet enkel door de evangelieën, maar ook door de Kerk.

33 minuten geleden zei Gaitema:

Maria is echter zeker wel een zalige, maar net zo zalig een ieder die door Jezus gered wordt.

Dat klopt en zelfs de kleinste in het koninkrijk der hemelen is volmaakt verenigd met Christus en volmaakt vrij van alle kwaad en zonde. Alleen dan begint het pas, want eenmaal daar zullen we ons werkelijk beseffen hoe vrijgevig Christus is bij het uitdelen van de hemelse schatten die wij op aarde verzameld hebben.
Het is dan geen kwestie van ongelijkwaardigheid, maar puur van het ontvangen naar wat je vermocht te doen op aarde. Maria heeft als zijn Moeder de grootste schat ontvangen, al vanaf haar conceptie, maar zij heeft na Christus ook het zwaarste lijden moeten doorstaan en het meest nederig op de achtergrond geleefd.
Alles wat zij ontving op aarde had zij nodig om haar roeping na te volgen en alles wat zij in de hemel ontving is het loon daarvoor.

Zo kan het loon dat Maria ontving een tweevoudige bemoediging zijn voor elke gelovige.
Hij die gelooft dat Maria haar uitzonderlijke loon ontving voor haar verheven roeping op aarde, zal bemoedigd worden om ook zoveel mogelijk aan Christus op te dragen en zo van Hem honderdvoudig terug te ontvangen.
Hij die gelooft dat Maria geen speciaal groot loon ontving voor haar roeping op aarde, zal in dat uitzonderlijke loon dat ze kreeg de bemoediging zien dat Christus blijkbaar onvoorstelbaar grote schatten geeft aan zulke eenvoudige mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Robert Frans:

De geliefde leerling nam Maria in huis als zijn Moeder en Maria was ook aanwezig bij het gebed in de bovenzaal na de hemelvaart. Er was dus al een bijzondere band tussen haar en de apostelen aanwezig.

Het staat ook helemaal buiten discussie of Maria een voorbeeldig Christen was. Ze was erg betrokken met alles, ze was goed op de hoogte van de geschriften. Kortom ze was zeer Godsvruchtig. Ze werd zelfs uitgekozen om de Messias te baren. Toch werd ze in bijv Johannes 2:4 op haar plaats gezet door Jezus. Als Maria werkelijk vereerd zou moeten worden dan zou Paulus dit bijv ook hebben geleerd. Bovendien is zij net als alle andere gezalfde Christenen pas tot hemels leven gekomen aan het einde van de tijd der heidenen, dus toen Jezus werkelijk op de troon ging zitten. Jezus is alleen Middelaar, we hebben dus alleen Jezus als degene die voorspraak doet voor ons bij God, Hij is de Hogepriester. 

Maria is ook zeker geen maagd gebleven. Jezus had verschillende broers en zussen. 

Ik denk dat de verering van Maria voortgekomen is uit de Isis-aanbidding. Zelfs de afbeeldingen komen overeen. De moeder met het kind. Isis-aanbidding was erg populair in het Romeinse Rijk. Om deze Isis vereerders over te halen om Christen te worden is Maria als een soort van moedergodin bedacht. Ze wordt zelf koningin van de hemel genoemd (Jeremia 7:18). 

20 minuten geleden zei Robert Frans:

Hoe meer men voor Christus opgegeven heeft, hoe meer men van Hem ontvangt.

Dus werken zijn dus toch nodig om gered te worden. Jezus leert 'geloof alleen'. En daar horen werken bij ja, maar je moet niet denken hoe meer je werkt hoe groter je beloning. Trouwens je wordt, als het goed is, tot goede werken gestimuleerd door de heilige Geest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn katholieke tijd vond ik troost bij de Maria verering, ik denk met nostalgie nog weleens terug aan de rozenkrans, ook aan het gezongen credo in het Latijn, en in de zondagavond had je het Maria lof, maar het gaat er niet om hoe wij denken, maar hoe de theocratische regeling bedoelt is

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Robert Frans:

Maar ook nergens verboden. Daarbij beveelt Hij het nu juist wél aan door zijn Kerk. Hij spreekt immers niet enkel door de evangelieën, maar ook door de Kerk.

Nou, daar ben ik het niet met je eens. Je mag alleen God aanbidden dmv Jezus als Middelaar. Jezus leert Zijn volgelingen om zich geen Leider of Vader te laten noemen om dat er maar één Vader is, God. (Mattheus 4:10) Jehovah, je God, moet je aanbidden en alleen voor Hem moet je heilige dienst doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Het staat ook helemaal buiten discussie of Maria een voorbeeldig Christen was. Ze was erg betrokken met alles, ze was goed op de hoogte van de geschriften. Kortom ze was zeer Godsvruchtig. Ze werd zelfs uitgekozen om de Messias te baren. Toch werd ze in bijv Johannes 2:4 op haar plaats gezet door Jezus.

Maar Jezus verricht het wonder wel op haar voorspraak, ondanks dat zijn uur dus niet gekomen was. Maria zegt dan ook iets heel belangrijks: "Wat Hij u ook zegt, doe het maar." En dat doet zij nog steeds, tot op de dag van vandaag. Zij wijst naar Jezus en doet voor ons voorspraak bij Hem.

Overigens wijst Hij haar ook helemaal niet haar plaats. Hij vraagt haar simpelweg wat zij tweeën daarmee van doen hebben.

1 uur geleden zei sjako:

Jezus is alleen Middelaar, we hebben dus alleen Jezus als degene die voorspraak doet voor ons bij God, Hij is de Hogepriester. 

Dit heb ik je geloof ik eerder uitgelegd. Als jij voor mij bidt, of als jij bijvoorbeeld iemand tot een bijbelstudie weet te bewegen, dan staat dat het Middelaarschap van Christus niet in de weg. Wij worden uitgenodigd om van Christus te getuigen in ons spreken en doen en om voor elkaar te bidden. Hij gebruikt mensen om mensen tot God te brengen.

1 uur geleden zei sjako:

Ik denk dat de verering van Maria voortgekomen is uit de Isis-aanbidding. Zelfs de afbeeldingen komen overeen. De moeder met het kind. Isis-aanbidding was erg populair in het Romeinse Rijk. Om deze Isis vereerders over te halen om Christen te worden is Maria als een soort van moedergodin bedacht. Ze wordt zelf koningin van de hemel genoemd (Jeremia 7:18). 

Áls dat al zo zou zijn, dan nog eerder andersom: Isis was dan blijkbaar een voorafschaduwing van Maria, net zoals je in veel godsdiensten veel voorafschaduwingen van Christus tegenkomt en hier en daar zelfs van de Drie-eenheid. Alleen is Maria natuurlijk geen godin, net zoals Isis dat stiekem eigenlijk ook helemaal niet was.
Er is immers maar één God.
Daarbij is het idee van Maria als Moeder Gods een heel logische conclusie vanuit de twee naturen van Christus. Als Christus ondeelbaar Mens én God is en als Maria Hem heeft gebaard en dus zijn Moeder is, dan is zij dus ook de Moeder van God (de Zoon).

1 uur geleden zei sjako:

Dus werken zijn dus toch nodig om gered te worden.

Niet om gered te worden, wel om schatten te verzamelen in de hemel. En natuurlijk behoort het niet daarom te gaan, maar Jezus beloont rijkelijk naar arbeid. Wat je aan Hem geeft, ontvang je honderd- tot duizendvoudig terug. Inclusief je eigen leven.

En nogmaals en ten overvloede: wij aanbidden Maria niet. Ook niet als je heel vaak blijft beweren dat we dat wél zouden doen.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Robert Frans:

Er is inderdaad een zekere hiërarchie in Gods heilsbestel, naarmate de roepingen en bijbehorende verantwoordelijkheden die men ontvangen heeft. Hoe meer men voor Christus opgegeven heeft, hoe meer men van Hem ontvangt. Ook in het leven met je naasten geldt dat wat je geeft is wat je ontvangt.
Het is echter geen hiërarchie op basis van macht en heerschappij, maar op basis van dienstbaarheid en nederigheid. Zij bidt des te vuriger voor ons en zij helpt ons in onze moeilijkheden, zoals wij ook elkaar mogen helpen en God daarvoor dankbaar mogen zijn.

Ja oké, dat snap ik dan wel, maar dan nog lees ik niet in de bijbel dat Maria over mij gesteld is als moeder.

4 uur geleden zei Robert Frans:

Maar ook nergens verboden. Daarbij beveelt Hij het nu juist wél aan door zijn Kerk. Hij spreekt immers niet enkel door de evangelieën, maar ook door de Kerk.

Via mijn Kerk niet hoor ?

4 uur geleden zei Robert Frans:

Dat klopt en zelfs de kleinste in het koninkrijk der hemelen is volmaakt verenigd met Christus en volmaakt vrij van alle kwaad en zonde. Alleen dan begint het pas, want eenmaal daar zullen we ons werkelijk beseffen hoe vrijgevig Christus is bij het uitdelen van de hemelse schatten die wij op aarde verzameld hebben.
Het is dan geen kwestie van ongelijkwaardigheid, maar puur van het ontvangen naar wat je vermocht te doen op aarde. Maria heeft als zijn Moeder de grootste schat ontvangen, al vanaf haar conceptie, maar zij heeft na Christus ook het zwaarste lijden moeten doorstaan en het meest nederig op de achtergrond geleefd.
Alles wat zij ontving op aarde had zij nodig om haar roeping na te volgen en alles wat zij in de hemel ontving is het loon daarvoor.

Of zij het zwaarste lijden heeft meegemaakt weet ik niet. Het lijden van de lijdende kerk is nu hier en daar ondragelijk. Ik lees er boeken over en je wordt er niet passelijk van.

4 uur geleden zei Robert Frans:

Zo kan het loon dat Maria ontving een tweevoudige bemoediging zijn voor elke gelovige.
Hij die gelooft dat Maria haar uitzonderlijke loon ontving voor haar verheven roeping op aarde, zal bemoedigd worden om ook zoveel mogelijk aan Christus op te dragen en zo van Hem honderdvoudig terug te krijgen .
Hij die gelooft dat Maria geen speciaal groot loon ontving voor haar roeping op aarde, zal in dat uitzonderlijke loon dat ze kreeg de bemoediging zien dat Christus blijkbaar onvoorstelbaar grote schatten geeft aan zulke eenvoudige mensen.

Ik snap wel wat je zegt, maar het is zo'n gedoe allemaal. Zo veel heiligen aanspreken. Ik kom vaak aan God al te weinig toe. Al helpen de psalmen me wel :)

maar ik zeg maar zo, als het allemaal klopt wat je zegt, vind ik het nog steeds merkwaardig er niets over te vinden in de bijbel. Johannes de Doper aanroepen bijvoorbeeld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎1‎-‎10‎-‎2018 om 17:39 zei Thorgrem:

Het Sub Tuum Praesidium is een aanroeping van Maria die al in het vroege christendom gebeden werd: “Tot u nemen wij onze toevlucht: wees onze bescherming, heilige Moeder van God, wijs onze gebeden niet af als wij in nood zijn, maar verlos ons uit alle gevaren, gij, glorierijke en gezegende Maagd.”

Dat is ontzettend duidelijk: hier wordt Maria aanbeden, het is domweg niet anders uit te leggen.
Beweren dat dit niet zo is komt is hetzelfde als in het water springen en beweren dat je niet nat wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je uitgaat van de drie-eenheid en Maria de moeder van één van die drie, tja dan is elke uitleg mogelijk...

We weten allemaal dat Jezus de schepper van Maria is. Maria is een kind van God. Haar aardse rol is niet van Goddelijke status.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Thorgrem:

Dat mag je gerust vinden. Net zoals oa katholieken mogen vinden dat dat wel het geval is. 

Ik vind het gewoon flauw om Maria zo te noemen. God heeft geen moeder. Jezus is ook uit de order van Melchizedek en daarvan wordt gezegd dat Melchizedek geen vader en geen moeder heeft, maar priester is voor altijd. Dat is Jezus ook. Hij was er al ver voor Maria er was. Maria had slechts de rol van moeder over zijn aardse periode, maar feitelijk is Maria een kind van Jezus en zijn wij dat ook. Jullie moeten niet onnadenkend alles voor zoete koek aannemen van de Paus. Maar na denken over wat je zegt. Ik vind het tegen het profane aan zitten om van God te zeggen, dat die een moeder heeft, terwijl God er altijd al was. Vraag voor de aardigheid aan jouw vriendin hoe zij als protestant de titel "moeder van God" vindt. Ik durf te zeggen dat ze het haast niet over haar lippen krijgt.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als je uitgaat van de drie-eenheid en Maria de moeder van één van die drie, tja dan is elke uitleg mogelijk...

We weten allemaal dat Jezus de schepper van Maria is. Maria is een kind van God. Haar aardse rol is niet van Goddelijke status.

Wat betreft de eerste zin: Ja, als je in plaats van God, Jezus leest, dan ook dat.
Wat betreft de tweede zin: dat is figuurlijk, moet je niet letterlijk nemen hoor.
Wat betreft de 3e zin: daar lopen de meningen over uiteen.

 Je schrijft wel onder mijn regel, maar je reageert er niet inhoudelijk op. Waarom is dat ?

1 uur geleden zei Gaitema:

God heeft geen moeder

Dat weten we niet.

1 uur geleden zei Gaitema:

Jezus is ook uit de order van Melchizedek en daarvan wordt gezegd dat Melchizedek geen vader en geen moeder heeft, maar priester is voor altijd.

Wat is belangrijker: Hoe het werkelijk is, of wat er van wordt gezegd?

1 uur geleden zei Gaitema:

Dat is Jezus ook. Hij was er al ver voor Maria er was.

Dat weten we niet, maar áls je dit aanhangt, kun je niet tegelijk stellen dat hij God's enig geboren zoon is.

1 uur geleden zei Gaitema:

maar feitelijk is Maria een kind van Jezus en zijn wij dat ook.

Nee, dat is niet feitelijk zo, dat is figuurlijk zo. Als je de betekenissen van feitelijk en figuurlijk door elkaar gaat halen wordt het een puinhoop.

1 uur geleden zei Gaitema:

Jullie moeten niet onnadenkend alles voor zoete koek aannemen van de Paus. Maar na denken over wat je zegt.

Dat geldt niet alleen voor wat de Paus zegt, maar voor meer zaken...…

1 uur geleden zei Gaitema:

Ik vind het tegen het profane aan zitten om van God te zeggen, dat die een moeder heeft, terwijl God er altijd al was.

Dan kan zijn moeder er toch ook altijd al zijn geweest, ik zie het probleem niet ?

Feitelijk (nu wel) leert de geschiedenis dat God in Kanaän oorspronkelijk El heette en zelfs een vrouw had, genaamd Ashera. Ashera had een zoon die Baal heette. Al deze namen kun je dan ook veelvuldig terug vinden in de Bijbel. Het begrip 'El' komt je nog in veel (samengestelde) woorden tegen. Israël, om maar eens een voorbeeld te noemen. Tot zover maar weer de geschiedenisles.


 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is ontzettend duidelijk: hier wordt Maria aanbeden, het is domweg niet anders uit te leggen.
Beweren dat dit niet zo is komt is hetzelfde als in het water springen en beweren dat je niet nat wordt.

"No more talk of darkness,
Forget these wide-eyed fears;
I'm here, nothing can harm you,
My words will warm and calm you.

Let me be your freedom,
Let daylight dry your tears;
I'm here, with you, beside you,
To guard you and to guide you."

"Say you love me every waking moment,
Turn my head with talk of summertime.
Say you need me with you now and always;
Promise me that all you say is true,
That's all I ask of you."

"Let me be your shelter,
Let me be your light;
You're safe, no one will find you,
Your fears are far behind you."

"All I want is freedom,
A world with no more night;
And you, always beside me,
To hold me and to hide me."

Gedeelte uit The Phantom of the Opera. Mijn vraag nu: is dit een lyrisch liefdeslied tussen twee geliefden, of is dit een akte van aanbidding?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Robert Frans:

Dit heb ik je geloof ik eerder uitgelegd. Als jij voor mij bidt, of als jij bijvoorbeeld iemand tot een bijbelstudie weet te bewegen, dan staat dat het Middelaarschap van Christus niet in de weg. Wij worden uitgenodigd om van Christus te getuigen in ons spreken en doen en om voor elkaar te bidden. Hij gebruikt mensen om mensen tot God te brengen.

Ja, maar dat vraag ik wel aan iemand die nog leeft op deze aarde. Aan de doden mag je niks vragen, ook al waren het nog zulke goede Christenen.

17 uur geleden zei Robert Frans:

Er is immers maar één God.

Precies, en die God heet JHWH, en is de Vader van Jezus. Jezus is de Zoon van God. Dus Maria is niet de moeder van God, maar van Gods Zoon. Als zij de moeder van God zou zijn, zou Maria hoger in rang staan dan God, wat natuurlijk niet zo is.

17 uur geleden zei Robert Frans:

En nogmaals en ten overvloede: wij aanbidden Maria niet.

De gemiddelde Katholiek denkt daar toch anders over denk ik.

11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als je uitgaat van de drie-eenheid en Maria de moeder van één van die drie, tja dan is elke uitleg mogelijk...

Tja, je komt in de knoop met die leerstelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sjako:

Ja, maar dat vraag ik wel aan iemand die nog leeft op deze aarde. Aan de doden mag je niks vragen, ook al waren het nog zulke goede Christenen. 

Daarom vragen we het ook aan hen in de hemel, die niet dood zijn.

22 minuten geleden zei sjako:

Als zij de moeder van God zou zijn, zou Maria hoger in rang staan dan God, wat natuurlijk niet zo is.

Niet per se. Ook in die tijd kende men al de koningin-moeder, dus de moeder van de koning. Zij had weliswaar een belangrijke, invloedrijke rol aan het hof, maar zij bekleedde niet het hoogste gezag. Ook nu is prinses Beatrix weliswaar de moeder van koning Willem-Alexander, maar zij staat niet hoger in rang.

25 minuten geleden zei sjako:

De gemiddelde Katholiek denkt daar toch anders over denk ik.

Nee, de gemiddelde katholiek aanbidt haar zeker niet als godin. Maria als godin kom je hoogstens tegen op vage New Age-achtige websites. De gemiddelde katholiek ziet haar gewoon als Moeder van God, of is überhaupt niet zo met haar bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

"Gedeelte uit The Phantom of the Opera. Mijn vraag nu: is dit een lyrisch liefdeslied tussen twee geliefden, of is dit een akte van aanbidding?

Dat doet niet ter zake. Dit topic gaat over Maria en niet over The Phantom of the Opera.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Het is een vergelijking qua lyrische teksten. Om aan te geven dat een lyrische tekst nog niet meteen aanbidding betekent. 

Dat klopt.
Bij de Phantom of the Opera is er geen sprake van aanbidding.
En bij het Sub Tuum Praesidium wel.
Je kunt dus de Phantom of the Opera er bij halen om duidelijk te maken dat er daar geen sprake is van aanbidding.
En dan heb je daar helemaal gelijk in, maar daar gaat het niet over.
We hebben het niet over de Phantom of the Opera.
We hebben het over Maria.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat klopt.
Bij de Phantom of the Opera is er geen sprake van aanbidding.
En bij het Sub Tuum Praesidium wel.

Bij het Sub Tuum Praesidium dus ook niet. Het is een gebed om bescherming en een lofuiting aan de Maagd. Geen aanbidding. Net zoals de twee uit de Phantom elkaar bescherming beloven en elkaar de liefde verklaren.
Maar goed, als jij het aanbidding wil blijven noemen, dan is dat je eigen keuze natuurlijk. Voor katholieken en ook voor orthodoxen is het géén aanbidding, maar daar hoef je je natuurlijk niets van aan te trekken. Ik ga daar in elk geval niet meer verder over discussiëren hier.

3 uur geleden zei Thorgrem:

Bijzonder dat nog niemand gereageerd heeft op het artikel. Schijnbaar is dit forum niet geschikt om hier geloofsopbouwend over te spreken. 

Raakte het toch een beetje overrompeld door de herhaling van discussies hier... :N Terwijl het inderdaad een mooie en terechte oproep is om in het bijzonder Maria en de aartsengel Michaël, aanvoerder van het hemelse leger, te vragen zich bij onze gebeden aan te sluiten.
Met alle beproevingen en aanvallen van het kwaad zelfs van binnen de Kerk uit, kunnen we wel wat hemelse bijstand en wijsheid gebruiken.

Ben eigenlijk dan ook wel nieuwsgierig hoe jij (en mijn medekatholieken) aan deze oproep vormgeeft of gaat vormgeven. Misschien moeten wij daar gewoon hier over spreken en al het andere negeren. Of in een ander topic, als je dat liever hebt.
Zelf bid ik de rozenkrans niet, maar wel dagelijks de litanie van Maria. Denk dat het mooi is om daar deze maand nu elke keer het gebed van Michaël eraan toe te voegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid