Spring naar bijdragen

Bestaat de hel?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 278
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Bestaat de hel?

Heel simpel:

In het OT niet.

In het NT wel.

Dus...

Bestaat God de Zoon?

Heel simpel:

In de Bijbel wel.

In de telefoongids niet.

Zegt dat iets over het wel of niet bestaan? Nee.

dus m.a.w. het maakt niet uit waar het staat en zelfs ook niet wat er staat?

aangezien het maar boeken zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloven jullie in het bestaan van de hel? Of denken jullie dat het een verzinsel is van de kerk?

Nee ik geloof niet in de hel. Dat is een verzinsel van de kerk om mensen bij het geloof te houden. Als je blijft geloven in het christendom dan ga je naar de hemel maar oh wee als je er vanaf valt, dan zal je het voor eeuwig weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dus m.a.w. het maakt niet uit waar het staat en zelfs ook niet wat er staat?

aangezien het maar boeken zijn?

Wat jij wil.

Volgens mij is het geen hogere wiskunde wat ik geschreven heb en kan een ieder er wel uithalen dat de waarheid niet afhankelijk is van wat er over geschreven is of niet over geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloven jullie in het bestaan van de hel? Of denken jullie dat het een verzinsel is van de kerk?

Nee ik geloof niet in de hel. Dat is een verzinsel van de kerk om mensen bij het geloof te houden. Als je blijft geloven in het christendom dan ga je naar de hemel maar oh wee als je er vanaf valt, dan zal je het voor eeuwig weten.

Dat laatste heeft de kerk niet verzonnen dat staat gewoon zo in de bijbel: Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloven jullie in het bestaan van de hel? Of denken jullie dat het een verzinsel is van de kerk?

Nee ik geloof niet in de hel. Dat is een verzinsel van de kerk om mensen bij het geloof te houden. Als je blijft geloven in het christendom dan ga je naar de hemel maar oh wee als je er vanaf valt, dan zal je het voor eeuwig weten.

Dat laatste heeft de kerk niet verzonnen dat staat gewoon zo in de bijbel: Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.

de Hebreeën brief is gericht aan de pas bekeerde joden tot het christendom, die terug wilden keren naar het judaïsme.

dreigende woorden [manipulatie] van de schrijver om ze vast te houden.

datzelfde heeft De Kerk jarenlang gedaan, dus ik ben het eens met Spons.

het is natuurlijk van den zotte als je je bekeerd hebt tot het christelijk geloof, daarna twijfels krijgt en je voor een bepaalde periode van het geloof afkeert [afvallig wordt]

je daarna nooit meer terug zou kunnen keren naar dat geloof.

ik zie trouwens ook niet in wat dat met 'de eeuwige hel' te maken heeft; daar wordt volgens mij niet over gesproken.

als dat wel zo is wordt het nog absurder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat laatste heeft de kerk niet verzonnen dat staat gewoon zo in de bijbel

Niet alles wat in de bijbel staat hoeft waar te zijn. Daarnaast, wie zegt dat de bijbel niet door de kerk verzonnen is? Laat me raden, dat staat ook weer in de bijbel....... En zo was de cirkel weer rond.

Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.

Dat betekend dus dat ik nooit kan worden bekeerd. Nooit geweten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

de Hebreeën brief is gericht aan de pas bekeerde joden tot het christendom, die terug wilden keren naar het judaïsme.

dreigende woorden [manipulatie] van de schrijver om ze vast te houden.

datzelfde heeft De Kerk jarenlang gedaan, dus ik ben het eens met Spons.

Tuurlijk joh, die hele bijbel is uit de duim gezogen door mensen en die domme christenen nemen alles voor zoete koek aan wat de kerk zegt. Ik word je gebazel een beetje zat. Als je eigenlijk alleen maar je eigen bedachte goddienst wil tentoonstellen open daar dan een topic over in Levensbeschouwing in plaats van elke discussie op het forum te vervuilen met onbewezen stellingen of links naar obscure website zonder enige bewijskracht.

het is natuurlijk van den zotte als je je bekeerd hebt tot het christelijk geloof, daarna twijfels krijgt en je voor een bepaalde periode van het geloof afkeert [afvallig wordt]

je daarna nooit meer terug zou kunnen keren naar dat geloof.

ik zie trouwens ook niet in wat dat met 'de eeuwige hel' te maken heeft; daar wordt volgens mij niet over gesproken.

als dat wel zo is wordt het nog absurder.

Het hele christelijke geloof is dwaasheid dat zou je zo langzamerhand moeten weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat laatste heeft de kerk niet verzonnen dat staat gewoon zo in de bijbel

Niet alles wat in de bijbel staat hoeft waar te zijn. Daarnaast, wie zegt dat de bijbel niet door de kerk verzonnen is? Laat me raden, dat staat ook weer in de bijbel....... En zo was de cirkel weer rond.

Nee dat staat niet in de bijbel en het is wel heel toevallig als mensen nu net die stukjes in de bijbel die hen niet aanstaan vervalsing noemen. Komt hen wel bijzonder goed uit zeg maar. Het is heel simpel of je gelooft of je gelooft niet. Geloof je niet dan zul je ook de bijbel niet als de enige weg en waarheid aannemen.

Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.

Dat betekend dus dat ik nooit kan worden bekeerd. Nooit geweten!

Dat hangt er vanaf, als je de zonde tegen Heilige Geest begaan hebt is er geen terugkeer mogelijk anders wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat staat niet in de bijbel en het is wel heel toevallig als mensen nu net die stukjes in de bijbel die hen niet aanstaan vervalsing noemen. Komt hen wel bijzonder goed uit zeg maar. Het is heel simpel of je gelooft of je gelooft niet. Geloof je niet dan zul je ook de bijbel niet als de enige weg en waarheid aannemen.

Dat klopt want, moslims zullen weer zeggen dat de koran weer de enige weg tot de waarheid is en dat Mohammed de profeet van Allah (God) is.

Dat hangt er vanaf, als je de zonde tegen Heilige Geest begaan hebt is er geen terugkeer mogelijk anders wel.

Volgens mij heb ik dat wel is gezegd maar, dat heb ik niet op video gezet. Via youtube was ik hier op gekomen.

warningM.pngAdmod note:
Link verwijderd.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat staat niet in de bijbel en het is wel heel toevallig als mensen nu net die stukjes in de bijbel die hen niet aanstaan vervalsing noemen. Komt hen wel bijzonder goed uit zeg maar. Het is heel simpel of je gelooft of je gelooft niet. Geloof je niet dan zul je ook de bijbel niet als de enige weg en waarheid aannemen.

Dat klopt want, moslims zullen weer zeggen dat de koran weer de enige weg tot de waarheid is en dat Mohammed de profeet van Allah (God) is.

Dat hangt er vanaf, als je de zonde tegen Heilige Geest begaan hebt is er geen terugkeer mogelijk anders wel.

Volgens mij heb ik dat wel is gezegd maar, dat heb ik niet op video gezet. Via youtube was ik hier op gekomen. !Link verwijderd!

Gezien de titel van de site voel ik me niet geroepen er op te klikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind nog steeds dat het plaatje van een hel niet past bij het geloof in een goede, rechtvaardige, en genadige God... Ik probeer de straf van de hel een beetje in perspectief te plaatsen...Voorbeeldje: Er is een manier van martelen dat scaphisme heet. Het slachtoffer word naakt op een holle boomstam of afgedekte boot gelegd waarbij z'n hoofd en ledematen uitsteken. Dan werd hij gedwongen om grote hoeveelheden honing te eten zodat hij diarree kreeg, en z'n uitstekende lichaamsdelen werden ingesmeerd met honing. Vervolgens werd hij in de zon gelaten of een meer opgevaren. De uitwerpselen beginnen zich op te hopen in de boot zodat het slachtoffer in z'n eigen vuil kwam te liggen, en er insecten op afkomen. Huidinfecties zorgen voor nog meer insecten. Sommige insecten steken alleen maar, maar anderen zullen in de huid kruipen om eieren te leggen. Dit blokkeerde vaak de bloedstroom naar ledematen, wat voor gangreen zorgde. Uiteindelijk kwamen de minder vitale organen bloot te liggen voor de insecten om op te eten. Het duurde ongeveer 5 dagen voor iemand om te sterven op deze manier, en het kon nog langer duren als je hem ondertussen te eten/drinken gaf, terwijl hij langzaam door insecten werd opgepeuzeld...

Zoiets wens je je ergste vijanden nog niet toe. Maar als ik aan de hel denk, dan denk ik aan pijn dat nog veel erger moet zijn. En voor een eeuwigheid. En dan kan je mij nog zo vaak vertellen dat wij als mensen 'vrije wil' hebben, en 'keuzes', en dat als we de verkeerde kant opgaan dat we straf verdienen, maar niets kan mij ervan overtuigen dat iemand de hel verdient. Hooguit misschien een enkeling die z'n hele leven lang niets anders heeft gedaan dan het leven van mensen kapot maken met moord en marteling. Maar zelfs in die gevallen denk ik dat ik na een week of een maand wel zou zeggen 'oke, nu is het wel genoeg'. En dan staat er in de Bijbel dat niemand komt tot de vader dan door Jezus...nouja, als je niet tot de vader komt in de hemel, dan is er nog maar 1 plek over. Die plek waar je voor eeuwig de vreselijkste pijn lijd die je je maar kan voorstellen, en als we de Bijbel als standaard houden, dan eindigt meer dan 3/4e van de wereldbevolking daar... Ik kan het simpelweg niet bevatten dat er mensen zijn die én geloven in een hemel/hel, én geloven in een genadige God.

Volgens mij is dit trouwens de voornaamste reden dat er steeds minder mensen in God geloven. Een rationeel denkend mens gelooft niet dat ook maar iemand eeuwige pijn verdient. En het feit dat de meeste christenen dit duidelijk wel vinden, en het prima vinden ("We laten het oordelen aan God over, Hij maakt de juiste keuze"), zorgt er alleen maar voor dat er meer en meer mensen van de kerk worden weggeduwd. Als je gelooft in het goede, geloof je ook in het kwade. Good and Evil. Als er een hemel is, dan moet er ook een hel zijn, en als er een hel is, dan is God alles behalve genadig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind nog steeds dat het plaatje van een hel niet past bij het geloof in een goede, rechtvaardige, en genadige God...

Maar als ik aan de hel denk, dan denk ik aan pijn dat nog veel erger moet zijn. En voor een eeuwigheid. .

De hel als een plaats van eeuwige pijniging past inderdaad niet bij een God van gerechtigheid. Wij zijn als mens naar Gods beeld gemaakt. Als wij denken aan personen die anderen extreem pijnigen, zoals het voorbeeld dat je noemt, dan vinden wij iemand totaal gestoord. Zo iemand hoort in de gevangenis. En zeker als een ouder dat bij een kind zou doen. Ook al is het een ongehoorzaam kind, dan komt de kinderbescherming het kind ophalen. Onze maag draait om als we horen over verhalen waarbij mensen andere mensen gruwelijk pijn doen, ook al is het maar voor even en ook al zijn de mensen slecht. Zou God het dan aan kunnen zien dat mensen zoveel pijn hebben? Zou hij het zelf kunnen veroorzaken? Ik geloof dat niet.

In Romeinen 6:23 staat: "Want het loon dat de zonde betaalt, is de dood". Geen eeuwige pijniging dus!

En er staat ook: "maar de gave die God schenkt, is eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer".

Link naar bericht
Deel via andere websites

het verbaast mij steeds opnieuw dat er nog zoveel christenen zijn, die geen afstand van de eeuwigdurende hel willen of kunnen nemen.

m.a.w. de hel: die houden we erin. :?

is dat omdat ze denken er zelf toch niet in terecht te komen?

maar dat de ongelovigen het maar moeten voelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
het verbaast mij steeds opnieuw dat er nog zoveel christenen zijn, die geen afstand van de eeuwigdurende hel willen of kunnen nemen.

Ow, mij niet. Ik schiet er weinig mee op of ik er afstand van neem of niet, het blijft toch wel bestaan.

Ik bedoel, ik vind dit net zoiets als dat ik oorlog zo enorm erg vind, dat ik dus maar besluit niet te geloven dat oorlog bestaat.

Ik ben de hel ook steeds meer gaan erkennen als onlosmakelijk element van het christelijk geloof.

m.a.w. de hel: die houden we erin. :?

Alsof ik kan beslissen of de hel bestaat of niet. Iets bestaat of iets bestaat niet, je kunt daar zelf niets aan veranderen. Of ik het nou erken of niet, het zal de werkelijkheid niet veranderen.

is dat omdat ze denken er zelf toch niet in terecht te komen?

maar dat de ongelovigen het maar moeten voelen?

Ik kan niet volledig uitsluiten dat ik er terecht zou komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vuur is ook maar één van de symbolen om het uit te drukken. Net zoals de hemel oa. als een stad van gouden straten wordt voorgesteld.

De hel is een 'plaats' waar je voor eeuwig volledig bent afgescheiden van God.

nou, dat klinkt al minder erg dan een letterlijk eeuwig branden.

maar als God een God van liefde is, dan zou die plek toch niet eeuwig zijn, maar tijdelijk?

als zuivering of loutering van de ziel - om tot inkeer de komen? om te leren?

welke vader in het dagelijks leven zou zijn kind nu voor eeuwig verstoten en kwellen?

dat accepteert niemand, zo iemand wordt neergezet als een liefdeloze, gevoelloze despoot.

Link naar bericht
Deel via andere websites
nou, dat klinkt al minder erg dan een letterlijk eeuwig branden.

Weet niet, het schijnt daar toch een 'hel' te zijn.

maar als God een God van liefde is, dan zou die plek toch niet eeuwig zijn, maar tijdelijk?

als zuivering of loutering van de ziel - om tot inkeer de komen? om te leren?

Niet als als er nooit inkeer zal komen.

welke vader in het dagelijks leven zou zijn kind nu voor eeuwig verstoten en kwellen?

dat accepteert niemand, zo iemand wordt neergezet als een liefdeloze, gevoelloze despoot.

Als een kind zichzelf verstoten heeft valt daar weinig meer aan te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid